Vraag

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 11:20
Mijn vraag
Nou, mijn PC doet het dus niet (meer).

Voorafgaand:

Heb sinds een maand of anderhalf een upgrade gedaan voor mijn PC. Nieuw mobo, nieuw geheugen, nieuwe CPU. Dat allemaal in elkaar geknutseld en ook gebruikt.

Eergisteren PC werkend uitgezet, gisteren probeerde ik 'm op te starten en er gebeurde niets (alsof hij geen stroom kreeg).

NB, mijn PC en al mijn randapparatuur zitten op een stekkerdoos met schakelaar aangesloten die ik altijd uitzet als mijn PC uit is. Alle randapparatuur behalve een el cheapo USB hub die ik 2 weken geleden heb aangesloten, die zit vanwege de snoerlengte rechtstreeks in een WCD.

Toen ik de PC aan wilde zetten heb ik de schakelaar dus aangezet en geprobeerd de PC te starten, dit werkte niet. De schakelaar is toen aan blijven staan en ik was even bezig op mijn telefoon om zometeen naar het probleem te kijken.
Na een minuut of 2 klonk er een knal, een gefrituurd elektrisch luchtje vulde de lucht en de groep was eruit gesprongen :o .
Ik heb de stekkerdoos uitgeschakeld en de groep weer ingeschakeld, toen ik het aandurfde om de PC weer te starten gebeurde er nog steeds niets.
Het moederbord geeft wel licht, dus ik vermoed dat het moederbord en de PSU wel werken, net als de stekkerdoos (heb ook de stroomkabel van de PC rechtstreeks in de WCD gestoken met hetzelfde resultaat).
Het enige dat wel raar ruikt is de hub.

Relevante software en hardware die ik gebruik:

MOBO: Asus H170 Pro Gaming
CPU: Intel i5 6500
PSU: Cooler Master Real Power 520W +80
GPU: nVidea GTX 8800
RAM: Corsair Vengeance LPX 2x8 GB
2x HDD
DVD brander
Win 10

:/

Beste antwoord (via Aardappel op 13-09-2016 14:24)

Verwijderd

Een defecte voeding kan nog wel werken alleen wordt dan stroom doorgegeven met een hoge ripple. Het verschil tussen de hoogste en de laagste spanning op een lijn wordt dan erg groot wat funest is voor onderdelen als het moederbord, geheugen en de videokaart. Als de spanning op een moment te laag is zal het systeem idd niet booten of het moederbord heeft al eerder een opdonder gehad waardoor het defect geraakt is.

De stoffilters in de behuizing zitten aan de voorkant voor de intakefan en achter op de bodem bij de intake van de voeding. De voeding wordt nl met de ventilator naar onderen gemonteerd.

Alle reacties

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-12 14:47
Ik denk dat we wel vast kunnen stellen dat er iets doorgefikt is. kan je onderzoeken wat dat is? misschien is ruikt 1 component wel heel erg naar verbrand plastic of is er iets gesmolten?

Zijn alle kabels correct aangesloten?

• Aardappel
wessel145 schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 09:55:
Ik denk dat we wel vast kunnen stellen dat er iets doorgefikt is. kan je onderzoeken wat dat is? misschien is ruikt 1 component wel heel erg naar verbrand plastic of is er iets gesmolten?

Zijn alle kabels correct aangesloten?
Ik zal dadelijk nog eens even snuffen, maar voorlopig is dat alleen de hub.

Kabels zitten correct (2 voor de gpu, 2 voor overige apparatuur, meer niet) aangezien het wel gewerkt heeft (anderhalve maand).

• batumulia
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-12 09:48
Da's niet best. Ik zou alles even nakijken en daarna voorzichtig een voor een alles aansluiten en kijken of er niks stuk is.

Steam/Origin/Uplay: Batumulia | Star Citizen GoT organisation / Referral code | Gamerig

• Aardappel
Nou...

Het is niet echt verbeterd...

Ik had alle kabels losgegooid, met uitzondering van de monitor. Ook alle kabels van de voeding (GPU, en drives en HDD's) dus alleen nog moederbord.

Afbeeldingslocatie: https://i44.photobucket.com/albums/f3/tmpvermeulen/20160804_121312_zps3ge3tkb8.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i44.photobucket.com/albums/f3/tmpvermeulen/20160804_121319_zpskxi6skca.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i44.photobucket.com/albums/f3/tmpvermeulen/aNnOdMA_700b_zpsajuqnoli.jpg

Lampje brand nog steeds, ook na het geknetter en de rook }:O }:O en de hele verdieping ruikt naar gebraden pcb ;( ;(

rip mobo?
rip cpu?

Verwijderd

RIP psu welke waarschijnlijk de veroorzaker is van dit alles. Het is namelijk maar een erg matige voeding. Snap niet dat je geen nieuwe voeding gekocht heb tegelijk met de andere onderdelen.

