Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:03

Voorwoord

De overige BBG'ers hebben het allemaal druk deze maand en daarom ben ik de enige die systemen zal posten en in de BBG zal plaatsen (voor zover ik weet). Daarom heb ik besloten om Zaterdag 27 Augustus als laatste datum aan te houden voor het bespreken van dit systeem. Dat geeft mij voldoende tijd om de pagina's voor de BBG te schrijven. Nee, zo lang duurt dat niet, maar de redactie moet de boel ook nog controleren en als er plotseling een prijsverschuiving plaatsvindt in die laatste dagen van Augustus dan zal de BBG niet vertraagd worden door een voortdurende discussie.

[BBG] 1440p High-end Gamesysteem

Sinds 2014 heeft elk high-end gamesysteem in de BBG een overklokbare processor gehad. Ik wil daar verandering in aanbrengen omdat high-end niet synoniem is voor overklokken en in werkelijkheid slechts een klein deel van de gamers dat ook daadwerkelijk doet.

Een i7 + GTX 1070 kan met gemak binnen een budget van €1100 passen maar omdat dit een high-end systeem is, mag je wat meer verwachten zoals een grotere SSD en meer geheugen. Daarom is het budget gesteld op €1250. Iets meer mag, maar het liefst blijven we er onder.

Dit systeem is bedoeld voor gamen op 1440p op hoge instellingen (niet de allerhoogste dus) waarbij de meeste spellen, een gemiddelde fps van rond de 60 zullen noteren.

De huidige configuratie kun je in deze post vinden;
NitroX infinity in "[BBG] High-end Gamesysteem September 2016"

Verouderde versie;
spoiler:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700 Boxed€ 319,90€ 319,90
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 86,90€ 86,90
1Gigabyte GeForce GTX 1070 WINDFORCE OC 8GB€ 455,79€ 455,79
1Fractal Design Define S - Window€ 86,95€ 86,95
1Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16€ 82,-€ 82,-
1be quiet! Straight Power 10 400W€ 70,95€ 70,95
1Sandisk Ultra II SSD 480GB€ 118,95€ 118,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.221,44

DirectX 12 en Vulkan hebben betere ondersteuning voor meer cpu-threads (naast de lagere overhead). Daarom heb ik met het oog op de toekomst een i7 in dit systeem gezet. Zou het nemen van een i5 een grote impact hebben op de prestaties op 1440p?

Het moederbord beschikt over aansluitingen zoals M.2, USB 3.1 en USB 3.1 Type C. Helaas heeft het moederbord geen digitale audio (S/PDIF) wat een eventueel verbeter puntje is voor dit systeem.

De gekozen videokaart is voor 1440p uitstekend te noemen en noteerd met gemak een gemiddelde van 60fps met hoge instellingen. AMD's Fury en FuryX komen in veel spellen niet in de buurt qua prestaties en willen ook al gauw wat meer kosten (om over de beschikbaarheid maar niet te praten).

De behuizing biedt voldoende ruimte voor lange videokaarten en hoge cpu-koelers. Helaas wordt in de gebruikersreviews wel wat op de matige kwaliteit gewezen dus ook hier kunnen jullie helpen om iets beters te vinden, of niet.

Geheugen, 16GiB, heb ik niet veel over te zeggen behalve dat 8GiB naar mijn mening niet thuis hoort in een high-end systeem.

Als voeding is de BeQuiet! SP10 geen slechte keuze. Vierhonderd Watt zou meer dan genoeg moeten zijn voor dit systeem en qua geluid is het ook een stil ding. Ik kan dat weten, ding zit in een kast (met passief gekoelde cpu en geen overige fans) die binnen armlengte van mijn hoofd staat en vaak genoeg zit ik er nog dichter bij.

Omdat er wat meer mag in dit systeem heb ik er ook een grotere SSD in gezet dan in het mainstream systeem. De gekozen SSD is voor zover ik weet een redelijk presterende schijf en is wat goedkoper dan bijvoorbeeld de Samsung 750 EVO en een stuk goedkoper dan de 850 EVO. Alhoewel die beide schijven dan wel over 20GB meer beschikken (niet 20GiB btw!).

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Zou het nemen van een i5 een grote impact hebben op de prestaties op 1440p?
Dat is een goede vraag. Ik heb geen enkele representatieve benchmark kunnen vinden tot nu toe, behalve onzinnige vergelijkingen tussen de slapste i3 en de bruutste i7 op ultralow om het breed uit te meten, en de algemene conclusie dat DX12 sneller is dan DX11 (tot wel 12x in calls zomg!)

Wat er nog het dichtst bij in de buurt komt is deze van HardOCP. Dit zet een i7-4770K (4 cores met HT, totaal 8 threads) af tegen een i7-5960X (8 cores met HT, totaal 16 threads), geklokt op dezelfde snelheden. Bij 1.2 GHz (kunstmatige CPU bottleneck) heeft het verdubbelen van de cores een winst van 36% tot gevolg. Op 4.5 GHz is dit 10%. De winst van 1.2 naar 4.5 GHz is echter 100%...

Maar dit is met alle settings op low zodat de CPU de bottleneck is. Kijk je naar 1440p op Crazy dan verdwijnen die verschillen als sneeuw voor de zon omdat de GPU de bottleneck is. Zelfs 1.2 vs. 4.5 GHz maakt bij DX12 maar maximaal (!) 33% uit, terwijl de CPU dus 3,75 keer sneller is.

Hier kun je nog steeds geen harde conclusies aan verbinden over i5 vs. i7 in games die niet Ashes of the Singularity heten, maar omdat AotS speciaal geschreven is om zo goed mogelijk te schalen op DX12 kun je voorzichtig stellen dat DX12 het alleen maar makkelijker maakt om tegen je GPU bottleneck aan te lopen en dan niets meer te merken van je snellere processor.

Ik durf te speculeren dat je met een GTX 1070 op 1440p die 60 FPS moet trekken voornamelijk GPU-bound gaat wezen en dat het enige merkbare verschil tussen een i7-6700 en een i5-6600 is dat je 90 piek extra hebt. Misschien dat je met een i5-6500 zowaar iets merkt, maar dat zal dan nog steeds niet opwegen tegen 120 piek extra...

De pest is dat er niks meer tussen een GTX 1070 en een GTX 1080 in zit, die bijna het dubbele kost. Anders was de investering snel terugverdiend.

Het is "bagatelliseren", van "bagatel". A, a, e, twee keer l, één keer s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 683497

2666Mhz geheugen werkt niet op het moederbord, de meeste 2400Mhz reepjes ook niet, met uitzondering van degene die op de QVL list staan en misschien nog een paar enkelen daarnaast. Maar sneller dan 2133Mhz gaat het niet lopen dus kun je beter meteen voor 2133Mhz gaan zodat je in ieder geval zeker weet dat het werkt.
pricewatch: Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Anoniem: 683497 schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 20:38:
2666Mhz geheugen werkt niet op het moederbord, de meeste 2400Mhz reepjes ook niet, met uitzondering van degene die op de QVL list staan en misschien nog een paar enkelen daarnaast. Maar sneller dan 2133Mhz gaat het niet lopen dus kun je beter meteen voor 2133Mhz gaan zodat je in ieder geval zeker weet dat het werkt.
pricewatch: Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16
Oeps, mijn fout. Het lijkt ook allemaal zo op elkaar :P Zal het in versie twee van dit systeem meenemen (Die post ik pas als er meerdere veranderingen zijn, ik had bij de vorige BBG 13 verschillende versies van 1 systeem en aangezien ik nou meerdere systemen doe lijkt me dat niet zo verstandig O-) )

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Nu online
Ontbreekt er niet ook een processorkoeler? Zeker als je echt voor een i7 zou gaan... de stock cooler doet zijn werk wel, maar vrijwel iedere aftermarket kan er meer uit halen, en we hebben het hier wel over high end. Welke je dan kiest daar hebben mensen ongetwijfeld leuke meningen over. Ik heb zelf een Noctua op de verlanglijst, maar alleen omdat hij makkelijk te bevestigen is en daar hou ik van. Voor het lelijke bruin-witte kleurenschema hoef je het niet te doen en het goedkoopst is hij ook niet. De vorige BBG met een high-end systeem ging voor een Dark Rock 3.

Qua voeding wil ik trouwens nog wel een lans breken voor de Seasonic G-series 450W. Qua prijs en prestaties vergelijkbaar met de be quiet!, maar semi-modulair -- voor mensen die dat interessanter vinden dan een hele stille voeding.

