Uhm en nu in jip en janneke taal aub hahaha..Hans1990 schreef op zondag 4 februari 2018 @ 10:08:
[...]
24-bit![]()
Goed, Shuan prima vent, maar niet erg elektro-technisch. 12-bit is al meer dan prima. Ik heb zelf een 12-bit ADC USB kaart gebouwd voor mijn G25, en die extra bits maken zeker een verschil. De interne converter in de G25 is namelijk niet heel fraai, volgens mij zat ik maar 7 tot 8 bit resolutie, dat betekent dat je halve tot hele procent als stappen ziet. Voldoende om mee te rijden, maar niet spectaculair.
Met 4096 stappen (12-bit) zit je al op 0.0244% resolutie. In een auto van 600pk, is elke stap 0.15 pk bij wijze van spreke (is wel iets te simpele redenatie though). Met 16-bit heb je al 65536 stapen, dus is de resolutie 0.00153%, of 9.2 mili-pk per stap. Lekker belangrijk![]()
Waarom dan overkill naar 24-bit? 16-bit is al nergens voor nodig, het reikt aan audio-foolery waarbij "hogere" cijfers altijd wel verkoopt ongeacht prijskaartje, maar welke betekenis heeft het eigenlijk?
Namelijk bij 12-bit kan ik niet met hand of voet in exact 1 stapje bewegen. Om mee te beginnen zijn de potmeters daar veels te ruk voor, maar waarschijnlijk als je de pedaal bereik deelt door 4096 stappen, kom je ook op "micro-meters" stapjes uit.![]()
Ik zou zelf wel met G25 pedalen ook eens willen upgraden.. maar dat zou ik dan puur doen om het gevoel en de controle die een pedaal geeft. Voor mij is het G25 rempedaal te licht, en bovendien kan het erg lastig zijn om de laatste procent remdruk er consistent op te blijven houden voor bvb trail braking. Lapmiddelen zoals een non-lineair pedaal opbouw gebruik ik nu, maar dan nog zit je het met het "aangrijppunt" van het pedaal wat vanwege brakke potmeters niet erg voorspelbaar is.
Vice versa; ik heb ook niet het gevoel dat ik het volledige pedaal bereik van het gas benut. Ik heb die destijds gecalibreerd, en ik was beetje teleurgesteld dat het allerlaatste stukje van pedaal altijd "100%" uitleest.. vanwege brakke potmeters. Ik betrap mij tijdens het rijden er nog wel eens op dat stukje bereik toch inhoud.. maar wat betreft uitlezing maakt het geen drol uit.
Nee maar ff zonder gekheid je hebt wel gelijk maar ik ben nog altijd van mening dat iedere persoon anders is en dus ook anders dingen aanvoelt en er mee om gaat..
Als voorbeeld.. je kan mij gerust een hpp 3 pedal setje geven. Die zien er echt vet uit en zullen zeer dicht bij de realiteit komen qua gevoel en alles maar het is en blijft simulatie en tuurlijk zal het beter aanvoelen maar het zal nooit de real deal worden. Want wil je the real deal ja ga dan je race licentie halen en koop een race bak of zoek een sponsor of rijke vrouw😂😂
Want nogmaals het is en blijft simulatie dat vergeten sommige denk ik nog wel eens.
Oja als je die hpp pedals niet ken bij deze..
Http://www.hppsimulation.com/hpp-3-pedal/26-phtv2p.html
Maar goed ieder zijn ding jatoch. Ik ben in ieder geval blij met me fanatec v3 pedalen en me net bestelde upgradetje enige zou nog wel fijn zijn is dat er een manier is om die rumble motortjes wat harder te laten trillen.. misschien weet jij hoe dit mogelijk is @Hans1990 want jij ben een stuk technischer dan ik..