VDSL(2) of toch kabel internet (Ziggo)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allovich
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-06 00:43
Het is Tele2 geworden.

Hallo beste Tweakers :)

Sinds kort woon ik in een nieuwe woning (nog studerende). Hierbij hoort (helaas) ook het uitzoeken van een internet provider. Daarin heb ik de keuze tussen Kabel (Ziggo) en de telefoonlijn (VDSL2). Gebruik van vaste telefonie of TV heb ik niet nodig. Betalen om 50% van de tijd naar reclame te kijken heb ik overigens weinig interesse in ;).

Na een telefoontje met Ziggo kon er helaas niks van de abonnementsprijs af, naast de aanbiedingen die al lopen. Punt blijft: via de kabel is fors duurder dan de telefoonlijn, aangezien ook verplicht voor (analoog) TV- en radio betaald moet worden. Ziggo is echter wel een van de betere (beste?) providers op het internet gebied en heb hier in het verleden (op de DNS attack na :+) eigenlijk nooit problemen mee gehad.

Dan optie twee... internet via de telefoonlijn. Hier heb ik geen ervaring mee (op héél vroeger een inbelverbinding na). Voor mij valt de 'nieuwe' provider Fiber direct af, gezien de niet zo positieve reviews online (understatement) Blijft in principe Tele2 en Telfort over. Probleem is de afstand tot de wijkcentrale die ik niet precies kan achterhalen. Bij afstanden tot ca. 500m blijft de volle 100 Mbit/s over, daarna degradeert het signaal vrij vlot. Via de postcodecheck van Tele2 zou ik 90 Mbit/s kunnen halen. Telefonisch heb ik gevraagd waar zij dit op baseren en wat de afstand tot de centrale is, maar de technische afdeling kon mij hier helaas geen concreet antwoord op geven.

Daarom zelf mijn huiswerk gedaan en mijn postcode op https://netco-fpi-info.fourstack.nl/addresses/search ingetikt. Blijkbaar berust de 90 Mbit/s van Tele2 hier op, want daar vind ik de 90 Mbit/s terug... maar nog steeds geen afstand tot de centrale. Via de wholesale site van Tele2 kan ik alleen een afstand van ruim 2km vinden tot de copper exchange, dat zou betekenen dat er in feite geen snelheid overblijft, maar betwijfel of die gegevens voor mij van toepassing zijn.

Tot slot:
- Wat is, in de praktijk, de nauwkeurigheid van de gegevens in de Netco van Fourstack?
- Klopt dit dan ook voor Tele2 (aangezien de infrastructuur waarschijnlijk van KPN is)?
- Stel ik sluit een contract voor 90 Mbit/s af en behaal ruim de beloofde snelheid niet: kan het contract ontbonden worden en zo ja welke ondergrens wordt dan gehanteerd?
- Toch maar meer betalen en voor Ziggo gaan?

Hopelijk kan jullie ervaring en kennis mij verder op weg helpen om een goede keuze te maken :)

Edit: Hoogstwaarschijnlijk krijg ik de vraag waar ik zoal internet voor gebruik. Ik wil nog wel eens flink wat downloaden, tegelijkertijd online gamen, daarnaast veel streamen en het is een wonder als mijn browser minder dan de 50 tabs aantikt. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Allovich op 09-09-2016 15:07 . Reden: Gebruik van verbinding toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 02-07 19:42
Allovich schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 20:38:
- Wat is, in de praktijk, de nauwkeurigheid van de gegevens in de Netco van Fourstack?
Erg betrouwbaar. Zie je meerdere distributiepunten?
- Klopt dit dan ook voor Tele2 (aangezien de infrastructuur waarschijnlijk van KPN is)?
Alle DSL-providers leveren via het netwerk van KPN. Tele2 zou ik niet aanraden (meegeleverde apparatuur is niet het je van het en de klantenservice is een ramp), Telfort is een prima provider.
- Stel ik sluit een contract voor 90 Mbit/s af en behaal ruim de beloofde snelheid niet: kan het contract ontbonden worden en zo ja welke ondergrens wordt dan gehanteerd?
Dat verschilt per provider, check de algemene voorwaarden. Echter komt het weinig meer voor dat de beloofde snelheid in de praktijk niet gehaald wordt via VVDSL2 vanuit een buitenring.
- Toch maar meer betalen en voor Ziggo gaan?
Zonde. Zou ik alleen doen als DSL geen optie is. Kabel is een gedeeld medium en DSL is dat niet, dus in dat opzicht heeft DSL al een streepje voor. Overboekingen niet meegenomen natuurlijk maar die heeft elke provider en zijn in de praktijk vrijwel altijd ruim genoeg opgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:46
Als student zou ik gewoon de goedkoopste oplossing kiezen. Zelf hier van Ziggo naar Telfort overgestapt omdat het gewoon 20 euro/maand scheelt met mijn Ziggo-abo en het verschil in downloadsnelheid van 150mbit naar 100mbit is verwaarloosbaar voor mij terwijl de upload met 30mbit veel hoger is.

