Geen toegang tot map var/www

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anneke_001
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 31-07 18:28
Beste allemaal,
Het lukt het mij niet om de index.html file in de map var/www te overschrijven en te vervangen door een ander exemplaar. Ik heb geen toegang tot de map www.

Het Besturingssysteem is Linux Zorin 11 en ik heb helaas weinig kaas gegeten van Linux, ik ben er pas mee begonnen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb: bij bestandseigenschappen de rechten aangepast maar dat werkt niet.
Weet iemand een oplossing?
Alvast bedankt voor het meedenken! :)

...

Beste antwoord (via Anneke_001 op 03-08-2016 20:20)

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:22

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Als je de enige gebruiker van het systeem bent is de makkelijkste oplossing om jouw gebruiker eigenaar te maken van /var/www en alles wat daar onder zit.

$ sudo chown -R anneke /var/www

Als er meerdere gebruikers zijn dan kun je het beste een nieuwe groep aanmaken, daar alle gebruikers inzetten en dan die groep instellen voor /var/www, Daarvoor heb je commando's nodig als addgroup, adduser, chgrp en chmod.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:28

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat je als eerste moet weten is dat je op Linux standaard een normale gebruiker bent. Je hebt dus beperkte rechten om dingen aan te passen aan het systeem. Software installeren en verwijderen, services configureren (denk aan Apache configuratie) en bestanden buiten je gebruikersprofiel vereisen verhoogde rechten. Deze rechten kan je krijgen als je 'sudo' mag uitvoeren. Veel installaties geven de eerste gebruiker die aangemaakt wordt deze rechten, maar er zijn er ook bij die geen 'sudo' aanbieden, maar waar je via 'su' root moet worden of in kan loggen met de gebruiker root.
Wees wel voorzichtig met root rechten, je mag alles op het systeem. Bij een foutje kan je het systeem om zeep helpen.

Wil je zonder verhoogde rechten iets wijzigen buiten je gebruikersprofiel, dan kan je de rechten wijzigen op de betreffende map. Maar ook hier moet je rekening houden met de gevolgen. De oorspronkelijke eigenaar kan er dan weer minder tot niets in.

Het is dus goed om je wat te verdiepen in het rechten systeem van Linux. Als je van Windows af komt, kan je het vergelijken met UAC, maar dan veel stricter (UAC is gebaseerd op het principe van *NIX systemen (Linux, Unix, BSD, etc)).

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anneke_001
Dank voor je reactie, ik heb dus als enige gebruiker niet automatisch alle rechten? Best raar eigenlijk. Ik heb apache (inclusief de rest van de software) ook geinstalleerd met sudo.
Ik kan de eigenschappen van de map overigens wel wijzigen maar ook dan krijg ik geen toegang tot de map maar zie trouwens net dat "root" de eigenaar van de map is.

[ Voor 9% gewijzigd door Anneke_001 op 31-07-2016 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:13

nelizmastr

Goed wies kapot

Raar is het niet, zo werkt het in heel Unix. Het is erg veilig dat de gebruiker eerst root toestemming moet krijgen voordat bewerkingen aan het systeem kunnen worden aangebracht. Om de juiste rechten te krijgen voor je website map zal je met chmod vanaf de commandline recursief de rechten moeten aanpassen. (chmod -R)

Als het een publieke website is moet je even goed opletten welke permissies op welke mappen moeten gelden, anders kan een willekeurige gebruiker van buitenaf een directory listing doen (niet zo'n crisis) maar misschien ook wijzigen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Laatst online: 13:50

Blokker_1999

Full steam ahead

Alleen ben je zeker niet de enige gebruiker op het systeem. Om je even een idee te geven kan ik je zeggen dat op de laptop waarop ik dit antwoord typ maar liefst 51 gebruikers bekend zijn onder Linux ondanks dat ik de enige mens ben en het enige account heb waarmee ingelogd wordt.

Zoals je zelf al door hebt is er ook al de root gebruiker (die eigenaar is bij U van /var/www). Je hebt dus een webserver (vermoedelijk Apache), wel die webserver heeft ook weer een eigen gebruiker en een eigen groep (vaak noemen deze www-data) en zal ook die gebruiker de nodigte lees toegang tot /var/www en de bestanden daarin moeten hebben om de pagina's te kunnen tonen.

