Thuisnetwerk nieuw huis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jouel
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-03 20:11
Hoi Tweakers,

Wij hebben onlangs een nieuw huis gekocht en ik wil als een van de eerste dingen de netwerk structuur goed hebben liggen.Als ik een ding vervelend wel is het geen of slechte verbinding.

Ik heb daarvoor de volgende tekening gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://s32.postimg.org/3r48n4vhx/huis_netwerk.jpg

De oranje delen zijn netwerk gerelateerd, de blauwe zijn de netwerk "afnemers" en alle groene en roze lijnen zijn UTP kabels (op het einde een cirkeltje geeft aan dat deze doorloopt naar een andere verdieping).

Tech level:
Het meest geavanceerde wat ik ooit heb gedaan is ziggo bellen om het modem in bridge te zetten en wat geklooid in de settings van mijn router. Nouja niet helemaal, ik weet best wel wat ;) maar ik heb met netwerken aansluiten weinig ervaring.

Eisen aan het netwerk:
- Super snel streamen en online gamen via TV/PS4 in de woonkamer (wired)
- Zonder vertraging filmpjes kijken en internetten op laptops en mobiele devices in de gehele begane grond en op de eerste verdieping (wireless)
- Super snel internet/cloud diensten etc. in kantoor (wired en wireless)
- Zonder merkbare vertraging streamen via TV Chromecast in de slaapkamer. (wireless)
- Alvast voorbereiding om Super snel te Gamen en streamen in de toekomstige "mancave" op zolder. (wired)
- Ook in de tuin (10m lang) genoeg bereik om boxjes aan te sluiten en chromecast audio te kunnen gebruiken (wireless) eventueel met inzet van een extra access point in de tuin ergens in de toekomst.

Vragen:
- Werkt het zoals ik het heb getekend of ga ik ergens gigantisch de mist in?
- Is deze setup dekkend voor het hele huis + tuin qua wifi
- Welke access points raden jullie mij aan (goede prijs kwaliteit verhouding en relatief gemakkelijk in te stellen/gemakkelijke UI)? Linkje naar pricewatch of shop zou fijn zijn. Wil graag onder de 100 euro blijven per AP.
- Welke UTP kabels moet ik neerleggen om een beetje future proof te zijn, is cat6 genoeg en is cat7 overkill?? Sommige moeten door muren heen (wel door een PVC buis, maar toch) en onder plinten, dus ga ze het liefst niet elk jaar vervangen, maaaar zit natuurlijk ook niet met een ongelimiteerd budget en heb toch wel zo'n 50 meter aan kabels nodig schat ik zo...
- Andere tips? Dingen waar ik aan moet denken? Alles is welkom.

Allemaal alvast bedankt voor het meedenken _/-\o_

EDIT: Aangepast aan inmiddels ontvangen reacties.

[ Voor 29% gewijzigd door Jouel op 02-08-2016 16:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:02

lier

MikroTik nerd

Vragen:

Een router gebruik je om twee netwerken aan elkaar te knopen, je wil met accesspoints werken.

Onmogelijk te beantwoorden

- Hoe laat ik de 3 routers met elkaar samenwerken? Ik zou graag 1 groot netwerk willen (misschien nog onderverdeeld in een aparte 5ghz voor alleen mn snelste AC apparatuur)

Persoonlijk zou ik een router en drie accesspoints inzetten, bijvoorbeeld Ubiquiti EdgeRouter icm 3 x UAP-AC-LR

- Heb ik 3 über routers nodig of kan het ook met 1 beest en 2 wat minder sterke? en wat zijn hier de nadelen van?

Voldoende benatwoord :)

- Welke UTP kabels moet ik neerleggen om een beetje future proof te zijn, is cat6 genoeg? Sommige moeten door muren heen (wel door een PVC buis, maar toch) en onder plinten, dus ga ze het liefst niet elk jaar vervangen, maar zit natuurlijk niet met een ongelimiteerd budget...

CAT6 is prima

- Andere tips? Alles is welkom.

Lees eens dit topic: \[Ervaringen/discussie] Ubiquiti-apparatuur
Goede apparatuur is zo fijn om mee te werken en er zijn tal van andere oplossingen. Ben zelf heel erg te spreken over Ubiquiti, super prijs/pret verhouding.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-09 10:53
Je hebt geen 3 routers nodig, je hebt één router in je netwerk nodig en voor de rest accesspoints en switches. Ga je 3 routers gebruiken dan creeer je meerdere netwerken in elkaar en kunnen de apparaten elkaar niet bereiken.

Gezien het feit dat je zowel switches als accesspoints nodig heb kan je daar wel een router voor gebruiken, deze moet dan wel geschikt zijn om als switch/accesspoint te configureren. Zie voor meer uitleg het volgende topic: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouel
Oke, dus kort samengevat:

- Ik moet een router zonder wifi hebben
- Ik moet nog 2 accesspoints hebben (Mijn TP-LINK Archer C8 kan ik als accesspoint instellen)
- 2 switches
- Een aantal kabels, zijn dit goede sites?
http://www.netwerkkabelshop.nl/netwerkkabels/utp-kabels/
http://www.netwerkkabel.eu/utpkabels/

Ik dacht als leek dat dit wellicht wel een prima lijstje is, alles TP-link dat lijkt me dan ook beter samenwerken?
#ProductPrijsSubtotaal
1TP-Link TL-SG1005D v6.0€ 14,-€ 14,-
1TP-Link TL-SG1008D v6.0€ 21,71€ 21,71
2TP-Link Archer C8€ 103,82€ 207,64
1TP-Link TL-R600VPN€ 75,06€ 75,06
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 318,41

Dan moet ik dus als volgt doen:
- De TL-R600VPN router naast mijn ziggo modem zetten.
- Modem in bridge modus
- De Archer C8 routers allemaal in accesspoint modus zetten.
- Vanuit de router kabels trekken naar de 3 accesspoints met UTP kabels
- Vanuit de accesspoints naar de switches (zonodig) met UTP kabels
- Vanuit de accesspoints of switches naar de apparaten verbinden met UTP kabels
- De rest van de apparaten via wifi verbinden

Dan heb ik de volgende nieuwe vragen:
- Wat vinden jullie van mijn boodschappen lijstje? Ik heb geen aandelen in TP-link maar aangezien ik al zo'n router heb leek het me handig en prijstechnisch beter, ben op zich ook wel tevreden met de router namelijk.Ik hoor graag wat eventueel anders moet/kan.
- Kloppen mijn stappen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:01

OgWok

U.N.C.L.E.

Volgens mij is het slim om te kijken of je de accesspoints zo kan instellen dat er 1 WiFi netwerk ontstaat. Bv. Ubiquiti UniFi. Werkt wel even wat transparanter.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-09 15:30

Younes

Wie, Wat, Waar?

router1 en router 2 vervangen voor switch1 en switch2. De router van de internetprovider heeft al een routerfunctie. Met meerdere routes heb je meerdere afzonderlijke netwerken. Dat wil je in een thuisnetwerk meestal niet. Dus gewoon 1 groot thuis netwerk.

Hier op tweakers is men fan van Ubiquiti. Ik moet zelf ook bekennen dat ik het goed spul vind. Ubiquiti geeft op wifi vlak antwoord op je vraag.

[ Voor 22% gewijzigd door Younes op 28-07-2016 17:13 ]

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouel
Younes schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 17:13:
router1 en router 2 vervangen voor switch1 en switch2. De router van de internetprovider heeft al een routerfunctie. Met meerdere routes heb je meerdere afzonderlijke netwerken. Dat wil je in een thuisnetwerk meestal niet. Dus gewoon 1 groot thuis netwerk.

Hier op tweakers is men fan van Ubiquiti. Ik moet zelf ook bekennen dat ik het goed spul vind. Ubiquiti geeft op wifi vlak antwoord op je vraag.
Mij is altijd geleerd o.a. hier op tweakers om de netwerk functionaliteit van de modemrouter altijd z.s.m. uit te zetten en een eigen, krachtigere router in bridge modus te verbinden.
Wat jij zegt kan in mijn geval volgens mij ook niet aangezien ik dan met alleen switches alleen bedraad internet heb en ik wil juist op zoveel mogelijk plekken WIFI bereik en bedraad maar op 3 plekken (woonkamer tv opstelling, kantoor en op zolder).

En ubiquiti spul heeft maar 1 LAN poort, dus dan moet ik bij elk accesspoint van ubiquiti ook nog een switch plaatsen?.. maakt het geheel onnodig een stuk duurder volgens mij? Of ik snap er geen bal van?

[ Voor 13% gewijzigd door Jouel op 28-07-2016 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouel
Bij deze een update van de tekening a.d.h.v. voorgaand commentaar:

Afbeeldingslocatie: https://s32.postimg.org/3r48n4vhx/huis_netwerk.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Ubiquiti apparatuur of niet, zou geen volledige WiFi routers nemen waar je de router van uitzet. Maakt het configureren extra werk. Op het moment dat je op de begane grond er vanuit gaat dat de als accesspoint ingestelde router nog steeds gaat werken als switch, kan dat wel eens vies tegenvallen.

Op je tekening is het een accesspoint/switch. Dus meterkast modem naar switch begane grond, naar switch overloop 1e verdieping, naar switch 2e verdieping. Aan de switchen hang je wat je wilt: accesspoints, TV, Ziggobox, laptop, desktop etc.

