Beveiligd een surge protector ook tegen loszittende Nul ?

Pagina: 1
Acties:
  • 12.738 views

Vraag

• Roel Broersma
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-05 16:32
Eigenlijk een simpele vraag: "Beveiligd een surge protector ook tegen loszittende Nul in een 3 fase installatie?"

Hieronder de uileg, mijn onderzoekswerk en het waarom van deze vraag

Het verschijnsel 'loszittende nul' is bij veel mensen bekend die electrische installaties troubleshooten of mensen die dit probleem eens hebben ervaren (en waarbij dan nagenoeg alle apparatuur in 1x kapot gaat!)

Scenario:
Stel je hebt een woning met een 3fase aansluiting waarbij alle groepen/apparatuur netjes verdeeld zitten over de 3 fasen en dan trek je de NUL draad in de meterkast weg (of de netbeheerder maakt een fout in de straat(kast) of de Nul in de meterkast zit/trilt los, hoe dan ook: Nul valt weg).
In praktijk zal dan een lamp op fase1 via de Nul, een lamp op fase2 in serie met elkaar zetten.
Je krijgt dan de apparaten 'in serie' met elkaar met soms wel spanningen boven de 400V op de apparatuur tot gevolg.
Afbeeldingslocatie: http://www.klusidee.nl/Forum/userpix/52218_krachtgroep_1.jpg
(geleend plaatje)

Producten en onderzoek:
Ik bedoel dus met name niet een UPS.
Van Spanningsbeveiligers wordt vaak geadverteerd dat deze voornamelijk helpen tegen blikseminslag.
Een voorbeeld is de Surge protector van Belkin, de Belkin BSV102 maar ook andere merken zoals APC hebben Surge Protector stekkerblokken.
Ik heb Belkin gemailed (zonder resultaat) en gebeld (zonder goed antwoord). Ook heb ik rondgekeken en zijn er zowel 'spanningsbeveiligers' (hoe de Belkin wordt genoemd) als 'Stroombeveiligers'. Ik heb zelfs het idee dat fabrikanten dit wel eens door de war halen.
Een ander voorbeeld is deze van AlleKabels.nl wat denk ik wel een echte 'spanningsbeveiliger' is,.. maarja.. Meet die dan weer alleen op de fase.. ? :?

Waarom?
De reden dat ik dit wil weten is omdat ik het probleem eens heb ervaren. Ook heeft een vriend dit eens meegemaakt; Liander deed onderhoud en alles knalde eruit.. wat bleek.. Nul vergeten.. Dat kon toen gelukkig geclaimed worden.

PS. Een Netwachter / Netwatcher helpt niet en is vaak 'te laat' voor dit probleem. Bovendien kan de Nul nog steeds losraken na de netwachter en dan helpt de netwachter niet. Vandaar dat ik kijk naar 'Endpoint security' ;)
.

...don't know what should be here...

Alle reacties

• Roel Broersma
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-05 16:32
Beste allemaal :)

Gezien ik nog niet echt een oplossing in de vorm van een product heb gevonden: Namelijk een 'spannings beveiliger' die ik gewoon tussen de WCD en het strijkijzer kan zetten. Ga ik door met de zoektocht.
Helaas was de keer dat het mij ooit is overkomen namelijk zelfs de strijkbout overleden omdat deze permanent (maar met een auto-power off) in het stopcontact zat terwijl de Nul weg viel.

Natuurlijk kan je je er tegen verzekeren (inboedelverzekering) of kun je in geval dat de Netbeheerder een fout maakt die aansprakelijk stellen. Ook kun je je afvragen hoe vaak het nou voorkomt en hoe groot het risico is? Of het allemaal wel nodig is...etc. Deze benaderingen van de 'oplossing' leg ik even naast mij neer omdat ik denk dat echte innovatieve oplossingen pas tot stand komen als je doorgaat met zoeken :)

Ik heb even contact opgenomen met Eaton gisteren en kreeg daar een technisch persoon te spreken (wat me bij APC en Belkin niet is gelukt). Hij zei dat in hun 'Surge Protector' inderdaad 3 MOVs zitten. Het ding is gemaakt tegen bijv. blikseminslag. Mogelijk werkt het (afhaneklijk van de situatie) ook bij een wegvallende Nul omdat ze warm worden (loopt stroom doorheen) dus maakt hij sluiting.. Vervolgens slaat je automaat af (die als het goed is 2 polig is) en is dus is het probleem ook opgelost.
Mogelijk werkt het niet omdat de belasting erachter te klein is (bijv. een TV in standby).en wordt hij dus niet warm genoeg waardoor hij sluiting gaat maken.
Wel vertelde men dat je met de kleinste UPS van Eaton (de Eaton Ellipse ECO 500) al wel tegen het probleem bestand bent. Die bewaakt namelijk de spanning (evt. op Sensitive zetten) en slaat bij bijv. 250v of 265v uit of gaat over op de batterij.
Dit bevestigd wel mijn eerdere idee dat alles achter een UPS beveiligd is. De keer dat de Nul weg viel had ik een aantal servers, switches, etc. achter verschillende UPS'en in het huis en die hebben het overleefd terwijl de rest kapot ging.