[ Voor 9% gewijzigd door Ramon op 20-08-2016 21:09 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allovich
@DiedB: zie twee distributiepunten. Er is dus geen wettelijke verplichting om de beloofde snelheid minus een bepaalde ondergrens te leveren? Verbaast me ook eigenlijk niks...

Telfort is in deze dus de beste optie begrijp ik. Welk type modem gebruikt Tele2 en Telfort over het algemeen?

Lichtelijk offtopic: Het viel me overigens al op dat de klantenservice van Tele2 telefonisch niet geheel top over kwam, vooral de sales afdeling niet. Die meende dat via VDSL2 nagenoeg geen verlaging in snelheid is naarmate de afstand groter wordt.. :+ moest zelf terugbellen om de technische afdeling vervolgens aan de hoorn te krijgen (die vond ik overigens prima!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:32
Als je op https://www.breedbandwinkel.nl/ je adres en postcode invult, dan kun je zien wat je afstand tot de straatkast (ongeveer) is. Je ziet dat als je met je muis over de snelheden heen gaat onder "Snelheid op uw adres"

Bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/EJCe564.png

Tele2 gebruikt bij de snellere abonnementen een Technicolor modem. Hier heb ik geen ervaringen mee verder. Telfort gebruikt een Experiabox v8. Ook een modem waar ik niet echt vrolijk van wordt. WiFi is namelijk niet zo snel op dat ding.

Je zou een eigen modem kunnen aansluiten (FritzBox bijvoorbeeld) of de WiFi gedeelte van je modem uitschakelen en er zelf een Accesspoint aan hangen. Ook scheelt het als je je apparaten zo veel mogelijk bekabeld aansluit. Bekabeld is altijd stabieler en sneller dan draadloos

Beide modems zijn simpelweg niet het snelste qua WiFi. Da's een van de nadelen van een goedkope provider. Al kan Ziggo met zijn modems er ook wat van :r

Die wettelijke verplichting heeft nooit bestaan. Providers dekken hier zichzelf mee in.

Mijn advies: Neem bij Telfort een goedkoop 40/4 pakket af. Waarschijnlijk krijg je dan al 50/30 binnen. In je modem kan je dan zien hoe snel je lijn kan (rond die 90Mb) en kan je daarna altijd nog opschalen naar sneller internet.

[ Voor 9% gewijzigd door krakendmodem op 20-08-2016 22:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:52
Het huidige (BV)VDSL(2) van tegenwoordig is totaal niet meer te vergelijken met het ADSL of inbelinternet wat je nog van vroeger kent. Doordat KPN de koperafstand verkleint door het plaatsen van wijkkasten is het grootste deel van de verbinding glasvezel en alleen de laatste paar honderd meter van de wijkkast naar jouw woning nog de ouderwetse koperlijn. VDSL is snel en heeft nette pingtijden. Afhankelijk van welke provider je kiest is het ook nog eens voor een nette prijs af te nemen.

