Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenmac
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 13-03 16:15
Hallo allemaal,

Gisteren naar de Apple store gegaan in Italië. Ik ben op vakantie in Italië en mijn MacBook air (medio 2013) is niet meer aan de praat te krijgen. De Apple store kon de Macbook repeteren voor ruim €500. Wat er precies aan de hand is, is niet helemaal duidelijk maar het ging om een geheugenkaart die stuk was gegaan?? Ben niet zo heel technisch en door de matig Engels sprekende Italiaanse Apple medewerker weet ik niet precies te zeggen wat nu het probleem is.

De medewerker vertelde mij dat het simpelweg pech was dat de laptop stuk is gegaan omdat hij nog niet eens 3 jaar oud is en dit niet hoort stuk te gaan.

Ik ben uiteraard woedend dat Apple mij gewoon met 'pech' afschuifd en wil hier zeker wat mee gaan doen. Ik weet dat de garantie natuurlijk 1 jaar is bij Apple en nog een extra jaar bij de media markt (waar ik de laptop heb gekocht) maar ik vind het wel erg raar dat mijn laptop na 3 jaar nu al helemaal onbruikbaar is geworden.

Verzekering betaald de kosten niet omdat de laptop door onbekende zaak is stuk gegaan. Maar als ik had gezegd dat ik hem stuk had laten vallen hadden ze hem ook niet verzekerd omdat het dan onverantwoordelijk gebruik zou zijn geweest. Om te huilen dus.

Heeft iemand tips wat nu te doen? Wat voor handelingen ik zou kunnen ondernemen?

Hoor graag jullie ervaringen/tips!

Bedankt!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Evianon
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 11:34
Ik zou je verlies nemen en 500 euro betalen, eventueel eerst nog even in Nederland naar de Apple store waar je wel goed kunt communiceren, dat werkt altijd beter.

Van tevoren weet je dat je een laptop koopt met 2 jaar garantie. Uiteraard is het frustrerend en baal je waarschijnlijk enorm, maar het risico dat het na de garantieperiode kapot gaat is altijd aanwezig. Zo ook met auto's, wasmachines en elk ander product.

Apple wil soms best nog wel eens coulant uit de hoek komen, dus in Nederland nog een keertje proberen kan nooit kwaad, maar ze zijn natuurlijk geen liefdadigheidsinstelling. Twee jaar garantie op een product met een economische levensduur van drie jaar is vergeleken bij andere producten ook niet onredelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-06 13:08
Als je bij apple in NL langs bent geweest, zou je altijd voor onderdelen op iFixit kunnen kijken, die hebben 2e hands en nieuwe onderdelen en zijn best betaalbaar. Reken wel op verzendkosten die er nog boven op komen. Als het dus je SSD is aangezien je geheugenkaart zegt, zou je ook op ebay kunnen kijken daar komen er ook steeds meer op van het model air 2013. Zoek goed want je kan ze ook van 2012 tegen komen en deze zijn NIET compatible, ivm sata vs pci-e.
Als het je RAM is ben je facked, want dat zit gesoldeerd op je logic-board. Dan moet je kijken of je hem ergens kan laten repareren, zijn volgens mij wel bedrijven die dat kunnen maar ze weten dan niet welke chip van de 8 kapot is. Loopt ook nog aardig in de kosten volgens mij.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:24
Tsja "woedend" snap ik maar je moet je wel bedenken dat je Apple hier 0,0 kwalijk kan nemen. Het is natuurlijk een dure aankoop geweest een aantal jaar terug maar een gebruiksvoorwerp gaat nou eenmaal kapot.

Repareren vind ik zelf altijd een net iets te dure zaak om te laten doen. Gaat de Macbook nog aan? Als dit niet het geval is lijkt het mij meer dan alleen een SSD namelijk. Graag wat meer info over de status :)

Overigens is dat verzekeringsverhaal wel apart, ze vergoeden niet als je het per ongeluk doet maar ook niet expres? Wanneer hadden ze hem wel vergoed dan?

[ Voor 15% gewijzigd door Electromonkey op 22-08-2016 12:07 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Evianon schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 11:48:
Van tevoren weet je dat je een laptop koopt met 2 jaar garantie. Uiteraard is het frustrerend en baal je waarschijnlijk enorm, maar het risico dat het na de garantieperiode kapot gaat is altijd aanwezig. Zo ook met auto's, wasmachines en elk ander product.
Je doet hier net alsof hij nergens meer recht op heeft "omdat" de 2 jaar garantie verstreken is. Dat is niet zo. Een laptop die na 2 jaar kapot gaat is m.i. een non-conform product.

https://www.advocatenkant...-reparatie-of-vervanging/

"Bij de vraag of een product non-conform is, is onder meer de levensduur van een product van belang. Indien het bedrijf u een garantie heeft gegeven van twee jaar, betekent dat niet dat een product een levensduur heeft van twee jaar. Met name bij duurzame consumptiegoederen is de levensduur daarvan veelal langer dan twee jaar. De Consumentenbond hanteert bij een nieuwe wasmachine een levensduur van 8 à 10 jaar. Een nieuw gekochte wasmachine die binnen twee jaar kapot gaat, is non-conform."

Dat "je verlies nemen" is een slecht advies.

[ Voor 29% gewijzigd door Bart2005 op 22-08-2016 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenmac
Bedankt voor jullie reacties en jullie informatie!!

Zojuist contact gehad met ECC Nederland (Europees Consumenten Centrum) die vertelde dat onder andere het volgende:
Een product moet volgens de EU altijd 2 jaar garantie hebben. Apple hanteert naar eigen zeggen 1 jaar maar dat is slecht wat zij zelf bedacht hebben. Zij zijn verplicht 2 jaar volledige garantie te bieden!
Dat is helaas niet meer bij mij aan de orde, maar het volgende wel. Zoals @Bart2005 al zei heb ik een kans met wat rechten. Een product in de categorie notebooks en pc's moet in een periode van 3 jaar goed functioneren. Mocht het zo zijn dat het product binnen deze 3 jaar stuk gaat kan het zijn dat een product als een 'gebrekkig product' wordt bestempeld. Dit zal de verkoper (bij mij Media Markt) zullen moeten onderzoeken. Dan is het de vraag of zij zeggen dat het mijn schuld is door gebruik of dat het inderdaad een gebrekkig product is.
De ECC zei dat ik een bewijs moest hebben wat er werd geconstateerd door Apple, dat ga ik nu regelen. Daarnaast moest ik kijken of ik zwart op wit kon krijgen dat het een zeer ongebruikelijk mankement is zoals Apple mij vertelde met hun 'pech'. Misschien als ik het officiële diagnose formulier van Apple heb zou ik via internet of hier kunnen zoeken of het inderdaad een apart mankement is binnen 3 jaar. Denk namelijk niet dat Apple mij zwart op wit gaat zeggen dat het een pech gevalletje is:)
Tot zover de update. Ga zometeen weer verder met bellen.

@Electromonkey. De laptop gaat wel aan. Je hoort het opstart geluid en je ziet het Apple teken in beeld. Dan begint de witte balk te lopen en gaat heel rustig verder totdat hij volledig is gevuld. Vanaf dan gebeurd er niets meer. Kun je hier iets mee wat het zou kunnen zijn?
En dat van de verzekering, ja ik denk dat toen ze hoorde dat de laptop 3 jaar oud is en de kosten €500 zouden zijn ze het te duur vonden om te repareren dus dat het in alle gevallen niet zou worden verzekerd. Heb inderdaad ook geen idee wanneer ik dan wel zou zijn verzekerd. Meneer van de Interpolis wilde mij hierover verder geen antwoord op geven, maar ik kon wel een klacht indienen als ik het er niet mee eens was. Toppers dus

Nogmaals bedankt voor jullie tijd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-06 13:07

page404

Website says no

jeroenmac schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 12:31:

Een product moet volgens de EU altijd 2 jaar garantie hebben. Apple hanteert naar eigen zeggen 1 jaar maar dat is slecht wat zij zelf bedacht hebben. Zij zijn verplicht 2 jaar volledige garantie te bieden!
Vergeet niet dat er een verschil is tussen fabrieksgarantie en consumentengarantie. Volgens mij is de fabrieksgarantie echt maar één jaar (dus Apple als fabrikant), en de verwachte levensduur en garantie-aanspraken daarop gaan via de winkelier waar je je apparaat verkocht hebt. En dat is soms Apple, maar vaak dus Mediamarkt of iCentre. Als je je apparaat bij de Apple Store koopt (wat ik zelf eigenlijk de voorkeur geef) heb je wat dat betreft maar één partij waar je mee in discussie hoeft.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-06 11:34

nexhil

BAM!

