Koelpasta aanbrengen. Welke methode?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.561 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 533924

Topicstarter
Tweakers,

Zoals de titel al aangeeft wil ik nieuwe koelpasta gaan aanbrengen op mijn processor. Echter rest mij de vraag: wat is nu de juiste manier van aanbrengen? Heb heel veel forums afgezocht en youtube filmpjes gekeken maar word er niet veel wijzer van. Iedereen zegt weer een andere methode.

Het gaat om een Intel Skylake I7 6700k met daarop een Scythe Mugen 4.

Heeft de methode van aanbrengen ook nog te maken met hoe de cpu inwendig is opgebouwd (vierkant of rechthoekig) of gebruiken jullie ten alle tijden de zelfde methode?

Verder lees ik wel dat het uitsmeren van de pasta vaak alleen bij een gpu word gedaan en dat er bij een cpu gekozen word voor een druppel, lijn, rijstkorrel of X methode?

Alvast bedankt voor jullie reacties

Groet
Leon

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-05 21:08
Ik doe altijd een druppel in het midden, daarna koeler er op en lichtjes naar links en rechts draaien, daarna fixeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-05 10:35
roches schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 22:37:
Ik doe altijd een druppel in het midden, daarna koeler er op en lichtjes naar links en rechts draaien, daarna fixeren.
+1

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
roches schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 22:37:
Kort maar krachtig. Dan ga ik dat ook doen.

Als de koeler er eenmaal op is gedrukt en is gedraaid is het het beste hem niet te verwijderen zeker ? (Om te kijken hoe de pasta is uitgevloeid). Dit ivm mogelijke luchtbelletjes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roches
Nee, aanbrengen en laten zitten!!!

Als ie niet goed koelt, haal je alles er weer af en doe je het opnieuw, maar da's meestal niet nodig...

Verwijderen van koelpasta gaat het beste met 99% alcohol en een wc-papiertje...

[ Voor 22% gewijzigd door roches op 23-07-2016 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
roches schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 22:44:
Nee, aanbrengen en laten zitten!!!

Als ie niet goed koelt, haal je alles er weer af en doe je het opnieuw, maar da's meestal niet nodig...

Verwijderen van koelpasta gaat het beste met 99% alcohol en een wc-papiertje...
Laat het wc papier geen pluisjes achter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roches
Kan maar dan pak je ff een microvezel-doekje om dat weg te halen.

Het wc-papiertje is om de troep op te ruimen en gedrenkt in alcohol zal dat niet veel pluisjes achter laten, ik heb het nog nooit meegemaakt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

WCA

WC papier laat pluisjes achter naar mijn ervaring. Voor een alternatief dat dat gegarandeerd niet doet (better safe than sorry), gebruik een koffiefilter :)

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
iedereen heeft zo zijn eigen methodes.

Aanbrengen doe ik door een druppel, ter grootte van erwt in het midden van de heatspreader te leggen en dan gewoon de koeler erop drukken en vast draaien/klemmen.

Pasta verwijderen doe ik meestal met B Braun alcohol pads. En hoewel ze slechts 70% alcohol bevatten, nemen ze wel bij een paar keer vegen alles op. De pads zijn namelijk gemaakt van een doekje met een mesh structuur. Het werkt zoveel beter dan keukenpapier en alcohol.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meemzeh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-03 22:09

Meemzeh

Je weet wel

Welk moederbord gebruik je trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:24

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

Anoniem: 533924 schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 22:42:
[...]

Kort maar krachtig. Dan ga ik dat ook doen.

Als de koeler er eenmaal op is gedrukt en is gedraaid is het het beste hem niet te verwijderen zeker ? (Om te kijken hoe de pasta is uitgevloeid). Dit ivm mogelijke luchtbelletjes
Op zich, als je het voor het eerst doet mss wel een goed plan, dan zie je wat het effect is van de hoeveelheid die je gebruikt hebt.
Daarna wel weer schoonmaken en overnieuw beginnen.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nycrea
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-05 16:19
Anoniem: 533924 schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 22:48:
[...]

