Oplader ontploft. Oorzaak?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrNizeGuy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online
Onlangs een nieuwe snellader gekocht voor de telefoon. Ding heeft precies een week goed gewerkt. Totdat ik weer de lader in het stopcontact stopte, dikke vonken uit de usb port kwamen en prompt de stoppen doorgeslagen. Gelukkig de telefoon nog niet aangesloten anders was deze wellicht ook kaduuk.

Ik heb de lader open gemaakt omdat ik wel nieuwschierig was geworden wat de mogelijke oorzaak zou kunnen zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/F24oRWuKiokklTb643qfjwgS/thumb.jpg

Zoals duidelijk te zien is, is het hier niet goed gegaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/b7aoJMb1YYkUTwSe18HRP8ES/thumb.jpg

Als ik het goed heb is dit een bridge rectifier. Eén van de (wisselspanning?) pins is compleet van het bord geslagen, maar als ik juist heb gemeten werkt deze nog wel naar behoren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SIKRgoPcUasZiReVOWXIVctI/thumb.jpg

Dit is naar mijn weten een ceramische condensator. Deze is compleet opgeblazen.

Dat het geheel niet meer werkt mag duidelijk zijn, maar ik ben benieuwd waarom dit nu gebeurt zou kunnen zijn. Er was niks aan de lader aangesloten, dus daar kan het niet aan liggen. Brakke componenten?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:26

Onbekend

...

Meestal een slecht ontwerp van de print zelf, of bezuinigd op degelijke componenten met bijbehorende beveiligingscircuits.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Palthe

http://www.volkskrant.nl/...en-in-nederland~a4338888/

Oorzaken staat er niet echt in, maar dit is toch een redelijk hot issue. Conclusie is toch wel dat er veel rommel op de markt is, of die van jou daar ook onder valt kan ik niet zeggen. Staat in ieder geval (nog?) niet op de zwarte lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-05 22:29

M2M

medicijnman

kijk anders hier eens naar (en zijn soortgelijke reviews) wat er mis zou kunnen zijn met "slechte" USB opladers. Er zijn zelfs varianten op de markt die de nuldraad aan de - kant hebben doorgelust...

[ Voor 22% gewijzigd door M2M op 18-07-2016 22:03 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
palthe schreef op maandag 18 juli 2016 @ 22:00:
http://www.volkskrant.nl/...en-in-nederland~a4338888/

Oorzaken staat er niet echt in, maar dit is toch een redelijk hot issue. Conclusie is toch wel dat er veel rommel op de markt is, of die van jou daar ook onder valt kan ik niet zeggen. Staat in ieder geval (nog?) niet op de zwarte lijst.
Flink wat daarvan zijn wel op papierwerk afgekeurd. Dat gezegd, nog steeds is een flink gedeelte wel op technische fouten afgekeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Palthe

Sissors schreef op maandag 18 juli 2016 @ 22:11:
[...]

Flink wat daarvan zijn wel op papierwerk afgekeurd. Dat gezegd, nog steeds is een flink gedeelte wel op technische fouten afgekeurd.
Klopt, vond het wel redelijk schokkend (pun intended :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Er word heel veel troep verkocht. Tronsmart komt bij nou niet bepaald over als een goed betrouwbaar merk. Beetje hetzelfde met sommige wokkie-tokkie voedingen van 800W die bij 1100W belasting uit elkaar klappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrNizeGuy
  • Nu online
M2M schreef op maandag 18 juli 2016 @ 22:02:
kijk anders hier eens naar (en zijn soortgelijke reviews) wat er mis zou kunnen zijn met "slechte" USB opladers. Er zijn zelfs varianten op de markt die de nuldraad aan de - kant hebben doorgelust...
Interessant kijk voer :) leerzaam ook, ga ik zeker doornemen.
PilatuS schreef op maandag 18 juli 2016 @ 22:16:
Er word heel veel troep verkocht. Tronsmart komt bij nou niet bepaald over als een goed betrouwbaar merk. Beetje hetzelfde met sommige wokkie-tokkie voedingen van 800W die bij 1100W belasting uit elkaar klappen.
Ik had al andere laders van dit merk welke goed bevallen. Het blijft natuurlijk lastig, want wanneer weet de gemiddelde consument nu of een merk deugdelijk is of niet? Ik zelf kijk in dit soort gevallen maar naar reviews en maak dan mijn keuze. Plus dat het aanbod in 'after market' laders vele malen groter is en dat het erg lastig is om een lader te kopen die ook bij de telefoon geleverd is. In mijn geval, nexus 6p, worden de laders niet los verkocht door Huawei dus ben je al snel aangewezen op dit soort laders.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Het hangt natuurlijk heel erg af van waar je het koopt en of het de juiste keurmerken heeft. Als je dingen gaat kopen via Ebay of AliExpress is de kans op troep vele malen groter dan in de MM.

