Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:27
Hoi!

Het moment is aangebroken dat ik zelf toe lijk aan wat second opinions... Dus, hier komt ie!

Ik heb twee weken terug het overgrote deel van een nieuwe desktop in elkaar gezet, maar game nu nog op de HD530, de iGPU van m'n 6600K. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.

In eerste instantie dacht ik even te wachten tot de MSI RX 480 Gaming X beschikbaar was, en dan die gewoon te gaan bestellen. Iets met beheren vanuit zelfde software-suite als m'n moederboard en mooi stil enzo. Maar ja. Die prijzen liggen eigenlijk wel iets hoger dan ik had verwacht (ik hoopte rond de 275 uit te komen voor een RX 480. Dat zit er voorlopig echt niet in, is inmiddels wel duidelijk.

Enter het grote dilemma. Inmiddels zijn de RX 470 en de GTX 1060 uit, en is de Sapphire Nitro Fury flink in prijs gekelderd. Ook blijkt de MSI 390X opeens in m'n prijssegment te zitten, maar die presteert volgens mij onder de Fury. Voor het overzicht, dit zijn mijn huidige opties:

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G€ 354,51€ 354,51
1MSI R9 390X Gaming 8GB€ 355,99€ 355,99
1MSI Radeon RX 470 GAMING X 8G€ 279,-€ 279,-
1MSI Radeon RX 480 Gaming X 8G€ 319?,-€ 319?,-
1Sapphire Radeon NITRO R9 FURY 4G HBM with Back Plate (1050Mhz)€ 349,-€ 349,-

Wat zouden jullie aanraden, om de komende paar jaar gewoon fatsoenlijk te kunnen gamen, zonder zorgen over die maximuminstellingen? Ik kom van een laptop met HD7730, ongeveer gelijk aan de iGPU HD530, dus ik accepteer dat ik over 2-3 jaar de kwaliteit van dat gras en die reflecties wel wat omlaagschroef, maar ik wil nu gewoon even lekker genieten.

Ik zoek dus een?
Videokaart. Nieuw. Ik ben op zoek naar een videokaart voor m'n nieuwe desktop, voornamelijk voor gaming-doeleinden. Vooralsnog heb ik een 1080p/60hz monitor, maar ik sluit zeker niet uit dat ik tijdens de economische levensduur van de videokaart upgrade naar 1440p, al dan niet 120hz/144hz.

Games die ik verwacht te spelen, voor zover relevant:
-TW: Rome 2/Attila/Warhammer
-TES:Skyrim
-Dragon Age (1/2/Inquisition)
-Hitman
-(Rise of the) Tomb Raider
-Kerbal Space Program
-Wolfenstein
-Metro 2033/2034 Redux
-Mad Max
-Deus Ex-serie
-Mass Effect-serie
-etc.

Games die ik niet verwacht te spelen: competitive shooters en MMO's.

Grafische pracht en praal boven twitch-reflexen, vooral.

Wat is je budget?
Ik zat zelf in het segment rond de 300-350 te kijken. Ligt niet helemaal vast, maar veel meer dan 350 euro voor een videokaart vind ik eigenlijk gewoon te veel, vanuit een kosten/baten-standpunt.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ergens wil ik het liefst een AMD-kaart, maar ik sta nog open voor overtuigende argumenten. Ik zou deels gewoon de underdog willen steunen (zowel uit sympathie als uit marktoverwegingen), maar het lijkt er ook op dat AMD net even langer optimalisaties blijft uitbrengen voor hun kaarten (wat bij eventuele keus voor Fury natuurlijk extra relevant is).

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Mijn desktop-build:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Boxed€ 249,50€ 249,50
1MSI Z170A Gaming Pro Carbon€ 143,-€ 143,-
1Corsair Carbide Clear 400C Zwart€ 110,10€ 110,10
1be quiet! Dark Rock TF€ 75,95€ 75,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 92,95€ 92,95
1be quiet! Straight Power 10 CM 600W€ 104,90€ 104,90
1Kingston SSDNow UV400 480GB€ 118,95€ 118,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 895,35

Dit momenteel in combinatie met de MD20666, een fatsoenlijke muis, een oerdegelijk toetsenbord en aardige boxen. Also, Steam Link op 1080p-TV met lage input lag.

