Aankoopadvies UHD TV

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22-09 16:42
Ik zoek een?
Nieuwe TV. UHD(4K), optioneel HDR, alhoewel ik niet overtuigd ben van de meerwaarde ben ik graag klaar voor de toekomst. De TV gaat een Panasnic Viera van een jaar of zes oud vervangen. Die doet het nog prima, maar met 37" op een kijkafstand van ongeveer 4-4,5m vind ik hem klein. Daarnaast is het geen smart tv. Zelf wil ik denk ik niet groter dan 49 inch. En misschien zelfs maar 46 inch.

Wat is je budget?
Budget is tot 1000 euro met dat als absolute max.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
TV te kijken en te gamen. Op de PS4 maakt FIFA redelijk wat uren. Qua TV kijken is het met name veel Netflix.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik overweeg de LG49UH661V. Hoor goede verhalen over het beeld en het geluid (ism Harman en Kardon) en vind hem nog betaalbaar. Samsung komt overal heel goed uit de reviews maar vond ik zelf altijd iets te schreeuwerig qua kleurenpallet. Een goed OS met veel opties is een leuke toevoeging maar geen absolute must.

Welke vragen heb je hier nog over?
Hoe zijn hier de ervaringen met LG TVs? Zie ik andere merken of specifieke types over het hoofd? Hoe is de software? Of raden jullie toch een Samsung aan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
donleone83 schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 13:37:
Nieuwe TV. UHD(4K), optioneel HDR, alhoewel ik niet overtuigd ben van de meerwaarde ben ik graag klaar voor de toekomst. De TV gaat een Panasnic Viera van een jaar of zes oud vervangen. Die doet het nog prima, maar met 37" op een kijkafstand van ongeveer 4-4,5m vind ik hem klein. Daarnaast is het geen smart tv. Zelf wil ik denk ik niet groter dan 49 inch. En misschien zelfs maar 46 inch.
Met een kijkafstand van meer dan 4 meter, is het onmogelijk om het verschil tussen FHD en UHD op <50" te zien. Zelfs als je zeer goede ogen hebt, moet de afstand niet groter zijn dan 2 - 2,5 meter om het verschil zichtbaar te maken, laat staan volledig profijt te hebben van de UHD-resolutie.

Voor de resolutie moet je het dus absoluut niet doen, dat gaat geen meerwaarde bieden.
Ik overweeg de LG49UH661V. Hoor goede verhalen over het beeld en het geluid (ism Harman en Kardon) en vind hem nog betaalbaar. Samsung komt overal heel goed uit de reviews maar vond ik zelf altijd iets te schreeuwerig qua kleurenpallet. Een goed OS met veel opties is een leuke toevoeging maar geen absolute must.
De series 6 UHD-televisies van LG zijn zo'n beetje de slechtste toestellen die je momenteel kunt kopen en zou ik zeker links laten liggen.

Geen UHD
Dit toestel is in werkelijkheid geen UHD-televisie en kan dus niet correct UHD-materiaal weergeven. Sterker nog, ook het weergeven van FHD-content zal hieronder lijden aangezien het de kleurreproductie niet ten goede komt. Dit komt door het RGB, WRG, BWR, GBW-paneel waardoor het paneel effectief slechts een resolutie van 2880 x 2160 pixels heeft.

Artikel van HDTVTest.co.uk over deze pixelstructuur

Dat het toestel niet de volledige resolutie van UHD kan weergeven is in dit geval niet zo erg, de afstand is hiervoor toch te groot en het toestel te klein om individuele pixels waar te nemen. Maar dat de kleurreproductie hieronder leidt is wel een probleem dat alleen recht is te trekken met een professionele kalibratie dat meer dan honderd Euro zal kosten.

50 Hertz
Er zit maar een 50Hz paneel in het toestel. Hierdoor heb je een lage bewegingsresolutie waardoor scherpte tijdens bewegingen verloren gaat. Zeker als je kiest voor een UHD-televisie voor de resolutie, is dit gewoon geen goede combinatie - daar alle scherpte verloren gaat bij elke beweging die getoond wordt. Zodanig veel, dat de bewegingsresolutie bij een 50Hz UHD LCD-televisie tijdens bewegingen lager zal zijn dan dat van een goede 100Hz FHD LCD-televisie.