Ik ben november vorig jaar overgestapt van Ziggo naar Telfort, omdat ik Ziggo toch wel erg duur vond worden (€42,50) voor hetgeen ik afnam (40/4 Mbit + TV). Geen moment spijt van gehad. Krijg nu meer waar (52/5,2 Mbit), voor minder geld (€36,50).
Heb wel een eigen modem in gebruik, een Fritz!box (7360) zoals hierboven ook al werd genoemd. Puur omdat ik het erg irritant vind als een modem (zoals de Experiabox V8 die ik van Telfort in bruikleen heb gekregen) helemaal is dichtgetimmerd.
Let wel, een eigen modem kun je niet altijd zomaar aansluiten. Telfort laat dit gewoon toe, maar niet alle providers (o.a. Tele2) geven de benodigde inloggegevens hiervoor vrij. In [TELE2] Het Grote ADSL-Telefonie-TV Topic Deel 7 zijn er wel wat mensen die een Fritz!box werkend hebben gekregen op een Tele2-lijntje. Internet is ze gelukt, maar TV en telefonie (nog?) niet zover ik weet. Maar dat wil jij toch niet gaan afnemen las ik.

Ziggo heeft ook nog een beetje een verstopte kortingsactie: [Aanbieding] Ziggo internet + vast bellen voor €10 per maand
De topictitel is een beetje misleidend, voor €10 per maand heb je nog geen internet. Je moet daar minimaal het kabel TV abbo bij afnemen a €18,70 per maand. Uiteindelijk heb je dan voor om en nabij de €28,70 een 25/2,5Mbit lijntje en het basispakket TV-zenders in SD via DVB-C.

Maar eerlijk gezegd, als uit de check die HvanderT noemt, een korte afstand komt (<700m ofzo) dan zou ik lekker Tele2 nemen. Gaat vast goed komen en ondertussen bespaar je flink op je internetkosten.

Laat vooral nog even weten wat het uiteindelijk geworden is :)

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 22-08-2016 11:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Allovich
Bedankt voor al jullie goede feedback :) waarschijnlijk moet die 90 Mb/s dan wel haalbaar zijn, maar denk dat ik inderdaad toch voor Telfort ga ipv Tele2. Ben nu enige dagen weg, dus ik zal later nog wel even laten weten wat het is geworden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

DiedB schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 20:45:
[...]
Kabel is een gedeeld medium en DSL is dat niet, dus in dat opzicht heeft DSL al een streepje voor.
Dat is ouderwetse informatie die al sinds DOCSIS1 niet meer klopt, en we gebruiken nu DOCSIS3.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:30
Eigenlijk maakt het niet uit welke je kiest, als je wil besparen is VDSL (de goedkoopste) plus een snelheidsupgrade voor een tientje vaak de goedkoopste optie voor c.a. 100Mbit internet was rond de 40 euro hangt. Alles-in-1 is dan weer 10 tot 20 euro duurder.

Wat een stukje belangrijker is, is welke netwerkcomponenten je gaat gebruiken. Zo zou het bijvoorbeeld kunnen uitmaken wat voor gateway je gaat gebruiken, wat voor verbindingen (bedraad, draadloos), wat voor switches en wat voor instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-07 19:38
CyBeR schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 02:24:
[...]

Dat is ouderwetse informatie die al sinds DOCSIS1 niet meer klopt, en we gebruiken nu DOCSIS3.
Gewoon uit nieuwsgierigheid, waarom is dit niet waar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
Alle verbindingen hebben een overboeking. Zowel bij kabel, DSL en glas.
CyBeR schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 02:24:
[...]

Er zijn nog steeds coaxsegmenten waar de backbone helemaal vol loopt en de verbindingen langzamer worden. Maar het stoort niet veel meer aangezien er vaak meer dan genoeg capaciteit op het netwerk is. Maar het speelt nog zeker wel. Speelt hier in Friesland nog wel eens bij een lokale kabelaanbieder. Ook bij Ziggo zal het vast voorkomen.

Dit is bij DSL en glasvezel ook zo. Alleen gebeurt dit pas in de centrale. De lijnen naar de centrale hebben (afhankelijk van de afstand) een min of meer gegarandeerde bandbreedte. Vanaf de wijkcentrale gaat alles over een glaskabeltje.

[ Voor 23% gewijzigd door krakendmodem op 22-08-2016 11:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

RobinF schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 11:05:
[...]

