Backup [Cloud of fysiek]

Pagina: 1
Acties:

• TimKras
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 10-11-2025
Thuis heb ik mijn Synology NAS ingesteld als backup server. Al mijn persoonlijke data en vele GB aan foto's worden geback-upt naar mijn NAS. Ik ben amateurfotograaf en heb vele GB's foto's per jaar.

Natuurlijk als morgen mijn huis afbrand, of ik krijg te maken met een CryptoLocker virus, dan ben ik alsnog de sigaar natuurlijk, daarom wil ik ook een offside backup.

Ik ben bereid om hiervoor te betalen uiteraard.

Ik twijfel tussen een online oplossing, of een fysieke oplossing.
Online heb ik volgende oplossingen gevonden:
- hubic
- TransIp Stack
- ...

Liefst hou ik de bestanden in de buurt (België, Nederland,...)

Fysiek zou ik een externe harde schijf gebruiken en mij dan dwingen om 1 x per maand (?) een backup te nemen en de fysieke schijf op een andere locatie te bewaren.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Waar moet ik op letten? Wat raden jullie aan?

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:13

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Cloud backup providers Backblaze en Crashplan hebben vaak modules die je op je NAS kunt installeren zodat je NAS meteen naar de cloud backupt, dat lijkt mij het mooiste.

Maar dan staat je data buiten Nederland. Ik weet niet of er ook andere vendors worden gesupport.

Zelf heb ik alleen een Backblaze agent op mijn computer, ik neem het hele NSA gebeuren voor lief, ik denk zelf namelijk niet dat je data binnen de grenzen veiliger is.

Eisen aan een goede backup oplossing:

1. 100% automatisch want anders doe je het gewoon niet
2. Melding als de backup is mislukt

Daarom vallen vaak zelfbouw oplossingen - met uitzondering van iets als TimeMachine - snel af.
Het komt er vaak op neer dat op het moment dat je een backup nodig hebt, je net een maand of 3 geen backup had gemaakt omdat je te lui was. Ofwel om hem te maken, ofwel om hem te controleren.

[ Voor 20% gewijzigd door Q op 19-08-2016 20:28 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12-2025
Op je nas zeer zeker file version(of snapshot) instellen, bij een crypto virus kun je nog terug in de tijd gaan met je backup, en niet alles is verloren.

Online is ook goed, wel rekening houden dat het dan op het internet staat, of beter gezegd je weet nooit.
Maar een offline met de hand gemaakte backup zou ik ook doen, en ook loskoppelen van stroom en pc , bijv externe hd.(of een aparte nas die je helemaal uitzet).

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Weet niet hoe skills je bent, maar mocht je twijfelen over cloud-opslag van de 'big boys' dan kun je bijvoorbeeld een VPS huren, daarop Linux installeren en deze encrypten, en de data vervolgens oversturen over SSL en/of SSH.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:13

Q

Au Contraire Mon Capitan!

HollowGamer schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 21:00:
Weet niet hoe skills je bent, maar mocht je twijfelen over cloud-opslag van de 'big boys' dan kun je bijvoorbeeld een VPS huren, daarop Linux installeren en deze encrypten, en de data vervolgens oversturen over SSL en/of SSH.
Dat is duurder dan cloud backup, want de meeste cloud backup biedt unlimited storage. Bovendien is dit veel fout gevoeliger en ben je zelf nog eens uren kwijt om dit allemaal op te zetten.

Ik zou dit zelf sterk afraden, zeker als je nog tijd over wilt houden voor bijvoorbeeld een gezin of relatie.

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Kijk eens in dit topic, veel verschillende strategieën en mogelijkheden.
[Synology] Backup strategieën en tools

Sinds deze week ben ik aan het testen met Amazon cloud-drive, na regelmatige issues met de on-officiële Crashplan client voor Synology. Uiteraard heeft dit nadelen ten opzichte van een fysieke backup (snelheid van backup en snelheid van volledige restore), maar ook voordelen (ongelimiteerde opslag en daadwerkelijk off-site).
Pagina: 1