Voorwoord
De overige BBG'ers hebben het allemaal druk deze maand en daarom ben ik de enige die systemen zal posten en in de BBG zal plaatsen (voor zover ik weet). Daarom heb ik besloten om Zaterdag 27 Augustus als laatste datum aan te houden voor het bespreken van dit systeem. Dat geeft mij voldoende tijd om de pagina's voor de BBG te schrijven. Nee, zo lang duurt dat niet, maar de redactie moet de boel ook nog controleren en als er plotseling een prijsverschuiving plaatsvindt in die laatste dagen van Augustus dan zal de BBG niet vertraagd worden door een voortdurende discussie.[BBG] 1440p High-end Gamesysteem
Sinds 2014 heeft elk high-end gamesysteem in de BBG een overklokbare processor gehad. Ik wil daar verandering in aanbrengen omdat high-end niet synoniem is voor overklokken en in werkelijkheid slechts een klein deel van de gamers dat ook daadwerkelijk doet.Een i7 + GTX 1070 kan met gemak binnen een budget van €1100 passen maar omdat dit een high-end systeem is, mag je wat meer verwachten zoals een grotere SSD en meer geheugen. Daarom is het budget gesteld op €1250. Iets meer mag, maar het liefst blijven we er onder.
Dit systeem is bedoeld voor gamen op 1440p op hoge instellingen (niet de allerhoogste dus) waarbij de meeste spellen, een gemiddelde fps van rond de 60 zullen noteren.
De huidige configuratie kun je in deze post vinden;
NitroX infinity in "[BBG] High-end Gamesysteem September 2016"
Verouderde versie;
spoiler:
DirectX 12 en Vulkan hebben betere ondersteuning voor meer cpu-threads (naast de lagere overhead). Daarom heb ik met het oog op de toekomst een i7 in dit systeem gezet. Zou het nemen van een i5 een grote impact hebben op de prestaties op 1440p?
Het moederbord beschikt over aansluitingen zoals M.2, USB 3.1 en USB 3.1 Type C. Helaas heeft het moederbord geen digitale audio (S/PDIF) wat een eventueel verbeter puntje is voor dit systeem.
De gekozen videokaart is voor 1440p uitstekend te noemen en noteerd met gemak een gemiddelde van 60fps met hoge instellingen. AMD's Fury en FuryX komen in veel spellen niet in de buurt qua prestaties en willen ook al gauw wat meer kosten (om over de beschikbaarheid maar niet te praten).
De behuizing biedt voldoende ruimte voor lange videokaarten en hoge cpu-koelers. Helaas wordt in de gebruikersreviews wel wat op de matige kwaliteit gewezen dus ook hier kunnen jullie helpen om iets beters te vinden, of niet.
Geheugen, 16GiB, heb ik niet veel over te zeggen behalve dat 8GiB naar mijn mening niet thuis hoort in een high-end systeem.
Als voeding is de BeQuiet! SP10 geen slechte keuze. Vierhonderd Watt zou meer dan genoeg moeten zijn voor dit systeem en qua geluid is het ook een stil ding. Ik kan dat weten, ding zit in een kast (met passief gekoelde cpu en geen overige fans) die binnen armlengte van mijn hoofd staat en vaak genoeg zit ik er nog dichter bij.
Omdat er wat meer mag in dit systeem heb ik er ook een grotere SSD in gezet dan in het mainstream systeem. De gekozen SSD is voor zover ik weet een redelijk presterende schijf en is wat goedkoper dan bijvoorbeeld de Samsung 750 EVO en een stuk goedkoper dan de 850 EVO. Alhoewel die beide schijven dan wel over 20GB meer beschikken (niet 20GiB btw!).
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Core i7-6700 Boxed | € 319,90 | € 319,90 |
1 | Gigabyte GA-B150-HD3P | € 86,90 | € 86,90 |
1 | Gigabyte GeForce GTX 1070 WINDFORCE OC 8GB | € 455,79 | € 455,79 |
1 | Fractal Design Define S - Window | € 86,95 | € 86,95 |
1 | Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16 | € 82,- | € 82,- |
1 | be quiet! Straight Power 10 400W | € 70,95 | € 70,95 |
1 | Sandisk Ultra II SSD 480GB | € 118,95 | € 118,95 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.221,44 |
DirectX 12 en Vulkan hebben betere ondersteuning voor meer cpu-threads (naast de lagere overhead). Daarom heb ik met het oog op de toekomst een i7 in dit systeem gezet. Zou het nemen van een i5 een grote impact hebben op de prestaties op 1440p?
Het moederbord beschikt over aansluitingen zoals M.2, USB 3.1 en USB 3.1 Type C. Helaas heeft het moederbord geen digitale audio (S/PDIF) wat een eventueel verbeter puntje is voor dit systeem.
De gekozen videokaart is voor 1440p uitstekend te noemen en noteerd met gemak een gemiddelde van 60fps met hoge instellingen. AMD's Fury en FuryX komen in veel spellen niet in de buurt qua prestaties en willen ook al gauw wat meer kosten (om over de beschikbaarheid maar niet te praten).
De behuizing biedt voldoende ruimte voor lange videokaarten en hoge cpu-koelers. Helaas wordt in de gebruikersreviews wel wat op de matige kwaliteit gewezen dus ook hier kunnen jullie helpen om iets beters te vinden, of niet.
Geheugen, 16GiB, heb ik niet veel over te zeggen behalve dat 8GiB naar mijn mening niet thuis hoort in een high-end systeem.
Als voeding is de BeQuiet! SP10 geen slechte keuze. Vierhonderd Watt zou meer dan genoeg moeten zijn voor dit systeem en qua geluid is het ook een stil ding. Ik kan dat weten, ding zit in een kast (met passief gekoelde cpu en geen overige fans) die binnen armlengte van mijn hoofd staat en vaak genoeg zit ik er nog dichter bij.
Omdat er wat meer mag in dit systeem heb ik er ook een grotere SSD in gezet dan in het mainstream systeem. De gekozen SSD is voor zover ik weet een redelijk presterende schijf en is wat goedkoper dan bijvoorbeeld de Samsung 750 EVO en een stuk goedkoper dan de 850 EVO. Alhoewel die beide schijven dan wel over 20GB meer beschikken (niet 20GiB btw!).
Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry