Hulp bij 50-55" 4K TV voor 1000-1500 Euro

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psnepvangers
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:43
Hey allemaal,

Ik ben op zoek naar een nieuwe TV, maar ik weet echt niet waar ik naar moet kijken...

Ik zoek een?
50-55" (i.v.m. muur van max 140 cm breed) 4K TV. Voornamelijk voor Netflix/af en toe wat TV kijken. Misschien ooit eens een enkele game, maar niet van belang

Wat is je budget?
1000-1500 Euro. Als het een TV is met wat mindere kwaliteit geluid wil ik toch ook erbij kijken naar een cinema set/soundbar.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Voornamelijk Netflix kijken, en af en toe wat TV.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb nu een LG 50PW450. Op zich een nette plasma TV (al mag het nog net een tikkeltje groter), maar ik wil toch wel eens wat anders, en de speakers worden slechter.

Ik zit vooral te kijken naar de Panasonic Viera serie, en LG (met name de Verwijder
LG 55UF850V), op zich tevreden met mijn huidige LG.

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik zie door alle TVs echt het bos niet meer, en ik heb er geen verstand van. Van wat ik rond heb kunnen kijken wil ik vooral:
  • 100Hz paneel
  • 50-55"
  • UltraHD (ook al zie ik dat de meeste aangeven dat je het bij deze schermgrootte het niet gaat merken)
Dat is de info waar ik in ieder geval aan kon denken! Budget is wat rekbaar, zoals hierboven te zien is, maar ik weet gewoon niet waar ik naar moet kijken qua specificaties. Wie kan mij in de juiste richting helpen? Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Check dit overzicht eens. Deze vraag is al zéér vaak gesteld dus via deze weg zul je snel de gebruikelijke kandidaten die aangeraden worden er uit kunnen vissen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-05 17:00
Niet meer twijfelen: pricewatch: LG 55EG910V Zwart

Is dan wel geen 4k maar oled heeft 10x meer toevoeging.

[ Voor 19% gewijzigd door Malt007 op 24-05-2016 07:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VincentG
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-05 09:33
Geluid uit een tv gaat sowieso niet denderend zijn. TV's worden alsmaar dunner, minder ruimte voor speakers, minder goed geluid. M'n huidige, oude HDready TV heeft nog soort ingebouwde soundbar wat best ok klinkt en daar kan menig TV niet tegenop. Desondanks wel een extern geluidsset erop aangesloten.
Zou geen nieuwe TV kopen om er qua geluid op vooruit te gaan.

[ Voor 57% gewijzigd door VincentG op 24-05-2016 09:21 ]

Oh oh Mr. B, oh oh!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 66797

Malt007 schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 07:30:
Niet meer twijfelen: pricewatch: LG 55EG910V Zwart

Is dan wel geen 4k maar oled heeft 10x meer toevoeging.
dat is jouw mening, en dat mag.

Zelf moet ik eerlijk zeggen dat ik ook graag een OLED scherm zou willen want het is echt prachtig qua beeld echter koop ik een TV voor langere tijd en dan ga ik echt geen FHD scherm kopen. Ik koop nu een UHD TV en ga sparen voor OLED tegen die tijd zijn de OLED schermen stuk goedkoper en zo niet dan wacht ik wat langer :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malt007
Anoniem: 66797 schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 10:36:
[...]

Zelf moet ik eerlijk zeggen dat ik ook graag een OLED scherm zou willen want het is echt prachtig qua beeld echter koop ik een TV voor langere tijd en dan ga ik echt geen FHD scherm kopen. Ik koop nu een UHD TV en ga sparen voor OLED tegen die tijd zijn de OLED schermen stuk goedkoper en zo niet dan wacht ik wat langer :)
Er is nu amper 4k content en als je het vindt ga je het verschil niet zien op een 50-55 inch. Met oled zie je direct verschil bij elke bron op elk moment. Nee je hebt er duidelijk goed over nagedacht....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07:42
Malt007 schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 10:58:
[...]

Er is nu amper 4k content en als je het vindt ga je het verschil niet zien op een 50-55 inch. Met oled zie je direct verschil bij elke bron op elk moment. Nee je hebt er duidelijk goed over nagedacht....
Genoeg Netflix 4K aanbod en bovendien komen ook de BR 4K disk eraan, volgend jaar zal er weer wat bijkomen zoals het ook met 1080p ging.

Ik zie het verschil tussen 720p 1080p en 4K op mijn 55" UHD Panasonic.

Dezelfde keuze heb ik dus ook gemaakt, en model kiezen tussen de 1000€ en 1300€ en dan nog max 5 jaar wachten.

Dan zijn de OLEDS met HDR etc. iets goedkoper dan 4,5K en heb je weer een mooi upgrade.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Malt007 schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 10:58:
[...]

ik heb netflix en die bieden 4k al aan en ik heb een blu ray speler en daar komen ook steeds meer UHD films voor. en het verschil is echt wel zichtbaar Dus blijkbaar ben ik meer op de hoogte dan jij :/

ik respecteer jouw mening, waarom kan jij niet hetzelfde doen? en ik ben het met je eens dat de kleuren en met name het zwart van OLED schermen fantastisch is. Ik weiger alleen om 1500 euro voor een full hd tv te betalen. en kies voor mijn pad die ik eerder heb gepost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valderrama
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-05 16:37
Zoals eerder ergens anders vermeld ga ik voor de LG 55UH850V. Volgens mij de enige (betaalbare) 4K tv die beide HDR formaten ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTFD
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16-05 08:00
Of je nu een LG, Sony of Samsung pakt is geheel een eigen beleving, echter zou ik sowieso voor de 55" inch gaan als je plek hebt..Heb zelf de Sony X8505B 49" inch, en baal nu dat ik geen 55" inch gepakt hebt..

