Problemen met Bluefish en php files.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anneke_001
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 31-07 18:28
Beste allemaal,
Omdat ik een website heb die gebruik maakt van php scripts, heb ik recentelijk LAMPserver op mijn Linux laptop geïnstalleerd. Het besturingssysteem is Zorin 11 lite, gebaseerd op Ubuntu.
Als editor wil ik het programma Bluefish gaan gebruiken maar dit wil niet erg vlotten. Als browser gebruik ik Chromium.

De gehele website heb ik in de de map var/www geplaatst.
De indexpagina (index.html) wordt goed weergegeven in Localhost.
(in de adresbalk staat: file:///var/www/index.html).
Het menu wordt op de indexpagina wordt echter niet getoond want dat wordt geladen middels een php script.
Alle overige pagina's van de website zijn php files en die kan ik in Chromium browser niet openen. De pagina's zijn blanco.
Om het nog leuker te maken: als ik in Chromium op hyperlinks klik van de pagina index.html gebeurt er dus ook niets behalve dat er kopieën van de php pagina's in de map "Downloads" komen te staan.

In Firefox werkt het ook al voor geen meter. Als ik in FF een pagina vanuit Bluefish wil bekijken, raakt Firefox is een soort van "loop" en blijft aan de lopende band lege pagina's openen.

Nu heb ik Geany geinstalleerd om te kijken of dat beter werkt dan Bluefish.
Helaas kan hier niets zien in de browser, omdat het pad naar Chromium niet goed staat.Het juiste pad heb ik wel gevonden (dat staat in usr/bin/appications) maar Geany wil schijnbaar een ander commando voor Chromium hebben. Vermoedelijk iets met vreemde tekens.

Kortom: het wil niet erg vlotten hier.
Verder vraag me af of mijn website eigenlijk wel in de goede map staat.
Heeft iemand tips voor me?
Alvast bedankt voor het meedenken! :)

...

[ Voor 8% gewijzigd door Anneke_001 op 05-08-2016 15:11 ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ah, nu is het mij helemaal duidelijk wat je wilt. Het probleem is dat je een php bestand niet zomaar kan openen in een browser. Daar heb je een webserver zoals Apache voor nodig. Die heb je al op je systeem staan en volgens je vorige topic goed geconfigureerd. Wat je nu moet doen, is die locatie openen. Dus ipv file:///var/ww/index.php, gebruik je http://localhost/index.php, of wat de URL ook is voor je website. PHP is zoals de recursieve acroniem aangeeft een Hypertext preprocessor. Dat betekend dat er iets de code moet interpreteren en dat is wat een webserver doet. Een browser kan dat niet.

Als voorbeeld, het volgende doet niets als je het bestand direct in een browser opent, maar wel via een webserver:
PHP:
1
2
3
<?php
echo 'hello world';
?>

Wat je dus doet, zal nooit werken. ;)

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amx
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-09 18:25

amx

Enkele vragen:

Is het wel gelukt om de LAMP server te installeren?

Is er in de map /var/www/ ook nog een map html? Dat is dan vaak de standaardlocatie (is te wijzigen).

Heb je al geprobeerd om de bestanden via het ip adres te openen? Vanaf de webserver zelf is dat doorgaans 127.0.0.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 22:38
Hmm, volgens mij ontbreekt het hier aan wat essentiele kennis ;) Er is niet zoiets als een LAMPserver. Waar het doorgaans op duidt is de combinatie: Linux + Apache + PHP + MySQL.

Aangezien PHP doorgaans een op de server geinterpreteerde scripttaal is, ziet het er normaal ongeveer zo uit:

browser -> request -> web server (apache) -> php -> MySQL

De web server handelt het request van de browser af, en zorgt dat het aangeroepen script door PHP geinterpreteerd (uitgevoerd) wordt. Het resultaat wordt vervolgens door de web server terug naar de browser gestuurd.

Wat jij probeert te doen is direct het script openen in de browser. Dat kan wel, maar dan zal het nooit uitgevoerd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Voor de niet-ingewijden hier, het vorige deel van z'n topic: Geen toegang tot map var/www. Op mijn verzoek is de vervolgvraag in een apart topic (deze) gezet zodat het nog een beetje uit elkaar te houden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anneke_001
amx schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 15:23:
Enkele vragen:

Is het wel gelukt om de LAMP server te installeren?

