Bedrijf komt beloftes niet na, Macbook wordt niet gerepareer Overzicht Laatste deel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famous
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-09 07:51
Hi Tweakers,

Ik zal jullie al het onnodige besparen en in het kort even vertellen wat er aan de hand is.

Broer knoeit fanta over mijn Macbook.
Ter reparatie aangeboden aan bedrijf X.
Offerte ontvangen van de reparatie.
Contact gehad erover gezien ik het erg vond meevallen.
Offerte voorgelegd bij tegenpartij.
Akkoord gegeven op de reparatie.

Bedrijf X biedt heel leuk '24 uurs reparatie' concept aan, mede de reden waarom ik voor X koos. Nadat ik akkoord had gegeven verwachte ik dan ook dat ik met enkele dagen mijn Macbook weer terug had. Gezien ik niets verder had vernomen zelf maar contact opgenomen na wat dagen en hier werd er aangegeven door X dat er een onderdeel niet voorradig was. Prima, kan gebeuren.

Toen bleef het weer stil.. Na zelf maar weer contact gezocht te hebben kwamen ze met een leuke conclusie. De Macbook was eigenlijk het repareren niet waard gezien er meer kapot was dan er in hun test naar voren kwam.
Hier was ik het natuurlijk niet mee eens want de tegenpartij zou dan ook denken; ja hallo.. eerst is het zoveel, zie offerte, en nu is die opeens total loss.. :/
Zij gaven zelfs aan dat dit vaker voorkwam en dit bij een verzekeringskwestie geen probleem was. Hier kreeg ik natuurlijk al een onderbuik gevoel, blijkbaar komt het vaker voor.

Nu ben ik al vanaf vorige week vrijdag bezig om de nieuwe offerte in handen te krijgen zodat ik deze weer opnieuw kan voorleggen, en het is nou niet dat het veel voorstelt de offerte van ze.. . Deze heb ik nog steeds niet ontvangen. Gisteren weer zelf contact gezocht waarbij de belofte gemaakt werd dat ik hem diezelfde dag nog zou krijgen.

Bedrijf communiceert dus helemaal niet, maakt veel beloftes maar komt ze niet na en opeens is de Macbook toch helemaal kapot. Wat kan ik in godsnaam doen hiertegen? Normaal zou ik binnenstappen maar het bedrijf zit aan de andere kant van NL..
Zijn er geen bepaalde dingen wat je kan eisen tegen een bedrijf als particulier?

Alvast dank.

Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Schopje naar het Shopping Forum.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:36
Kan je hem niet naar Apple brengen/sturen? Ja die zullen duurder zijn. Maar je kan wel zomaar de winkel binnen lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:14
Terug laten sturen en aanbieden bij Apple met een echt schade rapport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Laatst online: 07-09 19:15

Racing_Reporter

Contentmaker

Is er een datum waarbij het bij de verzekering geregeld moet zijn?

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famous
loki504 schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 17:57:
Kan je hem niet naar Apple brengen/sturen? Ja die zullen duurder zijn. Maar je kan wel zomaar de winkel binnen lopen.
Er is al een deel aangemaakt. Een nieuwe batterij en backlight is erin gezet. Dit is ook al uitgekeerd door de verzekering van de tegenpartij.
Ik kreeg daarna echter te horen dat het moederbord kapot was en dit 6 a 700,- euro inkoop was en dus niet opwoog.
Gezien er dus al een deel 'gemaakt' is ben ik erg huiverig over wat de verzekering gaat zeggen. Het zou mij niets verbazen als ze zeggen ja sorry meneer, hier trappen we niet in..
Mektheb schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 17:58:
Terug laten sturen en aanbieden bij Apple met een echt schade rapport.
Zie hierboven, er is dus al uitgekeerd aan de hand van de eerste prijsopgave. Nu blijkt die dus eigenlijk helemaal kapot te zijn, althans het moederbord.
Racing_Reporter schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 18:00:
Is er een datum waarbij het bij de verzekering geregeld moet zijn?
In principe is het dus al geregeld voor de verzekering.. Die hebben uitgekeerd en daarbij (denk ik) de case ook gesloten voor henzelf.