Dus als, de grootste pakken..het went sneller dan je denkt! ;)

When daytrading, you can earn 2000% of your money, but you can only lose 100%. Do the math..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Anoniem: 66797 schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 11:20:
[...]

ik heb netflix en die bieden 4k al aan en ik heb een blu ray speler en daar komen ook steeds meer UHD films voor. en het verschil is echt wel zichtbaar Dus blijkbaar ben ik meer op de hoogte dan jij :/

ik respecteer jouw mening, waarom kan jij niet hetzelfde doen? en ik ben het met je eens dat de kleuren en met name het zwart van OLED schermen fantastisch is. Ik weiger alleen om 1500 euro voor een full hd tv te betalen. en kies voor mijn pad die ik eerder heb gepost
Ik kan zeker hetzelfde doen als het fatsoenlijk onderbouwd was.

Ten eerste kijk ik zelf netflix 4K op een 65" op maximaal 2,5m afstand. De lage bitrate van Netflix is de oorzaak dat de kwaliteit echt niet beter is dan een FHD bluray. Het valt echt totaal niet op dat de resolutie hoger is in ieder geval.

Op gewone Blurays komen geen 4k films. Dit past simpelweg niet, de eerste zeer dure spelers voor het nieuwe format komen dit jaar pas uit.

OLED heeft simpelweg veel beter beeld. Beter kleuren en beter contrast. Iedere professionele reviewer zal dit beamen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Khallouki
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
Malt007 schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 12:13:
[...]

Ik kan zeker hetzelfde doen als het fatsoenlijk onderbouwd was.

Ten eerste kijk ik zelf netflix 4K op een 65" op maximaal 2,5m afstand. De lage bitrate van Netflix is de oorzaak dat de kwaliteit echt niet beter is dan een FHD bluray. Het valt echt totaal niet op dat de resolutie hoger is in ieder geval.

Op gewone Blurays komen geen 4k films. Dit past simpelweg niet, de eerste zeer dure spelers voor het nieuwe format komen dit jaar pas uit.

OLED heeft simpelweg veel beter beeld. Beter kleuren en beter contrast. Iedere professionele reviewer zal dit beamen.
Ik heb zelf de 55EG910V sinds november 2015 en ik twijfelde ook tussen een UHD en FHD scherm toentertijd. Ik moet zeggen dat de OLED meer toegevoegde waarde heeft dan het verschil tussen UHD en FHD.

Het beeld is echt fenominaal!!!! Ik sta nog steeds versteld van de kwaliteit wanneer ik sommige films/tv series kijk. Ik merk nu zelfs een verschil in de bioscoop bij hele donkere scenes, thuis ziet het er stukken beter uit, en in de bios zie je nog grijze vlakken. Zo goed is het scherm.

@psnepvangers, ik adviseer je echt om de OLED te halen. Hij is momenteel super goedkoop (had em toen voor 2400 gehaald) en er is momenteel erg weinig 4K content en dat zal de komende tijd ook zo blijven.

Het verschil zie je ook niet wanneer je vanaf 2 meter+ achter je TV zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valderrama
Die instap OLED van LG op FHD wordt nu 'gedumpt' voor 1499. Voor hetzelfde geld heb je de 55UH850V. Weliswaar LED, maar ik ga voor de nieuwe HDR technologien met 4K. Er komt steeds meer 4K content en als we dan gaan bingewatchen zullen we toch elke keer er bij stil staan dat we dat niet in 4K zouden kunnen (met of zonder HDR). De 55UH850V moet sowieso al een stap beter zijn dan mijn huidige Samsung plasma.

OLED is overigens niet echt geschikt om mee te gamen, dus vandaar dat ik ook niet voor de 55 instap OLED van ga.

Zelf heb ik voor gekozen om over 2 jaar de 55UH850V te vervangen voor een OLED met 4K wanneer deze wat verder zijn doorontwikkeld en wat betaalbaarder.

[ Voor 9% gewijzigd door Valderrama op 24-05-2016 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psnepvangers
Wow, bedankt voor de reacties allemaal.

Ik denk dat ik eens bij de lokale MM maar eens ga kijken naar het verschil tussen een tv als de LG 55UH850V, of de LG 55EG901V. Jammer dat er (nog) geen betaalbare opties zijn om het te combineren, zowel 4K als OLED.

Enige waar ik niet zo over te spreken ben is het gebogen scherm... Op mijn Acer Predator XR341CK is dit leuk, maar op een 55" waar ook van de zijkant naar wordt gekeken zie ik dit minder zitten.

Blijft toch wel jammer dat Visio hier geen TVs uitbrengt...

[ Voor 16% gewijzigd door psnepvangers op 24-05-2016 13:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
Anoniem: 66797 schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 10:36:
[...]

Hier is niet echt spraken van een mening meer, het neigt eerder naar een feit.

Uit meerdere onderzoeken, waaronder dat van het ISF, is gebleken dat het contrast het belangrijkste aspect is van een televisie. Een toestel kan een hoge resolutie hebben, perfecte kleurweergave en een uitstekende beelduniformiteit, een laag contrast zal het beeld direct minder indrukwekkend maken.

