Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

laatste check 2 game pc's

Pagina: 1
Acties:

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:28
Het is tijd om de PC's van mij en mijn vriendin hier in huis te vervangen.
Budget is zo rond de 2500 euro voor beide PC's.
Ik heb nu de volgende samenstelling in de mand liggen voor beide PC's.

Ze zullen voornamelijk voor gamen gebruikt worden waarbij die van mij ook vast geschikt moet zijn voor VR gamen.
Ik speel zelf iets zwaardere games, mijn vriendin voornamelijk WOW, Sims en dat soort spul, dus haar PC zal met wat minder power toe kunnen.

Ik heb externe storage voor massale opslag, dus er komen alleen SSD's in de PC's.

Graag nog een laatste check of het een beetje klopt (ben een beetje uit de running mbt wat nu hip and happening is, dus een beetje op een paar reviews afgegaan, maar geen hele diepe onderzoeken gedaan, vandaar dat een laatste check wel even handig is).

Ze zouden hierna weer zo'n 3 a 4 jaar mee moeten kunnen.

Mijn PC (zware games en VR):

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600 Boxed€ 230,-€ 230,-
1Gigabyte GA-B150M-D3H€ 84,49€ 84,49
1Gigabyte GeForce GTX 1070 WINDFORCE OC 8GB€ 477,95€ 477,95
1Cooler Master Silencio 352€ 59,95€ 59,95
1Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16€ 73,95€ 73,95
1Lite-On IHAS124 Zwart€ 13,10€ 13,10
1Corsair RM550x€ 95,95€ 95,95
1Samsung 750 EVO (retail) 250GB€ 69,90€ 69,90
1Samsung 750 EVO (retail) 500GB€ 127,95€ 127,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.233,24

De 2 SDD's in deze is bewust, een voor de zakelijke meuk en een voor de games.

Haar PC (lichtere games):

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 183,50€ 183,50
1Gigabyte GA-B150M-D3H€ 84,49€ 84,49
1Asus ROG STRIX-GTX1060-6G-GAMING€ 356,50€ 356,50
1Cooler Master Silencio 352€ 59,95€ 59,95
1Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA€ 40,-€ 40,-
1LG GH24NSD1 Zwart Zwart€ 12,09€ 12,09
1Cooler Master GM G550M€ 64,-€ 64,-
1Samsung 750 EVO (retail) 500GB€ 127,95€ 127,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 928,48

Bij deze PC's komen nog 2* windows 10 en montage bij aan kosten.

edit: geupdate met nieuwe configratie nav het commentaar.

[ Voor 7% gewijzigd door breagor op 01-08-2016 13:11 ]

• demokert
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:28
Het eerste wat me opvalt in beide systemen: waarom nog een interne brander erin zetten?
Waarom zou je niet 1 USB brander kopen voor als je die ooit nodig hebt?

• breagor
een brander kost 18 euro, niet iets wat echt uit maakt op de kosten en ik vind het nog steeds erg handig om ze direct bij de hand te hebben mocht ik het nodig hebben.
Heb ook nog een heel aantal oudere game op DVD.
Dus ik blijf ze ouderwets erin zetten :-)

• assn
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:56
Over die eerste pc heb ik niet zoveel te zeggen omdat ik mij daar niet in verdiept heb. Over de tweede pc heb ik wel wat opmerkingen:

- Waarom zo'n zware voeding? Naar mijn weten voldoet 450 W meer dan voldoende, bijvoorbeeld pricewatch: Corsair CX450M

- Waarom nu nog een GTX970 kopen? De RX480 4gb(eventueel 8gb) is goedkoper en presteert beter en is zeker meer 'futureproof' als die term gebruikt mag worden.

Kijk bijvoorbeeld eens naar dit lijstje: GamePC ~ €750 a €850

Of de pc die ik onlangs besteld heb: Laatste check Game PC ~700€

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:01
Die eerste pc, ga je ooit overclocken? En dan omdat je het leuk lijkt? Anders gewoon kiezen voor een non K cpu en B150 moederbord. Scheelt geld en je gaat het verschil niet merken.

De keuze voor wel of geen brander, ik heb die er ook nog in zitten. Weliswaar een BD brander, maar idd voor het geld hoef je het niet te laten.

Qua voeding kun je mits je niet voor sli oid gaat, met 450W ruim af.

