Game/CAD PC €1500,- incl. monitor

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scythe!
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09-05-2021
Beste Tweakers,
Ik wil graag een nieuwe pc bouwen maar heb er zelf nog nooit een samengesteld en gebouwd, daarom wil ik gebruik maken van jullie kennis.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil met mijn nieuwe systeem voornamelijk gamen, we hebben het dan over Call of Duty, Battlefield, GTA en racegames. Daarnaast wil ik hem ook gebruiken om CAD te tekenen met SolidWorks voor schooldoeleinden. Verder doe ik voor de hobby ook nog wat video editen, photoshoppen etc.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het mag ongeveer €1500,- kosten, €50,- meer of minder kan er ook nog wel mee door. Ik ben er nog niet helemaal over uit of ik hem zelf in elkaar ga zetten of dat ik het laat doen. Ik heb hier namelijk geen ervaring mee, maar ben wel handig over het algemeen. Hier zou ik dus ook wel advies over willen, wat zouden jullie in mijn situatie doen?

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb al een setje boxen, toetsenbord en muis dat ik mee wil nemen naar mijn nieuwe systeem. Verder heb ik nog een harde schijf van 500GB die ik ook graag mee wil nemen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Spinpoint F3 HD502HJ, 500GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een complete pc behalve een harddisk dan. Verder wil ik ook graag een nieuw scherm, ik heb nu namelijk een Samsung syncmaster 226BW, een van de eerste betaalbare breedbeeld flatscreens. Deze heeft echter een ongewone beeldverhouding van 16:10 en niet eens full-HD. Ik zou nu graag over willen stappen naar 1440p mocht dit kunnen qua budget.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt, als ben ik wel te spreken van de ssd's van Samsung. Dit is echter geen must mocht wat anders beter uitkomen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik zou graag willen gamen met een 1440p scherm. Het zou ook wel fijn zijn als het systeem zo min mogelijk geluid maakt, maar het is geen doorslaggevende factor. Ik wil wel graag een systeem dat futureproof is. Het moet wel zeker 5 jaar mee gaan met de nieuwste games en redelijk hoge settings en met een FPS van 60. In het begin zullen de settings natuurlijk hoger zijn dan naderhand, maar dat is vrij logisch. Tot slot wil ik er ook nog graag een dvd-brander in hebben zitten, ik gebruik dit nog steeds af en toe dus de kast moet dit ook kunnen huisvesten. Een dichte kast voldoet voor mij, er hoeft dus ook geen rekening te worden gehouden met kleuren.

Ga je overklokken?
Nee, was ik niet van plan omdat ik er geen ervaring mee heb.

Wat verwacht je van ons?[i]
Sommige dingen worden herhaald, maar hier staan alle vragen op een rijtje.

Advies betreft de huidige keuzes die ik gemaakt heb om een mooi systeem te krijgen. Misschien kan het wel beter of kan ik juist geld besparen. Het geld besparen is eigenlijk wel een belangrijk puntje omdat ik op het moment iets boven mijn budget zit betreft wat ik wou uitgeven. Advies hierover is dus meer dan welkom. Het wordt namelijk toch altijd wat duurder dan wat is aangegeven in het lijstje aangezien er waarschijnlijk niet altijd gekocht wordt bij de goedkoopste shops.

Zoals ik hierboven ergens vermeld heb, heb ik geen ervaring met het zelf bouwen van een pc. Ik ben over het algemeen wel handig dus zou ik misschien zeggen dat het wel mogelijk zou moeten zijn. Wat zouden jullie in mijn situatie doen? In principe is het de boel maar en elkaar klikken en schroeven.

Iets voor als ik hem zelf in elkaar ga zetten: is de koelpasta voor de processor inbegrepen bij de processor of de processorkoeler. Als dit niet het geval is welke raden jullie dan aan?

Ik wil graag de Dell 1440p monitor die in het lijstje staat vermeld. Is dit een goede monitor voor mijn doeleinden of raden jullie iets anders aan in dezelfde prijsklasse? Raden jullie voor mijn doeleinden misschien wel gewoon een 1080p monitor aan, hierdoor kan de prijs ook wel weer wat zakken. Mocht dit zo zijn, welke raden jullie dan aan?

Omdat ik naast het gamen de pc ook wil gebruiken voor CAD te tekenen vraag ik mij af of de i5 processor wel zo’n goede keuze is. Kan ik misschien beter een i7 pakken?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 199,-€ 199,-
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 85,95€ 85,95
1Gigabyte GeForce GTX 1070 G1 Gaming€ 495,01€ 495,01
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 101,95€ 101,95
1Dell Ultrasharp U2515H Zwart€ 329,-€ 329,-
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 35,20€ 35,20
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 28,95€ 28,95
1Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16€ 68,95€ 68,95
1Asus DRW-24F1MT Zwart€ 13,95€ 13,95
1Corsair CX450M€ 53,95€ 53,95
1Samsung 850 EVO 500GB€ 148,89€ 148,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.560,80

Ik denk dat dit het wel zo'n beetje is, anders hoor ik het graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramO
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 28-09 22:30
1. Geld besparen: ik zou zelf niet voor zo'n dure kast gaan, een CPU koeler is niet essentieel, en een 1070 is wel echt een beest die 1/3e van je budget inneemt.

