Dit is het eerste systeem wat ikzelf wil gaan bouwen. Ik werk nu nog op een laptopje van 2009 
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil hier onder andere games op gaan spelen, foto's en video's bewerken, programmeren, Matlab-en, virtuele machine laten draaien.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb niet echt een maximum prijs maar zo rond de 1600 euro vind ik wel OK
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Voor de volgende onderdelen heb ik dus ~1600 euro:
Ik sta open voor alle merken mits ze zich wel bewezen hebben en goed gereviewd zijn.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het liefst een geluidsniveau van 0 en een energieverbruik van 0
. Ook liever een behuizing met een kleinere vorm factor en een strakke look. Ik heb geen zin in een bakbeest. Daarnaast wil ik ook dat de behuizing tenminste 4 slots aan de achterkant heeft i.v.m. oog op de toekomst, wellicht dat ik nu maar 1 videokaart neem maar in de toekomst toch liever nog een bijsteek. Behuizing wil ik dus in zekere mate toekomst bestendig hebben.
Ga je overklokken?
Ik ga niet overklokken.
Wat verwacht je van ons?
Het liefst hoor ik zoveel mogelijk vragen en eventueel betere alternatieven zodat ik kan uitzoeken wat de betere keus is.
Ikzelf heb de volgende selectie van onderdelen gemaakt:
Processor
Vergelijken: https://tweakers.net/pric...396;461464;457379;547991/
Als ik de commentaar op de BBG van september moet geloven en het gene wat in [Guide][advies] Geschikte Onderdelen Kiezen staat dan is Hyper Threading niet goed voor gaming, echter is Hyper Threading wel weer goed wanneer je veel programma's tegelijk draait.
Dus ik zit al in dubio over welke processor ik zou moeten kiezen. Daarnaast heeft de Intel Core i7-6800K Boxed een 2011-3 socket, rekening houdend met het feit dat ik graag een wat kleinere vorm factor wil moet ik een µATX moederbord nemen voor de behuizing. Wat de keuze vrijheid voor moederborden inperkt overigens zijn de moederborden in dat segment (µATX vorm factor en 2011-3 socket) ook een stuk duurder.
Interne geheugen
Ook hier heb ik weer een paar smaakjes uitgekozen, wel allemaal in bijna hetzelfde prijs segment.
Vergelijken: https://tweakers.net/pric...are/457451;459273;458074/
Opzich is dit ?denk ik? een makkelijk rekensommetje. Als ik kijk naar de technische specificaties een zo hoog mogelijke geheugensnelheid en een zo laag mogelijke geheugen CAS latency, true latency en spanning.

Dan lijkt mij de Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 de beste keus, ook prijs technisch gezien, 4 euro duurder dan de Kingston bij 4Launch, maar wel hogere klok snelheid en lagere latency. Of ben ik mij nu aan het doodstaren op getalletjes? Daarnaast ben ik niet bekend met het merk Corsair en weet ik dus ook niet hoe goed het aangeschreven staat. Kingston ken ik namelijk wel en heeft bij mijn weten ook een goede naam?
Videokaart
Vergelijken: https://tweakers.net/pric...are/545555;548957;554667/
Ik denk dat ik hier gewoon voor de Gigabyte GeForce GTX 1070 ga. Ik wil gewoon lekker kunnen gamen op high settings maar ik hoef geen 4K te gaan gamen. Des gewenst, althans zo is het idee met oog op de toekomst, kan ik eventueel later nog altijd een tweede videokaart bij steken indien dat gewenst is? Krijg ik dan dubbele performance? Of hoe werkt dat precies als je twee videokaarten hebt? Alternatief dat ik niet heb bekeken is om twee goedkopere videokaarten te nemen? Ik las dat twee middenmoters in sommige gevallen meer performance kan leveren dan een high range videokaart?
Behuizing
Hier wil ik eigenlijk gewoon een Cooler Master Silencio 352 welke ook in de BBG naar voren kwam. Ik wil namelijk een kleine vorm factor en die strak oogt. Daarnaast heeft die ook 4 expansie sloten aan de achterkant. Heb wel een paar alternatieven gezien een kleine vorm factor mij wel beperkt in de keuze van het moederbord.
Vergelijken: https://tweakers.net/pric...613;443611;282494;346374/
Moederbord
Omdat ik nog niet uit ben welke processor ik wil gaan nemen en dus niet weet welke socket ik nodig heb + de vorm factor van de behuizing heb ik ook een aantal moederborden in mijn lijstje
Vergelijken: https://tweakers.net/pric...442;480473;460009;457398/
In geval dat ik de Intel Core i7-6800K Boxed processor neem heb ik een 2011-3 socket nodig. Bij alle andere processors een 1151 socket.
