Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

een website online zetten met een lamp

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 6.328 views

• Nieuwevolger
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Hallo iedereen,

Ik moet voor een schoolopdracht een website online zetten op het internet zodat dus iedereen erbij kan, ik heb al m'n bestanden op een lamp staan. Ik heb wat op het internet zitten te zoeken en daar word ik nog niet veel wijzer van, daar zie ik vooral hoe je een website met windows online zet. Zoals je kan lezen heb ik er eigenlijk totaal geen verstand van en zal hulp heel erg waarderen.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 26-11 12:04
...wat is precies je probleem dan?

We kunnen niet het werk voor je doen. Als je vertelt welke stappen je neemt, en waar je op vastloopt, kunnen we je daar sprecifiek mee verder helpen.

Verwijderd

De L van LAMP staat voor Linux. Bedoel je niet WAMP ? - http://www.wampserver.com/en/

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-11 13:34

Ursamajor

Astrofotograaf

Je hebt je bestanden op een lamp staan?

Wat is het doel van je website? Of moeten de bestanden die op je "lamp" staan door iedereen te benaderen zijn en heb je eigenlijk opslag nodig op internet?

Gadgets FTW!

• CptMorgan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-11 21:13
Ik zou beginnen om een PC aan te schaffen, een lamp gebruiken om een website online te zetten is wel een gek verhaal.

Als ik het goed begrijp wil je dus een LAMP configuratie maken. Linux, Apache, MySQL, PHP. Wat heb je al gevonden? Eerste hit op Google: https://www.digitalocean....-php-lamp-stack-on-ubuntu

C40 Twin Ultimate MY23 - Thunder Grey - 20" - Zappi v2.1 - 7470Wp O/W - Enphase

• stijn1309
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10:20
http://www.webwijsheid.nl...n-website-op-internet.htm

Denk dat dit je al een eind op weg helpt.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 26-11 12:04
CptMorgan schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 14:06:
Ik zou beginnen om een PC aan te schaffen, een lamp gebruiken om een website online te zetten is wel een gek verhaal.

Als ik het goed begrijp wil je dus een LAMP configuratie maken. Linux, Apache, MySQL, PHP. Wat heb je al gevonden? Eerste hit op Google: https://www.digitalocean....-php-lamp-stack-on-ubuntu
Die tutorial kan ik korter omschrijven:

code:
1
sudo apt install lamp-server^

• Nieuwevolger
Ja sorry dat ik zo onduidelijk ben, heb er ook dus niet zoveel verstand van. die lamp server heb ik al op een virtual machine. Maar ik wil dus gewoon mijn website online zetten op het internet, nu kan ik mijn website alleen nog maar bereiken via m'n virtual machine.

edit; de doel van het website is dat hij online komt dus, het is een cms voor een schoolopdracht.

[ Voor 15% gewijzigd door Nieuwevolger op 16-08-2016 14:28 ]

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:13

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Maar waar loop je op vast? Wat heb je al gevonden en gedaan?
Het komt nu een beetje over dat wij moeten gaan vertellen hoe je de site online krijgt. Dat lijkt mij niet bedoeling, tenzij ik de punten krijg ;).

[ Voor 52% gewijzigd door AW_Bos op 16-08-2016 14:34 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:27
Je bent er al bijna!

- je hebt een LAMP draaien
- je hebt hier een website op draaien
- je kunt er alleen nog niet bij vanaf je host-OS, laat staan van buiten je eigen netwerk

Dit zul je moeten doen met firewall instellingen, zowel van je VM, je host OS als je prive netwerk.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 31-08 12:02

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Ik denk dat je beter naar een (gratis) host kan gaan zoeken dan je LAMP server publiek proberen te maken.
Ten eerste moet je poorten open gaan zetten richting je virtual machine, dat gaat niet lukken op school vermoed ik, wat doen je klasgenoten?

Last.fm | Code Talks

• Nieuwevolger
NiGeLaToR schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 14:32:
Je bent er al bijna!

- je hebt een LAMP draaien
- je hebt hier een website op draaien
- je kunt er alleen nog niet bij vanaf je host-OS, laat staan van buiten je eigen netwerk

Dit zul je moeten doen met firewall instellingen, zowel van je VM, je host OS als je prive netwerk.
Ik denk dat jij mij begrijp, zijn die handelingen moeilijk? en is het dan lastig om er een domein naam toe te voegen?

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 30-10 21:14
Indien je wil, wil ik wel tijdelijk een host pakketje aanbieden voor niets.
Stuur maar PM.

PSN: plexforce (ps4)

• AW_Bos

AW_Bos

Ga jij een domeinnaam voor een schoolopdracht kopen? Je zult in ieder geval dan eerst de firewall op school zover moeten krijgen dat inkomende poort 80 naar jouw interne IP-adres gaat, maar ik betwijfel of dat echt een onderdeel van de opdracht is.

je kan natuurlijk ook een domeinnaam 'faken'. Op je client waarmee je de site bezoekt kan je in je host-file instellen dat www.jouwsite.nl wordt doorgesluisd naar nou interne IP of localhost. Het werkt dan ook alleen lokaal, maar het ziet er uit alsof je echt een domeinnaam hebt.