Genoeg mensen die 20 euro in een winkel te duur vinden en dan via Ebay zo'n ding uit China bestellen voor 4 euro. Soms is goedkoop gewoon duurkoop, helemaal als je huis afbrand.

Ik koop zelf ook wel dingen uit China voor weinig, maar voor sommige dingen betaal ik liever wat meer als het daardoor de juiste keurmerken heeft en betrouwbaar is. Geen idee waar deze vandaan komt, maar even in het algemeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:14

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Alles leuk en wel maar het kan ook bij de beste laders gebeuren als er net even een half werkend component in zit. 1 kapotte lader wil niet zeggen dat het per definitie een slecht ontwerp is.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
memphis schreef op maandag 18 juli 2016 @ 23:14:
Alles leuk en wel maar het kan ook bij de beste laders gebeuren als er net even een half werkend component in zit. 1 kapotte lader wil niet zeggen dat het per definitie een slecht ontwerp is.
Natuurlijk is dat zo. Alleen het percentage wat defect gaat is een stuk kleiner en als het defect gaat is de kans op brand kleiner. Genoeg goedkope laders missen vaak een stuk beveiliging wat ze goedkoper maakt. Een lader die er mee stopt is iets heel anders als een lader die brand veroozaakt. Dat ie niet meer werkt boeit niet zoveel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:19
Dat wat jij een ceramische condensator noemt lijkt mij meer een varistor. Staat hij over de netspanning heen?
Een varistor wordt gebruikt als overspanningsbeveiliging: spanning te hoog, dan springt de varistor in geleiding, dat zou het doorslaan van de stoppen kunnen verklaren.

Het kan zijn dat er sprake is geweest van een piek of dat de varistor ondergedimensioneerd was qua spanning of energie (Joule) en daardoor te hard gesleten is.
Varistors hebben een beperkte levensduur, elke keer dat hij ingrijpt slijt hij. Na verloop van tijd kan dat leiden tot zo'n ontploffing.

Edit: die bridge rectifier is het probleem niet, als die kapot zou gaan zou hij waarschijnlijk volledig uit elkaar klappen.

[ Voor 27% gewijzigd door Springuin op 19-07-2016 07:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:15
Kun je hem schoonmaken (met alcohol, zodat de roet weg is) en een paar scherpe hoogresolutie foto's plaatsen van de top&bottom van de print?

Ik zou daarna ook terug gaan naar de winkel en non-conformiteit claimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:26
PilatuS schreef op maandag 18 juli 2016 @ 22:16:

Beetje hetzelfde met sommige wokkie-tokkie voedingen van 800W die bij 1100W belasting uit elkaar klappen.
Eerder 750W voedingen die bij 100W uit elkaar klappen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
PilatuS schreef op maandag 18 juli 2016 @ 22:57:
Soms is goedkoop gewoon duurkoop, helemaal als je huis afbrand.
Zijn er daadwerkelijk gevallen bekend waar dit ooit uberhaupt al eens is gebeurd in Nederland dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MineTurtle
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:15
Dit is naar mijn weten een ceramische condensator. Deze is compleet opgeblazen.
Zo te zien een NTC Thermistor, oftewel een current limitor. Zit vaak achter een standaard fuse, echter in die crappy voedingen wil die 'standaard' fuse nogal eens weggelaten worden. Kan goed zijn dat dit hier ook het geval is en deze NTC zich 'opgeofferd' heeft of de fuse gewoon te zwaar was :p