Gewoon uit nieuwsgierigheid, waarom is dit niet waar?
Omdat DOCSIS gebruik maakt van tijdslots. Jij krijgt gewoon X tijdslots toegewezen en je kabelburen ook. Dat wordt wel overboekt natuurlijk maar dat geldt voor DSL en dergelijke ook. Vroeger (pre-DOCSIS) waren de kabelsegmenten ruwweg een shared ethernetloop.
HvanderT schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 11:32:
Er zijn nog steeds coaxsegmenten waar de backbone helemaal vol loopt en de verbindingen langzamer worden.
Natuurlijk, dat heet overboeking en dat is waarom we ons niet compleet blauw betalen. Als ál je netwerkburen tegelijk downloaden gaat de snelheid op DSL of glasvezel net zo hard omlaag als bij kabel.

[ Voor 32% gewijzigd door CyBeR op 22-08-2016 11:36 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allovich
Uiteindelijk toch voor Tele2 gegaan *fingers slightly crossed*. Hopelijk is alles straks prima in orde. Zal tegen die tijd nog eens een update geven. Bedankt voor alle hulp en interessante discussie :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Allovich
Tijd voor een follow-up!

Het pakket met daarin het modem (Technicolor) werd prima op tijd afgeleverd. Vreemd genoeg geen handtekening bij het pakket vereist. Aansluiten ging zeer gemakkelijk en gelijk maar even de UTP bekabeling door de woning aangelegd.

De aansluiting werd vandaag al opgeleverd, ruim voor de verwachte datum. Na het goede aansluitpunt op de ISRA doos gevonden te hebben, begon het modem al vlug te werken.

De beloofde snelheid wordt ruim behaald. Zie hier het resultaat: www.speedtest.net/my-result/5617835136

Enig nadeel (van een goed gehoor) is dat ik een high pitched geluid van het modem af hoor komen. Wel irritant als je er op let.

Al met al (tot nu toe) zeer tevreden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 147126

Wat voor tele2 abonnement heb je eigenlijk dat je die 30mbps upload krijgt? Of heb je gewoon een 10mbps abonnement en krijg je 30?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allovich
Dit is het Extra abonnement. Mijn verwachte snelheid zou 90 Mbps down zijn. De upload weet ik niet precies, maar ik meen dat die in het abonnement als 10 Mbps staat (up:down is 1:10). Werkelijke upload is dus inderdaad fors hoger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
Bij vrijwel alle goedkope abonnementen bij alle providers krijg je vaak al 30Mb upload, ook al heb je niet het snelste pakket.

Nette verbinding trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Anoniem: 147126 schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 15:14:
Wat voor tele2 abonnement heb je eigenlijk dat je die 30mbps upload krijgt? Of heb je gewoon een 10mbps abonnement en krijg je 30?
Ik weet van iig Telfort dat als je een 80/8 abonnement afneemt en je een goed lijntje hebt liggen, dat je dan 100/30 kunt halen. Nu het tegenwoordig vaak via KPN hardware loopt (wijkkasten) zal dat bij Tele2 e.d. ook wel het geval zijn denk ik.

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 09-09-2016 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ThinkPadd schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 15:36:
[...]

Ik weet van iig Telfort dat als je een 80/8 abonnement afneemt en je een goed lijntje hebt liggen, dat je dan 100/30 kunt halen. Nu het tegenwoordig vaak via KPN hardware loopt (wijkkasten) zal dat bij Tele2 e.d. ook wel het geval zijn denk ik.
Top. Ik heb net Telfort 80/8 aangevraagd. Wat me heeft laten kiezen voor Telfort is dat ze de instellingen gewoon online hebben staan en ik dus m'n eigen ADSL/VDSL modem kan blijven gebruiken:
https://www.telfort.nl/pe...ingen-met-eigen-modem.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allovich
Standaard nestelt de WiFi zich overigens wel op het drukste kanaal. Heb dit handmatig verhuisd naar het minst drukke kanaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Anoniem: 147126 schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 15:39:
[...]

