Er is al een soort van verrekijker topic waar goeie adviezen gegeven worden:
Verrekijker voor op vakantie
Ik kan uit je post niet echt opmaken welke kwaliteit je verwacht, maar dat is te begrijpen omdat je juist niet weet wat er allemaal te krijgen is. Misschien ga ik veel te ver door voor je behoeftes, I don't know, maar ik zal proberen zo goed mogelijk te omschrijven waar je rekening mee moet houden.
Hier wat belangrijke, praktische aspecten aan een verrekijker:
-
ergonomie: zonder een goeie handheld wordt het ding na langer gebruik gewoon wat lastiger te gebruiken. Gevolg: je gaat em minder gebruiken. Naast handheld zijn de eyecups erg van belang. Deze kunnen vaak met enkele kliks uitgedraaid/uitgeschoven worden om de afstand tussen glas en oog te vergroten; als brildrager zul je dit extra op prijs stellen. Ik ben geen brildrager en ik schuif die dingen uit tot het maximum voor optimale kijkervaring.
Naast dit, is de focusknop ook belangrijk. Korte slagen kunnen ervoor zorgen dat je rap van het minimum tot het maximum brandpunt gaat, maar dit is tegelijkertijd ook een nadeel, omdat precisie-focus dan iets lastiger wordt omdat je snel voorbij vliegt aan het gewenste focusvlak
-
vergroting: hoe dichtbij wil je iets halen. Als je de vergroting vermenigvuldigt met de diameter van de lens, dan weet je in fotografie-termen ongeveer hoeveel mm lens je hebt. In dit voorbeeld dus zou een 8x42 kijker dus een brandpunt hebben van 8*42= 346mm. Het klopt wat er gezegd wordt dat je moet uitkijken hoe groot je vergroting is. Hoe groter je vergroting, hoe heftiger trillingen van je hand worden weergegeven door je kijker, hoe minder stabiel de kijkervaring. 10x is al behoorlijk, dus 8x wordt vrij vaak als gemiddeld genomen.
-
minimale scherpstelafstand. Soms heb je verrekijkers ertussen die minimaal op 2m of 1.8m kunnen scherpstellen. Er zijn er ook die op 1.4m kunnen scherpstellen zodat je ook een vlinder op een struik vlak voor je dichtbij kunt halen.
-
field-of-view: m.a.w. hoeveel staat er op je beeld. Over het algemeen wordt een wijdere fov bij een gelijke brandpuntsafstand meer op prijs gesteld vanwege de ruimtelijkheid
Dan de wat technischere zaken waar je aan kunt denken:
-
lichtsterkte: ls je kijkt naar de getalletjes bijvoorbeeld 8x42, dan staat het eerste getal voor de vergroting en het laatste getal voor de diameter van de lens. Deel je die door elkaar dan krijg je de diameter van de lichtbundel dat je oog in gaat, de zogenaamde uittredepupil, in dit voorbeeld dus 5,5mm.
Het is namelijk zo dat in een zeer verlichte omgeving (zon), je pupillen tussen de 2 en 3mm wijd worden (ongeveer), dus zo'n wijde uittredepupil heb je dan niet nodig in een verrekijker.
Wil je ook met slechte lichtomstandigheden overweg kunnen (waarbij je pupillen dus >4mm wijd worden), dan is een uittredepupil van 4,5 of 5 wel aan te bevelen.
Hou er rekening mee dat je leeftijd een rol speelt: oudere mensen >50 jaar (ongeveer) hebben een maximale pupilwijdte van 5,5mm. Dus als het erg donker is zullen hun pupillen niet wijder worden dan 5,5mm. Dus een 8x56 verrekijker (met uittredepupil 7mm) heeft geen zin meer, omdat zij "slechts" een lichtbundel van maximaal 5,5mm op het netvlies krijgen, dus er zou dan informatie verloren gaan.
Dus: wil je een kijker waarmee je in het donker ook nog goed kunt kijken: kies dan een kijker met een gemiddelde tot grote uittredepupil (afhankelijk van je leeftijd).
