Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ondanks dat lopendevogel mij nog had gewaarschuwd om geen hardware kopen op marktplaats, deed ik dit echter wel. Nooit geen negatieve gevolgen gehad tot nu.

Gister kocht ik een Macbook pro (mid 2012) met 126SSD voor maar €475,-. Mooie prijs toch?

Bij de afspraak kwam ik aan toen de persoon de Macbook naar voren toverde. Het gaf direcht een grijs scherm aan, waardoor ik na verloop van tijd maar naar huis ging omdat hij het niet bleek te doen. Toen ik bij de trein aankwam werd ik opgebeld: De Macbook doet het weer, Het ram geheugen moest ik even in en uit zetten, waarschijnlijk zat hij wat los etc.

Ik twijfelde nog, maar goed hij zou het doen en ik kon alsnog weer even kijken toch? Toen ik terug kwam deed hij het verder inderdaad. Ik was na verloop van tijd overtuigd en wilde overgaan naar de aankoop. Hij moest alleen nog zijn account verwijderen, wat even duurde maar na een tijd was het voldaan. Ik had het scherm nu een tijd lang aanzien staan en er leek verder niks mee.

Omdat hij zich schaamde (vanwege de storing) daalde hij met de prijs naar €430. :)

Toen ik thuis kwam leek er verder niks aan de hand, tot de volgende dag.

Vandaag zag ik dat er een probleem was met de backlight.

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/2crkchv.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/29uygex.jpg

*Vergelijkbaar met dit maar dan iets minder erg*

Ik baalde hier natuurlijk van en schakelde na verloop van tijd de laptop af.
Toen ik hem weer probeerde aan te doen was het hele scherm zwart. F1 en F2 werken nog wel, hierdoor geeft het beeldscherm nog wel licht. Maar er valt verder dan ook niks te zien. Het opstart geluidje hoor je ook nog. ;w

Ik belde gelijk de man op. Hij zei dat ik de Macbook uit elkaar moest schroeven en kijken naar het ram geheugen. Toen ik ophing besloot ik vrij snel dat ik dit eigenlijk niet wilde, en belde hem weer terug na een halfuur. De telefoon heeft hij verder de gehele dag niet opgenomen. Ik kan er dus vanuit gaan dat ik 'fucked' ben. :X :/ ;w

Wat moet ik nu doen? Wie heeft tips voor mij? Ik kan natuurlijk terug met de Macbook naar zijn woning (anderhalf uur reizen).
Verder als dat geen juiste beslissing is, en ik kies ervoor om de macbook te repareren, moet ik er dan vanuit gaan dat de gehele LCD scherm vervangen moet worden? (€550) :'(

Bedankt.

Mvg,

DarkoMarco

(excuses voor spelfouten of rare zinsopbouw)

* Update*

Vandaag was de dag dat ik gebeld werd door de reparatie service. Helaas hadden ze zeer slecht nieuws. De bedrading waarmee het scherm is aangesloten is mee geprutst. Het gaat om 1 of 2 draadjes. De vorige eigenaar, of wie dan ook, heeft een tape stukje slecht om het draadje geplakt waardoor er dus geen verbinding is. De laptop kan wel aangesloten worden aan een monitor. Maar voor mijn studie heb ik hier niks aan. De macbook wordt 'total los' verklaard en kan het ophalen bij de zaak. Heb ik voor die 430 euro toch nog 2 uur plezier gehad.

Antwoord van reparatie service:

Of het display zelf defect is kunnen we niet testen, aangezien inderdaad de
kabel waarmee het display aangesloten wordt defect is. Daarnaast is ook het
aansluitingspunt op het moederboard kapot. Hierdoor kan het geen verbinding
maken met het display en is het ook niet reparabel.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2016 23:11 ]

Beste antwoord (via Verwijderd op 26-07-2016 20:55)

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01-09 17:03
In dit geval LIJKT het scherm kapot, waar ik EERDER aan denk is het volgende:
De verkoper heeft zelf of een ander al het scherm laten vervangen en dit NIET goed gedaan.
Met het ram, ja dat vind ik HEEEEL vaag dat hij daar het probleem zocht en het daar ergens ook wist op te lossen..
Want wat bovenstaande afbeeldingen met het ram te maken kan hebben? Naar mijn weten niks.

Wat als je op bepaalde plekken van de rand druk erop zet?
Ik heb wel wat ervaringen met oa iPhone schermen, wanneer je het LCD een beetje krom zet/buigt krijg je ook dit soort effecten.

Misschien heb je dus nog geluk en zit het scherm niet goed gemonteerd.

Ps qua garantie kan je hem niks maken, je hebt het apparaat zelf bekeken en meegenomen. Met post kunnen de regeltjes nog weleens anders uitvallen maar in dit geval helaas niet. Als hij het niet per telefoon/mail wilt oplossen kan je helaas niks doen.