Ik heb in de tussentijd wel andere apparaatjes gevonden die ze voornamelijk in Azie en Africa gebruiken om bijv. een Vriezer of TV te beschermen: Under/Over voltage protectors of AVS: Automatic Voltage Switcher of AVR: Automatic Voltage Regulator.

- APC heeft/had een LINE 600-R (een AVR) die under/over voltage compenseerd, dat ding is best groot en doe je niet even 'tussen je strijkijzer' in het stopcontact :'(
- Het bedrijf Sollatek maakt verschillende kleine apparaatjes die je ergens tussen zet die je berschermen tegen over-/under- voltage, bliksem, een delay hebben na een power-outtage, etc. Zie: http://www.sollatek.com/w...shield-brochure-20151.pdf
Ze zijn op Aliexpress moeilijk te verkrijgen maar wel zag ik bijv deze:
http://www.aliexpress.com...e-socket/32292687054.html
of deze:
https://www.alibaba.com/p...er-10Amp_60500883645.html

Hoe dan ook, ik ga er een paar bestellen en een real-life test doen O-) Ja, verklaar me maar voor gek.., dat ik gevaarlijk doe... dat je dit niet zomaar moet doen.. Toch gaan we het doen, omdat het kan! en we al dagen zitten te kletsen over aardleks en wikipedia pagina's ;)

Ik zal dan ook de Eaton en Belkin Surge Protector meenemen in de test.

Hieronder zie je het versimpelde scenario:

Afbeeldingslocatie: http://www.roelbroersma.nl/media/images/linked/tweakers_nul-wegval-testcase1.jpg

Om een goed beeld te krijgen van de uitkomst wil ik de test doen met 2 uitersten: Veel belasting en weinig belasting. Ik gebruik dus voor LAMP1 een lamp van 500Watt (veel) en een keer eentje van <1Watt (weinig).

Om het simpel te houden
- Laten we de hele 3e fase en Lamp3 even buiten beschouwing (sluiten we nu even niet aan).
- Laten we alle moeilijke sinussen even buiten beschouwing en gaan we ook hier van uitersten uit (min., max.)
- Stroomopname/verlies door de Voltage Protectors laten we even buiten beschouwing.
- Verlies door kabels/draad laten we ook even buiten beschouwing.

Nu mag ik (volgens mij) gewoon de wet van Ohm toepassen op de 'schakeling':
Simpel: Lamp1 en Lamp2 staan in serie met elkaar..

Voordat we gaan testen eerst even de berekening.

Scenario1: Lamp1=500Watt, Lamp2=500Watt. Totaal 1000Watt, Door hoeveel spanning kan ik dit nu het beste delen (2 uiterste) ?
Scenario2: Lamp1=<1Watt, Lamp2=<1Watt. Totaal: <2Watt.

Tijdens de test zou het natuurlijk mooi zijn als ik ook wat meet met een paar meters met Memory functie.

Mensen die mee willen doen met het experiment? 8)7
(helpen met de berekening of tips en advies geven mag natuurlijk ook ; )

...don't know what should be here...

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:57
@Ramboon Niet echt. Want er is nog steeds geen alternatief stroompad buiten de aardlek om.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lTFWAy6.png

[ Voor 3% gewijzigd door jeroen3 op 02-02-2018 23:40 ]

• Peter_tec
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 28-03-2021
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y-FbfHXNuGlz4zjdjjg9iIZMaFc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BoFbHoNJpWDdiaLzmei8QcVx.jpg?f=fotoalbum_large

Wat er gebeurd is dat, als je gebouw/woning/ voorzien is van een 3 fase installatie, bij een wegvallende nul in de meterkast bijvoorbeeld, zaken in de woning in serie komen te staan op 400 Volt. En meestal zijn de 'kleine gebruikers' het eerst stuk.

Hier laten ze dat mooi zien met een voorbeeld: https://elektrische-ketel.nl/e-weerstand/ . Vaak gaat dit wegvallen plots, zodat ook een beveiliging met NUL relais te laat is.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.