Dimens in 'nieuws: GfK: verkoop uhdtv's in Nederland is bijna verviervoudigd ...

IPS
Het toestel komt met een IPS-paneel. Nu is IPS op zichzelf geen slechte techniek, echter valt het contrast in televisies met IPS-panelen echt ontzettend tegen. Het contrast wordt gezien als het belangrijkste eigenschap voor een goede beeldkwaliteit. Een toestel kan een hoge resolutie hebben, perfecte kleurweergave en een uitstekende beelduniformiteit, een laag contrast zal het beeld direct minder indrukwekkend maken. En aangezien het toestel qua resolutie en kleurweergave dus ook niet goed presteert, is het inleveren van contrast heel erg zonde.

Met het budget en het formaat waar jij naar zoekt, zou ik eerder kijken naar een goede FHD-televisie en met het geld dat je overhoudt, een goede mediaspeler zoals een Apple TV of nVidia Shield kopen waarmee je veel meer vrijheid hebt en kunt dan wat SmartTV's bieden. Een aantal series toestellen:

https://tweakers.net/product/428667/sony-bravia-w75c/
https://tweakers.net/product/428712/sony-bravia-w85c-w80c/
https://tweakers.net/product/476475/panasonic-viera-ds630/
https://tweakers.net/prod...samsung-series-6-j6200aw/

• donleone83
Dimens schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 17:56:
[...]

Met een kijkafstand van meer dan 4 meter, is het onmogelijk om het verschil tussen FHD en UHD op <50" te zien. Zelfs als je zeer goede ogen hebt, moet de afstand niet groter zijn dan 2 - 2,5 meter om het verschil zichtbaar te maken, laat staan volledig profijt te hebben van de UHD-resolutie.

Voor de resolutie moet je het dus absoluut niet doen, dat gaat geen meerwaarde bieden.

[...]

De series 6 UHD-televisies van LG zijn zo'n beetje de slechtste toestellen die je momenteel kunt kopen en zou ik zeker links laten liggen.

Geen UHD
Dit toestel is in werkelijkheid geen UHD-televisie en kan dus niet correct UHD-materiaal weergeven. Sterker nog, ook het weergeven van FHD-content zal hieronder lijden aangezien het de kleurreproductie niet ten goede komt. Dit komt door het RGB, WRG, BWR, GBW-paneel waardoor het paneel effectief slechts een resolutie van 2880 x 2160 pixels heeft.

Artikel van HDTVTest.co.uk over deze pixelstructuur

Dat het toestel niet de volledige resolutie van UHD kan weergeven is in dit geval niet zo erg, de afstand is hiervoor toch te groot en het toestel te klein om individuele pixels waar te nemen. Maar dat de kleurreproductie hieronder leidt is wel een probleem dat alleen recht is te trekken met een professionele kalibratie dat meer dan honderd Euro zal kosten.

50 Hertz
Er zit maar een 50Hz paneel in het toestel. Hierdoor heb je een lage bewegingsresolutie waardoor scherpte tijdens bewegingen verloren gaat. Zeker als je kiest voor een UHD-televisie voor de resolutie, is dit gewoon geen goede combinatie - daar alle scherpte verloren gaat bij elke beweging die getoond wordt. Zodanig veel, dat de bewegingsresolutie bij een 50Hz UHD LCD-televisie tijdens bewegingen lager zal zijn dan dat van een goede 100Hz FHD LCD-televisie.

Dimens in 'nieuws: GfK: verkoop uhdtv's in Nederland is bijna verviervoudigd ...

IPS
Het toestel komt met een IPS-paneel. Nu is IPS op zichzelf geen slechte techniek, echter valt het contrast in televisies met IPS-panelen echt ontzettend tegen. Het contrast wordt gezien als het belangrijkste eigenschap voor een goede beeldkwaliteit. Een toestel kan een hoge resolutie hebben, perfecte kleurweergave en een uitstekende beelduniformiteit, een laag contrast zal het beeld direct minder indrukwekkend maken. En aangezien het toestel qua resolutie en kleurweergave dus ook niet goed presteert, is het inleveren van contrast heel erg zonde.