Laat het wc papier geen pluisjes achter?
Jawel, gebruik een koffiefilter of microvezel lapje.

Wat betreft methode, alles waarbij je het niet voor het aanbrengen van de koeler uitspreid werkt. Het uitspreiden maakt luchtbellen en zorgt voor slechte koeling. Een kruisje of druppel in het midden werkt allebij prima.
kendo schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 23:43:
Pasta verwijderen doe ik meestal met B Braun alcohol pads. En hoewel ze slechts 70% alcohol bevatten, nemen ze wel bij een paar keer vegen alles op. De pads zijn namelijk gemaakt van een doekje met een mesh structuur. Het werkt zoveel beter dan keukenpapier en alcohol.
Het gebruik van 99% alcohol is niet omdat je de pasta anders niet weg krijgt, maar omdat alcohol makkelijk verdampt en geen residu achterlaat. Ik zou het gebruik van elk ander middel dan ook ten zeerste afraden.

[ Voor 73% gewijzigd door Nycrea op 24-07-2016 20:37 ]

🇺🇦

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Gebruik altijd een microvezel doekje zodat je geen pluisjes achterlaat van bijv. Wc papier (niet altijd zichtbaar met het blote oog). Het liefst gebruik je een zo puur mogelijke alcohol oplossing omdat dit direct vervliegt; hoe lager het percentage alcohol hoe meer chemicaliën residu er kan achterblijven op je CPU heatspreader.

Vervolgens een drupje in het midden van de CPU, probeer een niet al te grote sliert te creëren bij het weghalen van je koelpasta spuit.

Daarna het koelblok erop drukken en de bouten aandraaien. Begin bijv. Rechtsboven, dan linksonder, dan linksboven en daarna rechtsonder. Elke keer 3 volledige rondes aandraaien voor mooie gelijkmatige spreiding.

Of je maakt je CPU schoon met wc papier en spiritus en je kwakt gewoon een mini beetje in het midden van je CPU en draait de boel aan.

Je kan het zo moeilijk of makkelijk maken als je zelf wil :+ vooral niet te weinig of te veel aanbrengen, dat maakt het meeste verschil. Maar aangezien de meeste mensen het zelden vervangen is één keer even goed aanbrengen wel wenselijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:30
Je CPU block hoeft niet helemaal bedekt te zijn. Dit komt omdat het eigenlijk al een koelblokje is. En in de hoekjes zitten geen cores of chips die warm worden.

YouTube: Thermal Paste Application Methods - Which one is best? - The Workshop

Niet teveel(tenzij je van bende houd en het non conductief is). En niet te weinig. Voor de rest maakt het niet uit. De meeste kiezen voor ert omdat het makkelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Anoniem: 533924 schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 22:33:
Het gaat om een Intel Skylake I7 6700k
Zoek op waar de core zit onder de IHS. Aangezien het een rechthoek is, een streepje pasta ter hoogte van die plek:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bUmUv2H.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Meemzeh schreef op zondag 24 juli 2016 @ 18:20:
Welk moederbord gebruik je trouwens?
Gebruik een Asus Maximus VIII Ranger Z170

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Toppie mannen voor jullie reacties. Nu opzoek naar 99% alcohol en dan ga ik wel even een beetje experimenteren wat mij het beste voegt. Zal de erwt of lijn wat Dav1d aangeeft wel worden

Oefening baart kunst zal ik maar zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Een druppel in het midden en dan gewoon de koeler er op is wat ik zelf altijd doe. Zodra je de koeler gaat aandraaien word het vanzelf netjes verspreid.

Aan de andere kant maakt het ook allemaal niets uit zolang er maar pasta op zit. Zelfs met op verschillende manieren aanbrengen tot aan een halve tube scheelt het hooguit 3 graden.

Leuk voorbeeld:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Don't try this at home.... seriously!

