[BBG] Mainstream Gamesysteem September 2016

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:01

Voorwoord

De overige BBG'ers hebben het allemaal druk deze maand en daarom ben ik de enige die systemen zal posten en in de BBG zal plaatsen (voor zover ik weet). Daarom heb ik besloten om Zaterdag 27 Augustus als laatste datum aan te houden voor het bespreken van dit systeem. Dat geeft mij voldoende tijd om de pagina's voor de BBG te schrijven. Nee, zo lang duurt dat niet, maar de redactie moet de boel ook nog controleren en als er plotseling een prijsverschuiving plaatsvindt in die laatste dagen van Augustus dan zal de BBG niet vertraagd worden door een voortdurende discussie.

De overige systemen zal ik ook nog plaatsen maar daarvoor is wel geduld vereist. De bedoeling is namelijk om deze te baseren op de RX 460 en RX 470* en deze zullen pas op 4 en 8 Augustus worden onthuld volgens de laatste geruchten.

* Of hun Nvidia tegenhangers als die dan ook beschikbaar zijn.

[BBG] 1080p Mainstream Gamesysteem

Hoewel we in de vorige BBG al een mainstream gamesysteem hadden, was deze niet volledig doordat de videokaart die genoemd werd, nog niet beschikbaar was. Daarom doen we het systeem nog een keer. Echter, om niet weer met hetzelfde systeem op de proppen te komen, zal deze editie een lager budget hebben.

Het is mogelijk om systeem met een i5 en RX 480 voor minder dan €675 te krijgen. Helaas moet er dan wel aardig bezuinigd worden op de voeding en behuizing. Daarom is het budget zo'n €75 hoger om te zorgen dat alle onderdelen van een redelijk goede kwaliteit zijn.

Dit systeem is bedoeld voor gamen op 1080p op hoge instellingen (niet de allerhoogste dus) waarbij de meeste spellen, een gemiddelde fps van boven de 60 zullen noteren.

De huidige versie van het systeem kun je hier vinden;

Vanwege de slechte leverbaarheid en hoge prijzen en omdat ik geruchten heb gelezen dat de RX 480 pas aan het einde van de eerste week van September, goed leverbaar zal zijn, heb ik besloten om het mainstream gamesysteem niet in de komende bbg te bespreken.

Mijn excuses aan iedereen die daar wel op had gehoopt, en ik hoop dat men de logica van mijn besluit begrijpt.

spoiler:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 183,50€ 183,50
1Gigabyte GA-H110M-S2H€ 53,95€ 53,95
1Sapphire Radeon RX 480 NITRO+ 4G€ 258,90€ 258,90
1Corsair Carbide 100R Standaard€ 49,-€ 49,-
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 35,25€ 35,25
1Corsair CX450M€ 55,14€ 55,14
1Samsung 750 EVO (retail) 250GB€ 69,90€ 69,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 705,64

De processor in dit systeem is een logische keuze, daar hoeft (denk ik) geen reden voor gegeven worden.

Het moederbord is voldoende voor het overgrote deel van de geïnteresseerden. Met vier SATA poorten is er bijvoorbeeld ruimte voor een SSD, een optische drive en nog twee andere drives (bijv. twee harde schijven). Ook qua USB aansluitingen valt er niet veel te klagen met twee USB 3.0 poorten aan de achterkant van het moederbord en een interne header om nog eens twee USB 3.0 poorten aan de voorkant van de kast aan te sluiten. Ook meerdere USB 2.0 poorten zijn te vinden op het moederbord.

De afwezigheid van een M.2 aansluiting moet voor dit systeem geen probleem zijn. Het is geen compact systeem dus een SATA SSD past met gemak in de kast en aangezien het geen high-end workstation is, zullen de doorvoersnelheden van een M.2 NVME SSD ook niet nodig zijn.

Een duurdere chipset zoals de B150 verbeterd de prestaties in spellen of algemeen gebruik niet, en de extra features en aansluitingen zijn ook niet benodigd. Wie wel extra aansluitingen nodig heeft, weet dat al en zal dus zelf een ander moederbord kunnen kiezen; op zichzelf of met behulp van zijn/haar medetweakers.

De behuizing is niet al te duur en van redelijke bouwkwaliteit. Dat zijn de enige redenen waarom ik deze kast heb gekozen en sta volledig open voor suggesties.

Het geheugen, de voeding en de SSD zijn eigenlijk standaard keuzes, maar er is niets mis met die onderdelen. De voeding heeft een goede prijs/kwaliteit verhouding en is modulair. De Samsung 750 EVO heeft op dit moment de beste verhouding tussen prijs en prestatie en 250GB is nog steeds voldoende zolang je niet al teveel spellen en programma's installeerd.

Voor de videokaart heb ik een goedkopere 4GiB RX 480 gekozen, maar dit onderdeel is slechts een plaatshouder; in de komende maand zullen meer kaarten beter beschikbaar worden en hopelijk zullen de prijzen ook wat gaan dalen (gezien de geruchten van 100.000+ gpu's die AMD zal verschepen naar partners in de komende weken).