[ Voor 17% gewijzigd door MneoreJ op 06-08-2016 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
MneoreJ schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 20:59:
Ontbreekt er niet ook een processorkoeler? Zeker als je echt voor een i7 zou gaan... de stock cooler doet zijn werk wel, maar vrijwel iedere aftermarket kan er meer uit halen, en we hebben het hier wel over high end. Welke je dan kiest daar hebben mensen ongetwijfeld leuke meningen over. Ik heb zelf een Noctua op de verlanglijst, maar alleen omdat hij makkelijk te bevestigen is en daar hou ik van. Voor het lelijke bruin-witte kleurenschema hoef je het niet te doen en het goedkoopst is hij ook niet. De vorige BBG met een high-end systeem ging voor een Dark Rock 3.

Qua voeding wil ik trouwens nog wel een lans breken voor de Seasonic G-series 450W. Qua prijs en prestaties vergelijkbaar met de be quiet!, maar semi-modulair -- voor mensen die dat interessanter vinden dan een hele stille voeding.
Voor een non-K processor is een aftermarket koeler niet echt nodig, plus dan moeten we ruimte vinden in het budget. Heb ik niets op tegen overigens.

De Seasonic voeding is al redelijk oud, 2012 wordt getoond in de prijsgrafiek. Dan heb ik zelf liever de BeQuiet omdat dat een nieuwer model is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Nu online
Voor een non-K processor is een aftermarket koeler niet echt nodig, plus dan moeten we ruimte vinden in het budget.
De reden dat ik linkte naar het oorspronkelijk artikel op Tweakers is juist omdat je ziet dat, ook als je niet overklokt, de stock cooler precies hard genoeg werkt om de processor niet te laten throttlen onder load -- maar om nu te zeggen dat de temperatuur dan redelijk blijft, nee. Ik haal op mijn eigen oude Sandy Bridge i5 systeempje (niet overclocked) met een stock cooler ook makkelijk 95 graden op de processor onder full load... ik moet expliciet throttlen om de temp redelijk te houden. Dit zal variëren met wat je in je case verder met ventilatie doet natuurlijk. Maar in mijn volgende systeem komt in ieder geval een aftermarket cooler.

Wat ook een overweging kan zijn is een aftermarket om het geheel stiller te maken onder load; tenslotte zit er ook een stille voeding in. Maar de meeste mensen focussen bij een high-end gamesysteem niet direct op hoeveel geluid het maakt.
De Seasonic voeding is al redelijk oud, 2012 wordt getoond in de prijsgrafiek. Dan heb ik zelf liever de BeQuiet omdat dat een nieuwer model is.
Nieuwer = beter is geen automatisch gegeven voor alle hardwareklassen; niet voor toetsenborden en ook niet voor voedingen.

Maar gelijk als je dat zegt valt me in dat Haswell nieuwe idle states heeft geïntroduceerd voor de processors (C6/C7), waar de voeding ondersteuning voor moet hebben om het geheel te laten werken. Weliswaar zijn die voor een desktop gamesysteem niet heel interessant en kun je ze ook uitzetten in het BIOS (en staan ze volgens mij standaard zelfs vaak uit om problemen te voorkomen), maar een voeding met ondersteuning lijkt me een prettiger idee. De Seasonic ondersteunt deze states niet, de be quiet wel. Dus nieuwer = beter... toevallig. :P

Het bovenstaande blijkt dus onzin -- niet de leeftijd van het model van de voeding is belangrijk, maar of er DC-to-DC conversie op de +3.3V en +5V rails is. De Seasonic G-series heeft dat (zoals de meeste high end supplies) en zou dus probleemloos moeten werken met de Haswell power states. Bron.

[ Voor 9% gewijzigd door MneoreJ op 07-08-2016 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeara
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:43
Ik zou de gigabyte 1070 vervangen voor een Palit Jetstream/gamerock modelletje. Kost eigenlijk evenveel (die gigabyte 1070 wordt niet geleverd voor die prijs), maar de Palit kaarten hebben gewoon een betere koeling.

Vanwege het raampje, zou ik dan de Jetstream nemen. Die is toch wat neutraler kwa kleurstelling, alhoewel het blauw van de Gamerock ook niet verkeerd staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
MneoreJ schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 15:01:
[...]
Ik haal op mijn eigen oude Sandy Bridge i5 systeempje (niet overclocked) met een stock cooler ook makkelijk 95 graden op de processor onder full load... ik moet expliciet throttlen om de temp redelijk te houden.
Een Sandy Bridge lijkt mij ook meer een heethoofd dan een Skylake. het TDP is lager wat zich vertaald in minder warmte-ontwikkeling.
Nope, beide een 110watt verbruik ongeveer zie ik net. Nog een reden om mijn i7 2600k nog even niet te upgraden :+

heb zelf een Mugen koeler, en dan blijft die onder load rond de 70 graden. Zonder enig geluid te horen btw (fans staan niet vol aan te blazen). Dus misschien is een aftermarket koeler nog wel een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Ik ben aan het heroverwegen. Ik wacht nog even af wat onze lokale expert te zeggen heeft maar als we de introductiedatum negeren dan heeft de Seasonic toch wel de betere features/specs in vergelijking met de BeQuiet.
Zeara schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 14:17:
Ik zou de gigabyte 1070 vervangen voor een Palit Jetstream/gamerock modelletje. Kost eigenlijk evenveel (die gigabyte 1070 wordt niet geleverd voor die prijs), maar de Palit kaarten hebben gewoon een betere koeling.

Vanwege het raampje, zou ik dan de Jetstream nemen. Die is toch wat neutraler kwa kleurstelling, alhoewel het blauw van de Gamerock ook niet verkeerd staat.
Ik heb inmiddels wat aanpassingen gedaan aan het systeem voor versie 2 maar zoals ik boven je quote al heb gezegd, wacht ik nog op de mening van een van GoT's lokale experts omtrent de voeding. Als die positief is, dan zal ik versie twee plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Nu online
NitroX infinity schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 14:29:
Ik ben aan het heroverwegen. Ik wacht nog even af wat onze lokale expert te zeggen heeft maar als we de introductiedatum negeren dan heeft de Seasonic toch wel de betere features/specs in vergelijking met de BeQuiet.
Ik zal me in ieder geval gelijk neerleggen bij wat -The_Mask- te zeggen heeft. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merdera
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Ik ga dit topic met veel belangstelling volgen, deze configuratie sluit erg goed aan, bij wat ik zoek in mijn nieuwe gamepc. Bedankt dus alvast!

Windows 11 PC,RTX2080,32GB,i9 | Samsung S20+ 5G | iPad Pro 12.9 | PlayStation 5 | PSN ID : DReaMeRD71 | Xbox Series X | XBL : DReaMeR2601

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
spoiler:
[h1]Versie 2[/h1]

Ik heb aardig wat veranderingen doorgevoerd in deze versie. Het bedrag komt wel iets boven de €1250 uit. Hopelijk dat de videokaart nog wat goedkoper zal worden en/of dat jullie nog wat ideetjes hebben om geld te besparen ;)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700 Boxed€ 319,90€ 319,90
1Gigabyte GA-B150M-D3H€ 84,49€ 84,49
1Palit GeForce GTX 1070 JetStream 8GB€ 476,84€ 476,84
1Cooler Master Silencio 352€ 59,90€ 59,90
1Arctic Freezer i32€ 30,10€ 30,10
1Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16€ 73,99€ 73,99
1Seasonic G-series 450 watt€ 74,95€ 74,95
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 134,95€ 134,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.255,12

Voor de processor heb ik in deze lijst een AMD FX-6300 gekozen. Deze heeft meer cores dan de i7 en een hogere kloksnelheid dus betere prestaties. Uh nee, wacht dat klopt niet :+ Nee hoor, gewoon weer de i7 in het lijstje.

Het moederbord heb ik vervangen door een Micro-ATX variant. High-end systemen hoeven geen bakbeesten te zijn. En SLI is toch geen optie, dan heb je een Z170 moederbord nodig die minimaal zo'n €125 kost.

Ten opzichte van het ATX bord moeten we het wel doen zonder USB 3.1 (10Gb/s) en een Type C aansluiting. Over USB Type C heb ik dit gezegd in het mainstream gamesysteem topic;
[quote]USB-C; is alleen handig wanneer je er met regelmaat een apparaat insteekt. Met andere woorden; USB stickies. En waar steekt men die voornamelijk in? In de aansluitingen aan de voorkant van de behuizing. Mijn mening is dat USB-C op het moederbord, (nog) onzin is. En de kasten die over USB-C aansluitingen beschikken zijn klein in aantal en duur in prijs.[/quote]

De videokaart heb ik vervangen door de Palit Jetstream. Deze geeft een wat realistischere prijs weer voor het moment en heeft een goede koeler.

