Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Thuis server / NAS

Pagina: 1
Acties:

• Boost9898
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:19

Boost9898

Software developer

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het doel van deze NAS is om mijn huidige Synology DS216+ te gaan vervangen omdat ik de bottleneck (doorvoersnelheid van bestanden) erg vervelend vind. Bestanden onder de 3GB gaan gemiddeld met een snelheid van 35MB/s over het 1Gigabit netwerk. Voornamelijk is het gewoon een NAS welke vanuit het hele huis gebruikt zal worden als 'netwerk opslag'. Er hoeven geen zware applicaties op te draaien. Als het kan wil ik door middel van http://xpenology.me het OS erop zetten. Waarom? Ik heb al een Synology NAS welke me super goed bevalt. Vooral de apps worden in het gezin veel gebruikt, Photo, Video en Musicstation.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Tja, wat moet het kosten? Met welk budget heb je een prima NAS? Zelf zat ik te denken aan ±€350.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Momenteel heb ik al een DS216+ die in het netwerk is opgenomen en zichzelf heeft bewezen. Deze wil ik voor de veiligheid van mijn files laten draaien. Qua componenten heb ik eigenlijk niets wat ik mee over wil nemen naar dit systeem. Een muis, scherm, toetsenbord etc. heb ik wel liggen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Dit vind ik lastig, normaal gesproken hou ik mezelf alleen bezig met mid-range en high-end systemen maar dit is toch wat anders.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nouja ik wil sowieso een Intel CPU erin hebben.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stroomverbruik, graag zo zuinig mogelijk omdat het apparaat 24/7 zal draaien. Het geluidsniveau laag houden is ook een puntje van aandacht.

Ga je overklokken?
Nou, dat denk ik niet met een NAS, haha.

Wat verwacht je van ons?
Het is voor mij de eerste keer dat ik een NAS zelf ga bouwen. Ik weet dat normale desktop componenten niet gebouwd zijn op een 24/7 load. Hier wil ik graag in geadviseerd worden. Hopelijk kunnen jullie samen met mij een prima NAS bouwen.

Systeem
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-6100T Boxed€ 121,50€ 121,50
1MSI H110M ECO€ 51,-€ 51,-
1Cooler Master Elite 361€ 34,67€ 34,67
1be quiet! Shadow Rock LP€ 37,99€ 37,99
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 35,-€ 35,-
1LC-Power Green Power LC7300 80+ Silver Shield€ 32,95€ 32,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 313,11

Onderzoek naar CPU
Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/71be5f15464f9e75aeb51a1cc9749e67.png

[ Voor 21% gewijzigd door Boost9898 op 30-07-2016 12:02 ]

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:23
Je kan met een langzamere processor ook wel af denk ik, Draai zelf ook een servertje met meest langzame celeron cpu die ik tegen kwam zowat. En dat werkt al meer als 2 jaar prima.

En trek er makkelijk een 1Gbit netwerk verbinding vol dicht mee als ik gegevens over kopieer via het netwerk, Cpu verbruik valt daarmee wel mee hier.

Alleen ben ik zelf niet zo tevreden met de sata controllers op de desktop borden, daar heb ik nog wel eens wat ruzie mee gehad dat ze niet stabiel waren, Daarna de schijf waar de OS op draait via de Raid controller aangesloten en sindsdien geen Enkele problemen meer gehad.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:11

Thomg

Aww yiss

Ervaar hetzelfde met een G1820, nog geen last gehad van een te langzame processor. Met plex heeft het wel moeite, maar dat is geen eis voor jou. Een G4400 is dé bang for the buck NAS processor op dit moment en zou ik ook aanraden.

• McFastFood
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-11 22:05
Als voeding zou ik de pricewatch: Seasonic G-series 360 watt aanraden. Betere c6/c7 ondersteuning en een hogere certificering zie dit topic:Voeding advies en informatie topic - Deel 32

Als cpu koeler is dit ook een interessante : pricewatch: Gelid Solutions SlimHero Low-Profile of pricewatch: be quiet! Pure Rock
Daarnaast heb je ddr3 geheugen terwijl je ddr4 nodig bent. Dan is dit setje een prima keuze pricewatch: Crucial CT2K4G4DFS8213

• Boost9898

Boost9898

Software developer

Topicstarter
popie schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 17:03:
Je kan met een langzamere processor ook wel af denk ik, Draai zelf ook een servertje met meest langzame celeron cpu die ik tegen kwam zowat. En dat werkt al meer als 2 jaar prima.

En trek er makkelijk een 1Gbit netwerk verbinding vol dicht mee als ik gegevens over kopieer via het netwerk, Cpu verbruik valt daarmee wel mee hier.

