Vraag

• EdB19
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-05 16:31
Goedeavond mede-Tweakers,

Van de week heb ik besloten om mijn FritzBox 7360 te vervangen door een TP-Link Archer C3200 omdat de FritzBox grote moeite heeft om snel en stabiel internet te leveren aan vier PC's en twee iPads als deze tegelijk op het internet zitten. Dit openbaarde zich in lag en zelfs uitvallen van de router. Een upgrade naar een Triband router die 2x 5ghz en 1x 2.4ghz kanalen heeft leek mij een prima oplossing om zo de gamers en de multimediagebruikers te scheiden.

De TP-Link was snel aangesloten, snel verbonden met een PC om vervolgens de instellingen goed te zetten zodat de modem de router met de buitenwereld kan verbinden, zal ik maar zeggen.
Ik heb vervolgens keurig netjes het connectie type als 'PPPoE' gezet en mijn bijbehorende gebruikersnaam en wachtwoord ingevoerd. Nadat deze instellingen goed gezet waren probeerde ik verbinding te maken maar dit mislukte, ik kreeg een failed message en als tip om de quickstart parameters nogmaals te controleren en anders de modem te rebooten.

Nu kan ik niet aan mij modem rommelen, dit is een eenvoudig kastje zonder toeters of bellen waarop de 1 ethernet kabel past. Dus modem resetten; ik heb geen idee hoe.

Vervolgens heb ik contact gezocht met mijn ISP (Solcon) om te kijken of zij mij verder konden helpen. Als tip kreeg ik om modemgegevens (gebruikersnaam + wachtwoord) te checken/veranderen. Ze bevestigden dat het connectie type inderdaad PPPoE is. Verder gebruik ik VDSL, maar dat hoef ik nergens in te geven.

Hier kan ik dus niets mee want zover ik weet had ik dat al correct ingevoerd. Solcon helpt mij niet verder omdat ik geen ondersteunde router van hen gebruik.

Daarom is mijn vraag hoe kan ik dit oplossen? Als ik het niet voor elkaar krijg moet ik de router retourneren wat mij erg spijtig lijkt en de internetproblemen ook niet oplost.

Alle input is welkom, aangezien ik een leek ben als het om netwerkproblemen gaat :+

Alle reacties

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:22
Naieve vraag: staat het modem wel in (RFC1483) bridgemodus (aka. 'PPPoE passthrough')? Of anders gesteld: je weet heel zeker dat je FritzBox ook PPPoE deed?

Enige dat ik dan nog kan bedenken is dat het backend van de provider maar 1 MAC per PPP-user toelaat, en dus nog 'locked' is aan je oude router. Halfuurtje wachten zou dan kunnen helpen - maar dat is louter speculatie, anders zou ik het ook niet weten.

• EdB19
Ik weet niet zeker hoe ik dat kan controleren maar in de router instellingen van de FritzBox zie ik dat ik op DSL zit via Solcon VDSL Routed Mode.

Ik heb de nieuwe router langer dan een half uur aangesloten gehad maar helaas zonder resultaat.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:06

FreakNL

Well do ya punk?

Wellicht niet helemaal de gewenste oplossing, maar je zou WiFi uit kunnen zetten op de fritzbox en je nieuwe router puur als AP kunnen gebruiken.

Ik ga er dan wel vanuit dat je problemen WiFi gerelateerd waren, niet specifiek je verbinding.

Modem -> fb (router) -> nieuwe router als AP

[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

[ Voor 23% gewijzigd door FreakNL op 01-09-2016 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdB19
Ik denk dat ik inderdaad de TP-Link achter de FritzBox ga plaatsen. Zonder de laatste krijg ik mijn internet niet werkend helaas.

Dit is toch eenvoudig te doen door de TP-Link met een kabel aan de FrixBox te verbinden?

Edit: Mijn hoofdrouter heeft het IP adres: 192.168.178.1 en de TP-Link die als tweede router gaat dienen heeft het adres 192.168.0.1. Voor zover ik weet hoef ik niets aan te passen in de instellingen van de tweede router want de adressen zijn anders (ze bijten elkaar niet)?

[ Voor 38% gewijzigd door EdB19 op 05-09-2016 16:44 ]