En dat er een GTX 8800 in zit is ook vreemd. De igpu, Intel HD 530, is sneller.

• Wolvganger
  • Laatst online: 13:20

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

Niet lullig bedoeld, maar voor een semi nieuwe build zie je wel redelijk veel stof op de componenten (o.a. bij moederbord en bij modulaire deel van de voeding). Dat wekt bij mij de indruk dat er in de voeding mogelijk ook redelijk wat stof zal hebben gezeten (= oorzaak?). Stof wil nog wel eens vervelende gevolgen hebben...

Met de nieuwe componenten is de belasting van de voeding waarschijnlijk ook veranderd, ik gok daarom ook op een kapotte PSU.

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

• Aardappel
Verwijderd schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 13:45:
RIP psu welke waarschijnlijk de veroorzaker is van dit alles. Het is namelijk maar een erg matige voeding. Snap niet dat je geen nieuwe voeding gekocht heb tegelijk met de andere onderdelen.

En dat er een GTX 8800 in zit is ook vreemd. De igpu, Intel HD 530, is sneller.
Ik hoop dat het de PSU is, dat is volgens mij het goedkoopst.
Voedingen heb ik niet zo veel verstand van, heb ik destijds (2008) een middenmaatje genomen.

Heb je daarvoor nog een advies? Ik heb 'm op het moment weer regelmatig aan, maar ik gok dat het dat het binnenkort weer wat minder wordt. Laten we zeggen gemiddeld 2-3 uur per dag.
Is het dan verstandig om iets hoger dan bronze te gaan?

GTX8800 is uiteraard een vreemde eend in de bijt. Die staat ook op de lijst ter vervanging.
Weet alleen nog niet goed wat zijn opvolger gaat worden, waarschijnlijk de RX470/RX480 of 1060.
Maar ik kan dus beter de monitor in de aansluiting van het mobo prikken?

Verwijderd

Als de voeding 8 jaar oud is dan is die zeker aan vervanging toe. Langer dan 6 jaar gaan ze niet betrouwbaar mee. Certificatie maakt niet uit, het gaat om de kwaliteit.
Een pricewatch: Corsair CX450M is een goede betaalbare keuze.

Laat de GTX 8800 eruit en sluit de monitor aan op het moederbord.

Kijk ook eens naar een andere behuizing met stoffilters, de voeding onderin en ruimte om kabels netjes weg te werken. Je hebt een ATX bord, dan is een pricewatch: Fractal Design CORE 2500 een goede keuze.

• Aardappel
Verwijderd schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 13:57:
Als de voeding 8 jaar oud is dan is die zeker aan vervanging toe. Langer dan 6 jaar gaan ze niet betrouwbaar mee. Certificatie maakt niet uit, het gaat om de kwaliteit.
Een pricewatch: Corsair CX450M is een goede betaalbare keuze.

Laat de GTX 8800 eruit en sluit de monitor aan op het moederbord.

Kijk ook eens naar een andere behuizing met stoffilters, de voeding onderin en ruimte om kabels netjes weg te werken. Je hebt een ATX bord, dan is een pricewatch: Fractal Design CORE 2500 een goede keuze.
Allereerst bedankt voor je antwoorden.
Ten tweede heb ik wel nog wat vragen (ook om weer wat wijzer te worden, dus voel je niet bezwaard aub).

Als de voeding naar de vuilnisbak kan, waarom kwam de rook dan van het moederbord vandaan? Daar rookte duidelijk iets. En hoe kan het moederbord dan nog stroom krijg voor een ledje?
Is dat omdat er dan nog wel stroom loopt, maar onvoldoende om te booten?
<edit> voorgestelde voeding, daar zitten weer andere stekkers aan dan mijn huidige, gaat dat wel werken met mijn overige apparatuur? Ondanks dat ik niet veel nodig heb (nu 2 voor GPU en 2 overig) betekend het wel dat deze voeding 'vol' zit.

GTX > exit, duidelijk

De voorgestelde behuizing ziet er wat mij betreft prima uit. De trend van voeding onderin zag ik pas laatst ergens (ben niet zo bezig geweest met pc's afgelopen jaren). Maar waar zitten de stoffilters dan? Of zitten die hier niet in?

[ Voor 7% gewijzigd door Aardappel op 04-08-2016 14:18 ]

Acties:
  • Beste antwoord

Verwijderd

Een defecte voeding kan nog wel werken alleen wordt dan stroom doorgegeven met een hoge ripple. Het verschil tussen de hoogste en de laagste spanning op een lijn wordt dan erg groot wat funest is voor onderdelen als het moederbord, geheugen en de videokaart. Als de spanning op een moment te laag is zal het systeem idd niet booten of het moederbord heeft al eerder een opdonder gehad waardoor het defect geraakt is.

