Stereospeakers icm receiver

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechDude
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 23-11-2024
Hallo,

Ik ben op zoek naar een paar stereospeakers met een receiver. Ik ben echt een leek op het gebied van audio. De afgelopen dagen heb ik zelf al heel wat onderzocht maar ik vind het moeilijk om op basis van specificaties een verstandige keuze te maken, vandaar dat ik graag jullie hulp inschakel.

Ik zoek een?
Een paar stereo speakers. Wegens gebrek aan ruimte in mijn smalle woonkamer (< 20m2) zoek ik een set speakers met kwalitatief goed, vol geluid, vooral ook de lage tonen/bas. Dit laatste vind ik belangrijk omdat ik geen ruimte ga overhouden voor een aparte subwoofer.

Daarnaast zoek ik een receiver die deze boxen kan aansturen. Wederom vind ik de geluidskwaliteit het belangrijkst. De Onkyo's hebben daarbij een optie om de bass/treble zelf in te stellen, dat lijkt me een pluspunt. Verder zou bluetooth mooi meegenomen zijn en het liefst ook DAB radio, maar dat laatste wordt al snel te prijzig als ik de pricewatch afspeur.

Wat is je budget?
Ongeveer €750. Wanneer ik echt veel kwaliteit win kan ik eventueel wat bijleggen, maar liever nog iets minder.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Vooral het geluid van mijn tv verbeteren. Daarnaast om radio te luisteren en muziek af te spelen via mijn telefoon. Eventueel later nog uitbreiden met een blue-ray speler o.i.d.

Wat heb je zelf al gevonden?
Speakers:
pricewatch: Q Acoustics 3020 (Matzwart)
pricewatch: Cambridge Audio Aero 2 (Zwart)
pricewatch: Bowers & Wilkins 600 series 685 S2 White (Wit)

Receivers:
pricewatch: Onkyo TX-8020 Zwart
pricewatch: Onkyo TX-SR343 Zwart
pricewatch: Yamaha RX-V381 Zwart
pricewatch: Yamaha RX-S601D Zwart

Welke vragen heb je hier nog over?
Welke speaker matcht het beste met welke receiver? Maakt het voor de geluidskwaliteit veel uit welke combinatie ik kies?
Van termen als impedantie etc wordt ik niet veel wijzer, ik weet niet of dat nog van toepassing is? Enige hulp bij mijn keuze zou ik dus erg op prijs stellen.

Alvast hartelijk dank.

[ Voor 5% gewijzigd door TechDude op 05-08-2016 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:13
TechDude schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 14:09:
Ik vind het moeilijk om op basis van specificaties een verstandige keuze te maken, vandaar dat ik graag jullie hulp inschakel.
Dat doe je dan ook niet op basis van specificaties, die zijn meestal weinig zeggends. Speakers hebben hun eigen klank die zich niet in cijfers laat uitdrukken. Het enige zinvolle advies wat er gegeven kan worden is: ga luisteren in een audio winkel naar speakers die vallen binnen of net buiten het gestelde budget.

Hier staat wat basiskennis beschreven [FAQ] Audio

Onthoud dat grotere speakers vaak ook betekent dat ze een lagere frequentie kunnen weergeven. Onthoud ook dat een speaker nooit een subwoofer kan evenaren. Het kan wel zo zijn dat de speaker "goed genoeg" klinkt, maar de vergelijking met een subwoofer mag niet gemaakt worden.

Aan de genoemde speakers kun je ook nog Dali Zensor toevoegen. Andere merken om te bekijken zijn; jamo, monitor audio, Kef, Klipsch, Teufel, Boston acoustics, en andere. Zolang je bij de elektronica merken wegblijft, heb je vrijwel altijd kwaliteit te pakken. Het enige verschil is dus de klank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-10 21:35
Qua speakers: 3 speakers met dezelfde specs kunnen heel verschillend klinken. De enige manier om een keuze te maken is LUISTEREN.

P.s. Ik heb zelf erg fijne (luister)ervaring met de B&W speakers.

Qua versterker: iedere versterker kan iets anders klinken, maar de verschillen zijn minimaal in vergelijking tot de verschillen in speakers. Speakers bepalen de klank, een versterker kan net het puntje op de i zetten.

