Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OwNzOr
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19-11-2020
Hallo iedereen,

Ik had een probleem met mijn computer waar de tijdsinstellingen niet werden onthouden wanneer ik mijn computer afzette. Wanneer ik hem later opnieuw opstartte gaf hij de tijd weer van de laatste keer dat hij nog aanstond. Dit heb ik opgelost door de CMOS battery te vervangen. Spijtig genoeg is hierdoor een nieuw probleem onstaan. Telkens wanneer ik mijn computer probeer aan te zetten, word ik naar een scherm gebracht waar ik enkel op F1 kan duwen om in de Bios te gaan.

Dit is een probleem dat blijkbaar vaker voorkomt wanneer de CMOS battery bijna plat is, maar ik heb deze net verandert en de settings die ik verander in de Bios worden allemaal onthouden. De boot priority 1 divice is mijn SSD waar windows op staat en de tweede boot poriority heb ik gedisabled. Toch wilt mijn pc dit maar niet snappen en brengt hij me steeds weer terug naar de Bios.

Wat ik nu dus doe is via de Bios manueel mijn SSD te selecteren als boot overide zodat hij toch windows opstart, alles werkt dan perfect. Ik krijg hem dus gewoon niet zo ver om die automatisch te laten doen.

Als iemand hier mee zou kunnen helpen zou het geweldig zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat zijn de specs van je bak?
Heb je al eens een biosupdate gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-05 18:45
Welke foutmelding wordt aangegeven, misschien dat de deur is open geweest, zet dit in de bios uit,
In de bios heb je instellingen dat er een fout wordt aangegeven, dus f1, deze kun je aan of uit zetten, dus controleren.

Je bios helemaal controleren en goed saven, je hebt ergens een instelling niet goed denk ik.
Dan save, reboot ga direct naar bios, en save de bios weer en reboot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OwNzOr
TERW_DAN schreef op zondag 31 juli 2016 @ 18:48:
Wat zijn de specs van je bak?
Heb je al eens een biosupdate gedaan?
Een biosupdate heb ik nog niet gedaan. Blijkbaar kan dit zelf voor problemen zorgen, dus laat ik dit liever zo. Uiteindelijk is er niets verandert aan mijn pc zelf, dus lijkt me zo'n biosupdate een vergezochte oplossing?

Specs: (ik zie trouwens bij 'System information' bij 'boot device' staan: \Device\Harddiskvolume3 is dit wel normaal? Of is dit iets helemaal anders dan de boot priority van de bios?)
cpu: intel core i7-4770K
mobo: Asus Maximum VI HERO
RAM: 32GB
GPU: inno3d gtx 1080 ichill
jan99999 schreef op zondag 31 juli 2016 @ 19:03:
Welke foutmelding wordt aangegeven, misschien dat de deur is open geweest, zet dit in de bios uit,
In de bios heb je instellingen dat er een fout wordt aangegeven, dus f1, deze kun je aan of uit zetten, dus controleren.

Je bios helemaal controleren en goed saven, je hebt ergens een instelling niet goed denk ik.
Dan save, reboot ga direct naar bios, en save de bios weer en reboot.
De enigste foutmelding die aandgegeven wordt door de bios is "CPU Fan Error!". Maar volgens iemand die ik ken was dit normaal omdat mijn cpu gekoeld wordt door een AIO watercooling.
Ik ben al eens door alle bios instellingen geweest, maar zelf vind ik hier niets dat verkeerd zou staan. Bestaat er ergens een optie in de bios om ervoor te zorgen dat je pc automatisch naar de bios opstart in plaats van de boot priority devices te gebruiken?

Ik begrijp ook niet goed wat je bedoelt met: "Welke foutmelding wordt aangegeven, misschien dat de deur is open geweest, zet dit in de bios uit,
In de bios heb je instellingen dat er een fout wordt aangegeven, dus f1, deze kun je aan of uit zetten, dus controleren." Kun je iets duidelijker zijn? Ik ben nogal nieuw met pc building :p.