Om rechten goed te zetten in Linux kan je je best even wat verdr inlezen in hoe het zit met standaard rechten en gebruikers daar het iets complexer is dan onder Windows

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

nelizmastr schreef op zondag 31 juli 2016 @ 22:09:
Raar is het niet, zo werkt het in heel Unix. Het is erg veilig dat de gebruiker eerst root toestemming moet krijgen voordat bewerkingen aan het systeem kunnen worden aangebracht. Om de juiste rechten te krijgen voor je website map zal je met chmod vanaf de commandline recursief de rechten moeten aanpassen. (chmod -R)
Ik zou niet zomaar met chmod gaan werken zonder te weten wat je exact ermee doet. Zelfde voor chown, wijzigen van eigenaar en groep van een map/bestand. Een van de meest gemaakte fout is chmod 777 geven "omdat het dan werkt". ;)
Als het een publieke website is moet je even goed opletten welke permissies op welke mappen moeten gelden, anders kan een willekeurige gebruiker van buitenaf een directory listing doen (niet zo'n crisis) maar misschien ook wijzigen.
Precies. Altijd even opletten. Maar directory listing is niet afhankelijk van file system rechten, maar webserver configuratie.
Blokker_1999 schreef op zondag 31 juli 2016 @ 22:38:
Alleen ben je zeker niet de enige gebruiker op het systeem. Om je even een idee te geven kan ik je zeggen dat op de laptop waarop ik dit antwoord typ maar liefst 51 gebruikers bekend zijn onder Linux ondanks dat ik de enige mens ben en het enige account heb waarmee ingelogd wordt.
Wauw. 51 is best veel. Mijn passwd bestaat uit 'maar' 32 regels. Jij hebt vast een hoop extra services draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Anneke_001 schreef op zondag 31 juli 2016 @ 20:49:
Het lukt het mij niet om de index.html file in de map var/www te overschrijven en te vervangen door een ander exemplaar.
Dat kan met
[code]$ su
Password: (wachtwoord invullen)
$ chmod 0777 /var/www[/code]
Je moet dit proces elke keer bij updates herhalen.

Als je de enige gebruiker bent kan je beter de httpd.conf van Apache aanpassen.
code:
1
2
3
$ su
$ nano /etc/httpd/conf/httpd.conf

Wijzig:
code:
1
DocumentRoot "/home/USERNAME/public_html"

en
code:
1
2
# Further relax access to the default document root:
<Directory "/home/USERNAME/public_html">

Herstart Apache nu

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Hero of Time schreef op zondag 31 juli 2016 @ 23:42:
[...]

Wauw. 51 is best veel. Mijn passwd bestaat uit 'maar' 32 regels. Jij hebt vast een hoop extra services draaien.
[b][green]osiris@server[/][blue] ~ $[/][/] cat /etc/passwd | wc -l
54
[b][green]osiris@server[/][blue] ~ $[/][/] 

;) Jij hebt op je server gewoon bizar weinig draaien denk ik :+

Maareh, ontopic:

Alle rechtenverhalen en Linux-educatie aside: wat is nou voor Anneke_001 de meest aangewezen manier om haar www aan te passen? Zorin 11 ken ik niet, maar stel dat alles idd `www-data` als owner/group heeft.. AFAIK heeft `www-data` geen shell-rechten over 't algemeen.. :P En om je www nou als root te editen is ook zo wat..?
DJMaze schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 01:35:
[...]

Dat kan met
code:
1
2
3
$ su
$ chmod 0777 /var/www

Dat lijkt me best wel dom.. :X

[ Voor 15% gewijzigd door Osiris op 01-08-2016 06:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Osiris schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 06:41:
Alle rechtenverhalen en Linux-educatie aside: wat is nou voor Anneke_001 de meest aangewezen manier om haar www aan te passen?
Als de file ook write rechten heeft voor de group zo ze haar eigen gebruiker aan de group kunnen toevoegen en dan de file editten. Ik doe niet veel met apache, maar de keren dat ik het eens heb gebruikt was de index.html alleen schrijfbaar voor de user en niet voor de group.
En om je www nou als root te editen is ook zo wat..?
Als haar bestand ook alleen schrijfbaar is voor de gebruiker (en die heeft geen shell mogelijkheid) dan zit er weinig anders op dan A) het toch via sudo te doen. Wat is daar trouwens precies op tegen? of B) dit ook aan te passen zodat de group er in kan schrijven. Maar apache security is niet mijn sterkste kant dus ik weet niet of dat andere problemen kan geven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

[...]