Alleen ben ik zelf niet zo tevreden met de sata controllers op de desktop borden, daar heb ik nog wel eens wat ruzie mee gehad dat ze niet stabiel waren, Daarna de schijf waar de OS op draait via de Raid controller aangesloten en sindsdien geen Enkele problemen meer gehad.
Thomg schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 17:53:
Ervaar hetzelfde met een G1820, nog geen last gehad van een te langzame processor. Met plex heeft het wel moeite, maar dat is geen eis voor jou. Een G4400 is dé bang for the buck NAS processor op dit moment en zou ik ook aanraden.
Het probleem zit in de Synology NAS zelf heb ik het idee, op de site geven ze ook aan dat hij max ±50MB/s kan lezen (of) schrijven als files kleiner zijn dan 3GB. Wat best raar is want een 2,99GB file zou dan ±3x zo traag gaan dan een 3,00GB file.

De G4400 heb ik nu in mijn build gezet, wel verbruikt deze meer als ik de TDP's mag geloven.
Maar als ik dan google zie ik wisselende dingen, zoals dit:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/w50bMqD.jpg
http://i.imgur.com/w50bMqD.jpg
McFastFood schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 19:34:
Als voeding zou ik de pricewatch: Seasonic G-series 360 watt aanraden. Betere c6/c7 ondersteuning en een hogere certificering zie dit topic:Voeding advies en informatie topic - Deel 32

Als cpu koeler is dit ook een interessante : pricewatch: Gelid Solutions SlimHero Low-Profile of pricewatch: be quiet! Pure Rock
Daarnaast heb je ddr3 geheugen terwijl je ddr4 nodig bent. Dan is dit setje een prima keuze pricewatch: Crucial CT2K4G4DFS8213
De voeding heb ik inderdaad veranderd aangezien deze beter is, de meerprijs is niet erg aangezien ik veel bespaar op de CPU (mits deze niet veel meer verbruikt). Het RAM was ik vergeten aan te passen, bedankt voor het melden.

Wat het OS betreft, dit ga ik eerst helemaal uitzoeken op een VM/Oude PC om te kijken of het bevalt. Niet dat ik straks een systeem koop wat ik niet lekker vind draaien door het os. ;)
Heeft iemand hier ervaring met zo'n Xpenology systeem? :9

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
TDP is het maximum wat zo'n processor aan warmte kan afvoeren. Dat is dus niet per definitie je stroomverbruik. Een idle processor verbruikt immers ook minder. Een snellere processor is met dezelfde workload ook eerder klaar tov een langzamere processor (met een lagere TDP of evt zelfs gelijke).

TDP is dus lang niet altijd hetgeen waar je naar moet kijken! xxxxT processoren zijn leuk als je weinig koel mogelijkheden hebt. De non-T variant heeft weliswaar een hogere TDP maar ook een hogere kloksnelheid, is dus eerder klaar met workloads en is derhalve niet persee ook minder zuinig.

https://discord.com/invite/tweakers

• Welja
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 29-11 15:49
Niet geheel zelfbouw, maar naar mijn idee prima om een nas te draaien, een microserver. Zelf nog steeds enorm blij met mijn n40l die al 4 jaar 24/7 aan staat.

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:56

WCA

Ik draai Plex op een Pentium g3825, 2x 1080p gaat prima. Zat dus voor elk nas gebruik

Share and Enjoy!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:17
Niets toe te voegen aan bovenstaand advies maar ik herken de bottleneck totaal niet. Zeker dat die niet ergens anders in je netwerk/systeem zit? Net nog even wat bestanden van 500mb en 1,5Gb rond gepompt en dan haal ik zelfs op een synology 116 70-80mb/s down en up 107mb/s

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-11 10:56

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Ik zou je sterk aanraden om eens tweedehands te zoeken. Zelf had ik via Vraag en Aanbod en Marktplaats (en 1 deel van een winkel) voor 150 euro allerlei componenten bij elkaar geprutst.

Een Core i5 2500T (55 inclusief verzend)
Intel moederbordje, mini-ITX (55 inc)
4GB RAM (11 inc)
En nog iets van 30 euro voor een mini-ITC kastje met interne voeding.

Harde schijven had ik overigens zelf nog liggen.

• Boost9898

Boost9898

Software developer

Topicstarter
redfoxert schreef op zondag 31 juli 2016 @ 01:09:
TDP is het maximum wat zo'n processor aan warmte kan afvoeren. Dat is dus niet per definitie je stroomverbruik. Een idle processor verbruikt immers ook minder. Een snellere processor is met dezelfde workload ook eerder klaar tov een langzamere processor (met een lagere TDP of evt zelfs gelijke).

