Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjnieboon
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-09 13:46
Beste Mede Tweakers,

Mijn vriendin en ik zijn bezig met een nieuwbouwproject. Hierin willen we in de woonkamer een beamersetup. Nu denk ik dat ik er al een tijdje uit ben welke het moet gaan worden, echter laat ik me natuurlijk ook graag van advies van jullie voorzien. De situatie is als volgt:

Ik wil de beamer niet aan het plafond monteren, maar op een (boeken)kast neerzetten. De beamer komt dan niet helemaal recht voor het scherm te hangen, horizontaal gezien, maar iets meer rechts van het midden. Er moet dus een horizontale lens-shift op zitten, zodat ik hem zo ver mogelijk naar links kan laten projecteren. Dat is de enige 'bijzondere' eis die ik aan het apparaat stel.
Daarnaast moet hij natuurlijk Full-HD beamen, met een mooi aantal lumen (hij zal vooral 's avonds gebruikt worden, en verduisterende gordijnen gaan er ook komen), voor een prijs zo rond de €2000,-

Nu ben ik zelf de Panasonic PT-AT6000 (PT-AE8000 voor US) tegengekomen. Die voldoet volgens mij helemaal aan de hierboven gestelde eisen. Bijkomend voordeel is dat hij zijn lens aan de linkerkant heeft zitten, waardoor ik dus extra centimeters win met lens-shift. Echter is dit apparaat wel al een paar jaar op de markt (volgens Tweakers sinds 7 februari 2013). Ik zie echter geen enkele 'concurrent' die dezelfde specs biedt voor een gelijkwaardige (huidige) prijs.

Ik vind zelf dat de Panasonic aan mijn eisen voldoet, en dus een goed product is om aan te schaffen, ookal is deze al een tijd op de markt.

Mijn vraag is dus eigenlijk: wat vinden jullie? Waarom zou ik het niet moeten doen? Zie ik iets over het hoofd?

Momenteel heb ik een BenQ W1070 + scherm. Scherm gaat mee. Het gaat puur om de beamer.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Aankoopadvies dus een verhuizing naar CEA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigm1990
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-04 10:28
De Panasonic is denk ik wel een goede keus, mits je genoeg verticale shift hebt om de beamer recht op te zetten op de kast. Is de kast dezelfde als de benq? De benq heeft minder verticale shift dan deze Panasonic.

Als alternatief is er denk ik alleen nog de Epson EH-TW9200. Die is ook wel een stukje duurder, ik geloof rond de 2000 of er iets boven. Die heeft naar mijn mening een mooier beeld, maar dat is persoonlijk. Daarnaast heeft de epson iets meer horizontale shift, dus die zou nog verder van het midden geplaatst kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjnieboon
Bigm1990 schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 11:20:
De Panasonic is denk ik wel een goede keus, mits je genoeg verticale shift hebt om de beamer recht op te zetten op de kast. Is de kast dezelfde als de benq? De benq heeft minder verticale shift dan deze Panasonic.

Als alternatief is er denk ik alleen nog de Epson EH-TW9200. Die is ook wel een stukje duurder, ik geloof rond de 2000 of er iets boven. Die heeft naar mijn mening een mooier beeld, maar dat is persoonlijk. Daarnaast heeft de epson iets meer horizontale shift, dus die zou nog verder van het midden geplaatst kunnen worden.
Dank voor het meedenken. De BenQ hangt momenteel wel aan het plafond, en daar red ik het met de verticale shift maar nipt mee (eigenlijk net niet, om het op een comfortabele hoogte te hebben hangen). De Panasonic doet dat sowieso beter, en hij wordt niet zo hoog neergezet als dat de BenQ nu hangt. Dat zou dus prima moeten gaan. Ik ga me even verdiepen in die Epson. Zoals gezegd: de prijs mag rond de €2000,- liggen, als de specs het maar verantwoorden. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

* knip *
Dit is natuurlijk cross-posten en een poging om het topic te kapen. Verder in je eigen topic: beamers/scherm--beeldproblemen.

[ Voor 87% gewijzigd door S1NN3D op 23-08-2016 07:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fpjschreuder
  • Laatst online: 10-09 12:04
Beste Sjnieboon,

De Panasonic is voor de prijs echt een heel interessant apparaat. Combinatie van lichtopbrengst (+/- 30% hoger dan gemiddeld daar) en de lens (lensshift e.d.).