-
chromatic aberration. Je kent het wel als de beruchte groene of paarse randen langs sterk contrasterende objecten, zoals randen van een boom tegen een felle achtergrond, of randen langs schoorstenen tegen felle achtergrond e.d. Dit is een "verkeerde" afbuiging van het licht aan de randen van de lens. Dit is mede onder controle te houden door de juiste coatings.
-
randscherpte: als je recht vooruitkijkt is het meestal wel scherp, alhoewel dát zelfs twijfelachtig is bij goedkope verrekijkers. Maar de mate van randonscherpte en ook hoe ver deze randonscherpte naar het midden toe komt, kan je kijkervaring best verstoren, want je kunt praktisch gezien geen gebruik maken van je (wijde) field-of-view.
-
lenscoatings: misschien wel één van de belangrijkste onderdelen, want dit is namelijk belangrijk bijde de echte optics. Glas zorgt altijd voor een air-to-glass surface breking waarbij je bij elke breking (lees: bij elke overgang naar een ander stuk glas) licht kwijt raakt. Licht bestaat uit verschillende kleuren op verschillende golflengtes. Speciale coatings zorgen ervoor dat er veel minder licht verloren gaat elke keer wanneer het licht door een ander stuk glas heen moet.
Verschillende soorten prismas in de verrekijker zorgen voor andere lichtweerkaatsingen, Je hebt Schmidt-Pechan prismas en Abbe-König prismas waarbij de structuur van de prisma's en het geleiden van de lichtbundels anders verloopt, alsmede het aantal overgangen van glas-lucht-glas. Beiden hebben voordelen en nadelen. Daar kun je best veel over opschrijven, maar dat kun je beter even wiki'en als je er echt in geinteresseerd bent

In ieder geval heeft een verrekijker met de beste coatings vaak ook de hoogste lichttransmissie, tot wel 95% of 96%. Bij Zeiss wordt dat aangegeven met het HT achtervoegsel.
Zo kan het best zijn dat een 8x25 verrekijker met supergoeie coatings vaak een mooier beeld geeft dan een 8x56 kijker met weinig/geen/slechte coatings. Uiteraard heeft dat niet alleen met lichttransmissie te maken maar ook met kleurreproductie en contrast.
En zo zijn er nog meer dingen waar je rekening mee kunt houden zoals het water/stofdicht hebben van de kijker, de mogelijkheid hebben om vast te maken op een statief e.d.
---------------
TL:DR:
Wat je moet weten is dat je voor een fiat prijs geen ferrari moet verwachten. 50 euro is gewoon erg weinig voor een goeie kijker, en je zal geheid concessies moeten doen op veel bovengenoemde aspecten, maar ik kan mij voorstellen dat je 300 euro voor een kijker veel te veel zou kunnen vinden.
Dus ik zou me het volgende afvragen:
- hoe vaak wil je em gaan gebruiken, is het eerder "die ene keer" of wil je toch eens wat regelmatiger turen? Mijn persoonlijke ervaring is namelijk dat ik, toen ik het ding eenmaal had, toch steeds vaker de kijker erbij neem
- wil je gewoon alles scherp kunnen zien of hoef het allemaal niet echt toppie zolang je de bal maar kunt volgen, maar of die wit met zwart is of wit met blauw dat boeit niet?
- wat vind ik het allerbelangrijkste waar een kijker aan moet voldoen?
Mijn eerste inschatting:
Als je echt maar een budgt van 50 euro hebt, zou ik me echt bij de basics houden: zorg dat je een kijker pakt die lekker in je hand ligt en waarbij je de eyecups kunt verstellen. Goeie coatings op het glas krijg je voor die prijs in ieder geval niet en echt supergoeie optics ook niet.
Echte zware vergroting heb je niet nodig, dus ik zou het bij 7x of 8x houden. Alleen voor stadiongebruik heb je meestal wel voldoende licht. Dus zolang de uittredepuil rond de 3mm - 4mm is, lijkt t me wel voldoende. Dus qua specs zou ik dan kijken voor een 8x25, 8x32, 7x30, 7x25 kijker.