Met het budget en het formaat waar jij naar zoekt, zou ik eerder kijken naar een goede FHD-televisie en met het geld dat je overhoudt, een goede mediaspeler zoals een Apple TV of nVidia Shield kopen waarmee je veel meer vrijheid hebt en kunt dan wat SmartTV's bieden. Een aantal series toestellen:

https://tweakers.net/product/428667/sony-bravia-w75c/
https://tweakers.net/product/428712/sony-bravia-w85c-w80c/
https://tweakers.net/product/476475/panasonic-viera-ds630/
https://tweakers.net/prod...samsung-series-6-j6200aw/
Bedankt voor de goed onderbouwde en zeer waardevolle informatie. Met gamen zit ik meestal wel op ongeveer 2,5m, dus blijf toch op zoek naar UHD ook. De door jou genoemde series en de UHD versies daarvan ga ik bekijken!

• colorsone
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:33
Sluit je ook een pc aan op de TV om te gamen? Want de PS4 ondersteund geen UHD, dus ook daar haal je weinig winst ten opzichte van FHD.

• donleone83
colorsone schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 22:31:
Sluit je ook een pc aan op de TV om te gamen? Want de PS4 ondersteund geen UHD, dus ook daar haal je weinig winst ten opzichte van FHD.
Terechte opmerking. Aan de andere kant is dit een aankoop waarvan ik verwacht dat ik er wederom een jaar of zes mee kan doen. Dan kan je maar beter goed voorbereid zijn op toekomstige ontwikkelingen.

En ik lees overal dat het verschil wel zichtbaar is als je goed kijkt, ook door 4k upscaling technieken enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentG
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22-09 17:45
Tja, ontwikkelingen gaan in TV land dermate hard, dat je nooit feature proof bent.
Ze blijven nieuwe features en technieken toevoegen + ontwikkelen, om de TV markt lekker draaiende te houden.
Dan heb je straks een 4K TV, maar heb je nog geen (goede) HDR ondersteuning bijvoorbeeld. Uiteraard wil je lang doen met een TV, maar ga wel voor kwaliteit en niet de marketing gedreven verkooptruukjes (meer is beter).

Oh oh Mr. B, oh oh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
donleone83 schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 22:19:
[...]

Bedankt voor de goed onderbouwde en zeer waardevolle informatie. Met gamen zit ik meestal wel op ongeveer 2,5m, dus blijf toch op zoek naar UHD ook. De door jou genoemde series en de UHD versies daarvan ga ik bekijken!
Zoals gezegd, zul je zeer goede ogen moeten hebben en moet de afstand niet groter zijn dan 2 - 2,5 meter om het verschil zichtbaar te maken. Dan moet je en goede ogen hebben en dus niet op 2,5 meter van het toestel vandaan zitten. Is je zicht al slechter dan 6/4,5 - een visie die al meer dan bovengemiddeld geacht wordt - ga je het verschil op 2,5 meter gewoonweg niet zien.
En ik lees overal dat het verschil wel zichtbaar is als je goed kijkt, ook door 4k upscaling technieken enzo.
Dat is onmogelijk op het moment dat je oog het fysiek niet toelaat. Goed kijken is dan niets anders dan je laten foppen door de specificatiecijfers waardoor het puur tussen de oren zit. In een blindtest zal dan naar boven komen dat het helemaal niet zichtbaar is. Of ze meten de afstand niet goed en blijken veel dichter op het toestel te zitten.

Er zijn een hoop mensen die beweren iets te zien. Maar als sommige van deze mensen echt zulke goede ogen hebben, zouden zij dit eens moeten laten testen. Mogelijk zullen zij dan de eerste mensen zijn met wonderbaarlijk goede ogen.
donleone83 schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 23:17:
[...]

Terechte opmerking. Aan de andere kant is dit een aankoop waarvan ik verwacht dat ik er wederom een jaar of zes mee kan doen. Dan kan je maar beter goed voorbereid zijn op toekomstige ontwikkelingen.
Je richten op de toekomst, is meer dan alleen pixels die je op de kijkafstand die je van het toestel af zit toch al niet kunt zien. Ook zaken als HDR en een breder kleurenspectrum horen daarbij en met een maximum budget van € 1.000,-, zijn er geen toestellen die hieraan voldoen. Enkele toestellen hebben wel ondersteuning voor het verwerken van het HDR-signaal, maar niet de hardware om het ook daadwerkelijk weer te geven.