Verder vind ik het een vreemde opdracht als de studenten zelf een site online moeten zetten die bereikbaar is 'all over the world'. Daar zijn kosten aan verbonden, en het lijkt mij niet dat de school studenten zomaar op de kosten gaat jagen.

[ Voor 18% gewijzigd door AW_Bos op 16-08-2016 14:39 ]

• rafler
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:09
Maar de hamvraag is je zit op school om te leren, wat zegt je leraar?

• Nieuwevolger
Afvalzak schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 14:33:
Ik denk dat je beter naar een (gratis) host kan gaan zoeken dan je LAMP server publiek proberen te maken.
Ten eerste moet je poorten open gaan zetten richting je virtual machine, dat gaat niet lukken op school vermoed ik, wat doen je klasgenoten?
Maar als ik z'n gratis host gebruik, dan is mijn website dus niet verbonden met m'n database.

Deze opdracht is een herkansing van vorig jaar, ik moet deze halen zodat ik anders niet m'n punten haal voor m'n studie. Op 2 andere na die de website al vorig jaar hadden gemaakt, ben ik de enige die hem gaat maken, de rest laat hem zitten en maakt hem volgend jaar wel een keer.

• Nogne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:16

Nogne

>.<

Wat jij wil is dat de website benaderbaar word vanaf het internet. Dit regel je dmv port forwarding.

Daarbij moet je je firewall ook zo instellen dat de website buiten jouw VM om ook benaderbaar word.

Als je je LAMP draait op een PC op school ga je die niet op het internet krijgen, draait de PC thuis dan moet je poort 80 forwarden naar je VM.

Let wel op, want hiermee zet je je website open voor iedereen. En er zijn genoeg hackers/tweakers die het leuk vinden om op jouw webserver te gaan zoeken naar fouten / bugs en daardoor je VM proberen over te nemen.

PS/XBL: Nogne

• Nieuwevolger
Voor de duidelijkheid, Ik heb vakantie en zit gewoon te werken vanaf m'n laptop thuis, ik moet deze website maken voor een opdracht zodat ik genoeg studiepunten heb om over te gaan. Probleem was dat ze op school nog al zuinig waren over uitleggen hoe programmeren en dit soort zaken werken.

• WeHoDo
Nieuwevolger schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 14:40:
Voor de duidelijkheid, Ik heb vakantie en zit gewoon te werken vanaf m'n laptop thuis, ik moet deze website maken voor een opdracht zodat ik genoeg studiepunten heb om over te gaan. Probleem was dat ze op school nog al zuinig waren over uitleggen hoe programmeren en dit soort zaken werken.
Stuur mij een PM, laat geef ik je tijdelijk een gratis hostingpakketje waarop je kunt "rommelen" met PHP en MySQL.

• AW_Bos

AW_Bos

Maar is het online zetten van de site zodat hij wereldwijd te bereiken is ook een onderdeel van de opdracht? Of is dat iets wat jij er graag bij wilt?

• Nieuwevolger
WeHoDo schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 14:36:
Indien je wil, wil ik wel tijdelijk een host pakketje aanbieden voor niets.
Stuur maar PM.
Dat zou ik erg kunnen waarderen, maar ik heb ook dingen op een database staan zoals accounts. Kan jij die database dan ook hosten?

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-11 15:33

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Kun je niet gewoon je laptop meenemen en laten zien dat je de website hebt draaien?
Wat is nu precies de opdracht? De website draaiend hebben of het online ontsluiten van een wesbite, al dan niet zelf gemaakt?

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

• Afvalzak

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Nee, dat heet een uitdaging :)

Na even Googlen: http://hostfree.nl/ heb je gewoon een MySQL database tot beschikking en krijg je een domeinnaam (jouwnaam.hostfree.nl)

Last.fm | Code Talks

• Nieuwevolger
AW_Bos schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 14:42:
Maar is het online zetten van de site zodat hij wereldwijd te bereiken is ook een onderdeel van de opdracht? Of is dat iets wat jij er graag bij wilt?
Dat is onderdeel van de opdracht, maar hier word dus geen uitleg over gegeven verder.

• AW_Bos

AW_Bos

Dan zou ik gewoon voor een gratis oplossing gaan, die hier aangeboden wordt.
Zit vaak gewoon een MySQL database bij. Houd wel rekening dat de kwaliteit minder is, en dat er functies geblokkeerd kunnen worden uit veiligheid.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Rmg

Nieuwevolger schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 14:42:
[...]

Dat is onderdeel van de opdracht, maar hier word dus geen uitleg over gegeven verder.
Vraag je docent eens of ze dit ook echt bedoelen wat jij nu denkt wat je moet doen.

• Nieuwevolger
ElCondor schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 14:42:
Kun je niet gewoon je laptop meenemen en laten zien dat je de website hebt draaien?
Wat is nu precies de opdracht? De website draaiend hebben of het online ontsluiten van een wesbite, al dan niet zelf gemaakt?
De bedoeling is dat ik een cms ga maken en dat je deze online op het internet, zodat de leraar de website kan bekijken.

• WeHoDo
Nieuwevolger schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 14:42:
[...]

Dat zou ik erg kunnen waarderen, maar ik heb ook dingen op een database staan zoals accounts. Kan jij die database dan ook hosten?
Ja, gewoon PHP met een database (mysql) en wat schijfruimte en dataverkeer.

