Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Een verse start na 10 jaar upgraden

Pagina: 1
Acties:

• DeTeraarist
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:37

DeTeraarist

#Boots2Asses

Topicstarter
Na 10 jaar is het wel eens tijd voor een nieuw systeem en na een middagje spelen heb ik een systeem samengesteld waarvan ik denk dat ik wel weer een tijdje vooruit kan.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het wordt een all-round systeem wat ik dagelijks ga gebruiken. Gamen, internetten, filmpjes kijken. Dus echt gebruiken, het gaat niet ingezet worden voor het renderen van dingen, het hoeft ook geen benchmark monster te worden, zolang het maar een aantal jaar(~5) mee kan gaan. M'n huidige systeem was nooit de snelste, maar heeft zich tot nu toe verbazingwekkend goed overeind gehouden.

Wat mag het systeem gaan kosten?
€1000

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Door de leeftijd van m'n huidige systeem gaat er weinig mee. Er zit nu een 2TB schijf in welke ik voor opslag ga gebruiken in m'n nieuwe systeem. Ook gaan muis, toetsenbord en scherm mee.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alles wat er in een systeem moet.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Eigenlijk niet, ik wijd zometeen nog wat meer aandacht aan m'n keuzes.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil dus een degelijk computer die voorlopig nog wel kan(hoeft geen 10 jaar zoals m'n vorige systeem, mocht het allemaal zo lang mee gaan is dat mooi meegenomen). In mijn speurtocht vernam ik dat de stock koeler van Intel best luidruchtig kan zijn, dus daar komt een vervanger voor. Energieverbruik maak ik me niet zo'n zorgen om. Het belangrijkste is dus dat het geheel nog even van ondersteuning wordt voorzien, dus voorzien van onderdelen van de laatste generatie.
Ik wil de onderdelen graag allemaal bij één winkel bestellen. Op dit moment ligt mijn keuze op Azerty, daar heb ik ervaring mee en zit wat dat betreft ook wel lekker in de buurt. Onderstaande lijst is dan ook gebaseerd op wat er bij Azerty aangeboden wordt.

Ga je overklokken?
Nee, er zit vast wel een optimize BIOS/UEFI knopje ergens, waarna ik de instellingen nog eens handmatig na zal lopen en dan is het wel weer prima.

Wat verwacht je van ons?
Ik heb hier al een beste tijd aan gespendeerd(vind ik zelf :p), compatibiliteit nagekeken, reviews, roundups en meer gelezen. Omdat het alweer een tijd geleden is ben ik bang dat ik iets over het hoofd zie, een fijn alternatief(winkel en/of onderdelen) tegen een lagere prijs is uiteraard ook niet verkeerd. Ik geef zo tekst en uitleg bij m'n gemaakte keuzes.

Maar nu eerst m'n build.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 199,-€ 199,-
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 86,90€ 86,90
1XFX Radeon RX 480 XXX Edition 8GB€ 298,90€ 298,90
1Cooler Master N300 (Closed)€ 42,95€ 42,95
1Microsoft Windows 10 Home NL 32/64bit, USB€ 112,95€ 112,95
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 62,95€ 62,95
1Cooler Master GM G450M€ 52,01€ 52,01
1Sandisk Ultra II SSD 480GB€ 118,95€ 118,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 974,61

Mijn uitleg
De processor: Ik heb nu ruim 10 jaar dezelfde AMD processor die me nog nooit in de steek heeft gelaten. Wat ik wel merkte is dat Intel toch wat meer ondersteund wordt qua features her en der. Ik zat eerst met een i5-6400 in m'n hoofd, maar de i5-6500 biedt wat meer power per core, wat de prijs meer dan rechtvaardigt.
Volgens een gelinkte test was het verschil tussen de i5-6400 en de i5-6500 minder dan dat ik verwachte. Door enkele andere wijzigingen is er nu wat ruimte, maar met een andere videokaart in het vizier, kan dit nog veranderen.