Voor in een woonkamer heb je normaal gezien aan 2x10W versterking al voldoende, alles wat je meer hebt is mooi meegenomen, tenzij je wekelijks party's gaat houden met het volume op 10 ;) kijk vooral naar aansluitingen, specs die je belangrijk vind, evetuele apps, etc. Uit ervaring weet ik dat de B&W's makkelijk aam te sturen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Je wensen passen niet makkelijk in je huidige luisterruimte. Zie sig.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechDude
Bedankt voor jullie input. Ik begrijp wel dat luisteren veel meer zegt dan een advies hier, maar hier zijn helaas geen goede audiowinkels in de buurt. Een mediamarkt komt dan nog het dichtst bij maar zij hebben de eerder genoemde speakers bijvoorbeeld niet in het assortiment.

Ik had misschien gehoopt dat iemand hier een speaker kan aanbevelen die aansluit op mijn wens en bij een breed publiek gewoon als goed bekend staat. Met de receiver zou ik dan wat aanpassingen kunnen maken om het geluid af te stemmen op mijn eigen smaak, voor zover mogelijk.

Ik zie trouwens toevallig op iBood een set "Quadral Argentum 520 Speakers" aangeboden. Is dat misschien een goede deal? Het uitzoeken van een receiver daar kom ik dan wel uit, denk ik.
Lip schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 22:41:
Je wensen passen niet makkelijk in je huidige luisterruimte. Zie sig.
Ik begrijp je opmerking niet helemaal. Ik heb de uitleg achter je sig voor een deel gelezen maar als leek kan ik zo snel niet vinden waar je nu precies op doelt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Je zegt dat je bas wilt, ik doelde er op of de golflengte van de beoogde freqentie wel past in je luisterruimte.

Alles wat een bas is, zit op of onder de 80Hz

zie Golflengtes

Wanneer je dus laag frequent wil horen in een ruimte van 20m2 zul je aan de slag moeten met demping (absorptie). Dat maakt de je muren oneindig ver weg zijn, voor het geluid waardoor je lange golflengtes toch passend krijgt wanneer de lengte-as van je luisterruimte minder bedraagt dan de oorspronkelijke golflengte.

Of praat ik nu Chinees tegen je? ;)

[ Voor 40% gewijzigd door Lip op 06-08-2016 15:59 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

TechDude schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 15:46:
Ik begrijp wel dat luisteren veel meer zegt dan een advies hier, maar hier zijn helaas geen goede audiowinkels in de buurt. Een mediamarkt komt dan nog het dichtst bij maar zij hebben de eerder genoemde speakers bijvoorbeeld niet in het assortiment.

Ik had misschien gehoopt dat iemand hier een speaker kan aanbevelen die aansluit op mijn wens en bij een breed publiek gewoon als goed bekend staat. Met de receiver zou ik dan wat aanpassingen kunnen maken om het geluid af te stemmen op mijn eigen smaak, voor zover mogelijk.
Er zijn zoveel goede audiozaken in NL dat er bij jou ook wel eentje in de buurt moet zijn. Zeker als er wel een MM is. Soms moet je er wel even naar zoeken.

Je kunt niet zomaar een speaker aanraden. Elke speaker heeft een eigen geluid en dat ligt je of niet. B&W is bijvoorbeeld een populair merk wat goed bekend staat, en overal prima reviews krijgt, maar ik heb nog nooit een B&W gehoord waarbij ik niet in slaap viel. Ligt natuurlijk aan mij, want B&W is gewoon goed, maar laat wel zien dat een verder prima speaker niet ieders smaak hoeft te zijn.

Verder hoef jij je in dit prijssegment niet druk te maken. Alle versterkers en receivers van de bekende (meestal Japanse) merken werken prima met vrijwel alle speakers. Er zijn wel exotische speakers waar dat wat lastiger is maar die zitten in een veel hoger prijssegment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:13
Bedankt voor jullie input. Ik begrijp wel dat luisteren veel meer zegt dan een advies hier, maar hier zijn helaas geen goede audiowinkels in de buurt. Een mediamarkt komt dan nog het dichtst bij maar zij hebben de eerder genoemde speakers bijvoorbeeld niet in het assortiment.
De mediamarkt is geen audiowinkel idd, daar hoef je niet veel van te verwachten. Zoek eens op google naar "audio winkel" of "hifi winkel" in maps.
Dat is lastig, want dat zou betekenen dat die persoon goed bekend is met de klank van de meeste speakers. Elke serie klinkt weer anders namelijk. Er zijn wel generalisaties te maken, zo zouden scandinavische merken als Dali, Dynaudio en Jamo een vergelijkbare klank hebben, maar toch klinken de onderlinge series weer anders. Daar komt nog bij dat de omschrijving van een klank erg subjectief is. Ter vergelijking, ik zocht een passende center speaker en dacht aan een specifiek Dynaudio model. De ene winkel raadde het af en noemde de speaker "laid-back" en mijn andere speakers "up front". De andere winkel raadde het aan, want ze hadden dezelfde klank. Uiteindelijk toch aangeschaft en de klank is vrijwel identiek, hoewel ietsjes minder vol.