Indien ik de Intel Core i7-6800K Boxed processor neem wil ik ook liever een niet al te oud moederbord, de eerste prijsvermelding van Gigabyte GA-X99M-Gaming 5 dateert van eind 2014. Echter zie ik wel dat de Gigabyte GA-X99M-Gaming 5 en de Asus X99-M WS/SE vrijwel niets van elkaar verschillen wat betreft hardware. Dan nog steeds gaat mijn voorkeur liever uit naar een Gigabyte moederbord omdat het hetzelfde merk dan is als de videokaart?
Over de andere twee moederborden heb ik niet veel te zeggen behalve dat ik dan de Gigabyte GA-Z170M-D3H neem gezien deze een kleinere vorm factor heeft, µATX.
Hardeschijf
pricewatch: Samsung 850 EVO 500GB (overgenomen van BBG)
Processor koeling
pricewatch: Arctic Freezer i32 (overgenomen van BBG)
Voeding
pricewatch: Corsair RM550x (overgenomen van BBG)
Ik zou wel graag nog wat advies willen hebben over de voeding. Ik weet namelijk niet goed welke ik zou moeten kiezen en waar ik precies zou moeten naar kijken. Het lijkt mij dat hij een bepaald vermogen moet kunnen leveren maar hoe kom ik er precies achter hoeveel?
Brand maar los
ps. Ik heb een google spreadsheet gemaakt voor een goed overzicht om te zien wat compatible is met elkaar en wat niet: https://docs.google.com/s...n0veTxWs/edit?usp=sharing
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil hier onder andere games op gaan spelen, foto's en video's bewerken, programmeren, Matlab-en, virtuele machine laten draaien.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb niet echt een maximum prijs maar zo rond de 1600 euro vind ik wel OK
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Voor de volgende onderdelen heb ik dus ~1600 euro:
- Processor, interne geheugen, videokaart ?2x?, moederbord, hardeschijf/SSD, behuizing, processor koeling, voeding, ?geluidskaart?
- Wil ik 1 of 2 videokaarten? Wellicht beginnen met 1? En als het niet naar mijn wens is nog een extra kopen?
- Wil ik 16 of 32 GB RAM geheugen. Ik heb vaak veel programma's tegelijk openstaan en wil bijvoorbeeld wel tegelijk een VM draaien, browsen, met Matlab werken, photoshoppen bijvoorbeeld.
- Wil ik een geluidskaart nemen ja of nee? Ik merk dat in de BBG's bijna nooit meer geluidskaarten erbij worden gedaan, ik ben niet goed op de hoogte van de voor en nadelen hiervan.
Ik sta open voor alle merken mits ze zich wel bewezen hebben en goed gereviewd zijn.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het liefst een geluidsniveau van 0 en een energieverbruik van 0
Ga je overklokken?
Ik ga niet overklokken.
Wat verwacht je van ons?
Het liefst hoor ik zoveel mogelijk vragen en eventueel betere alternatieven zodat ik kan uitzoeken wat de betere keus is.
Ikzelf heb de volgende selectie van onderdelen gemaakt:
Processor
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-6600K Boxed | € 245,50 | € 245,50 |
| 1 | Intel Core i7-6700 Boxed | € 315,- | € 315,- |
| 1 | Intel Core i7-6700K Boxed | € 345,95 | € 345,95 |
| 1 | Intel Core i7-6800K Boxed | € 445,95 | € 445,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.352,40 | |
Als ik de commentaar op de BBG van september moet geloven en het gene wat in [Guide][advies] Geschikte Onderdelen Kiezen staat dan is Hyper Threading niet goed voor gaming, echter is Hyper Threading wel weer goed wanneer je veel programma's tegelijk draait.
Dus ik zit al in dubio over welke processor ik zou moeten kiezen. Daarnaast heeft de Intel Core i7-6800K Boxed een 2011-3 socket, rekening houdend met het feit dat ik graag een wat kleinere vorm factor wil moet ik een µATX moederbord nemen voor de behuizing. Wat de keuze vrijheid voor moederborden inperkt overigens zijn de moederborden in dat segment (µATX vorm factor en 2011-3 socket) ook een stuk duurder.
Interne geheugen
Ook hier heb ik weer een paar smaakjes uitgekozen, wel allemaal in bijna hetzelfde prijs segment.
| 1 | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 | € 84,90 | € 84,90 |
| 1 | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 | € 92,95 | € 92,95 |
| 1 | Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16 | € 85,- | € 85,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 262,85 | |
Vergelijken: https://tweakers.net/pric...are/457451;459273;458074/
Opzich is dit ?denk ik? een makkelijk rekensommetje. Als ik kijk naar de technische specificaties een zo hoog mogelijke geheugensnelheid en een zo laag mogelijke geheugen CAS latency, true latency en spanning.