@Electromonkey. De laptop gaat wel aan. Je hoort het opstart geluid en je ziet het Apple teken in beeld. Dan begint de witte balk te lopen en gaat heel rustig verder totdat hij volledig is gevuld. Vanaf dan gebeurd er niets meer. Kun je hier iets mee wat het zou kunnen zijn?
En dat van de verzekering, ja ik denk dat toen ze hoord
Klinkt als een (inmiddels) corrupte installatie of SSD module.
Heb je al de diagnostische tests gedraaid?
To start Apple Diagnostics:
Turn off your computer if it is on by choosing Shut Down from the Apple () menu.
Press the power button to turn on your computer.
Immediately press and hold the D key until Apple Diagnostics begins.
If you previously selected a language for the computer, a "Checking your Mac" screen will appear in that language.

Meer op: https://support.apple.com/en-us/HT202731

[ Voor 36% gewijzigd door nexhil op 22-08-2016 12:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart2005
nexhil schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 12:52:
[...]

Klinkt als een (inmiddels) corrupte installatie of SSD module.
Heb je al de diagnostische tests gedraaid?

[...]
Je zou zeggen dat ze dat bij de Apple store wel hebben gedaan... Normaal gesproken. Ze wisten de prijs voor reparatie (mooi rond bedrag..) tenslotte ook te bepalen.

[ Voor 11% gewijzigd door Bart2005 op 22-08-2016 12:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nexhil

nexhil

BAM!

Bart2005 schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 12:57:
[...]
Je zou zeggen dat ze dat bij de Apple store wel hebben gedaan... Normaal gesproken.
Het blijft Italië natuurlijk :P

- Misschien zou de klassieke PRAM en SMC reset ook nog wel een uitkomst kunnen zijn.
- Apple diagnostics, zoals hierboven beschreven staat.
- Als daar niets uit komt, kijken of de internet recovery werkt. Misschien is het allemaal niet zo erg.

Je hoort de Apple chime en hij laadt het OS, dus ik denk dat er echt weinig aan de hand is.
Heb/had je je HDD/SSD versleuteld?

[ Voor 43% gewijzigd door nexhil op 22-08-2016 13:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Apple is in deze de fabrikant en niet de verkopende partij. In Nederland is het zo dat je na een aankoop van een product, zoals in dit geval een Macbook Air, aan mag nemen dat deze een geruime tijd zonder problemen moet werken. Je mag ervan uit gaan dat een Macbook Air ongeveer 4 tot 6 jaar (of zelfs langer) mee kan gaan, afhankelijk van hoe er mee is omgegaan.

Als er bewezen kan worden dat je goed met je Macbook bent omgegaan, is er verder niets aan de hand. Zit er schade op, dan is het wel aannemelijk om een gedeelte te betalen. Maar bij wie moet je nou aankloppen in dit geval?

In dit geval is dat bij de Media Markt en niet bij de Apple Store. Je hebt je Macbook Air aangeschaft bij de Media Markt. Zij zijn de verkopende partij en zij zullen je bij deze moeten helpen. Als je je Macbook aangeschaft had bij de Apple Store dan was het een ander verhaal, want dan was Apple de verkopende partij en zouden zij je garantie moeten verlenen op je Macbook. Het gaat wel lastiger zijn als je dan bij Apple in Italië gaat aankloppen met je kapotte Macbook, aangezien de wetgeving hier in Nederland anders is dan in Italië, wat betreft consumentengarantie.

Als ik jou was zou ik teruggaan naar een Apple Store, zodat zij voor jou kunnen noteren wat er precies defect is. Laat het ook controleren op vochtschade. Ik zou dit liever laten checken hier in Nederland en dan ga je vervolgens met je aankoopbon naar de Media Markt, met de diagnose die in de Apple Store is vastgesteld en dat de Media Markt dit mag gaan oplossen.

Je hebt nog garantie, want je mag en kan ervan uitgaan, mits er met het apparaat goed mee is omgegaan (dus geen schades, geen deuken, etc), dat het apparaat in ieder geval 4 jaar goed moet werken (deugdelijk product).

[ Voor 4% gewijzigd door MysticX op 22-08-2016 13:06 ]

hi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• holl
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 24-05 18:08
In een ander forum bericht vandaag werd een winkel genoemd wat apple gerepareerd kan worden, incl solderen ed

Marktplaats aankoop fout gegaan. Backlight beschadigd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Electromonkey
jeroenmac schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 12:31:
Bedankt voor jullie reacties en jullie informatie!!

@Electromonkey. De laptop gaat wel aan. Je hoort het opstart geluid en je ziet het Apple teken in beeld. Dan begint de witte balk te lopen en gaat heel rustig verder totdat hij volledig is gevuld. Vanaf dan gebeurd er niet

Nogmaals bedankt voor jullie tijd!
Hier kunnen we wat mee :) ! Heb je dit al geprobeerd?
Ik hoop dat je bij de Media Markt nog terecht kan als het echt niet te fixen valt, al staan die nou niet bekend om hun top service. Ik verwacht eigenlijk dat je macbook nog wel te redden valt en dat het meer een software dingetje is maar dat gaan we zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nexhil

nexhil

BAM!

Electromonkey schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 13:07:
[...]

Hier kunnen we wat mee :) ! Heb je dit al geprobeerd?
Ik hoop dat je bij de Media Markt nog terecht kan als het echt niet te fixen valt, al staan die nou niet bekend om hun top service. Ik verwacht eigenlijk dat je macbook nog wel te redden valt en dat het meer een software dingetje is maar dat gaan we zien.
Ik gokte dan zijn Macbook van na juni 2013 was:
Dan heeft hij 'Apple diagnostics' nodig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bassiej19
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18-12-2024
Klinkt als een kapotte SSD. Die van mij was ook kapot en bij de apple store kostte het vervangen zo'n 600 euro voor een 256GB versie.

Uiteindelijk bij een partij uit Hilversum uitgekomen die voor 200 euro een 480GB versie heeft ingebouwd. NIet officieel apple maar wel speciaal voor de macbook gemaakt. Daarnaast op internet niks anders dan goede everaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenmac
Opnieuw dank voor jullie reacties.

Update: gesproken met Apple care Nederland. Die hebben incident nummer gegeven van mijn bezoek in Italië. Konden helaas geen verdere informatie nu geven over wat er is geconstateerd. Dat was niet goed opgeschreven door de Italiaanse medewerker. Niet heel handig dus. Er is nu wel al geconstateerd dat hij stuk is dus dat is in ieder geval wel goed dat de consumentengarantie nu in werking nog kan worden gezet. Apple care vertelde mij de media markt (verkoper van de laptop) te bellen.
Zo gezegd zo gedaan. Bij hun een afspraak gemaakt voor als ik weer terug ben in Nederland (3september). Zij hebben genoteerd dat mijn laptop stuk is zodat daar ook geen overlapping kan ontstaan.
Flink gedoe ik hoop dat het het waard is. Fingers crossed!!!