[ Voor 3% gewijzigd door NitroX infinity op 26-08-2016 19:27 ]

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:36

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Gezien ik op dit moment "op de markt ben" voor een nieuwe p.c. ben ik toch benieuwd naar je argumenten om met een lager budget te werken.
Zeker in vergelijking met de BG van juli (waarin een budget van 800 tot 1000 euro voor een mainstream game systeem staat ) kan ik me persoonlijk niet vinden in een aantal keuzes die je maakt.

Namelijk :
Een nieuw systeem moet bij mij toch minimaal 3 jaar meekunnen, moet stil zijn en voldoende ruimte bieden op de SSD (bedoel 128Gb SSD zat er 3 jaar geleden al in mijn systeem).

Kortom ik zoek :
SSD : minimaal 500GB maar bij voorkeur 1TB (250GB kan echt niet meer) en zat ook in het juli bbg systeem.

Moederbord : Minimaal een USB-C aansluiting en digitale audio uit (coax of optisch is me om het even) kan me zeer vinden in de specs van de Asus Z170 Pro Gaming.
6x SATA-600 kan nog weleens erg handig zijn als je een NAS RAID set moet restoren (niet iedere Tweaker zal zich hierin kunnen vinden maar ik heb al 2 keer iemand zeer blij mee gemaakt na een defecte Synology / Qnap )
Dikke plus ook nog eens van dit moederbord is zijn rijkelijk aanwezige connectoren (DisplayPort, DVI-D, HDMI, VGA (D-Sub) ) hetgeen mij mooi in staat stelt om ook een wat oudere monitor danwel mijn 55" tv als 2de of 3de monitor te gebruiken.

Behuizing : De is wel erg budget, persoonlijk heb ik meer aan een degelijke kast en vind de Phanteks Eclipse P400S de betere keuze.

Qua videokaart lijkt me het lastig, de RX480 was al aangeboden in de BBG van juli maar is niet of nauwelijks verkrijgbaar, echter is dat ook de main reason waarom ik nog niet tot aanschaf ben over gegaan. Wachten is (zoals je zeer correct opmerkt) tot betere beschikbaarheid (en dus betere prijzen).

Dit zijn zo mijn overpeinzingen.

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NitroX infinity
SSD; 250GiB is voldoende in een standaard situatie. Alleen de persoon die veel nieuwere spellen tegelijk heeft geïnstalleerd zal meer ruimte nodig hebben. Het is dus een zeer persoonlijke keuze. Daarnaast is het prijsverschil zo'n €60 minimaal (Sandisk Ultra II 480GB) wat ik toch een aardig bedrag vind. Ja, als het budget €800 was, zou ik wel een grotere SSD aanraden. Maar ik probeer dus wat verschillen te creëren tussen dit mainstream gamesysteem en die uit de vorige editie.

USB-C; is alleen handig wanneer je er met regelmaat een apparaat insteekt. Met andere woorden; USB stickies. En waar steekt men die voornamelijk in? In de aansluitingen aan de voorkant van de behuizing. Mijn mening is dat USB-C op het moederbord, (nog) onzin is. En de kasten die over USB-C aansluitingen beschikken zijn klein in aantal en duur in prijs.

Het aantal mensen dat interesse in dit systeem zal tonen en meer dan 4 sata poorten nodig heeft, is (voor zover ik ervaar als ik de topics in DAA zie) klein.

Over de behuizing; simpelweg de mening hebben dat de prijs te laag is, is geen solide argument. De behuizing die jij noemt is bij weinig winkels te koop en zo'n 50% duurder. Wat krijg je daarvoor terug? Niet veel, zekers niet iets dat je niet bij een kast kan vinden die goedkoper is dan de Phanteks.

Videokaart; ik zei al dat er geruchten zijn dat er aardig wat gpu's onderweg zijn naar AMD's partners. Het tekort aan RX 480 kaarten zal deze maand hoogstwaarschijnlijk al opgelost zijn. Dan zul je hopelijk ook een lichte prijsdaling zien.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikSchouten
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 22-08 23:18
Betekent dit dat er weer geen high end game systeem BBG is, die overigens ook al niet in de BBG van juni stond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

NitroX

Qua behuizingen is niet de prijs het argument maar de kwaliteit, ik heb er even de revieuws op terug gelezen en zowel de kast die je nu voorstelt en de kast van de juli BGG worden nou niet echt goed ontvangen als ik de gebruikers reviews mag geloven.

Je mist compleet mijn argument aangaande USB C, feit dat je nu het nut er niet van inziet kun je je best inbeelden dat dat op termijn gaat veranderen. Mijn argument is dat ik zeker 3 jaar wil doen met mijn p.c.en ik binnen nu en 3 jaar zeker usb C connectiviteit nodig heb (en ik denk met mij heel veel andere mensen)

Vraag echter hoe groot de behoefte is op dit moment voor een "budget" mainstream gamesysteem in de BGG.
Ik preek natuurlijk nu voor eigen parochie en vanuit dat aspect rijmen jouw belangen niet met de mijne :)

Kun je s.v.p. eens onderbouwen waarom je wilt afwijken van het standaard budget van 800 tot 1000 euro anders dan met hetzelfde systeem op de proppen te komen als vorige keer ?

