PC gaat niet meer aan

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floris1991
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 18-10-2024
Hoi,

Vandaag heb ik even mijn werkende pc (paar dagen geleden nog gebuikt) even losgekoppeld om te gebruiken als voorbeeld bij een vriend van me.

Helaas gaat hij sindsdien niet meer aan. Wel werken de USB poorten van het moederbord maar voor de rest doet niks het.

Hebben jullie enig idee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:40
Hier kunnen we toch helemaal niks mee..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 18:42
Ik heb wel eens een kennis zijn pc zien vervoeren in het mandje voorop zijn fiets(stuur).
Dat het ding daarna niet meer werkte verbaasde me niks.

Jij ook zoiets slims gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floris1991
Nope was 4 meter naar de andere kamer, met beleid.

Ik lees dat het de voeding kan zijn (maar waarom doen de USB's het wel?) of het moederbord. Hoe kan ik checken of 1 van deze 2 defect is?

[ Voor 58% gewijzigd door Floris1991 op 04-08-2016 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamzero456
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-08 13:25
Stekker in de juiste videokaart output gestoken? niet in je moederbord ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien eerst eens vertellen uit welke onderdelen het systeem bestaat? We hebben geen glazen bol.

Wat bedoel je met 'niet aan'? Geen beeld of gaat geen enkele ventilator draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-09 09:32

JT

VETAK y0

Specs, wat zie en hoor je gebeuren bij het booten?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floris1991
Specs:

Intel Core i3-6100 Boxed
ASRock H110M-ITX
Sharkoon Shark Zone C10
Crucial CT2K4G4DFS8213
Corsair VS450
SDD (random merk)

Hij doet oprecht helemaal niets wanneer ik op de AAN knop druk. Geen ventilator die gaat draaien, geen piepes. Het enige wat het doet is een USB lampje (zo'n leeslampje) wanneer ik deze in een van de USB porten van het moederbord steek.

Het rare is dat we alleen de top van de kast hebben open gehaald om te kijken hoe de draden zitten. Wel heb ik (zonder dat de pc aanstond) de stekker uit de achterkant gehaald (om te vervoeren). Het aan en uit knopje van de voeding zit bij mij aan de voorkant onder een kap waar ik niet bij kan. Kan dit er iets mee te maken hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Loop alle stekkers en verbindingen eens na of ze nog goed aangesloten zijn op het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floris1991
Dankje voor je reactie. Het is een ITX pc dus ik zal helemaal opnieuw moeten beginnen om alles na te lopen. Geen probleem maar is er een moment waarop ik al kan checken of het moederbord of voeding kapot is? (niet dat ik weer 2 uur lang zit te pielen met de videokaart erin te krijgen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scipionyx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Zijn er lampjes op je moederbord (of andere componenten) die een ledje hebben en branden deze?
Probeer je powerbutton eens ingedrukt te houden voor 20 of 30 seconden. Gaan die evt aanwezige lampjes uit en opnieuw aan?

Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floris1991
Er zit 1 lampje, maar helaas gaat deze niet aan... ook niet na heel lang de power button ingedrukt te houden

[ Voor 36% gewijzigd door Floris1991 op 05-08-2016 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Klinkt alsof de powerknop niet goed aangesloten is ofzo en er een USB poort op zit waarmee je ook kunt opladen als de pc uit staat. Ik zou eerst kijken naar de aansluitingen van je kast van knoppen en leds op je mobo. Als je je voeding snel wil testen: http://www.instructables....ower-Supply-without-a-PC/

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floris1991
Is het een idee om alles uit de kast te halen. Het moederbord met voeding los te plaatsen en dan kijken of ik de ventilator van de processor aan kan krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ik zou eerst proberen wat ik zeg want dat is veel minder werk ;) Je kunt gewoon kabels van andere componenten los halen.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scipionyx
  • Niet online
Ik sluit me bij JT aan.

Verder, mijn suggestie kwam hier vandaan: Eerst CMOS reset voordat pc wil starten

Vond de symptomen wel aardig overeenkomen, alleen bij mij was t willekeurig en niet na verplaatsen van pc.

2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floris1991
Zal vanmiddag de CMOS reset proberen en ook de methode van JT toepassen. Maar wat voor soort kabeltje moet ik daarvoor gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Voor de voeding? Ik gebruik meestal een paperclip die ik buig in de juiste vorm...

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floris1991
Top, en hoe kan ik dan zien of hij defect is of niet? Moet ik er een HDD op aansluiten en dan kijken of die begint te draaien? of een fan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scipionyx
  • Niet online
Niets aansluiten, gewoon de groene en zwarte kabels verbinden. Als de fan van de voeding begint te draaien dan is je voeding in orde.

Staat ook in de link die JT had gepost ;) Gewoon even rustig de tijd ervoor nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floris1991
Bedankt voor jullie tips, ik ga er straks mee aan de slag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floris1991
Na allemaal testen ben ik erachter dat mijn voeding gewoon werkt en ook mijn moederbord in orde is. Ik heb eerst de voeding getest met een draadje en die ging gewoon aan. Vervolgens alles uit mijn kast gehaald en enkel het moederbord aangesloten (met fan) en vervolgens starten mijn pc op in BIOS mode.

Ook wanneer ik mijn SSD en HDD aansloot ging de pc gewoon aan (dit keer starten Windows op). Maar wanneer ik mijn grafische kaart erin steek gaat hij niet meer aan. Ook heb ik de CMOS gereset maar dan gaat hij gewoon weer aan zonder grafische kaart. Steek vervolgens de kaart erin en doet helaas weer niks.