Voor de technische heren/dames die mij vertelde wat te doen om te checken.
Het lukt mij met de iPad niet om foto's up te loaden helaas dus ik ge proberen het te vertellen wat ik heb gedaan en heb gezien:
Computer aan gezet en de D ingedrukt.
Taal gekozen en de test laten uitvoeren.
1 foutmelding: "de lichtnetadapter is niet getest". Maar die had ik ook niet aangesloten.
Daaronder stond een balk met meer informatie, mijn serienummer en de knop "aan de slag". Daarop geklikt. En toen ging ik naar safari.

Doet dit bellen rinkelen? Voor mij is het een wonder dat hij gewoon op safari met internet zit haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffee
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:30

Coffee

Coffee

jeroenmac schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 15:03:
Daaronder stond een balk met meer informatie, mijn serienummer en de knop "aan de slag". Daarop geklikt. En toen ging ik naar safari.

Doet dit bellen rinkelen? Voor mij is het een wonder dat hij gewoon op safari met internet zit haha.
Klinkt alsof je boot-partitie niet goed meer is (corrupt), Als dat zo is is het enkel een software fout (ja, iknow het kan ook zijn dat de controller niet 100% meer is). Kan je proberen je mac op te starten vanaf een USB stick of externe schijf?

Edit: Mocht het inderdaad een corrupte partitie zijn danis het fixen van je laptop "gratis", daar je dit zelf kunt oplossen. Of mensen om hulp vragen!

[ Voor 47% gewijzigd door Coffee op 22-08-2016 15:33 ]

EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:48
RWK__ schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 13:01:
Apple is in deze de fabrikant en niet de verkopende partij. In Nederland is het zo dat je na een aankoop van een product, zoals in dit geval een Macbook Air, aan mag nemen dat deze een geruime tijd zonder problemen moet werken. Je mag ervan uit gaan dat een Macbook Air ongeveer 4 tot 6 jaar (of zelfs langer) mee kan gaan, afhankelijk van hoe er mee is omgegaan.

Als er bewezen kan worden dat je goed met je Macbook bent omgegaan, is er verder niets aan de hand. Zit er schade op, dan is het wel aannemelijk om een gedeelte te betalen. Maar bij wie moet je nou aankloppen in dit geval?
Wat is je bron in dit geheel? En dan met name over de levensduur waar je vanuit mag gaan? Dat is namelijk hetgeen waaraan je je rechten mag ontleden.

Voor zover ik weet is het zo dat je inderdaad nog rechten hebt na 2 jaar, maar hoeft de reparatie die uitgevoerd wordt niet per definitie kosteloos te zijn, aangezien de koper het product al een aantal jaar probleemloos heeft kunnen gebruiken.

Als, zoals in dit geval de reparatiekosten € 500,- zijn en de levensduur is 6 jaar dan is de helft van de levensduur voorbij. Hierdoor zijn de helft van de reparatiekosten voor de klant. Het is echter wel zo dat de reparatie ervoor moet zorgen dat de oorspronkelijke levensduur weer word hersteld. Indien dat niet het geval is dan mogen er geen kosten in rekening gebracht worden. Of dat in dit geval ook van toepassing is weet ik niet.

Kieskeurig heeft er een mooi stukje over:
http://www.kieskeurig.nl/...27AA58DE3C12574AB00374E15

Even off-topic, het valt mij op dat mensen met een Apple product zich altijd verbazen over de prijzen van reparaties en accessoires. Wel de hoofdprijs neer betalen voor het product, dat de reparaties van Apple ook niet goedkoop zijn is ook bekend. Maar waar gaat het dan mis? Staren de mensen zich dan alleen blind op de aankoop van het product, of word er vanuit gegaan dat het toch niet van toepassing is, omdat het Apple is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Electromonkey
Robbie T schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 16:36:
[...]

[small]Even off-topic, het valt mij op dat mensen met een Apple product zich altijd verbazen over de prijzen van reparaties en accessoires. Wel de hoofdprijs neer betalen voor het product, dat de reparaties van Apple ook niet goedkoop zijn is ook bekend. Maar waar gaat het dan mis? Staren de mensen zich dan alleen blind op de aankoop van het product, of word er vanuit gegaan dat het toch niet van toepassing is, omdat het Apple is?
Producten van Apple staan erom bekend dat ze vaak veel langer dan vergelijkbare producten blijven functioneren. Ik denk dat het niet zozeer de hoogte van het bedrag in dit geval is maar meer het feit dat het product überhaupt moet worden gerepareerd. Ik heb hier nog perfect functionerende iMacs, iPods, Mac Pro's en Macbooks liggen waarvan sommige al meer dan 15 jaar oud. Als die Macbook nu 4-6 jaar oud was dan zijn die kosten nog steeds hoog maar dan heeft het product langer gefunctioneerd en zal je sneller een nieuwe aanschaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robbie T
Electromonkey schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 16:54:
[...]

Producten van Apple staan erom bekend dat ze vaak veel langer dan vergelijkbare producten blijven functioneren. Ik denk dat het niet zozeer de hoogte van het bedrag in dit geval is maar meer het feit dat het product überhaupt moet worden gerepareerd. Ik heb hier nog perfect functionerende iMacs, iPods, Mac Pro's en Macbooks liggen waarvan sommige al meer dan 15 jaar oud. Als die Macbook nu 4-6 jaar oud was dan zijn die kosten nog steeds hoog maar dan heeft het product langer gefunctioneerd en zal je sneller een nieuwe aanschaffen.
Ja, er is inderdaad een kans dat ze langer blijven functioneren. Verbaasd zijn dat het überhaupt stuk gaat vind ik persoonlijk een bijzondere maar goed. Zo heeft een ieder zijn gevoel erbij.

[ Voor 72% gewijzigd door Robbie T op 22-08-2016 17:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-06 13:55
Je zou nog een paar dingen zelf kunnen proberen.
Als je tijdens het opstarten command + r ingedrukt houd dan kom je in recovery modus.
Hier kun je o.a. OS X opnieuw installeren. Hiermee kun je een fout in de software uitsluiten. https://support.apple.com/nl-nl/HT201314
Onderaan die pagina kun je ook zien hoe je je bestaande schrijf kunt herstellen of wissen. Werkt herstellen niet dan zou ik hem wissen en daarna opnieuw proberen te installeren. Je hebt alleen een internet verbinding nodig.

Lukt dit niet dan kun je eens proberen om OS X op een externe schrijf (mag ook een USB stick of SD kaart van minimaal 8GB zijn) te installeren. Daarmee kun je, na installatie via de recovery, dan je MacBook opstarten en testen of de rest nog wel goed werkt. https://support.apple.com/nl-nl/HT202796
Je kunt hiermee ook prima je vakantie doorkomen. Neem als je iets moet aanschaffen wel een USB 3 uitvoering of een snelle sd kaart. Ps tijdens het booten moet je dan de option toets ingedrukt houden. Je kunt dan kiezen vanaf wel medium/partitie je wilt booten.

Werkt het op de interne schrijf niet en op de externe wel dan kun je de ssd (laten) vervangen.
Ssd's zijn bijvoorbeeld hier verkrijgbaar https://www.ifixit.com/St...13-Early-2014/IF188-105-1
Controleer goed je model nummer en zoek aub even op internet. Dit was de eerste link die ik vond.

Als je een klein beetje handig bent kun je dit volgens mij heel makkelijk zelf. Het is niet lastiger dan het uitbreiden van het geheugen in een Windows laptop.
https://nl.ifixit.com/Gui...e+Drive+Replacement/15181

Voor rond de 300 euro kun je zo klaar zijn.

[ Voor 36% gewijzigd door Sepio op 22-08-2016 19:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
Robbie T schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 16:36:
[...]