• Nieuwevolger
WeHoDo schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 14:45:
[...]

Ja, gewoon PHP met een database (mysql) en wat schijfruimte en dataverkeer.
Ik stuur je wel even een PM

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Erg jammer, je gaat geen student helpen met een IT opdracht als deze al niet zelf even fatsoenlijk googled...

@ts: welkom in de echte wereld, als jij een IT functie ambieert, dan bereid je er maar op voor dat dit dagelijkse realiteit is. Je moet zelfredzaam zijn. Niemand gaat het je voorkauwen.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-11 15:56

Croga

The Unreasonable Man

KillerAce_NL schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 14:48:
Erg jammer, je gaat geen student helpen met een IT opdracht als deze al niet zelf even fatsoenlijk googled...

@ts: welkom in de echte wereld, als jij een IT functie ambieert, dan bereid je er maar op voor dat dit dagelijkse realiteit is. Je moet zelfredzaam zijn. Niemand gaat het je voorkauwen.
Hoewel ik het deels met je eens ben moet ik die laatste toch even nuanceren....

Welkom in de echte wereld, waar dit soort fora je belangrijkste bron van informatie zijn. Als TS een IT functie ambieert dan is hij met zijn vraag hier niet geheel op de verkeerde plaats (hoewel we wel iets meer eigen inzet verwachten ;))

• Nieuwevolger
Ik heb ook eerst zitten googelen maar dar las ik alleen maar informatie over windows, en niet een linux server. Maar dankzij jullie help begrijp ik nu dat ik het gewoon beter via windows kan doen.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Eh, nee dat maakt dus niet uit.
De laatste stappen zijn hetzelfde....

• AW_Bos

AW_Bos

Maar staat er nou ook vermeld hoe het online moet worden gebracht? En of het via een Windows of Linux webserver moet? of staat er alleen: "Zorg dat deze wereldwijd online staat!"

In het laatste geval kan je prima een gratis hostingpakketje ergens afsluiten bij één van de zovele sites.

[ Voor 23% gewijzigd door AW_Bos op 16-08-2016 14:55 ]

• Nieuwevolger
AW_Bos schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 14:54:
Maar staat er nou ook vermeld hoe het online moet worden gebracht? En of het via een Windows of Linux webserver moet? of staat er alleen: "Zorg dat deze wereldwijd online staat!"

In het laatste geval kan je prima een gratis hostingpakketje ergens afsluiten bij één van de zovele sites.
Gewoon zorgen dat het wereldwijd staat.

• AW_Bos

AW_Bos

Een gratis hostingpakketje dus ergens aanvragen, dat laat zien dat je zelf wat gevonden hebt.
Kan ook via WeHoDo, maar dat is meer een aanbod dan dat je zelf wat actiefs hebt gezocht ;).
Al s ik jouw was zou ik Google benutten en 'Free webhosting' invullen...

[ Voor 16% gewijzigd door AW_Bos op 16-08-2016 14:59 ]

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Ik vrees met vrezen voor de komende generatie IT-ers. En dat ligt niet alleen maar aan de TS, maar zeker ook aan de IT opleidingen tegenwoordig. Of de TS heeft niet goed op zitten letten bij Networking, want ik neem aan dat dit een onderdeel is van de opdracht.

Het online zetten van een website dit draait op een VM (maakt niet uit of dat nu Windows of Linux is) is het eerst bereikbaar maken vanaf het LAN van de betreffende VM. Daarvoor zul je dus moeten zoeken in de documentatie van de door jouw gekozen virtualisatie software.
Daarnaast moet je jouw eigen internet verbinding aanpassen zodat de website die nu op jouw LAN beschikbaar is, ook op internet te vinden is.
Port translation en Netowrk Address Translation zijn je zoektermen.

Of een hosting pakketje nemen, kan natuurlijk ook, maar ik vraag me af of je daarmee de opdracht niet helemaal voorbijschiet.

Conclusie, er moet meer begeleiding van de opleiding komen...

• AW_Bos

AW_Bos

Volgens mij heeft de TS het idee van een VM en de installatie van een LAMP-setup zelf erbij bedacht.
Als de school zou eisen dat ik een werkende netwerkverbinding met wereldwijd internet moest gebruiken, zou ik toch vragen stellen. Dat is niet echt het werk van een IT'er maar meer voor een Sales iemand. En verder zou ik zeker niet mijn eigen internetverbinding van thuis willen gebruiken t.b.v. veiligheid.

[ Voor 65% gewijzigd door AW_Bos op 16-08-2016 15:12 ]

• Afvalzak

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

ElCondor schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 15:07:
[...]
Conlcusie, er moet meer begeleiding van de opleiding komen...
Want die krijg je in het echte leven ook? Sorry, maar als de opdracht is maak een CMS met deze eisen en zorg dat ik hem kan controleren (hoe, dat zoek je maar uit) dan gaat de opdracht overduidelijk over de CMS
en is de 2e vraag slechts zodat de docent hem een beetje snel kan controleren.
Ik heb ook niet het idee dat er al contact is genomen met de docent voor meer informatie.

