Gemiddeld gebruik Gas en Elektriciteit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Beste Tweakers,

Mijn vriendin en ik gaan over een aantal dagen samenwonen in een appartement van 55m2. Ik woon nu op kamers waarbij G/W/L bij de huurprijs is inbegrepen en heb dus echt geen idee wat het verbruik gaat worden. Er zijn veel websites waarop een schatting gemaakt wordt, alleen hoef je op veel websites alleen aan te geven op welk adres je woont en met hoeveel personen en a.d.h. daarvan wordt een schatting gemaakt.

Wat ik graag zou willen weten is hoeveel jullie denken dat gemiddeld is voor een appartement (3e verdieping, niet de bovenste) van 55m2 (bouwjaar 1950 met dubbel glas).
Voor zover ik weet zit er een enkele meter in.

Veel websites geven als gemiddelde 2500 kWh en 1100 m3 gas.
Als ik dan op de website van Nuon aangeef dat we in een appartement van minder dan 65m2 wonen met een bouwjaar tussen 1946 en 1969 dan geeft Nuon als verbruik 1300 kWh en 1050 m3 gas (het elektriciteit verbruik lijkt me veel te laag in dat geval, niet?).

Als ik dezelfde gegevens bij bijvoorbeeld Independer invul dan schatten ze ons verbruik op 3240 kWh en 1233 m3 gas (wat me dan weer heel veel lijkt).

Ik hoor graag wat jullie denken.

Mochten er tips zijn betreft goede (lees: goedkope) aanbieders dan hoor ik het ook graag!

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Het echte gemiddelde kun je alleen zelf meten. Het blijft gokken. En dat maakt op zich ook niet zoveel uit, want je betaalt toch alleen wat je verstookt. De schatting is alleen van belang voor je maandelijkse voorschot. Als je echter regelmatig tussendoor je meterstanden invoert (of een slimme meter hebt die de gegevens doorstuurt), kun je vanzelf zien of je goed zit.

Ook kun je zelf rekenen; Als je thuis een datacenter hebt draaien, kun je ervan uitgaan dat je wat meer verstookt dan het gemiddelde. Als je thuis altijd alles uit hebt staan en bij kaarslicht een boek leest, kun je erop rekenen dat je minder gebruikt dan gemiddeld :)

En qua aanbieders, daar wordt voldoende over gesproken in de verschillende fora en op de rest van het web :) Sowieso is ook daar je eigen voorkeur weer erg bepalend. Ik wilde een goede ondernemer die liever wat meer besteed aan duurzaamheid dan de laagste prijs te bieden. Dan kom je al snel niet meer bij de allergoedkoopste uit.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je hebt weinig aan gemiddeldes. Om maar een extreem voorbeeld te geven: onze GWL-kosten zijn minder dan de helft van onze buren in identieke maisonette. Gemiddelde zit er tussenin, maar je hebt er stukken meer aan om te weten op wie van de twee je meer lijkt.

Bij ons is oorzaak van het verschil duidelijk:
- wij verwarmen 's winters in beginsel alleen de woonkamer (alleen als het echt koud is ook de kinderkamer boven) en dat tot max 19.5C En dat is zelfs een afwijking omdat we afgelopen winter een pasgeboren baby in huis hadden, normaliter zouden we max 18.5C doen
- buren zijn Paramaribo gewend, verwarmen heel het huis tot 23C.

Als je je verbruik wilt weten, tel gewoon op wat je weet (electra) en doe een gok op basis van de dingen die je niet concreet weet (stookkosten).

Houden jullie van warm stoken? En veel electrische apparaten lang aan hebben? Dan zal een hoge schatting ws dicht bij de waarheid zijn. Trekken jullie eerder een trui aan dan de thermostaat een graad warmer zetten? En doe je je best sluipverbruik te minimmaliseren? Dan zit een lage schatting allicht dichter in de buurt.