Omdat ik een kleiner moederbord heb genomen kon er ook een kleinere kast gekozen worden. Valt niet veel over te zeggen van mijn kant.

Een aftermarket koeler! Kijkend naar de specs en gebruikersreviews leek mij dit een zeer leuk koelertje.

Geheugen is hetzelfde gebleven.

De voeding is vervangen door een Seasonic G-Series 450Watt. Deze voeding heeft, ten opzichte van de BeQuiet!, 50Watt meer en is semi-modulair.

Als laatste heb ik de Sandisk 480GB SSD vervangen door de Crucial MX300 525GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Als SSD is de MX300 wel leuk doordat je wat meer opslag krijgt en in principe ben ik ook van mening dat de performance niet heel veel uitmaakt, maar er is natuurlijk wel een grens.
http://www.tomshardware.c...mx300-750gb-ssd,4544.html

Wat betreft de voeding, tja moeilijk de Seasonic G-series is al redelijk oud onder tussen en niet meer een hele geweldige keuze, maar de concurrentie slaapt ook dus veel andere goede keuze is er ook niet.
Seasonic Focus is er nog steeds niet. Cougar GX-S komt morgen. FSP Hydro X zou ook goed zijn, maar de thermistor die de temperatuur meet zat totaal verkeerd geplaatst waardoor de fan speed curve beroerd was, maar geen idee of dat al opgelost is. En de Enermax Revolution X't II 450W is beetje duur hier, doordat die wat slecht leverbaar is. In Duitsland is die bij veel webshops onder de 80 euro.

De Cooler Master Silencio 352 lijkt mij een beetje low-end trouwens voor zo'n dure PC.

Als videokaart is er naast de JetStream ook nog de pricewatch: Palit GeForce GTX 1070 GameRock en pricewatch: Gainward GeForce GTX 1070 Phoenix 8GB

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1230 v5 Boxed€ 276,50€ 276,50
1ASRock Fatal1ty E3V5 Performance Gaming/OC€ 128,75€ 128,75
1Gainward GeForce GTX 1070 Phoenix 8GB€ 479,-€ 479,-
1NZXT S340 Zwart€ 65,95€ 65,95
1Scythe Kotetsu€ 29,95€ 29,95
1Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16€ 82,95€ 82,95
1OCZ Trion 150 480GB€ 109,52€ 109,52
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.243,57

Zo kan het ook.

[ Voor 53% gewijzigd door -The_Mask- op 09-08-2016 15:06 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Die Crucial doet het niet zo goed dus. Als ik kijk naar reviews dan lijkt de 750 EVO de betere te zijn. BX200, UV400 en Ultra II lijken er niet bij in de buurt te komen.

Is de Silencio 352 'low-end' noemen niet een beetje overdreven? Die is toch wel van hogere kwaliteit dan bijvoorbeeld een Sharkoon VS4-V USB 3.0?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Een beetje low-end zei ik. Maar het lijkt mij iig niet een behuizing voor een high-end game PC.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:34
Ik zou echt die i7 vervangen voor een i5-6600. Die i7 power ga je niet of nauwelijks merken tov de i5 bij gamen. Misschien is itt een single 1070 een dubbele 480 een optie :p? Ik weet dat mensen geen fan zijn van CF maar toch. Zit je toch bij die 1080 in de buurt voor niet de jackpot..

[ Voor 43% gewijzigd door WouterL op 09-08-2016 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
-The_Mask- schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 15:18:
Een beetje low-end zei ik. Maar het lijkt mij iig niet een behuizing voor een high-end game PC.
Dat is waar, maar als ik naar die NZXT kijk, zie ik een gapend gat naast de PCIe sloten. Dat lijk me ook niet wenselijk ivm stof.
Wouter Lucassen schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 15:19:
Ik zou echt die i7 vervangen voor een i5-6600. Die i7 power ga je niet of nauwelijks merken tov de i5 bij gamen. Misschien is itt een single 1070 een dubbele 480 een optie :p? Ik weet dat mensen geen fan zijn van CF maar toch. Zit je toch bij die 1080 in de buurt voor niet de jackpot..
Er zit wel degelijk een merkbaar verschil tussen een i5 en i7. Zie de volgende review en kijk dan naar de scores van zowel de i5 6600K als de i7 6700K op 4500MHz;

http://www.purepc.pl/proc...i_pentium_g4400?page=0,32
...en de daarop volgende pagina's.

In sommige spellen maakt het niet uit, anderen kan het heel wat uitmaken. Ja, het is 1080p, maar volgens mij is dat verschil op 1440p niet veel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Nu online
Wouter Lucassen schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 15:19:
Misschien is itt een single 1070 een dubbele 480 een optie :p? Ik weet dat mensen geen fan zijn van CF maar toch. Zit je toch bij die 1080 in de buurt voor niet de jackpot..
Dat mensen geen fan zijn van CF/SLI is grotendeels ook terecht, zou ik zeggen. Het moet maar net werken, en het werkt heel vaak niet (en als het werkt, dan niet soepel). Je haalt zeer wisselende resultaten, soms kom je nog niet eens boven een 1070 uit (en dat is dan met werkende CF) en soms versla je een 1080. En dat dan weer voor aanzienlijk meer warmte en stroom dan een 1070. Ik kan me in de conclusie van TechPowerUp vinden als ze zeggen "Instead of buying two cards upfront, you're much better off putting your monies into a single GTX 1070, not just for better performance but to dodge the spectre of application multi-GPU support, which continues to haunt both SLI and CrossFire."

Als je weet wat je speelt, en je kan de extra warmte/stroom pruimen, en/of je denkt dat DX12 de beloftes van multi-GPU waar gaat maken, dan kun je zo'n configuratie overwegen. Maar ik zou het een persoonlijke keuze laten en niet als best buy opvoeren.

• Ergo
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 07-04 18:31
m.i wordt op 1440p een cpu bottleneck al redelijk snel geëlimineerd naar wat ik zie bij andere benchmarks zo over het algemeen.

zelf ben ik van mening dat er net iets meer te halen valt met het budget in sommige keuzes.
quo behuizing vind ik dat een iets luxere behuizing zoals een define s of een nzxt s340 wel op zijn plaats is in een dergelijk budget. een voeding zoals een rm550x vind ik zelf ook zeker niet miss. ja het is overkill maar de kwaliteit van de voeding is gewoon heel goed en je krijgt 10 jaar garantie. daarbij is die ook nog volledig modulair.

een mooie stille maar niet schreeuwerige build kan iets zijn zoals dit :

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600 Boxed€ 230,51€ 230,51
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 86,90€ 86,90
1Palit GeForce GTX 1070 JetStream 8GB€ 477,90€ 477,90
1Fractal Design Define S€ 81,-€ 81,-
1Scythe Mugen 4€ 38,95€ 38,95
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 66,25€ 66,25
1Corsair RM550x€ 95,95€ 95,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.196,41

of voor de diegene die net een ietwat flashier uiterlijk willen is zoiets ook mogelijk :

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Boxed€ 249,50€ 249,50
1Asus Z170 PRO GAMING€ 148,95€ 148,95
1Gainward GeForce GTX 1070 Phoenix 8GB€ 468,35€ 468,35
1NZXT S340 Colour Edition Zwart/Rood€ 65,95€ 65,95
1be quiet! Dark Rock 3€ 60,-€ 60,-
1Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16€ 82,50€ 82,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.269,15

net iets over het budget maar dat is een kwestie van overklokken weglaten en dan zit je er toch al gauw lekker binnen.

• MneoreJ
  • Nu online
Apropos i7 en niet overklokken: ik ben zelf geen overklokker, maar als ik persoonlijk zou twijfelen tussen een i7-6700 en een i5-6600 zou ik nog eerder een i5-6600K nemen en die een krik geven, hou ik onder de streep waarschijnlijk meer aan over.
Heh. Je eerste build is bijna precies wat ik op het verlanglijstje heb voor mijn volgende build (behalve dat ik een i5-6500 ook genoeg vind, en de koeler is anders). Ik zou de RM550x genomen hebben als mijn huidige Seasonic X-560 niet nog gewoon prima voldeed (persoonlijk ook een fan van kwaliteitsvoedingen die hun jaartjes vol kunnen maken).