Als je 'm vergelijkt met een EH-TW9200 van Epson is z'n contrast echter niet bepaald indrukwekkend meer, die heeft meer lichtopbrengst, stuk betere scherpte en een grotere lensshift. Maar daar is hij dan ook +/- €400,- duurder voor.

Als je budget €2000,- is, haal je 't daar misschien nog net mee, aangezien de opvolger van de EH-TW9200 net uit is en hij denk ik nog iets gaat zakken in prijs naar ongeveer €2000 (hij is nu zo'n €2200).

Voor die prijs kun je overigens ook denken aan de Sony VPL-HW40ES. Die staat op bepaalde plekken ook nog voor €1.950.

Overigens let op met lensshift. Om op een boekenkast te zetten heb je een beamer nodig die géén offset heeft - offset betekent dat de lens standaard schuin omhoog staat. Hierdoor begint het begin van het beeld ongeveer ter hoogte van het midden van de lens (als je 'm op een tafel zet) of juist andersom als je 'm aan het plafond hangt (op z'n kop).
Beamers met bv. een lensshift van +/- 90% hebben géén offset. Hun bereik is tussen -90% en +90%. Een beamer met +15% lensshift (W1070+) heeft een lensshift bereik tussen +50% en +65%.
Goed, lastig verhaal, maar om op een boekenkast te zetten heb je dus een beamer nodig met een lensshift die + én - is, dan weet je zeker dat de lens in neutrale stand 'rechtdoor' gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjnieboon
fpjschreuder schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 20:20:
Beste Sjnieboon,

...

Overigens let op met lensshift. Om op een boekenkast te zetten heb je een beamer nodig die géén offset heeft - offset betekent dat de lens standaard schuin omhoog staat. Hierdoor begint het begin van het beeld ongeveer ter hoogte van het midden van de lens (als je 'm op een tafel zet) of juist andersom als je 'm aan het plafond hangt (op z'n kop).
Beamers met bv. een lensshift van +/- 90% hebben géén offset. Hun bereik is tussen -90% en +90%. Een beamer met +15% lensshift (W1070+) heeft een lensshift bereik tussen +50% en +65%.
Goed, lastig verhaal, maar om op een boekenkast te zetten heb je dus een beamer nodig met een lensshift die + én - is, dan weet je zeker dat de lens in neutrale stand 'rechtdoor' gaat.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik zie de meerwaarde van de Epson m.b.t. het contrast en extra lensshift. Ik vraag me echter af of ik dit uiteindelijk ga 'missen' aan de Panasonic. Het wordt geen dedicated Home Theatre, maar gewoon een huiskamer waar op een leuke manier film gekeken kan worden. Je laatste opmerking over lensshift is wel een hele goeie! Uitgaand van jouw info zouden beide beamers hieraan moeten voldoen, als ik je goed heb begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fpjschreuder
Beste Sjnieboon,

Contrast gaat absoluut naar beneden als je een normale woonkamer hebt i.p.v. een 'bat-cave'. Je zult het echter absoluut wel zien.
Tegelijkertijd voldoet de Panasonic wel op alle manieren. Ik heb +/- een jaar geleden er nog eentje gezien die ik toentertijd moest calibreren. Redelijk scherp, heel helder.

Beide beamers voldoen inderdaad qua lensshift. Om een voorbeeldberekening te maken: stel je hebt een 2m breed scherm, dan is je schermhoogte 112cm. Je wilt het scherm op 80cm van de grond af laten beginnen. De beamer zet je in je boekenkast op (midden van de lens) 165cm. Midden van de projectie is dan 136 cm (112/2 + 80), het verschil in hoogte is dus 29cm (= 25,9%). Je hebt dus een lensshift van -25,9% nodig (let op: minus).

Om even op een rijtje te zetten welke beamers dan een beetje voor jou uit zouden komen:
Epson EH-TW6600: circa 1200eu online
Panasonic PT-AT6000e: circa 1650eu online
Epson EH-TW7200: circa 1700eu online
Sony VPL-HW40ES: circa 1950eu online
Epson EH-TW9200: circa 2100eu online
Sony VPL-HW45ES: circa 2200eu online

Al deze zouden in ieder geval qua lensshift het makkelijk aankunnen.

