Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-11 22:56
Wij hebben in Z-FR (+2000 uur zon per jaar) een zwemvijver met inhoud van +/- 75m³. De afgelopen jaren hebben we circulatie in de vijver gehouden door het draaien van een setje pompen. Omdat ze vaak stuk gaan (ze blijven tijdens de winter in de vijver zitten...) gebruiken we tegenwoordig dompelpompen (9000l/hr) die elk 400W aan stroom vreten. Dat x3/4 zorgt voor een bijna continue stroomverbruik van 1200-1600W als ze draaien.

Omdat de kosten jaarlijks stijgen, wilt mijn vader nu zonnepanelen plaatsen hiervoor, en de pompen van het net afkoppelen (off-grid). Zijn er mensen die hier ervaringen mee hebben? Er was een gelijkaardig topic vorig jaar (Vijverpomp op zonne-energie), maar daar was de discussie vooral mbt het niet laten opvallen van het gebruik van zonnepanelen...

We spelen bijv. met het idee om de pompen door 12V/24V varianten te vervangen, zodat we ze direct aan de panelen kunnen koppelen itt tot het nodig hebben van een omvormer, maar of dat haalbaar is, weet ik zo 1-2-3 niet...

[ Voor 12% gewijzigd door azerty op 15-08-2016 17:08 ]

• fvandenreek
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-01-2021
Ik zou zelf kijken naar wat fatsoenlijke pompen die beter passen bij het gene wat je zoekt, jij gebruikt nu pompen die bedoeld zijn om te transporteren ipv rond te pompen.

Er zijn diverse vijverpompen welke minder als 100 watt verbruiken en wel 10.000 ltr per uur kunnen verzetten.
Daarbij weet ik niet als je in het zuiden des lands woont, maar bij bijvoorbeeld vancranenbroek, is het allemaal nog wat goedkoper. Dus een investering van ongeveer €400,00 kun je makkelijk terug zakken naar 255-400w continue, en dat zal vele malen goedkoper zijn om deze eventueel of grid te krijgen.

Money isn't rellevant..... who you are is.....

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02:15
Je zit natuurlijk met een enorme vijver die wel een groot debiet wenst.

Ik lees dat een grote vijver met weinig vissen ongeveer elke 4 uur al zijn water langs het filter zou moeten laten passeren. Je zou dus een debiet moeten hebben van 18,75 M³/u. In principe zijn 2 van je huidige dompelpompen genoeg. Maar dat gewenst debiet moet je hier misschien nog eens vermelden.

Los van wat je nu hebt kan je inderdaad zoals hierboven gezegd is beter overstappen op een vijverpomp, die zijn zuiniger en duurzamer. Dompelpompen zijn niet gemaakt om uren aan een stuk te draaien en om zuinig te zijn.

Hier heb je een pomp die ik vond na 5 minuten zoeken: https://www.nikoi.nl/aquaflow-16
Die heeft iets minder capaciteit en verbruikt een schamele 200 watt.
Op jaarbasis is dat 1750 Kwh

Als je daarnaast nog alles op solar wilt laten draaien is dat een leuk idee maar nu moet ge geen completen zeecontainer met zonnepanelen meer laten aanrukken. tevens zal het het goedkoopste zijn om alles aan het net te laten hangen (zo vermijd je de aankoop van een ton batterijen). Om die 1750 KWh te compenseren in zonnepanelen plaats je ongeveer 1,5 tot 2 KW piek aan zonnecellen, dat zijn er 6 à 7.

[ Voor 3% gewijzigd door larsg op 16-08-2016 17:43 ]

Verwijderd

een en ander hangt van de situatie af,
is het alleen voor circulatie in de vijver dan kan je met de volgende pomp perfect af
https://www.nikoi.nl/aquaforte-hf-20000
deze doet 20m3 bij een vebruik van 85 watt

echter moet het door een filter heen dan word het een ander verhaal
een gesloten filter moet je druk opzetten dus heb je een zwaarde pomp nodig.
met een vebruik van 300-400 watt per uur

heb je een overloop systeem ( gravity) dan zit je op een pomp met een vebruik van 120 a 200 watt

ik heb hier een aquaforte 15m3/h pomp van 130 watt draaien op een pompgevoed filter.

mbt het zogenoemde offgrid laten draaien zou ik zeggen niet doen.
de kosten hiervan zijn hoger dan de baten.

sluit dan gewoon een pv setje aan met microinverter op het het lichtnet om je stroomvebruik te compenseren.
anderszijds in de wintermaanden kan het geheel ook uit dat scheelt weer vebruik