Nog steeds niets ontvangen van bedrijf X, ik zal maar weer eens zelf bellen en tevens de verzekering van de tegenpartij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
heb je rechtsbijstand verzekering? de verzekering hoort te verzekeren tot hij weer in de staat is hoe hij voor het ongeluk was. Hoe verzekeringen tegen verkeerde diagnose aankijken weet ik niet. bellen zal wel duidelijkheid geven.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• hjkv
  • Laatst online: 10:47
Bedrijf X heeft toch een offerte opgesteld? Dit is een offerte voor volledige reparatie van de laptop. Ze konden zelf de laptop bekijken en op basis daarvan hebben ze een voorstel gedaan.

Jij hebt dit voorstel geaccepteerd. Daarmee ben je een contract aangegaan met wederzijdse verplichtingen. Jij betaalt het geoffreerde bedrag, zij repareren de laptop.

Dat zij er nu achter komen dat er meer kapot is, is hun probleem. Zij hebben zich verplicht de laptop te repareren voor het genoemde bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

hjkv schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 12:22:
Bedrijf X heeft toch een offerte opgesteld? Dit is een offerte voor volledige reparatie van de laptop. Ze konden zelf de laptop bekijken en op basis daarvan hebben ze een voorstel gedaan.

Jij hebt dit voorstel geaccepteerd. Daarmee ben je een contract aangegaan met wederzijdse verplichtingen. Jij betaalt het geoffreerde bedrag, zij repareren de laptop.

Dat zij er nu achter komen dat er meer kapot is, is hun probleem. Zij hebben zich verplicht de laptop te repareren voor het genoemde bedrag.
Exact dit, zei hebben beloofd voor dat bedrag een laptop voor jou te maken. Jij bent zelfs nog coulant geweest door te kunnen accepteren dat het iets langer duurt omdat er een onderdeel niet aanwezig is. Jij moet niet de persoon zijn die hier zich zorgen om moet gaan maken maar het bedrijf zelf gezien het hun eigen fout is!

Wel vervelend dat ze niet reageren en ik zou ook niet weten hoe je hier adequaat op zou moeten reageren. Ik zou eerst nog contact zoeken en zeggen dat ze hadden beloofd om voor dat bedrag jou laptop te repareren en dat je dit ook verwacht en wilt en anders verdere maatregelen zou moeten gaan treffen wanneer ze dit niet doen en niet binnen X aantal dagen reageren. Verdere maatregelen als in eventuele oplichting want dat is dit gewoon in principe. Zei hebben al mooi verdiend aan je laptop die eigenlijk total los was. Wie weet wisten ze dit al eerder en probeerden ze gewoon het onderste uit de kan te trekken..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:07

Ligt er mogelijk natuurlijk wel aan wat er op de offerte gespecificeerd is. Als de offerte is voor bedrag A repareren wij gegarandeerd de laptop dan zou ik hier inderdaad in mee gaan.

Als er echter staat voor bedrag A vervangen wij component X, en naar vervanging van Component X blijkt de laptop nog steeds niet te werken omdat bijv. Componenten Y en Z ook stuk zijn, maar dit vanwege het defect aan Component X niet eerder vast te stellen was verwacht ik eigenlijk niet dat je dan zomaar kan eisen dat ze voor bedrag A componenten Y en Z ook vervangen. Wel kun je dan natuurlijk zeggen laat de laptop maar in originele staat ongerepareerd terug komen wanneer je het bedrag voor vervanging van X, Y en Z te hoog vind.

Voor zover ik het zie zal veel afhangen van de exacte verwoording van de diagnose en / of de offerte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famous
loki504 schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 12:15:
heb je rechtsbijstand verzekering? de verzekering hoort te verzekeren tot hij weer in de staat is hoe hij voor het ongeluk was. Hoe verzekeringen tegen verkeerde diagnose aankijken weet ik niet. bellen zal wel duidelijkheid geven.
Nee, die heb ik enkel voor de auto helaas.

Galinsky schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 12:33:
[...]

Exact dit, zei hebben beloofd voor dat bedrag een laptop voor jou te maken. Jij bent zelfs nog coulant geweest door te kunnen accepteren dat het iets langer duurt omdat er een onderdeel niet aanwezig is. Jij moet niet de persoon zijn die hier zich zorgen om moet gaan maken maar het bedrijf zelf gezien het hun eigen fout is!

Wel vervelend dat ze niet reageren en ik zou ook niet weten hoe je hier adequaat op zou moeten reageren. Ik zou eerst nog contact zoeken en zeggen dat ze hadden beloofd om voor dat bedrag jou laptop te repareren en dat je dit ook verwacht en wilt en anders verdere maatregelen zou moeten gaan treffen wanneer ze dit niet doen en niet binnen X aantal dagen reageren. Verdere maatregelen als in eventuele oplichting want dat is dit gewoon in principe. Zei hebben al mooi verdiend aan je laptop die eigenlijk total los was. Wie weet wisten ze dit al eerder en probeerden ze gewoon het onderste uit de kan te trekken..
Dennism schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 12:49:
[...]