[ Voor 4% gewijzigd door MineTurtle op 19-07-2016 10:30 ]

Professioneel veters-strikker / Hardware Prutser / Klusserdeklus zowel thuis als bij een lokale computerboer.- Owner Minecraft-community www.dutchkingcraft.nl - Handig met hardware, onhandig met mensen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 11:18
Ik denk dat iedereen hierboven het compleet bij het rechte eind heeft, en dat de oorzaak dus simpel is: het is een prul wat nooit op de markt had mogen verschijnen :P

Er zijn best veel spullen waarmee het weinig uitmaakt wat je koopt, ook als deze merkloos / van onbekend merk zijn, maar met opladers moet je zo goed opletten...

Het is ergens wel grappig ook, men kiest (massaal) voor heel goedkope opladers (die daarom ook volop verkrijgbaar zijn), omdat de originele zo duur zijn.
Daarentegen wordt er wel een telefoon van 600 tot soms wel 1000 euro aan gehangen, en die kan natuurlijk ook de lucht in gaan als zo'n lader de geest geeft.

Het is soms niet te voorspellen hoe (en of) dit gaat gebeuren, maar de enorme verschillen tussen originele laders, en imitatie laders, zijn vaak genoeg om het verschil te maken tussen veilig of (levens)gevaarlijk.

Een aantal veel voorkomende zaken:
  • Te weinig (lees: geen) kruipafstand voor de netspanningsverbindingen, hierdoor kan de netspanning makkelijk overslaan naar naastliggende onderdelen
  • Een aantal componenten die niet geplaatst worden, omdat ze toch niet nodig zijn, en er zo weer wat centen per exemplaar bespaard kunnen worden (beveiligingscomponenten zoals TVS diodes en varistors bijvoorbeeld)
  • Goedkope / merkloze condensatoren, die vaak een veel minder lange levensduur hebben dan condensatoren van gerenommeerde merken (vaak wijkt de capaciteit ook meer af, en kunnen ze slechter tegen hoge temperaturen
  • Behuizingen die niet zo netjes gemaakt zijn als het origineel (vooral bij de bekende Apple laders goed te zien, het origineel is verlijmd, terwijl de goedkope klonen zo open te klikken zijn. Bij een goede knal laat het resultaat zich raden...
Die chinezen kunnen prima spullen maken, maar ze weten helaas ook erg goed hoe ze kunnen bezuinigen op de verkeerde zaken :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
spone schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 07:41:
[...]

Zijn er daadwerkelijk gevallen bekend waar dit ooit uberhaupt al eens is gebeurd in Nederland dan?
Niet dat ik weet. Het gaat mij ook meer om aan te geven wat het verschil is. Een goede lader blijft netjes heel als ie kapot gaat. Hij werkt niet meer, maar dat is dan ook alles. Een slechte lader klapt uit elkaar of veroorzaakt een kleine vlam. Als er niets in de omgeving van die vlam is om verder het vuur te verspreiden maakt het niet uit. Slaat die vlam wel over naar iets anders kan je huis er prima van afbranden. Het verschil tussen een goede en slechte lader is dat er met een goede lader een hele kleine kans is op brand en met een slechte lader is die kans veel groter. Dan vind ik nogal een goede reden om geen slechte laders te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Wacht even, er was dus geen verbruiker (telefoon) aangesloten?
Dat is wel bizar dan.
Zat er een kabel aangesloten, of ook niet?

