Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knarfer
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 14-05 13:31
ik heb in een ander topic(Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2) al over 1 van de problemen gesproken maar wil toch een nieuw topic aanmaken zodat dit enkel over remko systemen gaat. Hopelijk zijn er ook mensen die geen problemen hebben met hun remko wp of problemen opgelost hebben.
mijn installatie: remko wkf 120 lucht water/ remko kwk convectoren in elke ruimte. de binnenunit doet dienst als cv en dhw. toestel kan verwarmen en koelen
problemen:
-bij het gebruik van de koeling gaat ook de temp van het dhw naar beneden (ongeveer 20°C). op dit moment kan je niet douchen. enkel het water terug laten opwarmen en daarna terug koelen, zo blijf je bezig en stroom verbruiken. dit is reeds besproken in ander topic

-lawaai buitenunit. het omhulsel staat volledig te trillen, als ik er mijn hand op houd is dit veel stiller. buitenunit staat op originele geluidsdempers.

-roest van buitenunit. daar kunnen er natuurlijk weinig tips voor gegeven worden.

-koude lucht uit convectoren in de winter, voornamelijk eens te buitentemp onder de 5°C is. het volgende doet zich dan voor:
-het cv water warmt op en er is warme lucht in huis
-er vormt zich ijs op de buitenunit
-buitenunit gaat in ontdooiprocedure -> koude lucht in huis
-als er ondertussen iemand een douche of bad neemt warmt de wp eerst het warm water op -> nog
steeds koude lucht in huis
-na het opwarmen van dhw moet de unit eerst terug ontdooien -> nog steeds koude lucht
-ondertussen is de temperatuur in huis behoorlijk naar beneden gegaan.
-het opwarmen kan terug beginnen maar dan moet hij ook tussendoor ontdooien en zo krijgen we het
nooit warm in huis.
de convectoren hebben geen enkele communicatie met de warmtepomp en weten zo niet dat er koude lucht is ipv warme lucht.
heb met een rpi eens een datalogger opgezet en zo zijn de schommelingen van temp in huis er goed te zien.
Remko zelf trek zich hier allemaal niets van aan, is normaal zeggen ze.
graag hoor ik jullie ervaring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Het afkoelen van DHW zal waarschijnlijk door een lekkende driewegklep komen. Deze loopt niet volledig in de juiste stand.

Probeer te achterhalen of het afkoelen van DHW ook in verwarmen voorkomt. Zo ja, dan moet het eigenlijk wel de driewegklep zijn.

Als er geen communicatie tussen convector en wp is, dan is het vrij logisch dat je koude krijgt. Kun je geen minimale temperatuur bewaking op het buffervat maken?
Dus pomp over convector uit, als buffervat een te lage temperatuur heeft in verwarmen.
Dus de inhoud van het buffervat gebruiken voor defrost, zoals het hoort.

Zit er ook geen enkele instel mogelijkheid op de convector? Dus een minimale aanvoertemperatuur, anders fan uit.
Zoiets als op de Jaga DBE zit.

Hoe oud is het systeem en heb je al eens een monteur naar het geluid en trillingen laten kijken?
Drukken koudemiddel laten controleren. Te lage druk is te lage temperatuur, dus meer defrosten.
Is het vermogen wel toereikend voor de woning?

[ Voor 12% gewijzigd door Oxellaar op 25-07-2016 23:42 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knarfer
Ik kijk het na als dit ook voorkomt met opwarmen.

Denk niet dat het mogelijk is om de pomp uit te schakelen nij te lage temperatuur.
Het dhw wordt gebruikt voor te defrosten maar dan stopt de verwarming van cv waardoor koude lucht. Er is geen buffervat voor cv.

Convectoren hebben een actuator om temp te meten, enkel aan en uit. Er zit ook geen andere temperatuur meter op. Mijn wp is 2 jaar oud. Verantwoordelijke Remko is langsgeweest en zegt dat alles normaal is -> wilt dus niet toegeven dat er iets mis is.
Is er een mogelijkheid om de druk van koudemiddel te controleren of kan enkel een vakman dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knarfer
Oxellaar schreef op maandag 25 juli 2016 @ 23:33:
Het afkoelen van DHW zal waarschijnlijk door een lekkende driewegklep komen. Deze loopt niet volledig in de juiste stand.