2. Ja, zelf bouwen! Er is echt heel veel te vinden, hoewel handleidingen volgen ook al genoeg is.

3. Paste zit meestal bij de koeler, en volgens mij altijd bij boxed CPU's (zoals die 6500).

4. Ik denk dat 1440p een goede keuze is, maar dit kun je echt alleen zelf bepalen. De Dell U serie is iig goed.

5. Prijsverschil is €120. Prestatieverschil is bij multicore rendering maximaal +-50%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaannn
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Erg tof systeem, voor je eisen wat betreft gaming zit je in ieder geval helemaal goed. Goeie monitor, niks meer aan doen.

Dan heb je over CAD/Solidworks. Natuurlijk zal het werken met de i5, maar iets minder snel dan met een i7. Het ligt er allemaal aan hoe groot/complex je projecten worden en hoeveel geduld je hebt als je wil bepalen of een i7-6700 de meerprijs waard is. Ik kan me op zich niet voorstellen dat je school projecten krijgt waar je een megasnelle workstation voor nodig hebt. Maar als je een i7 wil zie ik eigenlijk alleen ruimte om te besparen op de videokaart, die is gewoon heel erg duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scythe!
Sebastiaannn schreef op maandag 18 juli 2016 @ 01:08:
Erg tof systeem, voor je eisen wat betreft gaming zit je in ieder geval helemaal goed. Goeie monitor, niks meer aan doen.

Dan heb je over CAD/Solidworks. Natuurlijk zal het werken met de i5, maar iets minder snel dan met een i7. Het ligt er allemaal aan hoe groot/complex je projecten worden en hoeveel geduld je hebt als je wil bepalen of een i7-6700 de meerprijs waard is. Ik kan me op zich niet voorstellen dat je school projecten krijgt waar je een megasnelle workstation voor nodig hebt. Maar als je een i7 wil zie ik eigenlijk alleen ruimte om te besparen op de videokaart, die is gewoon heel erg duur.
Als ik dan zou overstappen op de Sapphire Radeon RX 480 8GD5 in plaats van de Gigabyte GeForce GTX 1070 G1 Gaming en de i7 zou nemen in plaats van de i5 is het dan ook niet beter dat ik overstap op een 1080p scherm? Ik meen hier namelijk iets over gelezen te hebben in een ander topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maus3142
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-10 18:50
Ik zou je scherm zeker op je lijsje laten,de keuze RX 480/GTX 1070 is een lasitige de GTX 1070 is nog te duur en de RX heb je alleen nog maar in de reference uitvoering.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaannn
  • Nu online
Als ik zie hoe lang je met je Samsung Syncmaster heb gedaan denk ik dat een kwaliteitsmonitor wel aan jou besteed is. Van die Dell heb je over 9 jaar nog steeds plezier, als je al aan je derde videokaart toe bent. Een 1080p scherm zou je mogelijk voor die tijd al zat zijn. En ik denk dat voor je CAD tekeningen die extra resolutie en werkruimte ook wel goed van pas komt.

Een RX 480 haalt in benchmarks van recente games op 1440p ultra instellingen vaak rond de 40/50fps. Dan moet je wat instellingen zoals AA en schaduwen terugschroeven om een strakke 60fps te halen. En die gaat mogelijk wat eerder tekort schieten dan een 1070, waarmee je op 1440p nu wél de maximale instellingen kan selecteren en 60fps kan halen. Maar pff, wat is die duur.

Het lijkt erop dat je met dit budget uit 1440p / uitstekende game performance / uitstekende CAD performance er twee kan kiezen, en voor eentje een tandje terug moet schalen. Ik denk dat je gewoon goed moet nadenken wat voor jou belangrijk is. Wil je per se je games op ultra draaien of mag er wel wat op medium/high staan? Wil je per se 5 jaar met je kaart doen of kan je ook doorsparen en over 2 jaar de GPU upgraden? Ontwerp je een nietmachine of een wolkenkrabber in Solidworks? En hoe erg vind je het om daar af en toe even te moeten wachten? Misschien kan je wel benchmarks vinden waarin die i5 en de i7 in Solidworks met elkaar worden vergeleken in projecten die vergelijkbaar zijn met die van jou.

Ik zou je graag een antwoord geven waarin precies staat wat de beste optie is maar deze afweging moet je toch zelf maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scythe!
Sebastiaannn schreef op maandag 18 juli 2016 @ 23:37:
Ik zou je graag een antwoord geven waarin precies staat wat de beste optie is maar deze afweging moet je toch zelf maken.
Sorry voor de late reactie maar bedankt voor de tip. Ik denk dan toch dat ik de gtx 1070 erin laat zitten en het scherm dan ook. Ik zal de pc namelijk meer gaan gebruiken voor gamen dan voor cad doeleinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaannn
  • Nu online
Scythe! schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 07:38:
[...]

