Verwijderd schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 10:36:
[...]
dat is jouw mening, en dat mag.
Zelf moet ik eerlijk zeggen dat ik ook graag een OLED scherm zou willen want het is echt prachtig qua beeld echter koop ik een TV voor langere tijd en dan ga ik echt geen FHD scherm kopen. Ik koop nu een UHD TV en ga sparen voor OLED tegen die tijd zijn de OLED schermen stuk goedkoper en zo niet dan wacht ik wat langer

Hier is niet echt spraken van een mening meer, het neigt eerder naar een feit.
Uit meerdere onderzoeken, waaronder dat van het ISF, is gebleken dat het contrast het belangrijkste aspect is van een televisie. Een toestel kan een hoge resolutie hebben, perfecte kleurweergave en een uitstekende beelduniformiteit, een laag contrast zal het beeld direct minder indrukwekkend maken.
Inleveren op contrast is dus niet gunstig. Zeker niet wanneer je veel contrast gaat inleveren om te winnen op een beeldaspect dat weinig meerwaarde biedt en waarvan het überhaupt maar de vraag is of het zichtbaar is. Resolutie blijft immers iets wat afhankelijk is van formaat en kijkafstand, en die is bij een grote hoeveelheid huishoudens te groot om profijt te hebben van UHD over FHD. In tegenstelling tot contrast, waarbij formaat en kijkafstand geen rol spelen.
Wat tevens vaak vergeten wordt, is dat scherpte meer is dan resolutie. Contrast speelt een grote rol in de scherpte, daar scherpte zichtbaar wordt gemaakt door contrast. Een hoger contrast wordt dan ook ervaren als scherper.
Verwijderd schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 11:20:
[...]
ik heb netflix en die bieden 4k al aan en ik heb een blu ray speler en daar komen ook steeds meer UHD films voor. en het verschil is echt wel zichtbaar Dus blijkbaar ben ik meer op de hoogte dan jij

Netflix heeft maar een relatief klein aanbod aan UHD-materiaal en het aanbod films in UHD - waarvoor je overigens een UHD Blu-ray speler nodig hebt en waarvoor jouw Blu-Ray speler dus vermoedelijk niet geschikt voor is - is ook maar klein. Van dit kleine aanbod UHD-content is tevens ook maar een heel klein deel gefilmd en gemasterd in UHD. Een groot deel is gefilmd in 2K, gemasterd in 2K en geremastered naar 4K. Dit geeft simpelweg niet de juiste beleving, zoals ook door Tweakers is waargenomen:
reviews: Ultra hd blu-ray: wie wil er nog films op schijfjes?
Kortom: Er is inderdaad weinig content. En het lijkt er momenteel ook niet op dat dit op korte termijn gaat veranderen.
en ik ben het met je eens dat de kleuren en met name het zwart van OLED schermen fantastisch is. Ik weiger alleen om 1500 euro voor een full hd tv te betalen. en kies voor mijn pad die ik eerder heb gepost
Puur omdat er op de doos staat dat het een FHD televisie is ondanks dat je zelf hebt waargenomen dat het toestel in staat is een
gruwelijk mooi beeld neer te zetten? Of omdat de onscherpte van het toestel daadwerkelijk een probleem is?
Ik gok het eerste.
Het toestel mag dan wel HDR ondersteunen, UltraHD Premium is het toestel niet gecertificeerd. Dit komt door het lage contrast van het IPS-paneel waardoor HDR niet volledig benut kan worden - hetgeen wat juist belangrijk is bij het correct weergeven van HDR.
Zonder HDR zal het contrast van een goede OLED-televisie zoals de momenteel zeer goedkope LG EG910V indrukwekkender zijn. Daarbij is het toestel tevens
Dat is onzin. Door de zeer lage responstijd van de pixels is OLED juist zeer geschikt voor gamen. Als het input lag betreft; dit is toestel gerelateerd, niet gerelateerd aan het type paneel.
psnepvangers schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 13:17:
Ik denk dat ik eens bij de lokale MM maar eens ga kijken naar het verschil tussen een tv als de LG 55UH850V, of de LG 55EG901V. Jammer dat er (nog) geen betaalbare opties zijn om het te combineren, zowel 4K als OLED.
Laat je niet teveel verleiden door de televisies bij de Media Markt. Deze zijn niet representatief voor het beeld dat je thuis zult zien. Naast dat de toestellen ingesteld zijn op de winkelmodus waarin alles fel en extreem ingesteld staat om de aandacht te trekken -- want aandacht trekken verkoopt goed -- zul je ook last hebben van de omgeving. Veel toestellen naast elkaar geplaatst, een grote ruimte, veel omgevingslicht. Hetgeen wat je daar dan ziet, is niet representatief voor wat je thuis zult zien.
Een goed voorbeeld is het beeldformaat, iets wat velen wel zullen herkennen. Door de grote ruimtes die winkels vaak hebben en de vele toestellen die naast elkaar worden geplaatst, lijken toestellen individueel een stuk kleiner dan ze in werkelijkheid zijn. Eenmaal thuis waar het toestel in de (woon)kamer staat, is het toestel ineens veel groter dan je had verwacht. Gelukkig wennen de meeste mensen al zeer snel aan het grote formaat en eenmaal gewend, willen de meesten ook niet meer terug naar iets kleiners.
Het vele omgevingslicht is slecht voor het weergeven van het contrast. Diepzwart zal niet meer zo indrukwekkend zijn als het net-niet-zwart van veel LCD-televisies. Maar ook onder LCD is het verschil in contrast tussen VA-panelen en IPS-panelen niet goed zichtbaar. Hiervoor heb je een donkere ruimte nodig, en die zijn er bij de Media Markt vaak niet