Het moederbord: Gigabyte heeft me de afgelopen 10 jaar ook niet in de steek gelaten. Na wat gelezen te hebben over de huidige chipsets kwam ik uit bij de GA-H170-D3HP. Een Z170 bord drijft de prijs snel omhoog en met een H170 kun je prima vooruit, ik ga toch niet overklokken. Een H110 wordt me toch wat te karig.
Gewijzigd naar de B150 variant, feature gewijs komt het nog goed in de buurt van de H170.

Het geheugen: Hier twijfel ik nog wat over. Ik heb de lijsten van Gigabyte doorgenomen en dit kwam nog het meest in de buurt van de genoemde modules. Ik wil 16GB, 8 is bij sommige spellen nu al een vereiste, met 16 denk ik voorlopig wel veilig te zijn.

De videokaart: In tegenstelling tot de processor blijf ik hier graag bij een AMD ontwerp. Sinds de eerste Radeon nooit geen problemen mee gehad en Nvidia, ik weet niet, daar heb ik gewoon niets mee. Gekozen voor deze Strict omdat ik wel wat power wil hebben, maar geen prijsklasse hoger wil gaan. De 4GB is fijn voor de toekomst.
En dit is dus een oudere generatie. Voorlopig staat er nu een Sapphire, welke voornamelijk is gekozen voor de uitgangen(2xHDMI en DVI-D). Ik zag dat een merendeel van de modellen al met 8GB worden geleverd. Ik ga even puzzelen met geheugen of dat niet haalbaar is.

De kast: Ik heb niet gelet op geluidsoverlast oid. Het moet een goedkope doch functionele kast zijn. Uiterlijk doet er niet toe. Deze was bij Azerty verkrijgbaar en zag er handig uit wat betreft de montage van onderdelen. Het ding(mooi vind ik hem niet :P) heeft ook nog iets van kabelmanagement, mooi meegenomen. Een handig gereedschaploos montage systeem is erg fijn, maar het moet niet meer gaan kosten dan deze.

De koeler: Naar verluidt zou de stock koeler van Intel niet zo stil zijn. Ik heb gezocht naar een roundup hier op tweakers, maar dat is al eventjes geleden. Gezien de reviews leek dit me een mooi alternatief. Nog even getwijfeld aan een Mugen 4, maar die was bij Azerty al een stuk duurder. De geluids productie van dit apparaatje ziet er op papier mooi uit en doet ook z'n best qua koelen.
Voorlopig geschrapt.

De voeding: 450W moet voldoende zijn lijkt me. Semi Modulair omdat de basic kabeltjes toch nodig zijn, maar ik ben wel uitgekeken op al die nutteloze kabels in m'n kast.

De SSD: Een beetje systeem kan niet meer zonder. Na enig gepuzzel over de verschillen tussen m.2 en sata kwam ik tot de conclusie dat m.2 geen noodzaak was. Deze kwam goed uit de test en scheelde kwa prijs toch wel wat tegenover een Samsung 850 EVO. De SSD wordt zonder bevestigings frame geleverd las ik, maar de huidige kast heeft er ruimte voor.

Tot slot
Deze onderdelen zijn redelijk goed op voorraad bij Azerty. De totaalprijs wijkt iets af van bovenstaande: €946,25, zonder verzendkosten(€13,20).

[ Voor 9% gewijzigd door DeTeraarist op 02-08-2016 19:59 ]

Soms, als ik heel stil ben, kan ik de zon horen schijnen

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-11 12:00
Qua videokaart, voor iets meer heb je een RX 480 welke toch wat meer power power heeft dan een 380 op stock snelheid (of iets wat daar dicht in de buurt zit). Ja, het is €50 meer voor de goedkoopste variant, maar je krijgt er wel meer power voor terug. Eventueel zou je nog even met je huidige videokaart kunnen doen en upgraden zodra de RX480 betaalbaar is.

Sandisk voor de SSD ken ik zelf niet (eigenlijk enkel ervaring met Samsung, Crucial en de "meuk" die Dell in hun laptops stopt :P ) maar het ziet er wel uit als een goed ding.