Hebben jullie misschien enig idee wat er aan de hand is? Is de voeding niet sterk genoeg ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Themperror
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22-08 16:59
Je hebt geen videokaart vermeld onder de specs dus niemand kan weten of het genoeg is of niet.

450Watt is ook bijzonder veel maar met een i3, geen overclocks en maximaal een midrange videokaart zou het wel genoeg moeten zijn.. een GTX980ti ga je hiermee niet kunnen starten.

Kortom we hebben meer en duidelijkere informatie nodig..

de 6000 series van intel hebben verder ook een interne GPU, Je zegt windows gestart te kunnen hebben zonder de grafische kaart, ik neem aan dat je hiermee bedoeld dus de iGPU gebruikt te hebben en de video output poort op het moederbord zelf?

Rig: AMD Ryzen 9950X3D, 96GB DDR5 6000Mhz, MSI Ventus X3 OC RTX5090

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floris1991
Ja sorry dat bedoel ik. Ik heb de pc wel gestart gekregen door de iGPU te gebruiken icm de HDMI output van het moederbord.

De grafische kaart die ik erin wil zetten is: MSI Twin frozer geforce GTX 760

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Wat heb je gedaan met de videokaart erin? Gestart met:
- HDMI kabel in videokaart
- HDMI kabel aan iGPU
- Beide

In het geval van het eerste, doe de HDMI kabel nog eens in de iGPU, videokaart erin laten. Starten en als je beeld hebt naar bios en instellen dat je gebruik wilt maken van een PCIE videokaart en niet de iGPU.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Scipionyx schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 11:47:
Als de fan van de voeding begint te draaien dan is je voeding in orde.
Dan weet je dat de fan gaat draaien, niet of de voeding goed werkt en de juiste spanningen geeft.
Themperror schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 19:46:
450Watt is ook bijzonder veel maar met een i3, geen overclocks en maximaal een midrange videokaart zou het wel genoeg moeten zijn.. een GTX980ti ga je hiermee niet kunnen starten.
Elk systeem, op een exotische 8 core AMD cpu van 220w na, met enkele videokaart werkt prima op een 450w voeding van redelijke kwaliteit. Een VS450 kan ruim 400w op 12v leveren en dat is voldoende.

@TS: Heb je de mogelijkheid de videokaart in een andere pc te testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floris1991
Beide geprobeerd, maar het probleem is dat de computer helemaal niet start. Geen ventilator gaat draaien, geen lampjes gaan branden, er gebeurt gewoon helemaal niets.

Het lijkt wel alsof de videokaart een probleem met mijn voeding heeft. Terwijl hij het 6 weken lang wel heeft gedaan.

[ Voor 7% gewijzigd door Floris1991 op 08-08-2016 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is tijdens het verplaatsen niet iets van de PCIe aansluiting van het moederbord of de kaart verbogen/gebroken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Klinkt inderdaad alsof er iets kapot is aan de videokaart. Heb je een ander systeem om de videokaart in te testen?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floris1991
Nee dat heb ik helaas niet. Is het mogelijk om bij een computerwinkel de videokaart te laten testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Vast wel. Vraag wat het kost of stel zelf iets voor. Denk dat ze voor een tientje vast wel even de kaart in een systeempje duwen.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floris1991
Ik heb eenzelfde videokaart in mijn kast geklikt en dan start hij wel gewoon op en werkt hij naar behoren. Ik ga er dus vanuit dat mijn eigen videokaart kapot is. Ik wil nu een nieuwe gaan kopen maar vraag me toch af hoe een goed werkende videokaart er na een aantal weken al mee kan stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:35
Misschien heel erg voor de hand liggend, maar heb je deze stekkers wel aangesloten?

Afbeeldingslocatie: http://imagescdn.tweaktown.com/content/5/5/5573_07_msi_geforce_gtx_760_2gb_twin_frozr_gaming_oc_overclocked_video_card_review.jpg

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floris1991
Haha ja, die heb ik aangesloten. Wanneer ik dat doe en op de AAN knop druk gaat de computer 0.0001 sec aan en valt daarna gelijk uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
En die kaart die je geprobeerd hebt, was dat exact dezelfde als je eigen? Of in ieder geval een vergelijkbare qua verbruik en PSU aansluitingen?

Want stel je hebt hem vervangen met een kaart welke slechtje een PSU stekker nodig heeft, jij denkt PSU is goed en mijn eigen videokaart is kapot. Maar het kan ook zo zijn dat alleen het deel van de PSU waar 1 van beide PCI-E stekker aan zit defect is. Dan koop je misschien voor niets een nieuwe videokaart.

Daarom zou ik toch zoals ze hierboven ook voorstelden, de videokaart in de PC van iemand anders (buurman?) proberen. Als hij daar ook niet werkt dan kun je met zekerheid zeggen dat je videokaart stuk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floris1991
Dat ga ik nog even proberen. Maar het is precies dezelfde MSI GTX 960 GAMING 2G. Ik vind het alleen raar dat mijn pc niet aangaat met de videokaart. Je zou toch denken dat hij wel aan gaat maar dan een raar of geen beeld zou geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
Dat is niet precies dezelfde. Jij hebt een MSI Twin frozer geforce GTX 760. Die heeft twee PCI-E Power aansluitingen. De MSI GTX 960 GAMING 2G heeft er volgens mij maar eentje. Als er dus toch iets met dat deel van je voeding aan de hand is dan kan dat de oorzaak zijn.

Doe de MSI GTX 960 GAMING 2G er maar weer eens in, maar dan zonder de PCI-E Power aan te sluiten. Volgens mij start hij dan ook niet op...

Pagina: 1