Moest het nuttig zijn, de bios versie is: american megatrends inc. 0711, 01/07/2013

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

OwNzOr schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 13:03:

Een biosupdate heb ik nog niet gedaan. Blijkbaar kan dit zelf voor problemen zorgen, dus laat ik dit liever zo. Uiteindelijk is er niets verandert aan mijn pc zelf, dus lijkt me zo'n biosupdate een vergezochte oplossing?
Bij dit soort issues is het juist waar je begint. En als een biosflash voor problemen zou zorgen kun je nog altijd terugflashen. De kans dat je misflasht en niet meer kan recoveren is bijzonder klein.
mobo: asus (geen idee over welk type het gaat, waar zie ik dit? :p)
Staat op het bord, vaak tussen de PCIe-sloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spank_mojoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-05 08:32
wat je zou kunnen proberen:

ontkoppel alle sata devices behalve je ssd.
enable alle bootdevices in je bios.

probeer dan op te starten.

eventueel kun je ook je bios nog even terug zetten naar defaults

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OwNzOr
spank_mojoo schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 13:12:
wat je zou kunnen proberen:

ontkoppel alle sata devices behalve je ssd.
enable alle bootdevices in je bios.

probeer dan op te starten.
eventueel kun je ook je bios nog even terug zetten naar defaults
Ik heb enkel een SSD en een HDD, dus ik moet enkel even het kabeltje dat naar men HDD loopt loskoppelen en zo proberen op te starten? Zou ik men CD-ROM drive ook moeten ontkoppelen aangezien dit ook een soort van Boot device kan zijn? En tenslotte, als ik achteraf mijn HDD opnieuw aansluit zal er toch geen bestanden verloren gegaan zijn? :p Waarschijnlijk niet, maar zoals ik eerder al zei ben ik nogal een beginner op dit vlak.

Wanneer dit niet lukt zal ik eens proberen een nieuwe Bios update (noemt dit een biosflash?) te doen.

(deze stappen zullen even moeten wachten omdat ik net mijn pc heb afgebroken om het bureau opnieuw te verven :p. Vanavond zal ik hem snel nog eens opstarten.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:24
Ik denk dat het komt omdat je bios gereset is door de nieuwe batterij. Meestal is er een default instelling die "halt" op elke foutmelding, zoals bijvoorbeeld de fan error die jij hebt. Er staat dan ergens iets als "halt on all errors". Die kan je dan veranderen naar iets anders, zodat ie zich niets aantrekt van de fan die je niet hebt. Of je kan zoeken naar een optie om de fan monitoring te disablen in de bios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OwNzOr
borft schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 15:04:
Ik denk dat het komt omdat je bios gereset is door de nieuwe batterij. Meestal is er een default instelling die "halt" op elke foutmelding, zoals bijvoorbeeld de fan error die jij hebt. Er staat dan ergens iets als "halt on all errors". Die kan je dan veranderen naar iets anders, zodat ie zich niets aantrekt van de fan die je niet hebt. Of je kan zoeken naar een optie om de fan monitoring te disablen in de bios.
Dat klinkt logisch, ik zal de settings straks nog eens bekijken. Is er een mogelijkheid om afbeeldingen te trekken van mijn bios settings? Dan kan ik ze misschien eens doorsturen als ik zelf niet direct een goede setting vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:24
je kunt natuurlijk altijd een foto maken met je smartphone ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 288121

borft schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 15:59:
je kunt natuurlijk altijd een foto maken met je smartphone ;)
Ja idd...