[ Voor 10% gewijzigd door PilatuS op 24-07-2016 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nycrea
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-05 16:19
Anoniem: 533924 schreef op zondag 24 juli 2016 @ 23:17:
Toppie mannen voor jullie reacties. Nu opzoek naar 99% alcohol en dan ga ik wel even een beetje experimenteren wat mij het beste voegt. Zal de erwt of lijn wat Dav1d aangeeft wel worden

Oefening baart kunst zal ik maar zeggen
Bij de kruidvat heb je gedenatureerde alcohol 99%, dat is wat ik gebruik meestal omdat ik geen andere kon vinden zo snel. Maar je kan ook bij een groothandel ofzo 99% alcohol kopen.

🇺🇦

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarElo
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-02 16:13

MarElo

Ik zie je wel!

Dav1d schreef op zondag 24 juli 2016 @ 22:55:
[...]

Zoek op waar de core zit onder de IHS. Aangezien het een rechthoek is, een streepje pasta ter hoogte van die plek:

[afbeelding]
Dan moet je daar toch echt 100% zeker vanuit moeten kunnen gaan (ok het is op te zoeken).
Better safe than sorry, gewoon een erwt in het midden, en je zit altijd safe, denk ik danmaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-05 11:23
bij een processor doe ik altjid een druppel/erwt in de midden en daarna gewoon direct koeler bevestigen. Direct op de cpu of gpu die smeer ik het altijd uit met een stukje plastic. Bij het verwijderen gebruik ik articlean en koffiefilters, dat laat geen rommel achter.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-04 13:39
Wat apart dat het merendeel zegt dat de pasta niet van te voren op de CPU verspreid moet worden :o

In de tijd van de Pentium 4 en Athlon64 (één v/d eerste met heatspreader) had ik juist begrepen dat je een druppel ter grootte v/e rijstkorrel in het midden moest doen en dan met een pasje of papiertje uitspreiden tot een heel dun laagje over de gehele heatspreader... zo heb ik het daarna ook altijd gedaan... hoeft dus niet eens :D

Overigens is het aanbrengen vast niet zo'n precies klusje... als er maar wat tussen zit is het goed :) Zelfs oude pasta werkt nog als je een keer een koeler hebt losgehaald, even geen nieuwe pasta hebt en hem gewoon draaiend terug op druk... paar keer gedaan toen 'ie onbedoeld los was en geen pasta voorhanden... geen koelproblemen gehad :)

Verwijderen van oude koelpasta kan ook met een papiertje en nagellak remover als 70% of 98% alcohol niet voorhanden is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-05 20:29

Thomg

Aww yiss

Op doen is altijd druppel en koeler wat wikken, wat vrijwel de rest van de tweakers zegt.

Erafhalen altijd pricewatch: Arctic Silver Cleaning Kit + zakdoekjes. Werkt als een toeter.

In tegenstelling tot velen vind ik opnieuw aanbrengen van pasta bij erafhalen koeler overkill. Tenzij ik echt merk dat de temperaturen hoger zijn dan verwacht laat ik het lekker zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Gebruik altijd gewoon Arctic MX-4 Koelpasta en soms MX-2. Lekker flinke dot er op beetje uitsmeren, lekker dik en dan koelblok er met een draaibeweging op zetten (twist links, twist rechts, en herhalen). Er zijn zo veel methoden, maar het maakt allemaal niks uit. Linus heeft een keer een test gedaan waarbij een goede laag toch betere temps gaf dan een dunne laag.

Misschien bij oudere Arctic silver moest je nog uitkijken voor sluiting, maar bij moderne niet meer volgens mij. Wanneer ik kijk hoe fabrikanten om gaan met koelpasta dan is dat altijd over de hele heatspreader en over de hele CPU.

Eigenlijk wel logisch, de heatspreader wordt toch helemaal heet, dus afvoeren van warmte vanaf de hele spreader is gewoon beter. Dus een hele flinke erwt er op is gewoon het beste. Beter te veel dan te weinig.