[ Voor 20% gewijzigd door Soldaatje op 19-07-2016 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Goedkope chinese troep wil ik niet zeggen, als ik een beeltje google op het merk en kijk naar de prijzen van een dergelijke lader zie ik zelfs tot in China prijzen van 16 dollar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Die 2 losse draadjes met 230V op het printje zien er erg betrouwbaar uit O-) Is dat dezelfde print die ook de uitgangsspanning levert?
Er is heel wat over geschreven, hier met foto's: http://www.digmodo.com/ge...r-chargers-worth-the-cost

Deze video legt het ook aardig uit:
YouTube: Don't buy a cheap replacement power supply!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Hee, dat is toch wel opvallend.
Ik kijk voor vergelijking wel eens hier: http://lygte-info.dk/info/ChargerIndex%20UK.html

Jouw lader lijkt er ook tussen te staan, maar wordt als veilig aangemerkt: http://lygte-info.dk/revi...arger%20TS-WC1Q%20UK.html

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-05 18:37
memphis schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 16:29:
Goedkope chinese troep wil ik niet zeggen, als ik een beeltje google op het merk en kijk naar de prijzen van een dergelijke lader zie ik zelfs tot in China prijzen van 16 dollar
u_nix_we_all schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 16:47:
Hee, dat is toch wel opvallend.
Ik kijk voor vergelijking wel eens hier: http://lygte-info.dk/info/ChargerIndex%20UK.html

Jouw lader lijkt er ook tussen te staan, maar wordt als veilig aangemerkt: http://lygte-info.dk/revi...arger%20TS-WC1Q%20UK.html
Precies, Tronsmart is over het algemeen gewoon fatsoenlijk spul en daarom ook aan prijs vergeleken met de échte meuk (maar nog altijd goedkoper dan 'onze' a-merken).

Er bestaat natuurlijk ook gewoon een kans dat de TS een slechte knock-off van een knock-off heeft. Die Chinezen kopiëren elkaar ook namelijk, vooral de merken die als kwalitatief bekend staan. Denk aan bijvoorbeeld Xiaomi powerbanks, Cree zaklampen, etc. Niet voor niks dat zulke merken vaak authentiteitscodes meeleveren om de echtheid te checken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrNizeGuy
  • Nu online
Wellicht inderdaad een neppert, de pcb is iets anders dan uit bovenstaande tabel, al kan het een andere revisie zijn. Voor de liefhebbers zal ik vanavond wat hires foto's plaatsen. Ik heb deze gekocht via amazon.de al zegt dat natuurlijk ook niet zoveel.
Reden dat ik deze gekozen heb is ondermeer de quickcharge functie. Ik ben nog geen lader tegen gekomen van een A-merk die deze heeft (en los verkocht wordt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:30

MsG

Forumzwerver

Deze wordt ook heel veel verkocht: http://lygte-info.dk/revi...%20AC%20Adapter%20UK.html

Had hem ook gekocht, maar toen ik eens iets aansloot ontplofte de achterkant.

Heb nu een iets duurdere, en daarnaast een Koppla van de IKEA, die is echt heel goed voor z'n geld. 8 euro ofzo.

Ik zoek nog een veilige compacte 2A lader, want die Koppla is te groot voor in m'n jas.
DrNizeGuy schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 17:20:
Wellicht inderdaad een neppert, de pcb is iets anders dan uit bovenstaande tabel, al kan het een andere revisie zijn. Voor de liefhebbers zal ik vanavond wat hires foto's plaatsen. Ik heb deze gekocht via amazon.de al zegt dat natuurlijk ook niet zoveel.
Reden dat ik deze gekozen heb is ondermeer de quickcharge functie. Ik ben nog geen lader tegen gekomen van een A-merk die deze heeft (en los verkocht wordt).
Wat doet dat quickcharge verder? Als je gewoon een lader neemt die 2A+ ampere aan kan dan moet een apparaat dat dat ook vraagt toch ook snel laden?

[ Voor 45% gewijzigd door MsG op 19-07-2016 17:29 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:19
Quickcharge: uit usb mag je normaliter zonder communicatie slechts 100mA trekken. Na aanvraag en toestemming van de host mag je 500mA. Laders gebruiken onder andere weerstandscombinaties op de datalijnen om op een eenvoudige en goedkope manier aan de telefoon te vertellen dat dit een lader is en dat deze meer stroom kan leveren. De telefoon zal daar zijn laadstroomvraag op aanpassen. Quickcharge betekent dat de oplader een hoge stroom kan leveren en dat ook aan de telefoon kan vertellen op een gangbare wijze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Naar mijn weten wordt via de datapins een (spannings)code gestuurd dat aangeeft hoeveel Ampere er maximaal afgestaan kan worden. Het aangesloen apparsst herkent dat en neemt wat het nodig heeft.

Dus ik snap dat snelladen ook niet zo.....

(iemand was mij voor)

[ Voor 4% gewijzigd door memphis op 19-07-2016 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrNizeGuy
  • Nu online
MsG schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 17:27:

Wat doet dat quickcharge verder? Als je gewoon een lader neemt die 2A+ ampere aan kan dan moet een apparaat dat dat ook vraagt toch ook snel laden?
Bij mijn Nexus 5x was het zo, dat als ik deze aansluitte op een willekeurige 2A lader, deze na een half uur slechts 20% opgeladen was. Met de 3A lader zat ik na een half uur al op +40%. Normaal laadt ik snachts en dan maakt het niet zoveel uit, maar als je onderweg bent en je wilt 'even' snel bijladen vind ik het nogal een verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:15
Quickcharge is een concurrent van USB Power Delivery. Want één standaard is nooit genoeg. >:)

Quickcharge kan ook hogere spanningen (tot 20V) geven omdat usb kabeltjes geen 2A kunnen voeren zonder teveel spanning te verliezen. De adertjes zijn namelijk veel te dun, 500mA is eigenlijk al veel.
Dus als je wel veel vermogen wilt verplaatsen, zonder veel stroom, dan moet de spanning omhoog. Simpel de Wet van Ohm.

Hier is een schematje. Als je goed kijkt kun je gelijkenis zien met de ontplofte oplader.

[ Voor 17% gewijzigd door jeroen3 op 19-07-2016 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

TS kan beter de foto's met een begeleidend schrijven naar de fabrikant sturen met de vraag of het een originele is en als er een productiefout bekend is.

Als ze erg meewerkend zijn krijg je een nieuwe en willen ze deze misschien voor onderzoek opgestuurd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-05 12:56

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-05 22:17
Als hij via Amazon.de komt zou ik zeker met hun of de verkoper van de lader contact opnemen. Volgens mij zullen ze hem zonder veel probleem vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrNizeGuy
  • Nu online
Uiteraard zoek ik contact met de verkopende partij, alsook tronsmart zelf.
Ben benieuwd. Hierbij nog een hires plaatje. Tenminste, meer Hires dan dit wordt het niet ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hvQSgZeELkBJ2Ki750b5YVz3/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrNizeGuy
  • Nu online
Tronsmart reageert snel, ze willen dat ik de lader opstuur voor onderzoek. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Wat ik al zei.....

Zullen we dan bij deze op basis van de merkpositie en de reactie van Tronsmart even de reacties over "goedkope Chinese meuk" en "gevaarlijke troep" vergeten en het er maar op houden dat het een exemplarisch iets is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Sissors schreef op maandag 18 juli 2016 @ 22:11:
[...]

Wat is je punt? Dat ondanks dat papierwerk het nog steeds goede producten kunnen zijn? Dit is geen kwestie van een handleiding in een verkeerde taal of zo, maar testresultaten waaruit blijkt dat het voldoet aan de norm. Er is een reden dat dit verplicht is, met een pcb inspectie kun je niet alles beoordelen en zo'n test kost toch een paar duizend euro. Die hoort de leverancier te overhandigen, de NvwA gaat dat soort dure tests echt niet opnieuw laten uitvoeren.

