Vraag

• Jordy07
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-07 22:13
Mijn vraag:
Ik heb een internetverbinding tot 100Mbit/s. Deze snelheid haal ik prima als ik direct vanuit de internetaansluiting een kabel trek naar mijn laptop. Deze snelheid haal ik ook als ik er een router tussenzet, en met kabels direct aansluit op mijn laptop. Echter, als ik een draadloze verbinding wil maken, wordt de verbinding beperkt (tx-snelheid volgens macbook) tot 5Mbit/s. De router zou, weliswaar theoretisch, een snelheid tot 300Mbit/s aan moeten kunnen. Hoe kan ik dit probleem oplossen?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Netgear WNR2000 - N300 Wireless Router
Apple Macbook Pro 13,3'' Retina (2015) 2.7GHz
PHY-modus: 802.11n
Kanaal: 2,4 GHz, 20 MHz

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb al verschillende dingen geprobeerd:
1. Router update naar nieuwste firmware;
2. Router teruggezet naar fabrieksinstellingen en opnieuw geconfigureerd;
3. Wifi kanaal meerdere malen veranderd;
4. Mijn router staat direct naast mijn laptop, er zijn dus geen storingsbronnen;
5. Het probleem doet zich niet alleen voor bij mijn laptop, ook andere laptops (o.a. van Dell) hebben dezelfde beperking;
6. De router heeft in het verleden wel prima gewerkt met wifi en hogere snelheid, maar is een tijd niet in gebruik geweest.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Beste antwoord (via Jordy07 op 02-09-2016 13:16)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Jordy07 schreef op donderdag 01 september 2016 @ 12:17:
[...]

De modem is helaas niet draadloos, het betreft een aansluitpunt in de muur dus er loopt een kabel vanuit het aansluitpunt naar mijn router (ik zit in een appartementencomplex).

Overigens heb ik de router ook eens aan de andere kant van het appartement geplaatst, waarbij ik dezelfde problemen ondervind. Ook afstand van router-laptop maakt niets uit.

[...]

Mijn Macbook geeft als tx-snelheid iedere keer maximaal 5Mbps aan. Als ik speedtests uitvoer kom ik echter uit op een snelheid in de praktijk tussen de 1.5-2.5 Mbps.

Als ik bovenstaande op een Windows laptop uitvoer zie ik een 'snelheid' van 11Mbps bij de instellingen van de wifi, maar haalt hij bij speedtests dezelfde praktijksnelheid van 1.5-2.5 Mbps.
Maak onderscheid tussen de link rate (die 11Mbps) en de effectief netto haalbare bandbreedte. De link rate wordt bepaald door de signaalkwaliteit tussen AP en client. 11Mbps is erg laag, zelfs voor een stokoude router als die WNR2000. Dat betekent dat het signaal uitermate beroerd is. Als locatie in huis niets uitmaakt ligt dat niet aan demping (te weinig signaal), maar aan interferentie (verstoring door andere netwerken).

Nu, als jij onverdeeld 100% van je verbinding kunt gebruiken kun je in prakijk ongeveer 70% van de link rate aan effectieve throughput halen. Dat zou dus zo'n 7.7Mbps moeten zijn. Als je minder dan dat haalt, zit je de airtime in je kanaal te delen. Blijkbaar heb je maar beschikking over 1/4 tot 1/3 van de airtime. Dat betekent dat er ofwel meerdere apparaten op jouw WiFi-netwerk zitten waar je zendtijd mee deelt, danwel dat je meerdere netwerken in hetzelfde kanaal die onderling zendtijd moeten delen. Gezien verhaal over appartementencomplex en beroerd signaal vermoed ik sterk dat laatste.

Oftewel de hele 2.4GHz-band zit overvol omdat er maar 3 vrije kaalen zijn (1, 6 en 11) en iedereen in jouw complex een eigen AP heeft op een van die drie (of nog erger: er tussenin) zit en dus iedereen elkaar in de weg zit.

Slecht nieuws: daar valt geen eer aan te behalen, althans niet met huidige apparatuur.

Oplossing is om niet meer van de 2.4GHz-band gebruik te maken, maar over te stappen op 5GHz. Gezien hoe druk het is in 2.4GHz zou ik verwachten dat de eerste vier 5GHz-kanalen ook overvol zijn, dus je moet de hogere (DFS) kanalen gebruiken om echt storingsvrij te kunnen werken.

