Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Gaming pc ±€600

Pagina: 1
Acties:

• Broodje_Aap
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 28-11 15:23

Broodje_Aap

Professioneel prutser

Topicstarter
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Er is ook een speciaal topic over het configureren van een desktop. Het "Geschikte Onderdelen Kiezen" topic vind je hier: [Guide][advies] Geschikte Onderdelen Kiezen

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gamen, ook schoolwerk en alledaagse dingen zoals internetten is van toepassing.

Wat mag het systeem gaan kosten?
±€600 iets erboven mag maar niet teveel.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alles is wordt nieuw. Dus nee.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Gewoon een prima pctje waar ik even mee op vooruit kan. Spellen zoals H1Z1 en gtav, maar dat hoeft echt niet op ultra settings, zolang het maar een beetje te spelen is, is het al goed.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik neig alleen voor Intel te gaan, omdat ik dat altijd al gebruik en er dus ook bekender mee ben.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zolang het Games goed speelt is het prima. (H1Z1, gta, cod, maar hoeft echt niet op max settings.)

Ga je overklokken?
Haha met dit budget? Nah...

Wat verwacht je van ons?
Het liefst zoveel mogelijk bang for Buck. Ik zet hieronder een lijstje die ik zelf heb opgesteld. Daarbij kan je zien dat ik voor een betere CPU ben gegaan en het geld ietsjes minder heb geïnvesteerd in de GPU, omdat ik dat denk ik zo meer future proof zal zijn, omdat ik eerder de GPU vervang dan de CPU.

Ik vraag aan jullie of dit lijstje goed is, of dat er nog wat dingen beter kunnen.

Alvast bedankt!

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 198,-€ 198,-
1ASRock H110M-HDS€ 53,49€ 53,49
1Sapphire Radeon RX 460 4G D5€ 148,50€ 148,50
1Seagate Desktop HDD, 1TB€ 47,50€ 47,50
1BitFenix Neos Zwart/Zwart€ 36,-€ 36,-
1Crucial CT8G4DFD8213€ 34,50€ 34,50
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 52,95€ 52,95
1Samsung 750 EVO (retail) 250GB€ 69,-€ 69,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 639,94

"A computer would deserve to be called intelligent if it could deceive a human into believing that it was human." - Alan Turing

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Eén reepje geheugen betekent wel single channel en mindere prestaties, ook is de voeding ~7 jaar oud die is dus nog weinig interessant. Voor de rest is 150 euro voor een RX 460 wel veel, een dubbel zo snelle RX 470 is maar een dikke 50 euro meer.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• ASJDV
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14-02 09:33
Je zou ook nog een i5-6400 kunnen kopen ipv een 6500, scheelt bijna twee tientjes die je weer in je GPU kan stoppen.

Verder ziet het lijstje er prima uit.

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-11 11:09
Met een rx460 ga je absoluut niet blij worden als je wilt gamen. Zoals al eerder aangegeven is een rx470 qua prijs/prestatie de veel betere keus. Om toch nog binnen budget te blijven zou je ook kunnen kiezen voor een i3-6100. Als voeding kun je denken aan de corsair cx450m of de be quiet power 8 400w.
Voor gaming is de combinatie i5/470 natuurlijk beter, maar als je perse binnen budget wilt/moet blijven levert de combinatie i3 + 470 je altijd meer frames per seconde op dan de combinatie i5/460.

Mijn advies zou zijn om eerst te kijken of je met een i5 6400 en een van de voedingen die ik noemde je budget iets kunt rekken en er de 470 bijzetten. Gaat dat niet lukken en kun/wil je ook niet langer doorsparen dan kiezen voor de i3.

Edit: zie hieronder, prima built. Is 685 euro niet haalbaar voor je; doorsparen of de i3 kiezen.

[ Voor 25% gewijzigd door Philpend op 05-09-2016 09:39 ]

• -The_Mask-
  • Niet online
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 181,95€ 181,95
1XFX AMD Radeon RX 470 4GB Single Fan Triple X€ 212,50€ 212,50
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 32,14€ 32,14
1Corsair CX450M€ 52,-€ 52,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 684,58

Zo heb je een betere prijs/prestaties, iets bespaard op de CPU, dual-channel geheugen, moderne voeding en RX 470.