Verder overwegingen:
- Het extra stroomverbruik van de Fury kan ik goed mee leven, als die inderdaad merkbaar krachtiger is dan de GTX 1060/RX 480. De voeding was gekozen met eventuele Crossfire-setups in het achterhoofd, dus die trekt het wel.
- Ik vind het niet zo interessant als oudere games met 80 ipv 140 FPS draaien (zie 60hz beeldscherm; volgende scherm zal freesync/Gsync hebben), maar wil nieuwe dingen eigenlijk sowieso 45+ fps kunnen draaien.
- DX12 performance is dan dus misschien belangrijker dan DX11, want oude games vlot draaien is geen kunst?

Dus, de hamvraag... de high end van vorig jaar of de mid end van dit jaar, als ze ongeveer hetzelfde kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

De spellen die jij noemt draaien al goed op 'max' instellingen met een 290x, dus als je benchmarks zou zoeken. Het verschil tussen een 290x en 390x is eigenlijk minimaal.

Je zou ook in Vraag en Aanbod kunnen kijken.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
Ik heb inderdaad al allerlei benchmarks bekeken, maar nog niet echt iets gevonden waar 390, 390x, fury, rx 480 en gtx 1060 met recente drivers worden vergeleken. Daardoor lopen de scores van de oudere AMD kaarten erg uiteen, afhankelijk van de drivers, als ze al worden meegenomen in de vergelijkingen met de nieuwe kaarten...

Helemaal met dx12 ben ik nog niet bar veel tegengekomen.

En laten we wel wezen, jaar oude benchmarks met driver Y vergelijken met nieuwe benchmarks van een inmiddels zes keer gepatcht spel met driver X zegt ook niet zo heel veel.

Dus ik hoopte eigenlijk dat iemand wat ervaringen kon delen ofzo :)

Maar als er eigenlijk in drie generaties kaarten niet echt merkbaar dingen verbeterd zijn hoor ik dat natuurlijk ook graag - dan ga ik gewoon voor de goedkoopste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enchantress
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
ik zou een rx 480 nemen en later nog een bij steken, bijvoorbeeld als je een 1440p scherm gaat kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• comitatus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 31-08 00:45
Zijn eigenlijk allemaal oude titels zo als ik kijk. Uit ervaring heb ik op 1440p altijd genoeg gehad met deze games met een gtx970. Volgens mijn is het onzinnig veel keus voor bijna gelijkwaardige kaarten. Met de huidige prijs is de Fury best interessant, nipt sneller dan R9-390X. De 4gb grens is meer dan voldoende voor de games die aankomend jaar komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Usernameistaken
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 26-07-2024
Ik zit op dit moment met een zelfde dilemma (meest recente best-buy guide, maar 5770 erin in afwachting van de RX 480). Van wat ik uit reviews en vergelijkingen heb kunnen opmaken is dat de R9 fury door simpelweg brute kracht toch beter presteert dan de RX 480, maar dat dit de hogere prijs en met name het extra stroomgebruik niet rechtvaardigt omdat je (afhankelijk van hoeveel uur per week en hoeveel jaar je hem gebruikt) dan misschien wel net zo duur uit bent als met een 1070. Wel zit er een prijsverschil in Gsync en Freesync monitoren wat een AMD-kaart weer voordeliger zou maken...

[ Voor 4% gewijzigd door Usernameistaken op 08-08-2016 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
Mja, dat zijn inderdaad de onderscheidende dingen een beetje. Ik ben niet echt bereid om 100 euro extra uit te geven aan een beeldscherm, enkel vanwege Gsync, dus dat maakt AMD inderdaad stuk aantrekkelijker. Volgens mijn berekeningen zou het stroomverbruik voor mijn gebruik zo'n 15,- per jaar moeten schelen, dus voordat ik er dan met huidige prijzen een custom 1070 uit heb valt nog tegen.

De Fury lijkt op 1080p zo'n 13% beter te presteren dan de RX 480 en op 1440p zo'n 23% beter, gemiddeld (recente TPU benchmarks).

De prijs/prestatie-grafiek van TPU gaat trouwens voor de Fury uit van een veel hogere prijs dan de 350,- die nu hier te vinden is, dus dat zegt niet zo heel veel.

