Rechten als koper (marktplaats)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monofear
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-04 13:52
Hallo allen,

Ik heb twee weken geleden iets gekocht via marktplaats. Het geld netjes overgemaakt, en de verkoper zegt dat hij het de dag erna netjes op de post heeft gedaan (briefpost). Nu heb ik echter na 2 weken nog steeds niets ontvangen.

Ik heb gewoon contact met de verkoper via whatsapp, en hij zegt constant dat hij het verstuurd heeft en PostNL wel gaat bellen.
Daar wacht ik echter ook al 1 week op.

Mijn vraag aan jullie:
Hoe moet ik dit aanpakken? En indien het echt kwijt geraakt is bij de post, welke rechten heb ik dan? Wie is er schuld.

Hij kan namelijk niet bewijzen dat hij het verstuurd heeft, maar ik kan ook niet bewijzen dat ik het ontvangen heb. Alleen dat ik het geld naar hem heb gestuurd.

Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:28
Hij is verantwoordelijk voor de verzending. Hoezo postnl bellen? Die kunnen niks met brirfpost. Dus technisch gezien zou je aangifte kunnen doen van oplichting, al ben ik wel benieuwd naar de waarde van het product

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Wat zegt het track en trace nummer?

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Begin eens met de tips in How to - Veilig handelen :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-05 23:37
Het was dus niet aangetekend? Want dan heb je een T&T nummer, dat kan je nagaan.
Anders met de verkoper in overleg gaan om je geld terug te vragen. Zie ook deze link

Je kan ook ook naar PostNL, maar dat loopt via de verkopende partij. Klik

Als dat niet helpt, dan heb je het recht om aangifte te doen. Klik.

Ik vrees alleen dat dit leergeld wordt. Hij zegt dat verzonden is, jij zegt dat het niet aangekomen is. Wie moet de politie geloven?

[ Voor 33% gewijzigd door Nat-Water op 05-09-2016 17:48 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Schopje AZ -> SF

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monofear
tweakerdennis schreef op maandag 05 september 2016 @ 17:37:
Hij is verantwoordelijk voor de verzending. Hoezo postnl bellen? Die kunnen niks met brirfpost. Dus technisch gezien zou je aangifte kunnen doen van oplichting, al ben ik wel benieuwd naar de waarde van het product
Het ging om 100 euro.
Herby schreef op maandag 05 september 2016 @ 17:37:
Wat zegt het track en trace nummer?
Geen T&T nummer omdat het via de normale post is verzonden.
Nat-Water schreef op maandag 05 september 2016 @ 17:46:
Het was dus niet aangetekend? Want dan heb je een T&T nummer, dat kan je nagaan.
Anders met de verkoper in overleg gaan om je geld terug te vragen. Zie ook deze link

Je kan ook ook naar PostNL, maar dat loopt via de verkopende partij. Klik

Als dat niet helpt, dan heb je het recht om aangifte te doen. Klik.

Ik vrees alleen dat dit leergeld wordt. Hij zegt dat verzonden is, jij zegt dat het niet aangekomen is. Wie moet de politie geloven?
Bedankt voor de tips! Hier kan ik zeker wat mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
monofear schreef op maandag 05 september 2016 @ 18:00:
[...]

Het ging om 100 euro.

[...]

Geen T&T nummer omdat het via de normale post is verzonden.

[...]
Dit betekent dus dat hetgeen je gekocht hebt in een envelop past. Alles wat NIET door de brievenbus past is automatisch te traceren via een pakketcode. Zelfs een brievenbuspakje is te traceren. Dus bedenk even voor jezelf of het product wat je kocht door de brievenbus past. Wanneer dit NIET past (dikker dan 3,2cm) en de verkoper heeft géén track&trace voor je dan staat die glashard te liegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chntl321
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 06-07-2023
Waarschijnlijk heb je het als briefpost laten verzenden omdat je niet de 3,95 euro wilde betalen om het als brievenbuspakket met T&T te versturen.

