Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mede tweakers.
ik had een vraagje voor de kenners hier ik heb een beamer gekocht ( Nieuwe First Class X 80 - 60 W LED Beamer, 2 x Hdmi, Full Hd ) ik bekijk het momenteel op een rolgordijn van Ikea 2x2m op een afstand van ongeveer 2,5m.
De eerste vraag is : hoe krijg ik het scherpste beeld op dit scherm of eventueel welk projectiescherm raad je Me aan voor gamen en films als ik nu aan de lens draai is hij bv vanboven scherp maar vanonder zeer wazig en andersom ik weet geen raad meer... :|
En vraag 2 ik vind nergens de keystone corrector dit zou het moeten hebben en wat houd dit juist in ? wie kan mij helpen ? Alvast bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fpjschreuder
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10-09 12:04
Oei, ben bang dat ik je een beetje moet teleurstellen.
Ik ben namelijk bang dat de First Class X 80 noch FullHD is, noch echt 2.600 ANSI Lumen geeft. Om een ideetje te geven: de allergoedkoopste FullHD beamers van de grote merken (ook de echte budget-jongens, zoals Optoma) kosten rond de €600,- incl. BTW. LED met een behoorlijke lichtopbrengst is nog een stuk duurder - om die in FullHD te krijgen van rond de 2.000 ANSI Lumen ben je meestal richting de €1500 kwijt.
Zelf heb ik laatst nog zo'n LED-apparaat uit China in m'n handen gehad, maar ook bv. projectorcentral (zie deze review: http://www.projectorcentr...-led-projector-review.htm) heeft er een paar gereviewed.

Dit alles betekent overigens helemaal niet dat je geen lol kunt hebben met dit apparaat! In een donkere ruimte is een wat lagere resolutie en wat lagere lichtopbrengst voor die prijs al hartstikke leuk.

Het is waarschijnlijk een wat slechtere lens, ik ben dus bang dat je nooit het hele beeld perfect scherp krijgt. Het kan echter zijn dat er een soort van schuifje (vaak rond) achterop de beamer zit. Dit heet Optische Keystone en is afgrijselijk (absoluut niet gebruiken!) - dit zet namelijk het LCD-paneeltje in de beamer schuin. Dat zorgt er wel voor dat je het beeld kan 'keystone corrigeren', maar tegelijk dat het beeld niet meer scherp wordt. Als je dat schuifje kan vinden, probleem hem dan zo neutraal mogelijk te zetten. Zet het beeld daarna scherp op precies het midden (daar bevinden je ogen zich toch het meeste).

Persoonlijk zou ik hierbij geen projectiescherm aanraden, dit zal bij deze beamer niet tot een extreem veel beter beeld leiden. Mocht je in de toekomst wat meer budget hebben, zou ik eerder van een gerenommeerd merk een FullHD beamer kopen (voorbeeldje is de BenQ W1070, daar krijg je al enorm leuke beelden mee).