• breagor
Ik heb voor de Nvidea gekozen omdat ik slechts een keer een AMD kaart heb gehad en dat was toen dikke ellende, ja irrationeel ik weet het :-) Verder is de rx480 bij de shop waar ik wil bestellen nog niet leverbaar.

Qua prijs maakt het niet zoveel uit tussen deze 2 kaarten en deze is zwaar genoeg voor wat mijn vriendin ermee gaat doen,.
Dus toen deze keuze maar gemaakt.
Maar idd als hij goed leverbaar was geweest had ik die kaart wellicht wel overwogen, dus goede opmerking.

Bij de beschrijving van de webshop staat dat deze kaart minimaal een voeding van 500W vereist, vandaar de 550W voeding.

[ Voor 9% gewijzigd door breagor op 01-08-2016 09:24 ]

• breagor
Arunia schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 09:19:
Die eerste pc, ga je ooit overclocken? En dan omdat je het leuk lijkt? Anders gewoon kiezen voor een non K cpu en B150 moederbord. Scheelt geld en je gaat het verschil niet merken.

De keuze voor wel of geen brander, ik heb die er ook nog in zitten. Weliswaar een BD brander, maar idd voor het geld hoef je het niet te laten.

Qua voeding kun je mits je niet voor sli oid gaat, met 450W ruim af.
Betwijfel of ik ga overklokken, maar je weet het niet in de toekomst. Het prijsverschil met de 6700 is 25 euro, en die heeft tevens een lagere kloksnelheid, volgens "userbenchmark" scheelt dit 16% op singlecore en 23% op multicore applicaties, dus voor die 25 euro verschil vond ik het wel de moeite waard, en kan ik eventueel nog OC-en mocht ik dat willen. Vandaar.

Qua voeding kan ik nog een s kijken, maar deze serie komt goed uit de testen en de 550W is de laagste die ze hebben in deze serie, vandaar deze voeding. En ik houd wel van een beetje speling in mijn voedingen.
tevens als er ooit nog een VR set aan komt te hangen dan heeft die wellicht ook nog wat prik nodig (al moet ik eerlijk zeggen dat ik vermoed dat die met een eigen voeding komt, nog niet echt in verdiept :o )
Zal ik eens gaan doen, en mocht dat zo blijken te zijn kan ik nog even neuzen of er een iets minder krachtige voeding maar betere voeding is voor hetzelfde geld. Thanks!

• shadvet
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 16:51
De Rm550x is een van de beste voedingen van dit moment en komt met 10 jaar garantie. Ook al levert ie in principe meer dan 200 watt teveel voor je systeem, je doet er nog steeds een erg goede koop mee.

Had het met minder gekund? ja.
Is het erg om toch deze te kopen? nee

i5-6400, r9 280x, 8g ram, BenQ GW2470H, NZXT S340 Black | i5-4570, XFX 7970, 8g ram, Acer X223W, FD Core1000

• mcmlevi
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 09-01-2022
breagor schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 09:24:
Ik heb voor de Nvidea gekozen omdat ik slechts een keer een AMD kaart heb gehad en dat was toen dikke ellende, ja irrationeel ik weet het :-) Verder is de rx480 bij de shop waar ik wil bestellen nog niet leverbaar.

Qua prijs maakt het niet zoveel uit tussen deze 2 kaarten en deze is zwaar genoeg voor wat mijn vriendin ermee gaat doen,.
Dus toen deze keuze maar gemaakt.
Maar idd als hij goed leverbaar was geweest had ik die kaart wellicht wel overwogen, dus goede opmerking.

Bij de beschrijving van de webshop staat dat deze kaart minimaal een voeding van 500W vereist, vandaar de 550W voeding.
dat soort advies is eigelijk altijd bullshit ze zeggen mininmaal 500W zodat iedere voeding van welke kwaliteit ook het kan draaien zonder problemen. De kaarten zijn tegenwoordig zo zuinig dat je zonder problemen met een 550W sli 1080 kan draaien en crossfire 480 zonder enig probleem. Het systeem wat je nu hebt zal nog geen 300W trekken. in bijde builds. De rm550x is wel een fantastiche keuze door de goede bouwkwaliteit en de hoge zuinigheid.