Ik zal nog eens kijken hoe de goedkopere custom 480's het doen qua geluid. Ik begreep uit reviews dat de MSI Gaming (X) extreem stil waren, en dat vind ik wel vrij interessant, maar als het 50-70 euro scheelt zet ik tijdens het gamen het geluid wel wat harder... In desktop-modus zijn ze immers allemaal passief. Op 250,- vs 350,- (plus stroomverbruik) verschil is die 13-23% prestatieverschil met de Fury het dan denk ik ook niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikke ni
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15-09 20:29
Heb zelf ook aan het twijfelen geweest tussen exact deze kaarten heb in duitse webshop dan maar de goedkoopste leverbare mooie gtx 1060 gehaald (gainward phoenix) voor 320€.
Moet zeggen tis een beestje en de led op "rainbow" is helmaal mooi in een kastje met window :)
Ook hoor ik em zo goed als niet en al helemaal niet met oortjes in (kast = nzxt s340).
Ik zou zeggen ga voor de gtx 1060 :)

[ Voor 19% gewijzigd door ikke ni op 08-08-2016 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD and INTEL
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 14-09 21:09
Twam schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 17:01:
Hoi!

Het moment is aangebroken dat ik zelf toe lijk aan wat second opinions... Dus, hier komt ie!

Ik heb twee weken terug het overgrote deel van een nieuwe desktop in elkaar gezet, maar game nu nog op de HD530, de iGPU van m'n 6600K. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.

In eerste instantie dacht ik even te wachten tot de MSI RX 480 Gaming X beschikbaar was, en dan die gewoon te gaan bestellen. Iets met beheren vanuit zelfde software-suite als m'n moederboard en mooi stil enzo. Maar ja. Die prijzen liggen eigenlijk wel iets hoger dan ik had verwacht (ik hoopte rond de 275 uit te komen voor een RX 480. Dat zit er voorlopig echt niet in, is inmiddels wel duidelijk.

Enter het grote dilemma. Inmiddels zijn de RX 470 en de GTX 1060 uit, en is de Sapphire Nitro Fury flink in prijs gekelderd. Ook blijkt de MSI 390X opeens in m'n prijssegment te zitten, maar die presteert volgens mij onder de Fury. Voor het overzicht, dit zijn mijn huidige opties:

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G€ 354,51€ 354,51
1MSI R9 390X Gaming 8GB€ 355,99€ 355,99
1MSI Radeon RX 470 GAMING X 8G€ 279,-€ 279,-
1MSI Radeon RX 480 Gaming X 8G€ 319?,-€ 319?,-
1Sapphire Radeon NITRO R9 FURY 4G HBM with Back Plate (1050Mhz)€ 349,-€ 349,-

Wat zouden jullie aanraden, om de komende paar jaar gewoon fatsoenlijk te kunnen gamen, zonder zorgen over die maximuminstellingen? Ik kom van een laptop met HD7730, ongeveer gelijk aan de iGPU HD530, dus ik accepteer dat ik over 2-3 jaar de kwaliteit van dat gras en die reflecties wel wat omlaagschroef, maar ik wil nu gewoon even lekker genieten.

Ik zoek dus een?
Videokaart. Nieuw. Ik ben op zoek naar een videokaart voor m'n nieuwe desktop, voornamelijk voor gaming-doeleinden. Vooralsnog heb ik een 1080p/60hz monitor, maar ik sluit zeker niet uit dat ik tijdens de economische levensduur van de videokaart upgrade naar 1440p, al dan niet 120hz/144hz.

Games die ik verwacht te spelen, voor zover relevant:
-TW: Rome 2/Attila/Warhammer
-TES:Skyrim
-Dragon Age (1/2/Inquisition)
-Hitman
-(Rise of the) Tomb Raider
-Kerbal Space Program
-Wolfenstein
-Metro 2033/2034 Redux
-Mad Max
-Deus Ex-serie
-Mass Effect-serie
-etc.

Games die ik niet verwacht te spelen: competitive shooters en MMO's.

Grafische pracht en praal boven twitch-reflexen, vooral.

Wat is je budget?
Ik zat zelf in het segment rond de 300-350 te kijken. Ligt niet helemaal vast, maar veel meer dan 350 euro voor een videokaart vind ik eigenlijk gewoon te veel, vanuit een kosten/baten-standpunt.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ergens wil ik het liefst een AMD-kaart, maar ik sta nog open voor overtuigende argumenten. Ik zou deels gewoon de underdog willen steunen (zowel uit sympathie als uit marktoverwegingen), maar het lijkt er ook op dat AMD net even langer optimalisaties blijft uitbrengen voor hun kaarten (wat bij eventuele keus voor Fury natuurlijk extra relevant is).