Naar mijn idee kun je met het budget tussen de genoemde 800 tot 1000 euro met een compleet degelijker systeem komen dan vorige keer.
Maar misschien heb ik het mis hoor, zoals ik al opmerkte .. ik preek hier voor eigen parochie en probeer wel een graantje van de gezamenlijke kennis en ervaring mee te pikken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NitroX infinity
ErikSchouten schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 12:59:
Betekent dit dat er weer geen high end game systeem BBG is, die overigens ook al niet in de BBG van juni stond?
Wat is jouw definitie van high-end? Dat is namelijk niet één prestatieniveau maar een hele range. Sommigen zullen dit systeem al high-end noemen terwijl anderen veel meer eisen, bijvoorbeeld 4K, 144fps minimum op de allerhoogste instellingen in 90% van de spellen en dat is helaas onmogelijk met de hardware die momenteel beschikbaar is. Maar die discussie hoort niet in dit topic thuis. Het staat je echter vrij om een topic in CSL te openen waarin je pleit om zo'n systeem op te nemen in de komende BBG. Als mij de argumentatie bevalt van niet alleen jou, maar ook anderen, dan wil ik het absoluut overwegen.

De 100R; De gemiddelde gebruikersscore is vier van de vijf sterren met slechts drie reviews. Tweakers.net zelf geeft de kast een 7. Dat noem ik niet 'niet echt goed ontvangen'. Ja, de kast heeft minpunten, maar dat maakt 'm niet slecht.

De NZXT S340 Zwart; Deze behuizing heeft met 51 gebruikersreviews een score van vier-en-een-halve sterren van de vijf. NUL van die reviews geven de kast één of twee sterren. Vier van de reviews geven de kast drie sterren en de rest van de reviews is redelijk gelijk verdeeld tussen vier en vijf sterren.

Ja, ook deze kast heeft weer minpunten. Maar laat mij eens een kast zien, die goed beschikbaar is, een redelijke prijs heeft, veel reviews (voor een beter beeld) en geen minpunten. Volgens mij is er wel wat aan te merken op alle kasten, zelfs kasten die €150+ kosten.

USB-C; ik zal me weer even gaan inlezen hierover en er later op terug komen.
Okee, ik had in de kop dat het meer was maar Type C is dus slechts een aansluiting waarin het niet uitmaakt hoe je de kabel erin steekt. Aan de achterkant van je kast heeft dat weinig nut. De meeste USB apparaten die je daar in steekt laat je er inzitten totdat je je kast eens gaat uitmesten. USB Type C is voor apparaten die je veel in en uit plugt en dat gebeurd over het algemeen voornamelijk aan de voorkant van de pc. En helaas zijn kasten met een type c aansluiting nog niet goed verkrijgbaar en wat mij betreft te duur.

Ik wil afwijken van het €800 tot €1000 budget omdat dat kan. Met de introductie van de RX 480 is 1080p met hoge instellingen en een gemiddelde van 60fps in de meeste spellen, naar een lager prijsniveau gedaald. Daardoor wordt het beschikbaar voor een grotere groep mensen. Daarom wil ik een lager budget.

Iemand die een wat hoger budget heeft, kan dan zelf de beslissing maken (met of zonder hulp van de gemeenschap) waaraan ze dat extra geld willen uitgeven. De één zal een betere videokaart willen voor hogere prestaties, de ander zal een grotere SSD willen of een HDD erbij voor meer opslag. En weer iemand anders wil het geld uitgeven aan het stil maken van z'n systeem.

[ Voor 9% gewijzigd door NitroX infinity op 02-08-2016 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Thanks voor je uitgebreide uitleg ik ga je advies ter harte nemen en de BGG als leidraad nemen maar wel verder op zoek naar net iets betere spullen om zo te voorzien in mijn eigen behoeftes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Ik ga dit keer niet voor elke verandering een nieuw lijstje plaatsen (zoals de vorige keer), dat wordt teveel werk. Ik zal veranderingen gewoon in een reactie verwerken en als er meerdere veranderingen zijn, zal ik de lijst updaten.

Met dat gezegd hebbende;

Ik zal de SSD vervangen door een Crucial MX300 275GB. Deze kost slechts €2 à €3 meer dan de Samsung maar daar krijg je wel 25GB extra voor terug. Dat lijkt mij een betere koop.

pricewatch: Crucial MX300 2,5" 275GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:42
Als je 1080p op hoge instellingen wil spelen met een gemiddelde FPS van 60 voldoet een RX 470 ook wel. Sterker nog, max/ultra op 60 FPS gaat in de meeste spellen nog (en waar je dat niet haalt lukt het de 480 ook niet). Yes, I know: het scheelt op dit moment maar 3 tientjes en "je weet maar nooit" wanneer spellen zwaarder worden en het net het verschil maakt, maar de RX 470 is zeker ook in een mainstreamsysteem voor 1080p nog interessant, bedoel ik te zeggen.