Met nog maar één SSD in het systeem (en geen andere drives) is de Define S met zijn zee van ruimte en kabelmanagement ook een hele mooie kast ervoor. Kast vind ik altijd moeilijk omdat het toch persoonlijk blijft wat je zoekt in een machine, maar inderdaad, als rood je ding is (en dat is wel de meest populaire kleur die te krijgen is als je kleur wil) is de NZXT met een Phoenix (of een Gigabyte Gaming voor iets subtielere toonzetting) een goede keus.
De Xeon is een interessant alternatief voor de i7, maar niet echt beter, denk ik. De boost clock is iets lager, en de lagere prijs wordt weer precies gecompenseerd door de duurdere chipset. Het hier gekozen mobo heeft geen USB 3.1, wat toch iets is wat veel mensen als een gemis zullen ervaren (of ze het nu gaan gebruiken of niet :P) Tenzij je een game/workstation gaat bouwen waar ECC van pas komt zijn Xeons vanaf Skylake een stuk minder interessant voor gaming; je keus in moederborden is een stuk beperkter.

Waarom OCZ nog steeds bestaat als merknaam is mij trouwens een raadsel. Het is niet meer het bedrijf dat de baggerdrives van het verleden maakte (thanks for the reinstalls :/) maar ik zou het nog steeds erg moeilijk vinden een OCZ drive in mijn systeem te schroeven. Blijkbaar toch nog meer mensen met positieve associaties dat ze het levend houden.

[ Voor 6% gewijzigd door MneoreJ op 11-08-2016 09:24 ]

• NitroX infinity
Ik heb zelf al aardig wat configuraties in wenslijstjes gezet voor deze bbg, waaronder enkele i5 met GTX 1070 setups. Één van de dingen die ik in zo'n geval doe, is zien hoe goedkoop ik het kan maken. Je moet dan denken aan zware bezuinigingen op het moederbord, de behuizing en voeding, minder geheugen, een kleinere SSD en geen aftermarket koeler.

Dan kom je met een non-K cpu al rond de €875. Dit zet de boel wat in perspectief en €325 extra uitgeven aan een systeem zonder dat de prestaties omhoog gaan vind ik absurd, ongeacht het budget (om over €375 nog maar te zwijgen).

Dan zet ik in dat budget van €1250 er toch liever een Core i7 in wat je enkele tot vele procenten meer geeft aan prestaties en beter toekomstbestendig is dan een Core i5.

Wederom, high-end is niet synoniem met overklokken en slechts een klein deel van de gamers doet aan overklokken. En een grote kast zoals de NZXT of Fractal Design is nergens voor nodig aangezien er toch geen SLI in komt (ondersteunt het moederbord niet). Sterker nog, we zouden zelfs voor Mini-ITX kunnen gaan.

pricewatch: Fractal Design Core 500
pricewatch: MSI B150I GAMING PRO

• MneoreJ
  • Nu online
Je moet dan denken aan zware bezuinigingen op het moederbord, de behuizing en voeding, minder geheugen, een kleinere SSD en geen aftermarket koeler. Dan kom je met een non-K cpu al rond de €875. Dit zet de boel wat in perspectief en €325 extra uitgeven aan een systeem zonder dat de prestaties omhoog gaan vind ik absurd, ongeacht het budget (om over €375 nog maar te zwijgen).
Dat is jouw mening en goed recht. Ik kan ook zeggen dat ik €120 uitgeven voor 2-10% betere FPS (depending on game) absurd vind ongeacht budget. Voor beiden is iets te zeggen, en het hangt nogal van je definitie van "high end" af of je investeringen in een kast, mobo aansluitingen, SSD etc. de moeite waard vindt. Dat doe je doorgaans inderdaad niet vanwege prestaties maar vanwege gemak of esthetiek, en dat is dan ook appels met peren vergelijken. Ik heb persoonlijk geen conversiefactor tussen "prestaties" en "de rest" waarmee ik dat op euro's zou doen.

Ik hoop overigens dat je niet echt "zwaar bezuinigt" op een voeding en je high end spulletjes met OEM brol van 2 tientjes van prik denkt te kunnen voorzien. Dat is niet echt bezuinigen als de boel stuk gaat natuurlijk... en geen eerlijke vergelijking.
Wederom, high-end is niet synoniem met overklokken en slechts een klein deel van de gamers doet aan overklokken.
Dat heeft ook niemand beweerd, maar jij doet nu net alsof overklokken een vies woord is -- alsof je niet mag overklokken of alsof het nooit een rationele keuze is om een systeem voor minder geld hogere prestaties te geven met bepaalde budgetten. Dit is, let wel, iets heel anders dan gewoon de zwaarste proc nemen die bestaat en die dan nog verder overklokken omdat je nu eenmaal het allersnelste wil hebben dat mogelijk is.

Ik snap dat je in deze BBG een keertje specifiek wil gaan voor een systeem dat niet overklokt wordt. Prima, kan ik me in vinden. Ik gaf alleen maar áán dat ik het serieus zou overwegen áls ik twijfelde tussen een i5-6600 en een i7-6700, wat niet daadwerkelijk het geval is. I won't mention the war again. :P

Ik proef een klein beetje dat je de i7 eigenlijk al uitverkoren hebt en dat argumenteren geen zin meer heeft/teveel tijd zou kosten, dus dat zal ik verder ook achterwege laten. Het blijft een guide, mensen kunnen ook zelf nadenken over wat ze vinden van zaken als toekomstbestendigheid.

• NitroX infinity
MneoreJ schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 14:29:
[...]
Ik hoop overigens dat je niet echt "zwaar bezuinigt" op een voeding en je high end spulletjes met OEM brol van 2 tientjes van prik denkt te kunnen voorzien. Dat is niet echt bezuinigen als de boel stuk gaat natuurlijk... en geen eerlijke vergelijking.
Natuurlijk zet ik er dan geen troep zoals MS-Tech in; ik ga wel uit van wat The Mask in zijn voedingentopic heeft staan. Maar zelfs onder de €1000 nog kon ik er componenten in zetten die redelijk goed waren. Dus om dan nog eens €250 uit te geven zonder de prestaties te verhogen, daar heb ik dus moeite mee.
[...]

Dat heeft ook niemand beweerd, maar jij doet nu net alsof overklokken een vies woord is -- alsof je niet mag overklokken of alsof het nooit een rationele keuze is om een systeem voor minder geld hogere prestaties te geven met bepaalde budgetten. Dit is, let wel, iets heel anders dan gewoon de zwaarste proc nemen die bestaat en die dan nog verder overklokken omdat je nu eenmaal het allersnelste wil hebben dat mogelijk is.

Ik snap dat je in deze BBG een keertje specifiek wil gaan voor een systeem dat niet overklokt wordt. Prima, kan ik me in vinden. Ik gaf alleen maar áán dat ik het serieus zou overwegen áls ik twijfelde tussen een i5-6600 en een i7-6700, wat niet daadwerkelijk het geval is. I won't mention the war again. :P

Ik proef een klein beetje dat je de i7 eigenlijk al uitverkoren hebt en dat argumenteren geen zin meer heeft/teveel tijd zou kosten, dus dat zal ik verder ook achterwege laten. Het blijft een guide, mensen kunnen ook zelf nadenken over wat ze vinden van zaken als toekomstbestendigheid.
Pure PC heeft met Skylake aardig wat benchmarks gedaan en daaruit blijkt dan een i7-6700K op 4GHz (stock) in sommige spellen beter presteerd dan een i5-6600K op 4,5GHz (OC). In andere spellen doet de i5 het wel beter, maar is het prestatieverschil klein. Uiteraard, de 4GHz van die i7 is hoger dan die van een non-K i7 (3,4GHz). Maar dat zorgt nog steeds niet voor een dramatisch groot verschil tussen een i5K op 4,5GHz en die i7 op 3,4GHz.

Met het oog op DX12 en Vulkan, welke minder drawcalls zullen genereren en betere ondersteuning voor meer threads bieden lijkt een lager geklokte cpu met meer threads (binnen dezelfde architectuur) wat mij betreft de betere keuze te zijn.

Die i7 staat absoluut niet vast, maar op moment ben ik er van overtuigd dat het voor de toekomst de betere processor is (ten opzichte van een i5K en dus al helemaal een i5 non-K).

http://www.purepc.pl/proc...0_i3_6100_i_pentium_g4400

Dat is mijn mening en die kun je veranderen door mij bijvoorbeeld benchmarks te tonen waarin een i5K op 4,5GHz de vloer aanveegt met een i7 op 3,4GHz (helemaal als het in DX12/Vulkan is).

