Geen station voor Windows 10 te installeren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scythe!
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09-05-2021
Beste Tweakers

Ik heb onlangs zelf een computer samengesteld en gisteren in elkaar gezet, topic kan je hier vinden: Game/CAD PC €1500,- incl. monitor . Nu wilde ik er vandaag Windows 10 opzetten, maar nu loop ik tegen een klein probleem aan. Hij herkent geen station waar hij Windows op kan zetten. Ik heb het dan over een moederbord van: Gigabyte GA-B150-HD3P en een Samsung 850 EVO 500GB. Ik ben hier nu al een uurtje mee aan het suggelen en ik wil eigenlijk zo snel mogelijk verder kunnen vandaar dat ik het nu hier post en hopelijk is er nu toevallig een tweaker online die mij even verder zou kunnen helpen.

Ik heb trouwens al de Intel SATA Preinstall driver van de website van Gigabyte geprobeerd maar dat mocht niet baten. Het is een behoorlijke beginnersvraag en ik ga ervan uit dat het maar een kleinigheidje is, maar ik zie het op het moment over het hoofd. Ik heb nooit zelf een pc in elkaar geschroefd dus heb er eigenlijk nog geen ervaring mee. Bij Windows herinstalleren heb ik deze problemen nooit gehad.

Ik zie graag een snelle reactie tegemoet!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-10 15:41
wordt je schijf wel gedetecteerd in efi/bios?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Eekii
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-10-2022
als het een nieuwe schijf is tijdens windows 10 installatie even shift+f10 tik dan het volgende

: diskpart
:list list
:kies hier je ssd ( 0 of 1 vaak
:typ clean

Orgin limited199

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vermoed dat je eerst een partitie moet aanmaken op je ssd tijdens de installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• QempZoR
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 03-10 19:21
Installeer je windows via USB?
Heb het zelf wel eens gehad, oplossing was toen om een USB2 poort te gebruiken ipv USB3

Proberen waard

Smarthome - HomeAssistant | Zigbee2MQTT | Homekit | Philips Hue | Synology | Unifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

QempZoR schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 14:34:
Installeer je windows via USB?
Heb het zelf wel eens gehad, oplossing was toen om een USB2 poort te gebruiken ipv USB3

Proberen waard
Dit dus, of anders heb je wellicht een USB3 memory stick, die je in een USB2 poort hebt gestopt, dan gaat de USB3 memory stick niet werken. ;)

Een lege HDD of SSD hoef je niet te formateren voordat je Windows gaat installeren, dat doet de setup vanzelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat voor u haast heeft, betekend niet direct haast voor een ander. ;) Ik haal daarom het erg opdringerige 'URGENT' maar uit de titel, het is nergens voor nodig.

Daarnaast het is niet geheel onverstandig om je foutmelding, ook in het Engels, eens door Google te halen en de search van dit forum te gebruiken. Je bent niet de eerste met een vergelijkbare situatie, al is de hardware combinatie niet hetzelfde.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:46
CH40S schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 14:37:
[...]
Dit dus, of anders heb je wellicht een USB3 memory stick, die je in een USB2 poort hebt gestopt, dan gaat de USB3 memory stick niet werken. ;)

Een lege HDD of SSD hoef je niet te formateren voordat je Windows gaat installeren, dat doet de setup vanzelf.
Tuurlijk niet. Een USB 3 stick kan gewoon in een 2.0 poort. Zelfs voor een Windows installatie.
Een USB 2.0 stick gaat ook in een 3.0 poort, backwards compatible.

Wel gewoon de SSD aangesloten met Sata en stroom? Niet bijv. een kabel vergeten? :P
Even in de bios kijken of de SSD wel herkent wordt. Zoals hier al meerdere malen aangegeven.

[ Voor 13% gewijzigd door Clavis op 05-08-2016 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parzival
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-02 18:33
ziet je Bios/uefi de disk wel.. en staat deze als boot disk geconfigureerd?

Geef me ff wat spatie...: MCM: Directory Services Windows 2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Clavis schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 14:39:
Tuurlijk niet. Een USB 3 stick kan gewoon in een 2.0 poort. Zelfs voor een Windows installatie.
Een USB 2.0 stick gaat ook in een 3.0 poort, backwards compatible.
Mijn Crucial USB 3.0 stick weigert toch echt dienst in een USB 2 poort.
Ik kan enkel er van booten (of überhaupt gebruiken) als hij in een USB3 poort zit.

[ Voor 10% gewijzigd door CH4OS op 05-08-2016 14:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-09 09:25
Staat in het BIOS niet heel toevallig de SATA modus op RAID? Zoja, zet deze dan op AHCI. Ook als deze momenteel op IDE staat dan kun je deze het beste op AHCI zetten voor hogere performance. Dat gaat er natuurlijk wel vanuit dat de SSD een SATA model is (aangesloten via SATA danwel M.2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QempZoR
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 03-10 19:21
CH40S schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 14:41:
[...]

Mijn Crucial USB 3.0 stick weigert toch echt dienst in een USB 2 poort. Ik kan enkel er van booten als hij in een USB3 poort zit.
Dat is inderdaad wel vreemd.

Wat mijn ervaring is met Windows 10 via USB stick installeren is dat wanneer ik mijn USB3 usb stick in een USB3 poort doe voor een clean install, hij dan vaak ook de schijven niet ziet.

Switchen naar USB 2 poort werkt dan vaak al.

Wat ook nog het geval kan zijn, is een andere bootmethode proberen.
ipv bijvoorbeeld UEFI - usbstick gewoon USB - usbstick proberen
http://www.eightforums.co...ws-uefi_usb_boot_menu.jpg

Edit:
Als je je hardeschijf ook bij dat lijstje ziet staan, kan je er vanuit gaan dat deze correct is aangesloten

[ Voor 6% gewijzigd door QempZoR op 05-08-2016 14:48 . Reden: typo :) ]

Smarthome - HomeAssistant | Zigbee2MQTT | Homekit | Philips Hue | Synology | Unifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeatWave
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-05 22:01

HeatWave

Back to my tweakersroots!

CH40S schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 14:41:
[...]

Mijn Crucial USB 3.0 stick weigert toch echt dienst in een USB 2 poort.
Ik kan enkel er van booten (of überhaupt gebruiken) als hij in een USB3 poort zit.
Zelfde hier hoor, booten van USB 3.0 geeft standaard de foutmelding dat er geen partitie is aangetroffen etc. Kan je diskparten etc wat je wil, het is mij nog steeds niet gelukt.

A gentle wave of heat flows over the GOT forum | Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scythe!
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09-05-2021
Wauw, bedankt voor alle snelle reacties. Ik zag in mijn bios dat hij niets herkende behalve het dvd station. Ik had mijn SSD en HDD namelijk in de SATA Express poorten gestopt, ik heb de SSD omgeplugd en nu doet hij het wel.

Nu vraag ik me wel eigenlijk nog af waarom hij het in de SATA Express poort niet deed omdat ik dacht dat dit beter was, in ieder geval voor de SSD vanwege de hogere snelheid. Heeft dit misschien nog iets met de bios instellingen te maken? Als iemand deze vraag nog zou ik dat fijn vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

SATA Express is volgens mij een iets andere aansluiting of protocol. Het beste kijk je naar SATA 6G poorten of iets in die trant, dat zijn SATA poorten met een bandbreedte van 6GB/sec, die zijn het beste qua performance. Voor de Windows installatie maakt dat niks uit, hoogstens voor de bootvolgorde.
Pagina: 1