Veel zal afhangen van de prijsontwikkelingen deze maand en welke modellen/uitvoeringen leverbaar zijn, om maar eens een open deur in te trappen. :)

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
De 470 is zekers een optie. Echter zie ik die meer voor in een basis gamesysteem met een Core i3. (Wat ik dus van plan was).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:56
Ik vind persoonlijk dat die 470 met slechts twee tientjes prijsverschil hoe dan ook geen betere keus tov de 480.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
Wouter Lucassen schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 14:24:
Ik vind persoonlijk dat die 470 met slechts twee tientjes prijsverschil hoe dan ook geen betere keus tov de 480.
Goedkoopste OC RX 470 in de pricewatch right now: 229. Goedkoopste OC RX 480: 258,90. Dat zijn drie tientjes. Stock vergelijken is niet heel interessant omdat de reference RX 480 ronduit slecht genoemd mag worden qua koeling. (En deze BBG raadt dan ook geen stock aan.)

Dit gaat ook gewoon voorbij aan het feit dat je voor die 3 tientjes geen beter speelbare games krijgt. Je mag in je handjes knijpen als je voor die 13% prijsverhoging 10% betere framerates krijgt, in het beste geval, en niets op 1080p dat eerst te zwaar was wordt plotseling wel speelbaar, noch kun je een stap omhoog in quality. Ik laat het argument van stroomverbruik en -kosten dan helemaal maar weg omdat dat veel mensen in een gamesysteem niet uitmaakt, anders mag je er nog een tientje per jaar bijtellen bij een bescheiden load.

Ik snap dat de meeste mensen zullen denken dat het op zo'n bedrag toch niks uitmaakt, want wat zijn 2 (of 3, of 4) tientjes nou op 700 euro tegenover het gevoel dat je een betere kaart hebt, maar dat stoelt niet op praktische cijfers. Ik realiseer me ook dat ik dit argument onmogelijk ga winnen omdat het niet te verkopen is als we in het budget- en het mainstreamsysteem dezelfde kaart zouden zetten (de RX 460 is immers iets te licht bevonden 8)7 ) Maar ik wil het toch gezegd hebben. Dus... bij deze. :)

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Het probleem is dat de prijzen nog niet gestabiliseerd zijn noch er een leuke hoeveelheid gpu's beschikbaar zijn in de RX serie. Van wat ik heb begrepen zou dit halverwege deze maand moeten gaan veranderen door een gigantische toevoer van gpu's aan AMD's partners. Maar wanneer wij er iets van gaan merken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
Dat is inderdaad koffiedik kijken. Het enige dat ik voorzichtig durf te stellen (en zelfs dat niet met zekerheid natuurlijk) is dat Nvidia deze maand geen nieuwe kaart gaat uitbrengen, en zelfs indien wel dan geen die nog voor veranderingen gaat zorgen. Verder is het de pricewatch in de gaten houden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ NitroX... Thanx... Goeie bbg ! En tis goed om te zien dat je ook eens afwijkt van de normale 800 tot 100 euro budget, Want ik merk ook dat er veel mensen zijn op het forum etc die een veel minder budget hebben, dus hier een goeie leidraad mee zouden kunnen hebben... Alleen zou dan de Saphire Nitro RX 470 4GB niet een betere optie zijn budget gewijs dan die RX 480 ? De 470 zit nu rond de 240 tot 250 euro range en die 480 zit rond de 270 tot 300 range...

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2016 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Bedankt :) De 470 stoppen we in het basis gamesysteem met een i3. Ik heb het topic daarvoor net online gezet. Daarbij is de verwachting dus dat de prijzen deze maand nog gaan dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

U are Welcome... Die rx 480 is meer voor de higher end in mijn mening dus hoger budget klasse (800 tot 1000 en hoger) en volgens mij zo rond de 300 gaat kosten en dan customs waarschijnlijk ergen tussen de 320 en de 360,

Met de rx 470 word het een goed mainstream mid to high end budget klasse van rond de 700 - 750... goeie leidraad zo voor mensen met een budget die meer rond de 700 ligt dan 900 - 1000 of meer....Die gaat waarschijnlijk zo rond de 230 tot 260 liggen met de customs...

Dan heb je natuurlijk nog de rx 460, die zou ik toebedelen in de catorgory low to mid end mainstream... aangezien dat die waarschijnlijk rond de 160 tot 180 komt te liggen ? athans the customs... schat ik zo. Dus die kaart zou goed passen bij die wie een budget heeft van zo rond de 600...

Let wel mocht je dan niet teveel willen inleveren op de andere componenten, dus zou dan nog wel iets goedkoper kunnen als je het met een wat mindere cpu etc wil doen...

Geschat aan de prijzen die ik nu op pricewatch zie...Kan mischien nog iets zakken maar denk niet al teveel...