Als je het modem in de meterkast in bridge wil zetten heb je beneden 1 router nodig, waar ook de verbinding naar boven op aangesloten wordt. Dus niet 1 naar de woonkamer en 1 naar 1e verdieping; vanaf het modem. De router is de DHCP server en die deelt de ip-adressen uit voor alle apparaten.

[ Voor 3% gewijzigd door OgWok op 28-07-2016 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-09 15:11

SpamLame

niks

Voor het prijsverschil zou ik overal de 1008d switch neerzetten, net even meer poorten en bij defecten kan je gauw iets doorschuiven.
Mancave, dus veel gadgets neem ik aan, geen accesspoint nodig? Kan later natuurlijk ook nog.

Dan iets anders, nieuw woning, heb je de mogelijkheid alle gebruikers centraal aan te sluiten in de meterkast? Dus utp door de (loze) buizen trekken en netjes afwerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouel
OgWok, volgens mij snap ik het nu. Klinkt inderdaad beter, zal er eens over nadenken.

SpamLame, betreft die switch ik zal er eens over nadenken. Helaas het het een tweede handsje ;) geen nieuwbouw.

Mancave zal waarschijnlijk iets in de toekomst worden, nog niet meteen. Wil in elk geval wel alvast de internet voorbereiden al dan niet met een kabel of loze leiding. Beneden verdieping word opnieuw gestuct dus daar kan ik leidingen infrezen en dus netjes wegwerken. Boven moet ik met kabelgoten gaan werken gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-09 19:38
Hoe verbindt je access point 2? Verbindt je die via de access point 1 of komt die van de modem/router (die nu als modem only staat)? De reden voor mijn vraag is dat ik vrees dat als je ap2 via ap1 verbindt je op ap1 een poort te kort komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Paar opmerkingen:
- ik zou alles wat een UTP aansluiting heeft en enigszins op een vaste plek staat van een bedrade aansluiting voorzien. Is sneller en stabieler.
- ik zou goed nadenken over de topologie. Zelf zou ik niet zo snel meerdere switches achter elkaar zetten / doorlussen en eerder kiezen voor een enkele grote switch in de meterkast en dan kabels trekken naar alle punten en dit netjes afwerken met inbouwdozen in de kamers en patch panel in de meterkast. Dat kost wel wat aan draad maar is veel netter en beter beheersbaar en kabel kost je de kop ook weer niet.
- op iedere verdieping zou ik op een centrale plek een AP plaatsen. Bijv de eerder genoemde Ubiquiti omdat die redelijk mooi zijn en netjes tegen het plafond aan in de centrale hal gemonteerd kunnen worden.
- als je WiFi in de tuin belangrijk vindt daar een extra buiten AP plaatsen
- laat de tp-link switches links liggen want dat is goedkope rommel. Haal liever iets van HP of ander degelijk merk.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2016 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouel
EricJH schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 21:55:
Hoe verbindt je access point 2? Verbindt je die via de access point 1 of komt die van de modem/router (die nu als modem only staat)? De reden voor mijn vraag is dat ik vrees dat als je ap2 via ap1 verbindt je op ap1 een poort te kort komt.
Accesspoint 2 ook via modem/router :) alle accesspoints in feite direct in draad verbinding naar de modem/router al dan niet met een switch ertussen om de geschikte apparaten van bedraad internet te voorzien.
Verwijderd schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 22:19:
Paar opmerkingen:
- ik zou alles wat een UTP aansluiting heeft en enigszins op een vaste plek staat van een bedrade aansluiting voorzien. Is sneller en stabieler.
- ik zou goed nadenken over de topologie. Zelf zou ik niet zo snel meerdere switches achter elkaar zetten / doorlussen en eerder kiezen voor een enkele grote switch in de meterkast en dan kabels trekken naar alle punten en dit netjes afwerken met inbouwdozen in de kamers en patch panel in de meterkast. Dat kost wel wat aan draad maar is veel netter en beter beheersbaar en kabel kost je de kop ook weer niet.
- op iedere verdieping zou ik op een centrale plek een AP plaatsen. Bijv de eerder genoemde Ubiquiti omdat die redelijk mooi zijn en netjes tegen het plafond aan in de centrale hal gemonteerd kunnen worden.
- als je WiFi in de tuin belangrijk vindt daar een extra buiten AP plaatsen
- laat de tp-link switches links liggen want dat is goedkope rommel. Haal liever iets van HP of ander degelijk merk.
- Heb ik volgens mij al gedaan, toch? Alleen de slaapkamer niet, maar daar volstaat een chromecast prima. Gaat meer om af en toe een youtube'je of netflix af te spelen op een luie zondag.
- Ik heb geen idee wat de nadelen hiervan (kunnen) zijn.
- Dus je zegt eigenlijk dat de accesspoint die nu in de bijkeuken staat overbodig is, en als ik wifi in de tuin nodig heb, kan ik een kabel naar buiten leiden? Maar zijn er waterproof accesspoints dan? ik heb geen overkapping o.i.d.
- Ik sta open voor concrete suggesties, ik heb geen idee wat rommel is en wat niet. :) Deze stonden hoog in de pricewatch.

[ Voor 77% gewijzigd door Jouel op 29-07-2016 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Ik zou ook meer bedrade aansluitingen voorzien, bijvoorbeeld de slaapkamers en eventueel andere zijde van de woonkamers

Je hebt nu de mogelijkheid om het goed te doen

Tuin kan nog best lastig zijn om te dekken vanuit binnen, door de recente aluminium kozijnen hier thuis, met dubbel, dubbel gelaagd glas komt nagenoeg geen signaal heen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

nooberke schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 08:22:
.........

met dubbel, dubbel gelaagd glas komt nagenoeg geen signaal heen
Heb je het dan over 2,4 GHz of 5 GHz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouel
Ik hoop dat de mensen hier Ubiquiti toch los kunnen laten wat ik heb besloten dit niet te willen, voornamelijk omdat ik de netwerkapparaten toch netjes kan wegwerken en vind, ondanks dat de spullen niet lelijk zijn, ze ook geen prominente plek in het huis op de muur of plafond waardig. ik heb dit lijstje nu gemaakt:
#ProductPrijsSubtotaal
1TP-Link TL-SG1005D v6.0€ 14,-€ 14,-
2Sitecom WLX-7000€ 73,20€ 146,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 160,40

Hierin laat ik bewust nog even Accespoint 2 weg maar leg wel de bekabeling of loze leiding richting die kant, dus ik gebruik in de tekening voorlopig alleen Accesspoints 1 en 3. De switch is voor op het kantoortje aangezien Accesspoint 1 ook als switch dient en ik vanuit daar dus kan bekabelen naar de apparaten in de woonkamer. De "Mancave" word nog even uitgesteld, ik bereid alleen vast de bekabeling voor zodat die daar uitkomt. De kabels haal ik hier:
http://www.netwerkkabel.eu/utpkabels/
of hier:
http://www.netwerkkabelshop.nl/netwerkkabels/utp-kabels

Iemand van jullie ervaring met een van de 2 sites?

Ik wil het liefst rond deze prijs zitten en in ieder geval onder de 300 euro. Mocht iemand toch nog een voorstel hebben sta ik er voor open! Alleen liever geen Ubiquiti, of je moet een killer salespraatje in huis hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame

SpamLame

niks

Ja er zijn specifieke outdoor APs, je blijft de term routers gebruiken, maar neem aan dat je AP bedoelt. Kabel naarbuiten kan gewoon door een gat in een muur of kozijn te boren.

Je zou zelfs een indoor AP kunnen nemen met outdoorantennes, dus alleen de antenne buiten. Of een indoor AP in een windwaterdichte behuizing.

Persoonlijk zou ik bij een AP in de tuin voor een variant gaan die je met POE van spanning kan voorzien, heb je maar in kabel die naar buiten gaat voor zowel spanning als data.

Wat betreft Ubiquity of niet die keuze is geheel aan jouw.
Snap alleen de keuze voor een +70€ sitecom ap niet.
Als je zoveel wilt stukslaan op een AP, dan zou ik persoonlijk net iets meer uitgeven voor de AC-lite van ubnt.

En met alles kijk eens bij vraag en aanbod, staan zat spullen bruikbaar voor je doeleinden tegen redelijke prijzen

[ Voor 25% gewijzigd door SpamLame op 29-07-2016 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouel
SpamLame schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 09:05:
Ja er zijn specifieke outdoor APs, je blijft de term routers gebruiken, maar neem aan dat je AP bedoelt. Kabel naarbuiten kan gewoon door een gat in een muur of kozijn te boren.

Je zou zelfs een indoor AP kunnen nemen met outdoorantennes, dus alleen de antenne buiten. Of een indoor AP in een windwaterdichte behuizing.

Persoonlijk zou ik bij een AP in de tuin voor een variant gaan die je met POE van spanning kan voorzien, heb je maar in kabel die naar buiten gaat voor zowel spanning als data.

Wat betreft Ubiquity of niet die keuze is geheel aan jouw.
Snap alleen de keuze voor een +70€ sitecom ap niet.
Als je zoveel wilt stukslaan op een AP, dan zou ik persoonlijk net iets meer uitgeven voor de AC-lite van ubnt.

En met alles kijk eens bij vraag en aanbod, staan zat spullen bruikbaar voor je doeleinden tegen redelijke prijzen
Ik bedoel AP inderdaad, heb het aangepast. Ik zal eens kijken wat er mogelijk is voor outdoor, maar zoals al eerder gezegd is dat wellicht iets voor later.