De enigste foutmelding die aandgegeven wordt door de bios is "CPU Fan Error!". Maar volgens iemand die ik ken was dit normaal omdat mijn cpu gekoeld wordt door een AIO watercooling.
Bij elke foutmelding moet je het setup-menu in. Over de "CPU Fan Error" staat ook het e.e.a. op de ASUS website. Zoek daar op je moederbordmodel en ga naar ondersteuning. Daar staat het tussen de FAQ, nog voordat je je OS-versie in hoeft te voeren. Ik heb het ook gehad met mijn niet-stock cooler, de RPM's stonden standaard te hoog ingesteld. Kijk maar wat je moet doen.
[...]
Klopt, als het niet hoeft dan niet. Maar dit is ergens ook wel een flauwe situatie. Van de ene kant zeggen ze dat het een risico is, anderzijds wordt er CPU ondersteuning en stabiliteit mee opgelost. Ik denk (staat echt bij denk) dat als de integriteit van je bestandssysteem niet zo goed is en je schrijft een crappy CAP-file naar een USB-stick, of je USB-stick is crappy FAT32 geformatteerd, dat het dan wel goed fout kan gaan. En mocht je dan een Devils Canyon CPU willen installeren dan zeggen ze dat het aangeraden is om het flash-programmatje van hun te gebruiken. Maar dat CAP-bestandje zou je ook bij familie of goede bekenden op de USB-stick kunnen zetten. Verder staat er alleen maar bij dat je na het Flashen je Setup-Defaults moet laden, maar misschien kan je ook beter voor het Flashen de Defaults laden, dan zijn er minder opties in gebruik en kan er ook minder fout gaan. Ik ben misschien ook een Default kwijt, die RPM, of het moet gewijzigd zijn in de nieuwe versie.
OwNzOr schreef op zondag 31 juli 2016 @ 18:44:
Dit heb ik opgelost door de CMOS battery te vervangen
Mocht je de CMOS niet kunnen clearen met de jumper-setting, dan kun je de batterij eruit halen en de jumper-setting gebruiken, waarna bij terugplaatsing van de batterij de defaults geladen moeten worden, zie handleiding.
[...]
Specs: (ik zie trouwens bij 'System information' bij 'boot device' staan: \Device\Harddiskvolume3 is dit wel normaal? Of is dit iets helemaal anders dan de boot priority van de bios?)
Het zou best kunnen dat als je van win 7/8(.1) naar 10 geüpdatet hebt dat er nog een Herstel-partitie bij gekomen is, of er staat nog iets van een systeem-partitie op een HDD. 0,1,2,3, dat zijn er 4, dus kijk maar effe in schijfbeheer, "Door systeem gereserveerd", "EFI", "Herstel" tellen allemaal mee als Volume, maar zie je niet in je verkenner. Deze week komt er zoals je weet weer een update, dus laat voorlopig maar effe staan mocht je het niet leuk vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
De meeste moederborden hebben in de bios een functietoets om alles terug te zetten naar fabrieksinstellingen, ik zou daar mee beginnen. Dan Halt on all errors verzetten naar No halt at any error en zodoende alle instellingen aflopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OwNzOr
Ok, probleem opgelost!

Er was inderdaad een setting die wachtte tot ik op F1 drukte wanneer er een foutmelding is. Deze heb ik 'disabled', F10 voor save settings and boem, hij startte volledig automatisch weer op!

Veel dank aan iedereen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat je wilt, zoiets als 'Ignore Errors' (via F1 in het BOOT-menu) is niet hetzelfde als dat mini-probleem met "de CPU Fan Error" op te lossen. Stel je hebt in de toekomst in het ergste geval een andere error?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OwNzOr
Ohja, nu dat je het zegt. Ik zal dat probleem met de cpu fan error eens opzoeken zoals je eerder vermeld had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OwNzOr
Anoniem: 288121 schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 17:56:
Wat je wilt, zoiets als 'Ignore Errors' (via F1 in het BOOT-menu) is niet hetzelfde als dat mini-probleem met "de CPU Fan Error" op te lossen. Stel je hebt in de toekomst in het ergste geval een andere error?
Verdorie, nu heb ik een nieuw probleem... :p

Volgens de Asus website moet ik als ik het "CPU FAN ERROR" bericht krijg in de bios de optie: "CPU FAN SPEED" op 'disabled' zetten.