Zaken als isolatie/tocht spelen ook mee. Wij zijn gegaan van appartement van 55m^2 in jaren '30 woning (wel dubbel glas op meeste ramen, maar tocht aan alle kanten) naar maisonette van 133m^2 uit 2004 en onze stookkosten zijn nagenoeg constant gebleven door betere isolatie en mensen aan beide kanten en boven ons die de boel tropisch opstoken :+

Heb je contact met vorige bewoner? Je zou kunnen vragen wat hun verbruik was. Qua electra zegt het weinig (tenzij je electrisch kookt of verwarmt ( :X ) gaat dat enkel om de apparaten die je zelf meeneemt), maar qua stookkosten heb je een goede indicatie. Vraag er wel gelijk bij hoe ze stookten, want dat maakt enorm uit.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Elektriciteitsverbruik zal niet heel sterk gekoppeld zijn aan je woning. Natuurlijk heeft een grotere woning meer verlichting, en is het ook een beetje iets van een woning waar je op kookt. Een inbouwkoelkast als voorbeeld kan ook nog wel uitmaken.

Maar of je een 60" plasma TV de hele avond aan hebt staan, en je elke dag een was + droger draait, en een kleine server farm hebt draaien voor je minecraft servers, zijn allemaal dingen die los staan van je woning en wel veel invloed hebben op je elektriciteitsverbruik. Voor twee personen lijkt mij 2500kWh niet een hele vreemde eerste schatting. Je kan er flink onder komen, maar ook flink erboven.

Gas ligt natuurlijk wel meer aan je woning, al ook nog hoe warm jij en je vriendin het willen hebben. Dubbel glas zal helpen, maar uiteindelijk blijft iets van 65 jaar oud niet heel geweldig geisoleerd waarschijnlijk. En dan heb je bij appartementen de grote onbekende wat je buren doen. Als die lekker tot 23 graden om je heen stoken ga jij weinig aan gas uitgeven. Ik vind de verwachtingen van die sites niet heel vreemd, maar er zit denk ik nog een grotere marge op dan elektriciteit.

Voor elektriciteit is het gewoon een kwestie van na een maand de meterstand bekijken en zien hoe het gaat. Gas ga je pas over een half jaar een klein beetje zinvol idee van krijgen. Vorige bewoners vragen kan wel een idee zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:17

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Veel sites gaan van 2500 kWh en 1100 m3 gas uit. Anderen schatten lager (te laag volgens jou), en anderen schatten hoger (te hoog volgens jou). Dus eigenlijk zeg je dat je het eens bent met die 2500 kWh en 1100 m3. Nu, wat was je vraag precies? :P

Onze 2-onder-1-kap woning uit 1972, wel nageïsoleerd, komt op 2100 kWh en 900 m3 gas uit, met de geweldig koude winters van de afgelopen 2 jaar. Met strengere winters wordt het gasverbruik uiteraard hoger. Vergeleken met veel anderen is ons verbruik vrij laag, maar ik denk wel vergelijkbaar met veel appartementen.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:04

Theo

moederbord

In een apartement kan je energierekening van heel veel afhangen:

- Weet je zeker dat je gas gebruikt voor verwarmen, en geen stadsver(w)arming?
- Weet je zeker dat je een eigen CV ketel hebt, en geen centrale verwarmingsketel voor het hele blok?
- Weet je zeker dat je een eigen CV ketel hebt voor warm water, en dat dit niet via een elec boiler gaat?

Stel je hebt een eigen CV ketel op gas;
- Kook je op gas of stroom (en dan is er ook nog een verschil tussen inductie en de oude gloeipitten)
- Hoe oud is deze? (oude ketels hebben een niet zuinige pomp die 24/7 draait en daarmee 400 kwh per jaar verbruikt.

Verder is je stroomverbruik erg afhankelijk van jullie apparaten en gebruik. Bij normaal gebruik (dus geen PC die 24/7 draait, 30" plasma die altijd aan moet staan omdat de radio het anders niet doet) met twee volwassen die er overdag niet zijn (werk/studie) is 2.000 Kwh een mooie richtlijn als je zuinige apparaten hebt, geen gloeilampen hebt en geen grote stroomslurpers hebt. Gaat de vaatwasser elke dag aan, moet die 50" plasma de hele dag aan staan en gaat de droger vaak aan dan zal je in de buurt van de 3.500 Kwh komen per jaar.