Wat is je bron in dit geheel? En dan met name over de levensduur waar je vanuit mag gaan? Dat is namelijk hetgeen waaraan je je rechten mag ontleden.

Voor zover ik weet is het zo dat je inderdaad nog rechten hebt na 2 jaar, maar hoeft de reparatie die uitgevoerd wordt niet per definitie kosteloos te zijn, aangezien de koper het product al een aantal jaar probleemloos heeft kunnen gebruiken.

Als, zoals in dit geval de reparatiekosten € 500,- zijn en de levensduur is 6 jaar dan is de helft van de levensduur voorbij. Hierdoor zijn de helft van de reparatiekosten voor de klant. Het is echter wel zo dat de reparatie ervoor moet zorgen dat de oorspronkelijke levensduur weer word hersteld. Indien dat niet het geval is dan mogen er geen kosten in rekening gebracht worden. Of dat in dit geval ook van toepassing is weet ik niet.

Kieskeurig heeft er een mooi stukje over:
http://www.kieskeurig.nl/...27AA58DE3C12574AB00374E15

Even off-topic, het valt mij op dat mensen met een Apple product zich altijd verbazen over de prijzen van reparaties en accessoires. Wel de hoofdprijs neer betalen voor het product, dat de reparaties van Apple ook niet goedkoop zijn is ook bekend. Maar waar gaat het dan mis? Staren de mensen zich dan alleen blind op de aankoop van het product, of word er vanuit gegaan dat het toch niet van toepassing is, omdat het Apple is?
Het is algemeen bekend dat Apple producten langer meegaan. Dit wordt vrijwel altijd door een verkoper verteld als je om advies vraagt. Daarnaast heb je volgens de wet recht op een deugdelijk product, zoals hier beschreven staat.

Hoe lang gaat een Macbook mee? Als je naar de prijzen kijkt van een Macbook Air, ligt dat ongeveer rond de 1000 - 1200 euro. Van zo'n dure aankoop, mag ik als consument verwachten dat hij minimaal 4 jaar meegaat.

De consumentenbond geeft hier zelfs aan dat de gemiddelde levensduur van "een laptop" 5 jaar is. Er wordt hier zelfs gesteld dat je geen genoegen hoeft te nemen met reparatiekosten van €700,- voor een laptop die nog geen drie jaar oud is.

TS zijn Macbook is na 3 jaar defect. Hij heeft garantie en dat zou in principe kosteloos moeten gebeuren. Er moet echter dan wel door de koper bewezen worden dat het defect niet door zijn toedoen is ontstaan. Als dat niet bewezen kan worden (er is zichtbare schade aanwezig), ja dan is het een ander geval.

TS is woedend dat Apple dit met pech afschuift, niet woedend of verrast over het reparatiebedrag. Ik snap niet hoe je aan je laatste opmerking komt, maar goed. :)
jeroenmac schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 15:03:
Opnieuw dank voor jullie reacties.

Update: gesproken met Apple care Nederland. Die hebben incident nummer gegeven van mijn bezoek in Italië. Konden helaas geen verdere informatie nu geven over wat er is geconstateerd. Dat was niet goed opgeschreven door de Italiaanse medewerker. Niet heel handig dus. Er is nu wel al geconstateerd dat hij stuk is dus dat is in ieder geval wel goed dat de consumentengarantie nu in werking nog kan worden gezet. Apple care vertelde mij de media markt (verkoper van de laptop) te bellen.
Zo gezegd zo gedaan. Bij hun een afspraak gemaakt voor als ik weer terug ben in Nederland (3september). Zij hebben genoteerd dat mijn laptop stuk is zodat daar ook geen overlapping kan ontstaan.
Flink gedoe ik hoop dat het het waard is. Fingers crossed!!!
Als ik jou was zou ik eerst je Macbook bij een Apple Store in Nederland laten controleren en zwart op wit laten vastleggen wat er defect is en of er verdere schade aanwezig zijn (zoals vochtschade). Even online een afspraakje maken en dan even vragen of ze hem grondig willen controleren, dat is geheel kosteloos. Zij kunnen dan ook gelijk aangeven of de Macbook onder de consumentengarantie gerepareerd mag worden.

Want straks als je hem laat controleren door de Media Markt, komt de Media Markt aan met: We hebben je Macbook gecontroleerd en er is vochtschade geconstateerd (en ja dit doen ze, geloof me, zeker in gevallen na hun eigen garantieperiode). Dit valt niet onder de garantie. Om hem te repareren kost het je veel meer dan wat de Apple Store je had aangeboden. Dit heb ik mee gemaakt en is echt zuur :-(

Daar sta je dan en dan moet je ook nog eens onderzoekskosten gaan betalen als je je Macbook terug wilt hebben.

[ Voor 24% gewijzigd door MysticX op 22-08-2016 20:12 ]

hi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
-

[ Voor 99% gewijzigd door MysticX op 22-08-2016 20:10 . Reden: dubbele post ]

hi!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
3 jaar, 1 jaar, Italie, Nederland. Wat maakt het uit? Ik zal eerst kijken wat er aan de hand is. Eventueel met hulp. 500 euro gaat nergens over.

Kunnen we hem niet helpen uit te zoeken of het de HDD wel is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yor
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-06 16:19

Yor

Yor1313#2571

Als je gewoon in de recovery kunt surfen, en er geen fouten in de hardware test zitten, is het apparaat technisch in orde. Gewoon OSX opnieuw installeren via internet recovery.

http://yor.minitroopers.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robbie T
RWK__ schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 20:00:
[...]

Het is algemeen bekend dat Apple producten langer meegaan. Dit wordt vrijwel altijd door een verkoper verteld als je om advies vraagt. Daarnaast heb je volgens wet recht op een deugdelijk product, zoals hier beschreven staat.
Ik zeg ook nergens dat je niet langer dan 2 jaar garantie hebt. Ik geef alleen aan dat een reparatie niet per definitie kosteloos hoeft te zijn.
Hoe lang gaat een Macbook mee? Als je naar de prijzen kijkt van een Macbook Air, ligt dat ongeveer rond de 1000 - 1200 euro. Van zo'n dure aankoop, mag ik als consument verwachten dat hij minimaal 4 jaar meegaat.

De consumentenbond geeft hier zelfs aan dat de gemiddelde levensduur van "een laptop" 5 jaar is. Er wordt hier zelfs gesteld dat je geen genoegen hoeft te nemen met reparatiekosten van €700,- voor een laptop die nog geen drie jaar oud is.
Consumentenbond heeft inderdaad een onderzoek uitgevoerd onder 6800 consumenten. Laten we de lijst van Uneto VNI er ook bij pakken en het gemiddelde nemen, komen we uit op een 4 jaar. (Waarom de ene lijst links laten liggen en alleen maar van de ene uit gaan).
TS zijn Macbook is na 3 jaar defect. Hij heeft garantie en dat zou in principe kosteloos moeten gebeuren. Er moet echter dan wel door de koper bewezen worden dat het defect niet door zijn toedoen is ontstaan. Als dat niet bewezen kan worden (er is zichtbare schade aanwezig), ja dan is het een ander geval.

TS is woedend dat Apple dit met pech afschuift, niet woedend of verrast over het reparatiebedrag. Ik snap niet hoe je aan je laatste opmerking komt, maar goed. :)
In dit geval komt het inderdaad niet naar voren, dat was mijn overhaaste conclusie. Heb echter wel het idee dat mensen vaak schrikken van de kosten bij Apple. Dit merk ik ook in de winkel als mensen komen voor een nieuw kabeltje o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenmac
@Sepio
Ik heb de recovery modus gebruikt en zit nu in schijfhulpprogramma. Er staat "schijven laden". Maar verder dan dat komt het niet.

Edit: ik kan ook geen versie van OSX installeren, hij vraagt welke schijf ik wil selecteren maar ik kan uit niets kiezen.