• MneoreJ
  • Nu online
NitroX infinity schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 16:15:
Pure PC heeft met Skylake aardig wat benchmarks gedaan en daaruit blijkt dan een i7-6700K op 4GHz (stock) in sommige spellen beter presteerd dan een i5-6600K op 4,5GHz (OC). In andere spellen doet de i5 het wel beter, maar is het prestatieverschil klein. Uiteraard, de 4GHz van die i7 is hoger dan die van een non-K i7 (3,4GHz). Maar dat zorgt nog steeds niet voor een dramatisch groot verschil tussen een i5K op 4,5GHz en die i7 op 3,4GHz.
Wel erg onhandig af te lezen, die benchmarks. Laten we er een tabelletje van maken.

i7-6700K @ 4 GHzi5-6600K @ 4.5 GHzGainsi5-6600K @ 4 GHz (projected)Gains (projected)
Battlefield 4140.2129.08%114.718%
Crysis 369.154.921%48.829%
Far Cry 472.077.1-7%68.55%
Watch Dogs68.055.818%49.627%
ArmA III40.042.5-6%37.86%
Skyrim61.566.5-8%59.14%
GTA V57.362.0-8%55.14%

Je ziet hier de winst van een i7 over een i5. Die laatste twee kolommen zijn verzinsels van mij: stel dat de i5 ook op 4 GHz draaide, hoeveel fps zouden we dan verwachten en wat is de winst van de i7? Die hypothetische fps bereken ik door de resultaten op 3.5 GHz er ook bij te pakken en lineair te interpoleren. Zo werkt dat in het echt natuurlijk niet precies, maar het zal geen hele slechte benadering zijn.

Ik denk dat we hieruit de volgende conclusies mogen trekken: als de engine niet geoptimaliseerd is op multicore/hyperthreading kun je van je extra threads 4-6% winst verwachten. Is de engine wel geoptimaliseerd voor multicore/HT (Battlefield 4 op Frostbite, Crysis 3 op CryEngine 3, Watch Dogs op Disrupt) dan kun je zomaar 20-30% winst krijgen. Dit is voor mij een verrassing en de eerste keer dat ik engines echt iets met cores zie doen voorbij dual core.
Met het oog op DX12 en Vulkan, welke minder drawcalls zullen genereren en betere ondersteuning voor meer threads bieden lijkt een lager geklokte cpu met meer threads (binnen dezelfde architectuur) wat mij betreft de betere keuze te zijn.
Dit lijkt me dan weer te simpel. DX12 en Vulkan gaan beter om met de CPU en kunnen dus netto veel meer draw calls per seconde aan (of produceren minder CPU overhead bij gelijkblijvende calls). Je ziet dat zelfs een i3 nog goede (of in ieder geval dramatisch betere) frame rates weet neer te zetten, tot aan de GPU bottleneck toe. Het gaat dan juist veel langer duren voor de extra threads je daadwerkelijk winst gaan opleveren, omdat de bestaande CPU zoveel beter gebruikt wordt. Anders gezegd, zelfs als je i7 perfect zou schalen en 2x zo snel calls kan doen (maal nog wat vanwege de hogere klok) zit ook je i5 dan allang de GPU maximaal te bestoken, want er zit nu eenmaal een grens aan hoeveel die per frame kan renderen.

Dit maakt de keus alsnog wat lastig omdat je in de toekomst moet kunnen kijken. Als er meer spellen gaan komen die op DX11 blijven steken maar wel iets met multicore doen ga je met je i7 scoren. Als er meer spellen komen die DX12/Vulkan goed implementeren ga je veel sneller bij de GPU bottleneck komen en heb je aan je extra kracht niks (of het nu GHz of threads zijn), tenzij de engine wat leuks kan doen met de extra CPU power (SuperUltraHairWorks of zo :P)

Ik zou nu, op dit moment, een voorkeur hebben voor een i7 zolang het in het budget past (daarmee kom ik terug op mijn eerdere mening, dus) omdat ik het zie gebeuren dat we nog een hele tijd met DX11 te maken hebben of slechte DX12 patches voor alle engines helemaal naar DX12/Vulkan gaan, terwijl multicore/HT ondersteuning buiten dat blijkbaar wel een kleine opmars maakt. Maar dat is dus een kleine gok; voor hetzelfde geld zit alles over 1 jaar al op zulke mooie Vulkan engines dat iedereen met een i5 ook gewoon boterzachte framerates haalt. Maar met dit budget, en gegeven dat je het extra geld gewoon niet kunt steken in een betere GPU omdat je dan in een veel hogere prijsklasse komt, kun je het er net zo goed op wagen.

• Zeara
NitroX infinity schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 16:15:

Dat is mijn mening en die kun je veranderen door mij bijvoorbeeld benchmarks te tonen waarin een i5K op 4,5GHz de vloer aanveegt met een i7 op 3,4GHz (helemaal als het in DX12/Vulkan is).
http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=405383 (is wel wat anders maar toch ;) )

Al ben ik zelf ook voor een 6700k gegaan en daarmee gegokt dat DX12 er misschien wat meer mee gaat doen. Dus ik snap je redenatie zeker om voor een i7 te gaan.

• MneoreJ
  • Nu online
Dat is wel weer grappig, want die benchmark spreekt de ander keihard tegen, in het bijzonder voor precies die spellen waarbij de Polen verbetering lieten zien... BF4, Crysis 3 en Watch Dogs. Dan vraag je je toch af waar het probleem zit... bij de een dan wel de ander.

Heb voorlopig geen tijd om het uit te zoeken. Als de resultaten van PurePC inderdaad niet kloppen (of ik heb ze verkeerd geïnterpreteerd) blijf ik bij de stelling dat de i7 de moeite niet waard is, en ik begrijp ook nog altijd niet waarom mensen denken dat DX12 de i7 de moeite waard gaat laten zijn (in plaats van het de i5 makkelijker maken om de GPU te bottlenecken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
GTA V; YouTube: Разница ме&#10...
Worden meerdere processoren tegenover elkaar getoont waaronder een i5 6600K @4,6GHz vs i7 6700 @3,7GHz (da's de turbo op alle vier de cores dus).

Qua prestaties lijken mij de verschillen niet zo groot. Kijken we naar de cpu-load dan is die een stuk lager op de i7 waardoor cpu-intensievere spellen beter kunnen presteren. Het stroomverbruik zal bij een overgeklokte i5 volgens mij ook hoger liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazziek
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18:47
Zeer interessante BBG voor mij aangezien ik binnen 2 maanden een game-PC van tussen de 1000 en 1300 euro aan wil schaffen. Zoals al regelmatig is opgemerkt in dit topic moeten er vanwege het budget keuzes worden gemaakt en compromissen worden gesloten en de keuze op welke vlakken dat te doen is voor mij een lastige.
NitroX infinity schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 12:15:
Ik heb zelf al aardig wat configuraties in wenslijstjes gezet voor deze bbg, waaronder enkele i5 met GTX 1070 setups. Één van de dingen die ik in zo'n geval doe, is zien hoe goedkoop ik het kan maken. Je moet dan denken aan zware bezuinigingen op het moederbord, de behuizing en voeding, minder geheugen, een kleinere SSD en geen aftermarket koeler.

Dan kom je met een non-K cpu al rond de €875.
Heb je die setup toevallig ergens als lijstje? Lijkt me leuk om vanuit daar een beetje te zoeken en wat er allemaal voor verschillende opties mogelijk zijn met het "overgebleven" budget.

Merk voor mezelf dat ik erg twijfel tussen iets meer afwerking, looks, stilte etc of alles in CPU en GPU rammen qua budget (of stiekem toch een middenweg). Bij veel websites met build guides merk ik wel dat er vaak voor mijn idee te weinig stappen worden gemaakt qua prestatie bij een hoger budget en zo'n beetje alles in een betere koeler, mooiere kast, mooie modulaire voeding etc wordt gestoken, terwijl ik wellicht toch liever zou kiezen voor wat meer prestatie en wat meer geluid uit een "lelijke" kast voor lief neem.

[ Voor 13% gewijzigd door Bazziek op 12-08-2016 18:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NitroX infinity
wenslijst: Bazziek (12/AUG/2016)

En dan kan het nog goedkoper door een BeQuiet B8 450W of System Power 7 400W en een goedkopere behuizing zoals in het low-end gamesysteem.

[ Voor 5% gewijzigd door NitroX infinity op 12-08-2016 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merdera
  • Nu online
Welke 1440p of hoger monitor zouden jullie advizeren bij dit systeem ?

Windows 11 PC,RTX2080,32GB,i9 | Samsung S20+ 5G | iPad Pro 12.9 | PlayStation 5 | PSN ID : DReaMeRD71 | Xbox Series X | XBL : DReaMeR2601

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Merdera schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 12:38:
Welke 1440p of hoger monitor zouden jullie advizeren bij dit systeem ?
Dit topic is niet bedoeld voor persoonlijk advies. Daarvoor kun je zelf een topic openen in het Componenten AankoopAdvies subforum.