Top. Ik heb net Telfort 80/8 aangevraagd. Wat me heeft laten kiezen voor Telfort is dat ze de instellingen gewoon online hebben staan en ik dus m'n eigen ADSL/VDSL modem kan blijven gebruiken:
https://www.telfort.nl/pe...ingen-met-eigen-modem.htm
Kan met Tele2 ook wel: [TELE2] Het Grote ADSL-Telefonie-TV Topic Deel 7 sinds ze ook van de KPN wijkkasten gebruik maken. Je krijgt nu een brief met inloggegevens, waarmee de Fritz!box gewoon verbinding opbouwt *O*
Alleen de users in dat topic die een Fritz!box aan hun Tele2-lijntje hebben geknupt hebben allemaal een internet-only abonnement. Ik zou heel graag willen weten of er ook iemand internet + IPTV van Tele2 op een Fritz!box aan de gang heeft gekregen. Maar tot nu toe is er nog niemand die daar wat over kan zeggen :-(

Tele2 vind ik prijstechnisch erg interessant, maar ik wil dan wel eerst weten of IPTV ook met een Fritz!box gaat werken voordat ik van Telfort naar ze overstap. Dat dichtgetimmerde modem van Tele2 heb ik geen trek in. De Experiabox V8 die ik van Telfort kreeg is ook de doos niet uit geweest, vanaf dag #1 hing er een Fritz!box aan hier :9 :D

[ Voor 52% gewijzigd door ThinkPad op 09-09-2016 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ThinkPadd schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 15:42:
[...]

Kan met Tele2 ook wel: [TELE2] Het Grote ADSL-Telefonie-TV Topic Deel 7 sinds ze ook van de KPN wijkkasten gebruik maken. Je krijgt nu een brief met inloggegevens, waarmee de Fritz!box gewoon verbinding opbouwt *O*
Alleen de users in dat topic die een Fritz!box aan hun Tele2-lijntje hebben geknupt hebben allemaal een internet-only abonnement. Ik zou heel graag willen weten of er ook iemand internet + IPTV van Tele2 op een Fritz!box aan de gang heeft gekregen. Maar tot nu toe is er nog niemand die daar wat over kan zeggen :-(

Tele2 vind ik prijstechnisch erg interessant, maar ik wil dan wel eerst weten of IPTV ook met een Fritz!box gaat werken voordat ik van Telfort naar ze overstap. Dat dichtgetimmerde modem van Tele2 heb ik geen trek in. De Experiabox V8 die ik van Telfort kreeg is ook de doos niet uit geweest, vanaf dag #1 hing er een Fritz!box aan hier :9 :D
Als dat modem (Technicolor?) DMZ ondersteund lijkt het me het beste om er dan gewoon een router achter te zetten, en de technicolor alleen voor de IPTV en telefonie en als transparant doorgeefluik voor het internet te laten werken. Heb je alleen weer meerdere kastjes staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allovich
Anoniem: 147126 schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 15:47:
[...]

Als dat modem (Technicolor?) DMZ ondersteund lijkt het me het beste om er dan gewoon een router achter te zetten, en de technicolor alleen voor de IPTV en telefonie en als transparant doorgeefluik voor het internet te laten werken. Heb je alleen weer meerdere kastjes staan...
Jep is een Technicolor TG789bvn. DMZ blijkt wel ondersteund te worden. Een eigen router erachter hangen is dus een mogelijkheid, zeker als je een groter bereik wilt hebben. Verder is het modem inderdaad wel redelijk dichtgetimmerd en kunnen voornamelijk de basis instellingen gewijzigd worden. Dit kan inderdaad voor bepaalde toepassingen wel flink wat nadelen opleveren. Inlog voor administration staat ook niet vrij op internet en wordt niet zomaar door Tele2 geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-07 19:38
Allovich schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 17:11:
[...]

Jep is een Technicolor TG789bvn. DMZ blijkt wel ondersteund te worden. Een eigen router erachter hangen is dus een mogelijkheid, zeker als je een groter bereik wilt hebben. Verder is het modem inderdaad wel redelijk dichtgetimmerd en kunnen voornamelijk de basis instellingen gewijzigd worden. Dit kan inderdaad voor bepaalde toepassingen wel flink wat nadelen opleveren. Inlog voor administration staat ook niet vrij op internet en wordt niet zomaar door Tele2 geleverd.
Als het alleen om groter bereik gaat kan je beter een accesspoint kiezen.
Pagina: 1