Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allen.

Mijn oude Acer Aspire laptop is aan vervanging toe. Daarom ben ik opzoek naar een nieuwe laptop voor mijn universiteitsperiode.
Wat ga je met je laptop doen?
Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen? De basis Word, Powerpoint en Excel dingetjes, niks echt ''advanced.'' Qua gamen wil ik alleen DotA 2 een beetje goed kunnen draaien.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
650 tot 800 euro, ik wil niet teveel uitgeven.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het antwoord op deze vraag is belangrijk. Dat heeft invloed op gewicht, op accuduur, op grootte etc. etc. Ja, ik reis volgend jaar elke dag zo'n 3 uur en zal hem gebruiken tijdens colleges etc. Thuis zal ik hem wat minder vaak gebruiken, omdat ik dan mijn desktop kan gebruiken.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.
Ik ben opzoek naar een Laptop met een beeldscherm van 14,1 inch of kleiner. Mijn oude laptop is 15,6 en die vond ik iets te groot om mee te nemen. Bepaalde merkvoorkeuren heb ik niet.

Zelf heb ik ook al een beetje gekeken naar de Best-Buy topics, vooral de Thin&Light. De pricewatch: Acer Aspire V3-372-77FR, ziet er interessant uit. Het enige nadeel is dat deze laptop een Azerty-indeling heeft, en ik Qwerty gewend ben.

Ook de HP Envy pricewatch: HP Envy 13-d010nd vind ik erg goede specs hebben en passend bij mijn plaatje van een goede laptop. Ik vind alleen de zilveren kleur niet zo heel erg mooi. Wat is het verschil precies met de pricewatch: HP ProBook 440 G3 P5R62EA

pricewatch: Lenovo Yoga 700-14ISK 80QD009JMH is een ander alternatief, maar ik weet niet of ik die tablet-notebooks zo erg op prijsstel, sorry voor deze misschien een beetje dom klinkende vraag, maar kunnen er problemen optreden met notebook-laptops?

Ik hoor graag jullie mening! Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteveWoz
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Mocht je niet te erg gehecht zijn aan Microsoft Office, dan zou je naar een Chromebook kunnen kijken waarop je ook evt. Linux kunt installeren voor OpenOffice/LibreOffice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi Xoxo,

Laat ik eerst voorop stellen: ook ik ben geen laptopexpert.

De Acer Aspire V3-372-77FR ziet er idd wel interessant uit.
Lees vooral de review van tweaker shadowclaim.

+ snelle laptop.
+ goed scherm
+ goede accuduur
- geen goede videokaart
- weet je zeker dat je wel Azerty wil? Mij lijkt het echt verschrikkelijk.
- ik heb geen idee hoe de bouwkwaliteit is.
- ik heb geen idee hoe goed je onderdelen kan vervangen/repareren.

De HP Envy 13 d010nd
is een consumentenlaptop en de probook 440 G3 is een zakelijke laptop.

Zakelijke laptops hebben de naam dat ze steviger worden gebouwd. Daarnaast kan je de verschillende onderdelen vaak erg makkelijk vervangen/repareren. Op die manier kan de laptop langer meegaan dan de consumentenlaptops. (Zie dit artikel van laptopmag)

Aangezien jij veel met die laptop moet gaan reizen kan die stevigheid wel interessant zijn voor jou.

Bij Consumentenlaptops krijg je meestal weer betere specs. Zo heeft de Envy een ips-scherm en de Probook maar een nt-scherm. De Envy is ook lichter en wat kleiner.

Bij de Envy kan je echter het RAM-geheugen niet uitbreiden of vervangen volgens tweaker Weedy in dit forum:
''Dat het werkgeheugen gesoldeerd is bij deze laptops, staat inmiddels vast. Vervanging van het werkgeheugen is dus niet mogelijk in deze modellen.''

Dit is volgens mij wel een groot nadeel. De HP Envy 13-d010nd heeft namelijk maar 4 GB RAM-geheugen. Dat is denk ik te weinig voor de toekomst. Dit kan je dus niet uitbreiden/vervangen.

De probook heeft ook slechts 4 GB RAM-geheugen, maar dat kan je makkelijk vervangen volgens Notebookcheck:
''As already mentioned in the case section: There is a maintenance hatch on the underside of the notebook. You can take it off with a single screw. In order to loosen it, you have to remove the screw's cover first. It is easy to take off the hatch. Afterwards it is possible to replace the hard drive, the Wi-Fi ac module, and the RAM. It is not possible to clean the fan. A look inside brings a surprise: there is a free M.2 slot for adding a drive.

The battery can be removed with a mechanical lock without screws. It is possible to use the notebook without battery. ''

Dat betekent dat je het RAM-geheugen later kan vervangen, en dat je zo kan voorkomen dat de laptop te traag wordt .Daarom is de probook denk ik debetere keuze van deze twee.

