• Smurf9852
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-06-2024
Dag Allemaal,

Ik heb besloten een nieuwe pc te bouwen als vervanging voor mijn BTO laptop (die overigens nog te koop staat bij V&A :) )

Toen ik deze mooie mini-ITX kast zag van BitFenix wist ik zeker dat ik wilde upgraden:
https://tweakers.net/pric...fenix-prodigy-oranje.html
Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/ext/i/2000553934.jpeg

De kast wordt dus de basis.

Omdat het mijn eerste build wordt en het afmeten wordt in zo'n mini-ITX kast, vraag ik jullie hulp bij het samenstellen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De komende zeg 2 jaar gamen in 1080p. Het liefst op de hoogste settings (min. 60fps), maar ik heb begrepen dat elke midrange kaart dat inmiddels aankan.
Daarna wil ik de mogelijkheid om een 4K scherm te kopen en een nieuwe videokaart, zonder de rest te hoeven upgraden.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik denk aan tussen de 800 en 1000 euro, maar dit hoeft niet precies. Als jullie een item weten wat het extra geld waard is dan is dat prima. Ik zoek immers kwaliteit.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alle randapparatuur heb ik al.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik wil een NVIDIA videokaart, ik ben dat gekloot met die AMD drivers helemaal zat.
Ik neem aan een intel cpu, of zijn AMD cpu's het waard?

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stil en energiezuinig zou zeker fijn zijn.

Ga je overklokken?
Niet van plan. Ga voor stabiliteit

Wat verwacht je van ons?[i]

Zoals ik vroeger elke videokaart uit mijn hoofd wist, weet ik nu niks meer ;)
Ik zou graag van jullie willen weten wat op het moment de beste bang for buck is.
Ook of de huidige range videokaarten wel past in deze kast.
De vragen die ik nog heb:
  • Moet je aftermarket fans kopen voor deze kast, en zo ja hoeveel en welke
  • Koop ik een 2e hands high-end videokaart van de vorige generatie of een nieuwe midrange?
  • Zal ik gaan voor een 1060, en zo ja, is deze speciale kleine EVGA 1060 een goed idee of is een normale met betere koeling beter? Vanaf wanneer worden die dingen geleverd?
  • i5-6400 of -6500?
  • In de best buy guide gaan ze voor een https://tweakers.net/pric...raight-power-10-400w.html, echter is deze bijna 30 euro duurder?!
  • Is een Sandisk een goede SSD fabrikant of kan ik beter voor Samsung of Crucial gaan? Het prijsverschil is best significant, ik vraag me af waarom.
De kosten staan dus niet vast, het is een target. weet je wat moois, voel je vrij.

Dit is het lijstje waar ik zelf mee ben gekomen, vooral afgegaan op de best buy guide van maart 2016 met aanpassingen in de voeding, videokaart, HDD, SSD.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 182,50€ 182,50
1ASRock H110M-ITX/ac€ 76,19€ 76,19
1EVGA GeForce GTX 1060 GAMING 6GB€ 277,50€ 277,50
1Seagate Desktop HDD, 1TB€ 47,50€ 47,50
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 33,-€ 33,-
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 32,14€ 32,14
1be quiet! System Power 7 400W€ 43,95€ 43,95
1Sandisk Ultra II SSD 480GB€ 118,95€ 118,95
1Arctic Silver 5 - 3,5 gram€ 5,95€ 5,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 817,68

