1TB AFAIK (maar daarmee kun je, als je nu 60GB hebt, nog steeds prima vooruit).
Wel wil ik benadrukken dat een off-site (niet-realtime gesynchroniseerde
of met versiebeheer) backup belangrijk is. Ikzelf gebruik een
Synology DS1513+ (al wat ouder model) als netwerkopslag (met RAID 6) en heb een sync naar voorgenoemde Stack en maak een wekelijkse backup naar
Amazon Glacier (kost geen drol). Ja, Glacier is niet de snelste als je zaken terug wil hebben (maar daar is de prijs ook naar) en
juist* bedoeld voor long-term storage en het belangrijkst is
dat je je zaken terug kunt halen, ook al is dat dan niet stante-pede. Bij een allesvernietigende brand of andere ramp (desnoods inbraak of whatever) kun je dan altijd nog alles terughalen, ook al duurt 't een paar dagen/week/maand om dat te doen.
* designed to provide average annual durability of 99.999999999% for an archive (bron)
Ook belangrijk is het
automatiseren van je backup/sync. Je wil niet elke dag/week/whatever handmatig de backup moeten initiëren; dat gaat een paar keer goed en daarna vergeet je 't een keer / heb je effe geen tijd / geen zin en komt 't slop erin. Zorg ervoor dat dit allemaal automatisch voor je gedaan wordt. Maar controleer wel periodiek (2 keer per jaar ofzo) of je backup (methode) wel goed is / nog werkt / actief is en te restoren is!
Overigens: alles wat de cloud in gaat (Stack, Glacier, whatever): zorg dat 't (fatsoenlijk!)
encrypted is! Bij een hack van een dienst wil je niet hebben dat de hacker bij je hele collectie data/foto's/whatever kan. De meeste zaken regelt Synology's DSM voor me (encryptie, scheduling, tooling voor Stack/Glacier) maar ik kan je ook
Syncback** aanraden (er is een
gratis versie, maar ook een relatief goedkope betaalde "pro" of "SE" versie) en cron/rsync uiteraard. Daarmee maak ik dan weer backups van mijn werkstations en VM's naar de NAS. Alle Apple zaken staan (naast in de "iCloud") ook weer netjes op de NAS omdat deze ook "Time Machine" ondersteunt. Ook een leuke optie die Synology met DSM biedt: backup naar een ander Synology device(s); zet er één (of meerdere) elders neer en koppel de apparaten et voila, uw offsite backup(s). Met wat encryptie (of gewoon geen login gegevens verstrekken als het bijv. je ouders zijn) kun je dan ook prima 'bekenden' gebruiken als offsite locatie. Andere handigheidjes van DSM zijn o.a. (scheduled) integriteitscontrole van je RAID set / schijven / SMART waarden, makkelijk "apps" installeren/proberen/verwijderen, ontzettend handige (web)interface voor het beheer en allemaal zonder al te veel diepgaande kennis te moeten hebben te beheren.
** Overigens ondersteunt Syncback ook Glacier en nog vele andere soorten van "cloud" backup (Azure, (S)FTP, S3, ...)
[
Voor 58% gewijzigd door
RobIII op 31-08-2016 12:17
]
There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.
Je eigen tweaker.me redirect
Over mij