AMD Nieuwsdiscussie

• Broodje_Aap

Broodje_Aap

Professioneel prutser

Topicstarter
Philpend schreef op maandag 05 september 2016 @ 09:32:
Met een rx460 ga je absoluut niet blij worden als je wilt gamen. Zoals al eerder aangegeven is een rx470 qua prijs/prestatie de veel betere keus. Om toch nog binnen budget te blijven zou je ook kunnen kiezen voor een i3-6100. Als voeding kun je denken aan de corsair cx450m of de be quiet power 8 400w.
Voor gaming is de combinatie i5/470 natuurlijk beter, maar als je perse binnen budget wilt/moet blijven levert de combinatie i3 + 470 je altijd meer frames per seconde op dan de combinatie i5/460.
Oké, maar ben ik met een I3 nog wel future proof? Vooral ook omdat deze dual i.p.v. Quad Core is.

Voeding ga ik aanpassen.
-The_Mask- schreef op maandag 05 september 2016 @ 09:36:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 181,95€ 181,95
1XFX AMD Radeon RX 470 4GB Single Fan Triple X€ 212,50€ 212,50
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 32,14€ 32,14
1Corsair CX450M€ 52,-€ 52,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 684,58

Zo heb je een betere prijs/prestaties, iets bespaard op de CPU, dual-channel geheugen, moderne voeding en RX 470.
Ziet er goed uit! Deze pc is voor een vriend van me, ik zal hem dit voorstellen en er natuurlijk bij zeggen dat hij toch echt ietsjes meer uit de buidel moet tasten voor echt goeie prestaties, voor een aantrekkelijk prijsje.

"A computer would deserve to be called intelligent if it could deceive a human into believing that it was human." - Alan Turing

• Philpend
In cpu zware games zul je absoluut profijt hebben van een i5. Daarom ook mijn advies om budget iets te verhogen of door te sparen. Maar kan dat niet dan gaat een i3 er ook mee door. Wat ik zelf in het verleden heb gedaan is starten met een i3 en na een jaar upgraden naar een i5. Voor mijn i3 kreeg ik tweedehands nog verassend veel terug, dus heel veel extra heeft mij dat niet gekost.

Er zijn een paar games die 4 threads willen zien. De i3 is een dual core met hyperthreading, dus de games zien 4 threads en zullen gewoon werken.

[ Voor 16% gewijzigd door Philpend op 05-09-2016 09:46 ]

• Broodje_Aap

Broodje_Aap

Professioneel prutser

Topicstarter
Philpend schreef op maandag 05 september 2016 @ 09:43:
In cpu zware games zul je absoluut profijt hebben van een i5. Daarom ook mijn advies om budget iets te verhogen of door te sparen. Maar kan dat niet dan gaat een i3 er ook mee door. Wat ik zelf in het verleden heb gedaan is starten met een i3 en na een jaar upgraden naar een i5. Voor mijn i3 kreeg ik tweedehands nog verassend veel terug, dus heel veel extra heeft mij dat niet gekost.

Er zijn een paar games die 4 threads willen zien. De i3 is een dual core met hyperthreading, dus de games zien 4 threads en zullen gewoon werken.
Dus anders gezegd... Het is een dual core die zich voordoet als een Quad Core?

• Philpend
Over hyperthreading kun je een heel boek schrijven.... 'een dual core die zich voordoet als een quad core' is net niet helemaal juist. Hij levert wel degelijk prestatie met de 3e en 4e thread, maar niet zoveel als een echte quad core. Hij is ook veel sneller dan de pentium die een echte dual core is zonder hyperthreading.