Dat kan met
code:
1
2
3
$ su
$ chmod 0777 /var/www

:F :F :F :F Ik zeg nog letterlijk boven je het volgende:
Hero of Time schreef op zondag 31 juli 2016 @ 23:42:
[...]

Ik zou niet zomaar met chmod gaan werken zonder te weten wat je exact ermee doet. Zelfde voor chown, wijzigen van eigenaar en groep van een map/bestand. Een van de meest gemaakte fout is chmod 777 geven "omdat het dan werkt". ;)
Het is echt vragen om problemen met 777 rechten op je webroot.
Osiris schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 06:41:
[...]

[b][green]osiris@server[/][blue] ~ $[/][/] cat /etc/passwd | wc -l
54
[b][green]osiris@server[/][blue] ~ $[/][/] 

;) Jij hebt op je server gewoon bizar weinig draaien denk ik :+
Welke server? Dat was m'n HTPC. M'n gewone pc heeft er 34. Overigens toon je wel goed het nutteloze gebruik van 'cat'. :P
Maareh, ontopic:

Alle rechtenverhalen en Linux-educatie aside: wat is nou voor Anneke_001 de meest aangewezen manier om haar www aan te passen? Zorin 11 ken ik niet, maar stel dat alles idd `www-data` als owner/group heeft.. AFAIK heeft `www-data` geen shell-rechten over 't algemeen.. :P En om je www nou als root te editen is ook zo wat..?
Zorin is, als je de website van ze had opgezocht, gebaseerd op Ubuntu en is gemaakt voor Windows gebruikers. ;)

Naast het rechtenverhaal is het ook wel handig om te weten om wat voor website het gaat. Wordt er een upload functie of update functie aangeboden zoals je met Wordpress e.d. hebt? Want groep aanpassen kan, maar de umask voor het aanmaken van bestanden en mappen is vaak 022, dat wil zeggen dat groep en other geen wijzig rechten krijgen.
Als de site een simpel dingetje is, dan is het net zo makkelijk om /var/www van eigenaar te veranderen, maar de groep te laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
Hero of Time schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 09:45:
Het is echt vragen om problemen met 777 rechten op je webroot.
Ja, en daarom gebruik je op een server omgeving ook niet /var/www maar een VirtualHost setup.

Ik zeg er ook bij dat het problemen geeft en de meest simpele thuis setup is de httpd.conf snel aanpassen zonder VirtualHost or mod_userdir.

Bij meerdere gebruikers is de mod_userdir (/etc/httpd/conf.d/userdir.conf) natuurlijk makkelijker, en dan gebruik je urls als 127.0.0.1/~USERNAME/
Mijn Fedora doet bij een update van Apache die rechten weer terug zetten zoals het hoort.
Best logisch want je hoort daar niet mee te rommelen.

[ Voor 28% gewijzigd door DJMaze op 01-08-2016 11:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

DJMaze schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 11:19:
[...]

Ja, en daarom gebruik je op een server omgeving ook niet /var/www maar een VirtualHost setup.
Ehm, nee? Er zijn nog genoeg servers die de site in /var/www zetten. Om ook bekende redenen. Denk maar eens aan SELinux. Als je dat gebruikt, moet je de context aanpassen van je nieuwe locatie, terwijl /var/www al standaard in de policies staan. Vhosts doe je met mappen in /var/www.
Ik zeg er ook bij dat het problemen geeft
Nee, je zegt dat het na elke update weer aangepast moet worden, maar dat is ook niet waar. De map /var/www wordt op een bepaald moment gemaakt met bepaalde rechten. Als de map al bestaat, worden de rechten niet aangepast.
en de meest simpele thuis setup is de httpd.conf snel aanpassen zonder VirtualHost or mod_userdir. Bij meerdere gebruikers is de mod_userdir (/etc/httpd/conf.d/userdir.conf) natuurlijk makkelijker, en dan gebruik je urls als 127.0.0.1/~USERNAME/
In httpd.conf staat de algemene config voor Apache, niet je site definities. Die staan in conf.d in aparte bestanden, als je CentOS e.d. gebruikt. Bij Debian derivaten, wat de TS gebruikt, is de config in sites-available die je dan weer moet inschakelen zodat er een link staat in sites-enabled.

De module mod_userdir moet je dan ook weer configureren. Makkelijker is gewoon een vhost maken in sites-available en de rechten goed zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevjoe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-09 17:59

Kevjoe

Now 100% more ecto-y.

Bij mij staan mijn websites ook onder /var/www, maar dan idd in VirtualHosts in subfolders.