Heb je ook nog een infrarood sauna staan, een serverpc die 24/7 aanstaat, of wil je je auto electrisch opladen; sja, dan kun je zomaar ver boven de 3.500 Kwh komen. (Leuk detail; de vorige bewoners van mijn huis verbruikten ruim 8.500 Kwh per jaar. Dit kwam door drie onzuinige CV en vloerverwarmings pompen, slechte mechanische ventilator (samen al 2.000 Kwh per jaar), infraroodsauna, ruim 1.000 watt aan inbouwspotjes, meerdere PC's en het hebben van een eigen bedrijf. Het stroomverbruik ligt nu rond de 2.500 Kwh per jaar)

Gasgebruik is totaal niet in te schatten, dit hangt af van:
- isolatie van de gevels
- stookgedrag van de buren (als je naast bejaarden woont hoef je minder te stoken)
- hoeveel tocht is er?
- Hoe is jullie verwarmingspatroon? (altijd huis op 23 graden, of enkel huiskamer op 20 graden als jullie 's avonds thuis zijn)
- Hoeveel zoninval is er?

Dit zorgt ervoor dat een gasverbruik kan variëren tussen 500 M3 en 2.500 M3 per jaar.

Wil je het echt weten; vraag het dan na bij de huidige bewoners, of bij andere bewoners van de flat. Zij zijn de enige die je meer informatie kunnen geven....

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:55

-tom-562

Oliesjeik

Gemiddelden zeggen niet veel. Toen ik in mijn appartement/huisje ging wonen, heb ik het ook opgezocht. Kwam toen uit op een energieverbruik van 2500 m3, en een gas verbruik van 600m3 (1 persoonshuishouden, in een eengezingswoning). Qua elektriciteit zat ik uiteindelijk onder de helft, en qua gas zat ik op zo'n 25m3 meer (maarja, huis van meer dan 100 jaar oud, beschermd stadsgezicht, enkelglas want origineel en nauwelijks isolatie :+ ).
Beter is om iets meer in te schatten en de standen goed bij te houden.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Bedankt voor alle reacties! We hebben geen contact met de vorige bewoners, dus denk dat we maar de gegevens die de meeste leveranciers ons voorschotelen (2500 kWh 1100 kuub gas) moeten gebruiken. Dan controleer ik na een maand de elektriciteitstand. Echter vraag ik me af of je je voorschot dan direct omhoog of omlaag aan kunt passen, of kan dit niet meteen?
Want we zitten er natuurlijk niet op te wachten om na een jaar een naheffing van honderden euro's te krijgen.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:57
miicker schreef op maandag 25 juli 2016 @ 10:50:
Bedankt voor alle reacties! We hebben geen contact met de vorige bewoners, dus denk dat we maar de gegevens die de meeste leveranciers ons voorschotelen (2500 kWh 1100 kuub gas) moeten gebruiken. Dan controleer ik na een maand de elektriciteitstand. Echter vraag ik me af of je je voorschot dan direct omhoog of omlaag aan kunt passen, of kan dit niet meteen?
Want we zitten er natuurlijk niet op te wachten om na een jaar een naheffing van honderden euro's te krijgen.
Als je geen naheffing wil krijgen, schat het verbruik dan hoger in.. Krijg je het na het jaar gewoon het verschil terug. :)

Voorschot kun je in principe elke maand aan laten passen. sommige leveranciers vinden wel dat het dan 10% of meer moet zijn.
Maar als je het gewoon consequent bij gaat houden dan zie je heel snel of het verbruik enigszins overeenstemt met de schatting. (Let wel op met gas: het grootste verbruik zit hem in de wintermaanden, voor de verwarming)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:00
Het eerste jaar kan je met voorschot beter te hoog zitten dan te laag.
Het is fijner 100'en euro's terug te krijgen dan te moeten betalen.

Onze electra-rekening is veel hoger dan gemiddeld door een IT-bedrijf aan huis (computers die veel aan staan + airco in de zomer). Echter door dat bedrijf ook een zakelijk contract af kunnen sluiten ^_^

Wat ook belangrijk is : Wanneer stuurt de leverancier de jaarrekening?
Want als dat in de lente is ga je sowieso een flinke naheffing krijgen met de herfst voor de deur (nog 1 maand).
Het liefste wil je een die rond deze tijd de jaarrekening op maakt. Dan kan je nog flink bufferen voor de dure wintermaanden.

