Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulchare
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-09 20:47
Na een lange tijd wachten op de RMA van mijn gpu (zie topic: GPU valt uit onder load) heb ik eindelijk een reactie van Megekko.

RMA nummer 1
17-08-2015 R9 280x aangeschaft voor circa € 247
24-12-2015 aangemeld voor RMA
31-12-2015 verzonden naar Megekko
13-01-2016 kaart geswapped door MSI

RMA nummer 2
30-05-2016 aangemeld voor RMA
08-06-2016 verzonden naar Megekko
10-06-2016 GPU naar MSI verzonden
28-06-2016 Megekko geeft aan dat MSI gaat crediteren
25-07-2016 voorstel van Megekko:

MSI RADEON R9 380 GAMING 4G
Creditering van € 173,57

Aangezien ik niet had gedacht dat de creditering zo laag uit zou vallen weet ik nu niet zo goed wat ik moet doen. Ik had een waardevermindering wel verwacht, echter gebaseerd op een levensduur van 5 jaar ipv 3 jaar.

De Sapphire RX480 4GB heb ik reeds besteld bij Azerty voor 258.

Wat ik mij dan ook af vraag: Is dit een redelijk aanbod? Kan ik beter de creditering accepteren en het verschil bijleggen ter compensatie voor de RX 480? Of de RX 480 annuleren en kiezen voor de R9 380?

[ Voor 0% gewijzigd door Vulchare op 25-07-2016 16:51 . Reden: spelling/prijs toegevoegd ]

Beste antwoord (via Vulchare op 25-07-2016 21:26)

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09:58
Een 280X is vergelijkbaar afhankelijk van het spel met een 380 of 380X, beide krijg je hoogstwaarschijnlijk niet verkocht voor meer dan de geboden €173. Zo slecht lijkt het aanbod me niet.

iRacing Profiel

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zou me eerder afvragen of dit wel reeel is vanuit megekko..
Jouw kaart heeft ca 275 euro gekost als ik de pricewatch van begin dit jaar pak (verder gaat die niet terug).

100 euro afschrijving in 1 jaar.. maar megekko kan geen vervangende kaart meer leveren?
Of bedoel je dat met je msi radion r9 380 gaming 4g?
Dat je kunt kiezen tussen die kaart of die creditering?

Overigens zou ik zelf niet akkoord gaan met 30% afschrijving in 1 jaar. GPU gaat langer mee dan 1 jaar nog los van het feit dat je hem feitelijk maar 10 maanden effectief hebt kunnen gebruiken.

Overigens is de acm (consuwijer) hier zelf niet duidelijk over of je nou wel of niet volledig je geld terug moet krijgen. In hun verhaal zeggen ze dat een verkoper niet alles hoeft terug te betalen omdat je een langere tijd het product probleemloos hebt kunnen gebruiken. Echter in de brief vermelden ze daar dan weer helemaal niets over.

https://www.consuwijzer.n...niet-goed-ondeugdelijk-is

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2016 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Met het bedrag wat je krijgt zou je een kaart moeten kunnen kopen die gelijkwaardig of beter is. Kan je dat niet is het bedrag niet redelijk. Je hebt recht op een gelijkwaardig of beter product bij een defect. Dat zou normaal gesproken een andere kaart moeten zijn. Willen ze dat doen met een credit is dat prima, maar dan moet je voor het geld dat je krijgt er niet op achteruit gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulchare
Verwijderd schreef op maandag 25 juli 2016 @ 16:49:
ik zou me eerder afvragen of dit wel reeel is vanuit megekko..
Jouw kaart heeft ca 275 euro gekost als ik de pricewatch van begin dit jaar pak (verder gaat die niet terug).