Is de Sitecom niet zo goed? of wat zijn je problemen ermee? Het lijkt een goede deal voor het geld. Wat vind je van deze als alternatief bijvoorbeeld:
pricewatch: TP-Link AC1200 Wireless Gigabit Access Point AP300

EDIT: Als ik zo rondkijk zie ik uberhaupt geen goed aangeschreven accesspoints op tweakers staant behalve de Ubiquiti.. Waarom is een router instellen als Accesspoint niet aangeraden eigenlijk? Is het zoveel gedoe? ik dacht alleen een schakeltje omzetten in de instellingen en daarna een kwestie van goed aansluiten.

[ Voor 13% gewijzigd door Jouel op 29-07-2016 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Nu online
OgWok schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 08:24:
[...]

Heb je het dan over 2,4 GHz of 5 GHz?
Beide

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame

SpamLame

niks

Jouel schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 10:56:
[...]

Ik bedoel AP inderdaad, heb het aangepast. Ik zal eens kijken wat er mogelijk is voor outdoor, maar zoals al eerder gezegd is dat wellicht iets voor later.

Is de Sitecom niet zo goed? of wat zijn je problemen ermee? Het lijkt een goede deal voor het geld. Wat vind je van deze als alternatief bijvoorbeeld:
pricewatch: TP-Link AC1200 Wireless Gigabit Access Point AP300
Sitecom is in mijn ogen inferieur aan ubnt. En persoonlijk vind ik de 70+ voor een sitecom product niet in verhouding staan tot de 15 euro extra voor een AC-lite van ubnt pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)
WBT je alternatief, deze kost meer dan de ubnt, hij zal vast wel goed fuctioneren maar ik vind hem het geld wederom niet waard en zou de ubnt gekozen hebben.
Fulldisclosure, ik heb zelf 2 AC-lite en ben er super tevreden over. Maar als jij een ander merk of type wilt dN is die keuze geheel aan jouw.
EDIT: Als ik zo rondkijk zie ik uberhaupt geen goed aangeschreven accesspoints op tweakers staant behalve de Ubiquiti.. Waarom is een router instellen als Accesspoint niet aangeraden eigenlijk? Is het zoveel gedoe? ik dacht alleen een schakeltje omzetten in de instellingen en daarna een kwestie van goed aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

@Jouel: hoeveel ervaring met netwerkapparatuur en infrastructuur heb je? Wil je veel leren en ervaring opdoen en tijd investeren dan kan je het pad opgaan van WiFi routers gebruiken als accesspoints.

Mijn ervaring met WiFi routers en die instellen als alleen accesspoint is matig. Het kan (vaak wel), maar iedere router is weer anders en is niet altijd het wel of niet aanvinken van een checkbox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouel
OgWok schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 19:33:
@Jouel: hoeveel ervaring met netwerkapparatuur en infrastructuur heb je? Wil je veel leren en ervaring opdoen en tijd investeren dan kan je het pad opgaan van WiFi routers gebruiken als accesspoints.

Mijn ervaring met WiFi routers en die instellen als alleen accesspoint is matig. Het kan (vaak wel), maar iedere router is weer anders en is niet altijd het wel of niet aanvinken van een checkbox.
Ik wil veel leren, maar het moet vooral goed werken, alleen maar klooien is natuurlijk ook niks. Ik ga er nog eens over nadenken... ben toch naar een setje van die Sitecom WLX-7000 aan het neigen...

EDIT: Of deze:
pricewatch: Asus RT-AC1200G Plus

Lees hier: https://www.asus.com/Networking/RT-AC1200G-plus/ dat deze ook zeer makkelijk in te stellen is als accesspoint. En geef toe dat ik bij het merk Asus een beter gevoel heb dan bij sitecom...

[ Voor 18% gewijzigd door Jouel op 01-08-2016 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Jouel schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 09:02:
[...]

Ik wil veel leren, maar het moet vooral goed werken, alleen maar klooien is natuurlijk ook niks. Ik ga er nog eens over nadenken... ben toch naar een setje van die Sitecom WLX-7000 aan het neigen...

EDIT: Of deze:
pricewatch: Asus RT-AC1200G Plus

Lees hier: https://www.asus.com/Networking/RT-AC1200G-plus/ dat deze ook zeer makkelijk in te stellen is als accesspoint. En geef toe dat ik bij het merk Asus een beter gevoel heb dan bij sitecom...
Mijn advies: gebruik geen volwaardige router om die vervolgens te degraderen naar een accesspoint. Dus gebruik een accesspoint waar je wifi wilt hebben.

Succes!

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouel
Hebben jullie ook een voorbeeld welke dan wel (behalve Ubiquiti)? Want ik weet het nu echt niet meer, Sitecom WLX-7000 is in elk geval niks? En een router gebuiken is niks? Maar wat is dan wel iets? En waarom is dat wat je aanhaalt dan beter dan bijvoorbeeld de Sitecom of menig router ombouwen? Wat deden de tweakers voordat Ubiquiti was uitgevonden? Postduiven?

Heb nu het gevoel dat ik steeds meer vragen heb i.p.v. antwoorden dan voordat ik deze forumpost plaatste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-09 19:38
Younes schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 17:11:
[...]

Mijn advies: gebruik geen volwaardige router om die vervolgens te degraderen naar een accesspoint. Dus gebruik een accesspoint waar je wifi wilt hebben.

Succes!
Waar is de onderbouwing? Je maakt me nu echt nieuwsgierig omdat het sticky topic [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point blijkbaar bij het vuilnis kan. :o :X 8)7 |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestrial
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-01 22:29
Waarom wil je trouwens 3 accesspoints, is eentje niet meer dan genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Waarschijnlijk omdat 5 GHz niet zo ver draagt.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouel
EricJH schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 21:50:
[...]
Waar is de onderbouwing? Je maakt me nu echt nieuwsgierig omdat het sticky topic [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point blijkbaar bij het vuilnis kan. :o :X 8)7 |:(
Ja dit vroeg ik me dus ook af.
Terrestrial schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 22:58:
Waarom wil je trouwens 3 accesspoints, is eentje niet meer dan genoeg?
In principe twee, eentje op elke verdieping behalve de zolder. Die andere is voor de tuin. Ik kies hiervoor aangezien ik straks ergens woon waar het veel gorter is. Straks zijn de plafonds beton (nu hout), de muren dikker en ik had in mijn huidige woning in het begin al moeite om internet op 1 verdieping sterk te krijgen. Dit zal vermoedelijk ook te maken hebben met de 5ghz ja.

[ Voor 43% gewijzigd door Jouel op 02-08-2016 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Jouel schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 21:24:
Hebben jullie ook een voorbeeld welke dan wel (behalve Ubiquiti)? Want ik weet het nu echt niet meer, Sitecom WLX-7000 is in elk geval niks? En een router gebuiken is niks? Maar wat is dan wel iets? En waarom is dat wat je aanhaalt dan beter dan bijvoorbeeld de Sitecom of menig router ombouwen? Wat deden de tweakers voordat Ubiquiti was uitgevonden? Postduiven?

Heb nu het gevoel dat ik steeds meer vragen heb i.p.v. antwoorden dan voordat ik deze forumpost plaatste.
Het is duidelijk dat je niet een doorgewinterde netwerk tweaker bent. Je tekeningen zijn goed in het duidelijk maken van de huis situatie.

Waar ik in jouw geval naar zou streven is de beginopzet zo te kiezen dat je daar voorlopig niets aan hoeft te wijzigen. Dat is het modem van je provider (wel niet als router laten werken; bridge mode?) of de zelf te kopen router. Zodat je in het begindeel geen bottleneck hebt.

Daarna kan je iedere WiFi router kopen die je wilt en daar mee experimenteren of die goed bevalt als accesspoint. Bevalt die goed dan kan je er meer kopen om in te zetten op de andere etages. Wel vraag ik me af, of op het accesspoint de uitgaande netwerkpoorten te gebruiken zijn als zijnde een switch.

Voorbeeld: je hebt verbinding met een WiFi router en een ip-adres van die WiFi router (en zijn ingebouwde DHCP) en stelt hem in als accesspoint. Op het moment dat de WiFi router accesspoint wordt en de WiFi werkt nog niet goed, dan moet je wel weten wel ip-adres (het nu) accesspoint op zijn inkomende aansluiting heeft om instellingen in dat accesspoint te wijzigen.
Als je bv het accesspoint via de WiFi niet kan benaderen.
Staat management via de inkomend ip-adres op (het nu) accesspoint uit, dan kan je er niet in om iets te wijzigen. Fabrieksreset. En van voren af aan beginnen.
Daar werd ik persoonlijk erg moe van. Maar vind je dat juist leuk, be my guest.

Verder leidt het vragen of router merk A of merk B ok is, vaak tot een discussie waar jij niet op zit te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

EricJH schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 21:50:
[...]
Er zijn een groot aantal mensen die dezelfde veronderstelling hebben als jij, namelijk: ik moet een wifi router hebben zodat ik die om kan zetten naar een accesspoint.

Kan, maar hoeft niet.

Er zijn ook een hoop mensen die nog een wifi router hebben liggen en die willen inzetten om een beter bereik te krijgen op die ene verdieping van de woning.

Die sticky is dus niet prullenbak waardig en helpt nog steeds een hoop mensen.