Mod_userdir is inderdaad makkelijk om snel aan de slag te gaan, maar onderschat het niet - het komt standaard met heel wat beperkingen (die je wel kan omzeilen), zoals dat je gebruikersnamen direct gekend zijn (niet zo slim security wise), disable zeker de root userdir moest die aan staan en PHP werkt by default niet in userdirs.

Ik vind het persoonlijk een pak eenvoudiger om de sites in virtual hosts te zetten onder /var/www en daar dan root level mappen te maken met public_html's die eigendom zijn van de juiste gebruiker.
Maar da's natuurlijk mijn voorkeur :)

Een goeie tutorial over Virtual Hosts, moest je dat willen doen, vind je op https://www.digitalocean....ual-hosts-on-ubuntu-16-04

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anneke_001
Het gaat om een website voor een sportvereniging. Ik maak uitsluitend gebruik van html, css en php. Vooralsnog maak ik geen gebruik van Wordpress.
Als editor gebruik ik Bluefish, maar om de pagina op mijn laptop in Firefox te kunnen zien voordat ik deze upload, heb ik Apache e.d.nodig, anders zie ik niks.

De oplossingen die hierboven staan, zijn voor mij in Linux te hoog gegrepen. Ik onderhoud de website dan maar gewoon op de Windows laptop.
Dank je wel allemaal voor het meedenken en voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Hero of Time schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 09:45:
[...]

offtopic:
Welke server? Dat was m'n HTPC. M'n gewone pc heeft er 34. Overigens toon je wel goed het nutteloze gebruik van 'cat'. :P
offtopic:
Ah, geen server, verklaart een hoop. Dit was m'n Gentoo servertje die daadwerkelijk vanalles en nogwat doet :P En ja, ik `cat` en | het liefst alles aan elkaar :+ Meeste programmaatjes accepteren alles wel als standard input, simpelweg de file opgeven als argument gaat niet altijd goed.. Dus in mijn hoofd is alles pipen 'veiliger' :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevjoe

Kevjoe

Now 100% more ecto-y.

Als je low-level wilt developen op Windows en wilt kunnen testen, dan kan iets zoals WebMatrix je wel helpen.
Het is echter wel EOL'd door Microsoft, maar het werkt nog best goed voor beginners.
Iets anders wat je kan gebruiken is een WAMP stack zoals WampServer of xampp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:52
[...]

Als je de enige gebruiker bent kan je beter de httpd.conf van Apache aanpassen.
code:
1
2
$ su
Het is nog beter om jezelf aan te leren om nooit su te gebruiken zonder - er achter.
Beetje overdreven als je de enige gebruiker bent misschien maar aangezien het een potentieel security issue is om alleen su te gebruiken kan het geen kwaad om jezelf aan te leren altijd "su -" te gebruiken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Laatst online: 12:22

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Als je de enige gebruiker van het systeem bent is de makkelijkste oplossing om jouw gebruiker eigenaar te maken van /var/www en alles wat daar onder zit.

Als er meerdere gebruikers zijn dan kun je het beste een nieuwe groep aanmaken, daar alle gebruikers inzetten en dan die groep instellen voor /var/www, Daarvoor heb je commando's nodig als addgroup, adduser, chgrp en chmod.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anneke_001
CAPSLOCK2000 schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 19:07:

Ha, dit is geweldig want deze oplossing werkt! :*) Heel erg bedankt allemaal voor het meedenken! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Anneke_001 schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 20:23:
[...]

Ha, dit is geweldig want deze oplossing werkt! :*) Heel erg bedankt allemaal voor het meedenken! :)
Als je de reacties goed leest, had je gezien dat het al eerder was geopperd. ;) Sterker nog, ik zeg 't in het eerste antwoord in dit topic:
Hero of Time schreef op zondag 31 juli 2016 @ 21:10:
[...]

Wil je zonder verhoogde rechten iets wijzigen buiten je gebruikersprofiel, dan kan je de rechten wijzigen op de betreffende map. Maar ook hier moet je rekening houden met de gevolgen. De oorspronkelijke eigenaar kan er dan weer minder tot niets in.

[...]
Het is alleen niet met het exacte commando. ;) Maar goed, m'n collega heeft een hapklaar antwoord voor, beter dan mijn cryptisch omschrijving. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-09 20:41

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Ik zit even te lezen. ligt het nou aan mij of is:
code:
1
sudo cp /plek/van/de/index.html /var/www/

niet makkelijker?