De verkoper heeft netjes gedaan wat jij wilde en nu ga jij bij hem aankloppen dat je het niet hebt ontvangen.
Dat is dan toch het risico dat je loopt? Waarom op zo'n bedrag niet wat extra geld neertellen voor verzending met T&T.

En voor de verkoper geldt hetzelfde, wie zegt er dat jij het niet hebt ontvangen.. Voor hetzelfde geld besodemieter jij de kluit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:32
Heeft hij aangeboden het per post te leveren of heb jij gevraagd of hij het wilde versturen? En wiens idee was het in hemelsnaam om iets van 100 euro als standaard brievenbuspost te versturen?

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monofear
Chntl321 schreef op maandag 05 september 2016 @ 18:16:
Waarschijnlijk heb je het als briefpost laten verzenden omdat je niet de 3,95 euro wilde betalen om het als brievenbuspakket met T&T te versturen.

De verkoper heeft netjes gedaan wat jij wilde en nu ga jij bij hem aankloppen dat je het niet hebt ontvangen.
Dat is dan toch het risico dat je loopt? Waarom op zo'n bedrag niet wat extra geld neertellen voor verzending met T&T.

En voor de verkoper geldt hetzelfde, wie zegt er dat jij het niet hebt ontvangen.. Voor hetzelfde geld besodemieter jij de kluit?
Ik heb netjes 3,50 betaald voor verzending. Stond er ook bij dat het veilig, vertrouwd en snel werd verzonden (automatisch door marktplaats)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

monofear schreef op maandag 05 september 2016 @ 18:39:
Ik heb netjes 3,50 betaald voor verzending. Stond er ook bij dat het veilig, vertrouwd en snel werd verzonden (automatisch door marktplaats)
Kun je specifieker zijn? Stond erbij dat het met T&T verzonden werd, heb je zelf een keuze gemaakt aangaande verzending, etc? Het is beter als je zelf met informatie komt dan te wachten tot wij het vraag voor vraag tevoorschijn moeten halen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammos85
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-05 16:45
Chntl321 schreef op maandag 05 september 2016 @ 18:16:

Brievenbuspakket zegt niets, daar het door de brievenbus gaat. PostNL kan dan zeggen dat het is afgeleverd. Als jij dan als verzender aangeeft dat ontvanger het niet heeft gehad is antwoord PostNL 'jammer, had je het maar aangetekend moeten verzenden'. Hier in zakelijke aangelegenheden regelmatig gehad dat dit niet was aangekomen, doen ze helemaal niets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monofear
gambieter schreef op maandag 05 september 2016 @ 18:41:
[...]

Kun je specifieker zijn? Stond erbij dat het met T&T verzonden werd, heb je zelf een keuze gemaakt aangaande verzending, etc? Het is beter als je zelf met informatie komt dan te wachten tot wij het vraag voor vraag tevoorschijn moeten halen.
Ik heb de advertentie erbij gehaald (deze was al verwijderd). en inderdaad hier staat bij dat het pakketje voor 3,50 (brievenbuspost) MET T&T wordt verzonden. Echter heeft de verkoper dit niet gedaan zegt ie.

Dit is door marktplaats automatisch gegenereerd als de verkoper dit aanvinkt in het maken van de advertentie. In de omschrijving van de advertentie zelf staat niks over ophalen of verzenden.

EDIT: Ik zie nu ook dat ik in de onderlinge berichten 2x heb gevraagd voor de t&t gegevens en hij hier gewoon omheen geluld heeft.

[ Voor 7% gewijzigd door monofear op 05-09-2016 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

monofear schreef op maandag 05 september 2016 @ 18:46:
Ik heb de advertentie erbij gehaald (deze was al verwijderd). en inderdaad hier staat bij dat het pakketje voor 3,50 (brievenbuspost) MET T&T wordt verzonden. Echter heeft de verkoper dit niet gedaan zegt ie.