Tijdens mijn studie had 70% van de studenten wel een hostingpakketje/servertje thuis staan, er is online altijd wel een gratis host te vinden voor een maandje etc. Een beetje uitzoeken kan ook geen kwaad op een ICT opleiding.

Last.fm | Code Talks

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Dat zou goed kunnen. En dan alsnog te weinig ingelezen op alle technologieën die toegepast worden om het allemaal aan de praat te krijgen. Mijn vermoeden is dat de VM op een private network binnen de virtualisatie laag draait en daarom niet te bereiken is vanaf het LAN, laat staan het internet.

Ik verbaasde me ook al over het niveau van de stagiairs die ik heb moeten begeleiden. Alles is zo enorm verstopt onder prachtige GUI's en Wizards, dat niemand zich meer verdiept in de onderliggende technologie.
Als het niet Nex-Next-Finish werkt, dan zijn ze helemaal los. MAar ook écht GEÉN idee waar te beginnen als zoiets voorkomt.

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-11 12:28

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Ik vrees met vrezen voor de komende generatie IT-ers. En dat ligt niet alleen maar aan de TS, maar zeker ook aan de IT opleidingen tegenwoordig. Of de TS heeft niet goed op zitten letten bij Networking, want ik neem aan dat dit een onderdeel is van de opdracht.
Mwao, gewoon een stukje zelfstudie eraan plakken. Een simpele google zoekopdracht naar het probleem komt al een goede stap in de richting. Ik vind ook niet dat hij nu na aanwijzing al inzet heeft getoond om die zoekopdracht te doen.

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Een stukje zelfstudie inderdaad, maar TS geeft nu niet echt blijk van zelfstudie. Een VM met een voorgeïnstalleerde LAMP en draaien maar. Lekker snel klaar.. maar dan...

• Lawwie

Lawwie

ElCondor schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 15:14:
Een stukje zelfstudie inderdaad, maar TS geeft nu niet echt blijk van zelfstudie. Een VM met een voorgeïnstalleerde LAMP en draaien maar. Lekker snel klaar.. maar dan...
Dit soort problemen voorkom je de volgende keer alleen maar door eerder te beginnen. Tijdens 7 jaar studie ben ik daar ook achter gekomen.

@TS

Wen er maar aan dat leraren alleen een vage omschrijving zullen geven of een vage schets van een probleem. Mocht je ooit HBO willen doen of ben je er net mee gestart dan is dat het enige wat je nog zult krijgen.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Rmg

Conclusie, er moet meer begeleiding van de opleiding komen...
Mwa, studenten( en mensen in het algemeen) moeten eens vragen gaan stellen.

En dan niet aan een stel vreemden op internet die geen idee (kunnen) hebben wat de exacte opdracht is maar aan de opdrachtgever / docent / de instantie waar je een probleem mee hebt.

• Lawwie

Lawwie

Rmg schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 15:22:
[...]

Mwa, studenten( en mensen in het algemeen) moeten eens vragen gaan stellen.

En dan niet aan een stel vreemden op internet die geen idee (kunnen) hebben wat de exacte opdracht is maar aan de opdrachtgever / docent / de instantie waar je een probleem mee hebt.
Ligt eraan welk niveau ze studeren, MBO wordt je meer of minder aan het handje gehouden. Bij HBO en hoger kun je die vragen wel stellen aan je docent o.i.d maar daar wordt ook meer uitgegaan van een zelf onderzoekend vermogen.

• Croga
  • Laatst online: 28-11 15:56

Croga

The Unreasonable Man

Lawwie schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 15:16:
Wen er maar aan dat leraren alleen een vage omschrijving zullen geven of een vage schets van een probleem. Mocht je ooit HBO willen doen of ben je er net mee gestart dan is dat het enige wat je nog zult krijgen.
Wen er maar aan dat opdrachtgevers alleen een vage omschrijving zullen geven of een vage schets van een probleem. Mocht je ooit willen werken dan is dat het enige wat je nog zult krijgen.....

Mischien is HBO dan niet eens zo slecht als iedereen denkt ;)

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:04

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Lawwie schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 15:24:
[...]

Ligt eraan welk niveau ze studeren, MBO wordt je meer of minder aan het handje gehouden. Bij HBO en hoger kun je die vragen wel stellen aan je docent o.i.d maar daar wordt ook meer uitgegaan van een zelf onderzoekend vermogen.
Eerst even dit
Afbeeldingslocatie: https://s7d2.scene7.com/is/image/BedBathandBeyond/5612514187030p?$229$
Iemand moest hem maken.

Voor wat betreft je statement, ben ik het niet helemaal mee eens. Zeker op mijn (MBO) school had ik 0% aan de leraren die er rondliepen. Die kwamen daar gewoon om hun maandelijkse strookje op te pikken de rest zou hun een flikker zijn. Het laatste wat ze zouden doen is je bij je handje vast houden.

Ook binnen projecten werken maakt het ze geen zak uit, tot het einde waar je afgestraft wordt. Zelf vragen stellen is een vereiste.

Overigens is het onderwijs op MBO gewoon een lachertje. Uitblinkers worden tegen gehouden, achterblijvers worden gematst om de schoolcijfers hoog te houden. Het voelde niet meer integer en hierdoor had ik geen zin meer op school te komen bijv. Maar tja... iets met onderwijsplicht en dat soort leuke dingen.