Sorry voor de late reactie maar bedankt voor de tip. Ik denk dan toch dat ik de gtx 1070 erin laat zitten en het scherm dan ook. Ik zal de pc namelijk meer gaan gebruiken voor gamen dan voor cad doeleinden.
Top! Ik zou het wel leuk vinden om nog een update van je te krijgen als je het systeem eenmaal in gebruik hebt. Er komen hier regelmatig vragen over CAD-systemen voorbij en ik ben best benieuwd naar jouw ervaringen met die processor in Solidworks. Als je hulp nodig hebt met het in elkaar zetten van je systeem kan je me altijd een berichtje sturen, maar ik denk dat je met behulp van Youtube video's en de handleidingen van je onderdelen een heel eind moet komen. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo, top setup, ga even na of je echt een dvd speler nodig heb, ik zou voor deze kast gaan:
pricewatch: Phanteks Eclipse P400S Zwart
Scheelt 20 euro, zit geluids dichte wanden in, heb m nu zelf naast me staan, ideaal! Case fans kan je op 3 standen instellen en ik ben er erg tevreden mee!
En dan nog maar te praten over de airflow in die phantek kast, echt fantastisch!

Je kan misschien beter ook voor een iets zwaardere voeding nemen, aangezien je dan nog wat extra ruimte heb om te upgraden later.

Ik heb de : pricewatch: Corsair VS550
En heb een Msi gtx 1070 en i5 6500, ik hoor de pc gewoon niet, het enige wat ik hoor is mijn cpu koeler, dus deze voeding is zeker een aanrader!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zou eventueel nog even kunnen wachten totdat de gtx 1060 kaarten wat beter beschikbaar zijn met aftermarket koelers, deze is beter dan een rx 480 en kost 350-400euro, je zou dan nog kunnen kijken voor een eventuele i7 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 18:13:
Ik heb de : pricewatch: Corsair VS550
dus deze voeding is zeker een aanrader!
Niet dus. Erg matige kwaliteit, oud design want geen gescheiden spanningsregeling en daardoor geen ondersteuning van de hoogste powerstates van Intel. Het is aan te raden C6/C7 uit te schakelen in het bios. Als je een GTX 1070 kan betalen had er ook wel een fatsoenlijke voeding vanaf gekund..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scythe!
Sebastiaannn schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 17:19:
[...]

Top! Ik zou het wel leuk vinden om nog een update van je te krijgen als je het systeem eenmaal in gebruik hebt. Er komen hier regelmatig vragen over CAD-systemen voorbij en ik ben best benieuwd naar jouw ervaringen met die processor in Solidworks. Als je hulp nodig hebt met het in elkaar zetten van je systeem kan je me altijd een berichtje sturen, maar ik denk dat je met behulp van Youtube video's en de handleidingen van je onderdelen een heel eind moet komen. Succes!
Ik had je hier graag mee verder geholpen maar dit gaat waarschijnlijk niks geven. Ik gebruik SolidWorks voornamelijk voor school maar ga komende jaar op stage en minor, het zal dus maar een enkele keer voor de hobby zijn misschien. Dit zijn dan wat minder complexe dingen, maar niet dat ik voor school wel hele machines moet uittekenen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xer_00
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 01-10 15:13
Mocht je geen simulaties / renderings / andere specifieke multi threaded plugins draaien dan zal een I7 weinig meerwaarde geven t.o.v. een I5 in Solidworks. Puur voor teken / modeleerwerk moet je processor single threaded zo snel mogelijk zijn.

https://www.pugetsystems....lti-Core-Performance-741/

[ Voor 15% gewijzigd door xer_00 op 21-07-2016 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 18:29:
[...]

Niet dus. Erg matige kwaliteit, oud design want geen gescheiden spanningsregeling en daardoor geen ondersteuning van de hoogste powerstates van Intel. Het is aan te raden C6/C7 uit te schakelen in het bios. Als je een GTX 1070 kan betalen had er ook wel een fatsoenlijke voeding vanaf gekund..
Ik weet niet hoe dat moet, maar me pc functioneert meer dan prima! Witcher 3 op ultra 70-100fps op 1080p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scythe!
xer_00 schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 19:45:
Mocht je geen simulaties / renderings / andere specifieke multi threaded plugins draaien dan zal een I7 weinig meerwaarde geven t.o.v. een I5 in Solidworks. Puur voor teken / modeleerwerk moet je processor single threaded zo snel mogelijk zijn.

https://www.pugetsystems....lti-Core-Performance-741/
Hmm okej, renderingen maken doe ik wel eens, maar niet echt intensief, meer alleen het tekenwerk. De i7 6700 is op single core gebied ook sneller dan i5 6500 of 6600 dus ja. Ik wel wel wat benchmarks gezien en het verschil leek maar klein te zijn. Misschien dat ik wel nog voor de i5 6600 kies want ik zie dat die maar 25 euro duurder is. Dat is het geld misschien wel waard.
Pagina: 1