De stoffilters in de behuizing zitten aan de voorkant voor de intakefan en achter op de bodem bij de intake van de voeding. De voeding wordt nl met de ventilator naar onderen gemonteerd.

• Aardappel
:/ dus mobo kan ook nog kapot zijn?

Verwijderd

Als er rook van je mobo afkomt is die zeker kapot.
Waar kwam die rook vandaan? In de buurt van die 20-1 pins USB 3 connector?
Er lopen meerdere stroomkringen door een mobo, in ieder geval 1-tje voor elke chip.
Je voeding stond toch uit?

• Aardappel
Verwijderd schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 16:08:
Als er rook van je mobo afkomt is die zeker kapot.
Waar kwam die rook vandaan? In de buurt van die 20-1 pins USB 3 connector?
Er lopen meerdere stroomkringen door een mobo, in ieder geval 1-tje voor elke chip.
Je voeding stond toch uit?
ik dacht ongeveer bij de aansluiting van de gpu.

Voeding had ik weer aangezet nadat ik alle kabels (muv voeding mobo) had verwijderd.

Verwijderd

Potato42 schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 16:17:
ik dacht ongeveer bij de aansluiting van de gpu.
Ja die ventilators van de gpu die zuigen die rook wel op.
Potato42 schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 16:17:
Voeding had ik weer aangezet nadat ik alle kabels (muv voeding mobo) had verwijderd.
Ik bedoelde in eerste instantie, nadat je je voeding weer op spanning gezet had en je pc niet aan wou gaan. En toen na 2 minuten ofzo...

Als die el cheapo USB hub hetzelfde gedrag vertoont als op dat filmpje dat ik eerder aangehaald had wordt het wel een erg duur hubje, als die een lekstroom staat te leveren via de GROUND op je USB poort en je zet dan weer prik op je mobo tja...

Ik zou dat eerst maar eens controleren met een multimeter ofzo, zonde als weer een mobo eraan gaat.

Grof dat dat kan. Potje janken?

Ik hoop dat je CPU en RAM het overleefd hebben, gelukkig heb je HDD's en geen SSD, want die vinden het geloof ik niet zo leuk als je je pc via de achterkant uitzet. Ligt eraan hoe je pc 'uit' gaat.

Ook graag een foto van el cheapo voor de eventuele medemens...

Die link had ik trouwens uit elektronica-forum van 2 weken geleden: Oplader ontploft. Oorzaak?

Bedankt voor de info M2M

Zijn jullie me nu in de maling aan het nemen :(

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2016 19:26 ]

• Aardappel
Verwijderd schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 16:37:
[...]

Ja die ventilators van de gpu die zuigen die rook wel op.

[...]

Ik bedoelde in eerste instantie, nadat je je voeding weer op spanning gezet had en je pc niet aan wou gaan. En toen na 2 minuten ofzo...

Als die el cheapo USB hub hetzelfde gedrag vertoont als op dat filmpje dat ik eerder aangehaald had wordt het wel een erg duur hubje, als die een lekstroom staat te leveren via de GROUND op je USB poort en je zet dan weer prik op je mobo tja...

Ik zou dat eerst maar eens controleren met een multimeter ofzo, zonde als weer een mobo eraan gaat.

Grof dat dat kan. Potje janken?

Ik hoop dat je CPU en RAM het overleefd hebben, gelukkig heb je HDD's en geen SSD, want die vinden het geloof ik niet zo leuk als je je pc via de achterkant uitzet. Ligt eraan hoe je pc 'uit' gaat.

Ook graag een foto van el cheapo voor de eventuele medemens...

Die link had ik trouwens uit elektronica-forum van 2 weken geleden: Oplader ontploft. Oorzaak?

Bedankt voor de info M2M

Zijn jullie me nu in de maling aan het nemen :(
De fans van mijn gpu zogen niet zo veel op want die stond uit.
Met de eerste keer heb ik geen idee waar de rook vandaan kwam. Toen zat ik er niet met mijn hoofd bij (kast staat op de grond).

El cheapo hub komt er sowieso niet meer op terug.
Die voeding lijkt trouwens ook niks te doen. Foto komt nog wel een keer met link.

EDIT

Link naar hub:
http://www.ebay.nl/itm/Hi...wer-Adapter-/131615336510

Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/00/s/MTIwMFgxMjAw/z/gVkAAOSwFnFWClqB/$_57.JPG

Wel frappant als de usb problemen gaf. Toen ik dat aluminium dingetje dat bij het mobo zit in de kast monteerde (waar je al je stekkers insteekt) is er een pinnetje verbogen geraakt en zorgde ervoor dat de pc wel bootte maar in de start up bleef hangen.