TDP is dus lang niet altijd hetgeen waar je naar moet kijken! xxxxT processoren zijn leuk als je weinig koel mogelijkheden hebt. De non-T variant heeft weliswaar een hogere TDP maar ook een hogere kloksnelheid, is dus eerder klaar met workloads en is derhalve niet persee ook minder zuinig.
Hmm ja dat is waar, bedankt dat je het aanhaalt. Dan neem ik die Pentium, is een prima CPU (waarschijnlijk al een overkill) en een stuk goedkoper dan de i3.
Crazyanz schreef op zondag 31 juli 2016 @ 02:57:
Niets toe te voegen aan bovenstaand advies maar ik herken de bottleneck totaal niet. Zeker dat die niet ergens anders in je netwerk/systeem zit? Net nog even wat bestanden van 500mb en 1,5Gb rond gepompt en dan haal ik zelfs op een synology 116 70-80mb/s down en up 107mb/s
Met andere netwerkapparaten heb ik geen bottleneck, Synology geeft het ook zelf aan. Hieronder de theoretische cijfers, deze vallen nog net wat lager uit in de praktijk.
Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/167cc302019c2be4802b603e25c3a3ac.png
Amanoo schreef op zondag 31 juli 2016 @ 04:04:
Ik zou je sterk aanraden om eens tweedehands te zoeken. Zelf had ik via Vraag en Aanbod en Marktplaats (en 1 deel van een winkel) voor 150 euro allerlei componenten bij elkaar geprutst.

Een Core i5 2500T (55 inclusief verzend)
Intel moederbordje, mini-ITX (55 inc)
4GB RAM (11 inc)
En nog iets van 30 euro voor een mini-ITC kastje met interne voeding.

Harde schijven had ik overigens zelf nog liggen.
Ik ga zeker naar used parts kijken. :o

Hoe het nu in m'n lijst staat. Eerlijk gezegd vind ik de prijs wel meevallen voor zo'n sterke NAS. Als je dit pre-built wilt, dan mag je flink wat flappen neerleggen. Het enige puntje waar ik niet zo tevreden over ben is de case. Dit is gewoon een desktopcase, een flink ding. Eigenlijk wil ik iets kleins, lekker strakke case voor een lage prijs. Of is dit te veel gevraagd? :X
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4400 Boxed€ 58,-€ 58,-
1MSI H110M ECO€ 51,-€ 51,-
1Cooler Master Elite 361€ 34,67€ 34,67
1be quiet! Shadow Rock LP€ 37,99€ 37,99
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 35,25€ 35,25
1Seasonic G-series 360 watt€ 59,95€ 59,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 276,86

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-11 10:56

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Als je klein spul wil zou je naar mini ITX of iets in die trant moeten zoeken. Mijn ervaring is wel dat het lastig kan zijn. Mijn kast is nog niet echt zo heel klein. Maar bij een nog kleinere kast die ik vond zat heen voeding inbegrepen, en ik kon niet een fatsoenlijke externe voeding vinden. Het moet wel kunnen, maar ik heb er geen geluk mee gehad.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Koop je geen schijven? ;-)
De stock koeler voldoet waarschijnlijk wel zeker als de CPU belasting laag blijft.

De koeling van die kast lijkt mij ook niet ideaal, is een N200 of N300 niet beter?
Kleiner kost Helaas meestal meer.

[ Voor 36% gewijzigd door Olaf van der Spek op 01-08-2016 06:10 ]

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:49
Ik heb deze setup nu een tijd draaien, beide green schijven en ook de voeding had ik nog, maar heb ze voor de compleetheid toch even er in gezet. Trekt met gemak gigabit dicht, Sonarr, CouchPotato, Nzbget, transmission, photostation, alles werkt, zelfs Plex gaat nog wel aardig (1 stream tegelijk), maar daar is hij niet op aangeschaft. Ding is passief gekoeld en op de schijven na hoor je hem amper.

Ik ga hiermee wel voorbij aan je Intel eis, die ik overigens zelf eerst ook had, maar heb laten varen omdat dit bordje goedkoper werkgeheugen lust dan de tegenhanger van intel: pricewatch: ASRock N3150-ITX
Xpenology draait sinds de aanschaf naar volle tevredenheid en is erg stabiel gebleken.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 5350 Boxed€ 37,80€ 37,80
1ASRock AM1B-ITX€ 30,95€ 30,95
2WD Green HDD, 2TB€ 79,90€ 159,80
2WD Red WD40EFRX, 4TB€ 155,50€ 311,-
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 79,85€ 79,85
1Arctic Cooling Alpine M1-Passive€ 7,50€ 7,50
1Crucial CT51264BA160BJ€ 19,-€ 19,-
1Enermax Liberty DXX 400W€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 645,90