Probeer te achterhalen of het afkoelen van DHW ook in verwarmen voorkomt. Zo ja, dan moet het eigenlijk wel de driewegklep zijn.

Als er geen communicatie tussen convector en wp is, dan is het vrij logisch dat je koude krijgt. Kun je geen minimale temperatuur bewaking op het buffervat maken?
Dus pomp over convector uit, als buffervat een te lage temperatuur heeft in verwarmen.
Dus de inhoud van het buffervat gebruiken voor defrost, zoals het hoort.

Zit er ook geen enkele instel mogelijkheid op de convector? Dus een minimale aanvoertemperatuur, anders fan uit.
Zoiets als op de Jaga DBE zit.

Hoe oud is het systeem en heb je al eens een monteur naar het geluid en trillingen laten kijken?
Drukken koudemiddel laten controleren. Te lage druk is te lage temperatuur, dus meer defrosten.
Is het vermogen wel toereikend voor de woning?
toon volledige bericht
Heb zojuist de verwarming eens laten lopen tot 44°C , op dat moment was het dhw 49°, dit zo gebleven na het verwarmen. Misschien is deze test niet goed omdat het dhw warmer was dan de cv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Het temperatuurverschil tussen DHW en verwarmen is veel kleiner dan DHW en koelen, hierdoor misschien minder snel zichtbaar.
Maar bekijk en voel goed of je verkeerde stroming hebt tijdens koelen.
Sowieso is afkoeling van DHW tijdens koelen nooit goed, dus daar moet Remko toch iets aan kunnen doen?

Maar een defrost uit het DHW komt mij wat vreemd over, hoe gaat dat als je onder de douche staat :?
Krijg je dan koud water.....?

Drukken op de buitenunit zijn alleen door een F-gassen monteur te beoordelen, kun je niet zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knarfer
Onder douche nooit problemen, dhw heeft dan ook voorrang op cv. Uit de douche komen is dan wel iets anders. Bij defrosten koelt het dhw wel af, Remko zou de warmte gebruiken om te ontdooien. Volgens Remko is alles normaal dus wat kan ik doen, ik zeg niet normaal, zij zeggen wel normaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-05 13:31

Jack

MHz Matters

De problemen klinkt inderdaad als een lekkende 3 wegklep, naar mijn idee.

Kan je tijdens het koelen eens met de hand voelen of er koud water naar de DHW boiler stroomt?

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knarfer
Ik heb eens gekeken om de 3 weg klep te controleren. Probleem hierbij is dat ik deze niet kan vinden. Het zou inderdaad zo'n probleem kunnen zijn want volgens mij hadden we dit probleem vorig jaar niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack

Jack

MHz Matters

Leiding volgen van de DHW tank terug naar de binnenunit?

Kan je anders eens wat fotos plaatsen?

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:53
wat is het verschil tussen dhw en sww?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack

Jack

MHz Matters

De taal. (Domestic Hot Water/ Sanitair Warm Water)

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Knarfer schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 18:45:
Ik heb eens gekeken om de 3 weg klep te controleren. Probleem hierbij is dat ik deze niet kan vinden. Het zou inderdaad zo'n probleem kunnen zijn want volgens mij hadden we dit probleem vorig jaar niet
Kun je een paar foto's maken van de binnenkant van het binnendeel? Dan zal ik hem vast kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knarfer
Oxellaar schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 17:07:
[...]

Kun je een paar foto's maken van de binnenkant van het binnendeel? Dan zal ik hem vast kunnen vinden.
ik denk iets gevonden te hebben, zou het over deze klep kunnen gaan: http://i.imgur.com/FuYuJvs.jpg
heb ook nog een andere klep gevonden bovenop het toestel: http://i.imgur.com/S2uHxLn.jpg
bovenaansluitingen van het toestel: http://i.imgur.com/0HaJb4n.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knarfer
Jack schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 11:34:
Leiding volgen van de DHW tank terug naar de binnenunit?