Ligt er mogelijk natuurlijk wel aan wat er op de offerte gespecificeerd is. Als de offerte is voor bedrag A repareren wij gegarandeerd de laptop dan zou ik hier inderdaad in mee gaan.

Als er echter staat voor bedrag A vervangen wij component X, en naar vervanging van Component X blijkt de laptop nog steeds niet te werken omdat bijv. Componenten Y en Z ook stuk zijn, maar dit vanwege het defect aan Component X niet eerder vast te stellen was verwacht ik eigenlijk niet dat je dan zomaar kan eisen dat ze voor bedrag A componenten Y en Z ook vervangen. Wel kun je dan natuurlijk zeggen laat de laptop maar in originele staat ongerepareerd terug komen wanneer je het bedrag voor vervanging van X, Y en Z te hoog vind.

Voor zover ik het zie zal veel afhangen van de exacte verwoording van de diagnose en / of de offerte.
Hieronder de offerte welke ik destijds heb gekregen van bedrijf X.
Ik wijzig hem even op mijn telefoon zodat ik bijlagen kan toevoegen

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QC0tsJ7.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Wat ik lees uit de algemene voorwaarde is dat ze gewoon meer werk in rekening mogen nemen. Maar zover ik weet moet de verzekering ook gewoon betalen. ze kunnen hooguit hun eigen expert er naar laten kijken of het allemaal wel klopt. En om zeker te zijn dat je geen fraude pleegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famous
loki504 schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 14:56:
Wat ik lees uit de algemene voorwaarde is dat ze gewoon meer werk in rekening mogen nemen. Maar zover ik weet moet de verzekering ook gewoon betalen. ze kunnen hooguit hun eigen expert er naar laten kijken of het allemaal wel klopt. En om zeker te zijn dat je geen fraude pleegt.
Vond dat sowieso een vaag stuk. Dit zeker door artikel 2, punt 8.
Hierin hebben zij het over; een onderzoek wat vooraf overeen kan komen met de gebruiker (bedrijf X) en de wederpartij.

Dit onderzoek is dan ook uitgevoerd en nog een testrapportje van heb mogen ontvangen gezien ik erg huiverig was.
Tevens heb ik in de aanvraag ook het volgende staan en vind het dan ook gek dat er achteraf 3x zoveel schade blijkt te zijn:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/aG9Jngr.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Artikel 2.8 lees ik als. Er zijn onderzoek kosten aan verbonden. Laat hem bij hun repareren vervallen die kosten. Laat je hem ergens anders repareren dan moet je de onderzoekskosten gewoon betalen. Is een redelijk punt. Zo werken auto schade bedrijven ook. Meestal 10% van de reparatie is onderzoekskosten. En die vervallen als je hem laat repareren.

/edit wat zegt de verzekering hier van?

[ Voor 5% gewijzigd door loki504 op 08-08-2016 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famous
loki504 schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 15:48:
Artikel 2.8 lees ik als. Er zijn onderzoek kosten aan verbonden. Laat hem bij hun repareren vervallen die kosten. Laat je hem ergens anders repareren dan moet je de onderzoekskosten gewoon betalen. Is een redelijk punt. Zo werken auto schade bedrijven ook. Meestal 10% van de reparatie is onderzoekskosten. En die vervallen als je hem laat repareren.

/edit wat zegt de verzekering hier van?
Net 35 minuten in de wacht gestaan en daarna werd de verbinding verbroken. Dit terwijl ze tot 18:00 open zijn..

Morgen nog maar eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Laatst online: 07-09 19:15

Racing_Reporter

Contentmaker

Als je een definitief antwoord hebt geformuleerd waarin je ze bv in gebreke stelt, in een aangetekende brief ermee.l en gaan. Met een maximale reactietermijn stellen en zorgen vooral dat je het op papier of beeld hebt, mondelinge afspraken zijn niet bindend. Zo kunnen ze er niet onderuit.

