Voorwoord
De overige BBG'ers hebben het allemaal druk deze maand en daarom ben ik de enige die systemen zal posten en in de BBG zal plaatsen (voor zover ik weet). Daarom heb ik besloten om Zaterdag 27 Augustus als laatste datum aan te houden voor het bespreken van dit systeem. Dat geeft mij voldoende tijd om de pagina's voor de BBG te schrijven. Nee, zo lang duurt dat niet, maar de redactie moet de boel ook nog controleren en als er plotseling een prijsverschuiving plaatsvindt in die laatste dagen van Augustus dan zal de BBG niet vertraagd worden door een voortdurende discussie.De overige systemen zal ik ook nog plaatsen maar daarvoor is wel geduld vereist. De bedoeling is namelijk om deze te baseren op de RX 460 en RX 470* en deze zullen pas op 4 en 8 Augustus worden onthuld volgens de laatste geruchten.
* Of hun Nvidia tegenhangers als die dan ook beschikbaar zijn.
[BBG] 1080p Mainstream Gamesysteem
Hoewel we in de vorige BBG al een mainstream gamesysteem hadden, was deze niet volledig doordat de videokaart die genoemd werd, nog niet beschikbaar was. Daarom doen we het systeem nog een keer. Echter, om niet weer met hetzelfde systeem op de proppen te komen, zal deze editie een lager budget hebben.Het is mogelijk om systeem met een i5 en RX 480 voor minder dan €675 te krijgen. Helaas moet er dan wel aardig bezuinigd worden op de voeding en behuizing. Daarom is het budget zo'n €75 hoger om te zorgen dat alle onderdelen van een redelijk goede kwaliteit zijn.
Dit systeem is bedoeld voor gamen op 1080p op hoge instellingen (niet de allerhoogste dus) waarbij de meeste spellen, een gemiddelde fps van boven de 60 zullen noteren.
De huidige versie van het systeem kun je hier vinden;
Vanwege de slechte leverbaarheid en hoge prijzen en omdat ik geruchten heb gelezen dat de RX 480 pas aan het einde van de eerste week van September, goed leverbaar zal zijn, heb ik besloten om het mainstream gamesysteem niet in de komende bbg te bespreken.
Mijn excuses aan iedereen die daar wel op had gehoopt, en ik hoop dat men de logica van mijn besluit begrijpt.
spoiler:
De processor in dit systeem is een logische keuze, daar hoeft (denk ik) geen reden voor gegeven worden.
Het moederbord is voldoende voor het overgrote deel van de geïnteresseerden. Met vier SATA poorten is er bijvoorbeeld ruimte voor een SSD, een optische drive en nog twee andere drives (bijv. twee harde schijven). Ook qua USB aansluitingen valt er niet veel te klagen met twee USB 3.0 poorten aan de achterkant van het moederbord en een interne header om nog eens twee USB 3.0 poorten aan de voorkant van de kast aan te sluiten. Ook meerdere USB 2.0 poorten zijn te vinden op het moederbord.
De afwezigheid van een M.2 aansluiting moet voor dit systeem geen probleem zijn. Het is geen compact systeem dus een SATA SSD past met gemak in de kast en aangezien het geen high-end workstation is, zullen de doorvoersnelheden van een M.2 NVME SSD ook niet nodig zijn.
Een duurdere chipset zoals de B150 verbeterd de prestaties in spellen of algemeen gebruik niet, en de extra features en aansluitingen zijn ook niet benodigd. Wie wel extra aansluitingen nodig heeft, weet dat al en zal dus zelf een ander moederbord kunnen kiezen; op zichzelf of met behulp van zijn/haar medetweakers.
De behuizing is niet al te duur en van redelijke bouwkwaliteit. Dat zijn de enige redenen waarom ik deze kast heb gekozen en sta volledig open voor suggesties.
Het geheugen, de voeding en de SSD zijn eigenlijk standaard keuzes, maar er is niets mis met die onderdelen. De voeding heeft een goede prijs/kwaliteit verhouding en is modulair. De Samsung 750 EVO heeft op dit moment de beste verhouding tussen prijs en prestatie en 250GB is nog steeds voldoende zolang je niet al teveel spellen en programma's installeerd.
Voor de videokaart heb ik een goedkopere 4GiB RX 480 gekozen, maar dit onderdeel is slechts een plaatshouder; in de komende maand zullen meer kaarten beter beschikbaar worden en hopelijk zullen de prijzen ook wat gaan dalen (gezien de geruchten van 100.000+ gpu's die AMD zal verschepen naar partners in de komende weken).
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Core i5-6400 Boxed | € 183,50 | € 183,50 |
1 | Gigabyte GA-H110M-S2H | € 53,95 | € 53,95 |
1 | Sapphire Radeon RX 480 NITRO+ 4G | € 258,90 | € 258,90 |
1 | Corsair Carbide 100R Standaard | € 49,- | € 49,- |
1 | Crucial CT2K4G4DFS8213 | € 35,25 | € 35,25 |
1 | Corsair CX450M | € 55,14 | € 55,14 |
1 | Samsung 750 EVO (retail) 250GB | € 69,90 | € 69,90 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 705,64 |
De processor in dit systeem is een logische keuze, daar hoeft (denk ik) geen reden voor gegeven worden.
Het moederbord is voldoende voor het overgrote deel van de geïnteresseerden. Met vier SATA poorten is er bijvoorbeeld ruimte voor een SSD, een optische drive en nog twee andere drives (bijv. twee harde schijven). Ook qua USB aansluitingen valt er niet veel te klagen met twee USB 3.0 poorten aan de achterkant van het moederbord en een interne header om nog eens twee USB 3.0 poorten aan de voorkant van de kast aan te sluiten. Ook meerdere USB 2.0 poorten zijn te vinden op het moederbord.
De afwezigheid van een M.2 aansluiting moet voor dit systeem geen probleem zijn. Het is geen compact systeem dus een SATA SSD past met gemak in de kast en aangezien het geen high-end workstation is, zullen de doorvoersnelheden van een M.2 NVME SSD ook niet nodig zijn.
Een duurdere chipset zoals de B150 verbeterd de prestaties in spellen of algemeen gebruik niet, en de extra features en aansluitingen zijn ook niet benodigd. Wie wel extra aansluitingen nodig heeft, weet dat al en zal dus zelf een ander moederbord kunnen kiezen; op zichzelf of met behulp van zijn/haar medetweakers.
De behuizing is niet al te duur en van redelijke bouwkwaliteit. Dat zijn de enige redenen waarom ik deze kast heb gekozen en sta volledig open voor suggesties.
Het geheugen, de voeding en de SSD zijn eigenlijk standaard keuzes, maar er is niets mis met die onderdelen. De voeding heeft een goede prijs/kwaliteit verhouding en is modulair. De Samsung 750 EVO heeft op dit moment de beste verhouding tussen prijs en prestatie en 250GB is nog steeds voldoende zolang je niet al teveel spellen en programma's installeerd.
Voor de videokaart heb ik een goedkopere 4GiB RX 480 gekozen, maar dit onderdeel is slechts een plaatshouder; in de komende maand zullen meer kaarten beter beschikbaar worden en hopelijk zullen de prijzen ook wat gaan dalen (gezien de geruchten van 100.000+ gpu's die AMD zal verschepen naar partners in de komende weken).
[ Voor 3% gewijzigd door NitroX infinity op 26-08-2016 19:27 ]
Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry