Vriendin verwijdert vakantiefoto's. Hoe krijg ik ze terug?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanb123
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 05:05
Mijn vraag
Mijn vriendin heeft per ongeluk alle foto's van de vakantie van de SD kaart verwijderd. 8)7 |:(
Ze dacht dat ze uit de Picasa map aan het verwijderen was maar dat bleek dus niet zo te zijn.
Tijdens het verwijder proces kwam ze er achter en heeft ze de SD uit de computer gehaald maar het was al te laat.
De foto's staan niet in de 'Prullenbak'

Weet iemand een goede manier om de foto's terug te krijgen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Picasa
SD kaart 4 GB - weet niet welk merk

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Op internet heb ik diverse recovery programma's gevonden maar weet niet welke goed werken.
Sommige van de (gratis)programma's zagen er shady uit dus heb ik niet geprobeerd.

Beste antwoord (via Daanb123 op 04-08-2016 18:00)

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:16
http://www.piriform.com/recuva werkt aardig. Als het daar niet lukt heb ik hele goede ervaringen met Getdataback maar die kost je wel een paar tientjes.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 14:48
Welke programma's heb je gevonden en gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Photorec werkt wel aardig.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:16
http://www.piriform.com/recuva werkt aardig. Als het daar niet lukt heb ik hele goede ervaringen met Getdataback maar die kost je wel een paar tientjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn1309
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:12
Inderdaad recovery programma's. Gratis versies laten vaak wel zien wat er aan foto's te herstellen valt, maar als je wilt herstellen moet je vaak betalen. Voor mij een tijdje geleden dat ik een herstel actie heb moeten uitvoeren dus kan zo niet uit mijn hoofd vertellen welke programma's tegenwoordig geschikt zijn hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 17:16
Als je na het verwijderen niets hebt gedaan met de SD kaart kun je gewoon recoveren.
Want je computer verwijderd de data niet, die zet gewoon in het sectortje voor het begin van de data een informatiepunt met welke data er verwijderd is. Maar fysiek staat het er dan gewoon nog op.

(In de meeste gevallen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clavis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-09 20:21
Recuva, testdisk en anders getdataback.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clavis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-09 20:21
stijn1309 schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 09:12:
Inderdaad recovery programma's. Gratis versies laten vaak wel zien wat er aan foto's te herstellen valt, maar als je wilt herstellen moet je vaak betalen. Voor mij een tijdje geleden dat ik een herstel actie heb moeten uitvoeren dus kan zo niet uit mijn hoofd vertellen welke programma's tegenwoordig geschikt zijn hiervoor.
Nee hoor, zijn genoeg gratis programma's. (o.a Recuva)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
Als ik zoek in meuktracker op recover kom ik de 1e hit al een freeware programma tegen:
downloads: Recuva 1.53.1087

Te laat 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door RedHat op 03-08-2016 09:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:03

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Gewoon rustig blijven en niets meer met de SD kaart doen totdat jij je goed ingelezen hebt, zie bovenstaande reactive en kijk dit topic eens door: Thematopic: Datarecovery

[ Voor 16% gewijzigd door _Dune_ op 03-08-2016 09:17 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Worst
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:03

The_Worst

Unox

Het belangrijkste: gebruik de SD-kaart niet meer.

Installeer Recuva op de pc, niet op de SD-kaart, en laat Recuva de SD-kaart scannen. Alle bestanden die Recuva vindt herstellen naar de harde-schijf, niet naar de SD-kaart. Als je na de eerste poging foto's mist, dan deep scan gebruiken.

If you hide your whole life, you'll forget who you even are. Uplay: TheWorstNL | Steam + Origin + PSN: The_Worst_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanb123
RedHat schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 09:12:
Als je na het verwijderen niets hebt gedaan met de SD kaart kun je gewoon recoveren.
Want je computer verwijderd de data niet, die zet gewoon in het sectortje voor het begin van de data een informatiepunt met welke data er verwijderd is. Maar fysiek staat het er dan gewoon nog op.

(In de meeste gevallen).
Recuva komt een aantal keer naar voren dus die ga ik vanavond proberen.
Maar moet ik het op de computer die gebruikt is om de foto's te verwijderen installeren of kan ik dat ook op een andere computer doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
Daanb123 schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 09:30:
[...]