Draait Zorin de apache daemon als root?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Kabouterplop01 schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 22:19:
code:
1

niet makkelijker?
Dat ligt eraan. Wil je constant dit uitvoeren, of wil je gewoon direct kunnen bewerken en zelfs je lokaal gewijzigde bestanden uploaden naar de server zonder extra stappen? ;)
Gezien het feit dat Zorin op Ubuntu is gebaseerd, nee. Het draait onder de eigen gebruiker, www-data. Maar waarvoor is dit relevant? De map is standaard van root omdat er niet vanuit wordt gegaan dat een website moet kunnen schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anneke_001
Hero of Time schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 20:47:
[...]

Als je de reacties goed leest, had je gezien dat het al eerder was geopperd. ;) Sterker nog, ik zeg 't in het eerste antwoord in dit topic:

[...]

Het is alleen niet met het exacte commando. ;) Maar goed, m'n collega heeft een hapklaar antwoord voor, beter dan mijn cryptisch omschrijving. :P
In Linux heb ik inderdaad graag hapklare brokken, want dit besturingssysteem is al moeilijk genoeg. ;)

Helaas is nu het volgende probleem opgetreden: Bluefish weet niet hoe hij index.php moet openen. Nu heb ik op de website van Bluefish wel een oplossing gevonden om de scripts in Firefox te laten openen, alleen kan ik er niets mee omdat ik in deze versie van Bluefish geen optie heb om het aan te passen......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hoe heb je je editor ingesteld? En als je de rechten terugzet naar hoe het was, werkt Bluefish dan weer wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anneke_001
Het vreemde is dat ik helemaal niks in kan stellen. Als ik de rechten terugzet, dan kan ik niet meer in de map www/html.
De pagina in de map www/html/index.html wordt in Firefox goed weergegeven. Deze heb ik verwijderd en vangen door index.php maar dan vraagt Bluefish met welk programma ik index.php wil openen. Ik krijg nergens de optie om aan te geven dat dit Firefox moet zijn. In Bluefish zelf zou volgens de manual bij preferences-->browsers wel de mogelijkheid moeten zijn om iets in de stellen, maar bij mij staat de optie "browsers" er helemaal niet bij.

Misschien moet ik maar eens een andere editor proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Probeer eens iets beter uit te leggen wat je doet. Liefst met plaatjes erbij. Want zo te horen probeert Bluefish het bestand gewoon lokaal te openen op je computer en is er geen programma gekoppeld aan bestanden met de php extensie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anneke_001
Hero of Time schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 20:40:
Probeer eens iets beter uit te leggen wat je doet. Liefst met plaatjes erbij. Want zo te horen probeert Bluefish het bestand gewoon lokaal te openen op je computer en is er geen programma gekoppeld aan bestanden met de php extensie.
Dat klopt inderdaad. Ik heb Bluefish verwijderd en opnieuw geïnstalleerd. De foutmelding bleef maar nu kon ik wel naar geavanceerde instellingen. Ik heb Firefox opgegeven als browser en toen brak de hel pas goed los: Firefox opende in een soort "loop" aan de lopende band lege pagina's.

Intussen heb Bluefish verwijderd en Netbeans gedownload, maar de button "view in browser" of iets dergelijks heb ik nog niet gevonden. :F

Ik zal morgen Bluefish nog een keer opnieuw installeren en een screenshot maken van de foutmelding en die vervolgens posten, OK? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Is goed. Het lijkt mij dan ook goed om dat in een apart topic te doen. Dat maakt het voor mensen die iets vergelijkbaars wil doen makkelijker om te vinden en je initiële vraag voor dit topic is beantwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
Anneke_001 schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 22:10:
Ik zal morgen Bluefish nog een keer opnieuw installeren en een screenshot maken van de foutmelding en die vervolgens posten, OK? :)
Installeer anders eens Geany.
Die gebruik ik standaard en werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anneke_001
Prima, ga ik doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevjoe

Kevjoe

Now 100% more ecto-y.

Kabouterplop01 schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 22:19:
code:
1

niet makkelijker?

Wat dan nog eenvoudiger is is gewoon een symlink aanmaken... dan worden de wijzigingen altijd direct meegenomen.
Iets zoals:
code:
1
sudo ln -s  /home/USER/willekeurigemapwaarjesitesinstaan /var/www

Al moet je dan waarschijnlijk wel eerst de /var/www map verwijderen en kan het zijn dat je wat configuratie moet aanpassen.
Pagina: 1