Hij ziet mijn SSD niet denk ik dus! Iemand tips/ideeën wat het probleem dan moet zijn?

@RWK__ thanks voor je tips. Ga hem eerst door Apple laten controleren en laten vastleggen wat het defect is! Vervelend dat jij zo door media markt bent afgezet...

Nog een edit:
Als ik de computer wil herstarten en ik dus alles weg klik kom ik bij het scherm:
Selecteer het systeem waarmee u de computer wilt opstarten.
Nu kan ik wil kiezen voor mijn machintosh SSD
Als ik herstart doe krijg ik weer de witte balk met het logo die rustig aan vol loopt. Dan gebeurt er niks als hij vol is

[ Voor 37% gewijzigd door jeroenmac op 23-08-2016 10:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:51
Start 'm eens op in Verbose mode. Dus Power en dan direct Command + V ingedrukt houden. Dan kun je zien waar ie blijft hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sepio
jeroenmac schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 09:03:
@Sepio
Ik heb de recovery modus gebruikt en zit nu in schijfhulpprogramma. Er staat "schijven laden". Maar verder dan dat komt het niet.

Edit: ik kan ook geen versie van OSX installeren, hij vraagt welke schijf ik wil selecteren maar ik kan uit niets kiezen.

Hij ziet mijn SSD niet denk ik dus! Iemand tips/ideeën wat het probleem dan moet zijn?

@RWK__ thanks voor je tips. Ga hem eerst door Apple laten controleren en laten vastleggen wat het defect is! Vervelend dat jij zo door media markt bent afgezet...

Nog een edit:
Als ik de computer wil herstarten en ik dus alles weg klik kom ik bij het scherm:
Selecteer het systeem waarmee u de computer wilt opstarten.
Nu kan ik wil kiezen voor mijn machintosh SSD
Als ik herstart doe krijg ik weer de witte balk met het logo die rustig aan vol loopt. Dan gebeurt er niks als hij vol is
Dan zou ik proberen om osx eens op een externe disk te zetten en daarmee te booten. De manier waarop staat in mijn vorige bericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

RWK__ schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 13:01:
In dit geval is dat bij de Media Markt en niet bij de Apple Store. Je hebt je Macbook Air aangeschaft bij de Media Markt. Zij zijn de verkopende partij en zij zullen je bij deze moeten helpen. Als je je Macbook aangeschaft had bij de Apple Store dan was het een ander verhaal, want dan was Apple de verkopende partij en zouden zij je garantie moeten verlenen op je Macbook.
Dat is niet helemaal waar.
Als ik een Macbook bij Media Markt koop, kan ik ook gewoon een Apple Store binnenlopen en daar mijn garantie claimen. Doen ze niet moeilijk over.
Eerste jaar heb je in principe garantie bij Media Markt als bij een Apple Store. Tweede jaar officieel alleen bij Media Markt.
jeroenmac schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 09:03:
@RWK__ thanks voor je tips. Ga hem eerst door Apple laten controleren en laten vastleggen wat het defect is!
Ik zou hem inleveren bij Media Markt. Aangezien je hem daar hebt gekocht betaal je ook geen onderzoekskosten o.i.d. en dan wordt hij ook opgestuurd naar een geautoriseerd reparatie centrum. Na dat ze je vertellen wat er mis is, kan je hem gewoon ongerepareerd terug laten sturen.

[ Voor 24% gewijzigd door Wootism op 23-08-2016 20:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
Wootism schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 20:15:
[...]

Dat is niet helemaal waar.
Als ik een Macbook bij Media Markt koop, kan ik ook gewoon een Apple Store binnenlopen en daar mijn garantie claimen. Doen ze niet moeilijk over.
Eerste jaar heb je in principe garantie bij Media Markt als bij een Apple Store. Tweede jaar officieel alleen bij Media Markt.
In het geval van TS, wat ik daar beschreven had (vandaar ik ook begon met "in dit geval"), wel waar. Je kan inderdaad je garantie claimen bij Apple, mits je dat in het eerste jaar (fabrieksgarantie) doet. TS is al 3 jaar verder met zijn Macbook, dus Apple kan in zijn geval niet veel meer betekenen, behalve als hij betaald. :P

[ Voor 3% gewijzigd door MysticX op 23-08-2016 20:18 ]

hi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

RWK__ schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 20:17:
[...]

In het geval van TS, wat ik daar beschreven had (vandaar ik ook begon met "in dit geval"), wel waar. Je kan inderdaad je garantie claimen bij Apple, mits je dat in het eerste jaar (fabrieksgarantie) doet. TS is al 3 jaar verder met zijn Macbook, dus Apple kan in zijn geval niet veel meer betekenen, behalve als hij betaald. :P
Klopt inderdaad. :)
Desondanks gaat Media Markt absoluut de reparatiekosten niet compenseren in dat derde jaar...
Dus daar garantie claimen is verloren tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
Wootism schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 20:19:
[...]

Klopt inderdaad. :)
Desondanks gaat Media Markt absoluut de reparatiekosten niet compenseren in dat derde jaar...
Dus daar garantie claimen is verloren tijd.
En waarom zou Media Markt dat niet doen?

hi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:50

Zenix

BOE!

Inderdaad, waarom niet? Met drie jaar mag je wel op enige coulance rekenen bij zo'n duur product. Bij een wasmachine krijg je ook coulance als die binnen drie jaar kapot gaat, terwijl die wel minimaal 5 jaar mee hoort te gaan, waarom dan niet bij een laptop in het hoge segment als er goed mee is omgegaan? Fabrieksgarantie is niet relevant, gaat om de wettelijke garantie en er is geen harde termijn daarvoor in Nederland, er wordt gekeken naar levensduur en van zo'n laptop mag je wel wat meer verwachten dan maar drie jaar. Zolang je laat weten dat je hiervan op de hoogte bent en dit ze ook zeer duidelijk maakt krijg je meestal wel enige coulance. Anders kan je nog kijken of je wat kan doen met je rechtsbijstandsverzekering gezien het bedrag moet dat mogelijk zijn, als je dat hebt.

[ Voor 60% gewijzigd door Zenix op 23-08-2016 20:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:21

Typhone

Who Dares Wins

Verzekering wat bedoel je daar precies mee? Een speciaal afgesloten verzekering of een algemene?
iFixit is your friend meestal in dit soort gevallen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

RWK__ schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 20:22:
[...]

En waarom zou Media Markt dat niet doen?
Omdat je 2 jaar garantie krijgt, en niet meer.
Dat het product uiteindelijk behandeld moet worden o.b.v. economische levensduur weten ze natuurlijk niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart2005
Zenix schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 20:30:
Met drie jaar mag je wel op enige coulance rekenen bij zo'n duur product.
Het verbaast mij immer weer hoe slecht de consument zijn rechten kent. Maar er toch graag iets over beweert... Het gaat helemaal niet om "coulance" dan wel de "goodwill" van de leverancier en/of fabrikant. Iemand anders had het over "je verlies nemen". Hij heeft gewoon recht op een conform product. En in zijn geval is daar geen sprake van.

Zie ook: Bart2005 in "MacBook air na 3 jaar stuk"

[ Voor 7% gewijzigd door Bart2005 op 25-08-2016 18:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Bart2005 schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 18:52:
[...]
Het verbaast mij immer weer hoe slecht de consument zijn rechten kent. Maar er toch graag iets over beweert... Het gaat helemaal niet om "coulance" dan wel de "goodwill" van de leverancier en/of fabrikant. Iemand anders had het over "je verlies nemen". Hij heeft gewoon recht op een conform product. En in zijn geval is daar geen sprake van.

Ja ergens recht op hebben en het uiteindelijk krijgen zijn totaal verschillende dingen.

Iets claimen binnen die 2 jaar garantie is nergens een probleem. Buiten die twee jaar wordt het een ander verhaal en moet je een hoop capriolen uithalen wil je je gelijk halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Bart2005 schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 18:52:
[...]