Mocht je heel toevallig bij de TU Delft gaan studeren, dan kan je de probook G3 kopen via het laptopproject.

De Lenovo Yoga 700-14ISK 80QD009JMH ziet er ook wel leuk uit.

Het voordeel van notebook-laptops is dat ze klein en ligt zijn, en dus makkelijk mee te nemen.
Het nadeel is volgens mij dat ze vaak niet (goed) te repareren zijn. Zie de HP Envy.

Jouw Yoga 700 heeft wél 8 GB RAM-geheugen :)
Alleen heeft hij geen SSD maar een harde schijf. Dat maakt hem wel weer een stuk trager...
En ik heb geen idee of je die schijf kan vervangen door een SSD.
Zo ja: dan kan dit wel interessant zijn.
Zo nee: dan zou ik je iets anders aanraden.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-08 00:34
qua prijs-kwaliteit is die yoga heel interessant. Maar heeft wel alleen een SSHD. De versie met een 256GB SSD is 200 euro duurder zie ik.

pricewatch: Lenovo Yoga 700-14ISK 80QD0090MH

Maar dat valt buiten je budget.

Deze is wel erg interessant qua prijs maar heeft wel maar 120GB.. Weet niet of dat voldoende is?

pricewatch: Acer Aspire V3-371-76AX

Een 13" core i7 met 8GB, FullHD en SSD voor 749

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
SteveWoz schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 01:05:
Mocht je niet te erg gehecht zijn aan Microsoft Office, dan zou je naar een Chromebook kunnen kijken waarop je ook evt. Linux kunt installeren voor OpenOffice/LibreOffice.
Chromebooks gaan het helaas denk ik niet worden. Ik zou namelijk graag een game op mijn laptop willen spelen; Dota 2. Ik weet niet of dat mogelijk is op een Chromebook. Ik hou 'm in mijn achterhoofd.
Klinkt leuk, maar ik vind 't een beetje onduidelijk. Alsnog bedankt!
Verwijderd schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 14:54:
Hoi Xoxo,

Laat ik eerst voorop stellen: ook ik ben geen laptopexpert.

Succes!
Thanks voor de informatie! Je hebt een hoop opgehelderd.

Ja, dat is ook de grootste afknapper bij de Aspire voor mij, Azerty lijkt me echt een verschrikking. Ik ben nu al zo'n 15 jaar Qwerty gewend en ik denk dat Azerty een lastige overstap is. Als er een Qwerty-versie van deze Aspire is, ben ik redelijk snel overstag.

Stevigheid is inderdaad best wel belangrijk, goed dat je het verschil tussen zakelijke en consumentenlaptops benaderd. Ik ben afentoe best wel een kluns dus er zijn potentiële gevaren. Het is daarom best handig dat ie tegen een klein stootje kan. Wel vreemd dat bij de zakelijke Envy de RAM zit vast gesoldeerd, ik zou namelijk graag de RAM willen uitbreiden naar 8 gig.

De Yoga is inderdaad een leuke, ik zoek er alleen nog naar eentje met een 128 gigabyte SSD. Dan is die wat mij betreft perfect.

En jammer genoeg ga ik niet studeren aan de TU Delft, helaas.
Cinemaskoop schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 21:27:
qua prijs-kwaliteit is die yoga heel interessant. Maar heeft wel alleen een SSHD. De versie met een 256GB SSD is 200 euro duurder zie ik.

pricewatch: Lenovo Yoga 700-14ISK 80QD0090MH

Maar dat valt buiten je budget.

Deze is wel erg interessant qua prijs maar heeft wel maar 120GB.. Weet niet of dat voldoende is?

pricewatch: Acer Aspire V3-371-76AX

Een 13" core i7 met 8GB, FullHD en SSD voor 749
Ik ga even zoeken naar een Yoga met 128 GB, 128 GB is ruim voldoende gok ik.

Deze Acer Aspire heeft een Haswell. Ik ga even kijken of een Haswell voldoet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liselotte111
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 31-05 19:08
pricewatch: Lenovo Ideapad 710S-13ISK 80SW0037MH
Is een klein beetje boven budget, maar grote voordeel is het scherm van deze laptop. Hij heeft namelijk een matte ipv glimmende afwerking en dat werkt toch een stuk prettiger.

En anders een stukje goedkoper met een i3 ipv een i5 en ook weer net iets zwaarder:
pricewatch: Lenovo Ideapad 500S-14 80Q300CBMH

Ik zou persoonlijk echt geen azerty toetsenbord willen, dus dan lijken dit me geen gekke alternatieven
Pagina: 1