Het probleem echter is dat ik nu niet meer in de bios geraak. Wanneer ik mijn computer opstart krijg ik eerst het scherm van 'asus - republic of gamers', waar ik blijkbaar op DEL of F2 moet duwen op naar de bios te gaan, maar dit lukt niet. Beide knoppen doen helemaal niets.

Hierna komt het scherm waar ik eerder op vastzat, waar ook de foutmelding van de CPU FAN wordt weergegeven. Maar dit scherm is na een paar seconden al weg en geeft mij de optie ook niet meer om op F1 te duwen.

Wat nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

PAUSE/BREAK knopje?
OwNzOr schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 21:05:
Maar dit scherm is na een paar seconden al weg en geeft mij de optie ook niet meer om op F1 te duwen.

Wat nu?
F2

Edit:

BIOS wijzigingen kun je het beste 1 voor 1 maken, zeer zeker afhankelijk van de aard.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 288121 op 01-08-2016 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OwNzOr
Anoniem: 288121 schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 21:09:
PAUSE/BREAK knopje?

F2

Edit:

BIOS wijzigingen kun je het beste 1 voor 1 maken, zeer zeker afhankelijk van de aard.
Sorry, maar ik begrijp niet wat je bedoelt. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

PAUSE/BREAK zit rechts naast Print Screen op een standaard toetsenbord, anders F2 ingedrukt houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Pc uitzetten, aanzetten en als een gek zo snel mogelijk op f2 of de del-toets rammen, bent niet snel genoeg denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als ie er niet aangezeten heeft heeft ie 3 seconden, of Fast Boot ingeschakeld....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OwNzOr
Geef me een minuutje, ik zal het direct testen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OwNzOr
Ok, ik heb net geprobeerd F2 en de del te buttonmashen, maar dit doet helemaal niets. Ook de pause/break knop blijkt niets te doen.

Ik herinner mij nog de Boot settings van de Bios, en daar stond de standaardtijd van 3 seconden nog steeds. Deze heb ik niet veranderd. Ik ben ook vrij zeker dat Fast Boot uitgeschakeld was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
OwNzOr schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 21:25:
Ok, ik heb net geprobeerd F2 en de del te buttonmashen, maar dit doet helemaal niets. Ook de pause/break knop blijkt niets te doen.

Ik herinner mij nog de Boot settings van de Bios, en daar stond de standaardtijd van 3 seconden nog steeds. Deze heb ik niet veranderd. Ik ben ook vrij zeker dat Fast Boot uitgeschakeld was.
Probeer het nogmaals, of twee maal met een van die knoppen ingedrukt te houden tijdens het aanzetten van de pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

1: Zet de pc uit en dan uit aan de achterkant van de voeding en dan weer aan en probeer het nog eens.
2: Heb je niet nog een oud pci-kaartje liggen?

Je hebt misschien maar 1 kans....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OwNzOr
ToFast schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 21:27:
Probeer het nogmaals, of twee maal met een van die knoppen ingedrukt te houden tijdens het aanzetten van de pc.
Ik heb het in totaal ongeveer 6 keer geprobeerd waarvan ik 3 pogingen op zowel F1, F2, DEL en pause/break zat te buttonmashen als een gek. Is er normaal geen knopje op het moederbord zelf dat mij rechtstreeks naar de bios brengt? Ik geloof dat mijn moederbord (van asus) zo'n directkey knop heeft of zoiets, want hier was er een optie van in de bios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja idd, koppel je schijven maar los en druk op de power button op het mobo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
OwNzOr schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 21:30:
[...]