Gaat erom dat je niet kan verwachten dat als je een apparaat 3 jaar bijvoorbeeld hebt gebruikt dat een reparatie dan kosteloos is, want je hebt er tenslotte al drie jaar gebruik van kunnen maken UNETO-VNI heeft daar ook zo'n lijst van en dat wordt vaak aangehouden door winkels in dit geval drie jaar bij laptops boven >300, beetje ruime marge vindt ik want laptops zijn in veel prijs categorieën, maar probeer maar eens te zorgen dat winkels daar vanaf wijken daar doen ze vaak al erg moeilijk over, laat staan een reparatie van paar honderd euro. De winkel houdt meestal wel zijn poot stijf. Tenzij je rechtsbijstandsverzekering hebt of genoeg geld om ze voor de rechter te slepen kunnen ze dat meestal ook gewoon doen, helaas.
Wootism schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 20:59:
[...]

Ja ergens recht op hebben en het uiteindelijk krijgen zijn totaal verschillende dingen.

Iets claimen binnen die 2 jaar garantie is nergens een probleem. Buiten die twee jaar wordt het een ander verhaal en moet je een hoop capriolen uithalen wil je je gelijk halen.
Inderdaad. Ik ben weleens maanden bezig geweest om mijn gelijk te halen, toch niet gelukt. Je kan wel gelijk hebben maar het krijgen is een ander verhaal.

[ Voor 17% gewijzigd door Zenix op 25-08-2016 21:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart2005
Zenix schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 21:07:
[...]

Gaat erom dat je niet kan verwachten dat als je een apparaat 3 jaar bijvoorbeeld hebt gebruikt dat een reparatie dan kosteloos is
Dat beweer ik ook niet. Maar die prijsbepalingen van de Apple store die in stappen van 500 euro lijken te gaan zijn m.i. bespottelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:35

SuBBaSS

-has Ryzen

Wootism schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 17:53:
[...]

Omdat je 2 jaar garantie krijgt, en niet meer.
Dat het product uiteindelijk behandeld moet worden o.b.v. economische levensduur weten ze natuurlijk niet.
Dat "rekent" de MM, dat is niet algemeen te stellen. Ze maken er vast een mooi verhaal van dat het een jaar bovenop de garantie van Apple zelf doen. Maar bij Apple kun je rustig 3 jaar na aankoop met een garantiekwestie aankomen als je een claim doet op je consumentenrecht. Dat MM je na 2 jaar weer wegstuurt is omdat zij een eigen draai geven aan de consumentenwetgeving (let wel: ervan uitgaande dat het om een Apple computer gaat en dat hij gekocht is bij de MM, de laatste is hierin dus "origineel verkooppunt" en dient garantieclaims op basis van het consumentenrecht gewoon uit te voeren) is geheel op MM's conto toe te schrijven....
Nou moet de klant de verkopende partij daar schijnbaar nogal eens aan herinneren. Letterlijk zeggen dat je je op je consumentenrecht beroept moet ze aanzetten tot actie.
Natuurlijk weten ze best hoe de vork in de steel zit wb. economische levensduur. Ik vermoed dat er echt wel lieden over zitten balen daar, want 1x in de pakembeet 6 jaar een klant voor een macbook? Dan liever tweejaarlijks met een prulding wegsturen die ze per pallet naar binnenschuiven natuurlijk!

Zolang je je recht op een normale manier claimt zal dat toch niet zoveel problemen op moeten leveren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Bart2005 schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 21:10:
[...]

Dat beweer ik ook niet. Maar die prijsbepalingen van de Apple store die in stappen van 500 euro lijken te gaan zijn m.i. bespottelijk.
Klopt, maar sowieso zijn die prijzen van Apple hoog, blijkbaar ook bij reparaties :( Ik zou daar ook zeker niet akkoord mee gaan en vechten voor het maximale qua vergoeding. Maar sowieso je verlies nemen moet je niet doen, want dan laat je gewoon over je heen lopen.

[ Voor 9% gewijzigd door Zenix op 25-08-2016 21:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Als je MB in Nederland is gekocht kan je op basis van non-conformiteit volgens het NL recht met betrekking tot garantiebepalingen herstel of ontbinding van de aankoop claimen. Een expliciete uitspraak dat het defect niet hersteld wordt omdat het buiten de garantie valt versterkt jouw positie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakumos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-06 14:30
Aangaande je onvrede met een kapotte computer na 3 jaar: mijn Macbook ging een aantal jaar geleden na 2 jaar en 1-2 maanden kapot: moederbord was kapot. Was toen ook op vakantie dus langs de Apple store daar gegaan, maar die gaven mij ook een 500 euro reparatie als optie. Herhaaldelijk met Apple gebeld in Nederland, toen ik terug was ook nog met de computer langs de Apple Store in Amsterdam gegaan: er was op geen enkele manier ook maar enige mate van coulance te vinden. Ze waren zelfs niet bereid de ~50 euro aan reparatie kosten (bovenop de 400+ euro voor een nieuw moederbord) kwijt te schelden.

Heb toen ook consumentenrecht e.d. erbij aangehaald maar overal bot gevangen.

[ Voor 6% gewijzigd door Yakumos op 26-08-2016 05:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oppernerd
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 10-06 14:52
GielFox schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 05:49:
Aangaande je onvrede met een kapotte computer na 3 jaar: mijn Macbook ging een aantal jaar geleden na 2 jaar en 1-2 maanden kapot: moederbord was kapot. Was toen ook op vakantie dus langs de Apple store daar gegaan, maar die gaven mij ook een 500 euro reparatie als optie. Herhaaldelijk met Apple gebeld in Nederland, toen ik terug was ook nog met de computer langs de Apple Store in Amsterdam gegaan: er was op geen enkele manier ook maar enige mate van coulance te vinden. Ze waren zelfs niet bereid de ~50 euro aan reparatie kosten (bovenop de 400+ euro voor een nieuw moederbord) kwijt te schelden.

Heb toen ook consumentenrecht e.d. erbij aangehaald maar overal bot gevangen.
Mijn ervaring is juist dat je bij Apple na 4 jaar zelfs consumentenrecht kom claimen. Heb je het wel bij Apple gehaald? En nog een voorwaarde is natuurlijk dat je er wel zuinig op moet zijn geweest. Dus geen zichtbare gebruikers schade.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-06 09:29
Oppernerd schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 13:22:
[...]

Mijn ervaring is juist dat je bij Apple na 4 jaar zelfs consumentenrecht kom claimen. Heb je het wel bij Apple gehaald? En nog een voorwaarde is natuurlijk dat je er wel zuinig op moet zijn geweest. Dus geen zichtbare gebruikers schade.
Je moet maar de juiste medewerker treffen.
Als je geluk hebt, tref je iemand die een hoge functie heeft, maar lekker een dagje aan het "geniussen" is. Die willen wel het een en ander voor je doen, aangezien ze die beslissing mogen maken.
Tref je een net aangenomen punker aan dan kan je het schudden.

Zelf vaak genoeg meegemaakt met andere winkels dat het kwestie van geluk en gunnen is.
Hoe jouw houding ook is...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroenmac
Het blijft toch een ingewikkeld verhaal. Lees hier ook veel verschillende interpretaties van de consumentenrechten en daarop volgend weer andere ervaringen.