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Mijn desktop-build:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Boxed€ 249,50€ 249,50
1MSI Z170A Gaming Pro Carbon€ 143,-€ 143,-
1Corsair Carbide Clear 400C Zwart€ 110,10€ 110,10
1be quiet! Dark Rock TF€ 75,95€ 75,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 92,95€ 92,95
1be quiet! Straight Power 10 CM 600W€ 104,90€ 104,90
1Kingston SSDNow UV400 480GB€ 118,95€ 118,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 895,35

Dit momenteel in combinatie met de MD20666, een fatsoenlijke muis, een oerdegelijk toetsenbord en aardige boxen. Also, Steam Link op 1080p-TV met lage input lag.

Verder overwegingen:
- Het extra stroomverbruik van de Fury kan ik goed mee leven, als die inderdaad merkbaar krachtiger is dan de GTX 1060/RX 480. De voeding was gekozen met eventuele Crossfire-setups in het achterhoofd, dus die trekt het wel.
- Ik vind het niet zo interessant als oudere games met 80 ipv 140 FPS draaien (zie 60hz beeldscherm; volgende scherm zal freesync/Gsync hebben), maar wil nieuwe dingen eigenlijk sowieso 45+ fps kunnen draaien.
- DX12 performance is dan dus misschien belangrijker dan DX11, want oude games vlot draaien is geen kunst?

Dus, de hamvraag... de high end van vorig jaar of de mid end van dit jaar, als ze ongeveer hetzelfde kosten?
R9 fury !! hoogste prestaties! eigenlijk altijd ook beter dan de gtx 1060! vooral bij DX12 zal het VEEL beter zijn, het is het zeker waard!!!
Wel een tip niet bij alternate bestellen maar beter bij bol.com of een andere winkel.
https://www.bol.com/nl/p/...050-mhz/9200000055051296/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
AMD and INTEL schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 20:20:
[...]

R9 fury !! hoogste prestaties! eigenlijk altijd ook beter dan de gtx 1060! vooral bij DX12 zal het VEEL beter zijn, het is het zeker waard!!!
Wel een tip niet bij alternate bestellen maar beter bij bol.com of een andere winkel.
https://www.bol.com/nl/p/...050-mhz/9200000055051296/
Kijk, dat is duidelijke taal.

Maar waarom geen alternate? Ik heb er verder nul ervaringen mee, is de service slecht ofzo?

Nou is het natuurlijk niet zo dat ik wakker zal liggen van de 14 euro verschil die het na verzendkosten nog is met Bol, maar ik wordt wel nieuwsgierig :P

Ik heb trouwens de 1060 idd laten vallen, als optie, en heb besloten alleen nog even de echte prijzen van de custom 480's af te wachten. Als die bij beschikbaarheid (volgende week?) richting de 250 gaan wordt het een 480, als ze rond de 300-325 gaan liggen neem ik een Fury. 80-100 verschil vind ik veel, voor iets meer oomph, maar 30-40 is het me wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Tja wanneer wil je de kaart kopen, hoe lang wil je nog wachten? De nieuwe kaarten van AMD en nVidia zijn beroerd leverbaar de eerste maanden na launch.

En de be quiet! Straight Power 10 600W neem je voor SLI of CrossFire? SLI wordt namelijk niet ondersteund bij de GTX 1060 en als dat niet op de planning staat kan het ook wel minder overdreven en/of beter met bijvoorbeeld de RM550x van Corsair of be quiet! Straight Power 10 400W.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
-The_Mask- schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 09:24:
Tja wanneer wil je de kaart kopen, hoe lang wil je nog wachten? De nieuwe kaarten van AMD en nVidia zijn beroerd leverbaar de eerste maanden na launch.

En de be quiet! Straight Power 10 600W neem je voor SLI of CrossFire? SLI wordt namelijk niet ondersteund bij de GTX 1060 en als dat niet op de planning staat kan het ook wel minder overdreven en/of beter met bijvoorbeeld de RM550x van Corsair of be quiet! Straight Power 10 400W.
Mja, ik had oorspronkelijk een beetje gehoopt de GPU al met de rest van het systeem te kunnen bestellen, maar ik heb de rest al 2 weken draaien. Ik wilde de cashback-actie op Intel+Z170 niet mislopen, die eindigde 15 juli - scheelde toch 45 euro. Dus het begint wel een beetje te kriebelen. Of jeuken, eigenlijk, inmiddels. Dat gezegd hebbende presteert de iGPU van m'n i5 beter dan de mobiele HD7730 die ik gewend was, dus acute haast is er ook weer niet bij. Ik geef het nog een week of 3-4, denk ik, dan moet het wel eens wat worden...