Maar moet ik het op de computer die gebruikt is om de foto's te verwijderen installeren of kan ik dat ook op een andere computer doen?
Maakt niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Daanb123 schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 09:30:
Zolang Recuva de SD-kaart maar kan scannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PBX_g33k
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:53
Zelf onlangs een goede vriendin geholpen met een soortgelijke situatie, zij had per ongeluk alle foto's van haar computer verwijderd. Na verschillende (gefaalde) pogingen om de data vanuit de computer te herstellen hebben we geprobeerd de data vanuit de SD kaart te herstellen, deze was immers niet meer gebruikt sindsdien, maar de foto's waren ook daar verwijderd.

Met Recuva hebben we alle foto's in een sessie kunnen herstellen. Ik heb wel voor de zekerheid een deep scan uitgevoerd ipv surface (quick) scan, dit duurt wel langer maar kan wel meer recoverable hits opleveren.

[ Voor 3% gewijzigd door PBX_g33k op 03-08-2016 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:40
getdataback werkt niet goed voor SD kaarten. Je zult een tool moeten gebruiken die gericht is op o.a. SD kaarten zoals Recuva idd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crypt0rr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:26
Gebruik foremost, werkt alleen via CLI in Linux.

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-09 08:20

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• palme50
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16:40
Stellar Phoenix Photo Recovery

Gebruik deze al een tijdje en kan naast foto ook video terug halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Nopheros schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 10:16:
getdataback werkt niet goed voor SD kaarten. Je zult een tool moeten gebruiken die gericht is op o.a. SD kaarten zoals Recuva idd.
Mijn boeren verstand zegt dat het gewoon FAT 16 of 32 zal zijn en dat het dan niets uitmaakt waarmee je het probeert te recoveren zolang het maar een goed recover programma is dat dit filesyteem ondersteund. Maar misschien is dat iets te kort door de bocht. Dus als je me kunt vertellen waarom getdataback niet goed is voor SD kaarten dan hoor ik het graag. Vind ik interessant om te weten want als ik dit niet gelezen had was ik in de toekomst blindelings getdataback gaan gebruiken voor deze taak.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:51
Hier min of meer hetzelfde aan de hand gehad. Met testdisk (en het bijbehorende photorec) alle 640GB van een gecrashte mobiele hdd weer terug kunnen halen.
Tutorials:
voor FAT: http://www.cgsecurity.org...sk:_undelete_file_for_FAT
voor NTFS: http://www.cgsecurity.org...s_from_NTFS_with_TestDisk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-09 17:43

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

MrMonkE schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 11:32:
[...]

Mijn boeren verstand zegt dat het gewoon FAT 16 of 32 zal zijn en dat het dan niets uitmaakt waarmee je het probeert te recoveren zolang het maar een goed recover programma is dat dit filesyteem ondersteund. Maar misschien is dat iets te kort door de bocht. Dus als je me kunt vertellen waarom getdataback niet goed is voor SD kaarten dan hoor ik het graag. Vind ik interessant om te weten want als ik dit niet gelezen had was ik in de toekomst blindelings getdataback gaan gebruiken voor deze taak.
Same here :)

@TS: laat je even weten of het gelukt is en met welke tool?

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sniffels
  • Laatst online: 05-09 13:48
Heb ooit met Recuva ~10GB aan data teruggehaald van een 8GB SD :) (werkte prima dus)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dutch_camel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-09 14:33

dutch_camel

It's Orange!

Niet om het een of ander, maar is het niet verstandig om eerst een disk image oid te maken van de SD kaart? Stel dat je toch iets verkloot, dan kan je via het image opnieuw beginnen.
In dit soort gevallen maak ik van een gecrashte HDD ook altijd een image, om in iedergeval iets achter de hand te hebben. Niets vervelender dat een HDD crasht, midden in je recovery ...
Just my 2 cts ...