Dan lijkt mij de Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 de beste keus, ook prijs technisch gezien, 4 euro duurder dan de Kingston bij 4Launch, maar wel hogere klok snelheid en lagere latency. Of ben ik mij nu aan het doodstaren op getalletjes? Daarnaast ben ik niet bekend met het merk Corsair en weet ik dus ook niet hoe goed het aangeschreven staat. Kingston ken ik namelijk wel en heeft bij mijn weten ook een goede naam?
Videokaart
| 1 | Gigabyte GeForce GTX 1070 WINDFORCE OC 8GB | € 455,- | € 455,- |
| 1 | Gigabyte GeForce GTX 1080 G1 Gaming 8GB | € 719,- | € 719,- |
| 1 | MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G | € 520,95 | € 520,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.694,95 | |
Ik denk dat ik hier gewoon voor de Gigabyte GeForce GTX 1070 ga. Ik wil gewoon lekker kunnen gamen op high settings maar ik hoef geen 4K te gaan gamen. Des gewenst, althans zo is het idee met oog op de toekomst, kan ik eventueel later nog altijd een tweede videokaart bij steken indien dat gewenst is? Krijg ik dan dubbele performance? Of hoe werkt dat precies als je twee videokaarten hebt? Alternatief dat ik niet heb bekeken is om twee goedkopere videokaarten te nemen? Ik las dat twee middenmoters in sommige gevallen meer performance kan leveren dan een high range videokaart?
Behuizing
Hier wil ik eigenlijk gewoon een Cooler Master Silencio 352 welke ook in de BBG naar voren kwam. Ik wil namelijk een kleine vorm factor en die strak oogt. Daarnaast heeft die ook 4 expansie sloten aan de achterkant. Heb wel een paar alternatieven gezien een kleine vorm factor mij wel beperkt in de keuze van het moederbord.
| 1 | Cooler Master Silencio 352 | € 59,95 | € 59,95 |
| 1 | Cooler Master Silencio 550 (zonder voeding) | € 84,49 | € 84,49 |
| 1 | Fractal Design Define S | € 80,95 | € 80,95 |
| 1 | Fractal Design Define S - Window | € 85,41 | € 85,41 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 310,80 | |
Moederbord
Omdat ik nog niet uit ben welke processor ik wil gaan nemen en dus niet weet welke socket ik nodig heb + de vorm factor van de behuizing heb ik ook een aantal moederborden in mijn lijstje
| 1 | Asus X99-M WS/SE | € 248,10 | € 248,10 |
| 1 | Gigabyte GA-X99M-Gaming 5 | € 217,50 | € 217,50 |
| 1 | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | € 124,90 | € 124,90 |
| 1 | Gigabyte GA-Z170M-D3H | € 122,- | € 122,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 712,50 | |
In geval dat ik de Intel Core i7-6800K Boxed processor neem heb ik een 2011-3 socket nodig. Bij alle andere processors een 1151 socket.
Indien ik de Intel Core i7-6800K Boxed processor neem wil ik ook liever een niet al te oud moederbord, de eerste prijsvermelding van Gigabyte GA-X99M-Gaming 5 dateert van eind 2014. Echter zie ik wel dat de Gigabyte GA-X99M-Gaming 5 en de Asus X99-M WS/SE vrijwel niets van elkaar verschillen wat betreft hardware. Dan nog steeds gaat mijn voorkeur liever uit naar een Gigabyte moederbord omdat het hetzelfde merk dan is als de videokaart?
Over de andere twee moederborden heb ik niet veel te zeggen behalve dat ik dan de Gigabyte GA-Z170M-D3H neem gezien deze een kleinere vorm factor heeft, µATX.
Hardeschijf
pricewatch: Samsung 850 EVO 500GB (overgenomen van BBG)
Processor koeling
pricewatch: Arctic Freezer i32 (overgenomen van BBG)
Voeding
pricewatch: Corsair RM550x (overgenomen van BBG)
Ik zou wel graag nog wat advies willen hebben over de voeding. Ik weet namelijk niet goed welke ik zou moeten kiezen en waar ik precies zou moeten naar kijken. Het lijkt mij dat hij een bepaald vermogen moet kunnen leveren maar hoe kom ik er precies achter hoeveel?
Brand maar los
ps. Ik heb een google spreadsheet gemaakt voor een goed overzicht om te zien wat compatible is met elkaar en wat niet: https://docs.google.com/s...n0veTxWs/edit?usp=sharing