Kan je anders eens wat fotos plaatsen?
heb wat foto's geplaatst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Knarfer schreef op zondag 31 juli 2016 @ 16:05:
[...]

ik denk iets gevonden te hebben, zou het over deze klep kunnen gaan: http://i.imgur.com/FuYuJvs.jpg
heb ook nog een andere klep gevonden bovenop het toestel: http://i.imgur.com/S2uHxLn.jpg
bovenaansluitingen van het toestel: http://i.imgur.com/0HaJb4n.jpg
Op de eerste foto staat de driewegklep. Dat witte bakje....
Daar zou je de lekkage moeten kunnen voelen als hij in koelbedrijf staat.
Op de tweede foto staat een waterfilter.

[ Voor 3% gewijzigd door Oxellaar op 31-07-2016 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knarfer
Oxellaar schreef op zondag 31 juli 2016 @ 16:34:
[...]

Op de eerste foto staat de driewegklep. Dat witte bakje....
Daar zou je de lekkage moeten kunnen voelen als hij in koelbedrijf staat.
Op de tweede foto staat een waterfilter.
Heb eens getest, dhw was juist opgewarmd en stond op 51,5°C. De buis dat naar beneden loopt vanuit de 3-weg klep had behoorlijk warm. Heb dan de koeling een 15 minuten laten draaien. De buis van dhw kon je daarna al gewoon vasthouden. Dhw was ook al een halve graad naar beneden. Denk dat je de juiste conclusie hebt getrokken. Nu nog een technieker vinden dat het wilt herstellen. Toestel is nog onder garantie maar Remko zelf trekt het zich niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Knarfer schreef op zondag 31 juli 2016 @ 17:25:
[...]

Heb eens getest, dhw was juist opgewarmd en stond op 51,5°C. De buis dat naar beneden loopt vanuit de 3-weg klep had behoorlijk warm. Heb dan de koeling een 15 minuten laten draaien. De buis van dhw kon je daarna al gewoon vasthouden. Dhw was ook al een halve graad naar beneden. Denk dat je de juiste conclusie hebt getrokken. Nu nog een technieker vinden dat het wilt herstellen. Toestel is nog onder garantie maar Remko zelf trekt het zich niet aan.
Heb je geen rechtsbijstand om in te schakelen, garantie zou ik proberen af te dwingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knarfer
Oxellaar schreef op zondag 31 juli 2016 @ 17:30:
[...]

Heb je geen rechtsbijstand om in te schakelen, garantie zou ik proberen af te dwingen
Firma dat het geplaatst heeft bestaat niet meer... Rechtsbijstand naar buitenland zal waarschijnlijk moeilijk worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Ik ken de regels niet, maar informeer eens bij je rechtsbijstand.
Was dat bedrijf lid van een overkoepelende organisatie? Misschien dat je daar nog iets van hulp of garantie kunt krijgen.
Urengeld zul je sowieso moeten betalen, materiaal kan geclaimd worden bij Remko.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knarfer
Ik kijk en vraag het eens na. Zal eerst nog eens mijn licht opsteken bij Ronnie W, hij is erg goed maar moeilijk te pakken te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knarfer
Blijkbaar zijn jullie wel erg goed in opsporen van wp problemen dus heb ik nog een vraag. De verlooptemperatuur weet blijkbaar niemand hoe deze in te stellen. Ik heb er mij proberen in te verdiepen maar versta er ook weinig van. Hierbij een afbeelding hoe het nu ingesteld is: http://imgur.com/US8B0sZ Is dit juist of hebben jullie suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack

Jack

MHz Matters

Het principe van de stooklijn is vrij eenvoudig: de buitentemperatuur bepaalt de aanvoertemperatuur van de warmtepomp.