YouTube: Thermal Paste Application Methods - Which one is best? - The Workshop

En er af halen, gewoon met een stuk keukenrol en Glassex of spiritus. Daarna even met microdoekje schoon maken.

[ Voor 8% gewijzigd door Wim-Bart op 25-07-2016 03:22 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Nycrea schreef op zondag 24 juli 2016 @ 20:18:
[...]

Jawel, gebruik een koffiefilter of microvezel lapje.

Wat betreft methode, alles waarbij je het niet voor het aanbrengen van de koeler uitspreid werkt. Het uitspreiden maakt luchtbellen en zorgt voor slechte koeling. Een kruisje of druppel in het midden werkt allebij prima.

[...]

Het gebruik van 99% alcohol is niet omdat je de pasta anders niet weg krijgt, maar omdat alcohol makkelijk verdampt en geen residu achterlaat. Ik zou het gebruik van elk ander middel dan ook ten zeerste afraden.
Dat snap ik ook wel ;) Maar 99% reinigt eigenlijk helemaal niet zo goed, omdat het te snel vervluchtigd

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-02 01:21
PilatuS schreef op zondag 24 juli 2016 @ 23:18:
Een druppel in het midden en dan gewoon de koeler er op is wat ik zelf altijd doe. Zodra je de koeler gaat aandraaien word het vanzelf netjes verspreid.

Aan de andere kant maakt het ook allemaal niets uit zolang er maar pasta op zit. Zelfs met op verschillende manieren aanbrengen tot aan een halve tube scheelt het hooguit 3 graden.

Leuk voorbeeld:

[video]
Alleen is dat een GPU, en niet een CPU. (GPU heeft vaak wat meer nodig dan een CPU, en GPU heeft weinig electronica direct langst de heatspreader)

YouTube: Thermal Paste Application Methods - Which one is best? - The Workshop Is een iets betere video.

[ Voor 5% gewijzigd door [Remmes] op 25-07-2016 13:41 ]

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
[Remmes] schreef op maandag 25 juli 2016 @ 13:38:
[...]

Alleen is dat een GPU, en niet een CPU. (GPU heeft vaak wat meer nodig dan een CPU, en GPU heeft weinig electronica direct langst de heatspreader)

YouTube: Thermal Paste Application Methods - Which one is best? - The Workshop Is een iets betere video.
Die is inderdaad beter. Kon die zo even snel niet vinden. De resultaten bij 7:53 geven wel aan dat het allemaal niets uitmaakt zolang het maar niet te weinig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-02 01:21
PilatuS schreef op maandag 25 juli 2016 @ 13:56:
[...]

Die is inderdaad beter. Kon die zo even snel niet vinden. De resultaten bij 7:53 geven wel aan dat het allemaal niets uitmaakt zolang het maar niet te weinig is.
Precies, te weinig, maar te veel is ook niet echt goed. Een erwt, of lijntje is gewoon het makkelijkst en in de long run zal je er wel beter mee af zijn.

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-05 11:44
Mijn voorkeur is om een super dunne vierkante laag aan te brengen. Uit een oude verzameldoos had ik een bracket gehaald en hiermee voorzichtig een perfect dunne laag over de heat spreader gemaakt. Daarna de koeler er op en hij zat echt muurvast! De temps zijn ook onwijs goed.

Maar zoals eerder aangegeven maakt het weinig uit hoe je het doet, zo lang het niet te veel is.

GTA VI - All aboard the hype train!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:58

Fordox

00101010

Misschien is het schaamteloze zelfpromotie van mijn eigen topic, maar de discussie staat hier al lang op het forum
Koelpasta topic

Als een sticky topic zelfs.. ;)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Goed, genoeg leesvoer beschikbaar, deze kan gewoon dicht.

PC1: 9800X3D + RTX 5080
PC2: 5800X3D + RTX 3080

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.