Er is dus geen toestel binnen je budget dat klaar is voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
Dimens schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 12:01:
[...]

Er is dus geen toestel binnen je budget dat klaar is voor de toekomst.
Wederom bedankt voor je reactie, maar wat zou je dan aanraden? Een OLED TV bijvoorbeeld? Ik twijfel niet aan je kennis, maar vind dat je wel heel erg stellig bent in je mening dat UHD niets toevoegt bij wat kleinere TVs op wat grotere afstanden.

De hele hype om TVs steeds groter te maken is mijns inziens ook gewoon deels een marketingtruc: toen ik 5/6 jaar geleden deze TV kocht was 40 of 42 inch pas net een klein beetje in opkomst en was 37 inch helemaal geen rare maat met een redelijke kijkafstand. Nu probeert iedere website mij te laten geloven dat ik toch echt voor minimaal 55 inch zou moeten gaan. Ik vind dat redelijk onzinnig.

Overigens ben ik wel enigszins verbaasd over je opmerkingen dat de door mij genoemde LG maar 50Hz heeft. Wordt overal namelijk omschreven als 100Hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
donleone83 schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 14:17:
[...]
Overigens ben ik wel enigszins verbaasd over je opmerkingen dat de door mij genoemde LG maar 50Hz heeft. Wordt overal namelijk omschreven als 100Hz.
:N :N
pricewatch: LG 49UH661V Zilver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
LG zelf zegt 100Hz. Vandaar de verwarring denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:20
Gezien dat je max 1000 wilt, en liefst 46 tot 49, is een 48 inch die in de weekendaanbieding is bij p'lasma-discounter wel iets lijkt me? Wel curved...

pricewatch: Samsung UE48JS8500L Zilver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
Sjah schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 17:25:
Gezien dat je max 1000 wilt, en liefst 46 tot 49, is een 48 inch die in de weekendaanbieding is bij p'lasma-discounter wel iets lijkt me? Wel curved...

pricewatch: Samsung UE48JS8500L Zilver
Veel dank voor de tip! Curved wordt hem alleen ook niet 😁

Vandaag bij twee winkels geweest. Weinig wijzer geworden! Haha! Hier zit meer kennis 😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11:12
donleone83 schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 17:53:
[...]

Vandaag bij twee winkels geweest. Weinig wijzer geworden! Haha! Hier zit meer kennis 😃
Dat sowieso! Je kan beter hier je laten adviseren, en dan een aantal tv's bekijken.

En btw, luister naar Dimens. Een 49"UHD tv op 4m afstand hebt niet zo veel zin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dimens
donleone83 schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 14:17:
[...]

Wederom bedankt voor je reactie, maar wat zou je dan aanraden? Een OLED TV bijvoorbeeld?
OLED-televisies zijn mooi, zeker in veel opzichten superieur aan LCD maar helaas buiten je budget en over het gewenste formaat dat je zoekt.
Ik twijfel niet aan je kennis, maar vind dat je wel heel erg stellig bent in je mening dat UHD niets toevoegt bij wat kleinere TVs op wat grotere afstanden.
Het is alleen geen mening, het zijn de feiten. Het menselijk oog heeft nu eenmaal limieten als het aankomt op het zien van detail. Op het moment dat de afstand te groot is om dit detail te zien, is het verschil in resolutie simpelweg niet meer zichtbaar. Dit is afhankelijk per persoon, maar studies laten zien dat de meesten al geen visuele acuïteit van 6/4,5 hebben. Slechts enkelen gaan richting de 6/3,6, maar dan hebben we het over mensen met goede en getrainde ogen zoals softballspelers.
De hele hype om TVs steeds groter te maken is mijns inziens ook gewoon deels een marketingtruc: toen ik 5/6 jaar geleden deze TV kocht was 40 of 42 inch pas net een klein beetje in opkomst en was 37 inch helemaal geen rare maat met een redelijke kijkafstand. Nu probeert iedere website mij te laten geloven dat ik toch echt voor minimaal 55 inch zou moeten gaan. Ik vind dat redelijk onzinnig.
Het is een logische ontwikkeling die tevens ook in lijn loopt met de verhoging van pixels. Om het hoge aantal pixels van een toestel ook zichtbaar te maken op een normale kijkafstand, dienen de televisies ook groter te worden. De UHD-resolutie op toestellen kleiner dan 50" is dan ook eigenlijk onzin. De meeste mensen zitten immers niet dichtbij genoeg om het verschil zichtbaar te maken.