In het V&B subforum kun je overigens een BBG topic voor monitoren vinden, daar kun je een start maken met je zoektocht. Maar let op, ook dat topic is niet bedoeld voor persoonlijk advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merdera
  • Nu online
Volgens mij is het ook geen persoonlijk advies, jullie advizeren tenslotte altijd wel rand apparatuur, en ik dacht dat dit nu ook zou zijn, wou het alleen alvast weten, maar goed, dan zoek ik het uiteraard zelf uit.

Ps. Haal de laatste 3 posts dan maar weg wat mij betreft, het vervuilt dan alleen dit topic maar, en dat is sonde.

[ Voor 21% gewijzigd door Merdera op 13-08-2016 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Excuses, ik begreep de intentie van je post dan verkeert. Randapparatuur bij elk systeem doe ik dit keer niet aan omdat ik de enige ben die de systemen behandelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merdera
  • Nu online
Geen probleem, heb inmiddels mijn systeem besteld, met jouw lijst als startpunt, met enkele aanpassingen.
Dus zeer bedankt aan jou en iedereen hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Om weer even wat leven in dit topic te blazen, de huidige lijst;

Versie 3

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700 Boxed€ 316,95€ 316,95
1Gigabyte GA-B150M-D3H€ 83,01€ 83,01
1Palit GeForce GTX 1070 JetStream 8GB€ 471,66€ 471,66
1Cooler Master Silencio 352€ 59,95€ 59,95
1Arctic Freezer i32€ 29,95€ 29,95
1Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16€ 77,80€ 77,80
1Samsung 750 EVO (retail) 500GB€ 127,10€ 127,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.241,37

Ik benoem alleen even de veranderingen ten opzichte van versie 2 en overige ideeën;

Alternatieven voor de voeding;
pricewatch: Enermax Revolution X't II 450W
pricewatch: Cougar GX-S 450W
Allebei helaas nog niet goed beschikbaar.

SSD; 750 Evo in plaats van Sandisk Ultra II. 20GB meer en betere prestaties voor een tientje extra, past binnen het budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Distael
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-03 16:47
Is deze voeding net aan voldoende voor dit systeem of kun je hier nog een paar SSD's en een HDD bij prikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Meer dan genoeg. De GTX 1070 heeft een 150W TDP en de i7 een 65W TDP. Met de rest van het systeem zit je rond de 250W dus heb je nog meer dan genoeg ruimte over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Een i7 is pure overkill voor een gaming systeem. Een Core i5-6600 (of zelfs 6600K, maar dat zou misschien meer iets zijn voor een website die aan overclocken doet /sarcasm) heb je voor 245 euro. Dan kan je als Tweaker ook nog eens "tweaken" aan je hardware en kan het budget iets omlaag ;)

Een i7 voor gaming snap ik niet. Voor veel multi-tasken is het voor de fanatiekeling misschien interessant (om te streamen + voice chat + windowed fullscreen en een browser in de achtergrond), ik denk dat de gemiddelde high-end gamer meer dan genoeg heeft aan een i5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoTimeRemains
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:27

NoTimeRemains

I know

Blue-eagle schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 13:19:
Een i7 is pure overkill voor een gaming systeem. Een Core i5-6600 (of zelfs 6600K, maar dat zou misschien meer iets zijn voor een website die aan overclocken doet /sarcasm) heb je voor 245 euro. Dan kan je als Tweaker ook nog eens "tweaken" aan je hardware en kan het budget iets omlaag ;)

Een i7 voor gaming snap ik niet. Voor veel multi-tasken is het voor de fanatiekeling misschien interessant (om te streamen + voice chat + windowed fullscreen en een browser in de achtergrond), ik denk dat de gemiddelde high-end gamer meer dan genoeg heeft aan een i5.
deze discussie is hier boven al een keer gevoerd. NitroX infinity is van mening dat een i7 meer rendement met zich meebrengt.

Uit eigen onderzoek zeggen net zoveel kampen dat een i5 genoeg is dan dat mensen een i7 aanprijzen... Ik ben net bezig met het samenstellen van een nieuwe PC maar ik vind t nog een moeilijke keuze.

This is the Way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
NoTimeRemains schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 13:25:
[...]

deze discussie is hier boven al een keer gevoerd. NitroX infinity is van mening dat een i7 meer rendement met zich meebrengt.
Dat is gewoon ongefundeerde dure bullshit. En de onkunde blijkt wel uit het weglaten van de "K", en dát op een website als Tweakers.net.

Alles wat je online kan vinden zegt dat het marginaal beter is, en ik denk dat het absoluut geen 100 euro waard is.
Uit eigen onderzoek zeggen net zoveel kampen dat een i5 genoeg is dan dat mensen een i7 aanprijzen... Ik ben net bezig met het samenstellen van een nieuwe PC maar ik vind t nog een moeilijke keuze.
Die keuze kan je toch gewoon aan de mensen zelf laten, zonder ze standaard de dure oplossing voor te stellen? De processor gaat over het algemeen niet de beslissende of beperkende factor zijn bij het gamen anno 2016. En ook de komende 6 jaar niet. Ikzelf doe al sinds 2011 met mijn i7 processor, en dat ding heeft nog nooit gepiekt en was dus een enorme overkill, zelfs 5 jaar na aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Blue-eagle schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 13:34:
[...]

Dat is gewoon ongefundeerde dure bullshit. En de onkunde blijkt wel uit het weglaten van de "K", en dát op een website als Tweakers.net.

Alles wat je online kan vinden zegt dat het marginaal beter is, en ik denk dat het absoluut geen 100 euro waard is.
Een i5-6600K @4,5GHz presteerd ongeveer gelijk aan een i7-6700. Echter, de belasting van de i5 zit gemmiddeld boven de 80% voor elke thread terwijl de i7 daar een stuk onder zit. Dat betekent dat nieuwere spellen, die meer eisen van de cpu, stukken betere prestaties zullen laten zien op de i7.

Daarnaast heb ik ook duidelijk gezegd in de ts, dat ik deze keer voor een niet overklokbaar systeem wil gaan omdat slechts een klein deel van de pc gamers daadwerkelijk aan overklokken doet.
[...]

Die keuze kan je toch gewoon aan de mensen zelf laten, zonder ze standaard de dure oplossing voor te stellen? De processor gaat over het algemeen niet de beslissende of beperkende factor zijn bij het gamen anno 2016. En ook de komende 6 jaar niet. Ikzelf doe al sinds 2011 met mijn i7 processor, en dat ding heeft nog nooit gepiekt en was dus een enorme overkill, zelfs 5 jaar na aanschaf.
Zou het feit dat jouw processor al zo lang mee gaat, jou niet laten denken dat het een goede investering is die wel 8 jaar lang mee kan? Over 4 jaar de videokaart vervangen en dit systeem kan weer lekker 4 jaar mee op 1440p. Dan is ongeveer €100 ten opzichte van een i5 6500 of 6600 toch wel de investering waard?

Kort samengevat;
- i7 + mobo kost ongeveer hetzelde als i5K + mobo.
- i7 op 3,7GHz wordt minder belast dan i5K op 4,5GHz.
- Slechts een kleine groep mensen doet aan overklokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
NitroX infinity schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 14:06:
[...]

Een i5-6600K @4,5GHz presteerd ongeveer gelijk aan een i7-6700. Echter, de belasting van de i5 zit gemmiddeld boven de 80% voor elke thread terwijl de i7 daar een stuk onder zit. Dat betekent dat nieuwere spellen, die meer eisen van de cpu, stukken betere prestaties zullen laten zien op de i7.
Is dat zo? Welke games dan? Ik zie nergens benchmarks die hier een hoge waarde aan geven. Die 1 tot 3 frames per seconde die je zeer af en toe ziet zijn niet bepaald zo'n investering waard lijkt mij.
Daarnaast heb ik ook duidelijk gezegd in de ts, dat ik deze keer voor een niet overklokbaar systeem wil gaan omdat slechts een klein deel van de pc gamers daadwerkelijk aan overklokken doet.
Dat heb ik gelezen, ik denk dat wij hier op Tweakers.net zitten en dat deze website méér is dan alleen maar een componentenvergelijker. Tweakers: tweaken; overclocken.

En je denkt dat de groep mensen die een i7 waarderen groter is dan de groep mensen die willen overclocken?

Ik zie het zo: een i5 kost al minder geld. De K-versie ervan wordt vervolgens helemaal gratis nóg meer waard door een klein beetje met de modifiers te spelen.

De koeler is in ieder geval goed genoeg...
[...]

Zou het feit dat jouw processor al zo lang mee gaat, jou niet laten denken dat het een goede investering is die wel 8 jaar lang mee kan? Over 4 jaar de videokaart vervangen en dit systeem kan weer lekker 4 jaar mee op 1440p. Dan is ongeveer €100 ten opzichte van een i5 6500 of 6600 toch wel de investering waard?