Inleveren op contrast is dus niet gunstig. Zeker niet wanneer je veel contrast gaat inleveren om te winnen op een beeldaspect dat weinig meerwaarde biedt en waarvan het überhaupt maar de vraag is of het zichtbaar is. Resolutie blijft immers iets wat afhankelijk is van formaat en kijkafstand, en die is bij een grote hoeveelheid huishoudens te groot om profijt te hebben van UHD over FHD. In tegenstelling tot contrast, waarbij formaat en kijkafstand geen rol spelen.

Wat tevens vaak vergeten wordt, is dat scherpte meer is dan resolutie. Contrast speelt een grote rol in de scherpte, daar scherpte zichtbaar wordt gemaakt door contrast. Een hoger contrast wordt dan ook ervaren als scherper.
Anoniem: 66797 schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 11:20:
[...]

Netflix heeft maar een relatief klein aanbod aan UHD-materiaal en het aanbod films in UHD - waarvoor je overigens een UHD Blu-ray speler nodig hebt en waarvoor jouw Blu-Ray speler dus vermoedelijk niet geschikt voor is - is ook maar klein. Van dit kleine aanbod UHD-content is tevens ook maar een heel klein deel gefilmd en gemasterd in UHD. Een groot deel is gefilmd in 2K, gemasterd in 2K en geremastered naar 4K. Dit geeft simpelweg niet de juiste beleving, zoals ook door Tweakers is waargenomen: reviews: Ultra hd blu-ray: wie wil er nog films op schijfjes?

Kortom: Er is inderdaad weinig content. En het lijkt er momenteel ook niet op dat dit op korte termijn gaat veranderen.
en ik ben het met je eens dat de kleuren en met name het zwart van OLED schermen fantastisch is. Ik weiger alleen om 1500 euro voor een full hd tv te betalen. en kies voor mijn pad die ik eerder heb gepost
Puur omdat er op de doos staat dat het een FHD televisie is ondanks dat je zelf hebt waargenomen dat het toestel in staat is een gruwelijk mooi beeld neer te zetten? Of omdat de onscherpte van het toestel daadwerkelijk een probleem is?

Ik gok het eerste.
Valderrama schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 12:05:
Zoals eerder ergens anders vermeld ga ik voor de LG 55UH850V. Volgens mij de enige (betaalbare) 4K tv die beide HDR formaten ondersteund.
Het toestel mag dan wel HDR ondersteunen, UltraHD Premium is het toestel niet gecertificeerd. Dit komt door het lage contrast van het IPS-paneel waardoor HDR niet volledig benut kan worden - hetgeen wat juist belangrijk is bij het correct weergeven van HDR.

Zonder HDR zal het contrast van een goede OLED-televisie zoals de momenteel zeer goedkope LG EG910V indrukwekkender zijn. Daarbij is het toestel tevens
Valderrama schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 12:39:
OLED is overigens niet echt geschikt om mee te gamen, dus vandaar dat ik ook niet voor de 55 instap OLED van ga.
Dat is onzin. Door de zeer lage responstijd van de pixels is OLED juist zeer geschikt voor gamen. Als het input lag betreft; dit is toestel gerelateerd, niet gerelateerd aan het type paneel.
psnepvangers schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 13:17:
Ik denk dat ik eens bij de lokale MM maar eens ga kijken naar het verschil tussen een tv als de LG 55UH850V, of de LG 55EG901V. Jammer dat er (nog) geen betaalbare opties zijn om het te combineren, zowel 4K als OLED.
Laat je niet teveel verleiden door de televisies bij de Media Markt. Deze zijn niet representatief voor het beeld dat je thuis zult zien. Naast dat de toestellen ingesteld zijn op de winkelmodus waarin alles fel en extreem ingesteld staat om de aandacht te trekken -- want aandacht trekken verkoopt goed -- zul je ook last hebben van de omgeving. Veel toestellen naast elkaar geplaatst, een grote ruimte, veel omgevingslicht. Hetgeen wat je daar dan ziet, is niet representatief voor wat je thuis zult zien.

Een goed voorbeeld is het beeldformaat, iets wat velen wel zullen herkennen. Door de grote ruimtes die winkels vaak hebben en de vele toestellen die naast elkaar worden geplaatst, lijken toestellen individueel een stuk kleiner dan ze in werkelijkheid zijn. Eenmaal thuis waar het toestel in de (woon)kamer staat, is het toestel ineens veel groter dan je had verwacht. Gelukkig wennen de meeste mensen al zeer snel aan het grote formaat en eenmaal gewend, willen de meesten ook niet meer terug naar iets kleiners.

Het vele omgevingslicht is slecht voor het weergeven van het contrast. Diepzwart zal niet meer zo indrukwekkend zijn als het net-niet-zwart van veel LCD-televisies. Maar ook onder LCD is het verschil in contrast tussen VA-panelen en IPS-panelen niet goed zichtbaar. Hiervoor heb je een donkere ruimte nodig, en die zijn er bij de Media Markt vaak niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khallouki
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
psnepvangers schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 13:17:
Wow, bedankt voor de reacties allemaal.

Enige waar ik niet zo over te spreken ben is het gebogen scherm... Op mijn Acer Predator XR341CK is dit leuk, maar op een 55" waar ook van de zijkant naar wordt gekeken zie ik dit minder zitten.