Jij, daarentegen staat op het punt een heel nieuw wifi netwerk op te zetten en dan kan je het beter in 1 keer goed doen. Als je ergens wifi wilt hebben, kan je dus beter een accesspoint inzetten. Want meer heb je niet nodig. Een product voor 1 speciefieke taak presteert meestal beter dan een product wat meerdere doelen dient. Hoeft niet, maar is meestal wel zo.

Een accesspoint is daarnaast beter beheersbaar tov een router die is omgezet naar accesspoint. In geval van ubiquiti bestaat een management console die jou de mogelijkheid geeft instellingen van één of een reeks accesspoints aan te passen.

Volgens mij wil je ook op sommige punten een bedrade aansluiting? Geen probleem! Gebruik een switch!

Das mijn onderbouwing ;) daar zult u het mee moeten doen ;)

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouel
Bedankt voor je heldere antwoord.

Je hebt gelijk ik ben geen netwerk tweaker, maar ik heb ook niet geheel twee linkerhanden op dat gebied, ben ervan overtuigd dat ik met een beetje uitleg van jullie echt wel iets dergelijks zoals ik heb uitgetekend werkend kan krijgen.

Ik kan misschien inderdaad het best een tripje mediamarkt doen en een router testen als accesspoint. Is het niks of is het te lastig, kan hij binnen 2 weken terug en kan ik een nieuwe nemen om te testen. Buitnen de vraag of merk a of b beter is, wat inderdaad leid tot eindeloze discussies, heb jij (of een andere tweaker) ervaring met een router die zich ontzettend leent om gebruikt te worden als accesspoint voor omstreeks (het liefst onder) de 100 euro?

Ik heb deze gevonden, zit hier iets tussen?
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus RT-AC1200G Plus€ 79,46€ 79,46
1D-Link DIR-842 Wireless AC1200 Dual Band Gigabit Router€ 53,10€ 53,10
1D-Link DIR-860L€ 57,39€ 57,39
1Linksys EA6350 Smart Wi-Fi Router AC1200€ 70,21€ 70,21
1Linksys Smart Wi-Fi Router AC 1600€ 78,90€ 78,90
1Sitecom WLR-8100 - Router - AC1750€ 82,36€ 82,36
1TP-Link Archer C5€ 79,-€ 79,-
1TP-Link Archer C7€ 89,-€ 89,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 589,42

Onderstaande snap ik alleen niet helemaal:
OgWok schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 08:08:
[...]
Wel vraag ik me af, of op het accesspoint de uitgaande netwerkpoorten te gebruiken zijn als zijnde een switch.

Voorbeeld: je hebt verbinding met een WiFi router en een ip-adres van die WiFi router (en zijn ingebouwde DHCP) en stelt hem in als accesspoint. Op het moment dat de WiFi router accesspoint wordt en de WiFi werkt nog niet goed, dan moet je wel weten wel ip-adres (het nu) accesspoint op zijn inkomende aansluiting heeft om instellingen in dat accesspoint te wijzigen.
Staat management via de inkomend ip-adres op (het nu) accesspoint uit, dan kan je er niet in om iets te wijzigen. Fabrieksreset. En van voren af aan beginnen.
- Hoezo zouden de netwerkpoorten (overige 3 dan) niet te gebruiken zijn al switch?
- Heb je het hier over het feit dat je router/accesspoint in feite op slot kan zitten doordat je er geen toegang meer toe krijgt en je dan niets anders kan doen dan resetten en weer opnieuw instellen als accesspoint? Als dat is wat je bedoelt, valt dit niet te voorkomen dan, dat op slot vallen?

[ Voor 3% gewijzigd door Jouel op 02-08-2016 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouel
Younes schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 08:24:
[...]
Jij, daarentegen staat op het punt een heel nieuw wifi netwerk op te zetten en dan kan je het beter in 1 keer goed doen. Als je ergens wifi wilt hebben, kan je dus beter een accesspoint inzetten. Want meer heb je niet nodig. Een product voor 1 specifieke taak presteert meestal beter dan een product wat meerdere doelen dient. Hoeft niet, maar is meestal wel zo.
Klinkt logisch, maar heb je dan ook voorbeelden naast Ubiquiti? :) Hier ben ik namelijk naar op zoek. Ik zal dit ook wat meer toelichten, wel zo fair, ik vind de apparaten niet zo mooi (ik hang liever niets aan de muur en ben meer van de zwart afgewerkte apparatuur op een kastje) en vind het praktisch dat er in de meeste accesspoints of routers vaak nog een stuk of 3 extra LAN poorten zitten wat weer een switch scheelt die ik ergens moet wegwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMax12
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-09 22:12
Ziggo gebruikt de Archer C7 als accesspoint voor wifi uitbreiding.
Werkt perfect en loopt ook een topic over hier.
En die kost maar €60,- bij hun.
Ook weer goedkoper en direct goed ingesteld.
Je zou alleen de SSID aan kunnen passen zodat deze overal hetzelfde is in huis.
En deze functioneert ook nog als switch mocht dat nodig zijn.
En ik las volgens mij in een van je eerste reacties dat jij een Ziggo aansluiting hebt.

P.S. lees net maximaal 1 per klant op de site van Ziggo.

[ Voor 34% gewijzigd door MadMax12 op 02-08-2016 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:03
Ik ben geen expert, maar heb goede ervaring met de "wifi versterker" van KPN (is gewoon een accesspoint). Niet duur, best aardig uiterlijk en 4 Port switch. Zie https://m.apparatuurvoort...wifi-versterker-dualband/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Jouel schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 08:47:
[...]

Klinkt logisch, maar heb je dan ook voorbeelden naast Ubiquiti? :) Hier ben ik namelijk naar op zoek. Ik zal dit ook wat meer toelichten, wel zo fair, ik vind de apparaten niet zo mooi (ik hang liever niets aan de muur en ben meer van de zwart afgewerkte apparatuur op een kastje) en vind het praktisch dat er in de meeste accesspoints of routers vaak nog een stuk of 3 extra LAN poorten zitten wat weer een switch scheelt die ik ergens moet wegwerken.
Ik heb zo geen voorbeelden paraat, maar het lijkt me geen uitdaging om daarachter te komen (google, tweakers pricewatch met uitstekende filters). Ik begrijp heel goed dat je geen apparaten in het zicht wilt hebben en dat is misschien wel een grotere uitdaging. Een accesspoint kan prima uit 't zicht, maar mogelijk wordt daardoor het signaal belemmert (en daar zit 'm de uitdaging die je overigens toch al zou hebben met het plaatsen van wifi apparatuur:) )

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouel
[...]
...ik vind de apparaten niet zo mooi (ik hang liever niets aan de muur en ben meer van de zwart afgewerkte apparatuur op een kastje)...
Wegwerken is niet nodig hoor!

De uitdaging voor apparaten zoeken ben ik denk ik al lang aangegaan, ik heb er voldoende gevonden alleen is dan weer de vraag of een van jullie ervaring met een van deze heeft m.b.t. het gebruik van deze als Accesspoint.

De TP-Link C7 komt daarover gesproken wel goed uit de tests zie ik. En is ook relatief makkelijk als Accesspoint in te stellen hoe ik het zo lees: tp-link archer c7 instellen als accesspoint
Ook is de Ziggo prijs zeer interessant! Dank daarvoor MadMax12

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blankinho
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-06-2024
[...]
Het goed inmeten/plaatsen van een goede wireless omgeving vwb dekking is nogal lastig en zonder dat je er woont moeilijk te bepalen waar je wel/niet je AP's moet plaatsen.

Zoals ik het bekijk heb je de volgende eisen:
- Goede dekking door het gehele huis + tuin (beide banden)

Hoe wil jij dit bereiken:
- Goede planning van bedrading in een plattegrond, gped bezig!
- Met meerdere Routers en die als AP instellen
- Je kijkt naar apparatuur dat veel tweaking nodig heeft

Waarom komt men steeds hier terug met bijv Ubiquity?
- Je wilt een goede WIFI netwerk en hiervoor heb je AP's nodig die "samenwerken" zoals het in een enterprise omgeving ook werkt. Kosten technisch heb je dan met Unifi de beste bang for bucks
- De leercurve voor jou zou ideaal zijn
- De functionaliteit en gebruikerservaring zijn top!
- 1 Management platform waar je alle AP's inricht en ook bij wijzigingen 1 platform nodig bent.

Er zijn zat andere vergelijkbare opties dan Ubiquity daar kun je naar mijn idee zelf nog wat meer naar zoeken maar check bijv: http://www.routershop.nl/wifi-access-points/cid=3310

Ter info:
Een wireless device (smartphone, tablet etc) doet de associatie met een AP en zolang dit device deze AP nog ziet zal hij altijd bij die AP proberen te connecten. Als je verder weg loopt in het huis kun je hierdoor hinder hebben van een "slecht wifi" omdat je wireless device nog steeds naar AP1 zit te connecten terwijl AP2 dichterbij is. Het is mooi te testen door bijv een filmpje op te zetten op een device en dan vervolgens door je huis te gaan lopen.
Een wifi repeater of omgebouwde router als AP werkt niet samen met je andere devices dus gaan in dezelfde band zitten en dus gaan ze elkaar "in de weg zitten" en is de gebruikerservaring zoals hierboven geschetst niet optimaal.