Helaas doet die WNR2000 alleen 2.4GHz, dus je gaat sowieso een nieuwe router nodig hebben. Daarnaast kan het zijn dat (sommige van) je apparaten ook geen 5GHz aankunnen. Dan moet je kiezen tussen aanmodderen op 2.4GHz of apparaat (danwel netwerkkaart, indien vervangbaar) te vervangen door eentje die wel 5GHz aankan.

Wat moet je dan qua router zoeken?

- support voor 5GHz. DIt vind je makkelijk op de verpakking van ieder apparaat.
- support voor DFS. Dit is ongelofelijk moeilijk te achterhalen. Niemand adverteert ermee, en >90% van 5GHz apparaten ondersteunt het niet. Maar... als je DD-WRT/OpenWRT op een router zet zal het bijna altijd DFS kunnen gebruiken.

Nu, wat je opties zijn hangen af van je budget en hoeveel je zelf wilt hobbyen. Als je nieuw kunt en wilt kopen en niet wilt rommelen, wil je iets kopen dat zeker out-of-the-box DFS ondersteunt. Zie daarvoor:
WLAN routers met DFS/TPC, meld ze hier

Heb je daar het geld niet voor (over), dan wordt het hobbyen. Je moet dan een router die 5GHz ondersteunt nemen (maar niet DFS out-of-the-box) en daar dan DD-WRT of OpenWRT als firmware op zetten. Dat kan soms ingewikkeld zijn, maar de meeste goedkope en hardwarematig degelijke TP-Link apparaten zijn prima ondersteund en is het vaak niet moeilijker dan een reguliere firmwareupdate installeren. Goedkoopste zinnige optie zou een 2e handse WRD3600 of WRD4300 zijn, een nieuwe of 2e handse Archer C7v2 (let op die revisie) zou alternatief zijn dat prima presteert (als in: 500Mbps draadloos haalbaar). Router kopen, DD-WRT erop. DFS aan en dan bijv kanaal 100 kiezen en gaan met die onverstoorde verbinding :)

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Verwijderd

Al jij op 802.11n zit, met 2,4 GHz ga je maximaal 135 MBit halen (in theorie!!!). In de praktijk, heb je veel stoorbronnen (lees: buren), en overhead etc....

Als jij 50 - 60 Mbps haalt is het TOP!

De vraag is eerder: Welke applicatie heeft via WiFi 100 Mbps nodig? Kan je met 20 Mbps niet werken?

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-08 15:58

garriej

Ik las ondertieten.

Verwijderd schreef op donderdag 01 september 2016 @ 11:40:
Al jij op 802.11n zit, met 2,4 GHz ga je maximaal 135 MBit halen (in theorie!!!). In de praktijk, heb je veel stoorbronnen (lees: buren), en overhead etc....

De vraag is eerder: Welke applicatie heeft via WiFi 100 Mbps nodig? Kan je met 20 Mbps niet werken?
Uit OP blijkt echter dat hij 5 Mbps haalt en niet 50....

• amx
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-08 10:48

amx

Haal je op de modem (als die draadloos is) wel de volledige snelheid draadloos?

Als router en modem vlak naast elkaar staan, en ze beiden als access point ingesteld zijn, kan dit ook interferentie opleveren (geadviseerde afstand tussen access points is 3 meter)

[ Voor 24% gewijzigd door amx op 01-09-2016 12:08 ]

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-09 21:21
Verwijderd schreef op donderdag 01 september 2016 @ 11:40:

Waar haal je die 135 weg?

Verwijderd

En is het iedere keer maximaal exact 5Mbps? Of gewoon rond de 5 Mbps?

• Jordy07
amx schreef op donderdag 01 september 2016 @ 11:51:
Haal je op de modem (als die draadloos is) wel de volledige snelheid draadloos?

Als router en modem vlak naast elkaar staan, en ze beiden als access point ingesteld zijn, kan dit ook interferentie opleveren (geadviseerde afstand tussen access points is 3 meter)
De modem is helaas niet draadloos, het betreft een aansluitpunt in de muur dus er loopt een kabel vanuit het aansluitpunt naar mijn router (ik zit in een appartementencomplex).