Het geheugen, ik heb er zelf nog geen issues mee gehad op een desktop bord, dus ik zou haast zeggen pak het goedkoopste dat aan je eisen voldoet. Aangezien je geen hele zware dingen op de PC lijkt te gaan doen (en de iGPU niet gebruikt) zou je geen voordeel hebben van supersnel DDR4 geheugen (boven de standaard 2133MHz).

Je CPU is niet echt een heethoofd aangezien deze in de 65W TDP groep zit, ik heb hogere TDPs gekoeld met de Intel koeler zonder last van het geluid te hebben of hele hoge temperaturen te bereiken. Dit waren Ivy Bridge generatie Xeon's (E3-12x0v2) welke zelfs onder full load nog onder de 50 graden bleven. Granted, het was een vrij open kast met genoeg airflow. Ik zou eigenlijk willen voorstellen om de koeler even te laten voor wat het is totdat blijkt dat de meegeleverde koeler niet voldoende is.

Over de voeding durf ik niets te zeggen, maar aangezien deze in zowel de lijst van interessante mainstream voedingen als voedingen met ondersteuning voor C6/C7 powerstates staat in het Voeding advies en informatie topic - Deel 32 zou dat gewoon goed moeten zijn :)

• Sorbo
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:19

Sorbo

Uw hulp in huis!

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 183,50€ 183,50
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 86,90€ 86,90
1Asus Radeon RX 480 8GB€ 276,-€ 276,-
1Cooler Master N300 (Closed)€ 42,95€ 42,95
1Microsoft Windows 10 Home NL 32bit OEM€ 90,99€ 90,99
1be quiet! Pure Rock€ 29,43€ 29,43
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 62,95€ 62,95
1Cooler Master GM G450M€ 52,01€ 52,01
1Sandisk Ultra II SSD 480GB€ 118,95€ 118,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 943,68

-Ik heb gekozen voor een goedkopere processor. De 6500 is 5% sneller (bron), maar dit ga je in de praktijk niet merken. Ook over 5 jaar gaat die 5% niet het verschil maken tussen wel of niet upgraden, of wel of niet kunnen game X kunnen spelen.

-Ik heb gekozen voor goedkoper geheugen. Minder flashy, iets lager geklokt, maar twee tientjes goedkoper en in de praktijk niet merkbaar anders.

-Ik heb voor een goedkoper moederbord gekozen. Heeft dezelfde aansluitingen, en qua features mis je door het verschil in chipset niets praktisch.

-De videokaart is een stukje sneller. Instap VR geschikt, maar buiten dat om gewoon een solide kaart voor 1080p gaming. Deze is 70 euro duurder dan de kaart die je gekozen had, maar van deze rx480 heb je vanaf dag 1 profijt, en deze zal langer speelbare framerates opleveren dan de R9 380. Verwacht geen wonderen, maar wel een betere kaart. (bron)

-De SSD heb ik vervangen door een model met een betere reputatie dan SanDisk, welke op SSD-gebied eigenlijk geen hoogvliegers produceert. Helemaal fout! Ik heb de Ultra II teruggezet :+

-Goedkopere kast, windows key zonder USB stick (die heb je vast ergens liggen? De ISO kun je gratis downloaden ten aller tijde), andere cpu koeler, maar dat maakt weinig verschil.

Hiermee blijft er 50 euro over (minder als je bestelkosten en verzendkosten meerekent) die je naar eigen inzicht kunt verdelen. Vind je de kast die jij gekozen had mooier? Why not :) Same voor de koeler, of t geheugen, etc etc etc.

[ Voor 4% gewijzigd door Sorbo op 31-07-2016 05:02 ]

Verwijderd

Pardon, de Sandisk SSD is testwinnaar bij de buren: https://nl.hardware.info/...erke-midrangers-conclusie
Die zou ik dus lekker erin houden, goedkoper en beter...