~... this doesn't look like Kansas to me, Toto... ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
oh en tip: maak een kopie van de partitie van de SD-kaart, en zet deze terug op een lege harde schijf.... deze kun je dan vanaf die harde schijf analyseren.. Dat gaat niet alleen sneller dan over de USB, maar geeft ook extra zekerheid: je bent immers aan het rommelen in een kopie van de partitie. Het origineel kun je, mocht je er echt niet uitkomen, dan nog steeds aan een 'professional' geven om de foto's te restoren.

edit: ducth camel was me voor :) ^^^^

[ Voor 5% gewijzigd door breew op 03-08-2016 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• friggler
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:28
dutch_camel schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 11:43:
Niet om het een of ander, maar is het niet verstandig om eerst een disk image oid te maken van de SD kaart? Stel dat je toch iets verkloot, dan kan je via het image opnieuw beginnen.
In dit soort gevallen maak ik van een gecrashte HDD ook altijd een image, om in iedergeval iets achter de hand te hebben. Niets vervelender dat een HDD crasht, midden in je recovery ...
Just my 2 cts ...
Ik kan het mis hebben, maar volgens mij kopieert een image de al verwijderde bestanden niet mee, dus dan zou je daar in dit geval niks aan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:40
[...]

Mijn persoonlijke ervaring, meerdere malen geprobeerd zonder goed resultaat. Andere tool werkte wel. Maar misschien hebben anderen andere ervaringen.. dacht zeg het even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

friggler schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 12:46:
[...]

Ik kan het mis hebben, maar volgens mij kopieert een image de al verwijderde bestanden niet mee, dus dan zou je daar in dit geval niks aan hebben.
Als jij gewoon met bijvoorbeeld dd een kopie maakt van elk bitje op die SD-kaart dan heb je dus alle informatie die daar nog beschikbaar is.

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MineTurtle
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-09 16:16
Zelf zeer goede ervaring met Testdisk (photorec) en daarna Photorec Sorter gebruikt om alles op bestandstype te sorteren.

Professioneel veters-strikker / Hardware Prutser / Klusserdeklus zowel thuis als bij een lokale computerboer.- Owner Minecraft-community www.dutchkingcraft.nl - Handig met hardware, onhandig met mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Zoals al gepost (maar om het nog maar even te bevestigen):

- Maak een image voor de zekerheid, met DD op Linux, maar als je Windows hebt kan het met http://hddguru.com/software/HDD-Raw-Copy-Tool/

- Gebruik photorec

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PBX_g33k
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:53
[...]
Mijn boeren verstand zegt dat het gewoon FAT 16 of 32 zal zijn en dat het dan niets uitmaakt waarmee je het probeert te recoveren zolang het maar een goed recover programma is dat dit filesyteem ondersteund.
Let wel, afhankelijk van de capaciteit kan je al snel te maken hebben met exFAT ipv FAT16/32. FAT16/32 compatible recovery programma's kunnen niet direct overweg met exFAT.
[...]

Als je een image maakt met een applicatie die daarvoor is gemaakt (of zoals cyberstalker al zei 'dd') dan maak je een kopie van de sectors.
Meestal zijn de bestanden nog aanwezig op de opslagmedium zelf maar is de referentie in de MFT verwijderd en zijn de sectors vrij om (her)schreven te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
[...]
inderdaad, mis ;-)
Zoals hierboven al gezegd: de "verwijderde" bestanden bevinden zich gewoon nog op de schijf.
Een verwijderd bestand is immers nog niet weg, maar de ruimte die het bestand inneemt, is gemarkeerd als "overschrijfbaar".. Zo lang je dus NIETS op het medium schrijft, is het bestand nog niet verdwenen...alleen niet meer rechtstreeks benaderbaar.
Met een"copy"-actie in de verkenner kom je dus niet ver.. Maak je echter een sector-to-sector copy van de hele partitie, dan neem je ook de "verwijderde" bestanden mee...

info: YouTube: Where Do Deleted Files Go? (alleen eerste stukje is relevant, de rest: wel geinig)...

