Toon posts:

aansluiting speakers

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hi iedereen,

ik heb een vraagje ivm het plaatsen van een muziekinstallatie in een kleine tearoom.
Mensen die ik ken en waar ik momenteel de elektriciteit aan het doen ben, openen binnenkort een tearoom, maar met minimale verbouwingen wegens budget :)

Er zitten in de tearoom 5 ingebouwde speakers van Pioneer, type TS-G1716 (160w max; 4ohm; 35w nom.).
Mijn vaag is, is het verstandig om die 5 boxen op een sonos connect amp aan te sluiten zodat ze toch wat muziek kunnen laten afspelen door die boxen?
Of zal ik eerder een ander type versterker moeten kiezen?
Iemand advies hiervoor om het wat low budget te kunnen houden, toch een degelijk geluidskwaliteit te bieden met de huidige boxen en internetradio is fijn :)

thx
Mathias

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat zijn autoluidsprekers die ongetwijfeld in het plafond ingebouwd zitten. Zou daar geen sonos amp op loslaten, die heeft maar twee aansluitingen. En die is sowieso veel te prijzig :X

Ik zou ergens een gewone stereoversterker met 4 speakeraansluitingen op de kop tikken, en daar de speakers op aansluiten. Bij voorkeur vier, en desnoods 5, dat trekt willekeurige versterker bij lage volumes wel. Gooi dr een Chromecast Audio van een paar tientjes bij en klaar ben je :)

Hoezo trouwens 5 speakers, en geen 4 of 6 :?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
tjah, toen het destijds geïnstalleerd werd, was de vorige installateur waarschijnlijk niet zo snugger, vandaar 5 ipv 6. vind ik ook niet logisch, maar het is nu eenmaal zo. Een versterker vinden die wat functionaliteiten heeft zodat het wat makkelijk te bedienen valt voor de eigenaars, lijkt ook zo simpel niet te zijn. De meeste recievers hebben twee kanalen (a en b), maar daar staat dan bij dat als je a en b combineert, je 8 ohm hebt en mijn speakers zijn 4. Zal dat verschil geven, of moet ik daar niet naar kijken?

Prijzig is veel gezegd voor die amp, je hebt dan ook wel veel in de plaats :) een budget rond de 500 a 600 euro is in principe geen probleem, maar geen 2000 euro :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:11
Dat zijn in theorie autoluidsprekers, vandaar de vreemde impedantie. Er zijn 4-kanaals of meer PA versterkers te koop bedoeld voor bijvoorbeeld een kroeg of drive inshow. Zal qua vermogen overkill zijn, maar qua aansluitingen en 19" inbouw ideaal.

Let op: meestal moet je het volume bij de ingang regelen. Dus als je een web radio dingetje hebt moet die zachter en harder kunnen, tenzij je een versterker met volume vindt.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
en heb je toevallig een modelletje of type voor me dat ik gerichter kan zoeken?
thx :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
http://www.homecinemacent...7865.300262750.1452974290

ik was eigenlijk aan zo iets aan het denken. Omdat daar alles in zit wat ze willen (airplay, internetradio, streaming ...)
zou het een goed idee zijn om die 5 boxen daar op aan te sluiten? En indien ja, alles op 1 kanaal, of verspreiden op twee kanalen? Want je zit daar terug met die impedantie die anders is als je beide kanalen gebruikt.

thx :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Nee, je wilt geen home cinema want dan ga je ineens ook per ongeluk rears aansluiten en dat klinkt niet. En die impedantie boeit niet zoveel, zolang je niet te hard draait. Als je meerdere speakers aansluit wordt de zaak intern parallel geschkeld en moet de versterker dus 2x zoveel stroom leveren. Zie ook [FAQ] Audio Maar een beetje versterker red een paar simpele autospeakers wel. En anders koop je een zwaardere. Maar dan moet je iig geen home cinema ding kopen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:52
Op zich kan zo'n home cinema receiver toch wel functioneren in dit geval? Veel (allemaal?) hebben de functie "all channel stereo" waarbij het geluid over alle speakers wordt verdeeld. Het is aleen niet zo praktisch waarschijnlijk en je betaalt altijd voor functies die je niet gebruikt. Ik zou dan wel voor een goedkoper exemplaar gaan.

Keuze genoeg iig.
https://tweakers.net/cate...UY8m8JZ22tf7z7JN3sxFq21Lw

Ik denk wel dat zo'n pa versterker beter past. Wordt het trouwens enkel gebruikt voor achtergrondmuziek of wordt er ook wel eens een feestje gehouden?

[ Voor 38% gewijzigd door LA-384 op 17-08-2016 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-09 22:11

Ursamajor

Astrofotograaf

Zoek op Marktplaats een oude stereoversterker met 4 uitgangen (A+B links en rechts) en sluit daar de speakers op aan en een chromecast audio op de ingang.
Kunnen ze met een fatsoenlijke volumeknop het volume regelen en je kunt er dan vanalles mee afspelen.

De speakers doe je op elk kanaal eentje en de 5e speaker zet je parallel op een van de kanalen (daar heb je dan dus 2 speakers op zitten). Dan heb je wel 2 ohm als het ware, maar dat zal zo'n versterker wel kunnen trekken. En anders zet je de 2e speaker in serie. Afhankelijk van de plaats in de ruimte (plafond) wel even kijken welke 2 dan in serie of parallel moeten staan, dit laatste heeft iets invloed op het volume dat eruit komt.