Ondertussen is 55" een normaal beeldformaat om voor te kiezen, zeker als je voor een UHD-televisie kiest. Sommige topmodellen worden niet eens meer op een kleiner formaat geproduceerd omdat de vraag naar kleinere formaten afneemt. Die trend zal overigens blijven toenemen en verwacht wordt dat dit pas zal stagneren op het moment dat we OLED-televisies - of een vergelijkbare techniek als QLED en CLED - zo dun hebben hangen aan de muur, dat het niet eens meer opvalt dat het om een televisie gaat.
Dit komt vooral omdat LG een eigen interpretatie heeft van paneelfrequentie. Zij rekenen Black Frame Insertion (BFI) mee in de paneelfrequentie. Hierdoor krijg je 50Hz paneelfrequentie + 50Hz BFI = Psuedo 100Hz paneelfrequentie.

In werkelijkheid geeft BFI op 50Hz bij lange na niet hetzelfde effect als een echt 100Hz paneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkknight60
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 02-12-2021
Goedemorgen,
Ben al een stuk wijzer geworden door het lezen van deze topic, dankjewel dimens!
Ik heb ongeveer het zelfde dilemma als donleone83
Echter zit ik ongeveer 1 meter van mijn tv af. Dan is UHD op 48/50 inch wel nodig neem ik aan?
Of is het verstandiger om een kleinere full HD tv te kopen 🤔.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
Dimens schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 23:44:
[...]

OLED-televisies zijn mooi, zeker in veel opzichten superieur aan LCD maar helaas buiten je budget en over het gewenste formaat dat je zoekt.

[...]

Het is alleen geen mening, het zijn de feiten. Het menselijk oog heeft nu eenmaal limieten als het aankomt op het zien van detail. Op het moment dat de afstand te groot is om dit detail te zien, is het verschil in resolutie simpelweg niet meer zichtbaar. Dit is afhankelijk per persoon, maar studies laten zien dat de meesten al geen visuele acuïteit van 6/4,5 hebben. Slechts enkelen gaan richting de 6/3,6, maar dan hebben we het over mensen met goede en getrainde ogen zoals softballspelers.

[...]

Het is een logische ontwikkeling die tevens ook in lijn loopt met de verhoging van pixels. Om het hoge aantal pixels van een toestel ook zichtbaar te maken op een normale kijkafstand, dienen de televisies ook groter te worden. De UHD-resolutie op toestellen kleiner dan 50" is dan ook eigenlijk onzin. De meeste mensen zitten immers niet dichtbij genoeg om het verschil zichtbaar te maken.

Ondertussen is 55" een normaal beeldformaat om voor te kiezen, zeker als je voor een UHD-televisie kiest. Sommige topmodellen worden niet eens meer op een kleiner formaat geproduceerd omdat de vraag naar kleinere formaten afneemt. Die trend zal overigens blijven toenemen en verwacht wordt dat dit pas zal stagneren op het moment dat we OLED-televisies - of een vergelijkbare techniek als QLED en CLED - zo dun hebben hangen aan de muur, dat het niet eens meer opvalt dat het om een televisie gaat.

[...]

Dit komt vooral omdat LG een eigen interpretatie heeft van paneelfrequentie. Zij rekenen Black Frame Insertion (BFI) mee in de paneelfrequentie. Hierdoor krijg je 50Hz paneelfrequentie + 50Hz BFI = Psuedo 100Hz paneelfrequentie.