Blijft toch wel jammer dat Visio hier geen TVs uitbrengt...
Gebogen scherm merk je he-le-maal niets van als je achter je TV zit. Dat het met de boog van je oog mee gaat en dus beter focust is klinkklare onzin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Dimens schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 15:41:
Hier is niet echt spraken van een mening meer, het neigt eerder naar een feit.
hierna gestopt met lezen... er is WEL sprake van een mening en wel MIJN mening niets wat jij daarover zegt veranderd dat...

en hoe kan iets naar een feit neigen???????????? het is een feit of het is geen feit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dimens
Anoniem: 66797 schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 21:49:
[...]

hierna gestopt met lezen... er is WEL sprake van een mening en wel MIJN mening niets wat jij daarover zegt veranderd dat...

en hoe kan iets naar een feit neigen???????????? het is een feit of het is geen feit.
Het is jammer dat je na het lezen van de desbetreffende zin bent gestopt met lezen. Had je toch verder gelezen, dan was het vermoedelijk en hopelijk duidelijk geworden dat het over de post van Malt007 ging en waarom hier niet echt spraken is van een mening, maar meer neigt naar een feit.

Dat ik contrast als het belangrijkste beeldeigenschap niet neerzet als een feit, is omdat het te weinig getoetst is in de wetenschap. Desondanks kun je stellen dat instanties zoals het ISF er voldoende ervaring mee hebben dat je kunt stellen dat het niet echt meer om een mening gaat, maar meer naar een feit neigt. Dat er wordt gesproken over 10x meer toevoegt, helpt natuurlijk ook niet mee het een feit te maken, aangezien we allemaal wel weten dat dit niet exact zo is.

Ik zou je dus aanraden de post alsnog te lezen. Mogelijk dat het je mening -- waar je erg veel waarde aan blijkt te hechten -- toch verandert. Iets wat helemaal niet zo gek is, aangezien je zelf ook nog op zoek bent naar een toestel en bijpassen van een mening mogelijk zal resulteren in een betere koop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Dimens schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 23:12:
Het is jammer dat je na het lezen van de desbetreffende zin bent gestopt met lezen. Had je toch verder gelezen, dan was het vermoedelijk en hopelijk duidelijk geworden dat het over de post van Malt007 ging en waarom hier niet echt spraken is van een mening, maar meer neigt naar een feit.
het is jammer dat jij nog niet weet wat een mening inhoudt! en dat een feit een ABSOLUTE staat is het is OF een feit of het is GEEN feit. er bestaat niet zoiets als bijna een feit ofzo.

PS. je guote mij en dan zeg je dat het een reactie is op de post van malt007 8)7 :X :?

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 66797 op 24-05-2016 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Modbreak:Mensen, graag terug on topic. Discussiëren of iets een mening is of een feit zal het topic niet echt vooruit helpen. Graag de wederzijdse vijandigheid achterwege laten en elkaar niet meeslepen in een oeverloos verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psnepvangers
Bedankt D vd V. Gaat inderdaad een beetje off-topic. :)

Gisteren nog even bij de MM wezen kijken, en hoewel het OLED scherm bloedje mooi is weet ik niet of ik 4K wel wil droppen...

Ja, er is nog niet enorm veel content beschikbaar voor 4K, en nee, mogelijk ga ik het niet merken op een afstand van 2,3 meter, maar het doet mij persoonlijk een beetje denken aan de tijd van HD ready/FullHD tvs. En ik wil de TV toch niet binnen 2-3 jaar vervangen.

Ik kom volgens mij uit op het volgende overzicht (ook met HDR in het hoofd gehouden):
http://tweakers.net/price...149;530221;436292;519835/

Met een kleine voorkeur naar de LG/Panasonic DXW784... Maar nog steeds geen echte definitieve winnaar van deze TVs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

psnepvangers schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 09:57:
Bedankt D vd V. Gaat inderdaad een beetje off-topic. :)

Gisteren nog even bij de MM wezen kijken, en hoewel het OLED scherm bloedje mooi is weet ik niet of ik 4K wel wil droppen...

Ja, er is nog niet enorm veel content beschikbaar voor 4K, en nee, mogelijk ga ik het niet merken op een afstand van 2,3 meter, maar het doet mij persoonlijk een beetje denken aan de tijd van HD ready/FullHD tvs. En ik wil de TV toch niet binnen 2-3 jaar vervangen.

Ik kom volgens mij uit op het volgende overzicht (ook met HDR in het hoofd gehouden):
http://tweakers.net/price...149;530221;436292;519835/

Met een kleine voorkeur naar de LG/Panasonic DXW784... Maar nog steeds geen echte definitieve winnaar van deze TVs.
mooie keuze en ik deel jouw mening qua 4k en OLED zelf denk ik ook aan LG en panasonic ik heb helaas een wat kleiner budget. in jouw geval zou ik keuze beperken tot http://tweakers.net/price...325;520149;530221;519835/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09:15
Belangrijk is nu:
Als je op een bepaalde afstand zit van een 4K tv waardoor je theoretisch het verschil niet kan zien tussen 1080p en 4K, dan heeft een 4K tv geen zin. Futureproof maakt dan niet uit.
Ik was ook alleen maar aan het kijken naar een 4K tv, maar als ik lees kwa reviews en zie, is die oled toch echt super kwa beeld. (zit zelf of 3m)

Vooral wat Dimens (en die weet waar die over praat) aangeeft + reviews + gezien in de winkel zou IK op moment direct voor de oled gaan.

Beste test zou zijn: Om naar een winkel te gaan met een aantal 1080p + 4K samples op usb en op dezelfde astand elke tv bekijken. Maar dat zal niet makkelijk gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door DeBaroN op 25-05-2016 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Grappig dat je om advies vraagt maar deze volledig in de wind slaat omdat je perse 4k wilt wat echt niks toevoegt, zeker niet op dit moment en zeker niet in vergelijking met OLED. Nogmaals, ik zit op 2,5m van een 65" met HDR en het komt niet eens in de buurt van de beeldkwaliteit van OLED.