Er is in mijn situatie iets behoorlijk onverwachts gebeurd. Ik heb de tips van een aantal van jullie gevolgd en mijn computer dus in recovery modus gezet. Ik wilde daarna op aanraden van @Sepio T via een USB stick OS X er opnieuw opzetten. Had nog een USB stick gevonden dus stopte die in de computer (de Macbook Air die dus stuk is) om even te kijken hoeveel vrije ruimte die USB überhaupt had. USB laadde hij pas na een minuut of 2. Dus ik ga naar schijfhulpprogramma en wat staat daar, mijn USB stick + MIJN SSD!! Ik kon hem dus aan klikken om te herstellen/wissen. Zo gezegd zo gedaan.
SSD gewist en daarna gecontroleerd. Alles was in orde met een mooi groen geschreven berichtje.
Ik dacht dat dit te mooi om waar te zijn was dus ik durfde nog geen gat in de lucht te springen.
Computer via internet recovery OS X geïnstalleerd. (kreeg nog een bericht dat ik niet de nieuwste kon installeren omdat ik in het buitenland zit). Door geklikt en ik kon toch een versie installeren. En ik kom nu net binnen in mijn hotelkamer met de Macbook klaar voor gebruik met OS X 10.8.5 geïnstalleerd!!!

Ik val van de ene verbazing in de andere. Apple heeft mijn laptop onbruikbaar verklaard, moest een reparatie van €500 betaling om het weer te laten werken. En ik, een niet fantastisch goede computerheld, krijg hem weer aan de praat met jullie hulp.
Iemand die begrijpt wat er nu aan de hand was/is met de Macbook? En wat ik nu het beste kan doen omtrent controle of dingen laten vervangen aan mijn macbook voordat het weer gebeurd?

Zit er wel aan te denken om naar Apple in Nederland sowieso te gaan om eens goed te praten hoe het kan dat ik in Italië met een flinke reparatie som wordt weggestuurd en dat mijn laptop niet meer te gebruiken is.

Hoor graag jullie technische onderbouwingen zijn op een voor mij erg groot wonder met mijn macbook:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-06 09:29
jeroenmac schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 19:56:
Het blijft toch een ingewikkeld verhaal. Lees hier ook veel verschillende interpretaties van de consumentenrechten en daarop volgend weer andere ervaringen.

Er is in mijn situatie iets behoorlijk onverwachts gebeurd. Ik heb de tips van een aantal van jullie gevolgd en mijn computer dus in recovery modus gezet. Ik wilde daarna op aanraden van @Sepio T via een USB stick OS X er opnieuw opzetten. Had nog een USB stick gevonden dus stopte die in de computer (de Macbook Air die dus stuk is) om even te kijken hoeveel vrije ruimte die USB überhaupt had. USB laadde hij pas na een minuut of 2. Dus ik ga naar schijfhulpprogramma en wat staat daar, mijn USB stick + MIJN SSD!! Ik kon hem dus aan klikken om te herstellen/wissen. Zo gezegd zo gedaan.
SSD gewist en daarna gecontroleerd. Alles was in orde met een mooi groen geschreven berichtje.
Ik dacht dat dit te mooi om waar te zijn was dus ik durfde nog geen gat in de lucht te springen.
Computer via internet recovery OS X geïnstalleerd. (kreeg nog een bericht dat ik niet de nieuwste kon installeren omdat ik in het buitenland zit). Door geklikt en ik kon toch een versie installeren. En ik kom nu net binnen in mijn hotelkamer met de Macbook klaar voor gebruik met OS X 10.8.5 geïnstalleerd!!!

Ik val van de ene verbazing in de andere. Apple heeft mijn laptop onbruikbaar verklaard, moest een reparatie van €500 betaling om het weer te laten werken. En ik, een niet fantastisch goede computerheld, krijg hem weer aan de praat met jullie hulp.
Iemand die begrijpt wat er nu aan de hand was/is met de Macbook? En wat ik nu het beste kan doen omtrent controle of dingen laten vervangen aan mijn macbook voordat het weer gebeurd?

Zit er wel aan te denken om naar Apple in Nederland sowieso te gaan om eens goed te praten hoe het kan dat ik in Italië met een flinke reparatie som wordt weggestuurd en dat mijn laptop niet meer te gebruiken is.

Hoor graag jullie technische onderbouwingen zijn op een voor mij erg groot wonder met mijn macbook:)
Mooi om te horen!
Je kan het volgende allemaal doen:

1. Geheugen testen, zo doe je dat: [LINK]
2. SSD testen, ga in OSX en zoek op SCHIJFHULPPROGRAMMA.
Open dit en selecteer links de SSD (doe maar de bovenste van de 2 of 3).
Klik op Schijf-EHBO. Hij gaat een controle uitvoeren, komt een nieuw schermpje met een rapport. Als hierin RODE letters tevoorschijn komen, betekend dat er iets mis is met je SSD. Zoniet dan is je SSD ook in orde.

Voor de rest kan jij niet veel meer testen. Mocht die weer kapot gaan, dan ligt het waarschijnlijk aan de logicboard (moederbord) daar kan je niets aan doen meer, maar gezien de situatie denk ik niet dat dit het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oppernerd
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 10-06 14:52
kx22 schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 19:56:
[...]

Je moet maar de juiste medewerker treffen.
Als je geluk hebt, tref je iemand die een hoge functie heeft, maar lekker een dagje aan het "geniussen" is. Die willen wel het een en ander voor je doen, aangezien ze die beslissing mogen maken.
Tref je een net aangenomen punker aan dan kan je het schudden.

Zelf vaak genoeg meegemaakt met andere winkels dat het kwestie van geluk en gunnen is.
Hoe jouw houding ook is...
Eigenlijk moet er geen verschil zijn. Ze volgen, neem ik aan, allemaal de procedures.

Als er door de genius een defect is geconstateerd. Dan kan je vragen hoe de defect tot stand is gekomen. Heeft het apparaat een defect of komt het door de gebruiker? Als het antwoord het eerste is, lijkt het mij dat je je kan beroepen op het consumentenrecht.

Na 6 maanden ligt de bewijslast hij de consument. Maar als door die vraag Apple zelf aangeeft dat het apparaat gebreken vertoont, dan lijkt mij dat ze dan ook geen nee kunnen zeggen tegen consumentenrecht. Tenzij je het zakelijk of ergens anders hebt gekocht natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakumos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-06 14:30
In mijn geval was de laptop bij apple zelf telefonisch besteld destijds, en geen zichtbare schade. "De juiste persoon treffen" is leuk en aardig, maar als het van zoiets afhangt dan kan je er toch ook niet op bouwen. Dus ik ben blij voor mensen die na 3,4 jaar nog garantie hebben weten te claimen maar zij zijn dan wel de uitzondering die de regel bevestigd dat Apple ook gewoon een bedrijf is dat niet onnodige reparaties onder garantie gaat uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Voor iedereen die nu nog handige tips komt melden over hoe je het zou kunnen 'repareren': alles is al gepost, en het is ook al duidelijk dat de SSD stuk is. De rest van de hardware is prima. Nee, dat SSD communiceert niet meer en nee, een SMC reset, NVRAM/PRAM reset helpt niet, en nee, er is in verbose mode, schijfhulpprogramma of Apple Diagnostics niet magisch andere informatie of meer informatie beschikbaar.

Voor de zaak zelf: hoewel je in theorie er van uit moet kunnen gaan dat als je je apparaat goed behandelt het ding lang blijft werken, kan je er in de praktijk van uit gaan dat elk bedrijf je in de stront laat zakken na 3 jaar, ook als het een duur product is, of een andere reden. Emotie doet daar ook niks aan af. Vragen kan daarentegen altijd, en dat is wat je gedaan hebt, en nu kunnen we vooral gewoon afwachten en hopen op een coulance regeling. MediaMarkt zelf gaat dat niet doen, dat is een retail zaak, maar het zou zomaar kunnen dat ze het bij Apple of bij een of ander reparatiebedrijf gaan proberen, misschien dat het lukt. Het is niet zo dat je van de Media Markt kan verwachten dat zij je laptop voor 500 euro gaan laten maken, en dat dan voor je betalen om dat ze lief willen zijn. Het zou wel leuk zijn, maar zo gaat dat niet.