Ach, gelukkig kan je zelf initiatief pakken en aan de thusistudie gaan met Juniper / Vmware / Cisco / Windows / LPI / whatever :P

[ Voor 19% gewijzigd door Yariva op 16-08-2016 15:36 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Nieuwevolger schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 14:40:
Dus je wilt weten hoe TCP/IP, routing, firewalls, DNS en dergelijke werken? Want die basiskennis heb je wel nodig om een website publiek beschikbaar te maken.

Als je deze basiskennis al hebt, vertel dan gewoon hoe je netwerk in elkaar zit, wat je al gedaan hebt en waar je vast loopt. Als je deze basiskennis niet hebt, haal er dan iemand bij om het te fixen of ga een basiscursus networking doen zoals ze bijvoorbeeld op MVA staan.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

• Lawwie

Lawwie

Croga schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 15:32:
[...]

Wen er maar aan dat opdrachtgevers alleen een vage omschrijving zullen geven of een vage schets van een probleem. Mocht je ooit willen werken dan is dat het enige wat je nog zult krijgen.....

Mischien is HBO dan niet eens zo slecht als iedereen denkt ;)
Heb bijna mijn studie HBO afgerond, en wij krijgen dagelijks vage omschrijvingen van problemen en ik geloof zo dat we klaar gestoomd worden voor het echte werk :+

Tevens hebben we meerdere malen met externe opdrachtgevers gewerkt en daar merkte je inderdaad pas echt het belang van een goede omschrijving van het probleem uit je opdrachtgever te trekken en op papier te hebben wat binnen je scope valt en daar buiten.
Voor wat betreft je statement, ben ik het niet helemaal mee eens. Zeker op mijn (MBO) school had ik 0% aan de leraren die er rondliepen. Die kwamen daar gewoon om hun maandelijkse strookje op te pikken de rest zou hun een flikker zijn. Het laatste wat ze zouden doen is je bij je handje vast houden.
Dit is niet mijn ervaring, heb eerst MBO gedaan en nu dan HBO. Ik merkte in ieder geval echt dat bij MBO 75% van de tijd alles voorgekauwd werd of dat je in ieder geval in de juiste richting werd geduwd.

[ Voor 10% gewijzigd door Lawwie op 16-08-2016 15:42 ]

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Lawwie schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 15:40:
Dit is niet mijn ervaring, heb eerst MBO gedaan en nu dan HBO. Ik merkte in ieder geval echt dat bij MBO 75% van de tijd alles voorgekauwd werd of dat je in ieder geval in de juiste richting werd geduwd.
Misschien niet de perfecte wereld, maar wel tof om te horen dat jij een "betere" ervaring had. En dat het ook anders kan :)

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• Qwerty-273
  • Laatst online: 28-11 16:47

Qwerty-273

Meukposter

Als je alleen een cms online moet zetten (eigen cms of een of ander kant en klaar pakket?) dan kan je het makkelijkste googlen op "free web hosting php mysql". Dan kom je vanzelf wel het een en ander tegen wat je kan gebruiken (tja weinig performance, maar voor die ene leraar die wat moet bekijken meer dan voldoende).

Gaat je opdracht over een cms opzetten / online zetten?
Of gaat je opdracht over LAMP / firewalls / netwerken?

Maak het jezelf niet te moeilijk, en hou je gewoon aan de opdracht.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Nieuwevolger
Iedereen bedankt voor de reacties, op dit moment ben ik bezig m'n bestanden te zetten op de hosting wat WeBoDe mij aanbood.

• shadvet
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 28-11 15:51
Ik ben het er mee eens dat er heel wat eigen inzet nodig is om een IT opleiding af te maken. Fora horen daar vaak bij. Toch vind ik het raar dat de bedoeling is om een website online te gooien. Als het leerdoel infra/netwerk is dan regelt school toch wat ruimte binnen een ESX cluster zodat je een aantal vm's, een server en een firewall naar buiten configureert?
Als het voor webdesign/webhosting is, dan regelt school toch een server hiervoor? Fontys heeft bijv Athena om je shit op te draaien.

i5-6400, r9 280x, 8g ram, BenQ GW2470H, NZXT S340 Black | i5-4570, XFX 7970, 8g ram, Acer X223W, FD Core1000

• Yariva

Yariva

Power to the people!

shadvet schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 16:34:
Ik ben het er mee eens dat er heel wat eigen inzet nodig is om een IT opleiding af te maken. Fora horen daar vaak bij. Toch vind ik het raar dat de bedoeling is om een website online te gooien. Als het leerdoel infra/netwerk is dan regelt school toch wat ruimte binnen een ESX cluster zodat je een aantal vm's, een server en een firewall naar buiten configureert?
Als het voor webdesign/webhosting is, dan regelt school toch een server hiervoor? Fontys heeft bijv Athena om je shit op te draaien.
Waarom zou een school haar handen uit steken voor een opdracht van een leerling?

• Nieuwevolger
Nu zit ik pas echt met een probleem, ik kan geen encrypted passwords overzetten van mijn oude database met de nieuwe. En als ik pas 1 account heb kan ik er meerdere maken in de website.

• shadvet
Yariva schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 17:11:
[...]