[ Voor 22% gewijzigd door LopendeVogel op 26-07-2016 20:37 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-09 15:22
Tja. Jij hebt de laptop gecheckt bij de aankoop. Vervolgens heb je hem gekocht. Garantie tot aan de deur geldt er vaak in deze gevallen. Ik ben van mening dat jij de laptop bewust hebt gekocht en niet meer kan terugvallen op de verkoper. Wie weet is hij tijdens het transport in de trein defect geraakt, dat valt niet meer te checken voor de verkoper. Er waren genoeg signalen om niet tot koop over te gaan.

Wellicht naar een reparateur brengen voor een offert. In ieder geval een dure en vervelende les.

Tenslotte bestaat er bij particuliere verkoop geen WKOA.

[ Voor 13% gewijzigd door Lumics op 26-07-2016 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-08 15:00

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Waar haal je die 550 euro vandaan voor een scherm/panel?
Voor ~200USD heb je al een panel, als een beetje handig bent zo om te wisselen, het zijn 2 stekkertjes.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• LopendeVogel
In dit geval LIJKT het scherm kapot, waar ik EERDER aan denk is het volgende:
De verkoper heeft zelf of een ander al het scherm laten vervangen en dit NIET goed gedaan.
Met het ram, ja dat vind ik HEEEEL vaag dat hij daar het probleem zocht en het daar ergens ook wist op te lossen..
Want wat bovenstaande afbeeldingen met het ram te maken kan hebben? Naar mijn weten niks.

Wat als je op bepaalde plekken van de rand druk erop zet?
Ik heb wel wat ervaringen met oa iPhone schermen, wanneer je het LCD een beetje krom zet/buigt krijg je ook dit soort effecten.

Misschien heb je dus nog geluk en zit het scherm niet goed gemonteerd.

Ps qua garantie kan je hem niks maken, je hebt het apparaat zelf bekeken en meegenomen. Met post kunnen de regeltjes nog weleens anders uitvallen maar in dit geval helaas niet. Als hij het niet per telefoon/mail wilt oplossen kan je helaas niks doen.

[ Voor 22% gewijzigd door LopendeVogel op 26-07-2016 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat klopt, dit vertelde hij inderdaad eerder. Hij zei dat het scherm vervangen was een tijdje terug. Hopelijk is het een 'eenvoudige' taak en kan een snel gerepareerd worden. Ondanks dat had je wel gelijk. Het is toch erg opassen.

@prutser: Ik las van meerdere mensen dat het vervangen van een gehele scherm inclusief reparatie €550 kost.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2016 20:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LopendeVogel
Verwijderd schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 20:36:
Dat klopt, dit vertelde hij inderdaad eerder. Hij zei dat het scherm vervangen was een tijdje terug. Hopelijk is het een 'eenvoudige' taak en kan een snel gerepareerd worden. Ondanks dat had je wel gelijk. Het is toch erg opassen.
Nja gelijk of geen gelijk, met een beetje geluk had je nu voor een leuk bedrag een goed werkende laptop gehad.

Nou aangezien ik nu kennelijk weer gelijk krijgt ( scherm was vervangen ) dan zou ik daar het probleem zoeken.
Zelf heb ik dit dus vaker bij iPhone schermen gezien, schermen die niet defect waren maar gewoon niet lekker in hun frame zat waardoor die ging buigen en dit liet zien.

Als je er zelf een klein beetje handig mee bent of handig bent met youtube, zelf eerst eens proberen om dat scherm open te halen en kijken waar die niet goed zit.

https://www.smart-repair....cbook-pro-a1278-tarieven/
Bedrijf regelmatig voorbij zien komen, ik heb daar een type gepakt (pff wist niet dat die krengen zo genoemd werden) en bij dit type macbook pro is het lcd 189euro incl.

[ Voor 15% gewijzigd door LopendeVogel op 26-07-2016 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Top! Bedankt voor de website, dat scheelt toch wel wat geld. Ik zal zelf even een schroevendraaier bestellen en vervolgens kijken of ik zelf wat kan vinden. Als dat niet lukt breng ik hem naar de personen van de opgegeven website.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LopendeVogel
Verwijderd schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 20:45:
Top! Bedankt voor de website, dat scheelt toch wel wat geld. Ik zal zelf even een schroevendraaier bestellen en vervolgens kijken of ik zelf wat kan vinden. Als dat niet lukt breng ik hem naar de personen van de opgegeven website.
Hoho wacht even :D

Ik heb gewoon op google ingetypt: macbook reparatie
Dit was bij mij de eerste beste die bovenaan kwam, advies: bekijk ook even google, zijn schijnbaar tig bedrijven in NL die dit voor je doet, waarschijnlijk kan je het nog goedkoper vinden :D

Is er trouwens iets speciaals aan de schroevendraaier? Ik dacht dat ik gewoon een kruis of torx gebruikt had?