Wat dan wel weer kan is voor 300 euro zelf een vervangende SSD plaatsen. Dit zijn geen gewone SSD's, want ze komen uit het tijdperk dat M.2 nog niet echt een ding was, en mSATA toch al te lomp was voor de air, dus het is een soort van Apple-M.2. Die 300 euro voor 480 is wat minder dan 500 en je krijgt er redelijk veel opslag voor terug. Het is een erg snelle PCIe SSD, vergelijkbaar met de M.2 SSD's die je nu kan krijgen met vergelijkbare specs is hij ongeveer even duur. (±30 euro verschil, sommige zijn duurder, sommige goedkoper) Hoewel je niet op een upgrade zat te wachten is het wel een prima oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sepio
jeroenmac schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 19:56:
Bij de Samsung SSD (van mijn PC) is het beter dat je van een SSD beter een deel ongebruikt laat tijdens het partitioneren. De reden is dat als er een geheugen cel kapot gaat de SSD controler deze als fout markeert en een andere ongebruikte cel kan aanwijzen om de kapotte te vervangen. Dit vrij laten is niet altijd nodig. Sommige SSD's hebben al een extra stukje ongebruikte ruimte dat je niet kunt zie .

Ik vermoed dat dit bij jou ook het geval was. Alleen zat de fout op een cruciale plek waardoor het os niet meer startte. Door het wissen en opnieuw installeren is het weer in orde.

Dit fenomeen staat bekend onder "SSD wear leveling".

Je kunt via de SMART disk informatie de "wear leveling count" opvragen om te bepalen hoeveel procent niet meer in orde is. Loopt deze waarde erg snel op of is het percentage al hoog dan kan je met een foute SSD te maken hebben. In dat geval zou ik de SSD niet meer vertrouwen en hem alsnog vervangen. Er zijn diverse tooltjes. Zoek maar op "OSX smart". Bijvoorbeeld SMART utility of DriveDX.

Aanvulling
Hierbij, ter vergelijking, een linkje naar het DriveDX resultaat van mijn bijna 3 jaar oude MacBook.

[ Voor 37% gewijzigd door Sepio op 27-08-2016 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Nu online
Sepio schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 09:00:
[...]

Bij de Samsung SSD (van mijn PC) is het beter dat je van een SSD beter een deel ongebruikt laat tijdens het partitioneren. De reden is dat als er een geheugen cel kapot gaat de SSD controler deze als fout markeert en een andere ongebruikte cel kan aanwijzen om de kapotte te vervangen. Dit vrij laten is niet altijd nodig. Sommige SSD's hebben al een extra stukje ongebruikte ruimte dat je niet kunt zie .

Ik vermoed dat dit bij jou ook het geval was. Alleen zat de fout op een cruciale plek waardoor het os niet meer startte. Door het wissen en opnieuw installeren is het weer in orde.

Dit fenomeen staat bekend onder "SSD wear leveling".

Je kunt via de SMART disk informatie de "wear leveling count" opvragen om te bepalen hoeveel procent niet meer in orde is. Loopt deze waarde erg snel op of is het percentage al hoog dan kan je met een foute SSD te maken hebben. In dat geval zou ik de SSD niet meer vertrouwen en hem alsnog vervangen. Er zijn diverse tooltjes. Zoek maar op "OSX smart". Bijvoorbeeld SMART utility of DriveDX.

Aanvulling
Hierbij, ter vergelijking, een linkje naar het DriveDX resultaat van mijn bijna 3 jaar oude MacBook.
In dit geval is het een controller probleem, die gaat stuk, en dan werkt het niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepio
johnkeates schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 19:36:
[...]

In dit geval is het een controller probleem, die gaat stuk, en dan werkt het niet meer.
Waar maak je dat uit op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Nu online
- Het is een bekend probleem met een heel klein percentage van dit model
- De SSD gaat van 100% functioneel naar 0% functioneel
- De controller doet geen communicatie met de host meer
- Als je de NAND chips van de SSD soldeert en stuk voor stuk dumpt en dan NAND-SSD re-assembly doet staat de data er nog gewoon op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-06 17:42

WhiteDog

met zwarte hond

johnkeates schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 21:33:
[...]

- Het is een bekend probleem met een heel klein percentage van dit model
- De SSD gaat van 100% functioneel naar 0% functioneel
- De controller doet geen communicatie met de host meer
- Als je de NAND chips van de SSD soldeert en stuk voor stuk dumpt en dan NAND-SSD re-assembly doet staat de data er nog gewoon op
Lijkt mij dat een "bekend probleem" al van bij de aankoop aanwezig is en de bewijslast hierover niet al te moeilijk te voeren is.

Stoort me echt enorm aan Apple dat ze structurele problemen blijven ontkennen jarenlang. Zelfs iets waar ze in de USA een class-action over verliezen rekenen ze je hier het volgende pond. Ik vind dat niet ethisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Nu online
WhiteDog schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 23:05:
[...]

Lijkt mij dat een "bekend probleem" al van bij de aankoop aanwezig is en de bewijslast hierover niet al te moeilijk te voeren is.
"Een bekend probleem" betekent niks, bewijs is nog steeds nodig. Je kan regels niet op onderbuikgevoel toetsen.
[...]
Stoort me echt enorm aan Apple dat ze structurele problemen blijven ontkennen jarenlang.
Dit heeft eigenlijk niets met Apple te maken, elk bedrijf met een beetje geld en een juridische afdeling doet dit, en in Amerika is het de norm om zo hard mogelijk overal tegen in te gaan tot dat je 110% zeker verloren hebt. Is eigenlijk meer onderdeel van de cultuur daar. Neem bijvoorbeeld Uber, een compleet idioot idee als je er over nadenkt, maar in Amerika is dat de norm, lekker tegendraads doen is daar altijd goed. http://www.disruptingjapa...help-startups-everywhere/

Wat Apple wel doet is diverse vervangingsprogramma's aanbieden voor bekende problemen: https://www.apple.com/support/exchange_repair/

Een ander ding was dat je neppe USB opladers kon inleveren voor gratis echte opladers.

Los van het hele verhaal; de fabrikant is niet perse verantwoordelijk, het is eigenlijk de winkel of retailer die het product moet verzorgen.
[...]
Zelfs iets waar ze in de USA een class-action over verliezen rekenen ze je hier het volgende pond. Ik vind dat niet ethisch.
Ik weet niet wat daar van waar is, maar wel dat eigenlijk elk bedrijf per land of landengroep aansprakelijk gesteld moet worden.

[ Voor 4% gewijzigd door johnkeates op 27-08-2016 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simplicidad
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-06 06:21
Dat is bij veel fabrikanten zo. De kosten die er bij een herstelling worden aangerekend door de merken zelf, maakt dat het vaak soms de moeite niet meer is. Tegen dat ze de "onderzoekkosten", wisselstukken en loon hebben aangerekend zit je al tegen een mooie som aan te kijken.

1,5j terug LG TV stuk van 700 euro na 3,5 jaar te hebben gewerkt. Geschatte kostprijs van de reparatie 450 8)7

Misschien kan de TS eens bekijken of het een probleem is die vaker voorkomt. Dan heb je misschien een sterker verhaal naar Apple toe.

[ Voor 7% gewijzigd door simplicidad op 28-08-2016 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basgast
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22-08-2024
[b][message=48053857,noline] Apple wil soms best nog wel eens coulant uit de hoek komen, dus in Nederland nog een keertje proberen kan nooit kwaad, maar ze zijn natuurlijk geen liefdadigheidsinstelling. Twee jaar garantie op een product met een economische levensduur van drie jaar is vergeleken bij andere producten ook niet onredelijk.
Die coulantie heb ik anders nog nooit meegemaakt. De grootste moeite gehad om Apple SSD's te laten vervangen.
Pagina: 1