• DeTeraarist

DeTeraarist

#Boots2Asses

Topicstarter
Ow, das een goede over die videokaart. Ik zag geen nummertje en heb die serie compleet overgeslagen toen ik bij AMD op de site zat. X staat natuurlijk gewoon voor 10 en niet voor iets exotisch. Daar ga ik morgen mee aan de slag. Ik ben van plan om binnen nu en een maand te gaan bestellen. In ieder geval voor de nieuwe Warcraft uitbreiding, ik kan sinds de pre-expansion patch merken dat de minimale systeemvereisten nu toch echt boven hetgeen ligt van wat er nu staat. Eventueel zou de videokaart inderdaad nog even mee kunnen, dat is niet de grootste bottleneck van m'n huidige systeem. Zo lang zal het niet duren tot ze beschikbaar zijn, las ik laatst op de frontpage, dus dat is het wachten wel waard.

Voor SSD had ik eerst de Samsung EVO 850 op het oog. Maar de 750 lijkt recenter te zijn?
Mijn keuze voor SanDisk kwam ook door middel van het door Slingeraap2 gelinkte artikel.

En ook over het geheugen ga ik nog nadenken, ik heb ook nooit problemen gehad met niet geadverteerde modules, maar ik ging in eerste instantie voor zekerheid. Morgen(straks) denk ik nog even na over het moederbord, dat kan nog een fijn stukje schelen en dan kan ik qua geheugen op (bijna) zeker spelen (bijna, want die lijsten hebben maar vrij beperkte aantallen modules).
De kast van Sorbo is mooier in de prijs en een stuk kleiner, bonus!

Bij het moederbord heb ik ook aan een B150 bord gedacht. Maar ik koos voor een H170 omdat ik naar mijn idee geen 'business'-bord nodig had. Scheelt wel weer lekker in de prijs.

De Windows keuze... geloof of het of niet, mijn grootste usb-sticks zijn 2GB. Dus toen ik de USB optie zag was het makkelijk. Ook bewust voor Retail gekozen en niet voor OEM, als ik het wel heb begrepen biedt retail iets meer vrijheden. Mogelijk haal ik nog wel een USB stick bij Action ofzo en neem ik de versie zonder USB stick. Ik weet niet hoe groot de Windows-USBs zijn, en wat ik van de kwaliteit moet verwachten.

Na de slaap gaat de lijst aangepast worden.

• Sorbo

Sorbo

Uw hulp in huis!

Verwijderd schreef op zondag 31 juli 2016 @ 04:32:
Pardon, de Sandisk SSD is testwinnaar bij de buren: https://nl.hardware.info/...erke-midrangers-conclusie
Die zou ik dus lekker erin houden, goedkoper en beter...
Ik heb me vergist in de Ultra II's, na je gelinkte review (en die van AnandTech) gelezen te hebben ben ik er idd van overtuigd dat het prima ssd's zijn.

Beter zou ik niet direct willen stellen, maar dat tientje goedkoper zijn ze zeker. Helaas zijn er geen prettige vergelijkingsreviews van de 500GB versies, maar voor de 250GB versies van beide drives bijvoorbeeld:

https://nl.hardware.info/...-prestatiescore-2013-2016

In de HWinfo review is de Ultra II 13 procentpunt langzamer dan de 750 EVO.

http://www.anandtech.com/...a-return-to-planar-nand/3

Ook bij Anand is het verschil zichtbaar.

Ga je er in de praktijk iets van merken? Neuh, daarom heb ik mijn lijstje aangepast naar de Sandisk. De 750 is naar mijn mening nog steeds de betere drive, maar met een budget als deze kunnen we met de extra tientjes genoeg leuks doen :)
DeTeraarist schreef op zondag 31 juli 2016 @ 04:52:
Ow, das een goede over die videokaart. Ik zag geen nummertje en heb die serie compleet overgeslagen toen ik bij AMD op de site zat. X staat natuurlijk gewoon voor 10 en niet voor iets exotisch. Daar ga ik morgen mee aan de slag. Ik ben van plan om binnen nu en een maand te gaan bestellen. In ieder geval voor de nieuwe Warcraft uitbreiding, ik kan sinds de pre-expansion patch merken dat de minimale systeemvereisten nu toch echt boven hetgeen ligt van wat er nu staat. Eventueel zou de videokaart inderdaad nog even mee kunnen, dat is niet de grootste bottleneck van m'n huidige systeem. Zo lang zal het niet duren tot ze beschikbaar zijn, las ik laatst op de frontpage, dus dat is het wachten wel waard.