[ Voor 8% gewijzigd door LopendeVogel op 26-07-2016 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Haha ja alleen ik was zo geschrokken van die €550 wat ik op 2 forums had gelezen. Ik kreeg bijna een beroerte. Overigens geeft niet elke website zijn prijzen weer. Ik zal morgen eerst nog even kijken bij een bouwmarkt voor een schroevendraaier. Die mini varianten heb ik niet in bezit.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2016 20:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 20:50:
Haha ja alleen ik was zo geschrokken van die €550 wat ik op 2 forums had gelezen. Ik kreeg bijna een beroerte. Overigens geeft niet elke website zijn prijzen weer. Ik zal morgen eerst nog even kijken bij een bouwmarkt voor een schroevendraaier. Die mini varianten heb ik niet in bezit.
En als je het zelf niet op kan lossen: zet een gevraagd advertentie op V&A hier! Zat hobbyisten die dit graag voor weinig doen, en ik had vroeger in mijn laptophobby tijd altijd minimaal 20 schermen (2ehands) liggen van defecte notebooks. Dat het een apple is zegt verder niks - daar zitten (of zaten vroeger iig) gewoon precies dezelfde aansluitingen en panelen in als acer, asus enzovoorts.

Ben je wellicht voor een prikkie klaar. Of als je het zelf weet op te lossen, helemaal mooi. Doe het wel voorzichtig, zodat je geen blijvende schade aan de schermkap/frame/deksel toebrengt. Moet je die straks ook nog gaan vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
Verwijderd schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 20:50:
Nja het ligt er kennelijk aan welk type macbook je hebt, ik zat namelijk bij andere types te kijken (denk modernere) en de prijzen gingen per type omhoog.

Het gaat bij jou als het goed is alleen om het lcd en niet alles eromheen. 550 kan dus met van alles te maken hebben, misschien het 2015-16 model, misschien de officiële Apple prijs, misschien een complete unit (omhulsel, glasplaat etc etc)

Of wat bovenstaande tweaker ook zegt: maak hier eens een advertentie als het je zelf niet lukt, voordeel van een winkel is natuurlijk wel de garantie die ze geven. Bij een tweaker mag je, vind ik, geen garantie verwachten tenzij hij de hoofdprijs vraagt.

[ Voor 13% gewijzigd door LopendeVogel op 26-07-2016 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een advertentie geplaatst bij 'vraag en aanbod'. Ik houd de geïnteresseerde op de hoogte via dit topic.
Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag was de dag dat ik gebeld werd door de reparatie service. Helaas hadden ze zeer slecht nieuws. De bedrading waarmee het scherm is aangesloten is mee geprutst. Het gaat om 1 of 2 draadjes. De vorige eigenaar, of wie dan ook, heeft een tape stukje slecht om het draadje geplakt waardoor er dus geen verbinding is. De laptop kan wel aangesloten worden aan een monitor. Maar voor mijn studie heb ik hier niks aan. De macbook wordt 'total los' verklaard en kan het ophalen bij de zaak. Heb ik voor die 430 euro toch nog 2 uur plezier gehad.

Antwoord van reparatie service:

Of het display zelf defect is kunnen we niet testen, aangezien inderdaad de
kabel waarmee het display aangesloten wordt defect is. Daarnaast is ook het
aansluitingspunt op het moederboard kapot. Hierdoor kan het geen verbinding
maken met het display en is het ook niet reparabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tronmedia
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-08 16:19
Het is alsof het display niet goed aansluit en licht lekt , ik weet niet of je zelf handig bent maar
probeer het anders zelf te repareren .

http://mikesmods.com/mm-wp/?p=231

http://apple.stackexchang...a-macbook-pro-thunderbolt

[ Voor 31% gewijzigd door tronmedia op 02-08-2016 21:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als de aansluiting op het moederbord kapot is word het natuurlijk een lastig verhaal. Dan houd het wel een beetje op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tronmedia
PilatuS schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 21:23:
Als de aansluiting op het moederbord kapot is word het natuurlijk een lastig verhaal. Dan houd het wel een beetje op.
Zo snel moet je de handdoek niet in de ring gooien :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:47

nelizmastr

Goed wies kapot

Je zal de LVDS connector opnieuw moeten solderen en de kabel vervangen.

Als je dat niet aandurft kan je de boel altijd in onderdelen wegdoen. Logic boards brengen altijd wel wat op op eBay.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-09 07:39

MsG

Forumzwerver

Vraag anders Sebastius hier op Tweakers. Die is wat meer een pro in reparaties en kan hier wellicht meer mee dan hoever zo'n centrum nog gaat in reparaties.

[ Voor 13% gewijzigd door MsG op 02-08-2016 22:09 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LopendeVogel
Jep niet opgeven
Het bedrijf kan schijnbaar grote onderdelen vervangen, maar reparaties (solderen etc) niet.

Hier op tweakers zijn er mensen die je wel kunnen helpen.