Let overigens wel goed op de afmetingen. De kleinste van deze (die dus het makkelijkst in een boekenkast kan staan) is de Epson EH-TW6600, de rest zijn een heel stuk groter.
Als ik het overigens geheel uit m'n herinnering moet halen en de Panasonic vergelijk met de EH-TW6600, denk ik dat ze +/- dezelfde beeldkwaliteit hebben. Ze ontlopen elkaar in ieder geval niet veel.

Ik zou altijd aanraden om zelf eerst in een showroom te gaan kijken. Ik werk zelf bij beamerwebwinkel.com - we hebben een showroom in IJsselstein (vlak onder Utrecht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjnieboon
fpjschreuder schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 12:06:
Beste Sjnieboon,

Contrast gaat absoluut naar beneden als je een normale woonkamer hebt i.p.v. een 'bat-cave'. Je zult het echter absoluut wel zien.
Tegelijkertijd voldoet de Panasonic wel op alle manieren. Ik heb +/- een jaar geleden er nog eentje gezien die ik toentertijd moest calibreren. Redelijk scherp, heel helder.

Beide beamers voldoen inderdaad qua lensshift. Om een voorbeeldberekening te maken: stel je hebt een 2m breed scherm, dan is je schermhoogte 112cm. Je wilt het scherm op 80cm van de grond af laten beginnen. De beamer zet je in je boekenkast op (midden van de lens) 165cm. Midden van de projectie is dan 136 cm (112/2 + 80), het verschil in hoogte is dus 29cm (= 25,9%). Je hebt dus een lensshift van -25,9% nodig (let op: minus).

Om even op een rijtje te zetten welke beamers dan een beetje voor jou uit zouden komen:
Epson EH-TW6600: circa 1200eu online
Panasonic PT-AT6000e: circa 1650eu online
Epson EH-TW7200: circa 1700eu online
Sony VPL-HW40ES: circa 1950eu online
Epson EH-TW9200: circa 2100eu online
Sony VPL-HW45ES: circa 2200eu online

Al deze zouden in ieder geval qua lensshift het makkelijk aankunnen.

Let overigens wel goed op de afmetingen. De kleinste van deze (die dus het makkelijkst in een boekenkast kan staan) is de Epson EH-TW6600, de rest zijn een heel stuk groter.
Als ik het overigens geheel uit m'n herinnering moet halen en de Panasonic vergelijk met de EH-TW6600, denk ik dat ze +/- dezelfde beeldkwaliteit hebben. Ze ontlopen elkaar in ieder geval niet veel.

Ik zou altijd aanraden om zelf eerst in een showroom te gaan kijken. Ik werk zelf bij beamerwebwinkel.com - we hebben een showroom in IJsselstein (vlak onder Utrecht).
Haha. Daar heb ik mijn W1070 gehaald ;)
Fijn deze info! De berekening maakt in ieder geval veel duidelijk. Ik ga de beamer echter bovenop de boekenkast zetten. De boekenkast is ca. 190cm hoog. Met lensshift zou ik dus in ieder geval ook een heel stuk omlaag moeten. Als ik het vergelijk met mijn huidige W1070 kom ik momenteel niet lager dan 1.30 meter van de grond (wat uiteraard resulteert in minder prettig kijken). De W1070 hangt aan het plafond, veel hoger dan de boekenkast gaat zijn. Op basis van deze gegevens zou zowel de Panasonic als de Epson EH-TW9200 dat prima moeten kunnen zodat ik rond de 80 cm uit ga komen van de grond af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fpjschreuder
Ha, leuk om te horen!

De 190cm is (liggend ook aan hoe groot je gaat projecteren) door alle hiervoor genoemde beamers te doen. Bij de TW6600 denk ik op het nippertje, dus mocht je voor die gaan moet je goed narekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjnieboon
Zichtmaat gaat waarschijnlijk naar 2.25 x 1.27. Mag ik je in een PB contacteren m.b.t. mogelijkheden van jullie showroom? Lijkt me niet geheel wenselijk op het forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fpjschreuder
Sure, geen probleem!
Pagina: 1