Dit is door marktplaats automatisch gegenereerd als de verkoper dit aanvinkt in het maken van de advertentie. In de omschrijving van de advertentie zelf staat niks over ophalen of verzenden.

EDIT: Ik zie nu ook dat ik in de onderlinge berichten 2x heb gevraagd voor de t&t gegevens en hij hier gewoon omheen geluld heeft.
Uiteindelijk wordt het dan een welles-nietes, bij producten van die waarde moet je je ook afvragen of je die zo wilt afhandelen. Maar begin eens met Marktplaats in te seinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-05 23:37
Als hij eerst vermeldt dat hij het via T&T zal versturen, en dat dan niet doet (wat nu als gevolg heeft dat jij je pakje niet hebt) dan heeft hij toch niet aan de voorwaarden van de verkoop voldaan?

Oftewel, geld terug vragen, of een aangetekend alternatief laten verzenden, of een melding maken.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chntl321
Je hebt met een brievenbuspakje in elk geval wel bewijs dat het verzonden is, met gewone brievenbuspost heb je helemaal niets. Had je altijd nog beter die 45ct extra kunnen betalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Chntl321 schreef op maandag 05 september 2016 @ 19:01:
Je hebt met een brievenbuspakje in elk geval wel bewijs dat het verzonden is, met gewone brievenbuspost heb je helemaal niets. Had je altijd nog beter die 45ct extra kunnen betalen...
Hij heeft betaald voor T&T, en het tarief voor iemand die een Postnl account heeft en zelf de zegel uitprint is €3,50 ;)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chntl321
Hackus schreef op maandag 05 september 2016 @ 19:37:
[...]

Hij heeft betaald voor T&T, en het tarief voor iemand die een Postnl account heeft en zelf de zegel uitprint is €3,50 ;)
Ik reageerde op de discussie dat een brievenbuspakje nog geen garantie is dat het ook aankomt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flitzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Met brievenbuspakje kun je inderdaad aantonen dat je iets verzonden hebt. Maar bij verlies doet PostNL helemaal niets en kun je naar je geld (of product) fluiten. Of beter gezegd doen ze een (schijn?)onderzoek, waar na weken zogenaamd niets uit is gekomen. Het pakje is weg en blijft weg. Je krijgt alleen een nieuwe pakketzegel. Helaas zelf ervaring mee.
Een nadeel van zelf de zegel uitprinten is dat het pakket niet gewogen wordt bij afgifte. Het is later dan niet meer aan te tonen hoe zwaar het aangeboden product was als het meteen verloren gaat en niet het eerste sorteercentrum bereikt.
Overigens is die T&T code eenvoudig te zien in het account van de afzender en die zou je dus zo moeten kunnen ontvangen. Dan kun je in ieder geval zien of er iets naar jouw adres verzonden is. Kan de afzender dat niet, dan heeft de verkoper geen brievenbuspakje verzonden via het eigen account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ook al is er met T&T verzonden, met een waarde van 100 euro zou ik dat nog niet doen. De kans is ook aanwezig dat het product beschadigd raakt. Heb je verzocht om aangetekende/verzekerde verzending? Het is op zijn minst niet netjes als een verkoper hier niet zelf over begint en dit als optie biedt. Ik verkoop regelmatig wat via mp en geef de koper altijd de keus. Als uiteindelijk er iets niet goed gaat in de transactie probeer ik er netjes uit te komen met de koper. Is me is gebeurd hier op tweakers. Koper kwaad dat moederbord niet stevig genoeg verpakt was, heb hem netjes alles vergoed. Wat zegt verkoper over zijn verantwoordlijkheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monofear
Teknix1982 schreef op maandag 05 september 2016 @ 19:59:
Ook al is er met T&T verzonden, met een waarde van 100 euro zou ik dat nog niet doen. De kans is ook aanwezig dat het product beschadigd raakt. Heb je verzocht om aangetekende/verzekerde verzending? Het is op zijn minst niet netjes als een verkoper hier niet zelf over begint en dit als optie biedt. Ik verkoop regelmatig wat via mp en geef de koper altijd de keus. Als uiteindelijk er iets niet goed gaat in de transactie probeer ik er netjes uit te komen met de koper. Is me is gebeurd hier op tweakers. Koper kwaad dat moederbord niet stevig genoeg verpakt was, heb hem netjes alles vergoed. Wat zegt verkoper over zijn verantwoordlijkheid?
De verkoper probeert alles te ontkennen. Hij zegt dat het normaal is zonder t&t, dit terwijl ik er 2x om gevraagd heb voordat hij verzonden had en hij dit zelf aangeeft in zijn advertentie. Ik heb hem nu met zn neus op de feiten gedrukt, maar hij gooit het er steeds op dat hij denkt dat ik het gewoon ontvangen heb, en ik hem probeer op te lichten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
Als je dit van tevoren duidelijk besproken hebt is het aan hem om de t&t code aan te leveren van de zending. Er rest denk ik weinig anders dan dreigen met aangifte wegens oplichting als hij niet voor donderdag de t&t aanlevert of het geld heeft teruggestort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:27
monofear schreef op maandag 05 september 2016 @ 20:15:
[...]