Voor SSD had ik eerst de Samsung EVO 850 op het oog. Maar de 750 lijkt recenter te zijn?
Mijn keuze voor SanDisk kwam ook door middel van het door Slingeraap2 gelinkte artikel.

En ook over het geheugen ga ik nog nadenken, ik heb ook nooit problemen gehad met niet geadverteerde modules, maar ik ging in eerste instantie voor zekerheid. Morgen(straks) denk ik nog even na over het moederbord, dat kan nog een fijn stukje schelen en dan kan ik qua geheugen op (bijna) zeker spelen (bijna, want die lijsten hebben maar vrij beperkte aantallen modules).
De kast van Sorbo is mooier in de prijs en een stuk kleiner, bonus!

Bij het moederbord heb ik ook aan een B150 bord gedacht. Maar ik koos voor een H170 omdat ik naar mijn idee geen 'business'-bord nodig had. Scheelt wel weer lekker in de prijs.

De Windows keuze... geloof of het of niet, mijn grootste usb-sticks zijn 2GB. Dus toen ik de USB optie zag was het makkelijk. Ook bewust voor Retail gekozen en niet voor OEM, als ik het wel heb begrepen biedt retail iets meer vrijheden. Mogelijk haal ik nog wel een USB stick bij Action ofzo en neem ik de versie zonder USB stick. Ik weet niet hoe groot de Windows-USBs zijn, en wat ik van de kwaliteit moet verwachten.

Na de slaap gaat de lijst aangepast worden.
Binnen nu en een maand zullen de prijzen van de RX480 hopelijk nog iets dalen, en de Custom cooler varianten (goed) beschikbaar worden. Dan is het de moeite waard om te kijken of we een kaart met een nog een wat stillere koeler voor je kunnen vinden binnen je budget.

De 750 EVO is idd nieuwer, maar het nummer is lager omdat het de budgetversie van de 850 EVO is, met planar ipv 3D nand. In de praktijk merk je er niks van, en zoals hierboven te zien is, is de ultra II blijkbaar ook een prima drive :)

Qua geheugen heb je tegenwoordig minder problemen met non-QVL geheugen dan vroeger, ze testen gewoon simpelweg niet alle smaakjes meer. Als je geheugen hebt dat aan de spec voldoet, en een gangbaar moederbord, levert het in veel gevallen geen problemen op. Maar dat is een afweging die je zelf moet maken :)

De USB versie is in het geval je geen usb sticks hebt een prima optie, zolang je maar weet dat je de 2 tientjes betaalt voor het usb stickje dat je eens per x jaar nodig hebt.

Slaap ze :)

[ Voor 53% gewijzigd door Sorbo op 31-07-2016 05:01 ]

Verwijderd

LOL, alle 3 nog wakker. :)

• [object Object]
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-11 17:14
Ik zie dat je gekozen voeding 'deels modulair' is. Zelf heb ik daar een keer overheen gekeken, en had ik liever een modulaire voeding gehad zodat het aantal kabels in de kast beperkt blijft. Misschien heb je het gezien maar wilde het even melden :)

In the beginning, the universe was created. This made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.

• DeTeraarist

DeTeraarist

#Boots2Asses

Topicstarter
Zo, goedemorgen :p
Ik heb het één en ander aangepast aan de lijst, de koeler is weg en het moederbord is vervangen door de B150 variant, waardoor er mooi ruimte was voor een recentere videokaart. Ik twijfel nu of ik voor een 8GB variant moet gaan, het merendeel van de RX480 serie lijkt daar mee te komen.