In werkelijkheid geeft BFI op 50Hz bij lange na niet hetzelfde effect als een echt 100Hz paneel.
Wederom heel veel dank. Heb heel veel geleerd in dit topic! Blijf tóch neigen naar 50" UHD, zit misschien in de toekomst ook dichterop de TV. Overweeg nu de Panasonic Viera TX-50DWX704 van 1100 euro. Vind het alleen wat vreemd dat deze TV alleen verkocht lijkt te worden door CoolBlue en MediaMarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valderrama
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-09 19:39
Ook ik heb kort geleden een nieuwe tv gekocht. Ik kijk nu naar een 55inch op 4,5 meter afstand (kwam van 51inch af). Voor ik tot aankoop over ging hier ook wat vragen gesteld en al snel kreeg ik ook de stelligheid mee zoals ik die hier ook lees die geponeerd wordt als feiten. Afgaande op specificaties en reviews. Je kunt je afvragen of de raadgever(s) de tv's eigenlijk wel in levende lijve heeft gezien en getest om een nog beter oordeel te vellen. Je zou bijna dom zijn als je een UHD tv koopt en niet voor een Full HD oled gaat wanneer je verder dan 2 meter er vanaf zit bijvoorbeeld, zo komt het in ieder geval over. Hoewel alle hulp natuurlijk welkom is, de manier van advies geven komt wat mij betreft niet altijd zo positief over als dat de schrijver het vast bedoeld heeft.

Hoe dan ook... Ik ben kennelijk een van de gezegenden met superogen die wel degelijk verschil ziet tussen full HD en UHD op 4,5 meter afstand. Mijn vrouw ook trouwens ook... Wie had dat ooit gedacht, zoveel geluk met ons zicht. Terwijl we allebei toch niet in onze jeugd overmatig veel wortels hebben gegeten. Maar wellicht zijn wij eigenlijk iets te simpele zielen die in placebo's trappen en reclames enzo. Wie zal het zeggen.

Wat overigens wel erg duidelijk zichtbaar is, is HDR en wat mij betreft een veel grotere toevoeging. Ik koop zelf in ieder geval niet iets wat in principe al oude technologie is omdat er al nieuwe standaarden (4k, HDR) zijn waar op rap tempo steeds meer content voor beschikbaar is.

[ Voor 6% gewijzigd door Valderrama op 20-08-2016 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:52
Je kunt het zelf even testen natuurlijk.
Hieronder staan 2 foto's, 1 foto is het origineel met full-hd resolutie. De ander is een geupscalede versie (van 960x540 naar full-hd). Deze vergelijking is gelijk aan 4k tov full-hd.

http://i.imgur.com/FYoj4bT.jpg
http://i.imgur.com/x6iWEmt.jpg

Zet beide foto's op je computerscherm en ga op een afstand zitten die verhoudingsgewijs overeenkomt met de toekomstige televisie.

In mijn geval (wat redelijk overeenkomt met de ts) zit ik op 4,5 meter van een 50inch televisie. Ik heb een 24inch computerscherm, wat betekent dat ik voor een goede vergelijking op (4,50 / 50 * 24 =) 2,16m moet gaan zitten.

Test zelf maar eens of je dan het verschil ziet. Indien ja? dan heeft uhd een meerwaarde, indien nee? dan niet.

Hieronder nog de 960x540 variant, om te zien of er een verschil is in upscaling van de tv of photoshop:
http://i.imgur.com/TwjnKhb.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door LA-384 op 20-08-2016 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11:12
Valderrama schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 10:29:
Ook ik heb kort geleden een nieuwe tv gekocht. Ik kijk nu naar een 55inch op 4,5 meter afstand (kwam van 51inch af). Voor ik tot aankoop over ging hier ook wat vragen gesteld en al snel kreeg ik ook de stelligheid mee zoals ik die hier ook lees die geponeerd wordt als feiten. Afgaande op specificaties en reviews. Je kunt je afvragen of de raadgever(s) de tv's eigenlijk wel in levende lijve heeft gezien en getest om een nog beter oordeel te vellen. Je zou bijna dom zijn als je een UHD tv koopt en niet voor een Full HD oled gaat wanneer je verder dan 2 meter er vanaf zit bijvoorbeeld, zo komt het in ieder geval over. Hoewel alle hulp natuurlijk welkom is, de manier van advies geven komt wat mij betreft niet altijd zo positief over als dat de schrijver het vast bedoeld heeft.