Kort samengevat;
- i7 + mobo kost ongeveer hetzelde als i5K + mobo.
- i7 op 3,7GHz wordt minder belast dan i5K op 4,5GHz.
- Slechts een kleine groep mensen doet aan overklokken.
Ik vind het nog steeds niet bij Tweakers passen om een 30-in-een-dozijn systeem op te zetten. Er zit niks leuks meer bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dread89
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:55
Persoonlijk denk ik dat het een kwestie van insteek en perspectief is. Zoals jullie zit ik ook te dubben of ik nou een non-K i7 moet gaan halen, óf een i5K met duurder moederbord. Zoals het nu lijkt gaan we hier niet uitkomen, er is namelijk geen glazen bol beschikbaar.

Wellicht is het een optie om een overclock- en een non-overclock systeem te gaan optuigen? :) Persoonlijk, maar ook kijkend naar de discussies in en rondom deze fora, zou dat de moeite waard kunnen zijn dunkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Blue-eagle schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 14:22:
[...]

Is dat zo? Welke games dan? Ik zie nergens benchmarks die hier een hoge waarde aan geven. Die 1 tot 3 frames per seconde die je zeer af en toe ziet zijn niet bepaald zo'n investering waard lijkt mij.
Lees even het topic door, ik heb een link naar een video geplaatst waarin dit wordt getoont. Het gaat niet om die 1 tot 3 frames die je nu meer hebt, het gaat om de combinatie van vergelijkbare prestaties met lagere belasting van de cores waardoor er meer ruimte in die i7 zit voor zwaardere spellen dan bij die i5.
[...]

Dat heb ik gelezen, ik denk dat wij hier op Tweakers.net zitten en dat deze website méér is dan alleen maar een componentenvergelijker. Tweakers: tweaken; overclocken.

En je denkt dat de groep mensen die een i7 waarderen groter is dan de groep mensen die willen overclocken?

Ik zie het zo: een i5 kost al minder geld. De K-versie ervan wordt vervolgens helemaal gratis nóg meer waard door een klein beetje met de modifiers te spelen.

De koeler is in ieder geval goed genoeg...

[...]

Ik vind het nog steeds niet bij Tweakers passen om een 30-in-een-dozijn systeem op te zetten.
toon volledige bericht
Tweakers(.net) is al lang niet meer de site die het ooit was. Tweakers heeft de doelgroep jaren geleden al uitgebreid naar mensen die minder verstand hebben van het computergebeuren. De BBG's zijn voornamelijk bedoeld voor die groep.

Tweakers die willen overklokken en/of hun systeem willen optimaliseren weten sowieso al meer van het onderwerp af en kunnen zelf een systeem samenstellen dat aan hun eisen voldoet. Die groep gebruikt de BBG hooguit om snel te zien wat mogelijk is binnen hun budget of welke onderdelen veel worden aangeraden.
Er zit niks leuks meer bij.
En wat vind jij dan wel leuk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
NitroX infinity schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 14:42:
[...] Die groep gebruikt de BBG hooguit om snel te zien wat mogelijk is binnen hun budget [...]
Ja, budget. Dat is mijn punt. Dit soort mensen zijn niet de mensen die hun game van "fullscreen" afhalen en op "fullscreen windowed" zetten om te multi-tasken waar ze al die cores voor nodig hebben. Het gaat om mensen die thuis een 1080p-monitor hebben staan waar die GTX 1070 nooit zijn grenzen zal bereiken.

Dit soort mensen kan jij als moderator van Tweakers.net dus een flink bedrag besparen.
[...]

En wat vind jij dan wel leuk?
Het kunnen overclocken van een systeem, je RAM sneller maken, je CPU, je GPU. Zet SSD's in een RAID, maak een systeem van 1200 euro die dezelfde performance heeft als een systeem van 1600 euro. Laat enthousiastelingen zien hoe ze waterkoeling kunnen gebruiken en waarom. Casemodding om ook de visuele kant van custom werk aan te tonen, dat soort dingen vind ik tof ;)

Ik ben nog steeds van mening dat de i7 overkill is, en helemaal als je doelgroep "mensen die minder verstand hebben van het computergebeuren" zijn. Dit is van het niveau: Ja oma, u heeft absoluut een Alienware laptop nodig om te Facebooken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
@blue-eagle: ik zie de BBG als "zoveel mogelijk waar voor je geld" voor - laat ons eerlijk zijn - de non-tweaker. Als je omgeving ook maar denkt dat je iets van computers kent, krijg je zo'n vragen regelmatig (zelfs al beperkt je geknutsel zich tot het herprogrammeren van de vaatwasser)..

De vraag lijkt mij duidelijk: ben je in de markt voor een 1440p high end gaming systeem, dan denken we dat dit systeem van 1600 "best buy" is. Als je dat eigenlijk niet nodig hebt dan ligt het toch wel een beetje aan jezelf als je toch teveel geld uitgeeft. Tweakers zegt hier niet dat je dit nodig hebt, dat bepaal je zelf.

En Nitrox heeft er iets aan toegevoegd: waarom niet eens proberen zonder overclocken, want velen doen dat niet en de BBG van mei (i7K) en januari (i5k) zijn nog altijd actueel of makkelijk te actualiseren. Lijkt me een faire uitdaging.

Dat kan perfect in de intro. En dan is de vraag of een i7-nonK zijn geld waard is over een i5-nonK, of met andere woorden of je voor hetzelfde budgetverschil met andere oplossingen dezelfde performance winst gaat halen (op korte/lange termijn). Van mij mag dat even goed SSDs in RAID zijn, waarom niet (ik ken daar te weinig van om dat te kunnen inschatten).

Kort gezegd, ik gooi de uitdaging terug: bouw een i5-nonK systeem dat minstens even snel is als het voorgestelde i7-nonK systeem voor hetzelfde budget, en je krijgt mijn stem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Blue-eagle schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 15:22:
[...]

Ja, budget. Dat is mijn punt. Dit soort mensen zijn niet de mensen die hun game van "fullscreen" afhalen en op "fullscreen windowed" zetten om te multi-tasken waar ze al die cores voor nodig hebben. Het gaat om mensen die thuis een 1080p-monitor hebben staan waar die GTX 1070 nooit zijn grenzen zal bereiken.

Dit soort mensen kan jij als moderator van Tweakers.net dus een flink bedrag besparen.

.................
Dan zit je in het te dure topic :+
Dan kun je beter kijken bij: [BBG] Mainstream Gamesysteem September 2016

edit:
Wat is trouwens het argument om te kiezen voor een mobo zonder m.2? Hoort dat niet op een Highend?

[ Voor 7% gewijzigd door nokiaan958GB op 23-08-2016 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Ik heb geen moederbord met M.2 gekozen omdat zowel ATX als µATX borden met een M.2 slot, dat ding altijd onder of boven het eerste PCIe sloten hebben zitten. Dat lijkt mij, wat betreft warmte-ontwikkeling niet zo fijn voor een SSD.

Als je mij kunt overtuigen dat dat geen problemen gaat opleveren, dan heb ik geen probleem om het moederbord te veranderen.

Er zijn overigens wel moederborden met het M.2 slot op een andere plek maar dat zijn Mini-ITX borden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crovmon
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-12-2023
NitroX infinity schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 12:22:
Meer dan genoeg. De GTX 1070 heeft een 150W TDP en de i7 een 65W TDP. Met de rest van het systeem zit je rond de 250W dus heb je nog meer dan genoeg ruimte over.
Hoop dat het genoeg is, want net deze PSU & videokaart besteld. ;-)

De Palit GeForce die in dit systeem zit heeft overiens TDP van 170W (dus niet 150W, dit omdat ie tov de baseline wat geoverclockt is I guess, daarom heeft ie ook extra koeling), maar lijkt me niet dat dit de PSU over de rand zal duwen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zeara
Crovmon schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 10:51:
[...]

Hoop dat het genoeg is, want net deze PSU & videokaart besteld. ;-)

De Palit GeForce die in dit systeem zit heeft overiens TDP van 170W (dus niet 150W, dit omdat ie tov de baseline wat geoverclockt is I guess, daarom heeft ie ook extra koeling), maar lijkt me niet dat dit de PSU over de rand zal duwen...
Ik kan stroomverbruik uitlezen met een programmaatje van de voeding (corsair 650RMi, en voor zover dit programmaatje dat ook goed kan natuurlijk). Ik heb zelf een 6700k (4.5Ghz) en een 1070 (2.0 GHz) en die trekt onder het gamen tussen de 300-350 watt, dacht ik.
Dus dat moet allemaal wel goed zitten, met een goede kwaliteit voeding.