Sterker nog en dat zullen veel mensen van me aannemen, maar mijn oude hd ready pioneer plasma 5080 heeft beter beeld dan de 4k 65" Sony.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Malt007 schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 11:42:
Grappig dat je om advies vraagt maar deze volledig in de wind slaat omdat je perse 4k wilt wat echt niks toevoegt, zeker niet op dit moment en zeker niet in vergelijking met OLED. Nogmaals, ik zit op 2,5m van een 65" met HDR en het komt niet eens in de buurt van de beeldkwaliteit van OLED.

Sterker nog en dat zullen veel mensen van me aannemen, maar mijn oude hd ready pioneer plasma 5080 heeft beter beeld dan de 4k 65" Sony.
hij slaat niet al het advies volledig in de wind hij heeft met heel veel feedback wat gedaan. alleen wil hij geen 1500 euro betalen voor een full HD oled scherm. en aangezien het ZIJN geld is, is dat zijn goedrecht.

het OLED camp wil ook geen advies geven maar meer HUN mening aan een ander opdringen, zoveel mensen zoveel smaken deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Malt007 schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 11:42:
Ikzelf ga ook alleen nog maar investeren in een 4k HDR OLED TV (of monitor als er geen snelle (lees niet trage) schermen te krijgen zijn). Anno 2016 een FHD kopen is imo net zo technisch interessant als toen bij de release van HD (FHD/HDready) een HDready aanschaffen (niet dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Modbreak:Nogmaals het verzoek om qua toonzetting elkaar niet zo af te vallen. We hoeven elkaar niet tegen elke prijs te overtuigen. Ieder zijn eigen mening.

De discussie 4K of full-hd is al in vele topics gevoerd. En deze wordt hier niet dunnetjes maar erg dik opnieuw gedaan. En uit die discussie gaan we nooit komen; je kiest voor het ene of het andere. Ieder zijn eigen waarheid.

Dus... graag het topic relaxed houden. De topic starter heeft de voors en tegen nu wel op een rijtje. Als het moddergooien blijft, gaat het topic op slot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

* knip *
Het is pas een minuutje geleden dat de mod-break geplaatst is dus ik laat het bij knippen. Maar dit hoeft dus niet meer.

[ Voor 87% gewijzigd door S1NN3D op 25-05-2016 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
eL_Jay schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 12:19:
[...]

Ikzelf ga ook alleen nog maar investeren in een 4k HDR OLED TV (of monitor als er geen snelle (lees niet trage) schermen te krijgen zijn). Anno 2016 een FHD kopen is imo net zo technisch interessant als toen bij de release van HD (FHD/HDready) een HDready aanschaffen (niet dus)
Denk niet dat de vergelijking 720p vs 1080p op gaat tegen 4K lcd vs 1080p oled.

[ Voor 11% gewijzigd door DeBaroN op 25-05-2016 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psnepvangers
Inderdaad, laten we de hele discussie over resolutie e.d. achterwege laten. Mogelijk kom ik later nog dichter dan 2,3 meter (lees, 1,5 tot 1,8 meter) op de tv te zitten en dan wil ik toch voor 4K HDR kijken. Ik ben nu zelf eigenlijk uitgekomen op de schermen die Legolas ook aankaarte (met HDR dus):

http://tweakers.net/price...325;520149;530221;519835/

Maar verder nog niet uit welke van de 4 modellen. Enig advies? Ik zal sowieso eens rond gaan kijken in de lokale winkels voor deze modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

psnepvangers schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 13:01:
Inderdaad, laten we de hele discussie over resolutie e.d. achterwege laten. Mogelijk kom ik later nog dichter dan 2,3 meter (lees, 1,5 tot 1,8 meter) op de tv te zitten en dan wil ik toch voor 4K HDR kijken. Ik ben nu zelf eigenlijk uitgekomen op de schermen die Legolas ook aankaarte (met HDR dus):

http://tweakers.net/price...325;520149;530221;519835/

Maar verder nog niet uit welke van de 4 modellen. Enig advies? Ik zal sowieso eens rond gaan kijken in de lokale winkels voor deze modellen.
ik ga vandaag met USB stick met UHD materiaal op UHD met en zonder HDR op pad en diverse schermen testen. denk dat het tot een bepaalde hoogte loont om de selectie uit te dunnen en daarna echt moet gaan kijken. http://demo-uhd3d.com/fiche.php?cat=uhd&id=144 of http://demo-uhd3d.com/categorie.php?cat=demouhd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:48
Ik zit eigenlijk met hetzelfde probleem en volg deze topic daarom maar even. Echter gaat mijn voorkeur intussen toch naar een fhd oled scherm, vooral omdat ik gisteravond bij mijn ouders netflix in 4k heb gekeken op een 50" scherm. Hier zat ik ongeveer 1 meter vanaf. Het klinkt fantastisch 4k content, maar het barste wel van de compressiefouten waardoor netflix op 4k veel minder toevoegde dan wat ik hoopte. Als ze de bitrate op 1080p omhoog schroeven krijg je bijna dezelfde kwaliteit aan beeld

Het bluray kamp is helaas nog maar net klaar met de 4k standaard en er zijn daarom ook nog maar weinig apparaten gecertificeerd voor de nieuwe bluray 4k certificering. De gecertificeerde tv's zijn echter niet voor 1500 euro te koop. Kortom je loopt al bijna direct achter als je een 4k scherm koopt.