Een receiver kan hier geen verschil in maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechDude
Volgens mij begrijp ik je wel Lip, de lengte-as van mijn kamer is niet groot genoeg. Maar ik ga niet mijn kamer verbouwen als je dat met demping bedoeld, dat gaat me wat te ver.

Jammer dat jullie geen goede speaker kunnen tippen, misschien was dat ook iets te makkelijk gedacht van me. Komt er dus op neer dat ik het beste even een winkel kan opzoeken om te luisteren.
Ik twijfel alleen om op de aanbieding in te gaan van de eerder genoemde webwinkel. Die loopt morgen af, maar dan ga ik gokken. De speaker klonk via een youtubefilmpje best wel goed, naar mijn idee beter dan de q accoustics bijvoorbeeld. Ik snap dat die filmpjes natuurlijk lang niet het echte geluid weergeven maar het geeft wel een idee, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

TechDude schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 22:00:
De speaker klonk via een youtubefilmpje best wel goed, naar mijn idee beter dan de q accoustics bijvoorbeeld. Ik snap dat die filmpjes natuurlijk lang niet het echte geluid weergeven maar het geeft wel een idee, toch?
Are you serious?

Zo'n Youtube filmpje kan onmogelijk iets zeggen aangezien je het filmpje nu eenmaal niet over die speakers beluistert. Dan hou je jezelf echt voor de gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jammer dat jullie geen goede speaker kunnen tippen, misschien was dat ook iets te makkelijk gedacht van me. Komt er dus op neer dat ik het beste even een winkel kan opzoeken om te luisteren.
Natuurlijk zijn er prima speakers te benoemen, maar dan krijg je daarna meteen de discussie dat die buiten je budget vallen. ;)
Goede en niet al te dure speakers met een zekere audioreputatie vind je bijv. bij Dali, Canton, Focal, B&W, Kef, Monitor Audio en ik zal er nu vast een paar vergeten die ook de moeite van het beluisteren waard zijn.
Toch zal niet iedereen dezelfde speaker aanwijzen, kennelijk verschillen smaken. ;)
De speaker klonk via een youtubefilmpje best wel goed
OMG :+
Ik hoop dat je begrijpt dat dit nergens over gaat he??

Dat is net zoiets als op een oude Nokia naar Avatar kijken en vervolgens zeggen dat het een "indrukwekkende ervaring" was. :F
naar mijn idee beter dan de q accoustics bijvoorbeeld. Ik snap dat die filmpjes natuurlijk lang niet het echte geluid weergeven maar het geeft wel een idee, toch?
Nee, het geeft zelfs geen idee, wélk idee dan?? :X

Ga lekker een lui dagje uit, neem een vriend/vriendin mee, pak de trein, laat je verwennen en maak een uitgebreide luisterafspraak bij een shop die het een en ander heeft staan en neem vooral wat eigen muziek mee die je goed kent als referentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:45

FeaR

In GoT we trust

Je wilt niet weten hoe veel mensen de LG OLED mooi en diep zwart vinden geven in de LG reclame die ze op hun eigen TV bekijken...

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-10 16:50
Mocht je online willen bestellen kun je inderdaad kijken naar teufel. Die hebben de ultima 40 mk2 welke je 30 dagen mag proberen.

Volgens velen een prima speaker die ook makkelijk is aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-10 21:35
Volgens mij begrijp ik je wel Lip, de lengte-as van mijn kamer is niet groot genoeg. Maar ik ga niet mijn kamer verbouwen als je dat met demping bedoeld, dat gaat me wat te ver.