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2016 01:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Uhm, nee, de RX 480 8GiB gaat echt niet voor hetzelfde geld verkocht worden als een R9 390 in 2015. AMD's doel was om dat soort prestaties naar een lagere prijs te brengen. Denk dus maar gerust aan €280 voor custom versies met 8GiB.

De 470 4GiB zal rond de €200 komen en de RX 460 2GiB is op het moment al voor €130 te koop in Europa en dat zal nog wel zakken naar €100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok.. We zullen zien... Misschien dat je gelijk heb met die rx 480... maar denk toch meer rond de 300 voor een custom... als ik zie wat ze nu op casekings enzo kosten, en die heeft er ook wat beschikbaar zit die kaart daar op 300 tot 340 voor customs meen ik, zal zo nog wel ff kijken, En is die rx 460 dan niet meer een tegen hanger van de gtx950 athans wat de gtx950 is / was voor geforce ? denk dat toch meer rond de 130 blijft liggen met customs tot 150... maargoed is een schatting gebaseerd op prijzen die ik nu zie en ook afgaande op voorgaande vergelijkbare modellen... Maar ik weet dan ook niet of AMD het doel heeft om die kaarten nog goedkoper te maken met dat soort prestaties... Dus je zult gelijk hebben, Ik neem aan dat je er toch wel iets meer er van weet dan ik ;-) dus we zullen zien,

Ik zou het alleen sneu vinden voor die mensen met een (heel) strak budget die zich nu vergapen aan een 480 of 470 en die dan dalijk zien dat die niet 280 maar 320 euro is...bij wijze van. En dat die 470 dalijk niet 200 is of minder maar juist op die 250 blijft hangen Want laten we eerlijk zijn de meeste zouden dan toch de custom willen in plaats van de core / founders edition ... Al is het maar vanwege de betere koeling of die 5 tot 15 procent meer prestaties... Maar zoals ik al zei ik zal van jou expertize uitgaan, die van mij is niet zo denderend, dus laten we hopen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fast_Footies
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 26-10-2023
Hey NitroX infinity bedankt voor deze BBG, ik had bijna een kant-en-klare desktop gekocht omdat ik het lastig vond om de onderdelen samen te stellen en te vergelijken. Mijn plan is om de componenten te kopen zoals jij ze hebt uitgekozen, maar ik zie dat de RX 480 niet in voorraad is. Zou je adviseren om te wachten tot dat deze weer beschikbaar is, en heb je misschien een idee hoe lang dat gaat duren? Of zou je aanraden om een vervanging te kiezen voor de RX 480? Alvast bedankt!

• NitroX infinity
Fast_Footies schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 17:44:
Hey NitroX infinity bedankt voor deze BBG, ik had bijna een kant-en-klare desktop gekocht omdat ik het lastig vond om de onderdelen samen te stellen en te vergelijken. Mijn plan is om de componenten te kopen zoals jij ze hebt uitgekozen, maar ik zie dat de RX 480 niet in voorraad is. Zou je adviseren om te wachten tot dat deze weer beschikbaar is, en heb je misschien een idee hoe lang dat gaat duren? Of zou je aanraden om een vervanging te kiezen voor de RX 480? Alvast bedankt!
Dit topic is niet bedoeld voor persoonlijk advies. Daarvoor kun je zelf een topic openen in bijvoorbeeld het Componenten AankoopAdvies subforum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:09

Shabbaman

Got love?

NitroX infinity schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 16:19:
[...]

Dit topic is niet bedoeld voor persoonlijk advies. Daarvoor kun je zelf een topic openen in bijvoorbeeld het Componenten AankoopAdvies subforum.
Toch... als de beschikbaarheid tegen de tijd van publicatie niet veel beter is, is het misschien wel aardig om er een paragraafje aan te wijden.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
#ProductPrijsSubtotaal
1Sapphire Radeon RX 480 NITRO+ 4G€ 264,99€ 264,99
1Fractal Design CORE 2300€ 47,-€ 47,-
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 36,15€ 36,15
1Cougar GX-S 450W€ 67,60€ 67,60
1Samsung 750 EVO (retail) 250GB€ 69,90€ 69,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 723,09

Nou dan het mainstream gamesysteem. 700 euro lijkt mij overigens wat weinig en dat zit ook wel extreem dicht bij de 600 euro van het basis gamesysteem. Ik zou zeggen laat het iets ruimer, misschien rond de 750 euro of zelfs iets er boven.

De CPU lijkt mij niet meer dan de meest logische keuze weer. Het geheugen is hetzelfde gebleven als bij het basis gamesysteem, geen reden om het te veranderen. Moederbord is ook weer hetzelfde gebleven waardoor eventueel de QuickSync van de GPU ook weer gebruikt kan worden voor hardwareversnelling bij OBS.

SSD is geüpgraded naar een Samsung 750 EVO 250GB. Is een iets beter systeem als het basis gamesysteem dus ook een iets betere SSD is logisch. Prijsverschil is ook maar klein en je krijgt 10GB extra. Daarnaast is veel wisselen tussen de fabrikanten natuurlijk ook goed als het verschil maar heel klein is. Anders verdwijnen nog meer fabrikanten straks uit Nederland en kunnen ze alleen nog maar via Duitsland verkregen worden. Dit zorgt alleen maar voor slechtere beschikbaarheid en hogere prijzen.