Echter.... de fotos die ik gezien heb duid of lichtinval in het lcd. Wat ik gezien heb zou los staan van een connector, dit effect kan ik ook maken door een scherm te verbuigen (en de folie erachter los te halen).

Een defecte kabel kan naar mijn weten niet voor dat lichtinval zorgen!!!!

Genoeg hoop jongen, niet opgeven.

Excuses voor typos en gebrek aan komma's (ja nu wel) ik type vanaf mijn tel.

Edit:
Ik geloof trouwens best dat er ook iets met een connector ofzo is, maar dat staat naar mijn weten volledig los van het probleem die jij ervaart.

Zelfde als dat mijn band leeg is maar de auto niet start. Ik naar de garage omdat mijn auto niet start en ze zeggen: ja uw band is leeg.
Wgskglruwy3727qq9$_×_+/+!*$99/',÷_+%!%#

[ Voor 22% gewijzigd door LopendeVogel op 02-08-2016 22:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

MsG schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 21:52:
Vraag anders Sebastius hier op Tweakers. Die is wat meer een pro in reparaties en kan hier wellicht meer mee dan hoever zo'n centrum nog gaat in reparaties.
. Die Tweaker heeft mijn iMac scherm ook puik gerepareerd. Ik weet niet of ie nog reparaties doet maar ik beveel hem iig van harte aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Sebastius doet niet zoveel reparaties meer, heeft hij ook te kennen gegeven in een blog of topic. Daarom is er ook geen Hardware 112 meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de toffe reacties mensen! Ik ben zelf volledig onbekend met computer reparaties, dus ik zal dit zeker aan een ander over laten. Zeker met dit, iets wat toch wat complexer ligt.

Ik vond je vergelijking zeer herkenbaar lopendevogel. Je slaat daarbij voor mij de spijker op de kop. Ik zit nu met een macbook die het eigenlijk wel doet, maar ook weer niet.

Ik heb net een pm gestuurd naar sebastius. Wanneer hij niet repareert, hoop ik dat hij misschien iemand kent die dit nog doet aangezien ik toch wel afhankelijk ben van een ander op dit gebied.

Hopelijk vindt ik iemand die hier mij kan helpen. Misschien is de hoop nog niet verloren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01-09 17:31
LopendeVogel schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 22:23:
Jep niet opgeven
Het bedrijf kan schijnbaar grote onderdelen vervangen, maar reparaties (solderen etc) niet.

Hier op tweakers zijn er mensen die je wel kunnen helpen.

Echter.... de fotos die ik gezien heb duid of lichtinval in het lcd. Wat ik gezien heb zou los staan van een connector, dit effect kan ik ook maken door een scherm te verbuigen (en de folie erachter los te halen).

Een defecte kabel kan naar mijn weten niet voor dat lichtinval zorgen!!!!

Genoeg hoop jongen, niet opgeven.

Excuses voor typos en gebrek aan komma's (ja nu wel) ik type vanaf mijn tel.

Edit:
Ik geloof trouwens best dat er ook iets met een connector ofzo is, maar dat staat naar mijn weten volledig los van het probleem die jij ervaart.

Zelfde als dat mijn band leeg is maar de auto niet start. Ik naar de garage omdat mijn auto niet start en ze zeggen: ja uw band is leeg.
Wgskglruwy3727qq9$_×_+/+!*$99/',÷_+%!%#
Die lichtinval die jij bedoelt is stiekem het ontbreken van licht op andere plekken. Door de niet uniforme belichting van de backLight lijkt het contrast veel hoger. Dit komt vaak door slechte aansturing vanaf het moederbord en kan in dit geval dus komen door een kapotte connector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
supersnathan94 schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 10:08:
[...]

Die lichtinval die jij bedoelt is stiekem het ontbreken van licht op andere plekken. Door de niet uniforme belichting van de backLight lijkt het contrast veel hoger. Dit komt vaak door slechte aansturing vanaf het moederbord en kan in dit geval dus komen door een kapotte connector.
Ja precies, ik wil ook niet uitsluiten dat er niks mis is met de connector.
Maar pak bijv een iPhone 4 scherm (ken je wel he :D) en trek een beetje het zilver folie los, zo krijg je vals licht inval wat voor die mooie effecten zorgt.
Ik heb dat een aantal maanden geleden nog gehad met een iPhone 5 scherm, ook die mooie licht stralen, ander scherm en klaar.

Ik heb dit dus al vaker gezien, maar het is tot nu toe altijd het beeldscherm zelf geweest. Maar goed, dat neemt niet weg dat er ook wat mis is met de connector.

Het beste zou zijn indien de tweaker bij een andere tweaker een scherm kan testen, probleem opgelost dan weet je veelal genoeg en moet het scherm vervangen worden (en wellicht ook de connector die niet 100% zou zijn). Niet opgelost, is een connector vervangen alsnog nog een stuk goedkoper dan een nieuw scherm te laten plaatsen.

Echter dat het reparatiebedrijf zegt dat de macbook onherstelbaar is, nja dat vind ik persoonlijk een beetje onzin. Dit terwijl de hobbyist hier op tweakers.net het wel gewoon kan maken.

[ Voor 8% gewijzigd door LopendeVogel op 03-08-2016 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01-09 17:31
LopendeVogel schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 10:16:
[...]

Ja precies, ik wil ook niet uitsluiten dat er niks mis is met de connector.
Maar pak bijv een iPhone 4 scherm (ken je wel he :D) en trek een beetje het zilver folie los, zo krijg je vals licht inval wat voor die mooie effecten zorgt.
Ik heb dat een aantal maanden geleden nog gehad met een iPhone 5 scherm, ook die mooie licht stralen, ander scherm en klaar.

Ik heb dit dus al vaker gezien, maar het is tot nu toe altijd het beeldscherm zelf geweest. Maar goed, dat neemt niet weg dat er ook wat mis is met de connector.

Het beste zou zijn indien de tweaker bij een andere tweaker een scherm kan testen, probleem opgelost dan weet je veelal genoeg en moet het scherm vervangen worden (en wellicht ook de connector die niet 100% zou zijn). Niet opgelost, is een connector vervangen alsnog nog een stuk goedkoper dan een nieuw scherm te laten plaatsen.

Echter dat het reparatiebedrijf zegt dat de macbook onherstelbaar is, nja dat vind ik persoonlijk een beetje onzin. Dit terwijl de hobbyist hier op tweakers.net het wel gewoon kan maken.
Ja die ken ik wel ja. Maar dat geldt niet voor dit type probleem. Als de connector beschadigt is, is de kans groot dat er gewoon kortsluiting is opgetreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als sebastius het wilt repareren heb je nog de meeste kans op een werkende MacBook. Nu, zoals ik het had begrepen van je zijn scherm en Logic beide defect en is verkopen voor onderdelen ook geen optie om je inleg terug te krijgen. Wellicht dat Sebastius hier nog een leuke blog van kan maken ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
"Captain Hindsight to the Rescue"
430 is natuurlijk zonde, maar je hebt willens en wetens dat ding gekocht.
Je hebt advies van een ervaren Tweaker in de wind geslagen en je hebt je gut-feeling niet gevolgd.
Zie het als 430 lesgeld, voor een les die je (vermoedelijk) allang had moeten leren.

3 lessen om hieruit te leren:
  1. Wanneer ervaren tweakers (kijk ter indicatie eens op de profielpagina's naar karma) je iets af- of aanraden, sla dit advies dan niet zomaar in de wind (lopendevogel heeft bijv veel karma, is karmakeizer en is karmakoning in legio gebieden). Je kunt natuurlijk altijd onderbouwen waarom je het advies niet opvolgd, maar probeer dit dan op inhoud te doen en niet op prijs
  2. Vertrouw bij particuliere koop ALTIJD op je onderbuikgevoel. Hier waren 2 punten waarbij mijn gut nee zou zeggen (grijs-scherm bij aankomst, vervolgens raar ram verhaal en dan ook nog 10% korting......)
  3. Koop geen gevoelige zaken via marktplaats. Ideaal voor een fiets, meubilair of servies, niet voor GPU's, laptops, TV's, smartphones etc.
Gratis les (al vind ik niet dat daar hier sprake van was):
Wanneer bij particuliere koop (en internetaankopen) iets te mooi lijkt om waar te zijn, is het dat in 9 v.d. 10 gevallen ook zo.

OT:
Ter oplossing van je probleem, probeer inderdaad via de V&A en GoT in contact te komen met een betrouwbare en ervaren tweaker die je kan en wil helpen. Mocht je twijfelen, vraag naar referenties of doe zelf onderzoek binnen T.net naar de betreffende tweaker(topic, tweakers, blog whatever) en handel het (indien mogelijk) in persoon af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een zeer dure les, zeker. Ik heb er ook goed van geleerd. Maar nu ik die fout heb gemaakt, kan ik misschien nog proberen om er nog wat van te maken. Sebastius heeft nog niet gereageerd, maar als hij het niet wilt doen hoop ik dat ik er nog mensen zijn in Nederland die mij uit de brand kunnen helpen. Om de handdoek in de ring te gooien is misschien nog pijnlijkerer. Als ik weet dat het echt niet te repareren valt, dan accepteer ik dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T_E_O
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 26-08 11:17
Sinds een paar weken kijk ik regelmatig naar de Youtube-video's van Louis Rossmann over geavanceerde reparatie van allerlei MacBooks. In één van zijn video's kwam één van zijn cursisten in beeld om een klusje te doen en dat bleek een Nederlander te zijn. Uit nieuwsgierigheid eens opgezocht op Google en zijn site gevonden: http://repairable.nl/

Ik ken de beste man noch zijn bedrijf en kan dus op geen enkele manier voor de kwaliteit instaan. Ik weet intussen dat Rossmann zijn vak wel verstaat, maar dat is natuurlijk geen garantie voor de kunde van dit Nederlandse bedrijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tronmedia
eL_Jay schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 12:25:
"Captain Hindsight to the Rescue"
430 is natuurlijk zonde, maar je hebt willens en wetens dat ding gekocht.
Je hebt advies van een ervaren Tweaker in de wind geslagen en je hebt je gut-feeling niet gevolgd.
Zie het als 430 lesgeld, voor een les die je (vermoedelijk) allang had moeten leren.