Edit: Een voorbeeld: gta v 1080p en medium settings:
Met een i5 en een gtx 970 ( vergelijkbaar in prestatie met een 470) haal je bijna 90fps. Met een i3 en gtx 970 haal je bijna 70fps. Duidelijk minder fps voor de i3 dan de i5, maar op een 60Hz monitor zie je toch niet meer dan 60fps. Het is dus heel goed speelbaar met een i3. In real life zul je met een i5 het spel op hogere settings kunnen zetten en toch 60fps halen.
Als je kijkt naar de framerate op ultra setting zie je dat het verschil nog maar heel klein is, maar beide processors halen hier niet voldoende frames om lekker te spelen, op ultra met een 970/470 heb je vooral een gpu bottleneck.

Bron: https://nl.hardware.info/...taten-core-i3---1920x1080

Mijn conclusie blijft dat je met een i5 betere prestaties haalt, maar een i3, als je het budget niet hebt voor een i5, zeker een optie is.

[ Voor 64% gewijzigd door Philpend op 05-09-2016 11:30 ]

• -The_Mask-
  • Niet online
Hyper Threading maakt het mogelijk om twee threads op één core te draaien simpel gezegd.

AMD Nieuwsdiscussie

• steff85
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-11 14:28
Ik zou met een moederbord die 2 sleuven bevat voor 1 reep geheugen gaan. Verschil in prestaties met dualchannel geheugen ga je toch niet merken in gaming omstandigheden en houdt een upgrademogelijkheid in toekomst open.

• -The_Mask-
  • Niet online
De geheugenbandbreedte halveren voor een i5 Skylake CPU is wel degelijk merkbaar.

AMD Nieuwsdiscussie

• Broodje_Aap

Broodje_Aap

Professioneel prutser

Topicstarter
steff85 schreef op maandag 05 september 2016 @ 11:24:
Ik zou met een moederbord die 2 sleuven bevat voor 1 reep geheugen gaan. Verschil in prestaties met dualchannel geheugen ga je toch niet merken in gaming omstandigheden en houdt een upgrademogelijkheid in toekomst open.
Ik denk dat tegen de tijd dat hij zijn RAM gaat upgraden dat deze RAM kaarten niet eens meer verkrijgbaar zijn...

• steff85
Broodje_Aap schreef op maandag 05 september 2016 @ 11:29:
[...]

Ik denk dat tegen de tijd dat hij zijn RAM gaat upgraden dat deze RAM kaarten niet eens meer verkrijgbaar zijn...
Daar zou ik niet al te zeker over zijn. Momenteel is 8GB al het meest gangbaar.
Je kunt nog gewoon DDR2 en zelfs DDR1 bestellen, deze laatste werd in 2000 al geïntroduceerd. Bovendien is RAM niet de grote kostenpost om op middellange termijn er 16GB van te maken.

Als je echt denkt dat geheugen zo'n verschil gaat maken, ga dan ook gelijk voor lagere latencies dan de CL15 die je momenteel hebt geselecteerd, dat behoort tot de traagste varianten.

[ Voor 15% gewijzigd door steff85 op 05-09-2016 11:54 ]

• steff85
-The_Mask- schreef op maandag 05 september 2016 @ 11:25:
De geheugenbandbreedte halveren voor een i5 Skylake CPU is wel degelijk merkbaar.
Merkbaar of meetbaar? Ik had wel eens gezien dat specifieke games ervan kunnen profiteren, maar het gros laat tussen 0% en 2% verbetering zien (uit het hoofd, pin me er niet op vast). Dat is niet merkbaar (in spelbeleving) naar mijn mening, maar is wel meetbaar.

Naar mijn mening is dualchannel geheugen pas een meerwaarde als de CPU de bottleneck in gaming is, wat met een Skylake i5 niet snel het geval zal zijn met de gekozen RX470.

De enige no-brainer voor mij om dualchannel geheugen te kiezen is wanneer gebruik gemaakt wordt van de geïntegreerde graphics. Het zijn non-gaming gebieden waar de verdubbeling van bandbreedte een duidelijke impact hebben. Ik beperkte me puur tot impact in games dat ik voor 1x 8GB zou hebben gekozen ipv 2x 4GB.

Vind het altijd reuze interessant als je adviezen en ervaringen met voedingen deelt. Kijk dan ook uit naar jouw zienswijze over de meerwaarde van dualchannel geheugen.