Videokaart is geüpgraded naar een RX 480. Welke variant maakt weer weinig uit, maar voor mensen die wat een stille kaart willen doen er slim aan om een custom versie te kopen. 8GB versie is niet perse nodig maar kan wel voor enkele games een voordeel zijn. Ook voor enkele zware texture mods in enkele games. Prijsverschil met een GTX 1060 is eigenlijk te groot om deze kaart te overwegen of het moet te maken hebben met de levertijden. Op dit moment zijn beiden nog vrij slecht leverbaar met vrij slechte prijzen waardoor de beste keuze per dag kan veranderen. Maar voor die ~30W minder die een GTX 1060 verbruikt zou ik het iig niet doen. Zelfs voor iemand die erg veel gamed verschilt dit hooguit enkele euro's per jaar aan stroomkosten.

Voeding is een Cougar GX-S 450W. Deze Cougar is gebaseerd op het High Power (aka Sirtec en Sirfa) Astro Lite HPM design. Welke je o.a. ook terug vindt in de lage vermogens van de Thermaltake TR2 Gold series, Silverstone Strider Gold S series en Rosewill Photon series om enkelen te noemen. Wat betreft deze Cougar, de voeding is net deze week gelanceerd dus nog slecht leverbaar. Daarnaast is Caseking de leverancier dus moeten ze ook uit Duitsland komen en niet elke webshop gebruikt Caseking als leverancier. Al hebben de meeste grote webshops Caseking wel als leverancier. Als optie kun je dan de pricewatch: be quiet! Straight Power 10 400W erbij zetten als tweede keus.

Aangezien beide voedingen niet modulair zijn dan maar een goede behuizing erbij dan voegt modulair ook niet zo veel meer toe. Deze Fractal ziet er mooi uit naar mijn mening, heeft geen window zoals de Corsair in de TS. Maar dat lijkt mij eerder een voordeel aangezien de interne componenten toch niet de meest mooie zijn. Voor de rest heeft deze behuizing wel goede kabelmanagement mogelijkheden en ongeveer dezelfde prijs als de Corsair.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
spoiler:
Ik had zelf het volgende lijstje klaarstaan;
[h1]Versie 2[/h1]
#ProductPrijsSubtotaal
1XFX Radeon RX 480 Core Edition 4GB€ 245,50€ 245,50
1Corsair Carbide 100R Standaard€ 50,25€ 50,25
1Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/8€ 40,95€ 40,95
1Corsair CX450M€ 55,40€ 55,40
1Sandisk Ultra II SSD 480GB€ 118,95€ 118,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 748,50

De processor in dit systeem is een logische keuze, daar hoeft (denk ik) geen reden voor gegeven worden.

Het moederbord is voldoende voor het overgrote deel van de geïnteresseerden. Met vier SATA poorten is er bijvoorbeeld ruimte voor een SSD, een optische drive en nog twee andere drives (bijv. twee harde schijven). Ook qua USB aansluitingen valt er niet veel te klagen met twee USB 3.0 poorten aan de achterkant van het moederbord en een interne header om nog eens twee USB 3.0 poorten aan de voorkant van de kast aan te sluiten. Ook meerdere USB 2.0 poorten zijn te vinden op het moederbord.

De afwezigheid van een M.2 aansluiting moet voor dit systeem geen probleem zijn. Het is geen compact systeem dus een SATA SSD past met gemak in de kast en aangezien het geen high-end workstation is, zullen de doorvoersnelheden van een M.2 NVME SSD ook niet nodig zijn.

Een duurdere chipset zoals de B150 verbeterd de prestaties in spellen of algemeen gebruik niet, en de extra features en aansluitingen zijn ook niet benodigd. Wie wel extra aansluitingen nodig heeft, weet dat al en zal dus zelf een ander moederbord kunnen kiezen; op zichzelf of met behulp van zijn/haar medetweakers.

De behuizing is niet al te duur en van redelijke bouwkwaliteit. Dat zijn de enige redenen waarom ik deze kast heb gekozen en sta volledig open voor suggesties.

Het geheugen en de voeding zijn eigenlijk standaard keuzes, maar er is niets mis met die onderdelen. De voeding heeft een goede prijs/kwaliteit verhouding en is modulair.

Voor de SSD is de Sandisk Ultra II 480GB een goede keus met redelijke prestaties en een goede prijs.

Voor de videokaart heb ik een goedkopere 4GiB RX 480 gekozen, maar dit onderdeel is slechts een plaatshouder; in de komende maand zullen meer kaarten beter beschikbaar worden en hopelijk zullen de prijzen ook wat gaan dalen (gezien de geruchten van 100.000+ gpu's die AMD zal verschepen naar partners in de komende weken).