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
  • Laatst online: 01-09 16:28
Kan je de zaak niet bij de verzekering van de tegenpartij neerleggen? Je vraagt de verzekering (van je broer is deze?) gewoon of ze akkoord gaan met de nieuwe offerte van 700€ en indien ze hier niet mee akkoord gaan dragen zij zelf verantwoordelijkheid voor het repareren van het moederbord. De overige onderdelen zijn al gerepareerd, en hiermee zijn ze al akkoord gegaan. Het constateren van een nieuwe schade (aan het moederbord) staat hier los van, ze hebben hun aansprakelijkheid al geaccepteerd inmiddels. De verplichting ligt bij hen, en jij neemt ze alleen maar werk uit handen door zelf offerte op te vragen enz. Alleen het is wel hun goed recht om een expert naar het moederbord te laten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famous
nino_070 schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 00:00:
Kan je de zaak niet bij de verzekering van de tegenpartij neerleggen? Je vraagt de verzekering (van je broer is deze?) gewoon of ze akkoord gaan met de nieuwe offerte van 700€ en indien ze hier niet mee akkoord gaan dragen zij zelf verantwoordelijkheid voor het repareren van het moederbord. De overige onderdelen zijn al gerepareerd, en hiermee zijn ze al akkoord gegaan. Het constateren van een nieuwe schade (aan het moederbord) staat hier los van, ze hebben hun aansprakelijkheid al geaccepteerd inmiddels. De verplichting ligt bij hen, en jij neemt ze alleen maar werk uit handen door zelf offerte op te vragen enz. Alleen het is wel hun goed recht om een expert naar het moederbord te laten kijken.
Vanochtend (eindelijk..) de nieuwe offerte mogen ontvangen. Deze komt uit op €1664,95. 8)7
Gelijk even contact gehad met de verzekering van de tegenpartij die nu wel opnam en die vond het ook een raar verhaal.

Ik krijg nu een e-mail waarop ik kan reageren waarin ik de situatie uitleg en de nieuwe offerte moet bijvoegen. Hij gaf al aan dat dan maximaal de dagwaarde wordt betaald (logisch ook) maar voor mij niet de ideale oplossing.. Ze gaan dit echter eerst 'onderzoeken' en ben dan ook benieuwd hoelang dit gaat duren.

Denk je voor een bedrijf te kiezen die 24 uurs service aanbiedt, ben je nog twee maanden bezig :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Racing_Reporter schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 17:55:
Als je een definitief antwoord hebt geformuleerd waarin je ze bv in gebreke stelt, in een aangetekende brief ermee.l en gaan. Met een maximale reactietermijn stellen en zorgen vooral dat je het op papier of beeld hebt, mondelinge afspraken zijn niet bindend. Zo kunnen ze er niet onderuit.
Oh jawel hoor, want de kans dat de gemiddelede consument vervolgens juridische stappen gaat ondernemen is minimaal. Op deze manier komen bedrijven er meestal vanaf. Een paar stoere juridische brieven maakt echt geen indruk als je daarna niet doorzet.

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-09 11:50
Jeetje zeg dat dit soort praktijken nog steeds voorkomen. Als ik het zo lees is het meer van eerst heeft iemand dat ding onderzocht. Zijn huiswerk niet goed gedaan en fouten gemaakt. En een lage offerte gemaakt. En daarna blijkt er achteraf nog meer aan de hand te zijn en is het van oo shit nu hebben we een probleem want dan werken we voor niks of gaat het ons zelfs geld kosten.

Kijk je kan je als monteur zijnde altijd hierin vergissen, het is immers vooral bij macs echt een drama. Maar daarom altijd een richtprijs opgeven. Zo kan je altijd achteraf eventueel een aanpassing maken en uitleggen waarom dit is. Vindt het bedrag van bijna 1700 euro wel een beetje gestoord. Meestal met dit soort reparaties zit je max 6-700 euro en dan moet je het toch wel heel bont hebben gemaakt.

How are you doing?

• ufear
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-09 20:00
Wat was precies het defect/de symptomen aan je rMBP? Magsafe lampje ging niet meer aan, gelijk na het morsen of later? Fans ook niet?

Als direct na het morsen heeft je accu zichzelf waarschijnlijk opgeblazen en zijn in ieder geval R7020, C7099 en C5002 naar de haaien - prutsers vinden dan inderdaad dat je een nieuw logic board nodig hebt - heb je al gevraagd om hoge resolutie foto's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famous
stftweaker schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 17:11:
Jeetje zeg dat dit soort praktijken nog steeds voorkomen. Als ik het zo lees is het meer van eerst heeft iemand dat ding onderzocht. Zijn huiswerk niet goed gedaan en fouten gemaakt. En een lage offerte gemaakt. En daarna blijkt er achteraf nog meer aan de hand te zijn en is het van oo shit nu hebben we een probleem want dan werken we voor niks of gaat het ons zelfs geld kosten.

