Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

UTP kabel werkt half

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Stemis
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-11 20:59
Mijn vraag:
Ik heb een CAT6 kabel van mijn Ziggo box, naar een switch boven lopen, echter doet deze kabel het niet op de switch.
Als ik de kabel in een PC steek, haal ik de 150mbps van ziggo.
Als ik hem in de switch boven steek, brand er geen lichtje niks.

Hoe kan het, dat mijn CAT6 kabel wel werkt als ik van Switch->PC ga.
Maar van switch naar switch niet?

...

Relevante software en hardware die ik gebruik
CAT6 koperen UTP kabel, zelf de kopjes er opgezet
Switch: pricewatch: TP-Link TL-SG108
...

[ Voor 10% gewijzigd door Stemis op 30-07-2016 16:42 ]

Alle reacties

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Juiste kleurvolgorde gebruikt?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Stemis
CyBeR schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 16:40:
Juiste kleurvolgorde gebruikt?
Ik heb de kleuren van hier gebruikt:
http://www.utp-kabel.nl/blog/hoe-maak-ik-een-utp-kabel.html

Maar wat raar is, is dat hij op de PC wel werkt, maar de switch niet.
Kan dat dan aan de kleuren liggen?
Ik ga het nog een x extra controleren

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ok, dat is de goede volgorde. Check wel of je niet per ongeluk een van de aderparen omgedraaid hebt; sommige apparatuur corrigeert dat voor je maar niet alle.

Verder: welke switch gebruik je?

• Stemis
CyBeR schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 16:44:
Ok, dat is de goede volgorde. Check wel of je niet per ongeluk een van de aderparen omgedraaid hebt; sommige apparatuur corrigeert dat voor je maar niet alle.

Heb het topic ge-update,
Ik zal hem voor de zekerheid even opnieuw strippen en nieuw kopje op zetten!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12:27
CyBeR schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 16:44:

Nja ik heb dit issue weleens gehad toen 1 kabeltje net niet lekker in de plug zat, hoofdpijn aan gehad. Kleuren zaten goed, alles leek goed te zitten, behalve 1 kleurtje zat niet lekker in de plug :)

Uiteraard een juiste vraag: welke switch (Voordat het alleen maar over de kabel gaat en het misschien iets anders is)

Cat6 is sowieso tricky dacht ik? Althans ik heb toen met opzet niks met Cat6 gedaan, weet niet meer waarom....

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Nieuwe stekkers aan knijpen voor de zekerheid.

• Stemis
LopendeVogel schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 16:52:
[...]

Nja ik heb dit issue weleens gehad toen 1 kabeltje net niet lekker in de plug zat, hoofdpijn aan gehad. Kleuren zaten goed, alles leek goed te zitten, behalve 1 kleurtje zat niet lekker in de plug :)

Cat6 is sowieso tricky dacht ik? Althans ik heb toen met opzet niks met Cat6 gedaan, weet niet meer waarom....
Denk dat dat inderdaad het geval was, na het er opnieuw opzetten van het kopje krijg ik 95mbps erdoorheen, switch geeft ook oranje aan.

Nu dus uitzoeken waar dit dan weer aan ligt :)

CAT6 is idd heel erg kut om goed te krijgen, je bent nogal even bezig om ze goed uit te lijnen!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Een mogelijkheid dat het op de PC wel werkte en op de switch niet is dat de poorten op de meeste PC's autosensing zijn. Dus als de draadjes verkeerd zitten dan "draait" de PC ze om in de juiste volgorde.

De kans is groot dat de switch dat niet doet.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:35
@ mjvdzwet
Ook die TP-link ondersteund Auto-MDI/MDIX dus "omdraaien" zoals jij het noemt doet ie zelf.

@Harlow
Als hij op 100Mb loopt heb je niet alle aderparen goed aangesloten (slechte connectie of verkeerd) dan valt hij terug op 100Mb waar hij maar de helft van de aderparen gebruikt.

Heb je soms stugge kabel gebruikt in plaats van soepel?
Stugge kabel is voor afmonteren op LSA zoals wandcontactdozen of patchpanels.
Connectors moeten aan soepele kabels geknepen worden.

Overigens is het veel slimmer om stugge kabel te gebruiken en aan de uiteinden twee contactdozen, twee patchkabeltjes erbij en het werkt.
Een punchdown LSA verbinding maken is vele malen simpeler dan een UTP connector aanknijpen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

2 x zo lange kabel gebruiken?

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:35
2 x zo lange kabel gebruiken?

Wat bedoel je daar mee?

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Als 'ie maar half werkt moet 'ie misschien 2x zo lang zijn om heel te werken. Flauwe grap.

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:01
Harlow schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 17:05:
CAT6 is idd heel erg kut om goed te krijgen, je bent nogal even bezig om ze goed uit te lijnen!
Waarom zou je zelf CAT6 kabels knijpen? Kans op storing is vele malen groter dan voor CAT5E.

Waar je ook gewoon last van kan hebben: Pas op voor slechte/inferieure Cat5e/6 netwerkkabels
Pagina: 1