[ Voor 34% gewijzigd door breew op 03-08-2016 21:11 . Reden: video link toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mschamp
  • Laatst online: 15:40
Inderdaad zeker niet meer op het kaartje schrijven, misschien is het mogelijk het schrijven op het kaartje te verhinderen door hem met het klein schuifje op de zijkant op "lock" te zetten. Lezen is dan normaal nog mogelijk, schrijven niet meer.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Daanb123
Bedankt iedereen! Ik heb met Recuva bijna alle foto's terug kunnen halen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wondershare Data Recovery voor de Mac (en anders Disk Drill) en voor Linux idd Photorec/Testdisk als apps voor datarecovey. d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-09 16:48
En nu sneller en meer backups maken en de vriendin instrueren ... >:)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:52
Renault schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 00:48:
En nu sneller en meer backups maken en de vriendin instrueren ... >:)
De instructie zal eenzijdig zijn: AFBLIJVEN! Zo kwam ik na een rondreis door Italië eens thuis met een SD kaart vol lage resolutie foto's. "Ja als ik dat laag zet kunnen er veel meer op" |:( . Leuk album met 640x480 :-( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Erwin schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 00:57:
[...]

De instructie zal eenzijdig zijn: AFBLIJVEN! Zo kwam ik na een rondreis door Italië eens thuis met een SD kaart vol lage resolutie foto's. "Ja als ik dat laag zet kunnen er veel meer op" |:( . Leuk album met 640x480 :-( .
Whahahaha _O- _O- _O- _O-

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Daanb123 schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 18:00:
Bedankt iedereen! Ik heb met Recuva bijna alle foto's terug kunnen halen :D
d:)b
[...]

The worst :F

Is't nog wat geworden daarna? :P

[ Voor 20% gewijzigd door Alfa Novanta op 05-08-2016 08:35 ]

AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phehistyr
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:56

Phehistyr

De Epische Lurker

[...]
Zo kwam ik na een rondreis door Italië eens thuis met een SD kaart vol lage resolutie foto's. "Ja als ik dat laag zet kunnen er veel meer op" |:( . Leuk album met 640x480 :-( .
Ben jij mijn zwager? :p Mijn zus heeft dezelfde actie uitgehaald op een verre vakantie van ze.

Give a man a fire and he will be warm for a day. Set fire to him and he will be warm for the rest of his life. Terry Pratchett - Jingo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:52
Alfa90_Buttje schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 08:33:
[...]

d:)b

[...]

The worst :F

Is't nog wat geworden daarna? :P

Nee ;( . En ik moet en zal terug om daar nog een keer foto's te maken :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

neem je haar toch ook weer ff mee? onder het mom nieuwe foto's maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domokun
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 10-10-2021
Waarom hier een topic voor openen? Google iets van 'photo file recovery' en Recuva is letterlijk een van de eerste hits. Luiheid.
Modbreak:Beste Domokun,

Aan jou het verzoek voortaan enkel on-topic te reageren. Indien je van mening bent dat een topic de regels overtreedt, kun je een topicreport indienen bovenaan de pagina. Maar posts van je dienen enkel on-topic te zijn en daadwerkelijk iets toe te voegen. Commentaar over de kwaliteit van het topic hoort dus enkel in een topicreport thuis.

Dit bericht wordt opgeslagen in je user notes, mocht blijken dat je vaker de fout in gaat, kan dit aanleiding zijn voor verdere repercussies.

Vriendelijke groet,
CiPHER
Moderator OT

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2016 14:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-09 16:48
Ja, maar dan mis je all the fun afterwards .... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Mijn ervaring met recovery is:
- PhotoRec (Testdisk) doen minder sterk
- Recuva: heel goed
- Puran File Recovery: heel goed (2e keuze naast Recuva)
- Andere recovery tools: matig tot slecht

Waarom is rest slecht? Ze kunnen geen file names erbij halen en doen dus met autogenerated namen en directorys. Dat is drama als je veel bestandnamen hebt, zeker onder diverse directories!

Ik deed dit met zwaar gecrashte harde schijf. Dus niet gewoon delete.
Helaas loopt Recuva vast en dus kan niet alles afmaken. Puran kan wel afmaken maar pakt niet echt alles. Toch wint Recuva met meeste file recovery (op 70% crash met 2TB recovery!)
Beiden behouden directories en file name structuur: vrij bijzonder, want meeste recovery tools doen dat niet.
PhotoRec ook gedaan, recovery is vrij matig en geen file name herstel.

[ Voor 5% gewijzigd door MrDummy op 09-08-2016 22:01 ]

Pagina: 1