De verkoper probeert alles te ontkennen. Hij zegt dat het normaal is zonder t&t, dit terwijl ik er 2x om gevraagd heb voordat hij verzonden had en hij dit zelf aangeeft in zijn advertentie. Ik heb hem nu met zn neus op de feiten gedrukt, maar hij gooit het er steeds op dat hij denkt dat ik het gewoon ontvangen heb, en ik hem probeer op te lichten...
Als hij niet kan bewijzen dat ie het verzonden heeft, mp inlichten. Echt iets er aan doen kan je verder niet geloof ik.

Zelf laatst gehad met een verkocht product van een tientje. Via brievenbuspost verzonden zoals afgesproken en koper heeft dit ook nog niet gekregen. Ook amicabel over het feit gehad dat de koper zomaar kan zeggen dat het niet aangekomen is (geen bewijs van bezorging waarmee ik het tegendeel kan bewijzen) en ik zomaar kan zeggen dat ik het verzonden heb (geen bewijs van verzenden om het tegendeel te bewijzen) Gelukkig voor mij viel er een paar dagen later bij de koper een briefje van postnl in de bus dat er extra portokosten betaald moesten worden over het verzonden item, inclusief foto van het verstuurde :D (En dit terwijl ik het door postnl zelf had laten wegen en frankeren!). Die boete heeft postnl geschrapt, maar de envelop is sinds het maken van die foto nog steeds spoorloos..... Maargoed, er is dus bewijs van verzenden en het risico dat de gekozen verzendmethode met zich meebrengt ligt dan bij de koper. Ik had immers de optie gegeven om het met t&t te versturen. Wel ga ik voortaan voor mezelf dit soort zaken gewoon als brievenbuspakketje versturen, zodat ik altijd bewijs heb van verzenden.

[ Voor 10% gewijzigd door henri86 op 05-09-2016 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Niet online
monofear schreef op maandag 05 september 2016 @ 20:15:
[...]

Je hebt betaald voor zending met t&t, dit heeft hij niet geleverd. Heeft ie een bon van betaling van de verzending? Wat verwacht hij nu verder te doen of is het voor hem klaar nu? Hij wil geen coulance doen omdat hij een andere zending gekozen heeft dan overeengekomen? Denkt hij uberhaupt wel mee? Ik vrees, ondanks dat je misschien wettelijk sterk staat, er weinig met deze kwestie gedaan zal worden door politie. Ik vrees voor een dure les.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monofear
Teknix1982 schreef op maandag 05 september 2016 @ 22:57:
[...]