Accesspoints zoals deze zijn volgens mij allen wit maar je kunt ze natuurlijk ook zwart gaan spuiten ;) Daarnaast als je ze niet in zicht wilt hebben hang ze dan bijv achter een gordijn of plak ze ergens achter of onder. Uiteraard heeft dit weer impact op het bereik want zoals elke AP geeft deze het beste resultaat als deze op een "open" plek wordt geplaatst.

Ik heb toevallig voor een vriend van me soortgelijke setup ingericht en hij wou het ook niet in zicht, daardoor het iets anders aangepakt door bijv een AP achter gordijn te plaatsen.

Ervaringstip:
Wat ik altijd doe is de AP's eerst los ergens plaatsen en dan een week of langer gewoon testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jordyyyyy
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:30
OgWok schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 08:08:
[...]

Het is duidelijk dat je niet een doorgewinterde netwerk tweaker bent. Je tekeningen zijn goed in het duidelijk maken van de huis situatie.

Waar ik in jouw geval naar zou streven is de beginopzet zo te kiezen dat je daar voorlopig niets aan hoeft te wijzigen. Dat is het modem van je provider (wel niet als router laten werken; bridge mode?) of de zelf te kopen router. Zodat je in het begindeel geen bottleneck hebt.

Daarna kan je iedere WiFi router kopen die je wilt en daar mee experimenteren of die goed bevalt als accesspoint. Bevalt die goed dan kan je er meer kopen om in te zetten op de andere etages. Wel vraag ik me af, of op het accesspoint de uitgaande netwerkpoorten te gebruiken zijn als zijnde een switch.

Verder leidt het vragen of router merk A of merk B ok is, vaak tot een discussie waar jij niet op zit te wachten.
De ingebouwde switch van de router is gewoon bruikbaar als het apparaat als AP gebruikt wordt.
Je probleem met configureren: dit los je makkelijk op door de router (die je als AP wilt) eerst een statisch IP adres te geven. Zo blijft het AP altijd toegankelijk, of je nou een UTP kabel inplugt ergens in je netwerk of dat je 1 van de draadloze verbindingen gebruikt.

Het is gewoon goed mogelijk een stel routers te kopen en deze te gebruiken als AP's, hier een soortgelijke situatie waarbij het modem in bridge modus staat, een (wifi)router de DHCP regelt, waarna een groot deel van de apparatuur via switches en (routers ingesteld als) AP's verbonden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Jordyyyyy schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 10:39:
[...]

De ingebouwde switch van de router is gewoon bruikbaar als het apparaat als AP gebruikt wordt.
Je probleem met configureren: dit los je makkelijk op door de router (die je als AP wilt) eerst een statisch IP adres te geven. Zo blijft het AP altijd toegankelijk, of je nou een UTP kabel inplugt ergens in je netwerk of dat je 1 van de draadloze verbindingen gebruikt.

Het is gewoon goed mogelijk een stel routers te kopen en deze te gebruiken als AP's, hier een soortgelijke situatie waarbij het modem in bridge modus staat, een (wifi)router de DHCP regelt, waarna een groot deel van de apparatuur via switches en (routers ingesteld als) AP's verbonden is.
Mijn intentie is niet om een welles nietes discussie op te starten. Ik denk echter wel dat een ubiquiti oplossing (of gelijkwaardig) een betere is, omdat je door het hele huis slechts 1 ssid hebt terwijl je 2 of meer accesspoints hebt. Je kan dus automatisch schakelen naar de accesspoint met het beste bereik. dus als je van boven naar beneden loopt, houdt je telefoon of tablet niet vast aan accesspoint op de zolder, maar schakelt automatisch over naar die van de woonkamer. Een router ombouwen tot accesspoint heeft die functie (in de regel) niet.

Ja, je kan nog steeds je, naar accesspoint omgezette router beheren door die te benaderen via ip adres, maar een management console werkt toch makkelijker.

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Younes schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 10:47:
[...]

Mijn intentie is niet om een welles nietes discussie op te starten. Ik denk echter wel dat een ubiquiti oplossing (of gelijkwaardig) een betere is, omdat je door het hele huis slechts 1 ssid hebt terwijl je 2 of meer accesspoints hebt. Je kan dus automatisch schakelen naar de accesspoint met het beste bereik. dus als je van boven naar beneden loopt, houdt je telefoon of tablet niet vast aan accesspoint op de zolder, maar schakelt automatisch over naar die van de woonkamer. Een router ombouwen tot accesspoint heeft die functie (in de regel) niet.

Ja, je kan nog steeds je, naar accesspoint omgezette router beheren door die te benaderen via ip adres, maar een management console werkt toch makkelijker.
Ik heb meerdere keeren een setup gebouwd met wat oude routers die geconfigureerd waren als AP+switch, en hetzelfde SSID hadden. Meestal een TL-WDR4300 als router en dingen die nog rondslingerden als APs.
Als je hobbyist bent en één keer drie uurtjes besteedt aan het instellen van je devices heb je er daarna geen omkijken meer naar. Een management console is dan leuk, maar als het goed is kijk je daar nooit meer naar.
Ik zou het geld in mijn zak houden.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lees even goed wat Blankinho heeft geschreven in de post hierboven. Eindelijk iemand die het "waarom" goed uitlegd.

Access points die deze functionaliteit hebben (meshing) zijn meestal nogal aan de prijs, vandaar dat men vaak met Ubiquity op de proppen komt. Je vroeg dus om een alternatief: Ikzelf gebruik Openmesh accesspoints die zijn ook goed betaalbaar en doen ook meshing. Zijn volgens mij ook alleenmaar in het wit te verkrijgen overigens.

Openmesh accesspoints configureer je d.m.v. een control station in de cloud (via cloutrax.com), je hebt dus geen lokaal control station nodig om ze te configureren, ik dacht dat je dat voor Ubiquity wel nodig had. Of je dit als voordeel of als nadeel ziet moet je zelf bepalen, er is voor beide wat te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij Ubiquity kan je to en met 3 AP's zonder controller uit de voeten. Indien je meer AP's wilt, of permanente log opslag, dan moet je óf een CloudKey (hardware) inzetten (éénmalige uitgave), of een cloud oplossing via AWS.

Openmesh doet hezelfde als Ubiquity, alleen deze is iets duurder in aanschaf.

Maar normaliter, éénmaal geïnstalleerd, ga je niet naar die config pagina kijken. Of het nou via web of een controller is.... Zolang alles werkt, en niemand "klaagt", heb je geen reden om in te loggen en te gaan kijken.

Ik heb een Cisco Meraki (ook zo'n cloud based AP), in een kerk hangen Daar komen wekelijks rond de 30-80 personen (diegene die het wachtwoord weten).

Ik heb al maanden niet naar het dashboard gekeken. Is ook niet nodig. HET WERKT gewoon. Klaar. Die 60 Mbps Ziggo lijn is voldoende.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2016 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouel
Dus als ik het goed begrijp:

De reden dat ik voor Ubiquiti of een ander access point met meshing functionaliteit zou moeten kiezen is omdat deze automatisch de access point kiest met het beste bereik wanneer ik met mijn telefoon met bijvoorbeeld een youtube filmpje van de keuken op de begane grond naar de zolder loop.

Nu vind ik dit best een coole functionaliteit, begrijp me niet verkeerd, maar is het niet zo dat dit dan slechts voor mijn mobiele telefoon geld, en die van mijn vriendin en bijvoorbeeld onze tablet? De TV's, consoles, computers staan altijd op dezelfde posities en pakken dus daar altijd de snelste verbinding, toch?

Soortgelijke situatie schets: Ik kijk een youtube filmpje in de keuken, ik besluit dat ik boven op zolder verder wil kijken. Dus in plaats van al kijkend naar de zolder te lopen zet ik het filmpje op pauze, loop naar de zolder. Tik op het wifi icoontje op de telefoon (wifi uit) en tik er nog eens op (wifi aan) dan zoekt deze dan toch ook de snelste verbinding? Ik ben met jullie eens, deze oplossing is lang niet zo sexy, maar werkt dan wel toch? Of ga ik hier de mist in?

Ik probeer Ubiquiti niet onderuit te halen maar eerder te begrijpen wat het precies allemaal doet en wat het voor mij voor voordelen kan hebben. Ik denk namelijk nog steeds dat ik met, bijvoorbeeld, 2 TP-Link C7 routers (59,- euro, ziggo en eentje ergens anders vandaan voor 89,-) de goedkoopste en beste oplossing te pakken heb voor mijn budget en mijn eisen aan de apparatuur.

EDIT: volgens mij heb ik die eisen nog niet gecommuniceerd...

- Zonder vertraging filmpjes kijken en internetten op laptops en mobiele devices in de gehele begane grond en op de eerste verdieping (wireless)
- Zonder merkbare vertraging streamen via TV Chromecast in de slaapkamer. (wireless)
- Alvast voorbereiding om Super snel te Gamen en streamen in de toekomstige "mancave" op zolder. (wired)
- Ook in de tuin (10m lang) genoeg bereik om boxjes aan te sluiten en chromecast audio te kunnen gebruiken (wireless) eventueel met inzet van een extra access point in de tuin ergens in de toekomst.

[ Voor 20% gewijzigd door Jouel op 02-08-2016 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Jouel schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 08:33:

Onderstaande snap ik alleen niet helemaal:

[...]