[ Voor 31% gewijzigd door hackerhater op 25-07-2016 11:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
hackerhater schreef op maandag 25 juli 2016 @ 11:17:
Het eerste jaar kan je met voorschot beter te hoog zitten dan te laag.
Het is fijner 100'en euro's terug te krijgen dan te moeten betalen.
Dat is erg persoonlijk. Ik betaal liever aan het eind van het jaar extra bij, zodat ik door het jaar heen zelf met mijn geld kan doen wat ik wil. Van mij hoeft de energiemaatschappij geen rente van mijn geld te trekken.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-06 22:50

Deathchant

Don't intend. Do!

@TS: het ligt er natuurlijk aan of je een appartement hebt wat aan alle 4 de kanten buren heeft of juist niet. Dit beinvloedt natuurlijk ook of je de verwarming vaak zult moeten aanzetten of niet.

Maar ik ben het wel met veel mensen eens dat het natuurlijk niet alleen aan je huis ligt, maar ook aan jezelf.
Net als dion_b, zijn wij ook vrij zuinig: alles staat uit (dus niet op standby), we draaien vaatwasser en wasmachine altijd na 21:00 's avonds, we zetten de verwarming standaard op 16,5c en die gaat max naar 18,5c-19c en we zitten gezellig onder de deken op de bank met 2 katjes die onze schoot verwarmen :)

Ik woon in een huurhuis met 3 verdiepingen en mijn gemiddeld verbruik was in het begin 2770 kWh en 1020 m3 gas.
Nu 9 jaar later zit ik op 2500 kWh en 905 m3 gas. Ik heb sinds 2013 via de woningvereniging meegedaan aan die zonnepanelenactie en ik heb er nu 4 van 250 wattpiek, waardoor mijn gemiddelde verbruik op 2100 kWh zit.

Je kunt in het eerste jaar als je ergens nieuw zit nooit echt voorspellen hoe je gaat stoken e.d., omdat je aan het huis moet wennen en je gewoontes eraan moet aanpassen. Ik zou het eerste jaar dan inderdaad even het gemiddelde aanhouden, dan zul je in het geval van terugkrijgen of bijbetalen geen absurde bedragen hoeven te verwachten.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

miicker schreef op maandag 25 juli 2016 @ 10:50:
Na een maand controleren heeft niet zoveel zin: tenzij je airco hebt, is overgroot deel van het verbruik van zowel electra als gas in de donkere, koude maanden als je meer moet stoken, meer thuis binnen zit en meer verlichting aan hebt staan. Wat je in de zomer in een maand verbruikt zegt uitermate weinig over hoe goed of slecht je schatting is. Tenzij je dan al meer gebruikt dan 1/12 van je geschatte jaarverbruik, want dan gaat het in de winter helemaal feest zijn :o

Gewoon zorgen voor een redelijk ruime schatting, waarschijnlijk iets teveel betalen en na jaar constateren wat je werkelijk doet en (hopelijk) aardige teruggave incasseren. Of hou de voorschotten laag en stop gewoon wat geld op een spaarrekening. Komt op hetzelfde neer zeker met de huidige spaarrentes :'(

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:14
Als de originele meters er nog hangen sinds de bouw, kun je meterstand delen door het aantal jaren dat de meter er hangt en dan heb je een (heel grof!) gemiddelde per jaar.

Met een appartement op de 3e verdieping (buren onder ons, plat dak boven ons) uit '86 zo'n 1700 kWh en 800m3

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 25-07-2016 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:03
De leverancier krijgt gewoon het standaardjaarverbruik door van de netbeheerder. Dit is kort gezegd het gemiddelde verbruik van jouw woning over de afgelopen jaren.
Ik zou dit gewoon aanhouden. Als je een slimme meter hebt dan kan je door in te loggen bij je energieleverancier ook gedurende het jaar zien of je voorschot nog in lijn ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
vul gewoon een vaste waarde in op de verschillende vergelijkings-sites ( bv 2000 kWh en 1000m3, ik noem maar wat ) en maak op basis daarvan jouw selectie ( de goedkoopste? )

vervolgens na aansluiting, houdt je intensief/maandelijks je meterstanden online bij. Je leverancier heeft wss wel een zgn. termijnbedrag-manager/app om je termijnbedragen bij te stellen.

vergelijken met anderen heeft totaal geen zin/meerwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:14
dion_b schreef op maandag 25 juli 2016 @ 14:43:
[...]
Wat je in de zomer in een maand verbruikt zegt uitermate weinig over hoe goed of slecht je schatting is. Tenzij je dan al meer gebruikt dan 1/12 van je geschatte jaarverbruik, want dan gaat het in de winter helemaal feest zijn :o
[...]
Dat valt eigenlijk best mee. Ik hou mijn standen bij op https://energiemanageronline.nl/ en heb even voor je gekeken.