Je hebt betaald voor zending met t&t, dit heeft hij niet geleverd. Heeft ie een bon van betaling van de verzending? Wat verwacht hij nu verder te doen of is het voor hem klaar nu? Hij wil geen coulance doen omdat hij een andere zending gekozen heeft dan overeengekomen? Denkt hij uberhaupt wel mee? Ik vrees, ondanks dat je misschien wettelijk sterk staat, er weinig met deze kwestie gedaan zal worden door politie. Ik vrees voor een dure les.
Hij blijft volhouden dat hij denkt dat ik hem op aan het lichten ben. Ik kan niet bewijzen dat ik iets ontvangen heb, maar hij kan niet bewijzen dat hij iets verstuurd heeft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Niet online
monofear schreef op maandag 05 september 2016 @ 23:01:
[...]

Hij blijft volhouden dat hij denkt dat ik hem op aan het lichten ben. Ik kan niet bewijzen dat ik iets ontvangen heb, maar hij kan niet bewijzen dat hij iets verstuurd heeft..
Ik vrees voor welles nietus verhaal. Daar gaat marktplaats ook niets mee kunnen. Laat staan politie. Al wel gemeld bij MP zoals gambieter opperde? Wat heb je eigenlijk gekocht voor 100 euro dat in een envelop past?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:44
monofear schreef op maandag 05 september 2016 @ 23:01:
[...]
Als hij bewijs wil dat je het ontvangen hebt, dan hij het maar anders moeten versturen. Dat risico is door hem (bewust) genomen. Daarnaast heeft hij geen enkel bewijs dat het verstuurd is. Ook dat risico heeft hij genomen. Verkoper staat m.i. gewoon niet sterk. Het probleem is. Hoe ga je het oplossen zonder een verkoper die bereid is om mee te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

henri86 schreef op maandag 05 september 2016 @ 22:09:
Maargoed, er is dus bewijs van verzenden en het risico dat de gekozen verzendmethode met zich meebrengt ligt dan bij de koper. Ik had immers de optie gegeven om het met t&t te versturen.
Ik weet niet precies wat de situatie daarin nou is, maar als onverzekerd verzenden ook als optie wordt aangegeven in de advertentie is dit wel degelijk het risico van de verkoper. Alleen als de koper expliciet om een verzendmethode vraagt die niet door de verkoper wordt aangeboden is het op risico van de koper. Al weet ik niet zeker of expliciet 'verzendmethode X op risico van koper' in de advertentie zetten wel mag, bij tweedehands verkoop.

Maar meer on-topic, in het geval van de TS is het natuurlijk sowieso het risico van de verkoper, dat die op eigen houtje anders heeft verstuurd dan in eerste instantie aangegeven maakt het er niet beter op... Bewijs dat het niet aangekomen is hoeft de koper dus niet te geven. Risico op oplichting? Ja, duh, dat heb je bij goedkope verzending, dan had hij "alleen afhalen" moeten zeggen.

[ Voor 6% gewijzigd door bwerg op 06-09-2016 09:09 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
bwerg schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 09:07:
[...]

Ik weet niet precies wat de situatie daarin nou is, maar als onverzekerd verzenden ook als optie wordt aangegeven in de advertentie is dit wel degelijk het risico van de verkoper. Alleen als de koper expliciet om een verzendmethode vraagt die niet door de verkoper wordt aangeboden is het op risico van de koper. Al weet ik niet zeker of expliciet 'verzendmethode X op risico van koper' in de advertentie zetten wel mag, bij tweedehands verkoop.
Als ze kiezen voor verzenden geef ik altijd de voorkeur om met t&t te verzenden en geef dit ook aan, maar als de koper dan kiest voor briefpost omdat ze die extra euro niet willen betalen, ligt dat risico bij hen en niet bij mij.
Maar zoals aangegeven ga ik voortaan altijd minsten voor brievenbuspakket om gezeik zoveel mogelijk te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coyote1980
Ik zet in elke marktplaats advertentie expliciet dat verzenden op risico en kosten van de koper geschiedt. In het mailcontact moet men dan kiezen welke verzendwijze men dan wil. Gelukkig nog nooit gelazer mee gehad. Brievenbuspost bied ik nooit aan, als de koper erom vraagt herhaal ik dat het risico daar ligt en dat voor 3,95 het naar een UPS Access Point kan met track&trace.