- Hoezo zouden de netwerkpoorten (overige 3 dan) niet te gebruiken zijn al switch?
- Heb je het hier over het feit dat je router/accesspoint in feite op slot kan zitten doordat je er geen toegang meer toe krijgt en je dan niets anders kan doen dan resetten en weer opnieuw instellen als accesspoint? Als dat is wat je bedoelt, valt dit niet te voorkomen dan, dat op slot vallen?
Dat is wat je zeker moet weten. Jij denkt van wel. Er vanuit gaan dat het als switch werkt in enkel accesspoint mode, kan tegenvallen cq niet werken. Reden kan zijn de DHCP server die in de router zit (en dan uit staat)

Op moment van overschakelen van router naar accesspoint mode, moet het (dan) accesspoint bereikbaar zijn via het cat kabel ip-adress (om event. wijzigingen aan te brengen aan dat accesspoint). Staat bij veel routers standaard uit. (Extern management)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
  • Laatst online: 11:21
Jouel schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 12:31:
Dus als ik het goed begrijp:....
Ik heb zelf een 2e router als AP ingesteld op zolder en juist het telkens moeten switchen van AP (omdat de router beneden wel bereik geeft op zolder, maar alleen met hele lage snelheid en omgekeerd) vind ik zo langzamerhand irritant worden. Tuurlijk, het is handmatig op te lossen, maar dat is op een iPhone/iPad telkens weer een paar handelingen per dag.

Een ding is zeker, ik ga in ons nieuwe huis investeren in een paar AP's die die handoff wel goed voor elkaar hebben (zoals bv Ubiquiti).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blankinho
Jouel schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 12:31:
Dus als ik het goed begrijp:

De reden dat ik voor Ubiquiti of een ander access point met meshing functionaliteit zou moeten kiezen is omdat deze automatisch de access point kiest met het beste bereik wanneer ik met mijn telefoon met bijvoorbeeld een youtube filmpje van de keuken op de begane grond naar de zolder loop.

Nu vind ik dit best een coole functionaliteit, begrijp me niet verkeerd, maar is het niet zo dat dit dan slechts voor mijn mobiele telefoon geld, en die van mijn vriendin en bijvoorbeeld onze tablet? De TV's, consoles, computers staan altijd op dezelfde posities en pakken dus daar altijd de snelste verbinding, toch?

Soortgelijke situatie schets: Ik kijk een youtube filmpje in de keuken, ik besluit dat ik boven op zolder verder wil kijken. Dus in plaats van al kijkend naar de zolder te lopen zet ik het filmpje op pauze, loop naar de zolder. Tik op het wifi icoontje op de telefoon (wifi uit) en tik er nog eens op (wifi aan) dan zoekt deze dan toch ook de snelste verbinding? Ik ben met jullie eens, deze oplossing is lang niet zo sexy, maar werkt dan wel toch? Of ga ik hier de mist in?

Ik probeer Ubiquiti niet onderuit te halen maar eerder te begrijpen wat het precies allemaal doet en wat het voor mij voor voordelen kan hebben. Ik denk namelijk nog steeds dat ik met, bijvoorbeeld, 2 TP-Link C7 routers (59,- euro, ziggo en eentje ergens anders vandaan voor 89,-) de goedkoopste en beste oplossing te pakken heb voor mijn budget en mijn eisen aan de apparatuur.

EDIT: volgens mij heb ik die eisen nog niet gecommuniceerd...

Je kunt het vet gedrukte niet als aanname nemen en hoe kun je zien dat je bij het uit/aan klikken van wifi wel de dicht bijzijnde AP hebt? Mijn voorbeeld mbt YT was om duidelijk te maken dat je device zich blijft connecten naar een bepaalde AP die wellicht niet het beste is.

Je kunt altijd later nog overstappen van je huidige "beste" AP oplossing naar een fatsoenlijke oplossing ;) als je budget het nu nog niet toe staat. Koop aub wel fatsoenlijke switches (TP-Link, Sitecom dus niet ;)) Budget vriendelijke switches van bijv. Netgear zijn voor thuis 10x beter en futureproof.
De meesten hier die je wat aanraden zijn ook eigenwijs (geweest) en hebben het zelf proefondervindelijk uitgevonden dus prima dat je niet zo maar wat zaken voor lief neemt. _/-\o_ Succes met je TP-Link en Sitecom apparatuur en we spreken elkaar over een bepaalde periode wel over ander type NW apparatuur. ;)

Je indeling qua plattegrond inclusief netwerk bekabeling + switches zijn naar mijn idee prima! Je zou bij je TV meubel(s) kunnen overwegen om een switch te plaatsen voor je console, mediaplayer etc.
marcieking schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 11:28:
[...]
Ik heb meerdere keeren een setup gebouwd met wat oude routers die geconfigureerd waren als AP+switch, en hetzelfde SSID hadden. Meestal een TL-WDR4300 als router en dingen die nog rondslingerden als APs.
Als je hobbyist bent en één keer drie uurtjes besteedt aan het instellen van je devices heb je er daarna geen omkijken meer naar. Een management console is dan leuk, maar als het goed is kijk je daar nooit meer naar.
Ik zou het geld in mijn zak houden.
TS geeft aan geen tweaker te zijn en je suggestie over 3uurtjes is nogal aan de krappe kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouel
Blankinho schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 13:07:
Je kunt altijd later nog overstappen van je huidige "beste" AP oplossing naar een fatsoenlijke oplossing ;) als je budget het nu nog niet toe staat. Koop aub wel fatsoenlijke switches (TP-Link, Sitecom dus niet ;)) Budget vriendelijke switches van bijv. Netgear zijn voor thuis 10x beter en futureproof.
Dit is ook mijn hele idee. Stel ik ben het op een of andere manier echt beu, dan kan ik altijd nog voor een andere oplossing kiezen.

Deze switch is in jouw optiek dus beter: pricewatch: Netgear Prosafe GS108
Blankinho schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 13:07:
De meesten hier die je wat aanraden zijn ook eigenwijs (geweest) en hebben het zelf proefondervindelijk uitgevonden dus prima dat je niet zo maar wat zaken voor lief neemt. _/-\o_ Succes met je TP-Link en Sitecom apparatuur en we spreken elkaar over een bepaalde periode wel over ander type NW apparatuur. ;)
Tikkeltje "nanana ikzei het toch"-achtig, maar oke. Ik hou er gewoon niet zo van om dingen door m'n strot te laten duwen zonder concreet de uitleg waarom het voor mijn situatie goed zou zijn. Ik hoor namelijk genoeg argumenten die ik goed vind hoor, alleen niet onoverbrugbaar vind in mijn situatie.

Het lijkt wel alsof sommigen zich persoonlijk beledigd voelen als ik niet voor iets kies wat zij zelf thuis hebben. Terwijl ik gewoon op zoek ben naar ervaringen en hier mijn eigen conclusie uit wil trekken.

Misschien ben ik wel dom dat ik de looks van het apparaat mee laat tellen in mijn beslissing, of dat ik ervoor kies om sommige functionaliteiten nog handmatig te doen die ook geautomatiseerd kunnen worden, maar dat blijft toch echt mijn eigen beslissing. Ik stel ieders onafhankelijk advies wel heel erg op prijs maar als je gaat afsluiten met een toontje "Veel plezier met je rommel, we zien je wel terug komen" vind ik dat niet heel behulpzaam noch respectvol tegenover mij en de vast vele mensen/tweakers die nu een setup hebben met reguliere accesspoints of routers als accesspoints.

Maar na een azijnfilter lees ik: Wat je wil gaat werken, alleen zijn er betere oplossingen tegen een meerprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blankinho
Deze is zeker goed! Als je in de toekomst nog iets met VLAN's wilt doen dan zou ik voor bijv deze gaan:
pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS108Ev3
Jouel schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 13:31:

Tikkeltje "nanana ikzei het toch"-achtig, maar oke. Ik hou er gewoon niet zo van om dingen door m'n strot te laten duwen zonder concreet de uitleg waarom het voor mijn situatie goed zou zijn. Ik hoor namelijk genoeg argumenten die ik goed vind hoor, alleen niet onoverbrugbaar vind in mijn situatie.

Maar na een azijnfilter lees ik: Wat je wil gaat werken, alleen zijn er betere oplossingen tegen een meerprijs.
Je azijnfilter werkt redelijk behalve dat je het eerste als "ik zei het toch" verkeerd interpreteert. Ik heb dit destijds zelf ook proefondervindelijk en budget technisch ondervonden net als velen met mij en dus voor jou. Het is juist goed dat je hierin je eigen plan trekt, het zal een goede leercurve voor je zijn het hele netwerkgebeuren ;) Het is juist een herkenbare situatie waar je nu mee bezig bent en voor welke keuzes je staat. Heel veel succes verder en straks veel plezier met het spelen met je nieuwe spullen.

Het is mijn vakgebied ook dus ik vind het sowieso interessant om het hierover te hebben :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jouel
Dan heb ik je bericht verkeerd opgevat, mijn excuses.

[ Voor 7% gewijzigd door Jouel op 02-08-2016 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xmenno
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-08 14:43
Voor Wifi gaat natuurlijk op dat meten = weten.
Hiervoor kun je een tool gebruiken zoals inSSIDer 3 (die is nog freeware).

Ik zou zelf ook voor Ubiquity gaan, heb zelf nu 802.11ac van Aruba (thuis) en Ubnt Pro (kantoor) en beide doen het prima, op een switch met POE.
Als je ze eerst gaat plaatsen, ga dan eerst meten en zorgen dat je overal op minimaal -60 zit ofzo voordat je alles weg werkt.