100 euro afschrijving in 1 jaar.. maar megekko kan geen vervangende kaart meer leveren?
Of bedoel je dat met je msi radion r9 380 gaming 4g?
Dat je kunt kiezen tussen die kaart of die creditering?
Ik heb € 247 voor de kaart betaald(inmiddels toegevoegd aan de OP) en de vervangende kaart die ze voorstellen is inderdaad de r9 380. De keuze is dus tussen r9 380 of € 173.
Overigens zou ik zelf niet akkoord gaan met 30% afschrijving in 1 jaar. GPU gaat langer mee dan 1 jaar nog los van het feit dat je hem feitelijk maar 10 maanden effectief hebt kunnen gebruiken.
Ik neem aan dat je bedoelt dat de GPU langer dan 3 jaar mee moet gaan? Dat ben ik met je eens. Als Megekko een waardevermindering van 9/60 zou hanteren zou ik me daar meer in kunnen vinden.
PilatuS schreef op maandag 25 juli 2016 @ 16:52:
Met het bedrag wat je krijgt zou je een kaart moeten kunnen kopen die gelijkwaardig of beter is. Kan je dat niet is het bedrag niet redelijk. Je hebt recht op een gelijkwaardig of beter product bij een defect. Dat zou normaal gesproken een andere kaart moeten zijn. Willen ze dat doen met een credit is dat prima, maar dan moet je voor het geld dat je krijgt er niet op achteruit gaan.
Voor € 173 kan ik geen gelijkwaardige kaart aanschaffen. Dat ben ik met je eens. Ze bieden echter wel een vervangende kaart aan: de r9 380.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Razkin
Een 280X is vergelijkbaar afhankelijk van het spel met een 380 of 380X, beide krijg je hoogstwaarschijnlijk niet verkocht voor meer dan de geboden €173. Zo slecht lijkt het aanbod me niet.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulchare
R9 380 it is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincentio
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Als ik dit zo lees:
http://blog.iusmentis.com...n-refurbished-toestellen/

Zou je ook kunnen stellen dat je nooit een conform product hebt gehad en je oftewel een nieuwe van hetzelfde product moet ontvangen of een volledige ontbinding van de koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
Ik zou juist die €173,- accepteren en wachten op de release van de R470. Die is waarschijnlijk sneller dan de 380 en zal rond die €173,- te koop komen. Upgraden naar een R480 of Nvidia variant voor een stuk betere prestaties heb je dan ook als optie. Beide opties zijn op de lange termijn sowieso beter dan een 380.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-09 17:18
Razkin schreef op maandag 25 juli 2016 @ 21:38:
[...]
Ik zou juist die €173,- accepteren en wachten op de release van de R470. Die is waarschijnlijk sneller dan de 380 en zal rond die €173,- te koop komen. Upgraden naar een R480 of Nvidia variant voor een stuk betere prestaties heb je dan ook als optie. Beide opties zijn op de lange termijn sowieso beter dan een 380.
Prima oplossing als je een kaart kan lenen ja, maar anders kan je wachten tot je een ons weegt :) Zou zelf denk de 380 nemen als je geen geld wilt uitgeven. Anders de cash en wat geld bijleggen voor een 480.

Zie net dat je de 480 al hebt besteld.. Lijkt me een prima upgrade voor die 80 euro die je moet bijleggen na de creditering. O-)

[ Voor 11% gewijzigd door mrFoce op 25-07-2016 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulchare
Vincentio schreef op maandag 25 juli 2016 @ 21:34:
Als ik dit zo lees:
http://blog.iusmentis.com...n-refurbished-toestellen/

Zou je ook kunnen stellen dat je nooit een conform product hebt gehad en je oftewel een nieuwe van hetzelfde product moet ontvangen of een volledige ontbinding van de koop.
Wellicht heb je gelijk, maar gezien ik geen zin heb in een welles/nietes spelletje. Dus kies ik voor de makkelijke(tevens goedkope) optie.
Razkin schreef op maandag 25 juli 2016 @ 21:38:
[...]

