737freak schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 16:02:
Beste redactie,
Iets dergelijks zeg ik niet snel, maar ik ben diep en diep teleurgesteld in een medium dat bij mij heel hoog aangeschreven stond om zijn kwaliteit in deze 'nieuws sector'. Ik zal Tweakers blijven gebruiken, maar dit artikel heeft bij wel argwaan gecreëerd om in de toekomst toch even 2 keer na te denken of er geen betalende partij achter een geschreven stuk zit.
Naar aanleiding van jouw bericht heb ik het
bewuste artikel gelezen, met als doel er een zo objectief mogelijk oordeel over te vormen. Ik zal jouw opmerkingen stapsgewijs citeren en erbij zetten in hoeverre ik dat herken in het artikel.
Ik twijfel ten zeerste of het het een journalistiek stuk is en niet stiekem gewoon een 'advertorial' of een andere vorm van 'native advertising'.
Wat ik heb gelezen, is een artikel op basis van een interview met Brein. Het artikel geeft weer hoe Brein is georganiseerd en optreedt tegen vermeende auteursrechtenschendingen. Brein geeft aan dat de aanpak hoofdzakelijk gebaseerd is op het civielrecht. Wat ik NIET heb gelezen, is een oordeel of de aanpak van Brein juridisch deugt. Wat ik ook niet heb gelezen, is een waardeoordeel van de redacteur van Tweakers. Ik heb er bij het lezen scherp op gelet of er gewild of ongewild iets van een positieve of negatieve ondertoon in het zit, maar die kan ik nergens ontwaren.
Natuurlijk probeert Brein ons in het interview te overtuigen waarom haar mening en aanpak zouden deugen, maar dat is niet meer dan logisch. Ik kreeg tijdens het lezen echter geen moment de indruk dat dit een gesponsord artikel zou zijn of dat Tweakers Brein een warm hart toedraagt. Kortom: ik deel je mening niet.
Het praat enkel uit de hoogte over BREIN, behandeld niets inhoudelijks en krijgt het niet voor elkaar kritische vragen te stellen.
[list=1]• Waar praat het artikel uit de hoogte? Ik kan niets van hooghartigheid of hoogdravendheid in het artikel ontwaren.
• Het artikel behandelt wel degelijk iets inhoudelijks, dat is namelijk de kern van het hele artikel: hoe Brein te werk gaat.
• Het artikel stelt inderdaad geen kritische vragen. Het lijkt erop dat de aanpak van het interview is geweest om Brein slechts te laten vertellen. Dit staat echter nergens expliciet in het artikel vermeld en ook staat nergens vermeld
waarom de kritische vragen niet zijn gesteld.
Punt 1 en 2 herken ik niet. Met punt 3 ben ik het met je eens: als de kritische vragen niet zijn gesteld, had tenminste vermeld moeten worden waarom dat niet is gebeurd.
De interessante betogen en discussies in de reacties onder het artikel maken een hoop goed en ik had gehoopt degelijke inhoudt in het artikel aan te treffen..
Dit is jouw mening. Ik ben het met je eens dat de reacties toegevoegde waarde hebben en - zoals te verwachten viel - een gezond tegengeluid tegen de mening van Brein laten horen

.
Daarmee spreek ik mij overigens niet uit met welke partij ik het eens ben.Dank voor het lezen en ik hoop dat er iets met deze feedback gedaan wordt

Quod erat demonstrandum

EDIT: Ik heb toch besloten hiervan melding te maken bij de Reclame Code Commissie in de vorm van een klacht. Ik hoop dat hier iets constructiefs uit komt natuurlijk.
[list=1]
•

Dit kan ik niet volgen. Waarvan heb je nou melding gedaan? Ik begrijp niet welke overtreding van de reclamecode er zou (kunnen) zijn.
• Jouw opmerking over dat dit constructief zou zijn, moet je echt even toelichten. Volgens welke gedachtengang kan die actie constructief zijn?
En tot slot de opmerking waarmee je begon:
Dit artikel over BREIN is één van de slechtste journalistieke stukken die ik ooit heb gelezen.
Neutrale vraag: waarom vind je dat? Ik begrijp dat je vindt dat het een gekleurd artikel is, maar is dat het enige argument? In jouw betoog kan ik geen enkel inhoudelijk argument vinden.
Nogmaals: mijn vragen zijn echt neutraal bedoeld. Ik heb geen enkele relatie met Tweakers of Brein en voel me ook niet geroepen om het standpunt van een van deze partijen te verdedigen.
Een goede grap mag vrienden kosten.