Psu kapot kan, 60 euro maar die andere was toch op.
Andere kast dacht ik een beetje onnodig maar da's nog niet zo erg 60 voor weer een nieuwe kast.
Nieuw mobo zou wel kut zijn want die 100 euro geef ik liever aan iets anders uit.
Cpu zou wel heel zuur zijn.
Geheugen ook maar is weer iets goedkoper gelukkig.

Volgende week vakantie dus ga pas daarna aan het fixen :/.

Hou iedereen op de hoogte.
Alvast bedankt voor de hulp.

[ Voor 4% gewijzigd door Aardappel op 05-08-2016 08:59 ]

• Aardappel
Vandaag was de dag dat de nieuwe voeding binnen was en de nieuwe kast (iemand die uit kan leggen hoe je je hdds vast moet maken in de ding?).

Geen boot :'(

Toch rip mobo?

• evilweed
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 26-11 22:49

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

Cpu zou ook nog kunnen, geen tweede systeem om te testen?
Laatste optie:
Haal het bordje uit de kast, verwijder de batterij een half uur.(v.h.g. er case intrusion is geweest)
Plaats de batterij terug en probeer met enkel cpu ,ram en mobo(uiteraard :P ) op te starten.
'k Verwacht eerlijk gezegd niet dat het gaat werken maar wie weet, plus dan kun je meteen beter het bordje bekijken ;)

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

• Aardappel
geen tweede systeem helaas.

batterij had ik ook nog getest vanmorgen, 10 minuten ipv 30 maar denk niet dat dat veel uitmaakt.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Potato42 schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 14:46:

batterij had ik ook nog getest vanmorgen, 10 minuten ipv 30 maar denk niet dat dat veel uitmaakt.
10 seconden batterij eruit is ook goed, zolang je de 220volt stroom stekker er ook maar uit hebt.

• evilweed
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 26-11 22:49

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

Potato42 schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 14:46:

Kan wel degelijk verschil maken, ik spreek uit ervaring ;)
Maar zoals ik al zei, een long shot :/

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

• Aardappel
ik ga het straks proberen

Edit: -O-

[ Voor 25% gewijzigd door Aardappel op 03-09-2016 08:19 ]

• Aardappel
Nou gisteren een pakketje ontvangen van Azerty met een nieuw moederbord.

Alles gemonteerd, en hij doet het weer *O* *O*
CPU en RAM hebben het dus overleefd *O*

Alleen mijn toetsenbord doet het niet meer. Lichtjes en schermpje gaan nog wel aan, maar kan niks meer typen. Krijg ook een melding dat Windows het apparaat niet herkend. Op een andere, werkende USB-poort werkt ook niet.
Ik ga het straks proberen met een ander toetsenbord.

Bedankt voor jullie hulp!

edit: ander toetsenbord werkt wel :X :?

[ Voor 16% gewijzigd door Aardappel op 13-09-2016 22:11 ]

• Birdy D
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12 08:49
Is er iets in Apparaatbeheer wat een uitroepteken geeft? Geen "lock" aanstaan? Driver wellicht?

• Aardappel
Moet nog even onderzoeken.
Hij geeft aan dat het 'usb apparaat wordt niet herkend'

Ik moet nog even kijken of de usb wel goed op het mobo geprikt zit.
Verder heb ik een driver voor het mobo gedownload voor usb3.

Straks neem ik het tobo mee naar het werk om te kijken of 'ie het daar wel doet.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Tsja, als je USB hub geknald is, dan is de kans groot dat je usb apparaten kapot zijn.

• Aardappel
Ook als die op de usb poorten van het mobo zaten?
Enige dat erop zat was een headset, en op het moment dat 'ie geklapt is was die eruit.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Yep, immers je hele setup heeft die klap gehad en het kwam binnen via usb.

• Aardappel
:'(

was zo'n lekker ramplankje.
Maar goed, zoals ik al zei zal ik het eens testen op het werk straks, dan is er uitsluitsel

edit: Toetsenbord werkt niet op werkcomputer. Op zoek naar een vervangertje.
Leuk zo'n hubje .... -O-

[ Voor 29% gewijzigd door Aardappel op 14-09-2016 13:09 ]

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Yep daarom koop ik altijd een mobo met genoeg poorten en gebruik ik never nooit hubjes etc.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
KillerAce_NL schreef op woensdag 14 september 2016 @ 20:38:
Yep daarom koop ik altijd een mobo met genoeg poorten en gebruik ik never nooit hubjes etc.
op zich niks mis met een hubje.. alleen eigenlijk zou je het hubje moeten voeden uit de zelfde voeding als de rest van je systeem... :D

404 Signature not found

• Aardappel
Inmiddels een andere G15 overgenomen van een tweaker, die werkt wel.

Topic mag gesloten worden wat mij betreft.
Pagina: 1