3 lessen om hieruit te leren:
  1. Wanneer ervaren tweakers (kijk ter indicatie eens op de profielpagina's naar karma) je iets af- of aanraden, sla dit advies dan niet zomaar in de wind (lopendevogel heeft bijv veel karma, is karmakeizer en is karmakoning in legio gebieden). Je kunt natuurlijk altijd onderbouwen waarom je het advies niet opvolgd, maar probeer dit dan op inhoud te doen en niet op prijs
  2. Vertrouw bij particuliere koop ALTIJD op je onderbuikgevoel. Hier waren 2 punten waarbij mijn gut nee zou zeggen (grijs-scherm bij aankomst, vervolgens raar ram verhaal en dan ook nog 10% korting......)
  3. Koop geen gevoelige zaken via marktplaats. Ideaal voor een fiets, meubilair of servies, niet voor GPU's, laptops, TV's, smartphones etc.
Gratis les (al vind ik niet dat daar hier sprake van was):
Wanneer bij particuliere koop (en internetaankopen) iets te mooi lijkt om waar te zijn, is het dat in 9 v.d. 10 gevallen ook zo.

OT:
Ter oplossing van je probleem, probeer inderdaad via de V&A en GoT in contact te komen met een betrouwbare en ervaren tweaker die je kan en wil helpen. Mocht je twijfelen, vraag naar referenties of doe zelf onderzoek binnen T.net naar de betreffende tweaker(topic, tweakers, blog whatever) en handel het (indien mogelijk) in persoon af.
Voor een fiets kun je ook zo 500 euro betalen en dan blijkt het frame bij thuiskomst krom of
de fiets is gewoon gestolen.
Ik koop al jaren via Marktplaats en je moet gewoon opletten wat je koop, rustig de
tijd nemen en alles uitproberen,
Ik heb nooit echt een miskoop gedaan, ja misschien een camera voor 10 Euro maar je :)
Je kunt op Marktplaats prima apparatuur kopen.
Neem anders iemand mee die er verstand van heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-12-2024
In de comments bij een video op youtube (waar het plaatje uit je startpost een still van is) staat dat het wellicht een software issue is. Meerdere reacties geven aan dat dit werkt:

Hi,
I had same problem... This is OS X software issue. Just press ctrl+shift+eject -> that sleeps you LCD Display on OS X and then press this combination again. After walking up LCD is back and working fine. I know this is strange sollution but it works. I resolved this problem many times in this way on my MacBook Pro (MB134LL) on 10.5.x and 10.6.x. (including 10.6.4, 15 minutes ago).

Good luck!
Kaiko

Wellicht even proberen? Zie de overige comments hier: YouTube: MacBook Pro Backlight Issue

[ Voor 9% gewijzigd door donaldo op 03-08-2016 23:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@donaldo: Misschien even topic doorlezen? Is zeker geen software issue daar een reparatie centre er naar gekeken heeft. Als alleen de LVDs connector defect is op het logic zou het nog te fixen moeten zijn.

En ja koop op MP alleen als je er echt verstand van hebt, ik heb ook mijn share aan Mac's gekocht op MP maar de laatste jaren wordt het wel erger met "scammers"

Nog erger zijn de iPad en iPhone verkopers vooral als je defecte opkoopt, iPhones die leeg zijn, uit verschillende onderdelen samengesteld zijn etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@theo: bedankt voor de tip! Ik heb contact gehad met de man achter de website. Roy heet hij. Hij heeft zeer veer ervaring met reparaties. Hij soldeert elke dag, dus ervaring genoeg. Hij is mijn laatste optie. Aks hij het niet weet, denk ik dat het klaar is. Zaterdag kijkt hij hiernaar. Hij was blij dat hij benoemd werd via tweakers :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk! goed om te horen, hoop dat hij het voor elkaar krijgt. Houd ons op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remenic
  • Laatst online: 20:28
Backlight reparaties is iets dat Louis Rossmann vaak doet op z'n youtube kanaal, zie YouTube: Louis Rossmann

Ik vind z'n filmpjes altijd erg informatief en z'n manier van praten ook prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:37
Remenic schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 19:29:
Backlight reparaties is iets dat Louis Rossmann vaak doet op z'n youtube kanaal, zie YouTube: Louis Rossmann

Ik vind z'n filmpjes altijd erg informatief en z'n manier van praten ook prettig.
Lees het topic nog eens door ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remenic
  • Laatst online: 20:28
418O2 schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 19:54:
[...]