Maar ja, daar heeft de TS nu niets aan. Zoals ik eerder zei denk ik dat dreigen met aangifte als hij voor datum X geen t&t code aanlevert of het geld terugstort de enige manier is: de verkoper heeft een risico genomen door af te wijken van de overeenkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Oeps, foute opmerking van mij - risico verleggen in de advertentie mag dus inderdaad wel, als je dat expliciet aangeeft / afspreekt.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ago
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-01 18:58

ago

Hoe lang zit de verkoper al op Marktplaats?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monofear
ago schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 13:56:
Al 6 jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ago

ago

Balen dat dit je overkomt. Wel apart dat hij jou gelijk een oplichter noemt, terwijl je alleen maar aangeeft dat je niks ontvangen hebt. Vraag anders zijn telefoonnummer als je die nog niet hebt. Soms kun je horen wat voor soort mens het is. Vraag nogmaals om een oplossing omdat volgens de advertentie met T&T verzonden zou worden. Doe tenslotte aangifte. Ga er maar alvast vanuit dat je je €100 kwijt bent, dan kan het alleen maar meevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 27535

De wet is er vrij simpel over. Er is verder niets afgesproken anders dan dat hij zorg zou dragen dat het bij jou komt. Risico voor verlies is dus voor de verkoper. En hij kan wel zeggen dat jij het gewoon ontvangen hebt, maar als hij dat soort risico's niet wil dan moet hij het anders verzenden.

Ik zou het melden bij Marktplaats - sowieso heeft hij niet de geadverteerde verzendwijze gehanteerd (als hij dat wel had gedaan had hij dit probleem ook niet gehad). Daarbij aangeven dat risico voor de verzender is (http://blog.iusmentis.com...bij-particuliere-verkoop/) en dat als hij niet aan zijn leveringsplicht voldoet, je aangifte gaat doen.

Het kan prima zijn dat het echt verzonden is. Er gaat genoeg verloren. Maar relevant is het niet: het is en blijft voor zijn risico. Wat er dus ook aan de hand is, maakt voor jou niet uit. Laat de politie het maar registreren en uitzoeken.

Je kan hem dus ook adviseren eveneens aangifte te doen - maar dat verandert niet zijn plicht tot terugbetalen. Als hij echt te goeder trouw is, doet hij aangifte - het pakje is ten slotte weg. Zo niet, komt die aangifte ook niet, omdat liegen bij het doen van aangifte niet een kleine overtreding is zoals internetoplichting wel gezien wordt. Dat is gewoon een strafbaar feit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monofear
Het blijkt te gaan om dezelfde persoon als in dit topic:
Advies gevraagd ivm betaling aan tweaker en daarna stil..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ago

ago

Hoe weet je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monofear
Zelfde naam, zelfde woonplaats, zelfde product, zelfde klachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
monofear schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 20:17:
[...]

Dan probeert ie z'n technieken iig enigszins te verfijnen (Y)
:F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
Ben je mooi klaar mee :(

Ik denk dat je voldoende basis hebt om aangifte van bewuste oplichting te doen. Daarnaast kan het zijn dat de verkoper interessant is voor de belastingdienst:
Als je dit structureel doet met de bedoeling er geld mee te verdienen, dan moet je minimaal aangifte inkomstenbelasting doen in de categorie 'resultaat uit overige werkzaamheden'. Daar is niet een bepaald bedrag als ondergrens voor. Of en hoeveel belasting je moet betalen hangt van je hele inkomenssituatie af.
Verder kan de verkoper voor de gemeente interessant zijn, woont hij nog bij zijn ouders en hebben die een uitkering, dan zal de gemeente willen weten dat er neveninkomsten via marktplaats zijn.