Is er in de map /var/www/ ook nog een map html? Dat is dan vaak de standaardlocatie (is te wijzigen).

Heb je al geprobeerd om de bestanden via het ip adres te openen? Vanaf de webserver zelf is dat doorgaans 127.0.0.1
Het goede nieuws maar meteen: ik ben alweer een stapje verder gekomen dankzij jullie voortreffelijke hulp! :)
Met de LAMP server is het gelukt. Tot mijn verbazing zag ik dat 127.0.0.1 de pagina weergaf zonder CSS en zonder php scrips. Maar als ik localhost intypte, werd de complete indexpagina weergegeven, zonder het php menu.
Nu heb ik de map verplaatst naar var/www/html/index.html. Daarna heb ik gedaan wat Hero of Time schreef: ik heb in de browser localhost ingetypt en vandaar uit kan ik nu alle pagina's openen compleet mét menu! Dat is nu dus in orde en ik kan de webpagina's bekijken in Chromium voordat ik ze upload naar de server. :)

Het openen van Localhost moet ook rechtstreeks vanuit Bluefish kunnen, maar het pad is niet goed (de foutmelding staat onderaan dit bericht op het plaatje).
Ook in Geany moet ik bij instellingen een pad naar Chromium opgeven. Beide paden heb ik nog steeds niet gevonden.
Wellicht dat jullie hier ook nog een oplossing voor weten! :)

Afbeeldingslocatie: http://www.sdffriends.nl/images/foutmelding.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het volledige pad voor programma's is eigenlijk altijd /usr/bin/ en dan de executable van het programma. Voor de Chromium browser is het volledige pad /usr/bin/chromium. In de meeste gevallen is het volledige pad niet nodig, omdat er wordt gezocht in je $PATH variabele, waar /usr/bin al in staat. Dat is waarom je vanaf een command line eigenlijk zo'n beetje elk programma dat op je systeem staat kan starten, ongeacht waar je je bevind op het file system.

Echter, waar je rekening mee moet houden met de functie van Bluefish en Geany om het in een programma te openen is het pad waar het naar wijst. Dit is vziw altijd het lokale file system pad. Als je de index zou oproepen via http://localhost/index.php, dan zal Bluefish die locatie niet doorgeven, maar verwijzen naar /var/www/index.php (of waar het bestand ook staat).
Misschien dat ik iets mis, omdat ik de programma's niet gebruik, maar ik betwijfel of het op deze manier wel gaat werken. Je kan net zo goed de pagina als bookmark maken in je browser of altijd open hebben en bij elke aanpassing die je wilt controleren gewoon de pagina herladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anneke_001
Ah zit dat zo! Ik begrijp nu wat je bedoelt en heb net in Chromium een bookmark "localhost" aangemaakt.
Dit werkt inderdaad net zo goed!

Jullie hebben me allemaal wederom uitstekend geholpen. Heel erg bedankt voor jullie geduld, tijd en alle tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:28
Waar is de tijd dat ik niet wist dat ik niks wist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Yarisken schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 00:14:
Onbekend, want je wist dat niet. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anneke_001
Yarisken schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 00:14:
Geen idee.
Dat vraag ik me al 62 jaar af en ik weet nog steeds niks. 8)

p.s. @all:
De Linux laptop loopt als een zonnetje. Thunderbird erop gezet, muziek erop en Deluge voor andere zaken.
Echt leuk ik ben nu een tutorial aan het volgen over de Linux terminal en de opdrachtregels.
Zo leer ik iedere dag weer een beetje bij. :)

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Anneke_001 schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 22:21:
Ah zit dat zo! Ik begrijp nu wat je bedoelt en heb net in Chromium een bookmark "localhost" aangemaakt.
Dit werkt inderdaad net zo goed!
Dat werkt inderdaad, anders had het via Geany LUA scripting (plugin) gekunt, maar dat is vast nog even te hoog gegrepen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
local f = geany.filename()
local s,e,p,file = string.find(f,'^(/var/www/)(.*)')

if p == '/var/www/' then
  target = ("http://localhost/" .. file)
  firefox = ('firefox ' .. target .. ' &')
  print('Firefox running')
  os.execute(firefox)
else
  firefox = ('firefox "' .. f .. '" &')
  print('Firefox running')
  os.execute(firefox)
end

(opslaan als "/home/yourname/.config/geany/plugins/geanylua/show-Firefox.lua")

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Pagina: 1