Ik heb het in totaal ongeveer 6 keer geprobeerd waarvan ik 3 pogingen op zowel F1, F2, DEL en pause/break zat te buttonmashen als een gek. Is er normaal geen knopje op het moederbord zelf dat mij rechtstreeks naar de bios brengt? Ik geloof dat mijn moederbord (van asus) zo'n directkey knop heeft of zoiets, want hier was er een optie van in de bios.
Misschien. Een andere optie is volgens mij va uit Windows naar het ufi bios te booten, zoek daar even op. Werkte op mijn laptop prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OwNzOr
Anoniem: 288121 schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 21:28:
1: Zet de pc uit en dan uit aan de achterkant van de voeding en dan weer aan en probeer het nog eens.
2: Heb je niet nog een oud pci-kaartje liggen?

Je hebt misschien maar 1 kans....
pci-kaartje? Wat is dat precies? :o

En hoezo 1 kans? Nu wordt ik ongerust ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

OwNzOr schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 21:32:
nee je had misschien ook je GPU eruit kunnen halen, maar je weet het toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
OwNzOr schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 21:32:
[...]

pci-kaartje? Wat is dat precies? :o

Dat maar 1 van die toetsaanslagen wordt geregistreerd voordat die al voorbij de bios initialisatie is. Daarom kan het helpen de voeding even 10seconden van het stroom te halen (stekker uit voeding of knopje omschakelen als die erop zit). Soms helpt dit.

Je hebt toevallig geen toetsenbord waarbij de functietoetsen pas werken als je de hoofdfunctie knop aanzet ?

[ Voor 10% gewijzigd door ToFast op 01-08-2016 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ToFast schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 21:36:
Dat maar 1 van die toetsaanslagen wordt geregistreerd voordat die al voorbij de bios initialisatie is. Daarom kan het helpen de voeding even 10seconden van het stroom te halen (stekker uit voeding of knopje omschakelen als die erop zit). Soms helpt dit.
Nee dat is het niet, het systeem gaat gewoon niet uit als je het uitzet denk ik, en als je de voeding uitzet krijg je een melding in het logboek dat "Windows niet correct is afgesloten".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
Anoniem: 288121 schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 21:41:
[...]

Nee dat is het niet, het systeem gaat gewoon niet uit als je het uitzet denk ik, en als je de voeding uitzet krijg je een melding in het logboek dat "Windows niet correct is afgesloten".
Heel goed mogelijk ja. En als het ts echt niet lukt, zoek dan nog eens op reboot to uefi in Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het lukt hem wel... staat genoeg info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OwNzOr
Ok, de voeding uittrekken en het knopje even afzetten heeft gewerkt. Ik zit nu in de bios.

Ik ben die optie 'cpu fan speed' aan het zoeken, want ik moet deze blijkbaar disablen.

Het enige dat in de buurt komt is bij het tablad 'MONITOR' de setting: CPU Q-FAN control
Zou ik deze moeten disablen? Stel dit is het niet, zou mijn cpu misschien helemaal niet meer gekoeld worden dan? Geen idee of dit gevaarlijk is voor mijn systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdongen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-05 17:29
Hier nog een gratis tip: als je een (draadloos) USB-toetsenbord gebruikt wordt de driver daarvoor mogelijk te laat geladen. Mocht je een toetsenbord met een ps/2 aansluiting hebben, dan heb je grote kans dat je daarmee beter in het bios komt.

Q: Why do developers like Dark Mode? A: Because light attracts bugs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
OwNzOr schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 21:47:
Ok, de voeding uittrekken en het knopje even afzetten heeft gewerkt. Ik zit nu in de bios.

Ik ben die optie 'cpu fan speed' aan het zoeken, want ik moet deze blijkbaar disablen.

Het enige dat in de buurt komt is bij het tablad 'MONITOR' de setting: CPU Q-FAN control
Zou ik deze moeten disablen? Stel dit is het niet, zou mijn cpu misschien helemaal niet meer gekoeld worden dan? Geen idee of dit gevaarlijk is voor mijn systeem.
Ik denk dat het een andere optie is, maar die kan ook uit. Nee er gebeurt niks verder. Succes verder, het is je gelukt in ieder geval.