[ Voor 26% gewijzigd door NitroX infinity op 23-08-2016 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Tja een 480GB SSD zoals de pricewatch: OCZ Trion 150 480GB, pricewatch: Kingston SSDNow UV400 480GB en pricewatch: Sandisk Ultra II SSD 480GB zijn allemaal goede keuzes. Welke je neemt maakt weinig uit, beste is natuurlijk een merk dat je niet hebt in de andere systemen. Als reden hiervoor zie ook hierboven.

Maar met een 480GB SSD zit je natuurlijk totaal niet meer in de buurt van de 700 euro. Wat betreft de behuizing, geheugen en voeding zie hierboven. Als je gaat voor een behuizing met window zou ik ook de lelijke Intel stock koeler gaan vervangen, maar dat maakt het allemaal weer zo duur. Ik zou dus gewoon voor een dichte behuizing gaan zodat je niet op het uiterlijk hoeft te letten wat het een stuk goedkoper maakt.

Als videokaart lijkt die XFX RX 480 4GB mij geen goede optie, simpelweg omdat ik niet denk dat die ooit nog leverbaar wordt in Nederland. Het gaat hier om een 8GB kaart met 4GB BIOS, daarvan zijn er maar een paar gemaakt en die zijn al een tijd uitverkocht in Nederland.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Die 'liever in de buurt van €700' laat ik vallen. Er zit dan te weinig verschil tussen dit systeem en het basissysteem. En dan is de verdeling van de budgetten ook gewoon gelijk (450 > 600 > 750).

De FD Core 2300 bevalt mij niet zo omdat deze een rooster bovenin heeft maar geen stoffilter daarvoor.

De videokaart is meer een plaatshouder en dat is voor dezelfde reden die ik al vaker heb geroepen; de hoop dat prijzen nog wat gaan dalen en dat je voor deze prijs wat beters kunt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
NitroX infinity schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 13:36:
De FD Core 2300 bevalt mij niet zo omdat deze een rooster bovenin heeft maar geen stoffilter daarvoor.
Je bent weer lekker met twee maten aan het meten. Voor de Fractal is dit een probleem maar voor de Corsair niet, omdat je daar zelf mee komt?
De videokaart is meer een plaatshouder en dat is voor dezelfde reden die ik al vaker heb geroepen; de hoop dat prijzen nog wat gaan dalen en dat je voor deze prijs wat beters kunt krijgen.
Een niet meer leverbaar wordende plaatshouder lijkt mij niet heel realistisch vooral als deze goedkoper is als alle andere exemplaren.
Die 'liever in de buurt van €700' laat ik vallen. Er zit dan te weinig verschil tussen dit systeem en het basissysteem. En dan is de verdeling van de budgetten ook gewoon gelijk (450 > 600 > 750).
450 euro is te veel voor het low-end systeem en 750 euro is wat laag voor een leverbare custom RX 480 en GTX 1060 zou helemaal duurder worden.

#ProductPrijsSubtotaal
1Cougar GX-S 450W€ 62,32€ 62,32
1OCZ Trion 150 480GB€ 115,88€ 115,88
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 763,79

Nu met 480GB SSD waarbij de Sandisk of Kingston van hierboven even goed kan. Onderbouwing van de andere onderdelen al gegeven.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
-The_Mask- schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 15:18:
[...]
Je bent weer lekker met twee maten aan het meten. Voor de Fractal is dit een probleem maar voor de Corsair niet, omdat je daar zelf mee komt?
Oeps, mijn fout, ik was in de war met de CM Elite 352. Sorry. :$
[...]

Een niet meer leverbaar wordende plaatshouder lijkt mij niet heel realistisch vooral als deze goedkoper is als alle andere exemplaren.
Ik roep al vanaf het begin dat ik verwacht dat de prijzen nog gaan dalen deze maand en dat is niet zomaar uit de lucht gegrepen giswerk.
[...]

450 euro is te veel voor het low-end systeem en 750 euro is wat laag voor een leverbare custom RX 480 en GTX 1060 zou helemaal duurder worden.
Ik vind de prijzen helemaal niet te hoog of te laag.

In Juli 2015 was het low-end (budget) gamesysteem €500, in November 2015 €475, in Mei 2016 hadden we al een budget van €400 en in Juli €350. Ik vind een budget van €450 geen mid-range en past mooi in dat rijtje van verschillende budgetten.

Het mainstream gamesysteem is sinds Januari 2014 tussen de €800 en €1000 geprijst met twee uitschieters naar €1100 en €1200. Er zat vaak nog een HDD bij maar die is al geruime tijd verwezen naar de randapparatuur omdat het een persoonlijke keuze is. Ook is de grootte van de SSD toegenomen. En dat alles met een steeds lagere prijs. AMD heeft ons met Polaris, R9 390(X) prestaties voor een lagere prijs belooft en waarom zouden we dat niet laten zien in het budget van het mainstream gamesysteem?
#ProductPrijsSubtotaal
1Cougar GX-S 450W€ 62,32€ 62,32
1OCZ Trion 150 480GB€ 115,88€ 115,88
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 763,79