Het is allemaal wat drastisch, maar als deze verkoper willens en wetens mensen oplicht zijn alle juridisch toegestane middelen inzetbaar om daar een eind aan te maken. En als de verkoper te goeder trouw zou zijn dan heeft het voor de verkoper ook geen negatieve gevolgen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Je zou degene van dat topic een bericht kunnen sturen voor informatie (wij mogen dat kwa wet niet). Lijkt dat er dan toch veel mogelijkheden zijn ander contact te leggen. Ik begrijp ook niet hoe iemand die al een keer zo hard tegen de muur is gelopen gewoon (at best) het risico te neemt zonder wat het op te sturen om vervolgens vergoeding te weigeren.

Onbegrijpelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:54
ago schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 13:56:
Dat zegt helemaal niets, dat is gewoon wanneer het account is aangemaakt. Ik heb Marktplaats al meerdere malen gevraagd om een rating systeem in te voeren (misschien als meerdere mensen dit verzoeken dat het er dan toch komt?). Dan kun je kopers en verkopers beoordelen, dat lijkt me veel waardevoller dan te weten hoe lang geleden een account is aangemaakt.

[ Voor 7% gewijzigd door jongetje op 07-09-2016 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
monofear schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 20:17:
[...]

Heb je nou ondertussen Marktplaats ingelicht? Met een topic op GoT krijg je in elk geval je 100 euro niet terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
Anoniem: 27535 schreef op woensdag 07 september 2016 @ 08:46:
[...]

Je zou degene van dat topic een bericht kunnen sturen voor informatie (wij mogen dat kwa wet niet). Lijkt dat er dan toch veel mogelijkheden zijn ander contact te leggen. Ik begrijp ook niet hoe iemand die al een keer zo hard tegen de muur is gelopen gewoon (at best) het risico te neemt zonder wat het op te sturen om vervolgens vergoeding te weigeren.

Onbegrijpelijk
Ik zag aan het eind van dat topic nog iemand die in hetzelfde schuitje zat, maar daar is geen update meer van gekomen. Is daar eigenlijk nog iets over bekend hoe dat was afgelopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ago

ago

jongetje schreef op woensdag 07 september 2016 @ 09:01:
[...]

Dat zegt helemaal niets, dat is gewoon wanneer het account is aangemaakt. Ik heb Marktplaats al meerdere malen gevraagd om een rating systeem in te voeren (misschien als meerdere mensen dit verzoeken dat het er dan toch komt?). Dan kun je kopers en verkopers beoordelen, dat lijkt me veel waardevoller dan te weten hoe lang geleden een account is aangemaakt.
Helemaal niets is ook niet waar. Ik durf iets meer risico te nemen bij iemand die al 10 jaar een account heeft en mij ook netjes telefonisch te woord staat dan bij iemand die net 3 weken op MP zit.
Maar het zegt niet alles nee.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• monofear
Na het nodige bewijs te laten zien aan hem dat ik toch echt aangifte had gedaan, vandaag mijn geld teruggekregen!

• ago

ago

Wauw, niet verwacht. Fijn voor je, geen dure les dus :P

• coyote1980
Adverteert hij ondertussen nog steeds op marktplaats?

Wel fijn voor je dat je je geld terughebt. Als ie het daadwerkelijk verzonden had, had ie vast niet nu ineens geld overgemaakt, maar ja, dat blijven aannames...

• monofear
coyote1980 schreef op donderdag 08 september 2016 @ 13:34:
Adverteert hij ondertussen nog steeds op marktplaats?

Wel fijn voor je dat je je geld terughebt. Als ie het daadwerkelijk verzonden had, had ie vast niet nu ineens geld overgemaakt, maar ja, dat blijven aannames...
Heb van marktplaats een mailtje gehad dat er meerdere meldingen binnen waren gekomen over deze persoon en dat ze zijn account geblokkeerd hadden.
Hij blijft er nog steeds volhouden dat ik gewoon de SSD thuis heb liggen, maar hij het geld terug heeft gestort om niet in aanraking te komen met politie i.v.m. zijn school.