Maar ik heb nog een paar opmerkingen over je eerste build:
denk niet dat je met die cooler echt heel ver gaat kunnen overclocken iets als de pricewatch: Scythe Fuma is mischien net iets intresanter.
-mischien is de pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 1070 G1 Gaming van gigabyte net een betere keuze aangezien de extra fan?
-je moederbord onderstreund hoger dan 2.133 mHz dus kan je deze er ook in doen: pricewatch: Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16
-en dan mijn laatse punt is ik betwijfel of je wel werkelijk een i7 nodig gaat hebben voor de meeste games is een i5-6400 zat. Mocht je nou veel spellen spelen die zwaar cpu intensive zijn zoals city skylines is een i7 zeker geen slechte inverstering, maar ik weet niet welke games je wilt gaan spelen dus kan ik ook niet echt oordelen.

en michien voor je 2e build een 1060 ook een idee? slecht op vooral maar wel een mooie kaart. en ik zou er ook 16gb ram in doen kost niet heel veel en dan weet je dat je altijd genoeg zult hebben.

offtopic:
gaaf dat je je vriendin ook gamed!

[ Voor 5% gewijzigd door mcmlevi op 01-08-2016 09:49 ]

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:01
breagor schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 09:34:
[...]
Betwijfel of ik ga overklokken, maar je weet het niet in de toekomst. Het prijsverschil met de 6700 is 25 euro, en die heeft tevens een lagere kloksnelheid, volgens "userbenchmark" scheelt dit 16% op singlecore en 23% op multicore applicaties, dus voor die 25 euro verschil vond ik het wel de moeite waard, en kan ik eventueel nog OC-en mocht ik dat willen. Vandaar.
Ik snap je punt, maar het scheelt je natuurlijk niet "maar" 25 euro aangezien je het verschil tussen het Z moederbord en de goedkopere B variant ook mee moet rekenen. ;)

• breagor
Ik had ook al zo'n vermoeden dat die 500w eis een beetje overdreven was, ik zal de wattage van de componenten eens optellen en kijken waar ik op uit kom. Thanks!

Heel lang zitten twijfelen tussen idd de Scythe Fuma en de Artic freezer, beide krijgen goede reviews, maar het semi passieve en het iets lagere prijskaartje van de Artic hebben me doen besluiten daarvoor te gaan.
Ik ga nog even wat meerdere reviews bekijken, thanks!

Qua geheugen: het schijnt dat degene die ik nu heb ook automatisch naar 2666Mhz kan overclocken (tenminste volgens de beschrijving) dus zag geen reden degene die jij noemt te nemen voor een tientje meer, maar ik ga even kijken of dat wat ze beweren wel echt zo is.

De G1 isvideokaart is meer dan 30 euro duurder, dat verschil vond ik net iets te groot.

i7 was inderdaad een twijfel punt, maar wellicht dat voor VR de extra threads/Mhz en Cache nog wel van pas komen, en aangezien er wellicht in de toekomst meer games CPU intensief worden uiteindelijk toch de i7 gekozen, maar dit was en is inderdaad het grootte twijfel punt, door het verschil met de 6600K in games niet echt groot te noemen is.

offtopic: hehe zij zit de laatste tijd meer te gamen dan ik :-) (en we zijn ook met ons 43 en 44 jaar ook niet echt meer de doel groep geloof ik :-) ach als we maar lol hebben!)

• breagor
Arunia schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 09:52:
[...]

Ik snap je punt, maar het scheelt je natuurlijk niet "maar" 25 euro aangezien je het verschil tussen het Z moederbord en de goedkopere B variant ook mee moet rekenen. ;)
Daar heb je wel weer gelijk in, kom ik op 60 euro verschil, wellicht het overwegen waard.

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:12

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Waarom een i7 als je toch alleen maar gaat gamen? De i5 presteert net zo goed en is goedkoper. VR wordt door je GPU en niet je CPU verzorgt. En helemaal met de simultaneous multi-projection techniek die aanwezig is op de 10xx serie van nVidia is nog steeds onzin om een i7 te kiezen.

Verder nog een non-K versie ivm geen overclock en een B170 chipset op het moederbord ipv een Z170 om dezelfde reden. Maarja dit was al eens gezegd.

Je bespaart wel op de koeling en de videokaart wat je direct gebruikt maar niet op iets wat je niet direct gaat gebruiken. Beetje vreemd.

Forever raver!
Specs: Workstation Server

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
breagor schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 10:04:
[...]