En daar is helaas ook alles mee gezegd. Het wachten op de rx480 duurt al aardig lang en er is zowat nergens zicht op een leveringstermijn (en als die er wel is, dan is het de msrp+20-50%). Daar wil ik niet op wachten.
mrFoce schreef op maandag 25 juli 2016 @ 21:44:
[...]

Prima oplossing als je een kaart kan lenen ja, maar anders kan je wachten tot je een ons weegt :) Zou zelf denk de 380 nemen als je geen geld wilt uitgeven. Anders de cash en wat geld bijleggen voor een 480.

Zie net dat je de 480 al hebt besteld.. Lijkt me een prima upgrade voor die 80 euro die je moet bijleggen na de creditering. O-)
De 480 heb ik besteld, omdat ik er vanuit ging dat de creditering ongeveer 250 zou zijn. Een bedrag van €80 bijleggen zit er helaas niet in op dit moment. Die zal ik dus moeten annuleren :'(

[ Voor 22% gewijzigd door Vulchare op 25-07-2016 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:31

sapphire

Die-hard pruts0r

Nouja in principe was de leidraad altijd dat PC apparatuur in 3 jaar afgeschreven is. Dat het nog prima kan werken klopt maar economisch is het dan wel afgeschreven.

En daar werkt Megekko, en veel andere bedrijven, denk mee. Niet de verwachten werkende levensduur. Zou een mooie worden, want wat is de verwachte levensduur? Ik heb een bijna 20 jaar oude CPU die prima werkt, krijg ik dan bij RMA van mijn 4 jaar oude CPU nog 80% van de aankoop waarde terug :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sorry maar waar baseer jij 3 jaar op?
Zelfs als bedrijf moet je pc apparatuur in 5 jaar afschrijven... en 5 jaar is nog vrij normaal hoor.
Mijn laptop is 6 jaar oud en voldoet nog prima is die nog wat waard? nee.

Maar een laptop van 3 jaar oud is niet in eens al gelijk 0 euro waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-09 21:20
Laatst hetzelfde gehad met eenzelfde kaart. Na 1 jaar en 51 weken gaf die de geest.

kreeg €247 gecrediteerd bij Alternate of een R9 390 8GB uit de outlet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:24
Plus afschrijving is misschien niet lineair berekend. Dat vertekent het beeld misschien ook wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Verwijderd schreef op maandag 25 juli 2016 @ 22:09:
sorry maar waar baseer jij 3 jaar op?
Zelfs als bedrijf moet je pc apparatuur in 5 jaar afschrijven... en 5 jaar is nog vrij normaal hoor.
Mijn laptop is 6 jaar oud en voldoet nog prima is die nog wat waard? nee.

Maar een laptop van 3 jaar oud is niet in eens al gelijk 0 euro waard.
Jawel, technisch totaal achterhaald na 3 jaar, zeker voor een laptop. Alles wat je er voor krijgt is gewoon meegenomen. Dagwaarde stelt na 3 jaar gewoon niks meer voor. Zeker omdat de garantie er al af is.

Waar baseer jij 3 en 5 jaar op voor bedrijven. Tablets, Laptop's en PC's worden tegenwoordig per direct afgeschreven en naar 0 geboekt. Er wordt hooguit een jaarlijkse reservering gemaakt.

Maar ieder bedrijf is weer anders natuurlijk en consumenten zijn anders dan bedrijven. Je kan pas van afschrijven spreken als je daadwerkelijk geld apart hebt gezet. Anders is het gewoon een investering met directe afschrijving.

Maar vind het aanbod trouwens niet gek voor de aanschafprijs en hoe lang je hem hebt.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:07
Wim-Bart schreef op maandag 25 juli 2016 @ 23:49:
[...]

Jawel, technisch totaal achterhaald na 3 jaar, zeker voor een laptop. Alles wat je er voor krijgt is gewoon meegenomen. Dagwaarde stelt na 3 jaar gewoon niks meer voor. Zeker omdat de garantie er al af is.