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In de Prodigy M past ook een goedkoper mATX bord of bedoel je misschien de pricewatch: BitFenix Prodigy Oranje wat wel ITX is.
In de behuizing past een towerkoeler. Is goedkoper en koelt beter dan een Big Shuriken pricewatch: Cooler Master TX3 i
Als je met 8gb geheugen begint kan je op een moederbord met 2 geheugensloten beter voor 1x8gb gaan pricewatch: Crucial CT8G4DFD8213. Je hebt dan nog altijd de mogelijkheid een eenvoudige upgrade naar 16gb te doen.
De System Power 7 vind ik in dit systeem geen goede keuze oa door het ontbreken van de ondersteuning van C6/C7. Neem Voeding advies en informatie topic - Deel 32 eens door. De beste voeding voor een systeem met GTX 1060 is de pricewatch: Seasonic G-series 360 watt.
Koelpasta hoef je niet apart te bestellen. Het wordt bij de cpu koeler meegeleverd.
De behuizing heeft standaard 2 fans wat voldoende is. Het is een zuinig systeem en heel veel warmte wordt er niet ontwikkeld.
Een GTX 1060 is net zo snel als een high-end kaart van de vorige generatie en tegelijkertijd efficiënter. Dan zou ik altijd nieuw kopen. Dan maar even geduld hebben.
Verschil tussen een i5-6400 en 6500 merk je niet maar om de €15,- hoef je het ook niet te laten.
Prestatieverschil tussen de diverse merken en typen ssd's merk je in dagelijks gebruik niet. Je kunt probleemloos voor de goedkoopste gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smurf9852
Verwijderd schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 07:35:
In de Prodigy M past ook een goedkoper mATX bord of bedoel je misschien de pricewatch: BitFenix Prodigy Oranje wat wel ITX is.
In de behuizing past een towerkoeler. Is goedkoper en koelt beter dan een Big Shuriken pricewatch: Cooler Master TX3 i
Als je met 8gb geheugen begint kan je op een moederbord met 2 geheugensloten beter voor 1x8gb gaan pricewatch: Crucial CT8G4DFD8213. Je hebt dan nog altijd de mogelijkheid een eenvoudige upgrade naar 16gb te doen.
De System Power 7 vind ik in dit systeem geen goede keuze oa door het ontbreken van de ondersteuning van C6/C7. Neem Voeding advies en informatie topic - Deel 32 eens door. De beste voeding voor een systeem met GTX 1060 is de pricewatch: Seasonic G-series 360 watt.
Koelpasta hoef je niet apart te bestellen. Het wordt bij de cpu koeler meegeleverd.
De behuizing heeft standaard 2 fans wat voldoende is. Het is een zuinig systeem en heel veel warmte wordt er niet ontwikkeld.
Een GTX 1060 is net zo snel als een high-end kaart van de vorige generatie en tegelijkertijd efficiënter. Dan zou ik altijd nieuw kopen. Dan maar even geduld hebben.
Verschil tussen een i5-6400 en 6500 merk je niet maar om de €15,- hoef je het ook niet te laten.
Prestatieverschil tussen de diverse merken en typen ssd's merk je in dagelijks gebruik niet. Je kunt probleemloos voor de goedkoopste gaan.
Ten eerste bedankt voor je reactie!

Ik bedoelde inderdaad niet de M-versie, maar de BitFenix Prodigy Oranje. Ik heb de link van de originele post aangepast. Het was me ontgaan dat er twee versies van de kast waren, is het enige verschil dat de M-versie zowel Mini-ITX als micro-ATX support en de orginele versie alleen mini-ITX?

Als je met 8gb geheugen begint kan je op een moederbord met 2 geheugensloten beter voor 1x8gb gaan. Je hebt dan nog altijd de mogelijkheid een eenvoudige upgrade naar 16gb te doen.
Dat is zeker slim!

_/-\o_

De beste voeding voor een systeem met GTX 1060 is de Seasonic G-series 360W
Waarom deze voeding en niet bijvoorbeeld een https://tweakers.net/pric...oler-master-gm-g450m.html ?

...360 watt
Is 360W genoeg? Ik begrijp dat 360W niet het maximum maar het minimaal haalbare is voor deze voeding en er nog meer wattage in zit. Echter, als ik bereken via websites wat ik voor wattage ga gebruiken kom ik ook op zo'n 360W, is het niet beter om een voeding met meer wattage te nemen voor meer speling?
Ook voor een mogelijke toekomstige upgrade naar een andere videokaart?

[ Voor 7% gewijzigd door Smurf9852 op 19-08-2016 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een systeem met non k cpu en GTX 1060 komt amper boven de 200w max. 360w is dus nog erg ruim en is tegenwoordig genoeg icm een high-end videokaart. De enige maar is het aantal PCI-e aansluitingen op de voeding. Daar zou je voor een high-end kaart tekort komen. Alternatief is dan een pricewatch: Corsair CX450M, pricewatch: be quiet! Straight Power 10 400W of pricewatch: Corsair Vengeance 400W al is die laatste wat minder goed verkrijgbaar maar zeker de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:40
Smurf9852 schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 13:36:
[...]
dus ik neem aan dat een ITX niet past?
[...]
Is 360W genoeg?
[...]
Mini-ITX = ITX. Kijk maar eens in de pricewatch bij moederborden onder de Form Factor.

En 360 watt is ruim genoeg. Dat ga je nooit vol belast krijgen met deze samenstelling. Daarnaast is die SeaSonic nog behoorlijk stil ook. Heb er één in een server zitten.
Als je echter echte stilte wilt, moet je het heel anders aanpakken, geen HDD enzo, maar ik denk dat dat je doel voorbijstreeft.