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
die Pioneer zie ik niet echt als home cinema, tis maar 2.1, dus veel surround zal er niet uitkomen denk ik :)

maar ik ben eventueel aan het denken, gezien het auto speakers zijn, om er een versterker op aan te sluiten voor een auto.en dan op die versterker eventueel een sonos connect. Dat zal misschien nog de verstandigste oplossing zijn :) ik heb het namelijk niet zo voor oude zaken aan te kopen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-09 22:11

Ursamajor

Astrofotograaf

Wat jij wil natuurlijk... Maar een speaker blijft een speaker. Dus hoef je er niet per se een autoradio voor te kopen. En betreft die Sonos connect, ik ken m niet, maar je bent er zelf kennelijk nogal fan van. Heb over Sonos ook weleens gehoord dat ie bepaalde basale dingen dan weer niet ondersteunt en niet zo vrij is als bijvoorbeeld een ChromeCast.
En aangezien het budget van rond de 500 euro, kom je emt een 2ehands versterker voor 5 tientjes of een nieuwe voor 169 pricewatch: Sony STR-DH130

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-09 19:01
Het is vrij persoonlijk wat mensen makkelijk vinden. Ik vind een chromecast maar ook een raspberrypi met spotify connect er op prima.
Mijn ouders kunnen Sonos aanzetten en hebben daar al moeite genoeg mee.

Wat betreft meerdere speakers op 1 kanaal lijkt me niet zo'n probleem. Als je maar een wat fatsoenlijke versterker hebt met wat vermogen.

Het idee van een pa versterker bijv een behringer inuke vind ik nog niet zo gek. Maar dan zul je een aparte mediaplayer moeten hebben die audio uitstuurt via rca.

Waar ik nu even aan zit te denken. Wat is de bron van de audio? Ik kan me niet voorstellen dat er al horeca accounts zijn bij spotify. Dus t is belangrijk om te weten waar de muziek vandaan komt. Dat bepaald mede wat de eenvoudigste oplossing is.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:52

DjVe

Hatsaflats!

LA-384 schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 08:44:
Op zich kan zo'n home cinema receiver toch wel functioneren in dit geval? Veel (allemaal?) hebben de functie "all channel stereo" waarbij het geluid over alle speakers wordt verdeeld. Het is aleen niet zo praktisch waarschijnlijk en je betaalt altijd voor functies die je niet gebruikt. Ik zou dan wel voor een goedkoper exemplaar gaan.

Keuze genoeg iig.
https://tweakers.net/cate...UY8m8JZ22tf7z7JN3sxFq21Lw

Ik denk wel dat zo'n pa versterker beter past. Wordt het trouwens enkel gebruikt voor achtergrondmuziek of wordt er ook wel eens een feestje gehouden?
Eens!

Gewoon een surround receiver pakken met een multikanaal stereo functie. Heb je ook gelijk een handige kast staan waar je audio/video op aan kan sluiten (laptopje, cd speler, beamer, TV).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Dat LIJKT de meest praktische weg, maar:
- Multichannel stereo gaat uit van rears en centerspeakers die geen full range weergeven. Dat meten ze ook in. En gaan dus nooit het hele bereik doorsturen naar de speakers. Dan zeg je niet inmeten, maar dan kun je niet alle geluidsfeautuers gebruiken
- een homecinema receiver heeft vaak maar een enkel versterkerdeel. Die moet dn alle knalen aansturen, vanwege de lage imendantie gaat hem dat ws nekken. Zoals gezegd, stereo met 4 kanalen en meerdere versterkertrappen is in dit geval beter.

Wat ik zelf zou doen is ergens een Philips FA930 van MP op de kop tikken. Kost geen drol, beest van een versterker, trekt die speakers op zijn sloffen.

De optie van een autoversterker kan ook maar is onhandig qua voeding (12v), inbouw en volumeregeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 23:28
The Eagle schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 10:53:
Dat LIJKT de meest praktische weg, maar:
- Multichannel stereo gaat uit van rears en centerspeakers die geen full range weergeven. Dat meten ze ook in.
:? Link? Je kan toch alles gewoon op large instellen? Ik zie het probleem niet. Surround receiver lijkt me ook de netste oplossing.
een homecinema receiver heeft vaak maar een enkel versterkerdeel.
Je bedoelt een enkele voeding neem ik aan? Een stereo versterker heeft ook een enkele voeding en is gemaakt voor 2 kanalen ipv 7 zoals bij de meeste surround receivers.
Zoals gezegd, stereo met 4 kanalen en meerdere versterkertrappen is in dit geval beter.
Als er A en B aansluitingen op zitten, betekent dat niet dat er 4 kanalen zijn he :o ?
De optie van een autoversterker kan ook maar is onhandig qua voeding (12v), inbouw en volumeregeling.
Daar ben ik het dan wel weer mee eens :). Ik zou gewoon lekker een moderne receiver aanraden. Heb je meteen netwerk functionaliteit, je kan zelfs evt iets met video doen. Wel eentje uitzoeken die een multichannel stereo programma heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mocht iemand een goed nieuw model weten voor die multichannel stereo zou dat tof zijn :)
zeker netwerk zou handig zijn en airplay of zo.

Ze willen blijkbaar gebruik maken van Tunify in hun zaak en het geluid via de app op hun tablet doorsturen naar de versterker. Eventueel dus via airplay of anders via cinchkabel. Maar wat extra opties zoals internet radio is mooi meegenomen zodat ze niet altijd die ipad moeten aansluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcg_nl
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22-09 10:58
Sonos is geen budget, ik sluit mij aan bij een surround versterker en dan op multichannel laten spelen. (dan zou je de speakers ook handmatig kunnen instellen, zodat het bij de bar oid iets zachter staat ivm met bestellen oid.

Voor airplay betaal je ook weer extra, maar als je dat wil, kan je in de pricewatch toch een heel eind komen:

https://tweakers.net/cate...0EP2GJHF7V4EzudjjcxTrUWv8
Pagina: 1