Waar baseer jij 3 en 5 jaar op voor bedrijven. Tablets, Laptop's en PC's worden tegenwoordig per direct afgeschreven en naar 0 geboekt. Er wordt hooguit een jaarlijkse reservering gemaakt.

Maar ieder bedrijf is weer anders natuurlijk en consumenten zijn anders dan bedrijven. Je kan pas van afschrijven spreken als je daadwerkelijk geld apart hebt gezet. Anders is het gewoon een investering met directe afschrijving.

Maar vind het aanbod trouwens niet gek voor de aanschafprijs en hoe lang je hem hebt.
Zijn daar geen regels voor van de belastingdienst? Ik meende juist dat direct afschrijven naar 0 in het jaar van aanschaf voor bedrijfsmiddelen niet mag, maar dat dit verdeeld moet over de technische dan wel economische levensduur (wanneer deze korter is dan de technische levensduur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@wim-bart
Als je belastingsfraude wilt plegen dan moet je dat vooral zo doen ja ;).
Investeringen boven de 450 euro en dat zijn de meeste pc's en laptops nog altijd moeten over 5 jaar worden afgeschreven. Alleen een starter mag de eerste 3 jaar versneld afschrijven.

Maar technisch achterhaald is helemaal niet relevant hierin.
Wat relevant is is de verwachte levensduur. En die ligt echt hoger dan 3 jaar. (5 jaar is een veel gebruikte waarde bij pc apparatuur, muizen en gebruiksvoorwerpen uitgesloten uiteraard)
Zover mij bekend (grijs gebied zelfs) mag een verkoper een vergoeding vragen voor het gebruik op basis van de termijn t.o.v. de verwachte levensduur.

Wat dat apparaat economisch doet is compleet irrelevant in deze discussie. Het gaat om de levensduur.
En als we nu gaan roepen ja een laptop gaat nog maar 3 jaar mee.. Complete onzin ik heb in grote en kleine organisaties gewewerkt. Maar bij bedrijven worden systemen echt niet elke 3 jaar vervangen. Daar staat nog verreweg altijd 5 jaar voor. Sterker nog als het kan wordt het nog opgerekt ook. Genoeg systemen in het veld staan die al 10 jaar of ouder zijn. Dit zijn dan veelal wel industriele pc's maar dan nog.

3 jaar levensduur is gewoon pertinent niet waar. Dat een apparaat na 3 jaar achterhaald is en dus volgens jou geen verkoop waarde meer heeft staat hier geheel los van. Als consument mag ik van een pc en zijn vaste onderdelen verwachten dat die normaal toch zeker 5 jaar mee gaat.

Sterker nog de laatste jaren merk ik zelf dat mensen weer langer doen met de pc's want het nut van upgraden naar een snellere pc is er vrijwel niet meer. In mijn omgeving bij kennissen en familie zie ik zelfs al pc's van 7 jaar en ouder staan. Want ja hij doet het toch nog? Sterker nog mijn eigen laptop is al 6 jaar oud inmiddels en doet het ook nog steeds prima voor zelfs het lichte 3d tekenwerk.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2016 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Verwijderd schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 10:34:
@wim-bart
Als je belastingsfraude wilt plegen dan moet je dat vooral zo doen ja ;).
Investeringen boven de 450 euro en dat zijn de meeste pc's en laptops nog altijd moeten over 5 jaar worden afgeschreven. Alleen een starter mag de eerste 3 jaar versneld afschrijven.

Maar technisch achterhaald is helemaal niet relevant hierin.
Wat relevant is is de verwachte levensduur. En die ligt echt hoger dan 3 jaar. (5 jaar is een veel gebruikte waarde bij pc apparatuur, muizen en gebruiksvoorwerpen uitgesloten uiteraard)
Zover mij bekend (grijs gebied zelfs) mag een verkoper een vergoeding vragen voor het gebruik op basis van de termijn t.o.v. de verwachte levensduur.