En ik had de 600W inderdaad met (SLI- en) CrossFire-opties in het achterhoofd genomen, omdat ik nog niet helemaal wist wat voor GPU het ging worden. Daarom juist een voeding gekozen die 4x 8-pins bood, zat ik sowieso goed, ook als ik opeens tegen 2 goedkope GTX 970's aanliep ofzo. Andere optie waar ik toen al mee speelde was één 480 nu, en dan volgend jaar misschien nog één erbij, als ik er na de introductie van Vega per ongeluk eentje voor een zacht prijsje kan scoren (al dan niet tweedehands). Bovendien was de 600W toen ik bestelde minder dan een tientje duurder dan de semi-modulaire 500W (400W is non-modulair, meen ik?), leek me de investering wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Usernameistaken
Ik ben gezwicht en heb de r9 fury gekocht. Ik zal hier nog wel even laten horen hoe ie bevalt op 3440x1440.

Wat is er mis met alternate trouwens? Ik heb er altijd veel gekocht (particulier en zakelijk) en nooit problemen gehad.

• iGrasmat
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-09 04:15
Ben de laatste tijd ook naar de RX 480 en GTX 1060 aan het kijken, echter had ik de R9 Fury nog niet overwogen. Wat zijn de voor- en nadelen van de R9 Fury tegenover de nieuwere kaarten?

@TS: Zou je je uiteindelijke keuze in dit topic kunnen achterlaten? :P

• killerbee1958
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:47
Met de huidige prijzen van de AIB 480's ben ik nu ook naar de Sapphire Fury aan het kijken.

Maar waar kan ik een goede vergelijking van de prestaties van de 480 vs Fury (of zelfs Fury X) vinden?

Ik heb wel wat vergelijkingssites gevonden (gpu.userbenchmarks.com) maar dan zie ik een wat gemengd beeld, Wie hier kan een goede vergelijking tussen deze drie kaarten aanraden?

• killerbee1958
uit de reviews die ik gelezen heb kom ik wel tot de conclusie dat de Fury in de meeste games een hogere framerate (+23 % op WQUHD, zoals blijkt uit TPU benchmark zoals aangegeven door TS) haalt.

Met een prijs van 349 voor de saphire Fury versus de 315 voor de MSI 480x (11%) zou je dus geneigd zijn om op basis hiervan voor de fury te kiezen. Los van het feit dat de Fury leverbaar is en de MSI niet.

Stroomverbruik is een van de additionele dingen die natuurlijk verschilt. Fury gemiddeld 275W en 480 gemiddeld 150W.

Maar net als Igrasmat zoek ik eigenlijk nog een beetje naar de additionele pro's en con's om de keus te maken.
Ik merk dat ik twijfel omdat ik vermoed dat ik een aantal features ga ontberen van de nieuwste generatie maar daar krijg ik mijn vinger niet helemaal achter.

[ Voor 8% gewijzigd door killerbee1958 op 11-08-2016 09:39 ]

• -The_Mask-
  • Niet online
Qua architectuur is het verschil niet heel groot, grote verschil is het verbruik en bij Fury zit je vast aan 4GB door HBM. Dus als je kan wachten en het verbruik maakt je niks uit koop je nu de Fury kaart en anders wacht je tot de custom RX 480 kaarten goed leverbaar worden.

AMD Nieuwsdiscussie

• Twam
killerbee1958 schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 09:36:
Stroomverbruik is een van de additionele dingen die natuurlijk verschilt. Fury gemiddeld 275W en 480 gemiddeld 150W.
In de praktijk blijken ze hierin dus eigenlijk niet zo heel ver uit elkaar te liggen, als je een custom 480 neemt. Die Fury pakt vrijwel nooit de 275W, de custom 480's pakken totaal 200-210W voor klein beetje meer performance dan reference 480's. De tweaks op de custom boards doen de efficiëntiewinsten een klein beetje teniet...

De 480 heeft wel HDMI2.0b ipv de HDMI1.4 van de Fury. Ik weet niet in hoeverre dat echt uitmaakt, tenzij je er een 4K TV aan gaat hangen - 4K monitoren hebben gewoon DisplayPort, doorgaans.

Verder, tsja, modernere architectuur zie je wel eens langskomen, maar de Polaris-kaarten zijn gewoon een efficiëntere versie van dezelfde architectuur waarop de Fury is gebaseerd, zover ik kan vinden. Niet echt structurele verschillen, qua wat je ermee kan: de Fury profiteert net zo goed van de DX12-voordelen als de 480, lijkt het.