Normaliter kom je er proefondervindelijk achter wat de juiste benodigde CV temperatuur is. Dat is afhankelijk van je warmteverlies, oftewel je isolatieniveau en kierdichtheid.

Kwestie van een winter aanzien, denk ik. Hou je jouw huis warm met deze stooklijn, dan kan je het erbij laten of een lagere stooklijn proberen.

Hier wat algemene info: klik

[ Voor 18% gewijzigd door Jack op 31-07-2016 19:21 ]

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Knarfer schreef op zondag 31 juli 2016 @ 19:13:
Blijkbaar zijn jullie wel erg goed in opsporen van wp problemen dus heb ik nog een vraag. De verlooptemperatuur weet blijkbaar niemand hoe deze in te stellen. Ik heb er mij proberen in te verdiepen maar versta er ook weinig van. Hierbij een afbeelding hoe het nu ingesteld is: http://imgur.com/US8B0sZ Is dit juist of hebben jullie suggesties?
20-32 is sowieso te hoog, zelfs oude gas gestookte systemen staan bij 20 buiten het voetpunt lager ingesteld.
Meestal is 20 buiten ook 20 water, soms 25. Zet die 32 dus op 25 of 20 en probeer hoe dat gaat.
Ik ken de isolatiewaarde van je woning niet, maar bij een woning met warmtepomp vind ik die 25 nog aan de hoge kant.

Je eindpunt (klimaatpunt) staat ook aan de hoge kant. Ik zou beide punten verlagen. Een te hoge watertemperatuur merk je vaak niet, maar kost meer dan noodzakelijk.
Een te lage watertemperatuur merk je vanzelf en weet je dat je iets hoger moet.
Wijzigingen tijdens het stookseizoen altijd met kleine stappen doen en zeker 24 uur afwachten voordat je de volgende wijziging doet.
Zo geef je jezelf en het systeem de tijd om zich aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davegeerardyn
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07-01-2023
Wij hebben een Remko WKF 85, zonder koelingsfunctie. Bij ons maakt de buitenunit ook zeer veel lawaai, vooral bij het opwarmen van het SWW.

Ik heb 3 buren met exact dezelfde warmtepomp en een gelijkaardig huis en daar maakt de warmtepomp beduidend minder lawaai. Ronnie W. is reeds komen kijken en heeft de drukken nagekeken, maar die stonden allemaal goed. Volgens hem is er nog geen probleem. Ondanks de afstand van ong. 9m tussen de warmtepomp en ons huis kunnen we de buitenunit horen met alle ramen toe. Het betreft een nieuwbouwwoning met zeer goede isolatie en 3-dubbele beglazing, waarbij dit geluid niet normaal is. De huidige oplossing is het SWW enkel 's nachts laten opwarmen, maar dat is niet echt de bedoeling uiteraard !

Onze stooklijn heeft een voetpunt op 25 graden en heeft een stijgingsgraad van 0.5 graden/graad (45 graden bij -20). Dit is wel enkel voor de vloerverwarming. De convectoren krijgen een vaste temperatuur van 40 graden en zijn allemaal voorzien van thermostatische kranen. In de winterperiode staat hij algemeen 3 graden hoger ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knarfer
bij ons warmen we het water op overdag als er niemand thuis is, als we 's nachts laten opwarmen liggen we wakker. je spreekt over convectoren met thermostatische kranen, zijn dit remko convectoren? is het mogelijk een foto te posten van de aansluiting van de thermostatische kranen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geengasaub
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11-01-2023
Ik heb ook een Remko warmtepomp en ik kan iedereen Remko warmtepompen afraden. Als ik van te voren had geweten dat deze warmtepomp zoveel herrie maakte, had ik een ander merk gekocht. De service is ook erg slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijgetje57
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-05 07:45
Bij ons is binnen 4 jaar de buitenunit kapot, met als resultaat dat de olie en koelmiddel over de plaats liepen.

Het is nog afwachten wat er gaat gebeuren vanuit het bedrijf in Duitsland.