Wat dat apparaat economisch doet is compleet irrelevant in deze discussie. Het gaat om de levensduur.
En als we nu gaan roepen ja een laptop gaat nog maar 3 jaar mee.. Complete onzin ik heb in grote en kleine organisaties gewewerkt. Maar bij bedrijven worden systemen echt niet elke 3 jaar vervangen. Daar staat nog verreweg altijd 5 jaar voor. Sterker nog als het kan wordt het nog opgerekt ook. Genoeg systemen in het veld staan die al 10 jaar of ouder zijn. Dit zijn dan veelal wel industriele pc's maar dan nog.

3 jaar levensduur is gewoon pertinent niet waar. Dat een apparaat na 3 jaar achterhaald is en dus volgens jou geen verkoop waarde meer heeft staat hier geheel los van. Als consument mag ik van een pc en zijn vaste onderdelen verwachten dat die normaal toch zeker 5 jaar mee gaat.

Sterker nog de laatste jaren merk ik zelf dat mensen weer langer doen met de pc's want het nut van upgraden naar een snellere pc is er vrijwel niet meer. In mijn omgeving bij kennissen en familie zie ik zelfs al pc's van 7 jaar en ouder staan. Want ja hij doet het toch nog? Sterker nog mijn eigen laptop is al 6 jaar oud inmiddels en doet het ook nog steeds prima voor zelfs het lichte 3d tekenwerk.
De meeste bedrijven waar ik kom worden met name laptops en tablets gelijk naar 0 geboekt omdat deze meestal nooit meer terug komen en als ze al terug komen der mate beschadigd zijn dat ze niet meer ingezet kunnen worden voor anderen.

Overigens even nagevraagd bij een vriend waar ze direct afschrijven en die doen het als volgt. Fiscaal wordt het allemaal netjes in 5 jaar afgeschreven waarbij zij doen:

Server hardware: 5 jaar
PC's: 5 jaar
laptops: 3 jaar
Tablets: 3 jaar
Overige computer infra: 10 jaar

Voor laptops en tablets maken ze gelijk een reservering van aankoop bedrag op het moment dat deze uit magazijn gaat (uitlevering). Bij terugname gaat het naar een opkoper en wordt restwaarde bepaald aan de hand van wat men er voor krijgt en wordt gelijk weggeboekt, ook al is hij maar een half jaar oud.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fiscaal afgeschreven in 5 jaar dus. dus ook de waarde van de laptop blijft tot het 5de jaar.
Daar ontkom je niet aan als bedrijf anders krijg je gewoon een boete opgelegd van de belastingdienst en pleeg je fraude.

wat wel kan is wat je verderop zegt dat ze de laptop later weer verkopen en dan de 5 jaar beeindigen en de rest waarde (verkoop) ter compensatie boeken want op dat moment is de afschrijving verdwenen en de laptop pc of whatever niet meer in eigen bezit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Maar je heb de kaart minder dan 1 jaar dus gewoon normale garantie.

Ze hebben dan toch eigenlijk maar 2 oplossingen alles terug storten of een exact gelijkwaardig product aanbieden niet een deel bedrag garantie is garantie en als ze niet kunnen leveren dan houd het toch op.

Ze hebben gewoon een defect product geleverd waarbij hij niet eens een jaar gefunctoneerd heb en jij zeker er geen gebruik van gemaakt heb. Aardig onredelijk om verbruik kosten te rekenen voor een probleem kaart die weinig tot niet gewerkt heeft.

Misschien gewoon aangeven dat je akkoord gaat met creditering van het volledige factuur bedrag. Een deel is niet echt redelijk zeker omdat het binnen een jaar stuk is gegaan waarbij het vast staat dat het een fabricage fout is. Zij krijgen ook gewoon hun inkoop terug van de fabrikant.
Pagina: 1