Verder stoor ik me mateloos aan de algemene Tweaker opvatting dat laagste prijs doorslaggevend is, en ik vind het prachtig als het door die opvatting af en toe flink fout gaat (zoals usb laders). Dat lijkt hier nog niet persé het geval te zijn, maar soms denk ik echt dat mensen boter op hun hoofd hebben. Op elektronica zit altijd marge, en om maar een voorbeeld te noemen, als je een 15000mAh powerbank koopt voor 2 tientjes, dan weet je dat je wordt belazerd. De kostprijs voor die lithium alleen al ligt veel hoger.

Mijn algemene opvatting is bij dit soort generieke producten om niet eerst te beoordelen op prijs, maar op leverancier. Ook niet fabrikant, want dubieuze leveranciers kunnen imitatie leveren. In de NvwA rapportage komen o.a. de HQ (Nedis), Voltcraft (Conrad) en Hama (oa Mediamarkt) voorbij met positieve beoordeling en dat zijn leveranciers die echt geen risico's nemen door dubieuze spullen op de markt brengen. Bij Conrad staan ze al voor minder dan een tientje, zijn de tijden zo slecht dat we dan nog gaan nibbelen over een paar cent van de prijs af?

[ Voor 4% gewijzigd door Flake op 21-07-2016 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Nou ja het punt is dat er genoeg degelijk spul is uit China. Je noemt een 15000Mah powerbank. Ik had voor 22 euro incl verzendkosten de 16.000 Mah Xiaomi bijvoorbeeld. Dat ding is op zoveel websites getest, dat is echt een heel goede powerbank.

Daarentegen zie je juist oerhollandse retailers steeds meer Chinese rotzooi juist verkopen (Hema bijv.). Daarom is het wel interessant om te bespreken welke Chinese apparatuur nou juist wèl prima is. In plaats van enkel maar te kijken naar Nederlandse winkels en alles wat Chinees is te verbannen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Goede reden om voor Tweakers, Consumentenbond of beter nog HWI diverse budget opladers, die via de mainstream kanalen te krijgen zijn, daadwerkelijk te testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Ja dat zou wel een leuk artikel zijn. Vooralsnog zie je alleen maar powerbank tests, of van die 100-poorts USB-laders. Maar een test met de alledaagse telefoonopladerplug lijkt me mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
Ook die testen heb ik doorgaans veel kritiek op. Die Xiaomi powerbank die je noemt is mij ook opgevallen, maar 'echt door heel veel mensen getest' gaat vaak niet verder dan stekkertje erin steken en kijken of het werkt. Daarom vind ik het terecht dat de NvwA testresultaten opvraagt en de verkoop verbiedt als die er niet zijn.

Ook Tweakers maakt zich hier schuldig aan. In dit artikel (eentje waar ik me mateloos aan stoorde) citeer ik letterlijk 'Alle voedingen voldoen aan de atx-standaard, maar in onze hotbox halen we de 80Plus Gold-certificering nergens'. En dat baseren ze op een getalletje wat die meter uitspuugt, maar ze voeren nul controle uit of dat getal ook daadwerkelijk klopt. Dat is iets wat een echte professional (ik noem bijvoorbeeld Dave van het EEVblog) heel goed in z'n achterhoofd houdt. Ik durf te wedden dat die meter afwijkt, dat heb ik meerdere malen genoemd, maar de Tweaker modereert mijn reactie weg als irrelevant. Tuurlijk jongen. Ik neem op deze manier die hele conclusie 'niet alles is goud wat er blinkt' in twijfel en ik durf te wedden dat ik gelijk heb.

Ik kan nog wel meer punten noemen, maar het komt er op neer dat ik geen van alle tech sites eigenlijk vertrouw dat ze de kennis en de middelen in huis hebben om dat soort reviews te maken, en dat komt omdat ze alle tests zelf doen. De Consumentenbond doet dat doorgaans niet. Dit soort tests moet je laten doen door een geaccrediteerd meetinstituut (unified bodys) want meettechniek is no laughing matter voor dit soort zaken.