Juli 2014: 138 kWh
December 2014: 153 kWh
--> In de winter dus 10% meer

Juli: 2015: 138 kWh
December 2015: 178 kWh
--> In de winter dus 22,5% meer

Ik denk dat als je een zomermaand pakt en daar 25% bij op doet voor de koude maanden vanaf oktober, dat je wel een redelijke schatting hebt. Voor gas moet je dit uiteraard niet doen, dat kun je niet alleen op het aantal m3 vergelijken maar moet met graaddagen enzo. Kun je beter maandelijks de meterstand invullen op www.mindergas.nl en kijken wat daaruit komt als prognose.

Sowieso geen energiecontract voor meerdere jaren afsluiten, gewoon zoals hierboven werd gezegd een gemiddeld verbruik pakken en de goedkoopste aanbieder zoeken. Na een jaar weet je het wel en kun je ieder jaar shoppen: Overstappen naar een nieuwe energieleverancier

[ Voor 27% gewijzigd door ThinkPad op 25-07-2016 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ThinkPadd schreef op maandag 25 juli 2016 @ 14:54:
[...]

Dat valt eigenlijk best mee. Ik hou mijn standen bij op https://energiemanageronline.nl/ en heb even voor je gekeken.

Juli 2014: 138 kWh
December 2014: 153 kWh
--> In de winter dus 10% meer

Juli: 2015: 138 kWh
December 2015: 178 kWh
--> In de winter dus 22,5% meer

Ik denk dat als je een zomermaand pakt en daar 25% bij op doet voor de koude maanden vanaf oktober, dat je wel een redelijke schatting hebt. Voor gas moet je dit uiteraard niet doen, dat kun je niet alleen op het aantal m3 vergelijken maar moet met graaddagen enzo. Kun je beter maandelijks de meterstand invullen op www.mindergas.nl en kijken wat daaruit komt als prognose.
Ik had het over totaalverbruik, dus electra+gas. Dan is het verschil wel meer dan 25%.
Sowieso geen energiecontract voor meerdere jaren afsluiten, gewoon zoals hierboven werd gezegd een gemiddeld verbruik pakken en de goedkoopste aanbieder zoeken. Na een jaar weet je het wel en kun je ieder jaar shoppen: Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
Klopt. Staar je trouwens niet blind op goedkoopste aanbieder, en kijk sowieso naar alle kosten, niet alleen naar verbruikskosten. De stunters met lage tarieven per kWh/m^3 hebben vaak erg hoge vastrecht, waardoor ze alsnog minder goedkoop uitvaleln, uiteindelijk ontlopen in de meeste situaties een kluwen van goedkopere aanbieders elkaar hooguit marginaal qua prijs. Je kunt dan tegen verwaarloosbare meerprijs kiezen voor betere reputatie mbt klantenservice of bijv specifieke (groene) herkomst van je energie.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petervandenberg
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16:39
dion_b schreef op maandag 25 juli 2016 @ 15:10:
[...]

Ik had het over totaalverbruik, dus electra+gas. Dan is het verschil wel meer dan 25%.

[...]

Klopt. Staar je trouwens niet blind op goedkoopste aanbieder, en kijk sowieso naar alle kosten, niet alleen naar verbruikskosten. De stunters met lage tarieven per kWh/m^3 hebben vaak erg hoge vastrecht, waardoor ze alsnog minder goedkoop uitvaleln, uiteindelijk ontlopen in de meeste situaties een kluwen van goedkopere aanbieders elkaar hooguit marginaal qua prijs. Je kunt dan tegen verwaarloosbare meerprijs kiezen voor betere reputatie mbt klantenservice of bijv specifieke (groene) herkomst van je energie.
Precies, reken het totaalplaatje door en doe dat op basis van een schatting van je verbruik. Stap verder jaarlijks over om de welkomstbonus te incasseren en sluit dus geen langjarige contract af.

Verder nog een tip die ik nog niet gelezen heb. Kijk naar het jaartal van je meter (mits aanwezig) en deel die totaalstand door het aantal jaren tm 2016.
Pagina: 1