Overigens heb ik de router ook eens aan de andere kant van het appartement geplaatst, waarbij ik dezelfde problemen ondervind. Ook afstand van router-laptop maakt niets uit.
Verwijderd schreef op donderdag 01 september 2016 @ 12:11:
En is het iedere keer maximaal exact 5Mbps? Of gewoon rond de 5 Mbps?
Mijn Macbook geeft als tx-snelheid iedere keer maximaal 5Mbps aan. Als ik speedtests uitvoer kom ik echter uit op een snelheid in de praktijk tussen de 1.5-2.5 Mbps.

Als ik bovenstaande op een Windows laptop uitvoer zie ik een 'snelheid' van 11Mbps bij de instellingen van de wifi, maar haalt hij bij speedtests dezelfde praktijksnelheid van 1.5-2.5 Mbps.

• amx
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-08 10:48

amx

Ik ben verder niet echt bekend met de Netgear firmware, maar staat er een optie in de webinterface waarmee de zendsterkte van de router kan worden aangepast?

Als bovenstaande optie ontbreekt, kun je eventueel dd-wrt/openwrt erop zetten. daarbij kan je wel de zendsterkte aanpassen.

Buiten dat: kan een hardware defect zijn.

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 18:49
Wat hierboven gezegd wordt. Alles is vervangen/veranderd behalve de draadloze router. Werkt de laptop wel snel op een ander netwerk? Zo ja probeer dan een andere router op hetzelfde netwerk.

• Jordy07
Bedankt voor het antwoord allemaal, ik ga eens een andere router proberen en laat het resultaat weten.

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-08 15:58

garriej

Ik las ondertieten.

Je kan ook is een wifi scanner/analyzer app op je telefoon installeren. De kans in best groot dat er heel veel mensen op het zelfde kanaal zitten. Als jij dan een kanaal pakt waar het rustiger is, dan kun je daar misschien nog wat winst behalen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Jordy07 schreef op donderdag 01 september 2016 @ 12:17:
[...]

[...]

Maak onderscheid tussen de link rate (die 11Mbps) en de effectief netto haalbare bandbreedte. De link rate wordt bepaald door de signaalkwaliteit tussen AP en client. 11Mbps is erg laag, zelfs voor een stokoude router als die WNR2000. Dat betekent dat het signaal uitermate beroerd is. Als locatie in huis niets uitmaakt ligt dat niet aan demping (te weinig signaal), maar aan interferentie (verstoring door andere netwerken).

Nu, als jij onverdeeld 100% van je verbinding kunt gebruiken kun je in prakijk ongeveer 70% van de link rate aan effectieve throughput halen. Dat zou dus zo'n 7.7Mbps moeten zijn. Als je minder dan dat haalt, zit je de airtime in je kanaal te delen. Blijkbaar heb je maar beschikking over 1/4 tot 1/3 van de airtime. Dat betekent dat er ofwel meerdere apparaten op jouw WiFi-netwerk zitten waar je zendtijd mee deelt, danwel dat je meerdere netwerken in hetzelfde kanaal die onderling zendtijd moeten delen. Gezien verhaal over appartementencomplex en beroerd signaal vermoed ik sterk dat laatste.

Oftewel de hele 2.4GHz-band zit overvol omdat er maar 3 vrije kaalen zijn (1, 6 en 11) en iedereen in jouw complex een eigen AP heeft op een van die drie (of nog erger: er tussenin) zit en dus iedereen elkaar in de weg zit.

Slecht nieuws: daar valt geen eer aan te behalen, althans niet met huidige apparatuur.

Oplossing is om niet meer van de 2.4GHz-band gebruik te maken, maar over te stappen op 5GHz. Gezien hoe druk het is in 2.4GHz zou ik verwachten dat de eerste vier 5GHz-kanalen ook overvol zijn, dus je moet de hogere (DFS) kanalen gebruiken om echt storingsvrij te kunnen werken.

Helaas doet die WNR2000 alleen 2.4GHz, dus je gaat sowieso een nieuwe router nodig hebben. Daarnaast kan het zijn dat (sommige van) je apparaten ook geen 5GHz aankunnen. Dan moet je kiezen tussen aanmodderen op 2.4GHz of apparaat (danwel netwerkkaart, indien vervangbaar) te vervangen door eentje die wel 5GHz aankan.