[ Voor 20% gewijzigd door Flake op 21-07-2016 13:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Je ziet dat veel Tweakers met hun mening te makkelijk achter bepaalde goden aan lopen. Ik geloof graag dat die Dave van EEVblog veel kennis heeft maar zijn mening is ook vaak gekleurd wat door veel tweakers die achter hem aan lopen klakkeloos wordt overgenomen.

Zie dit topic , 1 geplofte USB lader en per definitie is het gevaarlijke Chineese troep zonder ook maar naar de prijs en status van het product gekeken te hebben. Alsof de voeding van een Samsung TV ook nooit kapot gaat... oh.. wacht...

En zo zijn er meer voorbeelden met bv alles in Arduino denken en mensen die in "Mux" denken en per definitie bv. een lineaire voltage regelaar niet zuinig is. Maar ja, daar kunnen we beter een appart topic over starten.

[ Voor 5% gewijzigd door memphis op 21-07-2016 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

MsG schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 17:27:
Deze wordt ook heel veel verkocht: http://lygte-info.dk/revi...%20AC%20Adapter%20UK.html

Had hem ook gekocht, maar toen ik eens iets aansloot ontplofte de achterkant.

Heb nu een iets duurdere, en daarnaast een Koppla van de IKEA, die is echt heel goed voor z'n geld. 8 euro ofzo.

Ik zoek nog een veilige compacte 2A lader, want die Koppla is te groot voor in m'n jas.

[...]

Quickcharge maakt gebruik van 7/9/12v

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
memphis schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 13:23:
Je ziet dat veel Tweakers met hun mening te makkelijk achter bepaalde goden aan lopen. Ik geloof graag dat die Dave van EEVblog veel kennis heeft maar zijn mening is ook vaak gekleurd wat door veel tweakers die achter hem aan lopen klakkeloos wordt overgenomen.
Ik heb het niet over zijn mening, maar over zijn werkwijze. Ik heb 'm diverse malen zien meten (dit filmpje bijvoorbeeld) en daarbij zie je dat hij bij lastige metingen niet klakkeloos op één meter af gaat. En zo hoor je dat te doen. Tweakers doet dat niet. Daarmee neem ik niet zomaar klakkeloos zijn mening over.
Zie dit topic , 1 geplofte USB lader en per definitie is het gevaarlijke Chineese troep zonder ook maar naar de prijs en status van het product gekeken te hebben. Alsof de voeding van een Samsung TV ook nooit kapot gaat... oh.. wacht...
Dat zei ik niet. Ik citeer 'Verder stoor ik me mateloos aan de algemene Tweaker opvatting dat laagste prijs doorslaggevend is, en ik vind het prachtig als het door die opvatting af en toe flink fout gaat (zoals usb laders). Dat lijkt hier nog niet persé het geval te zijn, maar soms denk ik echt dat mensen boter op hun hoofd hebben'. Toegegeven, we zijn inmiddels wel een tikkie offtopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Maar wat ik zeg is ook de gemiddelde tweaker en overheerst in vele topics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

@Flake; ik deel je mening dat er soms 'semi-wetenschappelijk' verantwoord getest wordt; althans zo wordt het gebracht, terwijl er slechts oppervlakkig verantwoord getest is (zoals .b.v. met 1 meetapparaat). Niet alleen websites maken zich daar schuldig aan, ook de al eerder genoemde Consumentenbond. Een partij die het meestal wel goed doet is het Duitse C!T magazine (m.i.), althans die komen vaak in de buurt en zijn veel grondiger dan alle andere - laat staan video - reviews.

