Verwijderd schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 17:43:
Beste Tweakers,
Ik had daarvoor Netgear Nighthawk X4 gekocht na anderhalf jaar veel problemen terug naar winkel ik mag nieuwe router kiezen voor zelfde bedrag of bij betalen.
Ik heb deze router in mijn ogen:
- Asus RT-AC5300.
- Netgear Nighthawk R8500 - AC5300 Nighthawk X8 Tri-Band WiFi Router.
- Netgear R8000 Nighthawk - AC3200 Router.
Wat is exact je probleem? DIt zijn vooral apparaten die kunnen helpen als je zelf zeer veel 5GHz-apparaten hebt die bandbreedte delen en daarmee totale performance omlaag halen. Dat is in een normale thuissituatie onwaarschijnlijk. Heb je daar geen last van, dan hebben die "tri-band" dingen exact nul meerwaarde tov de reguliere dualband-varianten (dus resp de AC87U, de R7500 die je net terug stuurt en de R7000...). Ik vermoed heel sterk dat deze apparaten weggegooid geld zijn.
Als andere router ook goed is laat mee het weten.
Momentel ik heb gewoon modem van Ziggo Connect Box, ik vind niet fijn vaak heb ik probleem met WiFi.
Die Connectbox is ook niet slecht, te vergelijken met de Netgear R7000 of de Asus AC66U. Kortom, je hebt twee prima apparaten in huis qua WiFi en beide werken niet goed. Dan ligt het hoogstwaarschijnlijk niet aan de apparaten, maar aan hoe je ze neerzet, wat je ermee doet of wat je verwachtingen zijn
Geef eens duidelijk aan:
- situatieschets van je huis. Waar staat de modem, waar staat de router en waar ervaar je exact problemen?
- welke clients gebruik je exact? Wat voor laptops/mobieltjes etc?
- duidelijke probleemomschrijving: gaat het alleen in 2.4GHz mis of ook 5GHz? En op alle locaties of alleen sommige? Gaat het om geen dekking op sommige plekken? Of wegvallende verbinding? Of te lage performance (en zo ja, wat zou je willen halen en wat haal je?)
Als je zoals 60% van huishoudens in NL een eengezinswoning hebt met betonnen vloeren en waarschijnlijk ondervloerisolatie er bovenop, zou het zomaar kunnen dat dat je probleem is. Dan is je hele huis niet vanaf een enkele AP te dekken, ongeacht hoe performant. Oplossing is dan om met twee AP's te werken, eentje beneden en eentje boven. Dat hoeft niet ingewikkeld te zijn: je hebt al een modem met prima ingebouwde AP en je hebt een router die prima als AP ingesteld kan worden en boven geplaatst kan worden.
Maar goed, dit is maar in 60% van gevallen aan de hand. Als bij jou iets anders speelt, geef vooral aan wat wel aan de hand is.
[
Voor 3% gewijzigd door
dion_b op 30-07-2016 22:25
]