Waarom zou een school haar handen uit steken voor een opdracht van een leerling?
Omdat school de opdrachtgever is in mijn geval, mogen ze ook voor de resources zorgen om dit uit te voeren

i5-6400, r9 280x, 8g ram, BenQ GW2470H, NZXT S340 Black | i5-4570, XFX 7970, 8g ram, Acer X223W, FD Core1000

• Lawwie

Lawwie

Nieuwevolger schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 17:56:
Nu zit ik pas echt met een probleem, ik kan geen encrypted passwords overzetten van mijn oude database met de nieuwe. En als ik pas 1 account heb kan ik er meerdere maken in de website.
Dan terug naar de oude manier: http://www.howtogeek.com/...ard-ports-on-your-router/

• Yariva

Yariva

Power to the people!

shadvet schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 17:57:
[...]

Omdat school de opdrachtgever is in mijn geval, mogen ze ook voor de resources zorgen om dit uit te voeren
Klopt. Echter wanneer de opdracht is dat je het gehele platform moet opbouwen mag je lekker zelf een servertje gaan zoeken.

• shadvet
Yariva schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 19:09:
[...]

Klopt. Echter wanneer de opdracht is dat je het gehele platform moet opbouwen mag je lekker zelf een servertje gaan zoeken.
Zit wat in, sowieso voor elke IT'er (in opleiding) nuttig om minstens 1x gedaan te hebben.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11 10:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik heb topics om minder zien dicht gaan :?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• WhiteDog
  • Laatst online: 22-11 09:49

WhiteDog

met zwarte hond

Wel vreemd dat de school niet helpt met het online zetten. Wij werken ook samen met een hogeschool en leerlingen kunnen bij ons een volwaardig hosting pakket krijgen voor 15 € per jaar incl. domeinnaam. Dit wordt dan bij meerdere vakken gebruikt.

Kom anders in België studeren :)

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:01
Docent wil gewoondie site zien zonder dat die zelf moet gaan kutten op zijn eigen pc om de site van elke student draaiend te krijgen. Doorgaans moet je gewoon toepassen wat je in het betreffende vak geleerd hebt en als ik zo lees maakte port forwarden etc geen onderdeel van het vak uit.

• AW_Bos

AW_Bos

Nieuwevolger schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 17:56:
Even mijn glazen bol erbij pakken.... Hmm.. is mistig. :/
Welk probleem houdt je hierin tegen? Wat doe je precies? Wat gebeurt er?

Een password kan je toch gewoon overzetten in via een SQL-dumpje die je weer inleest? Ik kan me indenken dat je misschien in de nieuwe database te weinig bytes als INT heb toegekend, waardoor de hashes afgekapt worden?

Of probeer je nu een hele user-table van MySQL te kopieeren 8)7?

[ Voor 24% gewijzigd door AW_Bos op 16-08-2016 20:29 ]

• Drentenaar
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 28-11 08:54
http://lmgtfy.com/?q=wamp+server+to+online

Eerste link zou je moeten helpen.

• Nieuwevolger
AW_Bos schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 20:26:
[...]

Even mijn glazen bol erbij pakken.... Hmm.. is mistig. :/
Welk probleem houdt je hierin tegen? Wat doe je precies? Wat gebeurt er?

Een password kan je toch gewoon overzetten in via een SQL-dumpje die je weer inleest? Ik kan me indenken dat je misschien in de nieuwe database te weinig bytes als INT heb toegekend, waardoor de hashes afgekapt worden?
Het is al gelukt.

Zo te horen heb ik een heel maatschappelijk probleem te weeg gebracht, maar goed m'n website is af. bekijk hem via www.hostingbeheer.com . Ik zou zeggen laat een eerlijke reactie achter, maar aangezien m'n leraar dit gaat lezen doe dat maar niet en zet er wat positiefs neer :) . Iedereen bedankt voor de hulp!

• Drentenaar
Nieuwevolger schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 20:31:
[...]

Het is al gelukt.

Zo te horen heb ik een heel maatschappelijk probleem te weeg gebracht, maar goed m'n website is af. bekijk hem via www.hostingbeheer.com . Ik zou zeggen laat een eerlijke reactie achter, maar aangezien m'n leraar dit gaat lezen doe dat maar niet en zet er wat positiefs neer :) . Iedereen bedankt voor de hulp!
Ik weet nu niet zeker of je aan het Trollen bent of niet. Waarschijnlijk wel.

Als je echt HBO-ICT doet dan heb ik echt met je te doen als je de praktijk in gaat.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:27
Nieuwevolger schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 20:31:
[...]

Het is al gelukt.

En wat heeft u nu geleerd mevrouw stemband? :+

Enfin - ik zou zeggen, blijf nog even en bijt je er nog een nachtje in vast. Ik begin een kleine opzet voor een todo:

- navigatie ontbreekt.
- Bootstrap CSS 'm nog even
- verzorg iets meer content

En nu wil je je CMS ook nog wel even zien :D
Drentenaar schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 20:34:
[...]

Ik weet nu niet zeker of je aan het Trollen bent of niet. Waarschijnlijk wel.