Het wachten is dus tot de custom 480's daadwerkelijk leverbaar komen en echte prijzen bekeken kunnen worden. Ik heb inmiddels de r/AMD reddit openstaan, daar komen soms aanbiedingen op de Fury voorbij. Vanochtend was er eentje voor 300,-: voor dat geld is het een makkelijke keus. Ik was net te laat :(

• -The_Mask-
  • Niet online
Twam schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 10:03:

Verder, tsja, modernere architectuur zie je wel eens langskomen, maar de Polaris-kaarten zijn gewoon een efficiëntere versie van dezelfde architectuur waarop de Fury is gebaseerd, zover ik kan vinden. Niet echt structurele verschillen, qua wat je ermee kan: de Fury profiteert net zo goed van de DX12-voordelen als de 480, lijkt het.
Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/Namp9g7AFlrGCbbsbNuVcVk2/full.png
CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 137

AMD Nieuwsdiscussie

• Twam
Ik heb ze allemaal gelezen, maar ik vind het gewoon lastig in te schatten hoeveel daar in het dagelijks leven écht van te merken is, en in hoeverre dat in vorige generaties opgelost werd door er gewoon extra rekenkracht tegenaan te gooien.

Ik bedoel, Gen3 had al een scheduler voor async compute, maar Gen4 biedt er een betere implementatie voor, haal ik hieruit. Wil dat nou zeggen dat async compute in DX12 nou wel of niet goed werkt in Gen3-kaarten? TrueAudio (Gen2) vs TrueAudio Next (Gen4), merk ik dat?

Vooral de updates voor connectivity-ondersteuning en H.265 decoding zien eruit als dingen waar je echt profijt van kunt hebben, maar ook dat hangt weer erg van je situatie af (H.265 kan ook op CPU en de HDMI-/DP-dingen ga je vooral bij de luxere/duurdere monitoren/TV's pas wat aan hebben, volgens mij).

Begrijp me niet verkeerd, ik ben heel erg voor nieuwe hardware en ik ben oprecht blij dat AMD investeert in innovatie. En als je 380 vs 480 kijkt, en ongetwijfeld straks ook bij 390/Fury (X) vs Vega, zal je er echt wel de vruchten van plukken. Ik ben voor mezelf alleen nu bezig met een hele oneerlijke vergelijking: een high-end-kaart van vorig jaar vergelijken met een nieuwe mid-ranger :P

PS: via de Franse site LDLC.com is de Sapphire Nitro Fury met de kortingscode 'speed' momenteel 306,-. Ik zit op werk, dus heb nog niet kunnen uitzoeken of ze naar Nederland verzenden, en zo ja, wat dat dan kost, maar misschien een interessante deal.

• killerbee1958
Twam schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 10:59:
[...]

I

PS: via de Franse site LDLC.com is de Sapphire Nitro Fury met de kortingscode 'speed' momenteel 306,-. Ik zit op werk, dus heb nog niet kunnen uitzoeken of ze naar Nederland verzenden, en zo ja, wat dat dan kost, maar misschien een interessante deal.
Zo te zien niet te leveren in NL. Leveringen in Belgie/Luxembourg en Zwitserland moeten al apart via specifieke sites van LDLC gaan. Jammer inderdaad. :)

• Rokara
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17-11-2023
in je TS is mij niet helemaal duidelijk of je TW Warhammer wilt spelen en al hebt of dat je het wil gan spelen maar nog niet hebt gekocht.

Voor de interesse bij Alternate krijg je er momenteel de Warhammer Total war Key bij indien je nog niet over deze game beschikt waardoor dit interesant kan worden mocht je de titel nog willen.

• killerbee1958
Hmm, Even de lengte van de Fury bekeken en ik moet blijkbaar mijn top cage in de Define r4 kast verwijderen om deze kaart de ruimte te geven.

De (mogelijk beooogde) MSI 480 past dus wel zonder de cage te verwijderen.

Nu is volgens mij mijn top cage nog wel leeg dus hoeft geen showstopper te zijn maar is dan wel net weer zo een puntje waar je niet een twee drie aan denkt.

Waar moet je de fan van de Fury eigenlijk plaatsen in de Define R4?

[ Voor 8% gewijzigd door killerbee1958 op 11-08-2016 14:04 ]

• Usernameistaken
Ik heb de fury gekocht vanwege de belachelijke prijzen van de RX 480 en de beschikbaarheid. De 4GB tegenover 8GB was ook een reden voor mij om te twijfelen, maar 4GB HBM is beter dan 4GB GDDR. Daarnaast waren de betere prestaties van de fury op 3440x1440 voor mij doorslaggevend. Ik heb de GTA V benchmark gisteren gedraaid en hier had ik constant 60 fps met af en toe een drop naar 59, terwijl GTA V erom bekend staat dat het veel geheugen kan gebruiken. (Vandaag heb ik de benchmark weer gedraaid met de nieuwe driver van AMD en heb ik ineens een paar drops naar 30 fps gezien.)