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smurf9852
Verwijderd schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 13:44:
De enige maar is het aantal PCI-e aansluitingen op de voeding. Daar zou je voor een high-end kaart tekort komen. Alternatief is dan een pricewatch: Corsair CX450M, pricewatch: be quiet! Straight Power 10 400W of pricewatch: Corsair Vengeance 400W al is die laatste wat minder goed verkrijgbaar maar zeker de moeite waard.
Met uitbreiding in gedachte lijkt het me inderdaad beter om dan een 6+2pin PCI-e voeding te kiezen.
Is er ook goede 350W voeding beschikbaar met een 6+2Pin PCI-e?
Via de pricewatch vind ik, van de betere merken de volgende mogelijkheden:
https://tweakers.net/pric...ic-s12ii-bronze-350w.htmlhttps://tweakers.net/pric...et!-sfx-power-2-300w.htmlhttps://tweakers.net/pric...!-pure-power-l8-300w.htmlhttps://tweakers.net/pric...!-pure-power-l8-350w.html
https://tweakers.net/pric...et!-purepower-9-350w.html

Zit hier iets goeds tussen?

(hoe krijg ik die link http weg en alleen de titel van het product te zien?)
Aha ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:40
Smurf9852 schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 14:02:
[...]
Met uitbreiding in gedachte lijkt het me inderdaad beter om dan een 6+2pin PCI-e voeding te kiezen.
Is er ook goede 350W voeding beschikbaar met een 6+2Pin PCI-e?
[...]
Als je doelt op 1 x 6+2 Pin aansluiting, die heeft de G-360: https://seasonic.com/product/g-360/ onder Cables.
Doel je op 2 x 6+2 Pin, dan kun je met een verloopje ook af bij de G-360, want het is een Single rail voeding en er zijn genoeg stekkers over.
Daarnaast is de vraag of upgraden, ik neem aan GPU naar SLI/Crossfire, echt zinvol is. Vaak presteert een snellere enkele GPU beter. Niet qua rekenkracht, maar wel qua ondersteuning in applicaties en irrtiaties als micro stuttering. Let wel, ik heb dit zelf nooit ondervonden of zelfs maar SLI/Crossfire gedraaid, maar ik zie het telkens terug komen bij upgrade vragen. Dus tenzij je zeker weet dat je over een (paar) jaar een tweede kaart ernaast gaat zetten, zou ik bij de G-360 blijven.

edit:
Het linkje zoals dit: pricewatch: Seasonic G-series 360 watt krijg je door gewoon de url van de pricewatch pagina te plakken in je bericht.

[ Voor 11% gewijzigd door Crahsystor op 19-08-2016 14:38 ]

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smurf9852
Bedankt voor de reactie. Ik zag niet dat de Seasonic ook beschikte over een 6+2 pin.

Met het veranderen naar een betere koeler, kijkend naar de grote review uitgevoerd door Hardware.info , https://nl.hardware.info/...modellen-getest-conclusie, kies ik voor de pricewatch: Arctic Freezer i32 die een Excellent label kreeg, tegen een zacht prijsje van 30 euro.

Dan kom ik nu tot dit lijstje:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 198,-€ 198,-
1ASRock H110M-ITX/ac€ 76,50€ 76,50
1EVGA GeForce GTX 1060 GAMING 6GB€ 277,50€ 277,50
1Seagate Desktop HDD, 1TB€ 47,50€ 47,50
1Arctic Freezer i32€ 28,50€ 28,50
1Crucial CT8G4DFD8213€ 34,40€ 34,40
1Seasonic G-series 360 watt€ 58,95€ 58,95
1Sandisk Ultra II SSD 480GB€ 118,95€ 118,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 840,30

Nog op- of aanmerkingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De G series 360w werd tot voor kort met een 6pins PCI-E geleverd. Als een winkel nog wat oude voorraad heeft is het afwachten of je een 6 pins of 6+2 pins geleverd krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smurf9852
Ik heb geen winkel kunnen vinden die een 6+2pin PCI-e levert als ik de specs van de winkels mag geloven.

Indien ik kies voor een andere 1060 versie, zie ik dat velen wel een 8pin nodig hebben. Is een verloopje hiervoor de oplossing (en zo ja wat voor verloopje) of moet ik een andere voeding kiezen?

[ Voor 37% gewijzigd door Smurf9852 op 20-08-2016 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smurf9852
Dag allemaal,

Ik zoek voor mijn nog te bouwen systeem een nieuwe voeding.
Ik heb van voedingen niet zo veel verstand, maar mij werd de pricewatch: Seasonic G-series 360 watt aangeraden omdat hij van goede kwaliteit zou zijn en energiezuinig is.

Nu wil ik in mijn systeem een i5-6500 en een gtx1060 zetten, en voor de 1060 die ik wil heb je een 8pins PCIe connector nodig. Echter heeft deze G-360 dat niet.

Kan ik een 6 naar 8pins verloopje gebruiken of beter een andere voeding kiezen, en welke?

Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/31xxxJJEsdL._SY300_.jpg
Het juiste verloopje?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:41
Je kan in dit geval prima dat verloopje gebruiken en voor deze setup is een G360 meer dan voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:37

br00ky

Moderator Harde Waren
Dit kan, euh moet gewoon in Mini-ITX Gaming PC, 800-1000. Merge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smurf9852
Excuus en bedankt
Pagina: 1