Nu met 480GB SSD waarbij de Sandisk of Kingston van hierboven even goed kan. Onderbouwing van de andere onderdelen al gegeven.
Ik heb niets tegen die voeding op zich, maar hij is nog maar bij twee winkels te koop waarvan één een slechte reputatie heeft. Ik blijf op de voeding letten, maar als het niet verbeterd met de beschikbaarheid zal ik 'm hooguit als alternatief noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
NitroX infinity schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 15:51:

Ik heb niets tegen die voeding op zich, maar hij is nog maar bij twee winkels te koop waarvan één een slechte reputatie heeft. Ik blijf op de voeding letten, maar als het niet verbeterd met de beschikbaarheid zal ik 'm hooguit als alternatief noemen.
Ik noemde de Cougar als één en de be quiet! als tweede optie.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tusk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 10:11

Tusk

Sticky Bomb likes you!

Heeft het nut om de videokaart van de high-end variant in dit systeem te zetten?

Dit om minimaal 3 jaar op (very) high settings op 1080p te kunnen gamen?

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Ik denk dat de RX 480 daar wel voor zal voldoen. Zo niet, dan kun je tegen de tijd dat ie niet meer voldoet, voor het zelfde geld wel een kaart kopen die wel weer voldoet. En dan heb je ongeveer hetzelfde uitgegeven als wanneer je die GTX 1070 zou nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
spoiler:
Ook hier een update.
[h1]Versie 3[/h1]
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 182,50€ 182,50
1XFX Radeon RX 480 Core Edition 4GB€ 245,50€ 245,50
1Fractal Design CORE 2300€ 48,-€ 48,-
1Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/8€ 42,63€ 42,63
1Corsair CX450M€ 52,-€ 52,-
1Sandisk Ultra II SSD 480GB€ 122,50€ 122,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 747,08

De enige verandering ten opzichte van versie 2 is de behuizing. Die heb ik veranderd naar de FD Core 2300. Deze kast is iets compacter dan de Corsair. Ik heb echter wel wat twijfels bij de verticale plaat voor SSD's en HDD's. Zou een custom RX 480 met grote koeler wel passen?

De videokaart is nog steeds een plaatshouder. Custom 8GiB modellen kosten al gauw €300 en de beschikbaarheid is ook niet zo geweldig. Van wat ik heb gelezen de afgelopen tijd, zullen we pas aan het einde van de maand, betere beschikbaarheid en prijsdalingen kunnen verwachten. Later we hopen dat het eerder zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:35
De videokaart is nog steeds een plaatshouder. Custom 8GiB modellen kosten al gauw €300 en de beschikbaarheid is ook niet zo geweldig.
De firma's die een custom 8GiB model uit voorraad leveren, bijvoorbeeld Alternate voor de MSI Radeon RX 480 Gaming X 8G, rekenen daar nog wel iets meer voor. Dus eerlijker lijkt het mij om te zeggen dat de leverbaarheid nog slecht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houtig
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 19:57
@NitroX Waarom neem je een micro-atx (toch?) en een ATX kast? Kunnen we daar niet wat mee?

Op een van de laatste dagen tot de BBG vind ik de AMD custom kaarten nog niet goed leverbaar. Wil je hier nog een aanpassing in doen?
Edit: ik denk dat je het budget omhoog moet schroeven naar €800 om niet een reference koeler mee te nemen.

[ Voor 19% gewijzigd door houtig op 26-08-2016 19:25 ]

By us.. [Als ik hier ben ben ik niet aan het werk]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
houtig schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 19:09:
Op een van de laatste dagen tot de BBG vind ik de AMD custom kaarten nog niet goed leverbaar. Wil je hier nog een aanpassing in doen?
Ja dat wil ik wel.

De RX 460 en 470 lijken beter leverbaar te zijn dan de RX 480. Ik heb geruchten gelezen dat de RX 480 ook pas rond het einde, van de eerste week van September, goed leverbaar zal zijn.

Ik heb daarom ook besloten om het mainstream gamesysteem niet in de komende bbg te bespreken. De RX 480 is niet goed leverbaar, noch heeft die een goede prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houtig
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 19:57
NitroX infinity schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 19:24:
[...]

Ja dat wil ik wel.

De RX 460 en 470 lijken beter leverbaar te zijn dan de RX 480. Ik heb geruchten gelezen dat de RX 480 ook pas rond het einde, van de eerste week van September, goed leverbaar zullen zijn.

Ik heb daarom ook besloten om het mainstream gamesysteem niet in de komende bbg te bespreken. De RX 480 is niet goed leverbaar, noch heeft die een goede prijs.
Mee eens.
Kunnen we, zoals vroeger, onder de basis systeem een stapje hoger vermelden dan?
Voor diegene die nu al aan het zoeken zijn maar net nog kunnen wachten tot September (like moi). Ik zit nu namelijk rond de €800 als ik mijn overdreven keuzes achtewege laat/wacht (extra ventilator, 16g geheugen, msi gaming rx480, stille kast)

By us.. [Als ik hier ben ben ik niet aan het werk]

Pagina: 1