Dit lijkt me een beetje hetzelfde als voordat er hd ready/full hd was. Je had toen lcd en plasma tv's die qua instellingen iets afweken van de standaard waardoor je altijd dingen had zoals cropping of de kleuren klopte niet helemaal. Mooi als je dan een luxe dure tv hebt.

Door dit neig ik meer naar de FHD oled tv.

Edit: HDR ondersteuning betekend niet direct dat de tv alles van HDR kan weergeven, dit is alleen om aan te geven dat de tv met een HDR signaal overweg kan.

[ Voor 6% gewijzigd door DutchKel op 25-05-2016 13:36 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psnepvangers
Na wat verder rondkijken zijn er nog wat modellen af gevallen, en kom ik op onderstaand lijstje uit:
http://tweakers.net/price...325;520149;519835;519851/

Maar wat wordt de betere optie hiervan. Volgens mij zou de beste keus hiervan de Samsung zijn? Deze beschikt over de juiste helderheid voor HDR 10/10 bit paneel. Al hoor ik ook weer goed verhalen van de DXW784 serie van Panasonic.

Via de site TVreus.nl is de Samsung ook nog eens 1699,- ipv 1799,- al weet ik niet hoe goed deze site is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valderrama
Ik ben inmiddels alweer een tijdje eigenaar van de LG 55UH850V en uiterst tevreden moet ik zeggen.

Goed ingesteld merk ik niets van de negatieve aspecten die worden belicht in sommige reviews. Een hele grote stap voorwaarts in vergelijking met mijn 'oude' Samsung plasma, de PS51E550.

Bijzonder mooi, scherp beeld. Helemaal met BluRay's en uiteraard het nodige 4K materiaal. Ik denk dat voor het 'future proof' zijn, totdat de 4K OLED's betaalbaar worden en die technologie nog beter staat, dit een van de betere keuzes zijn vanwege de ondersteuning van beide HDR formaten op dit 10bit paneel.

Ik moet ook zeggen dat de gebruikersinterface in combinatie met de Magic Remote zeer fijn en snel werkt. Was altijd een beetje huiverig voor LG, maar dat is tegenwoordig op de TV markt, zeker in deze hogere lijnen totaal ongegrond.

Toevoeging: bij Radio von Burg voor een hele scherpe prijs op te halen... scheelt een paar honderd euro.

[ Voor 6% gewijzigd door Valderrama op 30-05-2016 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psnepvangers
Bedankt voor die suggestie! Die kende ik nog niet, en die zit redelijk in de buurt.

Hier ook afkomend van een plasma, LG 50PW450 (HD Ready, dacht altijd zelfs dat het Full HD was!), dus ik ga er sowieso redelijk wat op vooruit.

Kom nu ook pas tegen dat de LG ook over een 10 bit paneel beschikt. Is de Panasonic dan de enige die dit niet heeft? Dan wordt het toch LG vs Samsung... Al ben ik over mij eigen LG prima te spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:02

TTLCrazy

Listen to Frankie

Advies als je de tv hebt uitgekozen, ga eens rondbellen naar diverse dealers (uit de pricewatch) en vraag of ze je een lage prijs kunnen aanbieden. Er zijn altijd wel een paar dealers die een paar honderd EURO onder de reguliere prijs gaan zitten.

Over je tv keuze, dat is verder persoonlijke smaak. Ga allebei de modellen in een winkel bekijken (hoewel je maar moet hopen dat ze een redelijke afstelling hebben) en neem eigen materiaal mee om te vergelijken. persoonlijk heb ik alle reviews gelezen en na lange tijd mijn eigen besluit genomen na ook een paar keer in de winkel de tv's te hebben bezichtigd.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psnepvangers
Bedankt voor het advies! Radio von Burg heeft een mooi aanbod in ieder geval gedaan, en de reviews van de winkel zij positief. Denk dat ik daar maar eens ga kijken.

Keuze zit hem nog tussen de DXW784, of de K7000/K8000. De LG is eigenlijk na de reviews van rtings.com afgevallen, viel toch net onder tegenover de Samsung voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valderrama
Die review van rtings over die LG wordt op alle fora zeer ten twijfel genomen. Hun 'gecalibreerde' instellingen zijn ook zeer slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
Valderrama schreef op maandag 30 mei 2016 @ 22:07:
Die review van rtings over die LG wordt op alle fora zeer ten twijfel genomen. Hun 'gecalibreerde' instellingen zijn ook zeer slecht.
Kun je ook naar deze fora linken want ik ben toch wel erg benieuwd welke argumenten zij dan hebben. Zeker over die gekalibreerde instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valderrama
Er loopt een heel groot topic over deze LG serie op avsforums.com

Niemand heeft die instellingen over genomen van rtings. Ik ook niet. Maar ik zou zeggen, ga ze eens bekijken. Ik was direct onder de indruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Houd er rekening mee dat de LG UH850V een IPS paneel heeft. Dit staat echter fout in de pricewatch.

ik heb hem zelf ook en ik ben er bijzonder tevreden over en heb er absoluut geen spijt van gekregen!
Werkt bijzonder goed Magic remote is een geniale uitvinding. Erg snel en veel opties met betrekking tot instellingen etc!

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 256GB | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x LG 27UD59-B | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
Valderrama schreef op maandag 30 mei 2016 @ 23:42:
Er loopt een heel groot topic over deze LG serie op avsforums.com

Niemand heeft die instellingen over genomen van rtings. Ik ook niet. Maar ik zou zeggen, ga ze eens bekijken. Ik was direct onder de indruk.
Dat is slechts een topic van alle fora waar jij over spreekt. En tevens vooral een gebruiker die klaagt over de betrouwbaarheid van Rtings.com met - naar mijn mening - zwakke argumenten.