Voor de rest eigenlijk tot op heden vrij positief over het gehele systeem of dat zo lbijft hangt af van de geboden oplossing.

Alternatief zou zijn een Flamco.... Maar dat is nog te vroeg om over alternatieven na te denken. Ik heb nog steeds goede hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamberg.00
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 07-01-2022
Hallo,

Wij hebben 4 jaar een warmtepomp van Remko met een 800 liter vat om zo op 2 plekken tegelijke te kunnen douchen.
Laatste jaar gebeurd het heel vaak dat in de ochtend rond 6 uur de aardlekschakelaar er uit klapt, nahet uitschakelen van warmtepomp en aardlek schakelaar resetten kan de warmtepomp weer ingeschakeld worden en blijft het goed tot ander morgen.
Ook hebben we het probleem dat we niet op 2 plaatsen tegeklijk kunnen douchen zonder dat 1 van ons beide koud water krijgt, en steeds vaker krijgen we de storing ER1 op de waterwarmte wisselaar.
Om deze te resetten moeten we de stekker er uit en weer in steken.
Kortom, we krijgen steeds vaker spijt van de aanschaf.
Misschien heeft 1 van jullie zelfde ervaringen en heeft iemand een oplossing voor deze storingen?

Vriendelijke groet,
Rene.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijgetje57
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-05 07:45
Wij hebben tot op heden nog geen spijt van onze aankoop. Het huis is lekker warm. De buitenunit is 1x stuk geweest, overgezet naar manueel op het verwarmingselement. Zelfs toen, knap warm.

De buitenunit is onder garantie/coulance volledig vervangen. Werd netjes thuisbezorgd. Installateur Ronnie /distributeur kwam hem netjes plaatsen. Hij is ook degene die het in bedrijf heeft gesteld.

Neem anders contact op met Groene Woningen in Katwijk. Zij zijn echt wel een koploper in groene energie.

Bij ons staat het apparaat op comfort, stooklijn ingesteld en daarna heb ik er niet meer aangezeten. Let wel even op de overdruk die bovenop de kast zit. Daar moet je echt wel een stuk leiding aan vast maken. Anders sproeit deze met overdruk bovenop je pompunit. Je kan hier gewoon een stuk uponor pijp of andere flexpijp op vastmaken.

Dat je niet kunt douchen op 2 plekken tegelijk dat is drukverlies, plaats een hydrofoor en je bent er. Of regel de druk af in je warmwater afgifte naar de punten.

mvg,

Mark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friso_S
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15-01 10:12
Om de vragen omtrent Remko warmtepompen wat centraal te houden post ik het hier..

Een collega van mij heeft een Remko warmtepomp installatie laten installeren.

Het gaat hier om type WKF NEO-Compact 80 IM
Met de volgende specificaties:
COP A7/W35: 6,4 kW / 5,21
Drinkwater volume: 280 liter
Met elektrische hulpverwarming: 400/3~/50hz

Dit zijn de instellingen die hij zelf kan inzien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NWXf0dPci9MCe_u4HqddfAUwQqE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3pxgu3mdumaEG3aQDOlFXOdF.jpg?f=fotoalbum_large
edit: screenshot is genomen op 10-dec-2024

En dit is een screenshot van zijn homewizard app:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cfVf-xvENdI6ABuXXsO2t4-2MCQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6jz6D6KJNr5Vt1y1MCTwlRZt.jpg?f=fotoalbum_large
edit: screenshot is genomen op 10-dec-2024

Het lijkt mij een heel grillig patroon vertonen, zeker L1 en L2.
L3 (blauw) is dan nog redelijk..

Hij heeft vloerverwarming op de begane grond. Op de verdieping wordt niet verwarmd via de warmtepomp.

Wat vinden jullie er van?
En hebben jullie nog tips of wellicht meer informatie nodig?

Bvd.

LG HM051MRU44 | BF 50-4 TPZ | LG WH27S | 13x Eurener 440WP

Pagina: 1