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
memphis schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 13:50:
Maar wat ik zeg is ook de gemiddelde tweaker en overheerst in vele topics.
Fair enough, in dat geval maak je een goed punt.
SKiLLa schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 13:52:
@Flake; ik deel je mening dat er soms 'semi-wetenschappelijk' verantwoord getest wordt; althans zo wordt het gebracht, terwijl er slechts oppervlakkig verantwoord getest is (zoals .b.v. met 1 meetapparaat). Niet alleen websites maken zich daar schuldig aan, ook de al eerder genoemde Consumentenbond. Een partij die het meestal wel goed doet is het Duitse C!T magazine (m.i.), althans die komen vaak in de buurt en zijn veel grondiger dan alle andere - laat staan video - reviews.
Ik ken/lees C!T niet maar ik zal er eens op letten. Voor de rest is het jammer maar helaas, ook soms voor Tweakers. Al moet ik zeggen dat sommige reviews, zoals die Deense ladertests, best goed gemotiveerd zijn. Gelukkig is het dus lang niet allemaal drama.

[ Voor 64% gewijzigd door Flake op 21-07-2016 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Flake schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 12:50:
Ook die testen heb ik doorgaans veel kritiek op. Die Xiaomi powerbank die je noemt is mij ook opgevallen, maar 'echt door heel veel mensen getest' gaat vaak niet verder dan stekkertje erin steken en kijken of het werkt. Daarom vind ik het terecht dat de NvwA testresultaten opvraagt en de verkoop verbiedt als die er niet zijn.

Ook Tweakers maakt zich hier schuldig aan. In dit artikel (eentje waar ik me mateloos aan stoorde) citeer ik letterlijk 'Alle voedingen voldoen aan de atx-standaard, maar in onze hotbox halen we de 80Plus Gold-certificering nergens'. En dat baseren ze op een getalletje wat die meter uitspuugt, maar ze voeren nul controle uit of dat getal ook daadwerkelijk klopt. Dat is iets wat een echte professional (ik noem bijvoorbeeld Dave van het EEVblog) heel goed in z'n achterhoofd houdt. Ik durf te wedden dat die meter afwijkt, dat heb ik meerdere malen genoemd, maar de Tweaker modereert mijn reactie weg als irrelevant. Tuurlijk jongen. Ik neem op deze manier die hele conclusie 'niet alles is goud wat er blinkt' in twijfel en ik durf te wedden dat ik gelijk heb.

Ik kan nog wel meer punten noemen, maar het komt er op neer dat ik geen van alle tech sites eigenlijk vertrouw dat ze de kennis en de middelen in huis hebben om dat soort reviews te maken, en dat komt omdat ze alle tests zelf doen. De Consumentenbond doet dat doorgaans niet. Dit soort tests moet je laten doen door een geaccrediteerd meetinstituut (unified bodys) want meettechniek is no laughing matter voor dit soort zaken.
Dan krijg je van die vakidioten die alles onveilig vinden. Die gast van EEVBlog is volgens mij dezelfde dude die alle multimeters onder de 1000 euro slecht vind. Dat soort overdreven getest vind ik juist vreselijk. Een beetje redelijkheid mag wel. Maar binnen dat soort nichegebieden heb je altijd dat het halve religie wordt. Net als met de voedingaakopen op Tweakers zie je dat.

Hier zie je bijv een wat uitgebreidere test waarbij hij ook wordt opengehaald: http://www.hardwarezone.c...eed-charge-2-devices-fast

Het spectrum tussen "Elke lader van 50 cent uit China is goed" en "Je moet per se deze 100 euro lader met gestabiliseerde flux-capacitor anders gaan je apparaten kapot" is wat mij betreft veel te smal. Onbekend betekent lang niet altijd slecht. Er zijn genoeg Chinese bedrijven met kwaliteitscontrole.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrNizeGuy
  • Nu online
Even een update:

Al vrij snel heb ik een nieuwe lader gekregen welke tot op heden nog steeds goed werkt.

Zoals ik met de support van Tronsmart had afgesproken heb ik de kapotte lader verstuurd naar China voor onderzoek. Helaas doen ze geen uitspraak over de evt. echtheid van de lader, alsook wat het mogelijke probleem zou kunnen zijn. Wellicht komen ze hier later nog op terug maar ik denk van niet.
Wel hebben ze de verzendkosten vergoed, erg netjes.
Pagina: 1