[bug?] Onbedoeld gebruik accesskeys tijdens typen reactie

Pagina: 1
Acties:

• Artjuh
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Vanochtend zat ik een reactie te typen en toen ik "é" wilde invoeren, opende de pagina "Mijn topics" en was m'n reactie dus weg. Vervolgens heb ik het probleem uitgezocht op meerdere browsers etc. en hier beschreven. Maar dit was uiteindelijk overbodig toen ik terecht kwam bij de "accesskeys" van Tweakers..

Want blijkbaar is "Alt+e" zo'n accesskey die "Mijn topics" opent en is "é" invoeren op het Windows Onscreen Keyboard (door "e" lang in te drukken en dan "é" te selecteren) hetzelfde als "Alt+e".

Dus misschien is het geen bug, maar slechts een feature die ik nog niet kende :$. Maar in de afgelopen twee jaar heb ik dit probleem niet gehad, dus wellicht is er wel iets veranderd? Of is het wel de bedoeling dat de accesskeys ook werken als het reactie-/zoekveld actief is?

En klopt het dat ze standaard aan staan en alleen uit te zetten zijn door ze één voor één weg te halen?

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:29

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Aangezien er access keys zijn voor 'toon vooerbeeld' en 'plaats reactie' lijkt het mij logisch dat ze wel werken in die velden.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:34

crisp

Devver

Pixelated

Hero of Time schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 14:45:
Aangezien er access keys zijn voor 'toon vooerbeeld' en 'plaats reactie' lijkt het mij logisch dat ze wel werken in die velden.
Maar dat zijn ook 'echte' accesskeys, dus die behaviour wordt volledig door de browser bepaald ;) De keys voor bijvoorbeeld Mijn Topics worden in javascript afgehandeld. Het zou echter te bewerkelijk worden om dat van allerlei factoren afhankelijk te maken. Als je ze niet gebruikt dan kan je ze dus beter weghalen.

Tegenwoordig wordt enkel 'alt+s' voor Submit standaard toegekent (bij nieuwe profielen). Alt+s werkt ook buiten het forum in veel formulieren op Tweakers (maar kijkt dan niet naar je instellingen).

Wellicht moeten we eens overwegen om deze functionaliteit in zijn geheel te herzien...

[ Voor 3% gewijzigd door crisp op 08-08-2016 14:54 ]

Intentionally left blank

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

crisp schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 14:53:
[...]

Maar dat zijn ook 'echte' accesskeys, dus die behaviour wordt volledig door de browser bepaald ;) De keys voor bijvoorbeeld Mijn Topics worden in javascript afgehandeld. Het zou echter te bewerkelijk worden om dat van allerlei factoren afhankelijk te maken. Als je ze niet gebruikt dan kan je ze dus beter weghalen.

Tegenwoordig wordt enkel 'alt+s' voor Submit standaard toegekent (bij nieuwe profielen). Alt+s werkt ook buiten het forum in veel formulieren op Tweakers (maar kijkt dan niet naar je instellingen).

Wellicht moeten we eens overwegen om deze functionaliteit in zijn geheel te herzien...
Ok, even als test dan heb ik de GoT instelling voor submit verandert van s naar t. Volgens jou zou het dus zijn dat als ik alt+s gebruik, ik alsnog deze post maak en met alt+t dat ook kan. Dit is echter niet het geval. Ik kan op alt+s drukken wat ik wil, er gebeurt niets.
En met alt+t werkt het wel.

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:34

crisp

Devver

Pixelated

Hero of Time schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 15:02:
[...]

Ok, even als test dan heb ik de GoT instelling voor submit verandert van s naar t. Volgens jou zou het dus zijn dat als ik alt+s gebruik, ik alsnog deze post maak en met alt+t dat ook kan. Dit is echter niet het geval. Ik kan op alt+s drukken wat ik wil, er gebeurt niets.
En met alt+t werkt het wel.
Nee, op het forum wordt er juist wel gekeken naar die instelling. Buiten het forum niet (reageren op een nieuwsartikel, inloggen, productreview submitten etc.). Er kan (technisch) maar 1 accesskey zijn voor een specifieke submitbutton.

Intentionally left blank

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

crisp schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 15:16:
[...]

Nee, op het forum wordt er juist wel gekeken naar die instelling. Buiten het forum niet (reageren op een nieuwsartikel, inloggen, productreview submitten etc.). Er kan (technisch) maar 1 accesskey zijn voor een specifieke submitbutton.
Ah, zit dat zo. Ik denk niet dat mijn browser die access keys heeft geïmplementeerd. :P De grotere, zoals Chrome en Firefox vast wel, maar die gebruik ik niet.

• Artjuh
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik had het over "Alt+e" maar het is natuurlijk "AltGr+e". Beetje raar dat het oncreen keyboard die combo gebruikt op de achtergrond i.p.v. de methode "Alt+0223", die vast wél gebruikt wordt voor de andere "e" opties (afbeelding), waar geen AltGr combo voor is. Maar goed, dat is Microsoft/Windows.

Maar de accesskeys werken (op fysiek keyboard) dus zowel met "AltGr+e" en "Ctrl+Alt+e" als "Alt+e".
Wellicht kan de javascript "AltGr+key" (en "Ctrl+Alt+key") uitsluiten?

Als ik het goed begrijp heeft javascript pas sinds kort een standaard om de twee Alt keys te onderscheiden:
http://stackoverflow.com/...de-the-alt-key-is-pressed

Ik heb de accesskeys zelf uitgeschakeld, dus voor mij is de bug wel opgelost ja :).

Afbeeldingslocatie: https://media.wiley.com/Lux/08/427108.image1.jpg

Overigens is dezelfde "bug" eerder gemeld in [Bug] Accesskeys zitten euroteken-sneltoets in de weg.
Pagina: 1