Als je echt HBO-ICT doet dan heb ik echt met je te doen als je de praktijk in gaat.
Welnee, seen worse and seen better. Tis 'm wel gelukt namelijk.
Verder kwestie van doorzetten.. als ie van niveau 0 kwam is dit een stapje de goede kant op. 't heet niet voor niets leren.

[ Voor 24% gewijzigd door NiGeLaToR op 16-08-2016 20:36 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• AW_Bos

AW_Bos

Repareer dan ook even deze foutjes op zijn minst.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

No offense, maar dit een opdracht voor HBO?

Wat tips:
- Je kunt geen div beginnen voor je body.
- Je kunt geen divs afsluiten die niet open staan.
- HTML4, in 2016?

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• duiveltje666
  • Laatst online: 13-06-2022
Gefeliciteerd ,

Na het zien van de layout voelde ik sterk de neiging opkomen om mijn oogballen uit te steken.
Dit kreeg zelfs Openbsd.org niet voor elkaar... _/-\o_

• Nieuwevolger
NiGeLaToR schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 20:34:
[...]

En wat heeft u nu geleerd mevrouw stemband? :+

Enfin - ik zou zeggen, blijf nog even en bijt je er nog een nachtje in vast. Ik begin een kleine opzet voor een todo:

- navigatie ontbreekt.
- Bootstrap CSS 'm nog even
- verzorg iets meer content

En nu wil je je CMS ook nog wel even zien :D

[...]

Welnee, seen worse and seen better. Tis 'm wel gelukt namelijk.
Verder kwestie van doorzetten.. als ie van niveau 0 kwam is dit een stapje de goede kant op. 't heet niet voor niets leren.
Ik kan inloggen via hostingbeheer/inlog.php maar het probleem is dat als je inlogd als admin meteen alle admins kan verwijderen inclusief jezelf en ik dus niet meer kan inloggen. de enigste oplossing is dan op dat gedeelte van de database te verwijderen en weer opnieuw te importeren. Dus het cms gedeelte laten zien gaat niet gebeuren.

• Compizfox
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

Nieuwevolger schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 20:40:
[...]

Ik kan inloggen via hostingbeheer/inlog.php maar het probleem is dat als je inlogd als admin meteen alle admins kan verwijderen inclusief jezelf en ik dus niet meer kan inloggen. de enigste oplossing is dan op dat gedeelte van de database te verwijderen en weer opnieuw te importeren. Dus het cms gedeelte laten zien gaat niet gebeuren.
Je hebt toch database-access? Dan kun je toch gewoon direct via een query een nieuwe user aanmaken?

• Foxl
  • Niet online
Check je reactieformulier ook vooral even op HTML input.

[ Voor 11% gewijzigd door Foxl op 16-08-2016 20:43 ]

I'm really easy to get along with, once you people learn to worship me...

• Nieuwevolger
Trouwens ik doe business ICT, dat is zeg maar HBO ICT maar dan zonder de ICT eigenlijk. Ik heb alleen het eerste kwartiel geleerd met java te werken, maar die leraar was ook niet de beste. Maar goed kan wel waarderen dat mijn school werk veel publiek trekt.

• Nieuwevolger
Compizfox schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 20:41:
[...]

Je hebt toch database-access? Dan kun je toch gewoon direct via een query een nieuwe user aanmaken?
Ik kan die encryptie niet invoeren die ik gebruik in phpmyadmin, alleen via het cms een nieuwe admin aanmaken word het wachtwoord geencrypt.

• AW_Bos

AW_Bos

Gebruik anders gewoon een ruime VARCHAR en password_hash() en password_verify() voor het hashen in PHP en de controle ervan.

• duiveltje666
Nieuwevolger schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 20:44:
Trouwens ik doe business ICT, dat is zeg maar HBO ICT maar dan zonder de ICT eigenlijk.
Is dat zoiets als een Cheeseburger zonder kaas? :')

• Compizfox
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

Nieuwevolger schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 20:45:
[...]

Ik kan die encryptie niet invoeren die ik gebruik in phpmyadmin, alleen via het cms een nieuwe admin aanmaken word het wachtwoord geencrypt.
Nou, dan encrypt (ik hoop dat je hash bedoelt) je een wachtwoord toch handmatig en voeg je dat via phpmyadmin in?

Zo te zien heb je het vak security nog niet gehad? Er valt arbitraire HTML te injecten in je gastenboek. Nu is het alleen een kwestie van tijd totdat iemand er echt misbruik van maakt (XSS)...

[ Voor 19% gewijzigd door Compizfox op 16-08-2016 20:54 ]

• SBTweaker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-11 22:04
clickbait

• Lampuhkap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 27-11 18:06
Jailbait, dat gaat het helemaal worden in 2016 :D

• Drentenaar
duiveltje666 schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 20:47:
[...]

Is dat zoiets als een Cheeseburger zonder kaas? :')
Volgens mij is dat iemand die jou gaat vertellen hoe je je werk moet doen maar dan zonder ICT-kennis :D

Verwijderd

Wat? Lees ik nou goed dat TS een HBO opleiding doet?

Vandaar dat ie zo bijdehand is met z'n "Zo te horen heb ik een heel maatschappelijk probleem te weeg gebracht,"

Doet me herinneren aan een klasgenoot op mijn MBO opleiding. Verschillende virusscanners op tilt op diens systeem, reageert hij "Nee hoor, allemaal false positives"

Slaap lekker.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2016 20:55 ]

• Foxl
  • Niet online
Nieuwevolger schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 14:45:
[...]