Daar heb je wel weer gelijk in, kom ik op 60 euro verschil, wellicht het overwegen waard.
En de non-Ks komen met een standaardkoeler, als die goed genoeg is voor jou scheelt dat nog eens 30 euro extra (en later een andere koeler erop zetten is altijd mogelijk).

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:12
Ik vindt de keus voor een I7 helemaal niet gek. Ik ga altijd voor een I7 omdat je dan zeker weet dat je CPU geen beperking is. En als je dat wil kan je minimaal 3 jaar goed meekomen. Daarnaast heeft de CPU na deze 3 jaar ook nog een goede restwaarde.

En op dit soort bedragen maakt 100e ook niet veel uit.

[ Voor 12% gewijzigd door Lumics op 01-08-2016 10:59 . Reden: Typo's ]

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:12

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Verkoop je i5 dan over een paar jaar en koop dan een i7. 100euro voor vrijwel geen directe verbetering is gewoon bullshit. Die discussies zijn al ontzettend veel gevoerd en heel internet staat er vol mee. Bottomline is dat het gewoon overkill is en je die 100euro beter aan iets anders kan uitgeven wat wel direct invloed heeft op de prestaties.

Forever raver!
Specs: Workstation Server

• breagor
De keus voor de koeler had meer te maken met het semi passieve karakter van de Artic, dat is voor mij de hoofdreden, dat hij ook nog goedkoper is, is een 2e argument, maar niet het belangrijkste voor mij (gaat slechts om een tientje, dat is nou niet echt het geld),maar het telt natuurlijk wel mee.
Maar ik zie dit niet echt als besparen op een koeler...

Ik zie nauwelijks toevoeging in de duurdere 1070, ietsje meer Mhz (2,5% ofzo?) dus vandaar deze keuze, ik verwacht niet echt mindere prestatie en waarom dan meer geld uitgeven.
Of zou de extra fan het geluid reduceren (omdat ze minder hard hoeven te draaien)?

Waar wellicht een punt in zit:
Ik heb even gekeken en switchen naar een i5 6600 met boxed cooler en B150 scheelt mij 170 euro.

Qua prestatie zou ik dan single core ongeveer 20% achteruit gaan, maar multicore 60%, maar games zijn inderdaad meer GPU afhankelijk...........en voor 170 euro extra kom ik al redelijk in de buurt van een 1080......

Leuk dat gepuzzel :-)
Mijn dank is groot voor alle input!

• Slabbysl
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:57
De Scythe Fuma heeft twee fans en is hierdoor nog steeds erg stil, terwijl er goed gekoeld wordt. Deze is, zeker als je gaat overclocken, een echte aanrader. Prijs-kwaliteit is erg goed van deze.

Wat GPU betreft: een extra fan zorgt er inderdaad voor dat er met minder geluid beter gekoeld kan worden. Hoeveel dit scheelt, durf ik niet te zeggen.

Verwijderd

Qua geld scheelt het amper iets, maar het is echt een betere keuze om een RX 480 of een GTX 1060 te nemen. Ze hebben veel betere performance en de hele 900 serie is al legacy verklaard. Dat wil zeggen dat nieuwe games geen performance optimalisaties krijgen voor die kaarten en dan is het imo zonde om daar 300 euro voor uit te geven.

• maxkranendijk
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:39
Wellicht de GTX 980 nemen voor 10e meer bij Alternate? pricewatch: MSI GeForce GTX 980 GAMING 4G

• Flaat
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-11 01:00
breagor schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 10:48:
De keus voor de koeler had meer te maken met het semi passieve karakter van de Artic, dat is voor mij de hoofdreden, dat hij ook nog goedkoper is, is een 2e argument, maar niet het belangrijkste voor mij (gaat slechts om een tientje, dat is nou niet echt het geld),maar het telt natuurlijk wel mee.
Maar ik zie dit niet echt als besparen op een koeler...

Ik zie nauwelijks toevoeging in de duurdere 1070, ietsje meer Mhz (2,5% ofzo?) dus vandaar deze keuze, ik verwacht niet echt mindere prestatie en waarom dan meer geld uitgeven.
Of zou de extra fan het geluid reduceren (omdat ze minder hard hoeven te draaien)?