• ago

ago

Pathologische leugenaar is het. Hij hoopt dat er van de 10 kopers er 3 geen werk van z'n scam maken. Sneue gast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InSanex
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-04 18:04

InSanex

serenity now!

Als er echt aangifte is gedaan, blijft die aangifte ook staan ondanks het feit dat TS schadeloos is.
Hij loopt ongetwijfeld een keer tegen de lamp.

Het weer in Halfweg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin
  • Laatst online: 23-04 16:25

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Hoi, ik bied een tablet aan op MP voor 120,- en we zijn 100 overeengekomen> prima zo.

De koper wil mij 5 briefjes van 20 opsturen in een gesealde enveloppe. Natuurlijk hoeft dit geen oplichterij te zijn, maar ik vind het heel ongebruikelijk. Ik heb hem ook gewezen op zijn eigen risico bij verlies, maar hij heeft natuurlijk wel mijn huis adres. Ook al gaat het maar om 100,- ik vind het raar, wat vinden jullie?

p.s. dit is de rede waarom: "Mijn bank is via VISA onlangs geskimmed en is nog 10 dagen onbruikbaar vandaar dat ik het cash doe"

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-05 19:34

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

Pinin schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 20:54:

p.s. dit is de rede waarom: "Mijn bank is via VISA onlangs geskimmed en is nog 10 dagen onbruikbaar vandaar dat ik het cash doe"
Ik zou het reserveren en hem na 10 dagen geld laten storten. Geen risico nemen met vals geld of iets dergelijks.

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Pinin schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 20:54:
maar hij heeft natuurlijk wel mijn huis adres.
Precies, en dat heeft een koper helemaal niet nodig tenzij die het product komt afhalen. Dus lekker reserveren voor over 10 dagen. Een tablet kan écht wel even blijven liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henri86
BadpunK schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 21:06:
[...]

Ik zou het reserveren en hem na 10 dagen geld laten storten. Geen risico nemen met vals geld of iets dergelijks.
Of je laat het 'm gewoon opsturen. Zolang je de tablet maar niet verzendt voordat je het ontvangen en gecontroleerd hebt. En maak duidelijk dat het risico bij hem ligt, zeker als niet aangetekend verstuurd maar met de reguliere post.
Maar als je er geen goed gevoel bij hebt, niet doen uiteraard.

Persoonlijk zou ik overigens zeggen: geef die 100 euro aan een familielid en laat die het naar jou overmaken.

[ Voor 9% gewijzigd door henri86 op 03-10-2016 21:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-05 19:34

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

henri86 schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 21:47:
[...]

Of je laat het 'm gewoon opsturen. Zolang je de tablet maar niet verzendt voordat je het ontvangen en gecontroleerd hebt.
Stel dat het vals geld blijkt te zijn, dan zou er een leuke situatie kunnen optreden als hij gaat beweren dat jij 'm oplicht. Dit zou ik dus persoonlijk niet doen. Je leest tegenwoordig genoeg van die gekke verhalen.

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chntl321
Gewoon lekker aan een ander verkopen.. Blijkbaar vertrouw je het zelf al niet en dan zou ik toch op mijn gevoel afgaan. En mocht je hem over 10 dagen nog hebben, dan kan diegene altijd opnieuw reageren en het dan alsnog gewoon overmaken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

De koper heeft er ook geen zin meer in en is klaar met mij. :)

Bedankt voor de antwoorden.

* Gaat weer terug op MP en V&A

[ Voor 14% gewijzigd door Pinin op 03-10-2016 22:43 ]

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

take two, hij maakt het geld over via een vriend. Het is een cadeau voor kleinkind. Pittige opa hoor :)

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:29
Ik zou nu mijn handen er van af trekken, en een eventuele betaling als onverschuldigd terugstorten. Kans is groot dat hij iemand anders probeert op te lichten en hem het geld naar jou laat storten. Jij stuurt het product op, gedupeerde komt bij jou verhaal halen, geld weg. Geen risico nemen.
Pagina: 1