[ Voor 3% gewijzigd door ToFast op 01-08-2016 21:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OwNzOr
Ok, nu is het probleem echt opgelost! Ik heb nog een verdergezocht op de asus website en daardoor heb ik de juiste Bios instelling gevonden die ik op 'ignore' moest zetten.

Bedankt voor de goede feedback iedereen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het monitoring menu is goed, maar je kunt beter de handleidingen lezen. Zowel van je Mobo als van je koeler. Aangenomen dat ie op AUTO stond, en niet heeft kunnen detecteren tussen DC en PWM is IGNORE wel een optie, wat stond er op de ASUS website? Vergeet ook niet die instelling in het BOOT menu als eerste terug te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OwNzOr
De optie dat als er een foutmelding is ik terug word gestuurd naar het Bios sherm heb ik opnieuw enabled. Op de Asus website vertelden ze dat wanneer je een andere cooler op je cpu zet, dit waarschijnlijk een foutmelding zal geven omdat de RPMs te laag liggen. (wat bij mij dus het geval was.) Om dit op te lossen stelden ze voor de volgende opties voor:

De POST van het moederbord herkent geen ventilatorsnelheid. U kunt het volgende doen:

1. Verzeker u er van dat de CPU-ventilator correct is aangesloten op de CPU-ventilator Pin.

2. Dit kan komen doordat er een niet-originele CPU-ventilator gebruikt wordt, wat een te lage ventilatorsnelheid kan veroorzaken. Dit zorgt er voor dat er fouten gedetecteerd worden. U kunt het BIOS binnen gaan, waar de optie "Fan speed low limit" van de CPU-ventilator op 200 RPM staat.

*De optie "CPU Fan speed low limit" is alleen toegankelijk wanneer CPU Q-Fan Control is ingesteld op [Enabled] of [Advance Mode] of [Auto] en zal bij deze standen zichtbaar worden.

3. Wanneer u de computerkast niet wil openen, kunt u het BIOS binnen gaan en de ventilatorsnelheid instellen op 'Ignore'.

Ik heb optie 3 genomen en deze optie dus op 'ignore' gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

OwNzOr schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 22:05:
Op de Asus website vertelden ze dat wanneer je een andere cooler op je cpu zet, dit waarschijnlijk een foutmelding zal geven omdat de RPMs te laag liggen. (wat bij mij dus het geval was.)
In het EZ-menu (Easy als het goed is) kan ik bij mij wel degelijk de rpm's lezen. Als ze onder de minimum-waarde liggen worden ze in rood weergegeven (ik heb niet hezelfde mobo). Controleer het even. Verder verwijs ik je naar de handleiding van de koeler. Je kunt e.e.a ook zien aan het aantal pin's van je koeler, 4 of 3. Dus rpm omlaag of ignore, en ingeval van 3-pins wellicht DC. Kijk ook even hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OwNzOr
Bij mij stond die instelling van RPM ingesteld op 600, dus wanneer de rpm werkelijk lager ligt dan 600 zal het een foutmelding gegeven hebben. Ik dit zo laag instellen tot 200 rpm, hierna was het 'ignore'. Misschien dat ik deze optie dus best op 200 ofzo zet zodat ik tenminste nog een foutmelding krijg wanneer de fan deze rpm niet meer haalt?

Waar kan ik dit EZ-menu vinden? Hier zou ik dus de RPM van mijn koeler moeten kunnen vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Overige Hardware is geen dumpbak. BIOS is een component op het moederbord, vragen erover horen dan ook in Processors, Moederborden & Geheugen.

Move OH -> PMG

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilweed
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10-04 11:45

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

Waarom cmos je de zooi niet weer, dan kom je toch weer bij de bios?

te laat :+

[ Voor 15% gewijzigd door evilweed op 03-08-2016 13:31 ]

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

Pagina: 1