Hulp bij deftig backupsysteem voor klein kantoor

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• otomoxd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 03-09-2025
Mijn vraag:

Hallo daar medetweakers! Ikzelf ben niet zo een kenner van netwerken/NAS/enzoverder, al dat ik wel een basiskennis heb over dit soort dingen. Nu, een vriend van mij werkt op een kantoor waar een 4-5tal mensen werken, en die hebben vorig jaar via een laptop een of ander virus binnengetrokken waardoor een heel deel data gecorrupteerd werd. Alles is nu terug safe, maar ze zouden graag een veilig en goed backupplan hebben, zodat als dit nog eens voor zou komen, ze niet alles kwijt zijn. Op dit moment bestaat het kantoor als ik mij niet vergis uit een laptop of 4-5 op een lokaal netwerk met internetverbinding, en is er daar ook nog een NAS die gebruikt wordt als netwerkschijf voor gedeelde documenten enzoverder.

Ik heb al wat opzoekwerk gedaan, en ik denk dat het voor hen niet slecht is om een deftige NAS te installeren (ik dacht aan eentje van Synology) waar dan om de zoveel tijd een backup genomen wordt van de gegevens van op de laptops (persoonlijke gegevens, documenten, mailbox, enz..) en de netwerkschijf (al zou die, denk ik, dan ook op die ene NAS kunnen draaien?). Daarnaast zou ik dan een offsite backup houden aan de hand van een cloudbased-dienst (nog geen idee via wat), zodat moest dan toch de backup op de NAS aangetast worden, of er breekt daar een brandje uit, dat ze nog altijd een backup hebben. Deze zou ik dan maandelijks ofso een keer updaten, de lokale backup op de NAS zou ik wekelijks of zelfs 2x per week doen.

Is er hier iemand die iets gelijkaardig heeft staan? Of mensen die goede ideeen hebben over welke hardware/diensten ik het best gebruik voor deze situatie. Mind you, ik heb op dit moment slechts een basiskennis over dit soort zaken, maar ik zou het wel graag zelf doen. (Ik heb niet de induk dat een Synology NAS instellen voor backups enzoverder zooooo moeilijk is...). Als er links zijn naar goede tutorials of zoiets, zeker ook welkom.

Alvast bedankt!

Alle reacties

• ExploitSolo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-01 15:33
Synology is zeker geen verkeerd merk voor NAS.

Draait de NAS in een RAID configuratie oid? Let op: RAID is geen backup.
Daarnaast zou je kunnen kijken om een 2e NAS aan te schaffen en deze op een externe locatie neer te zetten. Ik heb voorbeeldingen gezien waar het bij de eigenaar van het bedrijf werd neer gezet, maar ook voorbeelden waar het werd weggeschreven naar een server in een datacenter.

Wat ik ook wel eens zie is dat de backup op een externe hardeschijf overdag weg geschreven, en deze hardeschijf werd eind van de werkdag naar huis genomen door de ICT'er
De volgende ochtend werd er door de ICT een andere hardeschijf meegenomen en werd de volgende backup werd gestart. Zo heb je 'bijna altijd' een recente backup op een externe locatie. (Deels incremental en deels full backups).

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Let wel, een NAS is slechts een schakel in de backup-strategie. Je wilt in ieder geval:

- backup van data van laptop / desktop / mobiele apparaten op NAS
- backup van de NAS, liefst elders en niet lokaal

waarbij de backup een daadwerkelijke backup is, en niet een een-op-een kopie die gesynchroniseerd wordt.

Lees eens door dit topic, staan een paar aardige handreikingen:
[Synology] Backup strategieën en tools

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Omdat dit voor een bedrijf is,
en een back-up maken heel moeilijk is,
een professionele heeft meer ervaring,
dus huur een professioneel in, ja die is duur, maar dan heb je wel een goede backu-up,
aangepast aan jullie situatie.

Bijv in je nas backup, mis ik, file version, belangrijk tegen crypto virussen,
en een backup bijhouden kost veel tijd, wie gaat dit doen?
3 backups heb je nodig.(1 off-site)
raid nodig?als bijv 1 hd defect gaat, kun je met de andere verder gaan.
Bijv om het 15 minuten een herstelpunt maken(image maken, naam even kwijt),
etc. er zijn veel dingen die kunnen en wat een professioneel wel weet uit ervaring.

• otomoxd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 03-09-2025
Op dit moment neig ik vooral naar een Synology NAS, in combinatie met CrashPlan. Op deze manier kan er altijd een backup gemaakt worden op de NAS van de persoonlijke documenten op de laptops wanneer ze dat willen (geen idee of ze elke dag, elke week, 2x in de week.. een backup willen, dat moeten ze zelf maar kiezen dan), en dan zou ik met CrashPlan een backup van de NAS laten nemen indien mogelijk (CrashPlan op die NAS zetten is een beetje moeilijker maar zeker niet onmogelijk voor iemand met kennis van pc's en dergelijke meer), of gewoon CrashPlan op de laptops zelf laten draaien. Maar ook dat is natuurlijk weer een beslissing die ze zelf moeten nemen.

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:58
Om de backup goed in te richten moet je de 3-2-1 regel toepassen.
3 - Ten minste 3 kopies van je data.
2 - Backup naar 2 verschillende media.
1 - Minstens 1 offsite.
0 - Is een regel toegevoegd door Veeam 0 errors, valideer altijd je backup data!

Backup van data is heel belangrijk maar zonder validatie met (scheduled) restore test heb je 0,0 garantie als deze echt nodig is.

Bos Digitale Autoservice Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Pagina: 1