• Broodje_Aap

Broodje_Aap

Professioneel prutser

Topicstarter
steff85 schreef op maandag 05 september 2016 @ 11:52:
[...]
Daar zou ik niet al te zeker over zijn. Momenteel is 8GB al het meest gangbaar.
Je kunt nog gewoon DDR2 en zelfs DDR1 bestellen, deze laatste werd in 2000 al geïntroduceerd. Bovendien is RAM niet de grote kostenpost om op middellange termijn er 16GB van te maken.

Als je echt denkt dat geheugen zo'n verschil gaat maken, ga dan ook gelijk voor lagere latencies dan de CL15 die je momenteel hebt geselecteerd, dat behoort tot de traagste varianten.
Als je Ddr4 met een CAS lager dan 15 ( ik neem aan dat je dat bedoelt met CL15?) wilt hebben dan betaal je gelijk 2,5x zoveel. Denk niet dat hij daarop zit te wachten.

• steff85
Broodje_Aap schreef op maandag 05 september 2016 @ 12:28:
[...]

Als je Ddr4 met een CAS lager dan 15 ( ik neem aan dat je dat bedoelt met CL15?) wilt hebben dan betaal je gelijk 2,5x zoveel. Denk niet dat hij daarop zit te wachten.
Jouw gekozen geheugen is slechts bij 1 winkel zo goedkoop, anders 40 euro.
Bij dezelfde winkel is deze te vinden: pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16S-8GVKB voor 43,50.

Weliswaar CL16 in de specificaties, maar op 2133MHz (limitatie H110 chipset) is daar vast wat vanaf te snoepen...

EDIT: Niet dat je deze moet kiezen, maar vond het wel een wat raar argument van 2,5x duurder... De meerwaarde in gaming performance is trouwens extreem klein dus prijstechnisch toch niet interessant. Is alleen om de 2,5x duurder bewering licht af te zwakken.

[ Voor 16% gewijzigd door steff85 op 05-09-2016 12:40 ]

• Broodje_Aap

Broodje_Aap

Professioneel prutser

Topicstarter
steff85 schreef op maandag 05 september 2016 @ 12:37:
[...]

Jouw gekozen geheugen is slechts bij 1 winkel zo goedkoop, anders 40 euro.
Bij dezelfde winkel is deze te vinden: pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16S-8GVKB voor 43,50.

Weliswaar CL16 in de specificaties, maar op 2133MHz (limitatie H110 chipset) is daar vast wat vanaf te snoepen...

EDIT: Niet dat je deze moet kiezen, maar vond het wel een wat raar argument van 2,5x duurder... De meerwaarde in gaming performance is trouwens extreem klein dus prijstechnisch toch niet interessant. Is alleen om de 2,5x duurder bewering licht af te zwakken.
Bij mij hoef je niet echt aan te kloppen als het over RAM gaat... Ik snap er wel iets van maar ik ben er niet die-hard in. Dus vandaar dat mijn argument dan "niet goed" overkomt.

Ik bezit zelf 2*8 Gb HyperX ddr4 2,666 GHz RAM (CL15) maar zodra ik daar in de BIOS ga veranderen, kom ik alleen maar op instabiliteit uit. Waarschijnlijk een fout aan mij kant door mijn inexperience met RAM.

• -The_Mask-
  • Niet online
steff85 schreef op maandag 05 september 2016 @ 12:26:
[...]

Merkbaar of meetbaar? Ik had wel eens gezien dat specifieke games ervan kunnen profiteren, maar het gros laat tussen 0% en 2% verbetering zien (uit het hoofd, pin me er niet op vast). Dat is niet merkbaar (in spelbeleving) naar mijn mening, maar is wel meetbaar.
Zo'n klein verschil zou idd niet merkbaar zijn, zelfs meetbaar wordt lastig dat zou nog binnen de foutmarge kunnen liggen. Maar het klopt alleen niet, zelfs met 2400MT/s of 2666MT/s in dual-channel is het verschil al groter tegenover 2133MT/s dual-channel. 2133MT/s single channel is dan helemaal weinig.

Bron: mijn hoofd. :P

AMD Nieuwsdiscussie

Pagina: 1