Lees het topic nog eens door ;)
Oeps, excuses! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_E_O
Verwijderd schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 18:05:
@theo: bedankt voor de tip! Ik heb contact gehad met de man achter de website. Roy heet hij. Hij heeft zeer veer ervaring met reparaties. Hij soldeert elke dag, dus ervaring genoeg. Hij is mijn laatste optie. Aks hij het niet weet, denk ik dat het klaar is. Zaterdag kijkt hij hiernaar. Hij was blij dat hij benoemd werd via tweakers :)
Leuk! Kun je 'm ook nog laten weten dat het door z'n "optreden" bij Louis kwam? En uiteraard ben ik benieuwd naar de resultaten! :)
Remenic schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 19:29:

Geweldig zijn ze hè? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-08 14:46
Als mij dit overkomen was dan was die verkoper nog niet van mij af geweest. Je bent gewoon in de maling genomen. En met het rapport van die reparateur heb je een troef in handen. Daar kun je die verkoper mee onder druk zetten. Je had gewoon een deugdelijk apparaat moeten krijgen, of verkoper had erbij moeten zeggen dat de machine (onverklaarbare) problemen heeft. Maar dat er geen garantie gegeven wordt wil niet automatisch zeggen dat je bedonderd mag worden. Dus ik zou contact opnemen met die verkoper. Nee heb je, ja kun je krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JiMiHeNdRiX schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 22:38:
Als mij dit overkomen was dan was die verkoper nog niet van mij af geweest. Je bent gewoon in de maling genomen. En met het rapport van die reparateur heb je een troef in handen. Daar kun je die verkoper mee onder druk zetten. Je had gewoon een deugdelijk apparaat moeten krijgen, of verkoper had erbij moeten zeggen dat de machine (onverklaarbare) problemen heeft. Maar dat er geen garantie gegeven wordt wil niet automatisch zeggen dat je bedonderd mag worden. Dus ik zou contact opnemen met die verkoper. Nee heb je, ja kun je krijgen.
Dit dus. Verbaasd mij dat dit nog niet eerder is gezegd. "Garantie tot aan de deur" is echt veel te kort door de bocht. Je hebt een onderzoeksplicht waaraan TS zeker heeft voldaan. Immers een laptop openschroeven behoort daar zeker niet tot. De verkoper lijkt dit moedwillig te hebben verborgen. Oftewel misleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RRCreations
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 31-08 14:01
Correct! Niet zomaar opgeven! Er is sowieso sprake van dwaling;

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/228.html

Bedrog kan ook maar is zeer moeilijk te bewijzen. 450 euro is veel geld, geef niet zomaar op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Moet je wel zwart-op-wit kunnen bewijzen welke afspraken er zijn gemaakt. Dat is meestal het lastigste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Volkan1984 schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 09:05:
Moet je wel zwart-op-wit kunnen bewijzen welke afspraken er zijn gemaakt. Dat is meestal het lastigste.
Het is niet aannemelijk dat iemand een laptop koopt en vervolgens het ding te moeten gebruiken als veredelde pc (doordat er onherstelbare schade is veroorzaakt aan het scherm / connectoren). Niet voor het bedrag wat TS heeft betaald.

Het mag duidelijk zijn dat de verkoper zaken heeft verborgen anders was TS redelijkerwijs nooit tot aankoop overgegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 10:19:
[...]

Het is niet aannemelijk dat iemand een laptop koopt en vervolgens het ding te moeten gebruiken als veredelde pc (doordat er onherstelbare schade is veroorzaakt aan het scherm / connectoren). Niet voor het bedrag wat TS heeft betaald.

Het mag duidelijk zijn dat de verkoper zaken heeft verborgen anders was TS redelijkerwijs nooit tot aankoop overgegaan.
Niet aannemelijk nee. Maar niet onmogelijk. Ik speel nu advocaat van de duivel he.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marhalm
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-08 18:25
T_E_O schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 20:30:
[...]

Leuk! Kun je 'm ook nog laten weten dat het door z'n "optreden" bij Louis kwam? En uiteraard ben ik benieuwd naar de resultaten! :)

[...]