Meetapparatuur tegenover het blote oog met een kalibratieschijf, wat een onzin. Als je daarmee beargumenteert dat de kalibratie van Rtings.com niet goed is gedaan, verdien je het niet om serieus genomen te worden.

Laat staan dat het per definitie niet slim is om dergelijke instellingen over te nemen. Daarmee kalibreer je een televisie namelijk niet - ieder paneel is anders.

Al begrijp ik het argument van verschillende gebruikers dat het toestel "dull" is met de overgenomen instellingen van Rtings.com wel. Daarmee worden de werkelijke prestaties van het paneel zichtbaar gemaakt en zo ook het contrast. Dit is iets wat tegenvalt bij het betreffende toestel waardoor de beeldkwaliteit dus minder indrukwekkend of "dull" is. Iets waarvan ik eerder in dit topic ook al aangaf dat dit zeer belangrijk is en zeer waarschijnlijk ook de meest belangrijke beeldeigenschap is van een televisie.

Ik zou die UH850V dus overslaan en voor een ander toestel kiezen met een VA-paneel in plaats van een IPS-paneel zoals de Samsung KS7000 en Panasonic DXW784.
rikadoo schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 09:34:
Houd er rekening mee dat de LG UH850V een IPS paneel heeft. Dit staat echter fout in de pricewatch.
Even gekeken maar ik zie niets fout staan. Het type paneel staat niet eens ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Dimens schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 11:19:
[...]

[...]

Even gekeken maar ik zie niets fout staan. Het type paneel staat niet eens ingesteld.
Ik zie het inderdaad, heb de wijziging doorgevoerd aan de Tweakers crew :)

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 256GB | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x LG 27UD59-B | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valderrama
En hoeveel 55UH850V tv's heeft rtings professioneel getest en professioneel gekalibreerd dan? Als elk paneel anders is, zouden ze dan voor een goede test dan niet meerdere exemplaren de revue moeten laten passeren?

Wellicht hebben ze toevallig een minder presterende unit ontvangen. Wellicht moeten ze ook testen met meerdere meet apparaten omdat daar ook een issue zou kunnen ontstaan?

Hoe dan ook... Ik ben uiterst tevreden. Grote stap voorwaarts. Nu even afwachten op hoe OLED zich ontwikkelt, zowel qua techniek als qua prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Niet online
Valderrama schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 14:38:
En hoeveel 55UH850V tv's heeft rtings professioneel getest en professioneel gekalibreerd dan? Als elk paneel anders is, zouden ze dan voor een goede test dan niet meerdere exemplaren de revue moeten laten passeren?

Wellicht hebben ze toevallig een minder presterende unit ontvangen. Wellicht moeten ze ook testen met meerdere meet apparaten omdat daar ook een issue zou kunnen ontstaan?

Hoe dan ook... Ik ben uiterst tevreden. Grote stap voorwaarts. Nu even afwachten op hoe OLED zich ontwikkelt, zowel qua techniek als qua prijs.
Zoals vrijwel elke review site hebben ze maar één test toestel en daarbij kopen ze die bij Rtings zelf ipv dat LG een test exemplaar opstuurt. Het zal wel over die Jerimiah gaan neem ik aan op AVS Forums? Nou, vlgns mij is bij elke review en review site wel gebleken dat de Standaard preset ver verwijderd van de echte kleur is maar als je het naast elkaar vergelijkt ziet het er wel levendiger uit ja (maar bij settings als die van Rtings met accurate kleuren ligt het eerder aan de content of het er 'dull' uitziet of kleurrijk los van het IPS verhaal). Hij is er overigens zelf ook uiteindelijk achter gekomen dat er een 8bit paneel in zit ipv 10bit.
Ook zie ik dat ie last heeft van image retention op z'n 850 en van Rtings in een email deze opmerking heeft teruggehad
And according to what rtings told me in their email 1 out of 3 LG IPS panels they have has some amount of image retention.
Nog een ander:
sports mode or vivid give a better picture that is not dull, i use the sport settings
:')

En de andere grote criticaster:
Never used a calibration disk. Always done it by my eye's
En weer terug naar jeremiah :P (tegelijkertijd is bij sommige donkere scenes dezelfde dimming onuitstaanbaar)
Sorry but there is absolutely no way that this set is watchable with local dimming off, calibration or not. The blacks aren't just weak with local dimming off - they are non-existent unless you have your backlight on 5.
Over weer andere gekalibreerde instelingen
Their color temperature is also set to warm2 which is too warm for my tastes personally..
8-bit (niet dat het per se een nadeel is, maar voor het geval iemand hem wil kopen 'want 10-bit paneel')
Afbeeldingslocatie: http://www.avsforum.com/forum/attachment.php?attachmentid=1449314&d=1463756215

[ Voor 10% gewijzigd door apis29 op 31-05-2016 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psnepvangers
Wil zeker niet zeggen dat de LG een slechte keus is, maar ik ga in ieder geval voor de KS7000, of de KS8000. Deze week/volgende week maar eens bij von Burg kijken!

Daarna nog een home cinema cet, maar dat is weer een heel ander verhaal/avontuur. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valderrama
Volgens mij weet LG het zelf niet eens want op AVS is een ander bericht verschenen van een andere LG entiteit die juist weer bevestigd dat het om een 10bit paneel gaat. Het servicemenu geeft dat ook weer overigens.

Kennelijk is het overigens zo dat wij een 8bit paneel met dithering niet kunnen onderscheiden van een 10bit paneel?