• ghighoegha
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-09 11:09
Waarom windows 10 voor 112 euro als je hem ook voor 40 kunt krijgen?

Verwijderd

Ja man: pricewatch: Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM
of pricewatch: Microsoft Windows 10 Pro EN 1u 64bit OEM

Je had ook de 32bit versie gekozen. Het lijkt me dat je wel meer dan 3GB wilt kunnen aansturen. ;)

Ik zou gewoon die 8GB versie nemen. Voor die paar euro meer. Je hebt 10 jaar met je oude gedaan. Mag je nu wel eens uit je slof schieten. :)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2016 21:53 ]

• Sorbo

Sorbo

Uw hulp in huis!

Ik was eigenlijk wel blij met zn keuze voor de duurdere windowslicentie. Ik ben zelf niet zo happig op dit soort verkopers:

Het gaat hier vaak om MSDN codes of andere volume licenties die in strijd zijn met de EULA (en dus mogelijk niet veel beter zijn dan illegaal geactiveerde windowsinstallaties, en tevens ook door Microsoft gedeactiveerd kunnen en mogen worden). Je neemt hoe dan ook een risico voor die 30 euro dat ik zelf liever ontwijk. Leesvoer: https://www.reddit.com/r/...ying_windows_os_keys_off/

Verder is de suggestie van Slingeraap wel een die ik ook zou doen: Ga voor de 8GB versie. Textures nemen meer en meer ruimte in beslag, zeker met technieken als supersampling die steeds interessanter worden. 4GB is momenteel voldoende voor alles, dus als je de 4GB versie neemt kom je niets tekort, maar met het oog op de toekomst is de 8GB versie wel de toffere keuze.

Sidenote: Je GPU wordt er niet sneller van, je framerates zullen niet hoger worden. Ook zal je kaart niet per se langer meegaan. Het is puur voor de fancy opties en geheugenslurpende extra's die je aan kunt zetten.

Ik zou zelf een i5 6400 pakken, en het geld dat je bespaart steken in de 8GB versie van de RX480.

• rwbk
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07:30
Als je geen aftermarket koeler neemt heb je geen koelpasta nodig zit al op de stock koeler van die van Intel.

• DeTeraarist

DeTeraarist

#Boots2Asses

Topicstarter
De Windows licentie doe ik precies om de reden die Sorbo aangeeft, geen gezeur met van MSDN geplukte keys of doorverkoop van sleutels van studentenversies e.d.

Zit die koelpasta dan al op de heatsink? Ik zag op youtube een unboxing van een i5, maar daar kwam geen koelpasta uit.

Vandaag weinig tijd gehad, op de planning staat nog iets goedkoper geheugen vinden en misschien de i5-6400. Samen moet dat meer dan genoeg zijn om een 8GB videokaart toe te voegen.

• rwbk
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07:30
DeTeraarist schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 03:12:
De Windows licentie doe ik precies om de reden die Sorbo aangeeft, geen gezeur met van MSDN geplukte keys of doorverkoop van sleutels van studentenversies e.d.

Zit die koelpasta dan al op de heatsink? Ik zag op youtube een unboxing van een i5, maar daar kwam geen koelpasta uit.

Vandaag weinig tijd gehad, op de planning staat nog iets goedkoper geheugen vinden en misschien de i5-6400. Samen moet dat meer dan genoeg zijn om een 8GB videokaart toe te voegen.
Ja het zit al op de koeling je plakt hem dan op je cpu

• DeTeraarist

DeTeraarist

#Boots2Asses

Topicstarter
En weg is de pasta :)
En er is wat verandert.
Toen ik dacht klaar te zijn met de wijzigingen, zat ik in ene €50 onder het budget. Vandaar nog steeds een i5-6500 en toch ruimte voor een 8gb videokaart. Een kant en klare OC-editie, gewoon, omdat het kan :)

Pagina: 1