Mijn vraag:
Ik heb een internetverbinding tot 100Mbit/s. Deze snelheid haal ik prima als ik direct vanuit de internetaansluiting een kabel trek naar mijn laptop. Deze snelheid haal ik ook als ik er een router tussenzet, en met kabels direct aansluit op mijn laptop. Echter, als ik een draadloze verbinding wil maken, wordt de verbinding beperkt (tx-snelheid volgens macbook) tot 5Mbit/s. De router zou, weliswaar theoretisch, een snelheid tot 300Mbit/s aan moeten kunnen. Hoe kan ik dit probleem oplossen?
Relevante software en hardware die ik gebruik:
Netgear WNR2000 - N300 Wireless Router
Apple Macbook Pro 13,3'' Retina (2015) 2.7GHz
PHY-modus: 802.11n
Kanaal: 2,4 GHz, 20 MHz
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb al verschillende dingen geprobeerd:
1. Router update naar nieuwste firmware;
2. Router teruggezet naar fabrieksinstellingen en opnieuw geconfigureerd;
3. Wifi kanaal meerdere malen veranderd;
4. Mijn router staat direct naast mijn laptop, er zijn dus geen storingsbronnen;
5. Het probleem doet zich niet alleen voor bij mijn laptop, ook andere laptops (o.a. van Dell) hebben dezelfde beperking;
6. De router heeft in het verleden wel prima gewerkt met wifi en hogere snelheid, maar is een tijd niet in gebruik geweest.
Alvast bedankt voor het meedenken!
Ik heb een internetverbinding tot 100Mbit/s. Deze snelheid haal ik prima als ik direct vanuit de internetaansluiting een kabel trek naar mijn laptop. Deze snelheid haal ik ook als ik er een router tussenzet, en met kabels direct aansluit op mijn laptop. Echter, als ik een draadloze verbinding wil maken, wordt de verbinding beperkt (tx-snelheid volgens macbook) tot 5Mbit/s. De router zou, weliswaar theoretisch, een snelheid tot 300Mbit/s aan moeten kunnen. Hoe kan ik dit probleem oplossen?
Relevante software en hardware die ik gebruik:
Netgear WNR2000 - N300 Wireless Router
Apple Macbook Pro 13,3'' Retina (2015) 2.7GHz
PHY-modus: 802.11n
Kanaal: 2,4 GHz, 20 MHz
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb al verschillende dingen geprobeerd:
1. Router update naar nieuwste firmware;
2. Router teruggezet naar fabrieksinstellingen en opnieuw geconfigureerd;
3. Wifi kanaal meerdere malen veranderd;
4. Mijn router staat direct naast mijn laptop, er zijn dus geen storingsbronnen;
5. Het probleem doet zich niet alleen voor bij mijn laptop, ook andere laptops (o.a. van Dell) hebben dezelfde beperking;
6. De router heeft in het verleden wel prima gewerkt met wifi en hogere snelheid, maar is een tijd niet in gebruik geweest.
Alvast bedankt voor het meedenken!