Ik had het niet specifiek over 1 iemand op AVS overigens. Ik weet wel dat 1 test op 1 tv met 1 meetapparaat geen goede test is, die testbasis is bijna waardeloos. Als ze er drie zouden hebben gehad en alsnog met 1 meetapparaat dan is die testbasis ook bijna waardeloos.

Ik heb hun aangegeven settings ook getest maar kwam niet tot een goed beeld. En ja, dat is subjectief. De instellingen die ik nu heb staan zijn voor mij vele malen beter en heb geen last van vaak genoemde problemen met dit soort tv's.

Maar zoals met alles... Zelf kijken, zelf ervaren, de ondersteuning voor de technieken die jij graag wilt en tenslotte de prijs zijn doorslaggevend. Ik wilde in ieder geval niet aan een tv beginnen met ondersteuning voor enkel HDR10 om er daarna achter te komen dat de wereld Dolby Vision zal adopteren...

[ Voor 7% gewijzigd door Valderrama op 31-05-2016 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
Valderrama schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 14:38:
Als het aankomt op zaken als kleuraccuratie uit de doos en beelduniformiteit heb je gelijk. Dit zijn zaken die bij ieder toestel anders zijn en een test is niet accuraat genoeg om een conclusie te trekken voor de gehele lijn.

Maar iets dergelijks als het contrast en alle bijhorende zaken wel. Verschillen tussen de toestellen is hierin dusdanig klein dat hiervoor niet verschillende toestellen voor getest hoeven te worden. Een toestel is representatief voor de gehele lijn.

Het is dan ook niet de kleuraccuratie of beelduniformiteit waar de UH8500/UH850V slecht op presteert maar het contrast. Iets wat bij voorbaat al was te verwachten door het gebruik van het IPS-paneel. Ervaring leert ons dat IPS-panelen bij voorbaat al lagere contrasten hebben - dat is een eigenschap van IPS.
Aan de meetapparatuur zal het niet liggen. Als dit wel het geval zou zijn, zouden alle televisies die getest zouden worden slecht presteren op de zaken die gemeten worden, niet een enkel toestel of toevallig alle toestellen met IPS-panelen. Dat een defect toestel gebruikt zou zijn kan, maar is hoogstonwaarschijnlijk. De beeldeigenschappen voldoen immers aan de verwachtingen van het toestel.
Valderrama schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 23:43:
Volgens mij weet LG het zelf niet eens want op AVS is een ander bericht verschenen van een andere LG entiteit die juist weer bevestigd dat het om een 10bit paneel gaat. Het servicemenu geeft dat ook weer overigens.
Ga er maar vanuit dat er geen 10bit paneel in zit. LG geeft wel vaker een leugentje over de specificaties door, zoals met paneelfrequenties vaak het geval is geweest. UHD-panelen specificeren als 240Hz en stug volhouden dat dit echt 240Hz panelen zijn, terwijl LG helemaal geen 240Hz UHD-panelen maakt, enkel 120Hz UHD-panelen met 120Hz Black Frame Insertion =/= 240Hz paneel.

Hetzelfde met 10bit panelen. Het servicemenu is hierin niet representatief daar de UF6-series van LG in het servicemenu ook aangeeft dat het om 10bit zou gaat. LG's LC**EGY-SHM1 panelen - die in de UF6-series zitten - zijn echter niet 10bit maar 8bit + HFR (dither)

Dit zal vermoedelijk ook het geval zijn voor de UH850V zoals ook al vaker door LG wordt bevestigd en wat de banding gemeten door Rtings.com verklaard.
Ik had het niet specifiek over 1 iemand op AVS overigens. Ik weet wel dat 1 test op 1 tv met 1 meetapparaat geen goede test is, die testbasis is bijna waardeloos. Als ze er drie zouden hebben gehad en alsnog met 1 meetapparaat dan is die testbasis ook bijna waardeloos.
Zoals eerder uitgelegd, is de test voor een hoop zaken wel representatief. Zeker als blijkt dat de meetapparatuur bij andere toestellen waardes geeft die overeenkomen met de testen van andere reviewers. Met de meetapparatuur of de manier van meten is dan niets mis. Dan kan er alleen iets mis zijn met het toestel, en dat is hoogstonwaarschijnlijk. Waardeloos zijn de testen dus zeker niet.
psnepvangers schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 23:43:
Wil zeker niet zeggen dat de LG een slechte keus is, maar ik ga in ieder geval voor de KS7000, of de KS8000. Deze week/volgende week maar eens bij von Burg kijken!

Daarna nog een home cinema cet, maar dat is weer een heel ander verhaal/avontuur. ;)
Ik durf met vrij veel zekerheid te stellen dat je hiermee een beter toestel in huis haalt dan de UH850V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 175950

Valderrama schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 12:05:
Hoe bevalt dezetv jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valderrama
Erg goed. Kleuraccuraatheid, scherpte, contrast, HDR, helderheid, allemaal erg goed. Wel goed instellen (zowel voor niet-HDR als HDR) en dan vallen de minpunten die uit reviews komen bijna geheel weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
Valderrama schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 10:45:
Erg goed. Kleuraccuraatheid, scherpte, contrast, HDR, helderheid, allemaal erg goed. Wel goed instellen (zowel voor niet-HDR als HDR) en dan vallen de minpunten die uit reviews komen bijna geheel weg.
Totdat het toestel naast een model staat wat wel goed scoort op de punten waar de UH850V matig op presteert. Dan vallen deze punten ineens wel op..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
Valderrama schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 10:45:
Erg goed in vergelijking met ?
Pagina: 1