De bedoeling is dat ik een cms ga maken en dat je deze online op het internet, zodat de leraar de website kan bekijken.
Je "gemaakte" CMS lijkt trouwens enorm veel op CMS-Widget-Corp?

[ Voor 5% gewijzigd door Foxl op 16-08-2016 20:56 ]

I'm really easy to get along with, once you people learn to worship me...

• Nieuwevolger
Verwijderd schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 20:53:
Wat? Lees ik nou goed dat TS een HBO opleiding doet?

Vandaar dat ie zo bijdehand is met z'n "Zo te horen heb ik een heel maatschappelijk probleem te weeg gebracht,"

Doet me herinneren aan een klasgenoot op mijn MBO opleiding. Verschillende virusscanners op tilt op diens systeem, reageert hij "Nee hoor, allemaal false positives"

Slaap lekker.
Het was maak een grapje hoor.. Waar staat TS voor als ik vragen mag?
Foxl schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 20:54:
[...]

Je "gemaakte" CMS lijkt trouwens enorm veel op CMS-Widget-Corp?
Shit betrapt.

• AW_Bos

AW_Bos

Nieuwevolger schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 20:59:
Het was maak een grapje hoor.. Waar staat TS voor als ik vragen mag?
TopisStarter of Topicstart

• duiveltje666
Nieuwevolger schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 20:59:
[...]

Waar staat TS voor als ik vragen mag?
[...]
TeringSnel

Verwijderd

ROFL +1 autoplay MIDI

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:47
Zojuist als bericht geplaatst:

code:
1
<script>alert("hoi");</script>

En zowaar, het werkt! :D

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• duiveltje666
Maar even serieus , je hebt dit opgezet met een lamp , was dit een Ledlamp? Spaarlamp? of?

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Technisch gezien een MP3... :+

• AW_Bos

AW_Bos

duiveltje666 schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 21:04:
Maar even serieus , je hebt dit opgezet met een lamp , was dit een Ledlamp? Spaarlamp? of?
Sorry, maar die grap is nu wel weer gemaakt. Ik neem aan dat je serieus wel weet wat er met LAMP bedoeld wordt.

• Lampuhkap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 27-11 18:06
Puddi puddi 10hr loop?

• duiveltje666
AW_Bos schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 21:05:
[...]

Sorry, maar die grap is nu wel weer gemaakt. Ik neem aan dat je serieus wel weet wat er met LAMP bedoeld wordt.
Nee , zie door Aw die bomen het bos niet meer ;)
Duh

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-11 15:13
Ok, dus TS heeft een kant en klaar CMS gejat omdat hij niet kan programmeren. Vervolgens gaat hij hier een topic aanmaken omdat hij niet weet wat een webhost is en hoe hij een website online moet zetten.

Deze persoon krijgt vervolgens straks wel een diploma en gaat misschien iemand van ons binnenkort wel vertellen wat we moeten doen... Ik ben het na het lezen van dit topic toch wel eens met ElCondor zijn opmerking over het niveau van sommige opleidingen.

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Verwijderd

Nyan cat nooooo
Saeverix schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 21:10:
Deze persoon krijgt vervolgens straks wel een diploma en gaat misschien iemand van ons binnenkort wel vertellen wat we moeten doen... Ik ben het na het lezen van dit topic toch wel eens met ElCondor zijn opmerking over het niveau van sommige opleidingen.
Daarom dus voor jezelf beginnen, krijg je nooit te maken met dit soort successen van het Nederlandse onderwijssysteem.

Sander D. staat vast al te trappelen om diverse handjes te schudden.

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2016 21:17 ]

• Nieuwevolger
Saeverix schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 21:10:
Ok, dus TS heeft een kant en klaar CMS gejat omdat hij niet kan programmeren. Vervolgens gaat hij hier een topic aanmaken omdat hij niet weet wat een webhost is en hoe hij een website online moet zetten.

Uit het verkeerde bed gestapt? Man ik vroeg alleen wat hulp/advies om m'n website online te zetten.

• TheLastOttoman
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-11 13:08
Ik ruik 'Social Experiment' en het stinkt.

Steam ID: TheLastOttoman

• Saeverix
  • Laatst online: 25-11 15:13
Nieuwevolger schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 21:18:
[...]

Uit het verkeerde bed gestapt? Man ik vroeg alleen wat hulp/advies om m'n website online te zetten.
Nee hoor, in tegendeel :)
Ik heb gewoon even een samenvatting gemaakt van "jouw werkzaamheden".

Volgens mij doe je zo'n opleiding om iets te leren, niet om de code van een website te downloaden en het bijna door iemand anders online te laten zetten ;)

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

• bvk
  • Laatst online: 17:35

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Krijgt de hoster van dit geheel ondertussen geen spijt als haren op zijn hoofd?

Specs

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Probeer het eens met die Windows handleiding die je gevonden hebt, als het lokaal al draait maakt het verder helemaal niet uit op welk OS. Zoek daarna de handleiding van je router er ook eens bij :p

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.