Geweldig zijn ze hè? :D
Heel tof ja. Ik heb alleen een iPad 2 van Apple, maar kijk zijn filmpjes erg vaak. Ik vind zijn strijd tegen de grote, boze bedrijven die de wegwerpcultuur propageren wel tof. Hij heeft ook wel flink veel kritiek op Apple, terwijl het zijn brood is ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Display connector vervangen is niet het moeilijkste, zelf doen zou ik je niet aanraden, ik heb er zelf een tijd voor moeten oefenen om het echt goed te doen, en dat was na 10 jaar 'gewone' dingen solderen. SMT is altijd lastiger als je een reparatie op een dicht bevolkt bord doet, en een connector die je 3-5sec op 350 graden kan verhitten en niet meer/langer, tja, dat is niet bepaald veel marge die je dan nog hebt. Als je het nooit gedaan hebt: probeer het niet zelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De macbook is bij Roy, de reparateur van http://repairable.nl/ wat mij was aangeraden door T_E_O. Roy is op de hoogte van dit topic en leest mee. :)

Overigens: Bedankt alvast voor meerdere tweakers hier. Ik heb van rond de 5 personen een PM gehad maar daarin een aanbod voor hulp. _/-\o_

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2016 23:09 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• T_E_O
Is er al een conclusie? :) Sorry, beetje nieuwsgierig

Acties:
  • +9 Henk 'm!

Verwijderd

Goedemorgen allemaal,

allereerst T_E_O dankjewel voor het aangeven van mijn site/gegevens. (ik weet dat je geen ervaring hebt met mij maar het is altijd heel leuk als je naam ergens voorbij komt "in de goede zin")
dan DarcoMarco om de MacBook naar mij toe te zenden. (hij komt hem deze week ophalen)

ik heb de MacBook ontvangen, hij starten netjes op (de eerste keer)
deksel verwijdert en gaan kijken,
LCD kabel zag er misbruikt uit, wat kleine sporen op het moederbord waardoor wat filterjes schade hadden. rare vlekken bij de SMC.

systeem nog een keer opgestart of geprobeerd maar helaas niks.
wat me iets later opviel was dat het groene lichtje van de oplader na een paar minuten uitging (ook als het toestel aanstond) i.p.v. dat het oranje werd.
moederbord overgezet in een andere case om te testen (test case waarvan ik 100% zeker weet dat op dit moment alles goed werkt. startte nog niet op.

de kleine beschadigde componenten vervangen, nog een keer in de case na 3x proberen startte het systeem op high fan speed. (sensor issue)
weer viel het lichtje uit op de lader.
SMC reflow gedaan aangezien er wat vuil zat. maar helaas niks, SMC vervangen groen licht word netjes oranje en blijft aan, opstarten is nu ook stabiel.

lcd kabel vervangen, pootje van de connector even aangetipt maar die zag er voor de rest goed uit.
diversen kleine ic`s vervangen van het backlight circuit en tada vlekken weg weer mooi beeld.

ik wil je in elke geval nogmaals bedanken en hoop nog veel te mogen repareren voor (ook) de mensen hier.

werk altijd met garantie en no cure no pay.
moet het hebben van mijn mond op mond reclame en hecht hier enorm veel waarde aan.

vragen laat maar weten,

Hartelijke groet,
Roy

[ Voor 0% gewijzigd door Daedalus op 22-08-2016 12:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk dat is mooi om te horen, mogen we weten wat je tarieven zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blankinho
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-06-2024
Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 12:02:
Kijk dat is mooi om te horen, mogen we weten wat je tarieven zijn?
Check zijn site daar is toch genoeg te vinden lijkt mij?

Klinkt hoopgevend dat de reparatie geslaagd is en dat er nu een deugdelijke laptop zal zijn. Ik hoop van harte dat dit de oplossing is zodat TS kan gaan genieten van zijn laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blankinho schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 12:18:
[...]

Check zijn site daar is toch genoeg te vinden lijkt mij?
Heb ik gedaan, ik zie daar alleen de tarieven voor modules etc (topcase, display module etc) niet voor dit soort reparaties op componenten niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Modbreak:Het is fijn dat Roy van Repairable hier komt melden wat er is gedaan, maar laten we het daar bij houden. Voor meer informatie kun je contact opnemen met Repairable, maar niet via dat forum. Reclame willen we hier niet hebben. Zie ook Het algemeen beleid #verbodenspam.

[ Voor 4% gewijzigd door Daedalus op 22-08-2016 12:49 ]

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daedalus schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 12:48:
[modbreak]Het is fijn dat Roy van Repairable hier komt melden wat er is gedaan, maar laten we het daar bij houden. Voor meer informatie kun je contact opnemen met Repairable, maar niet via dat forum. Reclame willen we hier niet hebben. Zie ook Het algemeen beleid #verbodenspam.[/]
oke zal er rekening mee houden.
dankjewel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben natuurlijk hartstikke gelukkig met de reparatie. Roy heeft de macbook kunnen repareren. Hartstikke bedankt daarvoor. :D Maar ook de rest van de mensen hier op het forum bedankt voor de tips die ik heb kunnen gebruiken. Als ik deze niet had gevolgd had ik hier nog steeds met een kapotte laptop gezeten. _/-\o_ Ik typ dit bericht met mijn macbook, en dat voelt goed :)
Pagina: 1