Ik heb zelf CAT 5E wat prima werkt tot 1G en flexibeler is, makkelijker te trekken door pvc buisjes heen imho.
Boven de 100m is glas nodig, ik neem aan dat je huis niet zo groot is, maar ga je glas aanleggen neem dan single mode. Dan kun je ooit wanneer je ISP dat aan gaat bieden het glas door patchen naar bijvoorbeeld de mancave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:59

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Tip
Let voor de aankoop even op het verbruik van de aan te schaffen apparatuur.
Zeker bij routers /access points / switches kun je een hoop geld besparen omdat ze 24/7 aan staan en iedere watt meer op jaarbasis is toch 2 euro.
Zo heb ik al mijn switches vervangen voor de Dlink Green DGS 108 behalve dat ze nu al supergoedkoop zijn bespaar je er ook nog je portemonee en het milleu ermee.
Kan ze van harte aanbevelen, ze draaien nu al zeker 2,5 jaar zonder enig probleem bij mij thuis.
(Hij is er trouwens ook in een 5 poorts variant )

Deze is iig zuiniger dan de eerder voorgestelde Netgear Deze Dlinks zetten namelijk ongebruikte poorten "uit"merk je niets van en scheelt weer in het energie verbruik

Punt blijft vergeet niet ook even naar energie verbruik te kijken, en geef eventueel iets meer uit voor een zuiniger stukje equipment want dat verdient zich razendsnel terug.

Hier nog een goede review van 40 verschillende switches.

[ Voor 40% gewijzigd door cyclone op 02-08-2016 15:44 ]

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame

SpamLame

niks

xmenno schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 15:19:
..snip..
Ik heb zelf CAT 5E wat prima werkt tot 1G en flexibeler is, makkelijker te trekken door pvc buisjes heen imho.
Boven de 100m is glas nodig, ik neem aan dat je huis niet zo groot is, maar ga je glas aanleggen neem dan single mode. Dan kun je ooit wanneer je ISP dat aan gaat bieden het glas door patchen naar bijvoorbeeld de mancave.
VZIW is glas door patchen niet de bedoeling.
Je hebt een FTU in huis waar je een NTU op moet schuiven. De NTU converteerd het signaal.
In theorie moet het wel mogelijk zijn, mits met juiste connectoren om een glasvezel kabel te plaatsen tussen NTU en FTU om een grotere afstand te creeëren. Voor de extra demping van het signaal zal het niet echt uitmaken gezien het SM is waar een sterkere laser voor gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xmenno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame

SpamLame

niks

Ja en? Ik snap niet welk punt je maken wilt?

WBT de Ubiquiti Unifi AC Lite bv dit filmpje YouTube: Extending Wifi With UniFi AC Lite vs. the Eero Review and discussion
Er zullen vast wel video reviews voor je eigen short/longlist zijn.
Zoek ze eens op en kijk welke het beste bij jou lijkt te passen.

@TS, ik weet niet waar je woont, maar als dat in Leiden of Schiphol-Rijk of Driebergen regio is wil ik je best een UniFi AC Lite lenen zodat je iig beter inzicht krijgt in hoeveel AP's je nodig hebt em een goede dekking op 2.4 en 5Ghz te krijgen in je woning.

[ Voor 17% gewijzigd door SpamLame op 02-08-2016 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin26
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-04 13:15
Vragen:

Het werkt zoals je getekend hebt, maar waarom 3 routers en geen accesspoint? Neem aan dat je switchen en routers Gigabyte zijn.

Dat valt niet te beoordelen helaas. Wij weten niet wat voor muren je hebt en wat voor devices je plaatst en welke abbo je afneemt.

- Hoe laat ik de 3 routers met elkaar samenwerken? Ik zou graag 1 groot netwerk willen (misschien nog onderverdeeld in een aparte 5ghz voor alleen mn snelste AC apparatuur)

Accesspoints lijkt mij het beste voor jouw situatie.

- Heb ik 3 über routers nodig of kan het ook met 1 beest en 2 wat minder sterke? en wat zijn hier de nadelen van?

1 goede router rest accesspoint. Meer dan 3 waarschijnlijk nodig, maar zo kun je heel het huis goed overzien met Wifi.

- Welke UTP kabels moet ik neerleggen om een beetje future proof te zijn, is cat6 genoeg en is cat7 overkill?? Sommige moeten door muren heen (wel door een PVC buis, maar toch) en onder plinten, dus ga ze het liefst niet elk jaar vervangen, maaaar zit natuurlijk ook niet met een ongelimiteerd budget en heb toch wel zo'n 50 meter aan kabels nodig schat ik zo...

Cat5 of 6 is zeker goed. Kwa prijs is Cat 7 nogal duur vooral als je een budget hebt. Cat 5 en 6 gaan nog wel jaren mee! Het beste is Cat 6 kwa prijs en toekomst gericht vind ik.

- Andere tips? Alles is welkom.

Echt met accesspoints gaan werken en niet met routers. En let op ACCESSPOINTS dus geen repeaters. Repeaters is troep... krijg de repeater een slecht signaal binnen dan wordt dit slechte signaal herhaald.. Accesspoints doen dit dus niet en maken het signaal als het ware overnieuw aan en wordt op volle sterkte uitgezonden!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jouel
SpamLame schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 16:07:
@TS, ik weet niet waar je woont, maar als dat in Leiden of Schiphol-Rijk of Driebergen regio is wil ik je best een UniFi AC Lite lenen zodat je iig beter inzicht krijgt in hoeveel AP's je nodig hebt em een goede dekking op 2.4 en 5Ghz te krijgen in je woning.
De andere kant van Nederland vrees ik, bij Roermond in de buurt. :)
Heel erg bedankt voor je antwoorden, sommige waren mij echter wel al duidelijk gezien de loop van dit topic. Ik heb de openings post dan ook maar even aangepast!

[ Voor 24% gewijzigd door Jouel op 02-08-2016 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Wat je Wifi betreft ben ik het totaal niet eens met wat eerder werd opgemerkt dat je het beste met 1 centraal beheert netwerk moet werken zoals b.v. Ubiquity doet.
Niets ten nadele van Ubiquity want de meeste hardware die ze maken vind ik absoluut interessant (wel iets aan de prijs voor huis tuin en keuken gebruik).

Maar het gebruikte argument klopt botweg niet dat dit transparanter zou zijn, als je al je access points instelt met dezelfde SSID dan levert dit exact hetzelfde resultaat op met welgeteld ieder ander merk.
(En nu hebben we het niet over professionele oplossingen met een wifi controller).

Kortom is de Ubiquity oplossing een goede, ja .. is deze beter dan b.v. losse TPlink of Edimax access points (welke stukken goedkoper zijn en zeer stabiel) nee.

Nu snijd ik me echter wel een beetje in de vinger gezien ik geen idee heb wat de Ubiquity's doen qua energie verbruik t.o.v. een TPlink of Edimax access point.
Daar moet je dan even induiken. Tevens let ook goed op de antenne karakteristieken gezien je vraagt om een geheel dekkend Wifi netwerk, vaak kun je een beter dekkend netwerk halen met externe antenne's dan met ingebouwde (let wel dan moet je waarschijnlijk wel sector / richt antennes erbij aanschaffen)

Zie mijn nieuwe reactie nadat ik erop gewezen ben dat dit totaal niet klopt :)

[ Voor 6% gewijzigd door cyclone op 02-08-2016 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
Qua antennes kan ik je niet helemaal volgen. Ik kom regelmatig in hotels, andere kantoren etc en ik zie praktisch alleen maar ingebouwde antennes (Ubiquity of Arubu of Cisco APs). Doen zij dan allemaal iets niet goed?

En welke TP-Link/Edimax bedoel je dan? Met 5 GHz ondersteuning en 802.11ac vind ik bijna alleen maar duurdere modellen in de pricewatch dan de Ubiquity die hier al meerdere malen genoemd is.

[ Voor 31% gewijzigd door loeberce op 02-08-2016 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin1990
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-07-2024
Vergeet niet een aparte kabel neer te leggen voor je TV-signaal.

Als je tv via Glasvezel hebt:
in Theorie kan het ook met 1,maar dan moet je met 2 verschillende virtuele netwerken gaan werken en lang niet alle apparatuur ondersteund dit out of the box.

[ Voor 55% gewijzigd door Gerwin1990 op 02-08-2016 17:03 . Reden: Te vroeg op enter gedrukt. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

loeberce schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 16:24:
Qua antennes kan ik je niet helemaal volgen. Ik kom regelmatig in hotels, andere kantoren etc en ik zie praktisch alleen maar ingebouwde antennes (Ubiquity of Arubu of Cisco APs). Doen zij dan allemaal iets niet goed?

En welke TP-Link/Edimax bedoel je dan? Met 5 GHz ondersteuning en 802.11ac vind ik bijna alleen maar duurdere modellen in de pricewatch dan de Ubiquity die hier al meerdere malen genoemd is.
Kantoren, hotels maken gebruik van managed wifi omgevingen met een wifi controller.
Dat is a complete different ballgame, en kijken niet op een access pointje meer of minder (hoewel teveel access points ook flink tegen je kan werken in zo'n omgeving maar daar zal ik je verder niet mee vervelen).

Om optimaal gebruik te maken van je beschikbare hardware (3 access points als ik het goed had gezien) en je ook in de tuin nog goed bereik wilt maken kan het handig zijn om b.v. 1 access point te voorzien van een sector antenne met een hoek van b.v. 180 graden in de richting van je tuin.
Daarmee verdubbel je als het ware het vermogen 1 kant op i.p.v. dat je dat 360 graden uitzend.

