Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Internet & TV in nieuwbouwhuis

Pagina: 1
Acties:

• TictaCNL
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17-10 14:15
Beste Tweakers,

Sinds een week ben ik over naar mijn nieuwbouwhuis en ik wil nu graag mijn Internet/TV aansluiten. Ik maak gebruik van een Ziggo Internet & TV abonnement.

Dit is de situatie:

In de meterkast komt de Ziggo kabel binnen en daar zit ook een verdeler geïnstalleerd (zie onderstaande foto). Ik heb in mijn woonkamer achter het TV meubel een loze leiding. Ik wil graag een UTP kabel voor mijn Xbox en een Coax kabel voor mijn TV in de woonkamer.

Ik kan dus volgens mij twee dingen doen.
- In het eerste scenario zet ik het Ziggo modem in de meterkast en trek ik de UTP en Coax kabel door de loze leiding. Het nadeel hiervan is dat het Ziggo modem in de meterkast staat en het signaal hierdoor minder sterk is dan dat we hem in de woonkamer zetten. Ook is het niet mogelijk om in de toekomst nog meer kabels door de loze leiding te trekken.
- In het tweede scenario trek ik de Ziggo kabel door de loze leiding, plaats ik een verdeler in de woonkamer en zet ik het Ziggo modem in de woonkamer. Vanuit daar leg ik een korte UTP en Coax kabel aan naar mijn Xbox en TV. Het voordeel van deze optie is dat ik in de toekomst eenvoudig nog meer kabels zou kunnen inpluggen. Het nadeel is volgens mij dat het signaal zwakker zou kunnen zijn omdat ik de Ziggo kabel (analoog) langer maak.

Welke van deze twee opties geeft het beste signaal? Ik heb weleens gehoord dat je de kabel van ziggo het best niet door kan trekken omdat dit signaal verlies tot gevolg heeft. Klopt dit? Zijn er nog andere mogelijke opties?

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://i246.photobucket.com/albums/gg94/Melbuuln/SS850610.jpg

• stefanass
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:39
Ook Ziggo hier en min of meer dezelfde situatie. Ik heb het modem (Horizon) gewoon in de woonkamer gezet, omdat mijn meterkast na een verbouwing (door vorige bewoners) blijkbaar zo goed gedaan is dat er zelfs voor de deur van de meterkast geen wifi signaal te ontvangen was.

Ik heb geen problemen ondervonden qua signaal / storing / internetsnelheid. Haal gewoon de volle snelheid qua internet en heb ook geen storing op de zenders. Ik heb hiervoor wel een nieuwe kabel gekocht voor van de meterkast naar de horizon-box, de oude was nogal beschadigd en deed niks meer.

Tip: Je kunt natuurlijk met een kabel die je (nog) niet door de loze leiding haalt alvast testen of/hoe eea werkt als je de modem in de huiskamer zet. Dit heb ik destijds ook gedaan en toen dit goed werkte besloten om de kabel netjes door te trekken.

[ Voor 17% gewijzigd door stefanass op 08-08-2016 09:39 . Reden: tip toegevoegd ]

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:36
Je kunt toch ook gewoon UTP richting je woonkamer trekken en daar een kleine switch neerzetten?

Maar als het geen verlies optreed zou ik ook voor de optie in de woonkamer gaan.

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-11 21:42
Hier is eigenlijk geen keuze. Je moet het modem vlak bij het AOP plaatsen volgens de instructies van ziggo (dus in de meterkast)

De coax kabel verlengen naar de woonkamer en daar pas spullen plaatsen loop je grote kans op storing en problemen. Mocht je daar ooit ziggo bij halen, zul je ook zelf de kosten moeten dragen omdat ziggo duidelijk instructie geeft om het geheel bij het AOP te plaatsen.

Dus optie 1, modem in de meterkast, en coax+ UTP door leiding naar de woonkamer leggen. Mocht de WiFi (vanaf de meterkast) niet afdoende zijn, koop dan een accespoint bij en plaats deze in de woonkamer (ziggo heeft er zelf 1 voor 59 euro, welke ook gelijk als switch dienst doet).

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:01
Gewoon verplaatsen naar de woonkamer. Zolang je het met goede connectoren ed doet maakt het niet uit. Bij problemen kun je het altijd nog even testen in de meterkast.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:04
Als er problemen zijn kun je hem natuurlijk altijd nog in de meterkast zetten voor je Ziggo belt.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:19
Woonkamer is het makkelijkste gezien de situatie, check wel even de signaalwaarden die je daar behaald deze zijn mogelijk wat minder dan in de meterkast

Officieel mag het ook niet...maar ach als het werkt >:)

Ik zou het trouwens in een nieuwbouwhuis meteen goed aanpakken...netjes in de meterkast en vanaf daar UTP naar diverse punten in huis O-)

[ Voor 25% gewijzigd door nooberke op 08-08-2016 11:22 ]

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:40
Versterker kopen van een paar tientjes en gewoon in de meterkast laten staan, dan kun je ook makkelijker een tweede COAX kabel elders in het huis aanleggen mocht je dat ooit nog willen.

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:34

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik heb gewoon een goede kwaliteit coax kabel vanaf de Ziggo AOP (er staat nog UPC op) in de meterkast naar de kamer getrokken en aan de Horizon box aangesloten. Vanaf de horizon box een UTP kabel terug naar de meterkast en daar een switch naar alle delen van het huis (keuken, slaapkamers, woonkamer). Boven heb ik nog een wifi router staan voor extra bereik boven en in de tuin.

Afbeeldingslocatie: https://4.bp.blogspot.com/-WM1wgeVVNEA/Vvwut4jXNdI/AAAAAAAAFyI/h7iYdHrgC3UgeXVQ8aXc6t9tvo3qY_hfg/s700/_MG_5741.jpg

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-11 21:42
zonoskar schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 12:07:
Ik heb gewoon een goede kwaliteit coax kabel vanaf de Ziggo AOP (er staat nog UPC op) in de meterkast naar de kamer getrokken en aan de Horizon box aangesloten. Vanaf de horizon box een UTP kabel terug naar de meterkast en daar een switch naar alle delen van het huis (keuken, slaapkamers, woonkamer). Boven heb ik nog een wifi router staan voor extra bereik boven en in de tuin.

[afbeelding]
Let wel even op dat de Horizon box wel anders is dan een losse ziggo modem + AOP filter. Bij een horizon box verwacht je dat deze in de woonkamer staat, daar is het dan ook op berekend.

Zo'n AOP filter/splitter past niet voor niets direct op je AOP. Je kan het in theorie een coax leggen naar de woonkamer en daar het filter plaatsen, maar dit is zeker niet hoe het door ziggo bedoelt is en daarom niet aan te raden. Zeker bij nieuwbouw kun je het beter gewoon gelijk goed doen en op deze mannier eventuele problemen voorkomen, dus modem in meterkast, coax + utp naar woonkamer. WiFi niet goed genoeg? AP bijplaatsen in de woonkamer en dan is dat ook weer opgelost.
Pagina: 1