Wat je krijgt met de fury is een beter presterende kaart. Je krijgt hem nu i.p.v. dat je nog een tijd moet wachten op beschikbaarheid. En je krijgt hem voor een prijs vergelijkbaar met wat je nu voor een 1060 of 480 betaalt (mits verkrijgbaar) als je er de gratis warhammer total war (à €60) die je bij Alternate krijgt van aftrekt. Daarnaast is de sapphire nitro fury erg stil. Zoals hierboven genoemd is de kaart wel erg groot. Bij sommige kasten moet je dus ruimte maken door rekken voor je HDDs eruit te schroeven.

• -The_Mask-
  • Niet online
Usernameistaken schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 14:09:
De 4GB tegenover 8GB was ook een reden voor mij om te twijfelen, maar 4GB HBM is beter dan 4GB GDDR.
qua verbruik idd.

AMD Nieuwsdiscussie

• Usernameistaken
Ik doelde voornamelijk op memory bandwidth van 512 GB/s voor de fury en 224 GB/s voor de RX 480.

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:57

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Is deze website handig? http://www.videocardbench...5B%5D=3533&cmp%5B%5D=3245

Op basis daarvan zou je voor een 1060 moeten gaan :)

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• Twam
zonoskar schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 14:53:

In theorie wel, in de praktijk blijkt het per game nogal te verschillen welke kaart beter presteert. De ene kaart is beter in ding A, de andere kaart in ding B, maar in ding C kunnen ze zomaar opeens gelijk presteren. Nou is de 1060 sowieso een topkaart, hoor, dat staat buiten kijf. Je ziet alleen ook zat game benchmarks waar ie opeens links en rechts wordt ingehaald door oudere en goedkopere AMD-kaarten, vooral op DX12 en Vulkan (DOOM).
Rokara schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 11:46:
Voor de interesse bij Alternate krijg je er momenteel de Warhammer Total war Key bij indien je nog niet over deze game beschikt waardoor dit interesant kan worden mocht je de titel nog willen.
Ja, had het gezien inderdaad! Nou heb ik die ook al bij m'n moederbord gekregen, maar ik kan een vriend van me er zeker blij mee maken, dus mooi meegenomen :)
killerbee1958 schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 13:52:
Hmm, Even de lengte van de Fury bekeken en ik moet blijkbaar mijn top cage in de Define r4 kast verwijderen om deze kaart de ruimte te geven.

De (mogelijk beooogde) MSI 480 past dus wel zonder de cage te verwijderen.

Nu is volgens mij mijn top cage nog wel leeg dus hoeft geen showstopper te zijn maar is dan wel net weer zo een puntje waar je niet een twee drie aan denkt.

Waar moet je de fan van de Fury eigenlijk plaatsen in de Define R4?
Ik denk dat de meesten het hier over de Fury met luchtkoeling hadden, die is wel lang, maar heeft geen extra fans/radiatoren die je ergens kwijt moet. Maar een GPU-radiator zou je in een R4 volgens mij ofwel bovenin kwijt moeten kunnen, of anders aan de achterkant, maar dan wil je misschien alsnog een fan bovenin plaatsen en je processorkoeling een kwartslag draaien, omdat je anders je GPU gaat koelen met de lucht die uit je processorkoeling komt :P

Verder @ algemeen: Qua stroomverbruik keek ik trouwens vooral naar de tests van TPU. Daaruit blijkt dat de 1060 (en 1070) inderdaad een stuk zuiniger zijn, de reference 480 een stuk zuiniger is dan de customs en de Fury daar op zijn beurt weer een klein beetje boven zit: https://www.techpowerup.c...I/RX_480_Gaming_X/21.html

• -The_Mask-
  • Niet online
Usernameistaken schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 14:36:
[...]

Ik doelde voornamelijk op memory bandwidth van 512 GB/s voor de fury en 224 GB/s voor de RX 480.
Meer bandbreedte heeft alleen nut als je er ook iets mee kunt. Zie het als een snelweg een meerbaans snelweg is beter, kan meer verkeer over, maar als er maar twee auto's per uur over rijden, maakt het echt geen verschil als het een tweebaans, of achtbaans snelweg is.
zonoskar schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 14:53:

Alleen als je de hele dag Passmarkt draait en niks geeft om game prestaties, want Passmark geeft geen realistisch beeld van de game prestaties.