- support voor DFS. Dit is ongelofelijk moeilijk te achterhalen. Niemand adverteert ermee, en >90% van 5GHz apparaten ondersteunt het niet. Maar... als je DD-WRT/OpenWRT op een router zet zal het bijna altijd DFS kunnen gebruiken.

Nu, wat je opties zijn hangen af van je budget en hoeveel je zelf wilt hobbyen. Als je nieuw kunt en wilt kopen en niet wilt rommelen, wil je iets kopen dat zeker out-of-the-box DFS ondersteunt. Zie daarvoor:

Heb je daar het geld niet voor (over), dan wordt het hobbyen. Je moet dan een router die 5GHz ondersteunt nemen (maar niet DFS out-of-the-box) en daar dan DD-WRT of OpenWRT als firmware op zetten. Dat kan soms ingewikkeld zijn, maar de meeste goedkope en hardwarematig degelijke TP-Link apparaten zijn prima ondersteund en is het vaak niet moeilijker dan een reguliere firmwareupdate installeren. Goedkoopste zinnige optie zou een 2e handse WRD3600 of WRD4300 zijn, een nieuwe of 2e handse Archer C7v2 (let op die revisie) zou alternatief zijn dat prima presteert (als in: 500Mbps draadloos haalbaar). Router kopen, DD-WRT erop. DFS aan en dan bijv kanaal 100 kiezen en gaan met die onverstoorde verbinding :)

Oslik blyat! Oslik!

• draak42
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:17
Om te weten hoe veel wifi netwerken er in je omgeving zijn kun je de app wifi explorer downloaden op je macbook. Inderdaad is de 5 GHZ waarschijnlijk de beste oplossing voor jou situatie.

Oost west 127.0.0.1 best

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

draak42 schreef op donderdag 01 september 2016 @ 15:41:
Om te weten hoe veel wifi netwerken er in je omgeving zijn kun je de app wifi explorer downloaden op je macbook. Inderdaad is de 5 GHZ waarschijnlijk de beste oplossing voor jou situatie.
Voegt niets toe.

Zo'n app kan enkel de WiFi beacons uitlezen, het kan je niets vertellen over de drukte op elk netwerk. Dat weet je op basis van link rate en behaalde throughput zoals ik aangaf al exact:

1) lage link rate -> SNR is brak (dus veel adjacent channel interference)
2) netto haal je maar een fractie van de theoretische max met die link rate -> veel gedeeld airtime (dus veel co-channel interference).

Om dat met een "app" te tonen moet je er ook hardware erbij kopen, denk aan een Metageek WiSpy DBx a EUR 500 :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordy07
dion_b schreef op donderdag 01 september 2016 @ 14:57:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide antwoord, ik ga je laatste optie eens proberen! Het verhaal appartementencomplex en interferentie lijkt dan inderdaad het probleem te zijn, gezien het aantal wifi-netwerken in mijn directe omgeving (ik tel er 12).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Jordy07 schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 13:26:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide antwoord, ik ga je laatste optie eens proberen! Het verhaal appartementencomplex en interferentie lijkt dan inderdaad het probleem te zijn, gezien het aantal wifi-netwerken in mijn directe omgeving (ik tel er 12).
Het aantal zegt niet eens zoveel. In mijn vorige huis, in een dichtbevolkte deel van A'dam Oost met huizen uit jaren '20 en '30, kon ik in de woonkamer 67 netwerken in de 2.4GHz detecteren. Toch was er van al die netwerken welgeteld eentje (die van directe buurman in apparatement ernaast) waar ik last van had. Hij was de enige naast mij die z'n netwerk grondig gebruikte. Even afspraakje dat we niet op zelfde/overlappende kanalen gingen zitten en geen problemen meer.

Omgekeerd is het geheel mogelijk dat je met drie andere netwerken in 2.4GHz nauwelijks tot geen werkende verbinding kunt hebben (als alledrie een Sonos hebben staan, bijv :X ). Sterker nog, non-WiFi detecteer je niet eens met dat soort middelen en dat kan ook je 2.4GHz eruit blazen.

Maar goed, studentenkamers ("appartementencomplex" met UTP uit de muur en gedeelde internetverbinding klinkt gewoon als veredelde studentenkamers) impliceert mensen die aardig veel WiFi zouden gebruiken, dus ik vermoed hier dat het puur de 12 netwerken zijn die roet in het eten gooien. Eens zien hoe dat er in 5GHz uitziet ;)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1