Kijk je kan je als monteur zijnde altijd hierin vergissen, het is immers vooral bij macs echt een drama. Maar daarom altijd een richtprijs opgeven. Zo kan je altijd achteraf eventueel een aanpassing maken en uitleggen waarom dit is. Vindt het bedrag van bijna 1700 euro wel een beetje gestoord. Meestal met dit soort reparaties zit je max 6-700 euro en dan moet je het toch wel heel bont hebben gemaakt.
Tja.. ik had het ook meerdere malen specifiek gevraagd om het echt goed te controleren gezien de Macbook ook erg traag was. Uit een test van henzelf kwam dit niet naar voren vandaar dat ik erop door bleef 'zeuren'.

De reparatie van 1700 euro vond ik zelf ook aardig gek gezien ze destijds 1300 euro koste. Ik heb direct aangegeven dat ik de laptop terug wilde wanneer de verzekering hem total loss verklaard gezien die namelijk nog wel bruikbaar was. Ik ben ook erg benieuwd wat de staat is van de Macbook :/ Heb hier niet echt een goed gevoel over.
ufear schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 17:26:
Wat was precies het defect/de symptomen aan je rMBP? Magsafe lampje ging niet meer aan, gelijk na het morsen of later? Fans ook niet?

Als direct na het morsen heeft je accu zichzelf waarschijnlijk opgeblazen en zijn in ieder geval R7020, C7099 en C5002 naar de haaien - prutsers vinden dan inderdaad dat je een nieuw logic board nodig hebt - heb je al gevraagd om hoge resolutie foto's?
In het begin deed die het nog wel maar ik dacht ding uit, afdrogen en laten drogen..
De volgende dag probeerde ik hem aan te zetten maar dit ging helaas niet. Volgend hierop heb ik hem voor een (licht blazende) verwarming gezet in de hoop dat hij het weer ging doen. Dit deed die wonderbaarlijk ook.

De laptop kan echter niet meer zonder oplader gebruikt worden (valt die gelijk uit) en was erg traag, nog erger dan de Macbook Air die ernaast staat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Famous
Even een update voor wie het interreseert:

Contact gehad met de verzekeraar en deed eigenlijk niet moeilijk al vonden ze het wel een apart verhaal. Het eerder uitgekeerde bedrag wordt nu aangevuld tot de dagwaarde. Deze lag volgens de verzekeraar op €1005,-.

Vervolgens bedrijf X gebeld en gezegd dat ze de Macbook kunnen terug sturen. Meneer aan de telefoon vroeg zich nog even af hoe ze het deden met de openstaande kosten..
Toen ik dit hoorde schoot het bij mij in het verkeerde keelgat en gaf meneer vrijwel direct na mijn zegje aan dat ze de kosten zullen laten vervallen en de Macbook retour sturen.

Nu hopen dat die terug komt zoals ik hem op had gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:19

Wildfire

Joy to the world!

Racing_Reporter schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 17:55:

[..]

...mondelinge afspraken zijn niet bindend.
Even terzijde het onderwerp van dit topic, maar mondelinge afspraken zijn dus wèl bindend. Probleem is dat er zelden bewijs is (bv. via een memo-recorder ofzo) en het dan een welles/nietes kwestie wordt...

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famous
Wildfire schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 14:12:
[...]

Even terzijde het onderwerp van dit topic, maar mondelinge afspraken zijn dus wèl bindend. Probleem is dat er zelden bewijs is (bv. via een memo-recorder ofzo) en het dan een welles/nietes kwestie wordt...
Vooral het bewijzen zal lastig gaan.
Een ja en nee spelletje waar niemand zin in heeft.

Het verhaal heeft echter alweer een staartje gekregen.. Ze hebben de oplader niet meegestuurd én de Macbook is beschadigd terwijl die in perfecte staat, optisch dan, is toegestuurd.. Afwachtend wat dit weer gaat brengen. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Niet echt een oplossing, wel een tip voor een volgende keer; lekker laten repareren via de winkel waar je het product aangeschaft hebt. Of (in dit geval) bij Apple zelf. Mocht er een volgende keer wat zijn, kan de winkel (of Apple, al helpen zij al uit coulance) nu aangeven dat het mogelijk komt door de reparatie van derde partij en dan hang je.
Pagina: 1