AMD Nieuwsdiscussie

• killerbee1958
Twam schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 15:18:
[...]

Ik denk dat de meesten het hier over de Fury met luchtkoeling hadden, die is wel lang, maar heeft geen extra fans/radiatoren die je ergens kwijt moet. Maar een GPU-radiator zou je in een R4 volgens mij ofwel bovenin kwijt moeten kunnen, of anders aan de achterkant, maar dan wil je misschien alsnog een fan bovenin plaatsen en je processorkoeling een kwartslag draaien, omdat je anders je GPU gaat koelen met de lucht die uit je processorkoeling komt :P
Ah inderdaad even niet zitten opletten.

De fury bij alternate is de luchtgekoelde. Die is inderdaad 305 mm lang. Ik had ook gekeken naar de watergekoelde XFX fury X bij mindfactory maar daar zie ik zo niet een twee drie maten bij.
(maten inmiddels gevonden: 42x143x203). Hoeft de cage dus niet weg bij deze kaart.
Denk inderdaad dat i de radiator makkelijk kwijt kan in de R4.

Goed om niet te snel te bestellen dus en even goed productresearch te doen.

[ Voor 5% gewijzigd door killerbee1958 op 11-08-2016 16:04 ]

• Twam
killerbee1958 schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 11:24:
[...]

Zo te zien niet te leveren in NL. Leveringen in Belgie/Luxembourg en Zwitserland moeten al apart via specifieke sites van LDLC gaan. Jammer inderdaad. :)
Het bleek wel te kunnen, maar je betaalt 36,- euro verzendkosten. Tsja, dan ga ik niet een pakket voorwaarden in het Frans doorspitten enzo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boess
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 16:54
Zat eigenlijk tussen de zelfde kaarten als de TS te twijfelen, uiteindelijk de Sapphire R9 Fury Nitro opgehaald bij Alternate, wilde niet langer wachten en vond het een mooie prijs (349 EUR) nu en Total War : Warhammer er ook nog eens gratis bij als extraatje.

Doorslag gaf natuurlijk dat er zowel "NITRO" en "FURY" in de naam zit, waardoor je bij bestellen in de winkel het gevoel krijgt in New Kids Turbo te zitten.

Het is inderdaad een flinke kaart, in mijn kast (H440) moest ik ook een HD case verplaatsen om hem kwijt te kunnen. Kaart ziet er mooi uit als je van niet teveel poespas houdt.

Met MSI Afterburner al iets lopen spelen met undervolten, wat bij deze kaart goed schijnt te kunnen om het hoge energieverbruik iets terug te brengen. Hier moet ik echter nog wat meer mee testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbee1958
Zojuist toch ook de knoop doorgehakt en de fury voor 349 bij Alternate gehaald.
Eigenlijk wou ik wachten op de RX480 msi gaming x 8Gb maar die is en niet leverbaar en de laagste prijs is 315 Nu voor 10 % meer geld 23 % meer prestaties.

Even de PC verbouwen om de kaart in te kunnen bouwen straks.

Zo net even Timespy benchmark voor en na installatie van de fury gedraaid.

Ervoor (Saphirre R9 270X) 1816.
Met R9 Fury 4152
En dat nog zonder enige overclock of undervolt van de fury.

I am happy

Inmiddels ook Euro Truck Simulator 2 kunnen proberen met de nieuwe monitor (1440p,144Hz, Freesync) en de Fury.

Haal op 1440p Ultra settings continue tussen de 100-110Fps (steam counter.) Graphics zijn wel een stuk beter nu tov de r9 270x. Merk wel een lichte hoge toon bij het draaien van ets2. En dat met de R4 kast dicht. Denk dat dit de Coil WIne is.
Hoe kan ik bepalen of het buitensporig is en dus een RMA aanvragen?

[ Voor 55% gewijzigd door killerbee1958 op 15-08-2016 08:41 . Reden: Toevoeging van echte game prestaties plus vraag ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbee1958
even een bump om bovenstaande vraag onder de aandacht te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
killerbee1958 schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 16:28:
Hoe kan ik bepalen of het buitensporig is en dus een RMA aanvragen?
Dat bepaal jij. :P Als jij het buitensporig vindt dan vraag je RMA aan.

AMD Nieuwsdiscussie

Pagina: 1