Hoe dan ook... Ik ben kennelijk een van de gezegenden met superogen die wel degelijk verschil ziet tussen full HD en UHD op 4,5 meter afstand. Mijn vrouw ook trouwens ook... Wie had dat ooit gedacht, zoveel geluk met ons zicht. Terwijl we allebei toch niet in onze jeugd overmatig veel wortels hebben gegeten. Maar wellicht zijn wij eigenlijk iets te simpele zielen die in placebo's trappen en reclames enzo. Wie zal het zeggen.

Wat overigens wel erg duidelijk zichtbaar is, is HDR en wat mij betreft een veel grotere toevoeging. Ik koop zelf in ieder geval niet iets wat in principe al oude technologie is omdat er al nieuwe standaarden (4k, HDR) zijn waar op rap tempo steeds meer content voor beschikbaar is.
Welk type was je oude en welke type is je nieuwe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:20

Yup, er komt meer en meer beschikbaar, zelfs Ziggo en Kpn gaan die richting uit, vooral live-uitzendingen gaan beschikbaar komen, F1 en voetbal. Maar je hebt het dan vaak wel over het duurste abonnement nemen. Maar goed, als dat doorzet, zie ik over een jaar steeds minder FHD zo gepromoot worden alhier.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dimens
donleone83 schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 09:11:
[...]

Wederom heel veel dank. Heb heel veel geleerd in dit topic! Blijf tóch neigen naar 50" UHD, zit misschien in de toekomst ook dichterop de TV. Overweeg nu de Panasonic Viera TX-50DWX704 van 1100 euro. Vind het alleen wat vreemd dat deze TV alleen verkocht lijkt te worden door CoolBlue en MediaMarkt.
Een beetje vreemd om nog altijd voor een UHD-televisie te kiezen, maar je moet het natuurlijk zelf weten. Ik begrijp alleen niet waarom je van een absoluut maximum budget van € 1.000,- nu ineens met een toestel van € 1.100,- aan komt zetten. Een toestel dat ook nog eens met slechts een 50Hz paneel komt, geen ondersteuning heeft voor HDR en tevens slechts verkocht wordt door twee partijen waardoor concurrentie laag is en de prijs daarmee ook niet of nauwelijks afneemt. Dit soort "exclusieve" toestellen zijn doorgaans al overpriced en een slechte keus.

Een toestel als de pricewatch: Panasonic Viera TX-55CX700 Zilver is goedkoper, beter en komt met een 55" scherm waardoor je nog enigszins iets aan de UHD-resolutie zult hebben mits je inderdaad dichterbij het toestel zult zitten.

Nadeel is dat ook dit toestel geen ondersteuning heeft voor HDR waardoor ik dat bedrag er absoluut niet voor zou neerleggen.
Om je toch even te verbeteren: het ging niet om je eigen topic maar om het adviestopic van een ander. Een adviestopic waarin je met slecht advies en slechte argumenten bent gekomen om je eigen aankoop - de LG 55UH850V - te verdedigen. Dat dit advies en de argumenten vervolgens gediscussieerd en besproken worden, is dan een normale zaak. Immers verwacht iemand die advies vraagt, hopelijk toch op correct en goed beargumenteerd advies.

Hulp bij 50-55" 4K TV voor 1000-1500 Euro

Het is nu vooral alsof de student die net de les komt volgen aan medestudenten probeert uit te leggen het het zit en het wel beter denkt te weten dan de docent. Hij heeft de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt.

Een leuke toevoeging is trouwens dat Tweakeraar Legolas_1973, die naar eigen zeggen ook eigenwijs was en op zoek was naar advies in zijn eigen topic, uiteindelijk heeft gekozen voor een FHD-televisie en niet heeft gekozen voor een UHD-televisie. Dat is goed van hem.

Verwijderd in "Beste UHD tv <1000"
Als zowel jij en jouw vrouw op 4,5 meter het verschil tussen FHD en UHD kunnen zien op een 55", heb je een visuele acuïteit lager dan 6/3. Daarmee loop je tegen het fysiek limiet van wat het menselijk oog aan zou kunnen mits onder perfecte omstandigheden. In principe niet onmogelijk, wel zeer en zeer onwaarschijnlijk en zeker als het ook nog eens twee personen betreft.