Waar wellicht een punt in zit:
Ik heb even gekeken en switchen naar een i5 6600 met boxed cooler en B150 scheelt mij 170 euro.

Qua prestatie zou ik dan single core ongeveer 20% achteruit gaan, maar multicore 60%, maar games zijn inderdaad meer GPU afhankelijk...........en voor 170 euro extra kom ik al redelijk in de buurt van een 1080......

Leuk dat gepuzzel :-)
Mijn dank is groot voor alle input!
Voor games maakt het simpelweg niet uit of je een i5 of i7 neemt, je kan 20% single core zeggen maar dat is alleen in een synthetische benchmark die ook echt van HT gebruik maakt, mijn ervaring is dat zelfs software die van CPU performance gebruik maakt vaak niet eens schaalt met HT.

maar voor gaming kan je zeker altijd beter meer geld in je GPU steken dan een i7 kopen, bewijs is niet lastig te vinden.
http://www.anandtech.com/...dr3-ipc-6th-generation/22

geen enkele game waar je relevante FPS meer krijgt, 4 fps op 108 fps lijkt mij de 170euro meer niet waard :)

Daarnaast snap ik nooit de keuze voor een B150 of Z170 bordje als er geen gebruik wordt gemaakt van de features die erop zitten. SLI is met de single GPU performance van nu niet nodig tenzij het voor machine learning of ander compute gebruikt wordt. Een U.2 connector of pci-e 4x m.2 slot is ook eigenlijk onzin op een consumenten pc, moet je ssd echt sneller dan wat ze nu gaan, en is dat de meerprijs waard, ik denk van niet.

Ik denk dat geld stoppen in zaken die er meer toe doen, zoals voor een ITX build gaan, een mooier scherm of toetsenbord meer uitmaken dan een "beter" moederbord.

[ Voor 14% gewijzigd door Flaat op 01-08-2016 12:35 ]

• breagor
OK , ik heb nog even gepuzzeld, vergeleken en nagedacht :-) en ben het wel redelijk eens.

Ik heb de 6700K met Z170 moederbord vervangen voor een 6600 met B150 moederbord.
En met het geld wat dit bespaart heb ik de GTX970 vervangen voor een GTX1060.....

Die is veel te dik voor wat mijn vriendin er nu mee doet, maar je weet nooit wat de toekomst brengt, en die inderdaad wat toekomst bestendiger

en ik hou 100 euro in mijn zak....wellicht dat ik toch nog de iets duurdere 1070 ervoor bij pak

[ Voor 10% gewijzigd door breagor op 01-08-2016 13:04 ]

• Thar
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-05-2022
breagor schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 12:54:
OK , ik heb nog even gepuzzeld, vergeleken en nagedacht :-) en ben het wel redelijk eens.

Ik heb de 6700K met Z170 moederbord vervangen voor een 6600 met B150 moederbord.
En met het geld wat dit bespaart heb ik de GTX970 vervangen voor een GTX1060.....

Die is veel te dik voor wat mijn vriendin er nu mee doet, maar je weet nooit wat de toekomst brengt, en die inderdaad wat toekomst bestendiger

en ik hou 100 euro in mijn zak....wellicht dat ik toch nog de iets duurdere 1070 ervoor bij pak
Iets wat nog niet is vermeld is in deze topic: Op welke resolutie ben je van plan om te spelen? Die 1070 is meer geschikt voor 1440p60 (of hoger zelfs) dus als je 1080p60 ermee zou doen is het wel enorme overkill. Die 1060 is ook echt een enorme overkill voor games zoals WoW, die kan je al goed draaien op een GPU onder de 200 euro.

Sowieso zijn GPUs het minst " futureproof" (best domme term eigenlijk) van alle componenten dan ook en is het veel verstandiger om bvb om de 2 jaar een goedkopere GPU te kopen dan een duurdere GPU voor 4 jaar (dit geldt vooral voor Nvidia kaarten mochten we dit artikel geloven https://nl.hardware.info/...s-worden-legacy-producten)

• breagor
wij hebben beiden een 2560*1440 monitor (dell ultrasharp U2711, dus we kunnen wel wat power gebruiken, Neemt idd niet weg dat deze kaarten vooralsnog dikke overkill zijn (zeker voor mijn vriendin), maar ja, moet nog wel even mee. En ik zie me in de toekomst nog wel een keer een betere monitor kopen.
Pagina: 1