• Kiampp
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-06 14:42
Ik ben juist aan het kijken voor een high end gaming systeem wat tegelijk ook mijn thuiswerk pc gaat worden dus ik hou dit topic even goed in de gaten.
Ik wil op 1440p en 144hz gaan gamen en persoonlijk denk ik dat dat tegenwoordig wel onder high end valt. Zou dit systeem dat aankunnen of moet het dan toch nog allemaal even beter?

Met de i5 vs i7 discussie denk ik zelf dat de keuze voor een i7 goed is. We kunnen helaas niet in de toekomst kijken, maar ik denk dat daar wel meer van gebruikt gaat worden in de loop der jaren.
En het is een high end systeem en niet een mainstream dus het mag ook wel even iets duurder.

En een build die niet bedoeld is om over te clocken vind ik eigenlijk ook wel fijn. Dit soort guides wordt volgens toch veel gebruikt door mensen die er niet zo heel veel verstand vanaf hebben (zoals ik) en waarschijnlijk ook niet zouden overclocken.

• NitroX infinity
Kiampp schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 21:51:

Ik wil op 1440p en 144hz gaan gamen en persoonlijk denk ik dat dat tegenwoordig wel onder high end valt. Zou dit systeem dat aankunnen of moet het dan toch nog allemaal even beter?
https://www.techpowerup.c...tac/GeForce_GTX_1080_Amp/
Ik denk dat een groot aantal spellen wel 144fps zal aantikken met hoge instellingen. Voor anderen zul je met minder moeten doen of de instellingen wat lager instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beste-spellen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:51
Mogelijk ook interessant: een i5 i.c.m. een gtx1080. Het nut van een i7 t.o.v. een i5 is wellicht discutabel, maar een upgrade van een gtx1070 naar een gtx1080 is duidelijk merkbaar in de fps. Het kan in ieder geval met het budget:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 6400 Tray€ 179,-€ 179,-
1Gigabyte GA-B150M-D3H€ 83,01€ 83,01
1Palit GeForce GTX 1080 JetStream 8GB€ 689,49€ 689,49
1BitFenix NOVA Zwart Window€ 32,-€ 32,-
1Arctic Freezer i32€ 28,50€ 28,50
2Corsair Value Select CMV8GX4M1A2133C15€ 29,95€ 59,90
1Seasonic M12II Evo 520W€ 62,-€ 62,-
1Sandisk SSD Plus 480GB€ 112,61€ 112,61
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.246,51

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Die GTX 1080 is maar bij 1 winkel zo goedkoop en ook bij slechts weinig winkels te koop.
Beter beschikbare GTX 1080's kosten al minimaal €725, maar de meesten zitten op €750+.

De behuizing hoort niet echt thuis in dit budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timster82
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 17-04 09:53
Is een GTX 1080 voor 1440p 60 hz niet een beetje overkill? Ook in samenwerking met de I5 6400?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
timster82 schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 11:01:
Is een GTX 1080 voor 1440p 60 hz niet een beetje overkill? Ook in samenwerking met de I5 6400?
Naast dit punt:
In de toekomst is het makkelijker om de videokaart een upgrade te geven, dan om een i5 te upgraden.
Videokaart is nieuwe inprikken en gaan, zeker gezien videokaarten elk jaar toch wel 25% sneller worden. Bij processoren is dit eerder 25% per 4 jaar.

Naast dat een nieuwe processor ook een nieuw moederbord betekend, misschien DDR5 upgrade etc.

Zelf zou ik met dit budget eerder voor de i7 + GTX1070 gaan dan voor de i5 + GTX1080.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Marsmellow
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-06 18:52

The_Marsmellow

[MUG] since 1998

Gisteren de voorlopige BBG besteld en nu up and running, tot nu toe nog niets te klagen...

Alle onderdelen zijn besteld behalve de HHD deze was nog niet aan vervanging toe. Het eerste wat opvalt is een heerlijk stil systeem (ik kom van een 6 jaar oude AMD met 2 HD6850.)

Morgen eens de tijd nemen om wat games te gaan testen

Living in a tower, however secure it may feel, is hardly a social attribute.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Waarom geen m.2 SSD? Ze hebben wel een prijsdoorbraak nu:
nieuws: Intel komt met 600p-serie van relatief goedkope nvme-ssd's
Het gigabyte moederbord heeft een aansluiting toch? (kan de hidden lijst niet goed zien op mobiel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Omdat ze te duur zijn. Intel's 512GB 600p SSD kost €100 meer dan de 500GB Samsung die in het systeem is opgenomen. En veruit de meeste gebruikers hebben niets aan die hogere snelheden van NVME SSD's.

[ Voor 4% gewijzigd door NitroX infinity op 28-08-2016 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertp1
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
-The_Mask- schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 14:29:
Als SSD is de MX300 wel leuk doordat je wat meer opslag krijgt en in principe ben ik ook van mening dat de performance niet heel veel uitmaakt, maar er is natuurlijk wel een grens.
http://www.tomshardware.c...mx300-750gb-ssd,4544.html

Wat betreft de voeding, tja moeilijk de Seasonic G-series is al redelijk oud onder tussen en niet meer een hele geweldige keuze, maar de concurrentie slaapt ook dus veel andere goede keuze is er ook niet.
Seasonic Focus is er nog steeds niet. Cougar GX-S komt morgen. FSP Hydro X zou ook goed zijn, maar de thermistor die de temperatuur meet zat totaal verkeerd geplaatst waardoor de fan speed curve beroerd was, maar geen idee of dat al opgelost is. En de Enermax Revolution X't II 450W is beetje duur hier, doordat die wat slecht leverbaar is. In Duitsland is die bij veel webshops onder de 80 euro.

De Cooler Master Silencio 352 lijkt mij een beetje low-end trouwens voor zo'n dure PC.

Als videokaart is er naast de JetStream ook nog de pricewatch: Palit GeForce GTX 1070 GameRock en pricewatch: Gainward GeForce GTX 1070 Phoenix 8GB

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1230 v5 Boxed€ 276,50€ 276,50
1ASRock Fatal1ty E3V5 Performance Gaming/OC€ 128,75€ 128,75
1Gainward GeForce GTX 1070 Phoenix 8GB€ 479,-€ 479,-
1NZXT S340 Zwart€ 65,95€ 65,95
1Scythe Kotetsu€ 29,95€ 29,95
1Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16€ 82,95€ 82,95
1OCZ Trion 150 480GB€ 109,52€ 109,52
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.243,57

Zo kan het ook.
toon volledige bericht
Moet je geen ECC geheugen gebruiken bij die chipset? edit: neen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RustStorm
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:40
The_Marsmellow schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 01:27:
Gisteren de voorlopige BBG besteld en nu up and running, tot nu toe nog niets te klagen...

Alle onderdelen zijn besteld behalve de HHD deze was nog niet aan vervanging toe. Het eerste wat opvalt is een heerlijk stil systeem (ik kom van een 6 jaar oude AMD met 2 HD6850.)

Morgen eens de tijd nemen om wat games te gaan testen
Welke configuratie heb je precies? Want op dit moment ben ik ook aan het kijken om een pc samen te stellen om te gamen. Maar ik word een beetje "warrig" door de verschillende kampen, waardoor ik niet goed weet wat te kiezen. En heb zelf gewoon te weinig kennis van zaken om er zelf wat van te maken...

Advies van een (bedrijfs)arts: gun jezelf de nodige ontspanning! Je werkt immers om te leven, en leeft niet om te werken. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GLR89
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:28
RustStorm schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 11:47:
[...]

Welke configuratie heb je precies? Want op dit moment ben ik ook aan het kijken om een pc samen te stellen om te gamen. Maar ik word een beetje "warrig" door de verschillende kampen, waardoor ik niet goed weet wat te kiezen. En heb zelf gewoon te weinig kennis van zaken om er zelf wat van te maken...
grote vraag hierin is: wat wil je zelf precies?

maak eens een lijstje met games die je op het oog hebt om te gaan spelen.
- op welke resolutie wil je deze gaan spelen
- op wat voor settings (ultra, high, normal of low)
- en daarbij wat is het budget dat je voor ogen hebt

ga bij de voor jou gewenste games eens na wat de benodigdheden aan componenten zijn (is genoeg informatie over te vinden op het www) en stel zelf eens een systeem samen mbv wenslijst binnen tweakers bijvoorbeeld. open een draadje op het forum en laat mensen er op schieten. Mijn ervaring is dat dit 1) leuk is, 2) leerzaam 3) geeft een beter gevoel omdat je zelf actief betrokken bent bij het samenstellen van je systeem _/-\o_
Pagina: 1