Wat betreft prijs heb je inderdaad volledig gelijk en put ik uit te oude kennis, Zojuist even de pricewatch erop nageslagen en mijn betoog aangaande prijs gaat niet op inderdaad.
Dan is het eigenlijk geen moeilijke keuze :De Ubiquity Unify AP AC is wat je wilt !
Zelfs het verbruik is zeer netjes te noemen :

Power Supply 24V, 0.5A Gigabit PoE Adapter*
Power Save Supported
Maximum Power Consumption 6.5W

(Zal zo even mijn andere post aanpassen, bij introductie kostte hij namelijk dik 120 euro en daarna ben ik hem uit het oog verloren, loop er nu stevig aan te denken om mijn eigen AP's ook maar eens te gaan vervangen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadlyGast
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-04 19:25
Je kan natuurlijk ook meteen voor 10Gb verbindingen gaan, en deze kabels alvast aanleggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xmenno
SpamLame schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 16:07:
[...]

Ja en? Ik snap niet welk punt je maken wilt?
Punt is dat je op deze website kunt leren over ftth, wat ik dus zelf heb gedaan is een single mode simplex kabel gebruikt om mn eigen router/firewall te kunnen gebruiken die bij mn server en NAS staat.
Dit is mijn extra gratis tip voor iedereen met een home lab en ftth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame

SpamLame

niks

xmenno schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 21:39:
[...]

Punt is dat je op deze website kunt leren over ftth, wat ik dus zelf heb gedaan is een single mode simplex kabel gebruikt om mn eigen router/firewall te kunnen gebruiken die bij mn server en NAS staat.
Dit is mijn extra gratis tip voor iedereen met een home lab en ftth.
Hmmja persoonlijk vind ik die site te summier in de uitleg en vind. Wikipedia: Fiber to the x al veel intressanter, maar als het jou en andere helpt is daar niks mis mee.

Ook mis ik dat de TS over FttH of een homelab heeft gehad, alleen een mancave, neemt niet weg dat je er nu nog over nadenken kan en wellicht mee wilt nemen in de aanleg

WBT je eigen spullen zou ik thuis niet zomaar glas gebruiken. Het is kwetsbaar vergeleken met UTP, je moet bv rekening houden met je power budget
Hoe meer patchpunten, te krappe bochten, beknelling (want bv samen met COAX en/of UTP door 1 buis) hoe slechter het signaal wordt. Dan is naar mijn mening koper bedrijfszekerder in een huiselijke omgeving.
Ben je er comfortabel mee en/of wil je leren dan kan je er zeker mee aan de slag gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-09 10:53
De afkeer van sommige 'tweakers' voor routers als accesspoints is wel schrijnend om te lezen. Hoe ingewikkeld is het nu om een Asus RT-XX model in accesspoint mode te zetten? Stel de SSID's gelijk in en je hebt één groot netwerk. Verder hebben ze standaard al de mogelijkheid dat ze devices kunnen kicken als de signaal kwaliteit onder een bepaalde (instelbare) waarde valt. Dit is het enige waar wat tijd in kan gaan zitten als je het perfect af wilt stellen.

Ik ga niet beweren dat het de beste setup is, maar dat het prima werkbaar in een huis situatie is het wel. Voordeel is dat het voorkomt dat er ook nog eens diverse switches her en der in 't huis liggen.

En de persoon die weer eens over vlan's begon, terwijl de topic starter enkel en alleen een stabiel netwerk wil hebben met overal WIFI dekking, ga je schamen. Als de TS daar over 4 jaar iets mee wil gaan doen koopt hij dan toch 2 nieuwe managed switches? Binnen een X aantal posts hier komt iemand altijd weer met VLAN's aanzetten ook al heeft de TS er helemaal niets aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• foetus_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-12-2024
@Blankinho slaat de nagel op de kop.
Oilman schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 22:12:
De afkeer van sommige 'tweakers' voor routers als accesspoints is wel schrijnend om te lezen. Hoe ingewikkeld is het nu om een Asus RT-XX model in accesspoint mode te zetten? Stel de SSID's gelijk in en je hebt één groot netwerk.
Omdat mensen die dit soort setup afraden meestal ervaring hebben met waarom zoiets als "gepruts" aanschouwt wordt. Thuis omgeving of niet.
Heb je reeds routers liggen, perfect, ga ervoor. Ze kunnen eens een reset nodig hebben, opeens toch DHCP activeren, etc. Maar jah, we hadden ze toch liggen.
Waarom je jezelf vrijwillig in ellende zou willen storten is gewoon de vraag.

Ik ga ervan uit je op tweakers toch "enige" vorm van semi kunde mag verwachten, wat ook terug komt. Het gaat hier niet over in een web GUI 3 zaken aanvinken en analyseren hoe technisch moeilijk dit is.
Of om het feit dat bij iemand thuis wel perfect lukt zonder problemen, en dus de ideale oplossing in het besteden van je duur verdiende centjes is.

Het feit dat een all in one apparatuur dat onder een bepaalde kost moet blijven, nooit gelijkaardige features, stabiliteit en performance zal geven dan een dedicated apparaat.
Het idee om altijd de goedkoopste oplossing te vinden, in plaats van een balans is typerend voor veel jongere "IT'ers". De "buurjongen op de hoek IT'ers" zoals we ze noemen.
Sommige mensen reageren hier gewoon passief agressief op om hun punten door te duwen. Zeker als die de ervaringen hebben om dit af te raden.

Waarom je expliciet een AIO device aan zou raden om dan zijn core functie uit te schakelen, omdat dit niet moeilijk zou zijn. Dat is gewoon omgekeerd denken.
Indien jij denkt een router van 30 euro, waar je de kern van zijn functie uit zet, 100% de prestaties zal halen waar jij tevreden mee bent. Dan moet je dat vooral doen.
En mensen die het je afraden, bwaa, die zijn gewoon boos je hun oplossing niet neemt. Duidelijk toch?

Uiteindelijk komt dit soort discussies altijd neer op dezelfde bron. Wat is het beschikbare budget.
Gezien de aangehaalde apparatuur blijft dalen in prijsklasse. Vermoed ik dat dit een primaire voorkeur heeft op "super snel <iets> via netwerk / draadloos". :9

Verder kun je beter samen met je TP-Link apparatuur al even wat timers bestellen die ze elke nacht even van de stroom haalt. Zullen wat stabieler werken.. :/

Verder, je setup is zoals reeds vermeld werkbaar. Hoe je dit uitwerkt, wel, je komt er wel uit. En mogelijks kijk je hier later op terug en raad je de volgende persoon die zoiets vraagt misschien toch af om dit op bepaalde manieren op te lossen. Of niet! Kan ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
Oilman schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 22:12:
De afkeer van sommige 'tweakers' voor routers als accesspoints is wel schrijnend om te lezen. Hoe ingewikkeld is het nu om een Asus RT-XX model in accesspoint mode te zetten? Stel de SSID's gelijk in en je hebt één groot netwerk. Verder hebben ze standaard al de mogelijkheid dat ze devices kunnen kicken als de signaal kwaliteit onder een bepaalde (instelbare) waarde valt. Dit is het enige waar wat tijd in kan gaan zitten als je het perfect af wilt stellen.
Ik heb zelf ook een router als AP maar dat was omdat deze nog rondslingerde. TS gaat alles nieuw aanschaffen en dan snap ik niet waarom je bij gelijke kosten een router in AP mode boven een dedicated AP zou kiezen. Want een Asus router met 5 GHz ondersteuning en Gb Lan kost net zoveel als een Ubiquity AP volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouel
Ik ben er uit dat ik de draadloze set up zeker met routers/accesspoint van Asus/TP-Link/Sitecom/name it wil gaan doen van onder de 100 euro. Ik ga beginnen met 1 uiteraard beneden in de woonkamer, werkt deze goed koop ik nog eens dezelfde voor boven en dan ga ik nadenken over hoe ik in de tuin bereik ga optimaliseren.

Ik snap dat er waarschijnlijk 100 redenen zijn om het niet te doen, en nog eens 100 redenen waarom ubiquiti veel beter is, maar die reacties gaan mij helaas niet meer verder helpen in mijn pad wat ik wil bewandelen.

Ik heb een lijstje apparaten opgesteld die wel geschikt lijken binnen mijn budget. Kunnen jullie mij advies geven in mijn definitieve keuze? Ik zoek dus iets met een sterk signaal en die de verdieping waarop hij staat volledig kan voorzien van wireless. Tevens zoek ik een router die relatief makkelijk om te zetten is naar een "access point" modus, ik wil geen andere firmware hoeven flashen o.i.d. Als ik een goede router of accesspoint gemist heb dan laat het me weten!

#ProductPrijsSubtotaal
1Sitecom WLX-7000€ 73,20€ 73,20
1Asus RT-AC1200G Plus€ 79,46€ 79,46
1Linksys Smart Wi-Fi Router AC 1600€ 78,90€ 78,90
1Netgear R6220€ 75,23€ 75,23
1TP-Link Archer C5€ 77,-€ 77,-
1TP-Link Archer C7€ 92,49€ 92,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 476,28

EDIT: Router reviews gelezen, die waar een Access Point modus niet goed te bereiken waren verwijderd.

[ Voor 18% gewijzigd door Jouel op 04-08-2016 08:55 ]

Pagina: 1