Daarmee concludeer ik dan ook dat het of inderdaad tussen de oren zit of dat het simpelweg niet goed getest wordt. Een combinatie van beiden is natuurlijk ook mogelijk en waarschijnlijker, al vermoed ik vooral dat het laatste de grote rolspeler is in het zien van een verschil.
Er zit nogal wat verschil tussen een toestel van momenteel € 1.799.- en een toestel van <€ 1.000,- als het aankomt op HDR. Die goedkope toestellen hebben simpelweg niet de hardware om het te kunnen weergeven.

Wat adviseer jij nu eigenlijk? De kritiek op anderen is er wel, maar eigen inbreng heb ik eigenlijk niet gezien.
LA-384 schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 10:52:
Je kunt het zelf even testen natuurlijk.
Hieronder staan 2 foto's, 1 foto is het origineel met full-hd resolutie. De ander is een geupscalede versie (van 960x540 naar full-hd). Deze vergelijking is gelijk aan 4k tov full-hd.

http://i.imgur.com/FYoj4bT.jpg
http://i.imgur.com/x6iWEmt.jpg

Zet beide foto's op je computerscherm en ga op een afstand zitten die verhoudingsgewijs overeenkomt met de toekomstige televisie.

In mijn geval (wat redelijk overeenkomt met de ts) zit ik op 4,5 meter van een 50inch televisie. Ik heb een 24inch computerscherm, wat betekent dat ik voor een goede vergelijking op (4,50 / 50 * 24 =) 2,16m moet gaan zitten.

Test zelf maar eens of je dan het verschil ziet. Indien ja? dan heeft uhd een meerwaarde, indien nee? dan niet.

Hieronder nog de 960x540 variant, om te zien of er een verschil is in upscaling van de tv of photoshop:
http://i.imgur.com/TwjnKhb.jpg
Deze test is niet goed en tevens onbetrouwbaar.

Met de afstand, het formaat en de resolutie, vergelijk je met jouw test het verschil tussen FHD en SD en dat verschil is een heel stuk sneller zichtbaar dan het verschil tussen UHD en FHD.

In principe heeft een 24" FHD-monitor precies het juiste formaat en exact dezelfde pixeldichtheid als een 48" UHD-televisie. In de test zou je dus ook op 4,5 meter van de 24" FHD-monitor moeten staan om te kunnen zien of het verschil in pixels waarneembaar is. Daarbij moet wel gebruik gemaakt worden van een 960 x 540 voorbeeld waarbij geen upscaling is toegepast zoals in jouw voorbeeld. Upscaling zorgt namelijk voor een verandering van het origineel waardoor de voorbeelden niet meer overeenkomen en daardoor verschil (niet in scherpte) waargenomen kan worden.

Een juist voorbeeld zou een checkerboard patern test moeten zijn waarbij het een 1920 x 1080 1:1 is en het ander 1920 x 1080 2:2 is. Een dergelijke test heb ik overigens al eens in een kleine kring uitgevoerd op een 32" FHD en 32" HD-televisie om zo aan te tonen dat het verschil op grote afstand helemaal niet zichtbaar is. Geen van de deelnemers was in staat om op 2 meter - de afstand om met 6/6 visie - het verschil zichtbaar te maken.

Het is natuurlijk geen professionele test, maar het heeft wel iets duidelijk gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valderrama
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-09 19:39
Oude was een Samsung PS51e nog iets (plasma). Nieuwe ben ik gegaan voor LG UH850V.

Voor dat geld (paar honderd euro goedkoper kunnen ophalen bij Radio Von Burg dan bij welke internet of andere shop dan ook) wat mij betreft een hele goede tv en een hele grote stap voorwaarts. 4k, beide HDR formaten, heel goed OS, toch een hele handige remote, maar bovenal erg goed beeld. Ik merk vrijwel niets van de genoemde minpunten uit reviews met mijn huidige instellingen.

Toevoeging: mijn advies... Spaar iets door voor een 4k tv met ondersteuning voor HDR. Kun je langer mee zonder je te ergeren aan content die je niet optimaal kunt laten weergeven omdat je tv geen HDR ondersteund.

[ Voor 18% gewijzigd door Valderrama op 20-08-2016 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
4K is natuurlijk wel veel mooier om fotos op te kijken...
Pagina: 1