Ik twijfel alleen om op de aanbieding in te gaan van de eerder genoemde webwinkel. Die loopt morgen af, maar dan ga ik gokken. De speaker klonk via een youtubefilmpje best wel goed, naar mijn idee beter dan de q accoustics bijvoorbeeld. Ik snap dat die filmpjes natuurlijk lang niet het echte geluid weergeven maar het geeft wel een idee, toch?
We kunnen genoeg goeie speakers tippen, een aantal mensen hier draagt ook suggesties aan, maar de kans is aanwezig dat wat je kiest zonder te luisteren het net niet is voor jou... Maar als je niet wilt of kunt luisteren dan moet je gewoon blind iets kopen van de bekende merken...

Voorbeeld: ik had een setje B&W 603 S1 zuiltjes. Ik wilde kleinere speakers dus ik ben gaan luisteren (in nijmegen in mijn geval). Van de 10 merken die opgesteld stonden in de luisterruimte kon ik er na 5seconden luisteren (per stuk) meteen 7 afschieten, qua klank. Uiteindelijk bleven er 2 over, de monitor audio RX1 en de RX2. Beide vergelijkbare kastjes (zelfde merk, serie, de rx2 iets groter) maar verschil in klank tussen beiden was enorm. De rX1 klonk heel geknepen in mijn oren, veel laag, veel hoog, maar weinig overtuigend middengebied (zeg maar: zangstem/gitaargeluid). Rx2 was veel beter in balans, en die is jet dan ook geworden. Afgaande van de specificaties zou je juist omgekeerd denken, zou je verwachten dat de rx2 meer laag weergeeft dan de rx1, maar het tegendeel is waar.

Overigens staan die rx2's nu al een aantal jaar bij mij thuis :) ik kan ze je aanraden maar ik vrees wel net boven budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoundByte
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18-04-2022
Ik lees dat de Cambridge SX serie goede bass geeft. Heb geen idee wat de reviewers op richersounds hiermee bedoelen. Maargoed. Ook gelezen dat de Q acoustics 3020 iets minder bass weergeeft dan de Cambridge SX. Maar dit zegt nogesteeds niets. De norm is namelijk dat mensen vaak erg veel bass leker vinden. Als ze zeggen dat de 3020 wat minder is kwa bass, wil niet zeggen dat ik er niet blij mee zal zijn. Ik ben niet zo'n bass liefhebber. Maar kan ook zijn dat ik ze toch nog te wollig vind klinken. En dit laatste zijn Hi-fi speakers bijna allemaal.

Ik heb een BW serie gehoord in een standaard zaak. Weet niet meer welke type. Die nieuwe lelijke vierkante dingen. Ik moet zeggen ze klonken heel open en alles van bass tot hoog klonk gewoon zuiver zonder excessen. 250 p/stuk ofzo.

Wat ik wel weet is dat de Yamaha HS serie (powered speakers, heb je geen amplifier nodig) vooral je tv beleving kan verbeteren. Vooral spraak zang en speial fx ga je duidelijk merken. Kwa bass, zou ik het wellicht niet doen. Tenzij je de HS8 neemt. Maar je kamer is een beetje problematisch daarvoor (te klein). Is het vierkant of rechtoek? Ik heb de Yamaha HS80 en zij zijn hier gevoelig voor. Ook hoe goed je kamer is bekleed. Hoe kaler, hoe scheller ze gaan klinken. En dat is lelijk. Vierkante kamer? Hou je vast voor gehypte kickdrums en mindere vocals. Yamaha HS klinkt helder, iets schellerig maar heel gedetailleerd. Verschil in kwaliteit tussen opnames bands cd's films youtube hoor je direkt. Mischien gaat dit op den duur gaan vervelen.

Verder zit ik ook in hetzelfde bootje. Ik zoek lekkere speakers voor een kleine amplifier die ik heb. De Teac A-H500. Ik zie dat de QA 3020 6 Ohm speakers zijn. Kunnen dus meer stroom trekken op zn tijd. Geen idee of mijn Teac dit aankan. De Cambridge zijn 8Ohm en makkelijker te sturen. Betekent dat je makkelijker meer volume kan halen met standaard versterkers die niet veel kracht leveren. Beide speakers zijn nergens in een winkel te beluisteren... zo gaar.

[ Voor 5% gewijzigd door SoundByte op 19-08-2016 03:13 ]

Pagina: 1